Gecoördineerde aanpak nodig Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.
Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.
Duurzame invoering van elektrische voertuigen PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
09-01-2010
Total Belgium gaat elektrische auto's bedienen in tiental tankstations
Total Belgium gaat in het eerste half jaar van 2010 in een tiental tankstations snelle oplaadpunten installeren om de eerste elektrische voertuigen en hun bestuurders te bedienen. Dat kondigde het bedrijf donderdag aan in een persbericht. De terminals zullen geplaatst worden in tankstations gevestigd in de stadszones Brussel, Antwerpen en Namen. Hier zouden volgens Total Belgium het eerst een groot aantal elektrische wagens moeten verschijnen.
"Met deze demonstratie wensen we service te bieden aan de consument enerzijds en de autoconstructeurs anderzijds. Met deze laatsten dienen wij te zorgen voor een aangepaste uitrusting van de voertuigen en van onze service-stations", verklaarde Patrice Brès, algemeen bestuurder van Total Belgium.
Een oplaadbeurt zal ongeveer 30 minuten duren.
Total Belgium stelt een systeem van voorafbetaalde kaarten voor die verkrijgbaar en oplaadbaar zijn in de shops. Dit zal geïntegreerd zijn in het snelle oplaadpunt. De ingebruikname van de oplaadpunten is voorzien voor het tweede half jaar van 2010.
Carport met zonnepanelen als oplaadstation elektrische auto
Duurzamer kan het bijna niet: de Japanse autofabrikant Toyota ontwikkelt een oplaadstation met zonnecellen voor elektrische en plug-in hybride autos. Helemaal nieuw is het idee niet. Het Amerikaanse Phat Energy heeft al eerder een carport met zonnepanelen ontworpen voor het thuis gemakkelijk opladen van elektrische voertuigen. Maar het Japanse bedrijf laat het niet bij een ontwerp: de eerste 21 stations worden voor april a.s. geplaatst op 11 verschillende locaties nabij overheidsinstanties in verschillende delen van de stad Tokyo. De maximale capaciteit van een dak met panelen is 1.900 Wp. Omdat de zonnecellen bij slechte weersomstandigheden minder stroom leveren, zijn de stations uitgerust met 8,2 kWh batterijen die opgewekte maar ongebruikte elektriciteit opslaan. Als het concept werkt en ook nog aanslaat zal Toyota waarschijnlijk verdere stappen zetten op het terrein van duurzame energievoorziening. ( bron: duurzame economie thuis)
Op het salon van Brussel wordt de Tazzari Zero voorgesteld, een elektrische kleine stadsauto met twee plaatsen. Zijn rijbereik van 140 kilometer maakt hem geschikt voor dagelijks verbruik en na het salon zal hij in België verkrijgbaar zijn.
De Tazzari Zero is een kleine stadsauto voor dagelijkse verplaatsingen in en om de stad. Deze auto met een lengte van 2.884 millimeter beschikt over een centraal opgestelde elektromotor van 15 kW en 15 Nm die de achterwielen aandrijft. De lithium-ionbatterij opladen neemt negen uur in beslag aan een gewoon stopcontact, of zes uur met de optie Multifast. Met driefasenstroom (optie) duurt het slechts 50 minuten om op te laden tot 80 procent van de batterijcapaciteit. In Eco-modus heeft deze auto een rijbereik van 140 kilometer. Er zijn echter nog andere modi, namelijk 'Race', 'Standard' en 'Rain'. Optrekken van 0 tot 50 km/h duurt minstens 5 seconden, terwijl de topsnelheid 90 km/h bedraagt.
De kleine elektrische Italiaan, die na zijn onthulling in Bologna vorige week te zien zal zijn op het salon van Brussel van 14 tot 24 januari, beschikt over twee kleine bagageruimtes (één voor- en één achteraan). Bovendien biedt hij ook personaliseringsmogelijkheden. Zo is hij verkrijgbaar in tien koetswerkkleuren, maar ook met zittingen in 'eco'-leder en zelfs met lederen sportstoelen. Verder zijn een airco, parkeersensoren, een radio en een open dak verkrijgbaar. De prijs zal minder dan 20.000 euro bedragen, de premies en fiscale kortingen die zijn beloofd voor elektrische auto's vanaf 2010, niet meegerekend.
Mechelen opent eerste oplaadpunt voor elektrische auto's in parkeergarage
Vanaf 15 januari kunnen elektrische auto's gratis worden opgeladen in de parkeergarage onder de Grote Markt van Mechelen. Het stadsbestuur bereikte daarover een akkoord met parkeerbeheerder Vinci Park. Het gaat om een primeur voor Vlaanderen. De Vlaamse minister van Innovatie, Ingrid Lieten (sp.a), realiseerde eerder al proefprojecten. Mechelen wil door de realisatie van een bijkomend oplaadpunt verder promotie maken voor de elektrische wagen.
"Verheugd" "Hoe kunnen er nu elektrische wagens komen, als er geen enkel oplaadpunt aanwezig is? We hebben dat aangekaart bij onze parkeeruitbater, en zijn dan ook bijzonder verheugd dat hij op onze vraag is willen ingaan", zeggen de schepen van Energie, Caroline Gennez (sp.a), en de schepen van Mobiliteit, Karel Geys (sp.a).
"Doorbraak elektrische auto" Ze geloven dat 2010 het jaar wordt van de doorbraak van de elektrische auto. "Op dit ogenblik rijden er nog maar een goede 1.000 in ons land, maar dat aantal zou heel sterk moeten groeien, zeker nu een aantal grote autoconstructeurs eerstdaags voor het eerst op grote schaal de markt opgaat met elektrische auto's." Na Mechelen zullen dit jaar ook in Antwerpen en Oostende oplaadpunten in ondergrondse parkings worden voorzien. (belga/dea)