Inhoud blog
  • Eerste serieproductie van een elektro-auto in Europa
  • Lidl laat klanten elektrisch rijden tot 2015 voor 5 euro
  • UNIFORME LAADSTEKKER IN VLAANDEREN VOOR PUBLIEKE OPLAADINFRASTRUCTUUR ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
  • Belgisch masterplan Elektrische Mobiliteit bijna klaar
  • Test met Belgische vloot Golf Blue-e-Motion van start
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    ELEKTRISCHE AUTO's--LICHTE BESTELWAGENS---SCOOTERS---MOTO's---FIETSEN--BEWEGINGSTOESTELLEN
    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Gecoördineerde aanpak nodig
    Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.

    Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.

    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Energy Efficient Electrical Car - E3Car Project
  • Mijn favorieten
  • elektrische wagens evolutie
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Elektrische auto
    Duurzame invoering van elektrische voertuigen
    PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
    22-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. "Green eMotion" moet de weg banen voor elektrische mobiliteit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Europese Commissie lanceert een grensoverschrijdend vierjareninitiatief om elektrische mobiliteit in heel Europa te bevorderen. “Elektrische mobiliteit draagt in belangrijke mate bij tot het terugschroeven van de CO2-emissies.

    'Green eMotion' wil het succes van elektrische voertuigen versnellen," zegt Siim Kallas, vicevoorzitter van de Europese Commissie en Commissaris verantwoordelijk voor vervoer. Het projectvolume wordt op 42 miljoen euro geraamd, waarvan de EU 24 miljoen euro voor haar rekening neemt. Hoofddoel is de ontwikkeling van uniforme Europese processen, normen en IT-oplossingen, zodat gebruikers van elektrische voertuigen in de hele EU vlot toegang hebben tot de vereiste laadinfrastructuur en aanverwante diensten. Standaardisering is een absolute vereiste voor een snelle en rendabele invoering van elektrische mobiliteit in Europa. In Barcelona, Madrid and Malaga worden er bijna 1.000 geïnstalleerd, in Rome en Pisa een 400-tal, Berlijn krijgt er 3.600 en Straatsburg ongeveer 100. In Denemarken, waar wereldwijd het grootste aandeel van de elektriciteit uit windenergie wordt gehaald, verwachten auto-importeurs dat er dit jaar zo’n 2.000 elektrische auto’s op de baan zullen zijn en 2.000 openbare en semi-openbare laadstations zullen worden geïnstalleerd in Kopenhagen, Bornholm en Malmö. In Ierland maken zo’n 2.000 elektrische voertuigen en ongeveer 3.500 laadstations deel uit van de nationale invoering van elektrische mobiliteit. De cijfers geven een idee van de achterstand die minister Lieten nu in Vlaanderen wil inlopen.

    Siemens leidt het onderzoeksconsortium en werkt mee aan de ontwikkeling van software- en laadinfrastructuuroplossingen en het uitwerken van industrienormen. Daarnaast zijn de partnerbedrijven Alstom, Better Place, Bosch, IBM en Siemens, de elektriciteitsmaatschappijen Danish Energy Association, EDF, Endesa, Enel, ESB, Eurelectric, Iberdrola, RWE en PPC, de autoconstructeurs BMW, Daimler, Micro-Vett, Nissan en Renault, de gemeentebesturen van Barcelona, Berlijn, Bornholm, Kopenhagen, Cork, Dublin, Malaga, Malmö en Rome, de universiteiten en onderzoeksinstellingen Cartif, Cidaut, CTL, DTU, ECN, Imperial, IREC, RSE, TCD en Tecnalia, en de technologie-instellingen DTI, fka en TÜV Nord.
    (bron: ezine Vraag & Aanbod)

    22-05-2011 om 16:23 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    19-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elektrische Volvo voor onderzoek naar draadloos laden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De eerste in België gebouwde elektrische Volvo is vandaag afgeleverd aan een eindklant: Flanders' Drive, het Vlaams competentiecentrum voor de voertuigindustrie. Flanders' Drive zal de Volvo C30 Electric gebruiken voor onderzoek naar draadloos laden. De overhandiging van het voertuig vond vandaag plaats in Brussel in aanwezigheid van Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten (sp.a).

    Bij "inductief laden" wordt de batterij draadloos opgeladen via een oplaadplaat die in de garage thuis of een openbare parkeerplaats kan staan. De techniek is verwant aan het opladen van een elektrische tandenborstel, aldus Renilde Craps van Flanders' Drive.

    Proefproject
    Met de technologie zou de batterij van de Volvo, die een theoretisch bereik heeft van 150 kilometer, in minder dan anderhalf uur volledig opgeladen kunnen worden. Het proefproject loopt tot eind 2012.

    De techniek kan overigens ook werken met lussen in het wegdek. Dat zou vooral mogelijkheden scheppen voor het openbaar vervoer: bussen kunnen bijvoorbeeld aan de haltes of zelfs al rijdend opgeladen worden.

    Verhoogde levenskwaliteit
    Volgens minister Lieten kunnen elektrische wagens de levenskwaliteit in de steden fors verhogen, omdat ze geen fijn stof uitstoten, CO2-neutraal zijn en ook stil werken. Draadloos opladen kan een belangrijke rol spelen bij de doorbraak van de elektrische wagen. "De mogelijkheid om elektrische voertuigen efficiënt, snel en gebruiksvriendelijk op te laden is een van de meest kritieke succesfactoren voor hun grootschalige introductie", zo zei minister Lieten bij de overhandiging van de auto aan Flanders' Drive.

    De Volvo C30 Electric wordt vanaf de zomer (deels) bij Volvo Cars in Gent geassembleerd. De productie blijft beperkt tot een 250-tal exemplaren, waarvan een 50-tal voor België. Deze eerste productie is niet bestemd voor het grote publiek. "Afhankelijk van de testresultaten zullen we binnen een tweetal jaar een beslissing nemen over een eventuele commercialisering", aldus Bart Crols, directeur van de verkooporganisatie van Volvo Cars Belgium. (belga/adha)

    19-05-2011 om 18:47 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Siemens en BMW willen elektrische auto’s draadloos opladen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Elektrische auto’s kunnen hun accu’s in toekomst laden zonder kabels. Siemens heeft daarvoor het ontwikkelingsproject ‘Inductief laden van elektrische voertuigen’ opgezet. De samen met BMW ontwikkelde contactloze technologie werkt ook tijdens korte ritpauzes. De laadstations kunnen vrijwel onzichtbaar in elke omgeving worden geïntegreerd en zijn daardoor beschermd tegen slijtage en vandalisme.

    In juni 2011 zullen tijdens een proef in Berlijn, die door het Duitse ministerie voor Milieu (BMU) wordt gesubsidieerd, de prestaties met meerdere voertuigen worden getest.

    Inductieve energie-overdracht
    Een grote uitdaging bij de uitbreiding van de elektromobiliteit is een omvangrijke en betrouwbare infrastructuur voor het laden van accu’s. Aangezien de accu’s van elektrische voertuigen vaker moeten worden geladen dan dat voertuigen met verbrandingsmotoren hun tank moeten vullen, is er vraag naar verschillende laadmogelijkheden die aan de eisen van de bestuurder en het voertuig zijn aangepast. Met de inductieve energie-overdracht van de onderzoekers van Siemens Corporate Technology zou geautomatiseerd laden in bijvoorbeeld taxiwachtrijen al mogelijk zijn.

    Magneetveld onder voertuig
    Een volledig in de grond verzonken spoel, de primaire spoel, vormt de verbinding met het openbare elektriciteitsnet. Onder het voertuig bevindt zich een secundaire spoel. De onderlinge afstand bedraagt onder normale omstandigheden tussen acht en vijftien centimeter. Zodra de bestuurder het laadproces start, gaat er een stroom door de primaire spoel. Hierdoor ontstaat een magnetisch veld, dat in de secundaire spoel een elektrische stroom induceert waardoor de accu wordt geladen. De efficiëntie van de vermogensoverdracht uit het stroomnet via alle componenten tot in de accu bedraagt daarbij meer dan 90 procent. Het magneetveld komt uitsluitend in een exact bepaalde ruimte tussen beide spoelen tot stand. Hierdoor blijft bij dit systeem het magnetisch veld in de toegankelijke gebieden in en rondom het voertuig ruim onder de internationaal aanbevolen grenswaarde van 6,25 microtesla.

    Prototype
    Vanaf mei zal een prototype met een laadcapaciteit van 3,6 kilowatt in een elektrisch voertuig worden getest. In een veldtest die vanaf juni in Berlijn plaatsvindt, zullen de voor integratie in serievoertuigen noodzakelijke verbeteringen onder realistische omstandigheden worden geïnventariseerd en wordt tevens feedback van klanten verzameld, zodat in toekomst klantspecifieke laadoplossingen kunnen worden aangeboden. Daarnaast is het systeem ook geschikt voor intelligent energiegebruik, waarbij bijvoorbeeld stroomoverschotten uit zonne- en windenergie kunnen worden gebruikt en de elektrische auto ook als tussenopslag voor stroom dient.(bron: happynews)

    19-05-2011 om 18:44 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 platformen Proeftuin Elektrische Voertuigen kregen groen licht voor verdere uitwerking

    17-05-2011 om 11:07 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault maakt de prijzen van de Twizy bekend
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Naar aanleiding van het salon van Barcelona maakt Renault de prijzen bekend van zijn guitige Twizy die elektrisch wordt aangedreven.

     
    Tegelijk kunnen potentiële klanten deze zonderlinge vierwieler vanaf nu via internet bestellen. Het gamma begint met de Twizy 45 die een top haalt van 45 km/u en zich vooral richt tot jongeren die zich op de Twizy veiliger zullen voelen dan op een tweewieler. Bovendien geniet de Twizy een hoger aanzien dan de typische bromautootjes waar je geen rijbewijs voor nodig hebt. De klanten huren de batterij voor een bedrag van € 45 per maand. De tweede Twizy heeft een vermogen van 17 pk, haalt een top van 80 km/u en zal in de smaak vallen bij pendelaars. Van die Twizy met 17 pk bestaan er twee uitvoeringen. De Urban (zonder portieren) kost € 7.690 en de Technic met portieren en een rijkere uitrusting heeft een basisprijs van € 8.490. Met dergelijke prijzen kan de Twizy concurreren met driewielige scooters. Voor deze twee krachtiger uitvoeringen bedraagt de maandelijkse huurprijs voor de batterijen € 49. De lithium-ion batterijen laten zich in 3,5 uur opladen via een stopcontact van 220 V. De Twizy telt twee zitplaatsen, is slechts 2,33 meter lang en heeft een hoogte van 1,91 meter. Op dit ogenblik is nog niet duidelijk van welke ecopremie er kan genoten worden in België. De lancering in België is voorzien voor tijdens het salon van Brussel, begin 2012 (Belga)   (TDMS)

    17-05-2011 om 11:00 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Delta rijdt snel en zonder directe emissies

    Nieuwe technologieën zetten de deur op een kier voor nieuwe bedrijven. Delta Motorsport, met vestiging in het Engelse Silverstone, mag daar een voorbeeld van zijn.

    Het bedrijf werd pas in 2005 opgestart door de ingenieurs Simon Dowson en Nick Carpenter. In het begin werkten ze vooral als ontwikkelingsbedrijf in de autosport, maar in 2007 kozen ze er voor om daarnaast ook hun eigen elektrische sportwagen te ontwikkelen. Volgens Dowson verliezen heel wat van de huidige elektrisch aangedreven auto's potentieel omdat ze gebaseerd zijn op traditionele modellen die te zwaar zijn. Bij Delta Motorsport hebben ze hun ervaring in de racerij als bron van inspiratie gebruikt. Volgens Dowson komt het er op neer het gewicht te beperken en extra aandacht te besteden aan de stroomlijn. De Delta E-4 Coupé, die samen met de universiteit van Oxford werd ontwikkeld, is een demonstratie van hun filosofie. De basisstructuur van de Delta is uit koolstof opgebouwd waardoor het gewicht met meer dan 60% werd verminderd. De aandrijving gebeurt door twee elektromotoren van telkens 120 pk en het gewicht van elke motor blijft beperkt tot 23 kilogram. De lithium-ion batterij is laag en centraal gemonteerd waardoor het zwaartepunt laag komt te liggen en een ideale gewichtsverdeling tot stand komt. De Delta E-4 Coupé spurt vanuit stilstand naar 100 km/u in 5 seconden, maar snelheid is niet de enige troef van de lichtgewicht constructie. De actieradius bedraagt ongeveer 320 kilometer. (Belga) (TDMS)

    17-05-2011 om 10:47 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 17/12-23/12 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 26/10-01/11 2009
  • 05/10-11/10 2009

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Foto

    ELECTRIC MOBILITY LINKS
  • EVworld
  • Nederland
  • wat is een elektrisch voertuig
  • Frankrijk
  • Frankrijk(2)
  • Belgique
  • Duitsland
  • Duitsland (2)
  • Overzicht elektrische modellen
  • Bedrijfswagens ( NEWTEON)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs