Gecoördineerde aanpak nodig Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.
Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.
Duurzame invoering van elektrische voertuigen PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
15-10-2011
Akkoord over stekkers elektrische voertuigen
Zeven autoconstructeurs hebben akkoord bereikt over een gemeenschappelijk laadprotocol voor elektrische voertuigen. Tot op heden gebruikt elke constructeur een eigen laadsysteem maar een gemeenschappelijke aanpak komt de compatibiliteit van laadsystemen uiteraard ten goede en bevordert de ontwikkeling van het toekomstige slimme' laadnetwerk.
Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche en VW zullen in de toekomst onder meer gebruik maken van een gelijkaardig laadsysteem. Dat is alvast compatibel met het Amerikaanse en Europese stroomnetwerk en kan ook gebruikt worden met de J1772 standaard die in de VS reeds gebruikt wordt en de Europese IEC 62196 Type 2 richtlijn.
De Japanse autoconstructeurs hebben de overeenkomst niet ondertekend.( bron: auto55)
In het kader van een groene fiscaliteit komt er niet alleen een
verdere beperking van de aftrek van autokosten. Er zijn ook enkele positieve
maatregelen genomen, meer specifiek om de aankoop en het gebruik van elektrische
auto's aan te moedigen. De meeste van die voordelen zijn echter maar
tijdelijk.
In de eerste plaats komt er een aanzienlijke belastingvermindering voor de
aankoop van een elektrische auto door een particulier. De vermindering bedraagt
30% van de aankoopprijs van de auto, met een maximum van 9000 euro.
Daarbij moet men wel in gedachten houden dat de enige elektrische auto die
momenteel in serie geproduceerd wordt (de i-MiEV van Mitsubishi), wellicht niet
veel minder dan 50000 euro zal gaan kosten als hij eind 2010 in Europa op de
markt komt (in Japan kost hij omgerekend 34000 euro). Het gaat dan om een
miniscuul stadsautootje met bescheiden prestaties, wat dus wil zeggen dat men
voor de elektrische aandrijving een meerprijs van ongeveer 40000 euro betaalt.
Daar weegt een belastingvermindering niet echt tegen op.
De belastingvermindering van 30% geldt alleen voor personenwagens
(inbegrepen stationwagens en minibussen) en alleen voor de jaren 2010, 2011 en
2012.
Na 2012 blijft de belastingvermindering wel bestaan, maar ze wordt verlaagd
tot 15% van de aankoopprijs, met een maximum van 4540 euro. Het jaar waarin er
effectief betaald is, is bepalend.
Voor elektrisch aangedreven motorfietsen en driewielers geldt vanaf het
begin alleen de belastingvermindering van 15%. Bovendien bedraagt het maximum
voor die categorie slechts 2770 euro.
Oplaadpunt
Een elektrische auto kopen heeft natuurlijk weinig zin als je nergens
elektriciteit kunt tanken. Daarom komt er een belastingvermindering voor
particulieren die een oplaadpunt voor elektrische auto's installeren aan de
buitenkant van hun huis. De belastingvermindering bedraagt 40% van de totale
installatiekosten, met een maximum van 250 euro (bedrag dat geldt voor 2010).
Men kan overigens maar één keer een fiscaal voordeel krijgen voor een
oplaadpunt. Dus wie de kosten meerekent voor de woonbonus, of ze al op een
andere manier in aftrek brengt, komt niet meer in aanmerking voor de specifieke
belastingvermindering.
Verhoogde aftrek voor vennootschappen
Alle tot nu toe genoemde maatregelen betreffen de personenbelasting en
belangen dus alleen particulieren aan. Maar bedrijven blijven ook niet in de kou
staan.
Want 120% van de kosten van een elektrische auto worden aftrekbaar in de
vennootschapsbelasting. De wet spreekt overigens in dat verband niet expliciet
van een elektrische auto maar van een auto die geen CO2 uitstoot (de
CO2-uitstoot door elektriciteitscentrales telt niet mee).
Bovendien is er nu een tweede uitzondering op de beperkte aftrekbaarheid van
autokosten voor auto's die 60 gram of minder CO2 per kilometer uitstoten. Voor
die categorie zijn de autokosten voortaan volledig aftrekbaar. De auto's die
daaronder vallen, zijn voornamelijk zgn. plug-in hybride wagens. Dat zijn
elektrisch aangedreven auto's (vandaar plug in: stekker insteken) die ook een
benzinemotor hebben om de batterij weer op te laden als de bestuurder niet op
tijd een oplaadpunt kan bereiken. Momenteel zijn er zo geen modellen op de
markt, maar begin 2011 start Opel met de verkoop van zijn Ampera, die naar
schatting een officiële CO2-uitstoot van 40 g/km zal hebben en dus in aanmerking
komt voor de nieuwe 100% aftrek van autokosten. De prijs is overigens nog een
geheim, maar zal zeker richting 30000 euro gaan. Of 10000 euro meer dan een
vergelijkbare diesel- of benzineauto.
En nog oplaadpunten...
En als bedrijven een oplaadpunt voor elektrische auto's installeren, krijgen
ze een verhoogde investeringsaftrek van 13,5% (tarief dat geldt voor aanslagjaar
2011). Het oplaadpunt mag bovendien versneld afgeschreven worden over twee jaar.
De twee gunstmaatregelen ten voordele van oplaadpunten in de
vennootschapsbelasting zijn wel maar tijdelijk, net als in de personenbelasting
(zie hoger). Ze gelden voorlopig alleen voor investeringen die gedaan worden in
2010, 2011 en 2012. (bron:dvp-law)
BMW lanceert elektrisch scooterconcept ( e-concept)
In september stelde het IAA autosalon in Frankfurt de deuren open voor het grote publiek, een aantal nieuwsberichten werden de wereld in gestuurd. Daaronder zat het opmerkelijke persbericht van BMW, dat na de Concept C wederom een elektrisch scooterconcept presenteert op de autobeurs. De BMW Concept e mag gelden als smaakmaker voor de lancering van twee maxiscooters voorzien van een tweecilinder benzinemotor.
Over die twee premium maxiscooters laat het Beierse merk nog niet veel informatie vrij. Wel is zeker dat ze nog voor het jaareinde gelanceerd worden met als doel de functionaliteit van een scooter te combineren met het rijplezier van een motorfiets. Beide zullen voorzien zijn van een tweecilinder verbrandingsmotor. De lancering van deze scooters kadert in het nieuwe BMW Urban Mobility programma, waarin kwaliteitsvolle stedelijke mobiliteit centraal staat.
Omdat niet enkel mobiliteit maar ook ecologische duurzaamheid in stedelijke gebieden een belangrijke speerpunt vormen in het Urban Mobility programma werken de Duitsers ook aan elektrisch aangedreven alternatieven, waarbij de Concept e als duidelijke toekomstvisie naar voor treedt. De BMW Concept e is meer dan enkel een stijlstudie, het betreft een prototype van een toekomstig productiemodel en om dat gegeven kracht bij te zetten laat BMW meteen ook enkele technische gegevens vrij.
De Concept e, die rechtstreeks kan worden opgeladen aan elk ordinair stopcontact en in minder dan drie uur volledig opgeladen is, heeft een boordspanning van 60 volt wat zorgt voor een acceleratie die gelijke tred houdt met een conventionele maxiscooter en een realistisch rijbereik van 100 km mogelijk maakt. De precieze topsnelheid wordt niet meegedeeld, wel dat deze hoog genoeg zal zijn om - zelfs met een passagier achterop - veilige inhaalmanoeuvres uit te voeren op stedelijke ringwegen. Een 12 volt-aansluiting is tevens aanwezig om bijvoorbeeld een GPS-toestel van stroom te voorzien of onderweg een mobiele telefoon op te laden. Achteruitkijkspiegels zoek je tevergeefs op de Concept e, die voorzien is van twee cameraatjes in de lens van het achterlicht en twee LCD schermpjes in het kuipwerk vooraan. Op die manier zitten de schouders van de rijder nooit meer in de weg voor het zicht op het achterliggende verkeer.( bron: motorsite.be)