Inhoud blog
  • Eerste serieproductie van een elektro-auto in Europa
  • Lidl laat klanten elektrisch rijden tot 2015 voor 5 euro
  • UNIFORME LAADSTEKKER IN VLAANDEREN VOOR PUBLIEKE OPLAADINFRASTRUCTUUR ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
  • Belgisch masterplan Elektrische Mobiliteit bijna klaar
  • Test met Belgische vloot Golf Blue-e-Motion van start
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    ELEKTRISCHE AUTO's--LICHTE BESTELWAGENS---SCOOTERS---MOTO's---FIETSEN--BEWEGINGSTOESTELLEN
    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Gecoördineerde aanpak nodig
    Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.

    Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.

    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Energy Efficient Electrical Car - E3Car Project
  • Mijn favorieten
  • elektrische wagens evolutie
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Elektrische auto
    Duurzame invoering van elektrische voertuigen
    PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
    18-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wordt de Colibri de echte elektrische stadsauto?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het klinkt best verfrissend, een auto-ontwikkeling waarvan het uitgangspunt niet is dat het elektrisch moet zijn, maar dat het praktisch moet zijn. Vooral in de zin van betaalbaar, waarop het jonge Duitse bedrijf Innovative Mobility Automobile het ontwerp van de Colibri heeft gebaseerd. Dankzij investeerders en een flinke slok subsidie moet het idee in 2014 productierijp zijn. Een goed idee, die éénzits Colibri?

    Met ‘durfkapitaal’ werd afgelopen voorjaar, na drie jaar voorbereiding, het bedrijf Innovative Mobility Automobile GmbH opgericht. De Duitse staat heeft ze via het ministerie voor onderwijs en onderzoek nu als projectleider geaccepteerd om elektro-autotechniek te ontwikkelen.
    Goed voor 2,8 miljoen euro aan subsidie, op een budget van vijf miljoen, om in twee jaar hun Colibri-idee uit te ontwikkelen. Al helemaal doorgerekend, maar nu kan een echt proefmodel gebouwd worden, dat over een jaar klaar moet zijn.

    Super lichtgewicht

    Kern van de zaak, meent bedrijfsdirecteur Thomas delos Santos, is dat alleen met extreme gewichtsbesparing een betaalbare elektrische auto valt te maken. Dan kun je toe met een kleine elektromotor, en vooral ook een heel bescheiden accupakket.
    Daarom weegt de Colibri maar 280 kg, doet hij het met een accupakket van ongeveer 5 kWh capaciteit, en zou de prijs op 7.900 euro komen. Waar dan wel 49 euro per maand bijkomt voor accuhuur, het maar 50 kg zware lithium-ijzerfosfaat batterijpakket zit niet in de prijs.
    De Colibri zou op een acculading 100 km uit de voeten kunnen, en in minder dan twee uur thuis weer volgeladen kunnen worden. Aan een laadpaal zou in 20 minuten al 80% lading binnen zijn.

    Puur stadsvervoer

    Een laag gewicht is om te beginnen bereikt door de Colibri niet groter dan nodig te maken. Verder bestaat de opbouw uit een magnesium spaceframe en kunststof carrosserie. Volgens berekeningen zou het wagentje “de Euro NCAP-test doorstaan”, al blijft vaag of daar dan minstens één ster verwacht wordt, of vijf sterren.
    Met maar 1 meter 12 breedte zal parkeren in elk geval makkelijk zijn. Er is één stoel aan boord, met een soort hefinrichting voor makkelijk instappen. Daartoe zijn verder twee verticaal openende vleugeldeuren beschikbaar. Onder een derde deur biedt de Colibri zelfs 240 liter bagageruimte, zoiets als een Fiat Panda of Volkswagen Polo.

    22 gram per kilometer

    Een mini-elektromotor voor de achteras vergt erg weinig ruimte. Hier werd een dubbele Twin Drive motor van het ook nog jonge bedrijf CPM gekozen. Twee parallele motortjes leveren op één uitgaande as 12 kW vermogen en 40 Nm koppel. De berekeningen leren dat op basis van de gemiddelde stroommix een Colibri in bedrijf maar 22 g/km CO2-uitstoot meebrengt.

    Bron: Peter Fokker (Redactie AMT)

    18-11-2011 om 15:38 geschreven door Philippe Decrock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)


    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 17/12-23/12 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 26/10-01/11 2009
  • 05/10-11/10 2009

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Foto

    ELECTRIC MOBILITY LINKS
  • EVworld
  • Nederland
  • wat is een elektrisch voertuig
  • Frankrijk
  • Frankrijk(2)
  • Belgique
  • Duitsland
  • Duitsland (2)
  • Overzicht elektrische modellen
  • Bedrijfswagens ( NEWTEON)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs