Gecoördineerde aanpak nodig Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.
Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.
Duurzame invoering van elektrische voertuigen PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
18-11-2011
Wordt de Colibri de echte elektrische stadsauto?
Het klinkt best verfrissend, een auto-ontwikkeling waarvan het uitgangspunt niet is dat het elektrisch moet zijn, maar dat het praktisch moet zijn. Vooral in de zin van betaalbaar, waarop het jonge Duitse bedrijf Innovative Mobility Automobile het ontwerp van de Colibri heeft gebaseerd. Dankzij investeerders en een flinke slok subsidie moet het idee in 2014 productierijp zijn. Een goed idee, die éénzits Colibri?
Met durfkapitaal werd afgelopen voorjaar, na drie jaar voorbereiding, het bedrijf Innovative Mobility Automobile GmbH opgericht. De Duitse staat heeft ze via het ministerie voor onderwijs en onderzoek nu als projectleider geaccepteerd om elektro-autotechniek te ontwikkelen. Goed voor 2,8 miljoen euro aan subsidie, op een budget van vijf miljoen, om in twee jaar hun Colibri-idee uit te ontwikkelen. Al helemaal doorgerekend, maar nu kan een echt proefmodel gebouwd worden, dat over een jaar klaar moet zijn.
Super lichtgewicht
Kern van de zaak, meent bedrijfsdirecteur Thomas delos Santos, is dat alleen met extreme gewichtsbesparing een betaalbare elektrische auto valt te maken. Dan kun je toe met een kleine elektromotor, en vooral ook een heel bescheiden accupakket. Daarom weegt de Colibri maar 280 kg, doet hij het met een accupakket van ongeveer 5 kWh capaciteit, en zou de prijs op 7.900 euro komen. Waar dan wel 49 euro per maand bijkomt voor accuhuur, het maar 50 kg zware lithium-ijzerfosfaat batterijpakket zit niet in de prijs. De Colibri zou op een acculading 100 km uit de voeten kunnen, en in minder dan twee uur thuis weer volgeladen kunnen worden. Aan een laadpaal zou in 20 minuten al 80% lading binnen zijn.
Puur stadsvervoer
Een laag gewicht is om te beginnen bereikt door de Colibri niet groter dan nodig te maken. Verder bestaat de opbouw uit een magnesium spaceframe en kunststof carrosserie. Volgens berekeningen zou het wagentje de Euro NCAP-test doorstaan, al blijft vaag of daar dan minstens één ster verwacht wordt, of vijf sterren. Met maar 1 meter 12 breedte zal parkeren in elk geval makkelijk zijn. Er is één stoel aan boord, met een soort hefinrichting voor makkelijk instappen. Daartoe zijn verder twee verticaal openende vleugeldeuren beschikbaar. Onder een derde deur biedt de Colibri zelfs 240 liter bagageruimte, zoiets als een Fiat Panda of Volkswagen Polo.
22 gram per kilometer
Een mini-elektromotor voor de achteras vergt erg weinig ruimte. Hier werd een dubbele Twin Drive motor van het ook nog jonge bedrijf CPM gekozen. Twee parallele motortjes leveren op één uitgaande as 12 kW vermogen en 40 Nm koppel. De berekeningen leren dat op basis van de gemiddelde stroommix een Colibri in bedrijf maar 22 g/km CO2-uitstoot meebrengt.