derde leerjaar De Zeppelin
Inhoud blog
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Maandag, 27 juni 2011 (vervolg)
  • Maandag, 27 juni 2011
  • Maandag, 20 juni t.e.m. vrijdag 24 juni
  • Dinsdag, 14 juni t.e.m. vrijdag 17 juni 2011
  • Vrijdag, 10 juni 2011
  • Maandag, 6 juni t.e.m. vrijdag, 10 juni 2011
    Zoeken in blog

    16-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 16 november : W.O. - Een glasrestaurateur in onze klas.

    Vandaag beëindigden we ons thema 'Rondom ons wordt gewerkt' met het bezoek van Nicole Minten, een glasrestaurateur !

    Of dat met een restaurant te maken heeft ? Neen, hoor ! Een glasrestaurateur herstelt glazen voorwerpen van wel héél vroeger. Na de herstelling gaan ze naar een museum waar je ze kan bewonderen.

    Nicole Minten vertelde honderduit over haar bijzondere beroep.

    De stukjes glas die ze in haar atelier weer bij elkaar puzzelt zijn van glazen, vazen en bekers uit de Middeleeuwen ! Hoe lang dat geleden is, dat hebben we voor onszelf duidelijk gemaakt door meerdere eeuwbanden aan elkaar te plakken en onszelf zo terug in de tijd te flitsen tot het jaar 1410  :   600 jaar geleden dus !

    Het was de tijd van koningen en jonkvrouwen in burchten of kastelen, en van dappere ridders die het rijk van de koning verdedigden. We mochten ons verkleden om die sfeer een beetje in de klas binnen te brengen.

    Vroeger hadden de mensen geen vuilnisdienst zoals wij nu in onze gemeente hebben. Ze kieperden hun etensrestjes gewoon door een gat naar de kelder. Ook gebroken glas verdween daarin.  Op sommige plekken vinden archeologen nu deze stukjes terug en dan sturen ze die naar het atelier van Nicole.

    Nicole toonde ons heel veel foto’s en we zagen alle stapjes van haar werk : eerst het schoonmaken van de scherven, het opzoeken in boeken om de juiste vorm te vinden, puzzelen, klemmetjes plaatsen, lijmen.
    Tenslotte mochten we die oude scherfjes bekijken en betasten. Door die supercoole bril zagen we alles trouwens veel groter. Dat is wel nodig als je uren moet puzzelen met die kleine dingen !

    Sommige vriendjes willen dit later ook doen ! Iemand wilde weten waarom Nicole dit beroep gekozen had : omdat ze vroeger altijd een ‘prulleMieke’ was, lachte ze.

    Bedankt, Nicole ! Het was een leuke en zeker ook boeiende namiddag !






















    15-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 15 november 2010
    De klas van juf. Brenda nodigde de hele school uit voor een toneeltje zodat we al een beetje konden kennismaken met alle dieren uit 'Axenland' en hun gedrag.  In de loop van het jaar werken we in onze school rond al deze dieren, bij elk dier hoort een gedragsregel waar we proberen aan te werken.  Volgende week starten we met 'Bizi, de bever' met een leuze i.v.m. zorg dragen voor..., respect voor..., verder volgen er nog 'Zieme, de pauw', 'Sjef, de leeuw', Bolleke, de poes', 'Kodosj, de kameel', 'Slosse, de schildpad', 'Krik, de havik', 'Bonkie, de steenbok', 'Dag, de wasbeer' en Itsj', de uil'












    09-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 9 november 2010
    We hebben vandaag griezelige knutselwerkjes gemaakt om onze griezelclub of onze kamer thuis griezelig in te richten.
    Elk soort griezel had een ander werkje, de geesten maakten een zwevend spook met bevende handen, de vampiers een vliegende vleermuis, de felteux een duiveltje uit een doosje,  de weerwolven een blinkende volle maan en de heksen een spinnenweb.
    We lazen de uitleg van ons knutselwerkje in het tekstboek zodat we goed wisten wat en hoe we het werkje moesten maken.  Vervolgens handen uit de mouwen en knutselen maar.





















    08-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 8 november 2010
    Meestergriezel Grauwel had een nieuwe opdracht voor ons.
    Om echt te kunnen griezelen mogen we niet vaak bang zijn.
    We schreven op een papiertje "Ik bibber en beef voor ..." en we gaven elkaar tips om minder bang te zijn.
    Tot slot gingen we deze papiertjes verbranden .  Weg met al die angsten!

    Op het einde van de dag gingen we naar de eetzaal daar maakten we kennis met koning Rusttevree van het land Intepedinte waar alles mooi en proper en gezond is en met koning Douwdjoons, de koning die alles doet voor geld en macht, in zijn land is alles vies en vuil, overal stinkt het naar fabrieken en klinkt er lawaai.  We zijn dan eens gaan kijken in onze vuilzakken of wij leven zoals in het land van koning Rusttevree of van koning Douwdjoons.  Vervolgens zijn wij de uitdaging aangegaan om van onze school het land van Intepedinte te maken, een school waar het mooi, proper en gezond is, een school zonder afval.







    29-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 29 okober 2010
    Naar aanleiding van 'Halloween' maakten we vandaag spinnensoep in de klas.
    Ieder had z'n taakje: aardappelen of wortelen in stukjes snijden, spinnen maken van gehakt en spaghetti of al huilend de uien in stukjes snijden, de juf zorgde voor de pompoen.
    In de namiddag konden we genieten van een heerlijk tasje spinnensoep!  Smakelijk!























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 29 oktober 2010
    Vervolg soep koken




















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 29 oktober 2010

    Deze maand leerden we vanalles over 'KUNST'! Dat is echt super cool!  We leerden nadenken over kunstwerken: schilderijen, beeldhouwwerken en ook verhalen.  We leerden over heel gekke kunst, zoals Jackson Pollock die een schilderij maakte door rond zijn doek te dansen en overal met verf te spatten en over Wim Delvoye en zijn Cloaca (kaka-machine).  We leerden ook wat kubisme is, en dit dankzij Picasso.  We zagen ook dat sommige kunstenaars graag kindertekeningen maken, zoals Karel Appel.

    We luisterden naar een prachtig verhaal over de val van Icarus en zagen het schilderij in het museum.  Dankzij Dora Flits (onze gids) zijn wij nu echte kunstkenners geworden en weten wij nu ook dat kunst of een museum helemaal niet saai is, het is zelfs super hip en cool !

    En weet je wat leuk is? Bij 'Kunst' mag je alles zeggen, ook als je het saai of lelijk vindt.  Alles mag en alles kan!  Jammer dat het thema nu al voorbij is!

    Als afsluiting organiseerden we een tentoonstelling van onze kunstwerken.  Alle kinderen en leerkrachten van onze school werden uitgenodigd, alsook de ouders van onze klas.  We verwelkomden ze in ons museum 't Snuk in de 'Grote Zaal' waar ze vier kunstwerken, de Zeppie 3 robot, de Namenscrabble, de Knetterknikkers en de Super-eier-splash, konden bewonderen.
      Ieder van ons was er een gids en gaf uitleg bij de kunstwerken.





















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 29 oktober 2010
    Vervolg tentoonstelling


















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 29 oktober 2010
    Vervolg tentoonstelling




















    28-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 28 oktober 2010

    Beste griezelfans,


    Het derde leerjaar is begonnen met een het oprichten en inrichten van hun griezelclub.  Onze wachtwoorden en onze rituelen zijn geheim, we hebben ontdekt welke soort griezel we zijn, we hebben een nieuw paspoort, we lezen over griezels en de gemene grappen die ze met elkaar uithalen,...

    We bereiden allerlei activiteiten voor die we willen doen met onze griezelclub.  Dat wordt super spannend en leuk!  En mensen, let maar op, want wij griezels zijn overal.  Whahahaha!!!




    25-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 25 oktober 2010
    Vandaag ontdekten we in onze klas een griezelig pakje.  Er zat een geheime boodschap in van Meestergriezel Grauwel.  Hij vroeg ons om een griezelclub op te richten.  Spannend!!!



    19-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 19 oktober 2010
    Vandaag werden we allemaal, op vraag van Dora, voor één dag kunstenaars.
    Bij onze wandeling door 't Snuk was er immers een zaal 'de Grote Zaal' waar helemaal niets te zien was. 
    De mensen van het museum hadden hier graag een groot kunstwerk gehad dat door veel mensen samen is gemaakt.
    Na een brainstorming in onze klas kwamen we tot de volgende ideeën:
    - een robot maken van wegwerpmateriaal
    - met uitgeblazen eieren, die we met verf vullen, gooien.
    - onze namen allemaal door elkaar schrijven
    en
    - knikkers met verf in een doos laten rollen.
    Heel wat werk dus, maar het resultaat mag er zijn!
    Zoals elke kunstenaar willen wij onze kunstwerken natuurlijk ook tentoonstellen.
    Morgen schrijven wij onze uitnodigingen voor de tentoonstelling aan alle klassen.

    groetjes,

    de kunstenaars van het 3e leerjaar



















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 19 oktober 2010
    Vervolg 'Iedereen is kunstenaar'


















    15-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 15 oktober 2010
    Vanmorgen vertrokken we met de bus naar Bokrijk voor onze herfstwandeling.
    We hielden angstig de lucht in 't oog, in het weerpraatje werd er immers regen voorspeld
    maar de weergoden waren ons goedgezind want het werd een schitterende dag!
    In Bokrijk aangekomen, vertrokken we op een lange wandeling naar de kinderboerderij van Kiewit.
    Onderweg gingen we op zoek naar herfstvruchten.  We verzamelden beukennootjes, tamme en wilde kastanjes, bladeren, ....
    We zagen ook heel wat paddenstoelen.  Lennard ontdekte zelfs een mooie rups tussen de bladeren.
    Rond elf uur begonnen enkele maagjes te grommen en dus stopten we om een koekje of een stuk fruit te eten.
    We wandelden verder en liepen zelfs door de wei van 'Galloway runderen', hier konden sommigen niet snel genoeg weg zijn.
    In Kiewit aangekomen, bewonderden we de geiten, konijntjes, kippen en kalkoenen.
    Op de bankjes gingen we picknicken.  We mochten hier ook heel eventjes in het speeltuintje spelen.
    Daarna wandelden we verder op weg terug naar Bokrijk.
    Na ongeveer 9 km gewandeld te hebben, kwamen we aan bij de speeltuin van Bokrijk.
    We speelden er ongeveer een halfuurtje en toen vertok de bus terug naar de Zeppelin.
    Het was een leuke maar vermoeiende dag!!!















    14-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 14 oktober 2010

    "Hierbij vind je het overzicht van de te kennen leerstof voor de toets W.O. op donderdag 21 oktober 2010"

     

    W.O. Thema 1 – ‘Welkom’ : voorbereiding toets.

     

     

    Voor de W.O.-toets op donderdag 21 oktober 2010  moet je het volgende kennen :

     

     

    1. ‘Mijn veilige klas’ + ‘Veilig op en naar school’.

     

    - Uit enkele gegeven zinnen kan jij aanduiden wat een veilige klassituatie is.

    - Je kan ook een voorbeeld geven van één onveilige situatie in de school of onze schoolomgeving en hoe je dit kan voorkomen.

     

     

     

    2. De windroos

     

    - Op een windroos kan je de hoofdwindstreken aanduiden.

    - Je weet hoe de zon je kan helpen om de windrichting te zoeken.

     

     

     

    3. Iedereen naar school !

     

    - ‘Scholen in de wereld’

      (Zie syntheseblad ‘Iedereen naar school : bij ons en elders’)

     

      Je kan aanduiden of een schoolsituatie die ik je geef kenmerkend is voor onze school (in

      België) of voor elders (het buitenland).

     

     

    - ‘Er was eens … de school.’ (De school vroeger)

      (Zie werkblad  ‘Er was eens .. de school’ + syntheseblad : opa en Arthur)

     

       - Je kan 2 voorbeelden geven van schoolgerei van vroeger en 2 van nu.

       - Je weet of een zin thuishoort bij de klas van vroeger of de klas nu.

     

     

    - ‘Mijn schoolgerei uit hout, plastic of metaal’.

     

       - Je weet waarvan je schoolgerei is gemaakt.

       - Je kan uit afbeeldingen van schoolgerei aanduiden welk schoolgerei milieuvriendelijk of  

         milieuonvriendelijk is.

     

     

     

    Jullie zijn erg betrokken geweest bij dit thema ! Dit ga je dus zeker vlot herhalen !

     

    Succes !

    Juf Anne



    Hartelijk dank aan alle ouders en grootouders voor de fijne samenwerking tijdens dit thema: het meegeven van schoolgerei van vroeger, het interview, ...





    12-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 12 oktober 2010
    We wandelen verder naar de volgende zaal van 't Snuk' en bekijken een beeldhouwwerk van een koning en een koningin, buiten in de tuin vinden we nog veel meer beeldhouwwerken.  We zoeken bij elk beeldhouwwerk (kunstkoe, zandsculptuur, papier-maché eend, manneken Pis, ...) het juiste denkballonnetje.  Nu is het onze beurt om voor beeld te spelen.  We spelen om beurt voor beeldhouwer en voor beeld.  De beeldhouwer leest hoe het beeld moet staan en hoe het moet kijken.




















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 12 oktober 2010

    Vervolg (uit)beelden!




















    08-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 8 oktober 2010
    Les wiskunde: Hoeveelheden tot 1000 leggen, tekenen en noteren:  http://www.learningbox.com/base10/baseten.html


    07-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 7 oktober 2010

    We weten nu heel goed hoezeer de school veranderd is sinds onze grootouders en ouders er zaten.
    Dus hebben we eens heerlijk gefantaseerd hoe de school er in de toekomst zou kunnen uitzien.
    Dat het er heel anders aan toe zal gaan dan nu, dat staat voor de derdeklassers wel vast !











    06-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 6 oktober 2010
    Vervolg trucagefotografie
















    Welkom in klas 3!
    Archief per week
  • 18/07-24/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
    Interessante links
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs