derde leerjaar De Zeppelin
Inhoud blog
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Maandag, 27 juni 2011 (vervolg)
  • Maandag, 27 juni 2011
  • Maandag, 20 juni t.e.m. vrijdag 24 juni
  • Dinsdag, 14 juni t.e.m. vrijdag 17 juni 2011
  • Vrijdag, 10 juni 2011
  • Maandag, 6 juni t.e.m. vrijdag, 10 juni 2011
    Zoeken in blog

    22-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 17 januari t.e.m. vrijdag, 21 januari 2011
    We zetten onze zoektocht naar Martijn onder de grond verder.
    Onder de grond horen we opeens een zacht geluid, het is een klein dasje dat huilt.
    Het kleine dasje heeft schrik van de vossen die in hun dassen-burcht wonen, aan ons om de vossen te verjagen.
    In duo's wijzen we elkaar de weg op een plannetje en verjagen zo de vossen.
    Wat een avontuur!

    "Bonjour!" horen we plots zoemend in onze oren, het is de prachtige Franse kever, Louis.
    Hij kan al heel goed Nederlands, maar hij heeft een probleem met het schrijven van onze taal.
    Dus leren wij Louis zonder fouten schrijven, wij leren hem drie regels:
    - hoor je op het einde van een woord een oo, aa of uu dan schrijven we deze kort, nl. o, a, u (zo, ga, nu).
    - de verdubbelingsregel: ik hoor een korte klinker, gevolgd door 1 medeklinker, ik schrijf de medeklinker dubbel.
       (bij meerdere klankgroepen)
    - de verenkelingsregel: ik hoor een lange klinker, gevolgd door 1 medeklinker, ik schrijf de lange klinker enkel. 
       (bij meerder klankgroepen)

    We gaan verder op pad en ontmoeten het groentemannetje, hij vraagt of we Maja willen helpen met haar groentetuin,
    ze heeft er een rommeltje van gemaakt: alle groenten staan door elkaar.
    Als we goed naar het groentemannetje luisteren krijgt alles netjes een goede plaats in de tuin
    en weten we ook welk tuingereedschap we nodig hebben om Maja te helpen.

    Ook het groentemannetje heeft wat opgeruimd en heeft een brief gevonden van Martijn. 
    In de brief schrijft Martijn dat hij bij de Vereniging voor Grotten en Tunnels op Fabio en ons zal wachten.
    We kunnen hier niet snel genoeg weg zijn en hollen snel door de gang naar de Vereniging. Maar plots kunnen we niet verder, een enorme afvalberg verspert de weg, de moed zakt ons in de schoenen, nu moeten we die afvalberg eerst nog opruimen, zo geraken we nooit op tijd bij de Vereniging.  Een enorm vuil mannetje vraagt of wij willen helpen met het sorteren van het afval.
    We leren de verwijswoorden te gebruiken bij het sorteren.
    Deze fles hoort in die container.
    Dit blikje hoort in deze container.
    Dat doosje hoort in die container. ...

    Eindelijk is de afvalberg opgeruimd, we zetten onze tocht verder, plotseling struikelen we over een draad, er loeit een sirene.  Het postmannetje houdt ons tegen en geeft ons een brief van de mama van Fabio, zij is erg ongerust, voor we verder mogen, moeten we eerst een brief terug schrijven aan de mama van Fabio.

    Als we de brief geschreven hebben nemen we snel afscheid van het postmannetje, eindelijk zien we een bordje waarop staat: Vereniging voor Grotten en Tunnels.  Nu Martijn nog vinden.  In de grond vinden we twee openingen, welke moeten we nemen?  Op goed geluk nemen we de rechtse, we komen bij de Grot van Toen.  Een groep kleine mannetjes zit rond een grote bak met vreemde voorwerpen.  Het zijn de graafmannetjes en ze spelen een raadspel.  "We laten jullie niet gaan, vooraleer jullie ons superleuke spel gespeeld hebben," zeggen ze.
    Net als de graafmannetjes spelen we een raadspel.  We beschrijven een voorwerp dat we onder de grond vinden en wie het eerst het voorwerp raadt, wint het kaartje.  Wie verzamelt de meeste kaartjes?





















    15-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 10 januari t.e.m. vrijdag 14 januari 2011
    Op maandag zijn we met een nieuw thema gestart nl. 'Ondergronds'.
    In dit thema gaan we op zoek naar Martijn Coens, die verdwenen is.
    Door middel van een opsporingsbericht krijgen we een idee over wie Martijn is,
    hij is voor het laatst in het park 'De Warande' gezien door Fabio, zijn beste vriend.
    Werd hij ontvoerd, is hij in de vijver gevallen of in de diepe kuil?

    Samen met Fabio gaan we op zoek naar Martijn.  We nemen een kijkje bij de kuil en horen daar een vreemd stemmetje, het blijkt het stemmetje van een aardmannetje te zijn.
    Van de aardmannetjes mogen we een kijkje onder de grond nemen , maar dan moeten we eerst een opdracht uitvoeren.  We moeten enkele dieren onder de grond beter leren kennen zodat we niet zouden schrikken als we ze onder de grond ontmoeten.

    In duo's gaan we aan de slag, we maken kennis met de mier, de mol, de regenworm, de meikeverlarve en de ijsvogel.  In elk tekstje gaan we op zoek naar wat het dier eet, wie zijn vijand is, waarmee hij graaft en wat er bijzonder is aan het dier.




    De aardmannetjes feliciteren ons met onze opdracht en we mogen onze tocht onder de grond verder zetten.  Daar staan we voor een volgend probleem. We moeten door een deurtje dat veel te klein is voor ons.  Gelukkig vinden we een recept van een verkleiningsdrankje.  We noteren wat we nodig hebben voor het recept en hoe we het moeten maken.  Vervolgens brouwen we het toverdrankje en drinken het samen op, en ja hoor, we worden steeds kleiner en kleiner zodat we door het deurtje kunnen.



    We rommelen wat aan de deurknop en ineens zwaait de deur open.  Maar wat is dat voor kabaal, we horen een oorverdovend gehuil van mierenbaby's.  De grote mieren zijn boos en eisen dat we de mierenbaby's terug in slaap laten vallen door een verhaaltje te vertellen, zoals Martijn.  Om een idee te krijgen welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, lezen we het verhaal dat Martijn verteld heeft.  Maar de woorden van elke zin staan door elkaar.  We knippen per twee een zin in zinsdelen en maken er een mooie zin van.







    Zo, nu we een idee hebben over welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, gaan we zelf op zoek naar een geschikt verhaal.
    Per twee kiezen we een tekst in ons tekstboek en bereiden deze tekst voor. Daarna lezen we de tekst in groepjes aan elkaar voor en kiezen we het geschiktste verhaal.
















    31-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 31 december 2010


    Wij wensen jullie een stralend 2011!!!
    Gelukkig en gezond!

    De kinderen van het 3e leerjaar
    Juf. Anne en juf. Ingrid



    25-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 24 december 2011

    We vierden vandaag feest in de klas op de achtergrond klonk kerstmuziek en af en toe zongen we luidkeels mee, met het Toeterlied of de Jingle Bells Rock, ...
    We dansten, maakten plezier, deden de stoelendans, speelden spelletjes, openden pakjes, aten lekkere wafeltjes, smulden van heerlijke chocomelk en ... nog meer leuks!


    Fijne kerstvakantie!!!






















    24-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 24 december 2010
    kerstfeestje






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 24 december 2010
    kerstfeestje




















    14-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 14 december 2010

    We gingen vandaag op zoek naar de ouders van kinderen.  In ons taalboek gaven de kinderen uit de klas van Kalle ons wat informatie over hun ouders met behulp van die informatie gingen we in ons werkschrift op zoek naar de juiste ouders, dit was niet altijd even gemakkelijk!














    13-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 13 december 2010
    In de les van wiskunde speelden we spelletjes om de getallen tot 1000 beter te kunnen lezen en schrijven en om meer inzicht te krijgen in de getallen tot 1000.
    We speelden bingo, memory, gooiden met dobbelstenen en maakten spelletjes in ons werkschrift.

    Om meer inzicht te krijgen in onze familie en de onderlinge relaties maakten we vandaag een stamboom.  Helemaal onderaan plaatsten we de jongsten, wij met onze broers en zussen, op de takken daarboven plaatsten we mama en papa en onze ooms en tantes en helemaal bovenaan in de kruin plaatsten we onze oma's en opa's.













    10-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 10 december 2010
    We maakten kennis met strips van "Jan, Jans en de kinderen".
    We kregen per twee 2 strips die door elkaar gehaald waren.
    We knipten de stroken los en sorteerden ze volgens strip.
    Vervolgens probeerden we de stroken in de juiste volgorde te leggen zodat we een leuke strip kregen.

















    09-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 9 december 2010

    In de winter vinden vogels moeilijk voedsel en dus zie je ze in het begin van de herfst richting zuiden vliegen.  Naar Spanje, of soms nog verder : naar Afrika ! Daar is het wel warm tijdens onze winter en is er eten in overvloed.
    Maar sommigen, zoals mussen, vinken, roodborstjes, meesjes, ... blijven hier.  Ze krijgen een dikkere verentooi tegen de koude en wanneer de winter echt zijn intrede heeft gedaan kunnen wij ze zelf nog wat extra helpen met hun dagelijkse zoektocht naar voedsel. De vogels hebben ook vet nodig en met wat extra graantjes of nootjes erbij maken we ze dus extra blij ! Dus gingen we in de klas zelf vetbolletjes maken.
    We konden zo ook vaststellen wat smelten en stollen is.  Bij het gesmolten vet schepten we nootjes, maïs en graantjes. Als we het vetbolletje aan een boom in de tuin hangen, zullen de vogels ons zeker dankbaar zijn en vaste gasten van onze tuin blijven !

    Wist je dat ...

    - ganzen en eenden in een vorm van een grote V vliegen omdat vogels niet recht voor zich uit kunnen kijken ? Eén vogel vliegt voorop. De 2 volgende vliegen een beetje zijdelings van de eerste. Zo zien ze hem van opzij. En zo gaat elk vogel'paar' weer meer zijlings vliegen en zie je ze dus in 'V'-vorm ! We hebben dat in de klas even gedemonstreerd met enkele kinderen.

    - hun vliegsnelheid ongeveer 50 km per uur bedraagt ? Dat is de maximum snelheid waarmee je met de auto door een dorp mag rijden. Laat mama of papa dit eens doen, dan ervaar je de snelheid van de vogels.







    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 9 december 2010

    In de les van wiskunde hadden we het vandaag over het gewicht.  In groepjes hebben we het gewicht van voorwerpen geschat en achteraf met de weegschaal gecontroleerd, we vulden zakjes met 100 g rijst, we wogen hoeveel appelen en sinaasappelen in 1 kg gaan, we wogen het gewicht van 1 euro, een ei, een klontje suiker, ... .  Bij 1 g denken we aan een m&m, bij 1 kg aan een pak suikerklontjes.
















    07-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 7 december 2010
    Wat kunnen de pieten toch lekkere letterkoekjes bakken!
    We probeerden zoveel mogelijk zelfstandige naamwoorden met letterkoekjes te maken.

    We lazen ook nog een aantal gedichten i.v.m. familie, we kozen er de leukste gedichten uit en lazen deze in groepjes aan elkaar voor.  Daarna vertelden we welk gevoel het gedicht ons geeft.





















    06-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 6 december 2010
    Hoog bezoek vandaag!
    Ja, ja alle kinderen van het derde leerjaar zijn braaf geweest en kregen vandaag bezoek van Sinterklaas en Zwarte Piet.
    Zwarte Piet was zo onder de indruk van de rekenknobbels van Bram en Christophe dat hij ze beloonde met wat letterkoekjes.
    Toen wou iedereen natuurlijk bewijzen waar hij knap in was en regende het letterkoekjes in de klas.
    We kregen ook twee pakjes van de Sint om in de reken- en taalhoek te spelen.
    We bedankten Sint en Piet met een dansliedje 'De pietengym' en we hadden er duidelijk plezier in!

    Na het bezoekje van Sint en Piet schrven we een 'naamdicht' voor Sinterklaas of één van de pieten.
    We schreven de letters van Sinterklaas of klimpiet of ... van boven naar onder en schreven er dan zinnen bij die beginnen met die letters.











    03-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 3 december 2010
    We zijn inmiddels met een nieuw thema gestart 'Allemaal familie'. 
    We leerden elkaars familie al wat beter kennen. 
    We vertelden wie onze naam gekozen heeft of waar hij vandaan komt.
    Wisten jullie dat Celine haar naam van de beroemde zangeres Celine Dion komt?
    We kregen ook de opdracht om een gesprekje over onze familie, naam, ... voor te bereiden voor donderdag 9 december.

    We speelden postbode en gingen op zoek naar het juiste huis in de ABC-straat om onze brief te posten hiervoor kregen we een aantal tips.

















    29-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 29 november 2010

    Namiddag namen we deel aan 'Alles met de bal'. 
    We vertrokken om halfeen met de bus naar de sporthal van Zelem.
    Daar werden we opgedeeld in drie groepen en volgde een leuke namiddag met allemaal spelletjes.







    26-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 26 november 2010
    We namen afscheid van ons griezelclubhuis en meestergriezel Grauwel met een griezelfeestje.
    We mochten ons verkleden en maakten enkele griezelige hapjes: afgesneden, bloederige vingers van dode mensen, griezelige spinnen, het gebit van mensen, ...
    Op griezelige muziek gaven we een pompoenenhoed door en als de muziek stopte, mocht dit kind een opdracht trekken, de 'proef-'opdrachten waren natuurlijk het leukst : trollensnot, vampierenbloed, slakkenslijm, muizen, muizenkeutels, wormen, ... proeven, tussendoor proefden we van onze smakelijke hapjes, kijk zelf maar naar de bloederige vingers.


















    25-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 25 november 2010
    Het luisterspel
    Dinsdag hadden we geluisterd naar een luisterspel van 'Dolfje, weerwolfje', waarin Dolfje 's nachts in een weerwolf veranderde, we hoorden allerei geluiden van de nacht, gegrom van de weerwolf, gegil, ....
    Nu was het aan ons om een luisterspel te maken.
    Op woensdag maakten we een keuze uit 3 verhalen:
    - Dit huis wil bloed
    - Wie klopt daar op mijn deur?
    - Spookschaatsen
    A.d.h.v. onze keuze gingen we in groepjes zitten, om ons verhaal voor te bereiden.
    Eerst lazen we de hele tekst, vervolgens spraken we af wie welk personage zou zijn, dan gingen we ons inleven in ons personage.  Tot slot moesten we samen nog afspreken welke geluiden we tussendoor moesten maken, de juf zocht op haar computer geluiden van 12 klokslagen, donder, vuur, ... .
    Vandaag konden we dan ons verhaal met een micro op cassette inlezen.  Dit was heel leuk en best ook wel grappig.
    Achteraf hebben we heel wat gelachen met onze stemmen en geluiden die we gemaakt hadden.  Dit was een heel leuke ervaring.















    22-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag, 22 november 2010
    Griezelige keuzes
    Griezelclubleden moeten goed verhalen kunnen voorlezen en goed naar verhalen kunnen luisteren.
    Dit deden we vandaag allebei met twee verhalen: 'Bezoek van de demon' en 'De Grote Larven'.
    Eerst moesten we allemaal ons deel van het keuze-verhaal voorbereiden, zodat we het vlot konden lezen.
    Daarna moesten we in groepjes het verhaal aan elkaar voorlezen, om beurt moesten we ons deel van het verhaal voorlezen en mochten de luisteraars kiezen hoe het verhaal verderging.















    19-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 19 november 2010
    Goede griezelclubleden moeten goed griezelige verhalen kunnen voorlezen en begrijpen.  Om dit te oefenen hebben we in duo's twee griezelverhalen die uit elkaar gevallen waren, terug samengesteld.
    Het ene verhaal ging over Griezel Kara en de kakkerlak, het andere over Griezel Hiedra en de vleermuis.
    Zoeken welke zinnen bij welk verhaal passen, dat was gemakkelijk, maar de zinnen van elk verhaal in de juiste volgorde plaatsen was voor sommigen wat moeilijk.

    We brachten vandaag ook een bezoek aan het kerkhof n.a.v. ons thema van godsdienst over verdriet en zagen er o.a. de strooiweide, grafzerken, het columbarium, ...





















    17-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 17 november 2010
    Les: Cijferend optellen:  http://users.skynet.be/thiran/rekentaal/rekenen/cijferen.htm


    Welkom in klas 3!
    Archief per week
  • 18/07-24/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
    Interessante links
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs