derde leerjaar De Zeppelin
Inhoud blog
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Donderdag, 30 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Dinsdag, 28 juni 2011
  • Maandag, 27 juni 2011 (vervolg)
  • Maandag, 27 juni 2011
  • Maandag, 20 juni t.e.m. vrijdag 24 juni
  • Dinsdag, 14 juni t.e.m. vrijdag 17 juni 2011
  • Vrijdag, 10 juni 2011
  • Maandag, 6 juni t.e.m. vrijdag, 10 juni 2011
    Zoeken in blog

    28-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 28 februari 2011
    Vandaag zochten we samen met Pareltje naar passende rovernamen voor haar vrienden. 
    Dit deden we door er een bijvoeglijk naamwoord aan toe te voegen.
    Bv. Zure Zef, Weke Harrie, Schele Wout, Brute Jan, Stoere Stijn, ....
    We leerden dat een bijvoeglijk naamwoord bij een zelfstandig naamwoord staat en
    dat een bijvoeglijk  naamwoord zegt hoe iets of iemand is.



    27-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 21 februari t.e.m. vrijdag 25 februari 2011
    We maken kennis met een vreemd dorp, een roversdorp.
    Maar vrees niet, iedereen die in dit dorp woont, heeft genoeg van het leventje als piraat of rover, ze hebben geen zin meer in stelen, vechten en mensen bedriegen.  Ze zijn op zoek naar rust of genieten van hun pensioen.  Iedereen heeft hier z'n wapens en schatten afgegeven.  Alle juwelen, goudstukken en edelstenen hebben ze verzameld in een grote schatkist. Maar ramp o ramp, de schatkist werd gestolen.  In de loop van dit thema maken we kennis met alle inwoners van het dorp en ontvangen we tips om de dief op te sporen.

    Eerst leren we kapitein Haak kennen.  Hij maakt een fotoalbum over zijn avonturen.  We lezen een verhaal over kapitein Haak en zoeken er de passende foto's bij.  Kapitein Haak wil op pensioen, maar omdat hij niet gespaard heeft voor zijn pensioen, krijgt hij het niet.  De kapitein is woedend.  Een oude postbode heeft alles gehoord, hij is z'n saai leventje als postbode beu en wil ruilen met het leven van de kapitein.  Kapitien Haak geniet nu van het pensioen van de postbode en de postbode beleeft de wildste avonturen als kapitein op op zee.
    Bij elke foto uit het fotoboek van kapitein Haak, schrijft hij een zinnetje uitleg.  In elke zin zoeken wij het werkwoord.

    Vervolgens ontmoeten we Katharina, zij werd, als baby, door de gruwelijk gemene piraten op een verlaten schip gevonden. De piraten namen haar mee en Katharina groeide op tot een echte piraat. 

    Elk piratenschip heeft een vlag, deze vlaggen kiezen de piraten niet zomaar, ze hebben een belangrijke betekenis.
    We noteren de betekenis van de vlaggen bij de juiste vlag.  Daarna ontwerpen we ieder onze eigen vlag.  We zorgen ervoor dat onze vlag bij ons past, we kiezen onze lievelingskleur, we tekenen iets waar we niet van houden en iets wat we angstaanjagend vinden.  Als ons ontwerp klaar is, stellen we het voor aan de klas.

    Tot slot luisteren we deze week naar een verhaal over Pareltje, de dochter van een roverhoofdman.  We luisteren aandachtig naar het verhaal dat de juf voorleest zodat we na afloop vragen kunnen beantwoorden.
    Pareltje woont in de stad bij haar tante en neefje Stijn.  In dit verhaal maakt Pareltje een eigen rovershol en gaat ze, op haar lama, samen met haar neefje naar school.  Op school leert ze de kinderen een ruige roversdans en is ze brutaal tegen het hoofd van de school.  Wanneer ze in de klas één woordje 'mama' geleerd heeft, zit haar hoofd al vol en is het genoeg voor die dag.  Ze gaat terug naar haar rovershol, Hol Pierewiet.  Na school komen de vriendjes van de klas spelen, Pareltje berooft hen allemaal, in ruil voor hun spullen schrijven de kinderen woorden op het rovershol.

    Wiskunde: Kloklezen tot op één minuut nauwkeurig
    http://www.kedg.nl/mont/klok.html
    http://www.klokkijker.nl/
    http://www.axland.be/ict/klok.swf
    http://users.telenet.be/Fostier/spelletjes/kloklezen.htm



    19-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 18 februari 2011
    We speelden vandaag zelf voor dokter en zochten de juiste medicijnen voor zieke mensen.

    We namen een kijkje in een medicijnenkast met zalfjes en lazen de bijsluiters,
    vervolgens lazen we de klachten van patiënten en zochten er de juiste zalf voor.

    Daarna  bekeken we alle pilletjes, druppels en siropen in de medicijnenkast
    en zochten het juiste medicijn om de kwaaltjes van de zieken te genezen.

    Een boeiende en leerrijke opdracht.

    Vorige week gingen we op zoek naar een antwoord op een vraag i.v.m. ons lichaam.
    We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden enkele websites. 
    Een leuke website met vraag en antwoord, is die van Willem Wever.
    Vandaag wisselden we onze vragen en antwoorden uit.
    We gingen in twee kringen tegenover elkaar zitten en wisselden per twee onze antwoorden uit, vervolgens schoof de buitenste kring een plaatsje verder enz.  zodat iedereen elkaars vraag en antwoord wist.
    Enkele vragen:
    Waarvoor dienen onze wenkbrauwen?
    Waarom kunnen we scheel kijken maar niet met onze beide ogen naar buiten kijken?
    Hoe zwaar was de lichtste baby?
    Hoe lang is de langste neus?
    Hoeveel botten heeft ons lichaam?
    ...



    17-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 17 februari 2011
    Vandaag gingen we van start met het maken van een folder.
    In onze folder geven we tips in verband met gezondheid.
    Ieder duo maakt een folder voor een klas van onze school.
    Eerst bekeken we een aantal folders i.v.m. gezondheid.
    Daarna gingen we in duo's brainstormen over de tips die we in onze folder willen.
    Vervolgens gingen we in duo's met de computer aan de slag, we tikten onze tips in
    en maakten m.b.v. WordArt onze titel.

    Volgende week werken we aan de afwerking van onze folder, we maken er wat tekeningen bij
    en kleuren hier en daar wat letters in zodat onze folder aantrekkelijk wordt. 
    Het resultaat volgt nog.



    16-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 16 februari 2011
    Vandaag deden we een proefje waarbij we onze hersenen bedrogen.
    We noteerden het proefje in ons spellingboek en vervolgens probeerden we het uit.

    - we houden onze armen gestrekt voor ons
    - we leggen onze rechterarm over onze linker
    - we draaien de handpalmen naar elkaar toe
    - we steken onze vingers in elkaar, alsof we bidden
    - we laten onze armen naar beneden zakken
    - we draaien onze armen omhoog tot juist voor onze borst
    - nu wijst onze buur een vinger aan, deze proberen we te bewegen.

    Onze hersenen zijn in de war, want onze ogen zien de rechtervingers aan de linkerkant.





















    15-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 15 februari

    We leerden al hoe de plattegrond van een gemeente tot stand komt.
    Op onze plattegrond van Donk zijn de afstanden vanaf de school tot de kerk of tot de Diestsebaan slechts enkele centimeters groot. Maar hoe groot zijn die afstanden in werkelijkheid ? Daarvoor zijn we zelf op ontdekking gegaan : met het meetwiel. We wisselden telkens af zodat iedereen kon aflezen hoeveel meters we gestapt hadden vanaf de schoolpoort tot  : de kerk, de pastorij, de Diestsesteenweg, het kapsalon, enz.
    Achteraf gingen we in de klas deze afstanden vergelijken met onze plattegrond. Zo leerden we wat het betekent dat een plattegrond op 'schaal' wordt getekend.


















    14-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 14 februari 2011
    Als we ziek zijn, gaan we naar de dokter of moeten we medicijnen nemen of ...
    Ons lichaam kan ook ziektes voorkomen.
    Om te weten te komen hoe ons lichaam er voor zorgt dat er geen microben in onze oren, ogen, neus, mond of longen komen, deden we enkele proefjes.

    Proef: Prik met een naald op enkele plaatsen in je hand.  Welke plaats doet het meeste pijn?
    Proef: Draai met je rug naar het venster, bekijk je pupillen in de spiegel, draai nu met je gezicht naar het venster, wat gebeurt er met je pupillen?
    Proef: Blaas eens stevig in het gezicht van je partner.  Wat gebeurt er met zijn ogen?
    Proef: Snij stukjes ui in kleine stukjes.  Wat gebeurt er met je ogen?
    Proef: Verstuif water in het gezicht van je partner.  Wat merk je aan de wenkbrauwen?
    Proef: Ruik aan de inhoud van potjes.  Welke eten ruikt bedorven?
    ...

























    07-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 7 februari 2011
    We oefenden het verdelen in gelijke delen verder in.
    We verdeelden een strookje, een blad papier, blokjes, een lijnstuk, ... in gelijke delen en namen er ... delen van.

    We losten ook eenvoudige vraagstukjes op met een pijl.

                                                eerst  ... dan ... nu ...
    Bv. Bij de geboorte woog Sofie 3 kg 400 g, nu weegt ze 6 kg 500 g.  Hoeveel is Sofie bijgekomen?

    Dan maakten we kennis met samengestelde woorden met lichaamsdelen.
    We gingen op zoek naar 'vieze' kantje van ons lichaam zoals oorsmeer, neussnot, zweethanden, stinkvoeten, ...
    In een groepsopdracht gingen we op zoek naar nog meer samengestelde woorden met lichaamsdelen.

    Wat is trouwens het verschil tussen 'neussnot' en 'snotneus'?



















    04-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 4 februari 2011
    We lazen over enkele straffe kunstjes die mensen met hun lichaam doen.
    Ieder koos er het strafste kunstje uit.
    - 159 houten wasknijpers op je gezicht vastzetten
    - 51 kg aan één oor optillen
    - 1399 kg betonblokken op je lichaam laten stapelen
    - treinwagons die meer dan 80 000 kg wegen voortrekken met je tanden (kunstje van onze Belg John Massis!)
    - aan je baard een vrouw van 61 kg optillen
    ...

    Vervolgens was het onze beurt.  Kunnen wij ook straffe kunstjes met ons lichaam?
    Wie kan er:
    - cirkels draaien met zijn rechtervoet en ondertussen achten draaien met de rechterhand?
    - de wijsvingers naar elkaar toe keren en ze in tegengestelde richting laten draaien?
    - fluiten zonder z'n vingers te gebruiken?
    - met het puntje van z'n tong het puntje van z'n neus raken?
    - met z'n grote teen het puntje van z'n neus raken?
    - een balletje over de grond duwen met z'n neus?










































    03-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op verkenning in onze gemeente - deel 2

    Van elke gemeente bestaat wel een plattegrond. Ook van onze gemeente 'Donk'.

    Maar hoe wordt een plattegrond nu eigenlijk gemaakt ?

    Eerst bekeken we een foto van de schoolomgeving van het dorp Eigengem. We zagen een school, politiekantoor, bejaardenflats, supermarkt, kerk, slagerij, bomen, een telefooncel, enz.
    We bouwden dit alles na in een maquette. Eerst samen even overleggen hoe we dit zouden aanpakken : op een groot vel papier de lijnen zetten voor de straten, was de eerste stap.
    Dan konden onze gebouwen, bomen, enz.. erop geplaatst worden. Alles moest wel op de juiste plaats staan, zoals op onze foto, en dus werd er wel eens stevig gediscussieerd : 'Moet dat huis niet meer naar links ? Staat de villa wel juist ?' 

    Eigengem leek nu wel een miniatuurdorpje waarin we met Playmobil-figuurtjes konden spelen. Dat deden we ook even, maar dan wel om een wegbeschrijving te oefenen.

    Met de maquette vóór ons konden we toen overgaan naar de plattegrond : als je alle gebouwen, bomen, enz.. met een potlood zou omlijnen en daarna de maquette zou afbreken, dan heb je daar : je plattegrond.
    In de volgende lessen leren we nog meer over onze gemeente en hoe een wegbeschrijving op een plattegrond te volgen. Maar daarover later meer nieuws.
















    02-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 2 februari 2011
    Vandaag kregen we een antwoord op enkele vragen i.v.m. ons lichaam.
    Eerst waagden we een gokje en vervolgens gingen we op zoek naar het juiste antwoord in tekstjes in ons taalboek.
    Tot slot namen we een kijkje in het "Guiness Book of Records".  Het klonk vaak van WAUW, of BAH.
    Wist je dat ....
    - de grootste voeten 44 cm lang zijn, wat goed is voor een schoenmaat 63
    - de grootste handen 32 cm lang zijn
    - de langste vingelnagels 80 cm zijn
    - het langste haar 5 m en 62 cm lang is
    - de zwaarste mens 635 kg weegt
    - de kleinste mens ooit 57 cm was
    - de grootste mens ooit 2 m en 72 cm was




    01-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op verkenning in onze gemeente - deel 1

    Ondergronds zijn we klaar, maar bovengronds gaan we op onderzoek in onze gemeente, en we beginnen met de onmiddellijke schoolomgeving !
    Dus gingen we even op verkenning... Welke straten liggen in de buurt van onze school ? Hoe ziet de buurt er uit ? En welke verkeersborden komen we tegen ? We noteren alles om achteraf nog te gebruiken in de klas.
    Met koude neus en handen keerden we terug naar de klas. Een beker warme chocomelk, en we konden er weer tegenaan!

















    31-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 31 januari 2011
    Vandaag gingen we van start met een nieuw thema "Blij met mijn lijf".
    Om een idee te krijgen waarover we het in dit thema allemaal gaan hebben, zijn we gestart met een groepswerkje.
    Elk groepje kreeg een aantal kaartjes, we moesten een kaartje trekken, de vraag lezen en ons afvragen of we het antwoord op de vraag wisten, vervolgens gaven we de vraag door aan onze buur en hij/zij schreef z'n naam bij 'ik weet het antwoord' of 'ik weet het antwoord niet'.  Tot slot beantwoordden we de vragen waarvan we het antwoord dachten te weten. We vroegen elkaar de kleren van het lijf met o.a. de volgende vragen:
    - Hoe lang kan ons haar worden?
    - Wat is een liftersduim?
    - Wat is de grootste schoenmaat?
    - Kan je ziek zijn van verdriet?
    - Hoe verzorg je je lichaam?
    - Wat is voethaar?
    ....

    We speelden vandaag ook winkeltje in de klas.  De winkelier verkocht een aantal spullen, maakte de rekening en gaf gepast geld terug aan de klant.  Zo mocht iedereen winkelier of klant spelen. We probeerden het bedrag dat de winkelier moest teruggeven zelf ook gepast op onze bank te leggen.  Was al dat geld nu maar echt!











    Morgen gaan we per twee allerlei lichaamsdelen meten: onze tong, ons gewicht, onze grootte, onze voeten, onze haren, onze mond, ... .
    We gaan ook vierkanten, rechthoeken, ruiten, parallellogrammen, .... scheuren uit stroken papier.



    28-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28, januari 2011
    We staan een beetje beteuterd naar de blauwe lucht te kijken.  Hoe kunnen we weer groter worden?
    "Misschien moeten we weer een drankje drinken", zegt Martijn.
    We gaan op zoek naar een flesje.  Maar dan stoot Martijn zich aan een steen, onder de steen vinden we twee enveloppen met "Lees mij!" erop.  Het is één brief voor Fabio en één voor Martijn.  We lezen de brieven aan elkaar voor en zo worden we weer groot.
    Ons ondergrondse avontuur is ten einde.  Tot slot wijzen we Martijn en Fabio op een plannetje de weg terug naar huis.























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 28 januari 2011
    Bij onze wiskundeles hebben we elkaar gemeten: onze grootte, ons gewicht, onze voet, onze voetstap, onze arm, onze handspan,  ....




















    27-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 januari : gedichtendag !

    Vandaag was gedichtendag ! En dat kon dus niet ontbreken in de Drama-les.
    Ons 'nacht'gedicht werd geschreven door Hans en Monique Hagen en heet 'Luister'.
    Om in de juiste stemming te geraken maakten we het wat donkerder in de klas en legden we ons allemaal op de grond met onze jas over het hoofd .. we moesten immers het donker en de stilte ervaren om ons in gedachten te verplaatsen naar het slapen gaan. Het donker maken, dat ging als vanzelf. De stilte ervaren ... dat kostte ons wat meer tijd want dit was natuurlijk spannend !
    We probeerden ons zo goed mogelijk in te beelden waaraan we denken in het donker als we geritsel horen : is het mama die nog even de lichten komt uitknippen, of .. wie sluipt daar eigenlijk door mijn kamer ?
    'Twee groene lichtjes, de ogen van de kat', zo gaat het in het gedicht.
    We zochten daarna volop naar nog meer dieren en hun kenmerken : 'Twee grote flaporen, de oren van de olifant ...'; 'Twee scherpe tanden, de tanden van de eekhoorn'; 'Twee hoge bulten, de bulten van de kameel'; 'Een hele lange tong, de tong van de slang'; 'Een kwispelende staart, de staart van de hond'; enz..
    Met deze nieuwe zinnen konden we telkens weer het gedicht van Hans en Monique Hagen veranderen.
    Volgende keer fantaseren we samen een klankdecor bij het gedicht en komt het vast wel helemaal tot leven !

    De gedichtjes van Hans en Monique Hagen gaan over van alles wat jonge kinderen meemaken : geluk, verdrietjes, verwondering, vriendschap. De rijmpjes zijn heel leuk en vlot om lezen.
    In de klas staan nu 2 boekjes van hen : 'Jij bent de liefste' en 'Ik blijf altijd bij je' die de kinderen de komende weken mogen inkijken.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 27 januari 2011
    Vandaag kregen we bezoek van enkele hondjes, n.a.v. "Het Goede-Hondenbaasjes Schoolproject"
    Een mevrouw, Annick Grosemans, gaf ons uitleg over hoe we best met honden omgaan, we leerden dat we nooit in een hond zijn ogen mogen kijken, dat we als we bang zijn moeten blijven stilstaan en met onze rug naar de hond toe gaan staan, dat we een hond niet mogen plagen want dat hij dan gaat reageren door te bijten, dat we als we met onze hond gaan wandelen steeds een plastic zakje bij ons moeten hebben voor het drolletje en nog veel meer!
    Het was een heel leuke en leerrijke ervaring!



    Wat zijn we fier op onze lidkaart!
    Eindelijk vinden we Martijn, we zijn allemaal erg opgewonden en vertellen over ons hele avontuur.
    Nu wordt het toch wel echt tijd om de uitgang te zoeken, want ook al hebben we onder de grond heel veel toffe dingen meegemaakt, we zouden hier toch niet voor altijd willen wonen.
    Opeens zien we een fel licht, dat moet de uitgang zijn!  Maar wat nu, we zijn veel te klein om uit de kuil te kruipen!

    In groepjes zoeken we naar een oplossing en spelen we een vragenspel over onze tocht onder de grond.



















    26-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 26 januari 2011
    Het werd een spannende dag, vandaag deden we met 15 kinderen van onze klas mee aan het trefbaltornooi.
    We speelden trefbal tegen verschillende Herkse scholen.
    Het begon heel goed, onze eerste 3 matchen tegen het Herkerhof, de Olm en 't Leerrijk wonnen we.
    Daarna werden we door de Schuit van de kaart geblazen.
    Onze laatste match tegen Herk Centrum, de winnaars van het tornooi, was bijzonder spannend!!! 
    We verloren met 6 tegen 7.

    Zo eindigden we op een mooie derde  plaats.  Proficiat aan alle deelnemers!!!







    25-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 25 januari 2011
    Het mannetje houdt zich aan zijn woord, als wij de eed in ons spelligboek aanvullen en de eed afleggen mogen we lid worden van de Vereniging van Grotten en Tunnels en ontvangen wij een lidkaart.












    24-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 24 januari 2011
    We nemen afscheid van de graafmannetjes en nemen nu de andere opening in de tunnel op weg naar de Vereniging voor Grotten en Tunnels.
    Opeens komt er een mannetje uit een hoekje dat roept: "Ho, ho, niet zo snel.  Vooraleer jullie het vergaderlokaal binnenmogen, moeten jullie eerst bewijzen dat jullie iets van grotten en tunnels afweten."
    Oh, neen, weer een opdracht en wij willen naar Martijn!
    We krijgen een bijzondere tekst over grotten van het mannetje, maar de tekst ligt door elkaar, aan ons om de tekst in de goede volgorde aan elkaar te plakken.
    Als we deze opdracht goed hebben, mogen we lid worden van de Vereniging van Grotten en Tunnels.  Joepie, leuk!















    Welkom in klas 3!
    Archief per week
  • 18/07-24/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
    Interessante links
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs