De nieuwe Bugatti is er !! De naam : de Chiron. Vooropgesteld produktie aantal ; slechts 500. De vorige supercar van Bugatti, de Veyron had eveneens een gestelde oplage van 500 .Doch er zijn er slechts ,met moeite,450 "verkocht". De Chiron is sterk aan de Veyron verwant maar daar waar de Veyron standaard 1.001 pk had en de Veyron Supersport 1.200pk is het aantal pk's in de Chiron :1.500 !!. Beide wagens hebben een 7.993 cc motor, meer bepaald 16 cylinders in "W" en 4 turbo's.De Veyron had bij de standaard uitvoering een top snelheid van 407km/h. en de Chiron is begrensd op 420km/h . Nog een "detail" voor de koeling van deze krachtbron zijn er 10 radiatoren ingebouwd goed voor een 750 liter koelvloeistof. Wat het gewicht op 1995kg brengt.
Nog enkele iets duizelingwekend: van stilstand tot 100km/h in minder dan 2,5 seconden en van stilstand tot 300km/h in 13,6 seconden. Wat vroeger(anno 1970) ongeveer de tijd nodig was die mijn auto nodig had om de 100km/h te bereiken.
Deze "Beurs" is "het" echt, iedere old/young timer liefhebber moet daar ooit eens zijn geweest. Het is wel niet bij de deur maar het loont de moeite !! Het is namelijk Europa's grootste beurs voor Vintage,Classic en prestige wagens, je vind er automobielen, motorfietsen,onderdelen,restauratie adressen, clubs, automobilia e.d. verdeeld over 120.000 vierkante meter. Dit is de oppervlakte van de 20 "hallen" en de 4 "outdoorruimten".
Wanneer : Van woensdag 6 april tot en met zondag 10 april 2016.
Waar : Norbertstraat 2 te 45131 Essen , Duitsland.
Deze "meeting" is een gratis old-timer gebeuren.Maar ook voor Youngtimers,exclusieve wagens, motorfietsen en zelfs tractoren! Iedere eerste zondag van de maand op de randparking aan de Rijselpoort te Ieper. Een ideaal moment om gelijk gestemden te ontmoeten , Flyers uit te delen en mogelijks vrienden maken.
Je vind er altijd wel iemand die je een tip kan geven betreffende herstelling,reparatie of onderdeel.
Dit gebeuren gaat door van Maart tot Oktober telkens van 9h30 tot 12h.
Deze "Tour of the century" is een rit/tour voorbehouden aan slechts 100 wagens , bouwjaar tussen 1916 tot en met 2016.
Iedere model wordt vertegenwoordigd door slechts 1 exemplaar. Het evenement vindt plaats op 16 september 2016.
Uw auto, young of oldtimer kan ook in deze indrukwekkende recreatieve tour meerijden ! Meld uw auto aan door een digitale picture en een bijzonder verhaal eigen aan uw voertuig te plaatsen op ; www. tourofthecentury.com
Er wordt door de organisatoren , Athlon, of de inschrijving volgens de regels is. Als uw aanmelding geaccepteerd is,wordt u daarvan via mail op de hoogte gesteld.Het is dus aan u om uw auto flink bij de jury in de kijker te spelen. Zorg dat ze niet meer 'om u heen kunnen'! Dit kan onder meer door zoveel mogelijk mensen op uw auto te laten stemmen . De meeste stemmen hebben is echter geen garantie voor deelname . Het zorgt er wel voor dat de aandacht op uw verhaal en wagen gevestigd wordt.De jury bepaalt uiteindelijk welke auto's mogen deelnemen in deze "Tour Of The Century".De tour start en eindigt in Utrecht (Ndl.)
De dame die menig man het kijken gaf in de wereld van autosport ! Michèle Mouton geboren in Grasse/Frankrijk op 23 juni 1951 debuteerde in de rallysport als navigatrice maar nam na enkele rally's zelf het stuur in handen.Wat resulteerde in enkele successen en meerder top tien finishes in WK-rally's. In het WK seizoen van 1981 maakte ze met AUDI een verpletterende indruk vooral wanneer ze zegevierde in de WK-rally van San Remo.Ze was daarmee de eerst vrouwelijke winnaar van een WK-Rally !
Anno 1982 was ze zelf kandidaat op de wereldtitel met nog eens drie overwinningen in het WK-kampioenschap.De rally van Portugal, Griekenland en Brazilië. Enkel door pech in de rally van de Ivoorkust moest ze de titel laten aan Walter Rôhl.Ze kreeg wel de : Autosport International Rally Driver Award uitgereikt. Na de ban van deelname van 'groep B' wagens besloot Michèle dat het genoeg was , immers ze weigerde om in langzamer materiaal te rijden (Groep A wagens).Anno 1988 organiseerde ze de eerste editie van : Race of Champions in Parijs. In 2008 zette ze een stap terug als organisator maar bleef wel actief in het auto sport gebeuren. In 2010 werd Mouton de eerste president van FIA's Woman &Motor Sport Comission en in 2011 FIA coôrdinator.
In 2011 werd ze door de toenmalige Franse president benoemd tot ridder in het Legioen van Eer (Légion d'honneur)
Op vrijdag 4 maart opent het Antwerp Classics Salon . Reeds voor de 39° maal gaat deze organisatie door met dit jaar als hoofdthema "Belgian Racing Victories" In hall 4 worden legendarische racewagens uit de Belgische Autosportgeschiedenis tentoon gesteld. Hall 4 is de "showhall" en werd helemaal heringericht. Verder is er ook een "clubhall" volzet met standen van autoclubs, alle merken en dergelijke. Verder is er voor elk wat ,automobilia,onderdelen ,literatuur en auto- kunst.
't zal de moeite zijn want immers is deze organisatie in handen van dezelfden die Essen (duitsland) organiseren.
Dit kan nog een tip wezen voor uw verlof ! Het FIAT museum in Turijn (Italië) is een must voor liefhebbers,eigenaars en adepten van het merk. Maar ook niet - autoliefhebbers zullen zich vergapen aan dit gigantisch museum volop historie. De autofabriek FIAT, een afkorting van "Fabbrica Italiana Automobil Torino", werd opgericht in 1899 in Turijn door de familie Agnelli.Het succesvolle bedrijf werd de motor voor de economie van stad en regio.FIAT is tot op heden van groot belang voor de economie in Turijn.Het museum is in de beroemde Lingotto fabriek waar menig wagen werd geassembleerd. Deze fabriek werd voltooid in 1923 en was destijds de grootste auto fabriek in Europa.Op het dak was zelfs een racebaan aangelegd om de auto's te testten. Dus veel te zien ! . Het FIAT museum in Turijn ligt aan de Corsa Unita d'Italia nr 40. Op ieder dag kan men het bezoeken van 10h tot 17h uitgezonderd op maandag.
Yvette Fontaine (geboren 1949)raakte reeds geïnteresseerd in de auto- sport op 14 jarige leeftijd. Mede oorzaak was dat ze op ongeveer 500m woonde van het circuit van Zolder.Vaak in gezelschap van haar vader ging ze naar de races kijken. Ze was echt gebeten door het racen en reed haar eerste rallye in 1964 met een Mini.Na enige ervaring in klimkoersen,nationale en internationale rally's was het toch het circuit-racen dat haar het meest aansprak. Mede door haar ervaring kreeg ze een ferme steun van Alfa Romeo in de jaren 1967/1968 . Ford bood haar een contract aan om hun 'titel' als houder van het kampioenschap voor toerismewagens te verdedigen.Ze vormde een team met Alain Dex en Gilbert Stapelaere. de wagen een Ford Escort Twin Cam. Wat resulteerde in belangrijke overwinningen en bovendien verpulverde ze het ronde record van Jacky Ickx op Zolder Circuit.
Anno 1969 won dit meisje van 22 jaar het Belgisch Toerisme Wagens Kampioenschap als enige vrouw !
Ze stopte met racen eind 1976 Haar grote passie voor de auto is nog altijd bij haar aanwezig ! (als secretaris van de oldtimerclub : Ecurie de Val d'Or). Haar wagen die het 'meest' gekend is, is de groen/gele Escort BDA van het Ford-BP racing team .
Een typische Vlaamse naam voor de vriendenkring die jaarlijks een oldtimerbeurs weet op te zetten.
Dit jaar is het al de 16° maal dat deze kleine, gezellige beurs doorgaat in het 'fabriekspand te Roeselare'.
De inkomprijs is maar 5 en je kan best eens op de parking of in de omgeving van het pand rondlopen want daar is zoals steeds ook iets te zien ! De deuren van de beurs gaan open van 9h. tot 18h. En nochtans dat het een "kleine" beurs is, is alles aanwezig !
Wagens,moto's,onderdelen nieuw en gebruikt,boeken,schaalmodellen, automobilia, clubs enz. Alles wat je terug kan vinden op een 'grote' beurs.
Een mogelijke vakantie -tip ; Museo Storico Alfa Romeo - La macchina del tempo. Vrije vertaling ; het Alfa Romeo museum - De tijdmachine. Het museum is gevestigd in Arese, in de omgeving van Milaan (Italië) en is heropend op 24 juni 2015. Het museum is gewijd aan de meer dan 100 jaar geschiedenis van het merk. Het strekt zich dan ook uit op ongeveer 4.800 vierkante meter verdeeld over vier etages. De museum collectie telt meer dan 250 wagens en een 150-tal motoren waarvan ongeveer de helft is tentoongesteld. Uiteraard met inbegrip een historisch overzicht van alle Alfa's ooit geproduceerd sinds 1910. Verder is het best leuk om diverse prototypes en droom auto's ontwikkeld door Alfa Romeo te zien en te "ontdekken". Ook de "race" wagens komen er aan bod. Werkelijk een alles bevattend museum met allerlei ooit geproduceerd door Alfa zoals daar zijn : tractoren,locomotieven,trams en vliegtuig motoren.
Reeds voor het 7°opeenvolgend jaar stromen VW's (kevers & beetles) uit alle hoeken van België maar ook uit de naburige landen samen op de esplanade van het jubelpark te Brussel. Ze komen in groepjes , of per club, samen ter hoogte van het Auto-world museum. Dat er ook verschillende Combi's zullen aanwezig zijn is mooi meegenomen immers is er de "Flower-Power" tentoonstelling in het 'museum'. Nadat iedereen elkaar gegroet en 'gekeurd' heeft vertrekken ze voor een bijna 2 uur durende verrassingsrit door de straten van de hoofdstad. Dus op zondag 14 februari is dit "the place to be" voor de talrijke fans van de VW -kever...(tevens zijn er nog allerlei activiteiten voorzien en nu spreekt men van een geschatte opkomst van minstens 250 "Love Bugs"
Waar ; Autoworld Brussels / Parc du Centenaire 11 / 1000 Bruxelles.
Zaterdag 13 en zondag 14 februari is er terug een afspraak voor de oldtimer-liefhebber op de Maaltekouter (Flanders Expo) te Gent. Het is een beurs op Europees niveau voor collectiewagens, onderdelen, restauratiebedrijven, miniaturen, boeken en diverse automobilia en clubs. Dit jaar is het thema : Porsche ! Er zullen dus veel Porsches te zien zijn ! De organisator zal proberen het volledige gamma van 1950 tot 1985 bijeen te krijgen waaronder enkele wagens die nooit eerder aan het publiek werden getoond.
Zoals steeds zal de parking ook de moeite zijn ,vele bezoekers komen immers met hun eigen "oldtimer"
Ongeveer zestig jaar geleden ontstond er een fenomeen die uitzwermde over de ganse wereld : de hippiebeweging.
Dit zou de muziekwereld en zeker onze manier van leven prikkelen. Deze periode is verbonden met gebeurtenissen die nog nooit gezien werden of gehoord ! Denk maar aan Woodstock, Vietnam en de "Summer of Love "
Bij wijze van 'eerbetoon' aan die periode is er een tijdelijke tentoonstelling in Autoworld die het volkswagen busje; de Combi T1 ,in de spotlights plaatst. Sommige exemplaren waren in die jaren prachtig versierd met onder meer de 'Hippie'symbolen. De legendarische Combi is een kleine maar polyvalente bestelwagen die door een luchtgekoelde motor werd aangedreven.
Het model stond synoniem voor vrijheid en ontdekking. De combi kwam men ,en nog steeds, overal tegen.Vaak in het gezelschap van de Volkswagen Kever , die best ook een actieve rol speelde in het Hippie tijdperk. In onze streken kende men vooral de combi's van politie en rijkswacht.
Tijdens de tentoonstelling ( va 6 februari tot 23 maart ) wordt de sfeer van vrijheid en muziek opnieuw tot leven gewekt.
Elke oldtimer liefhebber heeft er wel eens van gehoord ; de schuurvondst ( Barn Find).
Er doen zoveel verhalen over op het internet. Daar ik een echte liefhebber ben lees ik al die verhalen over die juweeltjes,die prachtige auto's die "gevonden" worden. Vaak stel ik me dan ook de vraag ;is het wel waar ?
Niet alleen in schuren worden prachtstukken gevonden,vaak staan er ook in garages of opslagboxen stof te verzamelen
of gewoon vermeld op het net : wegens einde hobby of verbouwing...
Laatst had ik "geluk" , mijn eerste schuur vondst.Nou ja, je kan het onder die categorie plaatsen.Een advertentie op het net; wagens moeten dringend weg ! Het bleek over twee triumph spitfires te gaan die ooit aangekocht werden voor restauratie. Nu bleek dat de "schuur" ging verkocht worden, zodoende...
Na bezichtiging een deal gemaakt met de eigenaar en nu staan ze in mijn "schuur".
Best wat werk maar dat mag wel daar beide wagens meer dan 40 jaar jong zijn.
Nu menig van ons eens gaan zien naar het autosalon, kan dit is best de gelegenheid zijn eens autoworld te gaan bezoeken. Het museum is ondergebracht in de 'zuidelijke' hal van het Brusselse Jubelpark. (Jubelpark n°11) Wat is er dan daar dan te zien ? Wel meer dan 250 voertuigen die staan voor het verhaal van de automobiel sinds het begin. Er is een zone gewijd aan sport,race en rally wagens en onlangs is er een nieuwe zone die staat voor het liefdes verhaal tussen België en de auto-industrie. Het museum heeft ook onderdak, gedurende het jaar,aan tijdelijke tentoonstellingen en thema's.
Op het autosalon is er zelfs plaats voor oldtimers meer bepaald voor de categorie youngtimer !
Iedere constructeur aanwezig op het salon zal er zijn geliefkoosde oldtimer tentoonstellen . Mytische wagens uit de jaren '70,'80 en '90. Volop de jaren van de disco&glitterballen .Volgens de pers zal je er ongeveer 30 stuks kunnen bewonderen. Het resultaat van een samenwerking tussen FEBIAC en BFOV. Dus 'the place to be" is Paleis n°2 in Brussels Expo. En zoals je reeds wist het 94° Autosalon van Brussel gaat door van 14/1 tot en met 24/1
Het autosalon 2016 gaat door van 14 tot en met 24 januari , de afspraak voor al wie van auto's houd en best een goede plaats om al dat blinkend te bewonderen. Als je denkt dat het vroeger anders was met de voorstelling van wagens van Belgische makelij.Begin vorige eeuw telde België tientallen automerken. Vele zijn er niet meer doch enkele merken uit de tijd van toen verdienen best enige aandacht. De paradepaardjes van de Belgische auto-industrie zoals daar waren ; Belgica ,Exelsior ,Royal Star ,Linon ,ATA en de 'Antwerpse Rolls' de Minerva. Minerva bouwde een wagen,een limousine die vooral bekend was onder koningen ,filmsterren en allen die toen goed bij 'kas' waren. Het merk Minerva was er bekend voor wagens te maken die snel maar vooral luxueus waren en bovenal gemaakt naar de wensen van de 'klant' Door de beide wereldoorlogen en de fameuze beurs crasch in 1929 waren er mede de oorzaak van het einde van het succesverhaal. "Minerva"
Zeg niet gauw ;t'is weer een vrouw ! De genaamde dame, Clärenore Stinnes, voor velen onbekend. Voor mij ook tot dat ik een boek gelezen had over haar "leven". De kranige dame was geboren op 21/1/1901 in Mülheim (D) als dochter van de "steen" rijke Hugo Stinnes, een industrie magnaat, Op haar 24° nam ze deel ,als vrouw!, aan haar eerste auto race ! Auto's waren in die tijd al iets speciaal ,maar een vrouw die het opnam tegen de overheersende 'macho' mannen wereld was beslist en unicum! Tussen 1925 en 1927 won ze 17 races. En op 25 mei 1927 startte ze haar avontuur, een reis om de wereld. Haar team bestond uit twee mecanicien en een fotograaf in een tweede gelijke wagen . De wagen was een Adler Standard 6. Een heus 47.000km. tellend avontuur.De reis om de wereld duurde 2 jaar en 1 maand. Eén hoogtepunt was het bezoek aan Henry Ford en de verwelkoming door President Herbert Hoover in Washington D.C. Het grote avontuur bracht haar op plaatsen waar men nog nooit een wagen(s) gezien hadden en laat staan een blanke vrouw. Ze werd in de steek gelaten door haar mekaniekers maar haar fotograaf Söderström bleef haar trouw en huwde met haar bij terugkomst in Berlijn anno 1929. Hij stierf in 1967 en Clärenore liet het leven pas in September 1990.