Yvette Fontaine (geboren 1949)raakte reeds geïnteresseerd in de auto- sport op 14 jarige leeftijd. Mede oorzaak was dat ze op ongeveer 500m woonde van het circuit van Zolder.Vaak in gezelschap van haar vader ging ze naar de races kijken. Ze was echt gebeten door het racen en reed haar eerste rallye in 1964 met een Mini.Na enige ervaring in klimkoersen,nationale en internationale rally's was het toch het circuit-racen dat haar het meest aansprak. Mede door haar ervaring kreeg ze een ferme steun van Alfa Romeo in de jaren 1967/1968 . Ford bood haar een contract aan om hun 'titel' als houder van het kampioenschap voor toerismewagens te verdedigen.Ze vormde een team met Alain Dex en Gilbert Stapelaere. de wagen een Ford Escort Twin Cam. Wat resulteerde in belangrijke overwinningen en bovendien verpulverde ze het ronde record van Jacky Ickx op Zolder Circuit.
Anno 1969 won dit meisje van 22 jaar het Belgisch Toerisme Wagens Kampioenschap als enige vrouw !
Ze stopte met racen eind 1976 Haar grote passie voor de auto is nog altijd bij haar aanwezig ! (als secretaris van de oldtimerclub : Ecurie de Val d'Or). Haar wagen die het 'meest' gekend is, is de groen/gele Escort BDA van het Ford-BP racing team .
Een typische Vlaamse naam voor de vriendenkring die jaarlijks een oldtimerbeurs weet op te zetten.
Dit jaar is het al de 16° maal dat deze kleine, gezellige beurs doorgaat in het 'fabriekspand te Roeselare'.
De inkomprijs is maar 5 en je kan best eens op de parking of in de omgeving van het pand rondlopen want daar is zoals steeds ook iets te zien ! De deuren van de beurs gaan open van 9h. tot 18h. En nochtans dat het een "kleine" beurs is, is alles aanwezig !
Wagens,moto's,onderdelen nieuw en gebruikt,boeken,schaalmodellen, automobilia, clubs enz. Alles wat je terug kan vinden op een 'grote' beurs.
Een mogelijke vakantie -tip ; Museo Storico Alfa Romeo - La macchina del tempo. Vrije vertaling ; het Alfa Romeo museum - De tijdmachine. Het museum is gevestigd in Arese, in de omgeving van Milaan (Italië) en is heropend op 24 juni 2015. Het museum is gewijd aan de meer dan 100 jaar geschiedenis van het merk. Het strekt zich dan ook uit op ongeveer 4.800 vierkante meter verdeeld over vier etages. De museum collectie telt meer dan 250 wagens en een 150-tal motoren waarvan ongeveer de helft is tentoongesteld. Uiteraard met inbegrip een historisch overzicht van alle Alfa's ooit geproduceerd sinds 1910. Verder is het best leuk om diverse prototypes en droom auto's ontwikkeld door Alfa Romeo te zien en te "ontdekken". Ook de "race" wagens komen er aan bod. Werkelijk een alles bevattend museum met allerlei ooit geproduceerd door Alfa zoals daar zijn : tractoren,locomotieven,trams en vliegtuig motoren.
Reeds voor het 7°opeenvolgend jaar stromen VW's (kevers & beetles) uit alle hoeken van België maar ook uit de naburige landen samen op de esplanade van het jubelpark te Brussel. Ze komen in groepjes , of per club, samen ter hoogte van het Auto-world museum. Dat er ook verschillende Combi's zullen aanwezig zijn is mooi meegenomen immers is er de "Flower-Power" tentoonstelling in het 'museum'. Nadat iedereen elkaar gegroet en 'gekeurd' heeft vertrekken ze voor een bijna 2 uur durende verrassingsrit door de straten van de hoofdstad. Dus op zondag 14 februari is dit "the place to be" voor de talrijke fans van de VW -kever...(tevens zijn er nog allerlei activiteiten voorzien en nu spreekt men van een geschatte opkomst van minstens 250 "Love Bugs"
Waar ; Autoworld Brussels / Parc du Centenaire 11 / 1000 Bruxelles.
Zaterdag 13 en zondag 14 februari is er terug een afspraak voor de oldtimer-liefhebber op de Maaltekouter (Flanders Expo) te Gent. Het is een beurs op Europees niveau voor collectiewagens, onderdelen, restauratiebedrijven, miniaturen, boeken en diverse automobilia en clubs. Dit jaar is het thema : Porsche ! Er zullen dus veel Porsches te zien zijn ! De organisator zal proberen het volledige gamma van 1950 tot 1985 bijeen te krijgen waaronder enkele wagens die nooit eerder aan het publiek werden getoond.
Zoals steeds zal de parking ook de moeite zijn ,vele bezoekers komen immers met hun eigen "oldtimer"
Ongeveer zestig jaar geleden ontstond er een fenomeen die uitzwermde over de ganse wereld : de hippiebeweging.
Dit zou de muziekwereld en zeker onze manier van leven prikkelen. Deze periode is verbonden met gebeurtenissen die nog nooit gezien werden of gehoord ! Denk maar aan Woodstock, Vietnam en de "Summer of Love "
Bij wijze van 'eerbetoon' aan die periode is er een tijdelijke tentoonstelling in Autoworld die het volkswagen busje; de Combi T1 ,in de spotlights plaatst. Sommige exemplaren waren in die jaren prachtig versierd met onder meer de 'Hippie'symbolen. De legendarische Combi is een kleine maar polyvalente bestelwagen die door een luchtgekoelde motor werd aangedreven.
Het model stond synoniem voor vrijheid en ontdekking. De combi kwam men ,en nog steeds, overal tegen.Vaak in het gezelschap van de Volkswagen Kever , die best ook een actieve rol speelde in het Hippie tijdperk. In onze streken kende men vooral de combi's van politie en rijkswacht.
Tijdens de tentoonstelling ( va 6 februari tot 23 maart ) wordt de sfeer van vrijheid en muziek opnieuw tot leven gewekt.
Elke oldtimer liefhebber heeft er wel eens van gehoord ; de schuurvondst ( Barn Find).
Er doen zoveel verhalen over op het internet. Daar ik een echte liefhebber ben lees ik al die verhalen over die juweeltjes,die prachtige auto's die "gevonden" worden. Vaak stel ik me dan ook de vraag ;is het wel waar ?
Niet alleen in schuren worden prachtstukken gevonden,vaak staan er ook in garages of opslagboxen stof te verzamelen
of gewoon vermeld op het net : wegens einde hobby of verbouwing...
Laatst had ik "geluk" , mijn eerste schuur vondst.Nou ja, je kan het onder die categorie plaatsen.Een advertentie op het net; wagens moeten dringend weg ! Het bleek over twee triumph spitfires te gaan die ooit aangekocht werden voor restauratie. Nu bleek dat de "schuur" ging verkocht worden, zodoende...
Na bezichtiging een deal gemaakt met de eigenaar en nu staan ze in mijn "schuur".
Best wat werk maar dat mag wel daar beide wagens meer dan 40 jaar jong zijn.
Nu menig van ons eens gaan zien naar het autosalon, kan dit is best de gelegenheid zijn eens autoworld te gaan bezoeken. Het museum is ondergebracht in de 'zuidelijke' hal van het Brusselse Jubelpark. (Jubelpark n°11) Wat is er dan daar dan te zien ? Wel meer dan 250 voertuigen die staan voor het verhaal van de automobiel sinds het begin. Er is een zone gewijd aan sport,race en rally wagens en onlangs is er een nieuwe zone die staat voor het liefdes verhaal tussen België en de auto-industrie. Het museum heeft ook onderdak, gedurende het jaar,aan tijdelijke tentoonstellingen en thema's.
Op het autosalon is er zelfs plaats voor oldtimers meer bepaald voor de categorie youngtimer !
Iedere constructeur aanwezig op het salon zal er zijn geliefkoosde oldtimer tentoonstellen . Mytische wagens uit de jaren '70,'80 en '90. Volop de jaren van de disco&glitterballen .Volgens de pers zal je er ongeveer 30 stuks kunnen bewonderen. Het resultaat van een samenwerking tussen FEBIAC en BFOV. Dus 'the place to be" is Paleis n°2 in Brussels Expo. En zoals je reeds wist het 94° Autosalon van Brussel gaat door van 14/1 tot en met 24/1
Het autosalon 2016 gaat door van 14 tot en met 24 januari , de afspraak voor al wie van auto's houd en best een goede plaats om al dat blinkend te bewonderen. Als je denkt dat het vroeger anders was met de voorstelling van wagens van Belgische makelij.Begin vorige eeuw telde België tientallen automerken. Vele zijn er niet meer doch enkele merken uit de tijd van toen verdienen best enige aandacht. De paradepaardjes van de Belgische auto-industrie zoals daar waren ; Belgica ,Exelsior ,Royal Star ,Linon ,ATA en de 'Antwerpse Rolls' de Minerva. Minerva bouwde een wagen,een limousine die vooral bekend was onder koningen ,filmsterren en allen die toen goed bij 'kas' waren. Het merk Minerva was er bekend voor wagens te maken die snel maar vooral luxueus waren en bovenal gemaakt naar de wensen van de 'klant' Door de beide wereldoorlogen en de fameuze beurs crasch in 1929 waren er mede de oorzaak van het einde van het succesverhaal. "Minerva"
Zeg niet gauw ;t'is weer een vrouw ! De genaamde dame, Clärenore Stinnes, voor velen onbekend. Voor mij ook tot dat ik een boek gelezen had over haar "leven". De kranige dame was geboren op 21/1/1901 in Mülheim (D) als dochter van de "steen" rijke Hugo Stinnes, een industrie magnaat, Op haar 24° nam ze deel ,als vrouw!, aan haar eerste auto race ! Auto's waren in die tijd al iets speciaal ,maar een vrouw die het opnam tegen de overheersende 'macho' mannen wereld was beslist en unicum! Tussen 1925 en 1927 won ze 17 races. En op 25 mei 1927 startte ze haar avontuur, een reis om de wereld. Haar team bestond uit twee mecanicien en een fotograaf in een tweede gelijke wagen . De wagen was een Adler Standard 6. Een heus 47.000km. tellend avontuur.De reis om de wereld duurde 2 jaar en 1 maand. Eén hoogtepunt was het bezoek aan Henry Ford en de verwelkoming door President Herbert Hoover in Washington D.C. Het grote avontuur bracht haar op plaatsen waar men nog nooit een wagen(s) gezien hadden en laat staan een blanke vrouw. Ze werd in de steek gelaten door haar mekaniekers maar haar fotograaf Söderström bleef haar trouw en huwde met haar bij terugkomst in Berlijn anno 1929. Hij stierf in 1967 en Clärenore liet het leven pas in September 1990.
In mijn lijstje van de meest populairste oldtimers anno 2015 staat op de 5,vijfde,plaats de Alfa Romeo Spider.
Ook wel spottend genoemd de oldtimer voor "mannen" met een midlife crisis ! De Spider cabriolet is misschien niet de mooiste Alfa, maar deze wagen tovert zeker een glimlach op het gezicht van ieder "alfa fan". Zijn elegante stijl en de pittige motor zijn tot op vandaag nog de reden dat het een "gewenste" wagen is voor menig oldtimer-liefhebber. Toen de wagen op de 'markt' verscheen was het niet zo'n succes te wijten aan de 'hoge' verkoopprijs wat resulteerde in slechte verkoop cijfers.Hedendaags is de "spider" één van de meest populair , gezocht model onder de oldtimer liefhebbers. Mede daarvoor verantwoordelijk zijn de elegante vorm van het chassis en het tijdloze interieur en het gegeven dat het een cabrio is...
Op de vierde plaats in mijn lijstje van de meest populairste oldtimers anno 2015 staat de eerste echte oldie.
De Ford Model T. Deze is waarschijnlijk de eerste betaalbare auto! De "Thin Lizzy" zoals deze wagen liefdevol werd genoemd kon door de toen gloednieuwe technologie van de 'lopende band' in grote massa's worden geproduceerd en was mede verantwoordelijk voor de doorbraak van het fenomeen 'auto'. In de loop van de jaren werd het oorspronkelijke model meermaals 'veranderd' en vandaag zijn vooral de modellen uit het laatste productiejaar, 1927, zeer geliefd bij verzamelaars doch prijzig !
Op de derde plaats in mijn lijst van de meest populaire oldtimers anno 2015 staat het "bolleke". De Fiat 500 verscheen op de "markt" in 1957 als opvolger van de Topolino. Een kleine auto die in Italië bij de helft van de bevolking voor de deur stond. Er zijn er ongeveer 3,4 miljoen exemplaren van verkocht ! Het was een spartaanse auto qua interieur en met slechts een luchtgekoelde tweecilinder motor. Maar het wagentje was goedkoop en solide. En op een warme zonnige dag was het mogelijks een belevenis
"a la vitta bella" Logisch dus dat Fiat in 2007 op de markt kwam met een nieuw model van de Fiat 500 maar dan wel met een pak meer comfort en een gans resem van uitvoeringen en motoren.
In het lijstje van de meest populairste oldtimers van 2015 neemt de kever de tweede plaats in ! De volkswagen kever werd vanaf 1936 geproduceerden en pas in 2003 rolde in Mexico het laatste exemplaar van de assemblagelijn. De originele kever is vrijwel niet meer te zien in het hedendaags straatbeeld maar omdat de Kever tot 2002 de meest geproduceerde auto ter wereld was zijn er dus veel oldtimers een Kever. Het instapmodel voor de beginnende oldtimer liefhebber ! Omdat de Kever zolang in productie geweest is kan men dus als beginnend oldtimer liefhebber zijn keus maken uit het enorme aantal kevers "te koop". Van slechte tot perfecte staat naargelang de prijs. Het vaakst worden auto's uit de jaren '70 aangeboden.
Op het einde van een jaar worden er veel "lijstjes" opgemaakt zo heb ik er eentje gevonden van de populairste oldtimers anno 2015. Verrassend op de eerste plaats komt het merk Mercedes en bepaald het model -W123- Het model werd vanaf 1975 gebouwd,dus nu zeker een oldie te noemen. Opmerkelijk is de stijging van het model in de "tweede hands verkoop". Een voordeel bij (alle) Mercedessen is dat vrijwel alle onderdelen nog gemakkelijk te verkrijgen zijn. Het is tevens een Duitse wagen en dus robuust(zie maar de talrijke taxi's) en men moet geen "garagist" te zijn om zelf te sleutelen aan het "stalen" ros.