Tijdens mijn dagelijkse 'surf' op het www heb ik de "MIA" gevonden. Een elektrisch autootje (made in Europe).De MIA is te zien in het eerste Belgisch bedrijf dat enkel en alleen elektrische voertuigen verkoopt !Waar ? In Antwerpen natuurlijk ,een concept winkel die opgericht is met de steun van elektriciteits leverancier Elektrabel De Mia is verkrijgbaar in 3 zitplaatsen, 5 zitplaatsen en als bestelwagentje. Opmerkelijk is wel dat de chauffeur, vooraan, in het midden zit.Wat de chauffeur een indrukwekkende zichtbaarheid bied .Het wagentje is verkrijgbaar in verscheidene kleuren en indien gewenst een gestileerde bloem op de deuren , Wat tevens het 'logo' van de MIA is. Voor er een oplaadbeurt nodig is kan men ongeveer 125 km rond toeren.Dank zij de 'car-plugs' van electrabel die hiervoor speciaal ontworpen werden is de MIA op 5 uur tijd weer volledig opgeladen. Kostprijs van dit alles ? Na menig mailkes verstuurd te hebben heb ik geen enkel antwoord mogen verkrijgen.
Wil je het zelf uit proberen ? surf naar www.mia-electric.be
D'r is een nieuwe Bentley ! Nou geen wagen maar een boek . Echt iets voor cadeau te doen of gewoon om te "hebben"
Het boek "Bentley -The Book" uitgegeven door teNeues heeft een richtprijs van 98 eurookes en is een Luxe uitgave met
prachtige beelden uit het archief. Pictures, schetsen en bedrijfsfoto's van 'inside bentley' Toch een goede 250 pictures op groot formaat
dit alles dus in een Luxe verpakking.
Het boek gaat dus niet over de woelige geschiedenis,strijd tussen Rolls-Royce en Bentley. Ook niet over de sportieve prestaties van het merk ( onder meer op het circuit van Le Mans) en men gaat slechts vluchtig' over de bijna maniakale zorg voor "perfekte' afwerking.
Reeds voor de 46° maal is er de Essen Motor Show. Die gaat door in de 'gekende ' messe in Essen (D). Data : 30/11 tot 8/12/2013.
Een dagticket kost zowat 15 ,zonder parking. Best wat veel maar wat je er te zien krijgt :het beste van het beste !
Er is een zaal voorzien waar de oldtimer liefhebber best aan zijn "trekken" komt. Er is een zaal voor motorsport,tuning,manufactures en zelfs de motorrijders worden er niet vergeten.Een echte aanrader zeker als je eens van 'dichtbij' beruchte of beroemde bolides op de gevoelige plaat wil vast leggen. Onderdelen volop ! Bijna alle verdelers die met het autogebeuren te maken hebben(race,rally of oldtimers)zijn aanwezig.
Een goede raad : best wel vooraf je bankrekening controleren !
Verder info zie de webstek of : info@messe-essen.de
Als men denkt dat er enkel "nederlandse" beurzen zijn voor oldtimer-fanaten ga dan eens zien in Spa !
Op 10 november a.s. is er een beurs die zeker de moeite waard is voor al diegenen ,die naar dat onderdeel op zoek zijn.
Of voor de verzamelaar van autofolders,documenten en miniaturen Deze kleine beurs gaat door in het Casino de Spa,"hometown"van onze formule 1 gebeuren, Rue Royale 4 te Spa. Men kan er terecht tussen 10 en 18h. En kinderen tot 12 jaar ,gratis toegang . De rest betaald slechts 5 per persoon.
Na een heugelijk weekend (Vettel wereldkampioen F1, Lou Reed overleden en mijn verjaardag) zijn we aan de herfstvakantie begonnen !
Deze "vakantie" werd dus stormachtig ingezet dus tijd om te ontspannen....
De Franse Ardennen zijn zeker niet de enige streek die je kan verkennen maar met een oldtimer kan het best een leuke daguitstap worden of zelfs een weekend.Een lokale "eendenfreak" in Signy-Le-Petit biedt zowel dag als weekend formules aan met uitgestippeld parkoers. Je kan er kiezen met welke Frans icoon je er op uit trekt (2cv, een "ami" of een R4 Renault).
Het is een traditie, reeds voor de 27°maal wordt deze beurs gehouden !(26 & 27 Okt.) Naar gewoonte in de veilinghallen te Hoogstraten, Loenhoutse steenweg 59.
Deze organisatie wordt georganiseerd door Van Kreken bvba. Deze beurs staat bekend als één van de gezelligste beurzen van België. De jaarlijkse opkomst is dan ook groot ,zo'n 5.000 bezoekers ! Buiten de professionele onderdelenhandelaars zijn er ook de 'standjes' van de éénmalige particulier die zijn zolder,kelder of garage opgeruimd heeft en wat hij niet meer nodig acht te koop stelt. De "te koop" aangeboden wagens, zowel binnen in de "beurs" als op de parking "buiten" zijn er zoals altijd en men kan beslist een "koopje" doen. Er is tevens een gezellige ,mooi aangeklede cafetaria voorzien waar je even kan uitblazen en de inwendige mens versterken.
Het anders zo "rustig"Brugge werd afgelopen week (9/10)bezocht door een wagen uit de toekomst.
Iedereen kent wel het BBC programma 'Top Gear' en naar aanleiding van de voorstelling van het nieuwe 'hebbedingetje' van McLaren namelijk de P1, werd deze eventjes uitgeleend aan de makers van het beruchte programma. Jeremy Clarkson , 'de hoofd kloot' van het programma werd gespot onder meer in Franchorchamps en in Brugge. Daar werden de rij-indrukken vastgelegd hoe men het kan ervaren om met zo'n superwagen aan 30km/h. over de alom gekende brugse kasseien best 'hobbelt'.
De beelden zullen waarschijnlijk worden uitgezonden in Januari / Februari op BBC !
Dagelijks rij ik enkele km's met mijn wagen en ondertussen "scan" ik de omgeving van de kruispunten,wegversmallingen en snelheidsremmers
op wat ons een pak "trofeeen" oplevert in de vorm van wieldoppen meestal in "p.v.c." Ongeloof alom ! Op bepaalde punten is het soms een ware vindplaats van wieldoppen verloren tijdens het rijden of door een onzachte aanraking van het wiel met de "stoeprand" Wat me wel opvalt dat ik geen enkele "retro", metalen "enjolieveur" vind. T'ja dat kost teveel zeker of die zijn tenminste goed bevestigd. Nu het is beslist een soort opruim aktie die me reeds een veertigtal wieldoppen, allen verschillend van merk , opgeleverd geeft die nu mijn muren van mijn garage sieren . Dus een goedkope hobby en tevens goed voor het milieu.
De "sportwagen"van Elva ,Elva de naam zou uit het 'Frans' komen elle va = zij gaat nochthans is het land van herkomst Engeland.
De productiejaren zijn tussen 1958 en 1968 waar er circa 600 bolides gemaakt werden. De wagentjes waren ook leverbaar als
bouwpakket .De Elva was leverbaar als coupé of cabriolet. Voor de autoliefhebber was de Elva de wagen waarmee je boodschappen kon doen en in het weekendte gebruiken als een kleine racer.
Het meest bekende model werd de "Courier" genoemd. Een typisch voorbeeld van een Engelse "kit". Een buizenframe met de motor van een MG, Ford of wat er voorhanden was. De voortrein van een Triumph en een carrosserie van Kunststof. De duurdere uitvoering had een aluminium carrosserie. Een 'bekend" figuur die zo'n wagentje bezit en er nu en dan eens mee "raced" is onze Belgische politicus : Guy Verhofstadt de trotse bezitter van een Elva Sports Racer MKIII anno 1959.
Onlangs is er een boek verschenen over dit merk, enkel verkrijgbaar bij de gespecialiseerde boekhandel !!!
Titel : ELVA CARS / auteur : Colin Pitt / uitgeverij: UNIQUE MOTOR BOOKS / taal : engelstallig.
Knokke-Zoute wordt meestal geassocieerd met "de happy few" of "the place to be" voor mensen met een bepaalde levenstijl.
Waar ontspanning hand in hand gaat met klasse en raffinement. Het weekend van 10-13oktober zal het centrum van Knokke het toneel worden voor de meest prestigieuze automerken ,oud en nieuw !
Dit evenement bevat ondermeer een regelmatigheids rallye, een "ballade" een veiling en een concours d'elegance.
Het is een evenement "strikt" voorbehouden voor exclusieve wagens gebouwd tussen 1920 en 1965.
Gedurende drie dagen zullen zo'n 650 historische racewagens en meer dan 1000 rijders op de beroemde en befaamde omloop in de belgische ardenen in actie treden. Vooral de "endurance",een race die doorgaat op zaterdag 21/9 van 16h tot 22h, is zeker niet te missen !
Deze wedstrijd laat de toeschouwer 'dromen', terugblikken naar de tijd van 'toen'. Mytische bolides zoals de prestigieuze Ford GT40 de Jaguar E- type, AC Cobra, de Ford Mustang Shelby, diverse Porsche 911, de McLaren M1C, Austin Healy 3000, de Cooper Monaco, de Ferrari 250LM en zo'n 600 historic racewagens zullen de toeschouwer laten terugkeren naar de "race"sfeer van de jaren vijftig en zestig.
Verdere info op de webstek van de BFOV op de pagina's op het web van het circuit Spa-Franchorchamps.
"Voor de toeschouwer is het moment waarop de deelnemende wagens hun startplaats innemen MAGISCH."
Een rondrit van ongeveer 170km. langs landelijke wegen voor oldtimers die minimum 30 jaar oud zijn en exclusieve wagens.
Samenkomst in Ploegsteert (Provincie Henegouwen) om 8h in "Hostelerie de la Place" voor inschrijving ,documenten controle en een ontbijt voor de deelnemers. Er wordt gestart om 9h stipt voor een eerste deel van ongeveer 50km op Belgisch grondgebied. Op de middag is er warme maaltijd voorzien te Zillebeke (Restaurant De Palingbeek)
Het tweede gedeelte start om 14h en gaat richting Frankrijk voor een tocht van om en bij de 70Km.
De wagens zijn terug verwacht in Ploegsteer om 16h30.
Voor inschrijving en/of bijkomende info : de webstek van KHC of surf eens naar Legend Car Organisation
Na een zeer succesvolle eerste editie in 2012 organiseert Ypres Historic (YHRO) en Kemmel Historic Comité (KHC) op zaterdag 31 Augustus(2013) opnieuw een "Memorial".
Deze editie is een rondrit voor oldtimers en zeer exclusieve wagens. Dit jaar zijn er 200 à 220 wagens verwachtende de lijst vind u terug op de site van KHC. Daarnaast zijn er ook een paar (ex)-rallyvedetten aan de start zoals Robert Droogmans, Gaby Goedezeune, Omer & Hubert Saelens, Yvette Fontaine, Arnel Calcoen , Buck Speed Racing Team kortom genoeg om diverse spectaculaire wagens te verwachten !
De stijl,de sfeer en het uiteindelijke doel van deze organisatie wordt niet geroerd namelijk een eer betoon aan Serge.
Wie de wagens wil zien "surft" best naar de site van KHC , daar vind je benevens een deelnemerslijst en een 'Timing' een aantal plaatsen vernoemd waar de beste ' pictures ' kunnen genomen worden bij het passeren van de deelnemers. Je kan nog altijd terecht aan de start van het evenement in Boezinge (W-Vl) vanaf 13h.
Is een Nederlands televisieprogramma waar automobilisten met een rijbewijs problemen hebben met het besturen van een auto.
De kandidaten zijn opgegeven door familie en of vrienden. Het is de nederlandse versie van een programma dat eerder in verschillende landen werd getoond (UK & RTBF). Gelukkig voor de deelnemers werden de opnames meestal gemaakt op het vliegveld van Twent (Ndl). De presentator van het programma, Ruben Nicolai, werd in de finale van het eerste seizoen aangereden door de "winnaar" van het programma!
Het derde seizoen is begonnen op 20/08/2013, er zullen acht afleveringen , er zijn acht kandidaten,worden uitgezonden telkens op dinsdag om 20h30. De finale zal worden uitgezonden op 8/10/2013.
Vaak is het lachen maar uiteindelijk blijft de vraag : hoe zijn de deelnemers ooit aan hun rijbewijs geraakt !?
Al 50 jaar vormt de 911 de kern van het merk Porsche. Er zijn maar weinig auto's ter wereld die kunnen terugblikken op zo'n lange traditie. Een wagen die bij de liefhebbers tot de verbeelding spreekt sinds zijn voorstelling op de internationale autotentoonstelling in Frankfurt (1964).
Met meer dan 820.000 gebouwde Porsches 911 is het de succesvolste sportwagen ter wereld. In elk van de inmiddels zeven generaties vonden de Porsche-Ingenieurs de 911 opnieuw uit en bewezen ze daarmee telkens de innovatiekracht van het merk. Als geen ander verenigt de 911 de schijnbare tegenstrijdigheden zoals sportiviteit en alledaags gebruiksgemak. De Porsche 911 is niet alleen uitzonderlijk door zijn klassieke en unieke vormgeving maar ook door de vooruitstrevende technologie. Veel van de in de 911 toegepaste ideeën vonden hun oorsprong in de autosport. Van het begin af is de 911 een veelzijdige winnaarsauto. Meer dan twee derde van de 30.000 Porsche overwinningen staat op naam van de 911 !
Voor velen onder ons iets wat op de verlanglijst staat.
Zoals gezegd heb ik deelgenomen aan "De Kippe Historic" Een organisatie die er best mag zijn. Leuk maar vooral warm ! zowel in de wagen als erbuiten. Ik vraag me zelfs af hoeveel eieren het organisatie team gebracht heeft naar St-Godelieve want het was warm en nog eens warm.
Aan de start waren er een 140 tal wagens .Alle soorten en modellen vooral veel Young -Timers. De te volgen weg was uitgetekend in een eenvoudige "bol-pijl " en de nodige controles waren goed gevonden. We moesten ieder bord noteren van de geldende snelheidsbeperking en dat zijn er een pak zunne ! Maar eigenlijk goed gevonden van de inrichter,zo doende hield bijna iedereen zich aan de beperking. Wat wel vervelend was : het lange wachten op de "uitslag". Meschien volgende maal een uur,tijdstip bepalen wanneer je zeker het controle blad moet binnen gebracht hebben ?
Maar we hebben ons geamuseerd, het weer was warm, de wagen liep als een uurwerk en we behaalden een 16°plaats. Wat moet een "mens" nog meer (Airco in de wagen) Kortom voor herhaling vatbaar !