De "sportwagen"van Elva ,Elva de naam zou uit het 'Frans' komen elle va = zij gaat nochthans is het land van herkomst Engeland.
De productiejaren zijn tussen 1958 en 1968 waar er circa 600 bolides gemaakt werden. De wagentjes waren ook leverbaar als
bouwpakket .De Elva was leverbaar als coupé of cabriolet. Voor de autoliefhebber was de Elva de wagen waarmee je boodschappen kon doen en in het weekendte gebruiken als een kleine racer.
Het meest bekende model werd de "Courier" genoemd. Een typisch voorbeeld van een Engelse "kit". Een buizenframe met de motor van een MG, Ford of wat er voorhanden was. De voortrein van een Triumph en een carrosserie van Kunststof. De duurdere uitvoering had een aluminium carrosserie. Een 'bekend" figuur die zo'n wagentje bezit en er nu en dan eens mee "raced" is onze Belgische politicus : Guy Verhofstadt de trotse bezitter van een Elva Sports Racer MKIII anno 1959.
Onlangs is er een boek verschenen over dit merk, enkel verkrijgbaar bij de gespecialiseerde boekhandel !!!
Titel : ELVA CARS / auteur : Colin Pitt / uitgeverij: UNIQUE MOTOR BOOKS / taal : engelstallig.
Knokke-Zoute wordt meestal geassocieerd met "de happy few" of "the place to be" voor mensen met een bepaalde levenstijl.
Waar ontspanning hand in hand gaat met klasse en raffinement. Het weekend van 10-13oktober zal het centrum van Knokke het toneel worden voor de meest prestigieuze automerken ,oud en nieuw !
Dit evenement bevat ondermeer een regelmatigheids rallye, een "ballade" een veiling en een concours d'elegance.
Het is een evenement "strikt" voorbehouden voor exclusieve wagens gebouwd tussen 1920 en 1965.
Gedurende drie dagen zullen zo'n 650 historische racewagens en meer dan 1000 rijders op de beroemde en befaamde omloop in de belgische ardenen in actie treden. Vooral de "endurance",een race die doorgaat op zaterdag 21/9 van 16h tot 22h, is zeker niet te missen !
Deze wedstrijd laat de toeschouwer 'dromen', terugblikken naar de tijd van 'toen'. Mytische bolides zoals de prestigieuze Ford GT40 de Jaguar E- type, AC Cobra, de Ford Mustang Shelby, diverse Porsche 911, de McLaren M1C, Austin Healy 3000, de Cooper Monaco, de Ferrari 250LM en zo'n 600 historic racewagens zullen de toeschouwer laten terugkeren naar de "race"sfeer van de jaren vijftig en zestig.
Verdere info op de webstek van de BFOV op de pagina's op het web van het circuit Spa-Franchorchamps.
"Voor de toeschouwer is het moment waarop de deelnemende wagens hun startplaats innemen MAGISCH."
Een rondrit van ongeveer 170km. langs landelijke wegen voor oldtimers die minimum 30 jaar oud zijn en exclusieve wagens.
Samenkomst in Ploegsteert (Provincie Henegouwen) om 8h in "Hostelerie de la Place" voor inschrijving ,documenten controle en een ontbijt voor de deelnemers. Er wordt gestart om 9h stipt voor een eerste deel van ongeveer 50km op Belgisch grondgebied. Op de middag is er warme maaltijd voorzien te Zillebeke (Restaurant De Palingbeek)
Het tweede gedeelte start om 14h en gaat richting Frankrijk voor een tocht van om en bij de 70Km.
De wagens zijn terug verwacht in Ploegsteer om 16h30.
Voor inschrijving en/of bijkomende info : de webstek van KHC of surf eens naar Legend Car Organisation
Na een zeer succesvolle eerste editie in 2012 organiseert Ypres Historic (YHRO) en Kemmel Historic Comité (KHC) op zaterdag 31 Augustus(2013) opnieuw een "Memorial".
Deze editie is een rondrit voor oldtimers en zeer exclusieve wagens. Dit jaar zijn er 200 à 220 wagens verwachtende de lijst vind u terug op de site van KHC. Daarnaast zijn er ook een paar (ex)-rallyvedetten aan de start zoals Robert Droogmans, Gaby Goedezeune, Omer & Hubert Saelens, Yvette Fontaine, Arnel Calcoen , Buck Speed Racing Team kortom genoeg om diverse spectaculaire wagens te verwachten !
De stijl,de sfeer en het uiteindelijke doel van deze organisatie wordt niet geroerd namelijk een eer betoon aan Serge.
Wie de wagens wil zien "surft" best naar de site van KHC , daar vind je benevens een deelnemerslijst en een 'Timing' een aantal plaatsen vernoemd waar de beste ' pictures ' kunnen genomen worden bij het passeren van de deelnemers. Je kan nog altijd terecht aan de start van het evenement in Boezinge (W-Vl) vanaf 13h.
Is een Nederlands televisieprogramma waar automobilisten met een rijbewijs problemen hebben met het besturen van een auto.
De kandidaten zijn opgegeven door familie en of vrienden. Het is de nederlandse versie van een programma dat eerder in verschillende landen werd getoond (UK & RTBF). Gelukkig voor de deelnemers werden de opnames meestal gemaakt op het vliegveld van Twent (Ndl). De presentator van het programma, Ruben Nicolai, werd in de finale van het eerste seizoen aangereden door de "winnaar" van het programma!
Het derde seizoen is begonnen op 20/08/2013, er zullen acht afleveringen , er zijn acht kandidaten,worden uitgezonden telkens op dinsdag om 20h30. De finale zal worden uitgezonden op 8/10/2013.
Vaak is het lachen maar uiteindelijk blijft de vraag : hoe zijn de deelnemers ooit aan hun rijbewijs geraakt !?
Al 50 jaar vormt de 911 de kern van het merk Porsche. Er zijn maar weinig auto's ter wereld die kunnen terugblikken op zo'n lange traditie. Een wagen die bij de liefhebbers tot de verbeelding spreekt sinds zijn voorstelling op de internationale autotentoonstelling in Frankfurt (1964).
Met meer dan 820.000 gebouwde Porsches 911 is het de succesvolste sportwagen ter wereld. In elk van de inmiddels zeven generaties vonden de Porsche-Ingenieurs de 911 opnieuw uit en bewezen ze daarmee telkens de innovatiekracht van het merk. Als geen ander verenigt de 911 de schijnbare tegenstrijdigheden zoals sportiviteit en alledaags gebruiksgemak. De Porsche 911 is niet alleen uitzonderlijk door zijn klassieke en unieke vormgeving maar ook door de vooruitstrevende technologie. Veel van de in de 911 toegepaste ideeën vonden hun oorsprong in de autosport. Van het begin af is de 911 een veelzijdige winnaarsauto. Meer dan twee derde van de 30.000 Porsche overwinningen staat op naam van de 911 !
Voor velen onder ons iets wat op de verlanglijst staat.
Zoals gezegd heb ik deelgenomen aan "De Kippe Historic" Een organisatie die er best mag zijn. Leuk maar vooral warm ! zowel in de wagen als erbuiten. Ik vraag me zelfs af hoeveel eieren het organisatie team gebracht heeft naar St-Godelieve want het was warm en nog eens warm.
Aan de start waren er een 140 tal wagens .Alle soorten en modellen vooral veel Young -Timers. De te volgen weg was uitgetekend in een eenvoudige "bol-pijl " en de nodige controles waren goed gevonden. We moesten ieder bord noteren van de geldende snelheidsbeperking en dat zijn er een pak zunne ! Maar eigenlijk goed gevonden van de inrichter,zo doende hield bijna iedereen zich aan de beperking. Wat wel vervelend was : het lange wachten op de "uitslag". Meschien volgende maal een uur,tijdstip bepalen wanneer je zeker het controle blad moet binnen gebracht hebben ?
Maar we hebben ons geamuseerd, het weer was warm, de wagen liep als een uurwerk en we behaalden een 16°plaats. Wat moet een "mens" nog meer (Airco in de wagen) Kortom voor herhaling vatbaar !
Op 25/8 organiseert "Ford Historic Club" voor de derde maal een "onderdelen" dag. Deze gaat door vanaf 9h. tot 18h. op het terrein van F.C.Telstar in de Roombaardstraat te Nazareth waar eerder het clubtreffen plaats had. De ganse dag is er een catering en als afsluiter een BBQ. Voor deze dien je wel in te schrijven ! Op deze dag kun je terecht voor : onderdelen (Ford) nieuw en gebruikt, miniaturen , folders, boeken e, zowat alles die te maken hebben met het "huismerk" FORD. Op het terrein worden er enkel Ford's toegelaten. Oud of nieuw. Show of verkoop. Voor ieder wat wils dus . De Toegang tot het terrein is GRATIS !! Tevens een gelegenheid voor met enkele andere gelijkgestemde ford -o-fielen een "boompje" op te zetten over je Ford.
Hopend jullie die dag te mogen verwachten, meer info op de website : www.Ford-Escort-Historic-Club .Be
Nu het mooie weer zijn intrede doet en de Oldtimer-wetgeving veranderd is gaan we de streek verkennen in en rond Merkem.
Op 21juli aanstaande is zo een kleine rit uitgetekend in bolpijl met details en vermelding van straatnamen. Deelnameprijs is 15 per deelnemende wagen. Daarvoor krijgt u een roadbook,deelnameplaat en 4 consumpties per wagen. Ik neem deel met een Ford Fiesta Mk2.
Verdere info is te vinden op www.dekippe.be of geef een seintje naar Danny Desender (0496554536) of een mailke naar Dekippe@telenet.be
In 2013 bestaat Circuit Zolder vijftig jaar en om dat te vieren zijn er enkele "speciallekes".
Zoals een boek waarin wordt terug geblikt naar vijf decennia racen en leven op en langs het circuit. Het boek is 260 pagna's dik met onuitgegeven verhalen van rijders ,officials en journalisten en evenveel unieke foto's. Verder nog een eclusief horloge en vanzelfsprekend races. Deze staan in het kader van de herbeleving van de racegeschiedenis van 1963 tot heden. Het programma start al op donderdag 27/06 met een "Trackday" Op Vrijdag 28/06 zijn er "practices", de Zaterdag (29/06) zijn er opnieuw "practices" maar reeds enkele "Races" en dit race weekend wordt afgesloten de Zondag 30/06. Zoals de wet het voorschrijft : voor 18h.
Na zeven (7) jaar intens onderhandelen is het er eindelijk! Publicatie in het Staatsblad op 26/06/2013 en is in voege op 01/07/2013 . Wat zijn de belangrijkste veranderingen ? De leeftijd , wordt voor alle categorieën van voertuigen op 25 jaar vastgelegd.Verder is de grootste verandering dat oldtimers dag en nacht mogen rijden ongeacht het aantal km's rond het adres vermeld op het inschrijvingsboekje . Dus de regels van 25km en/of op weg naar een manefestatie zijn verleden tijd. De eerder aangekondigde 3 jaarlijksekeuring werd uit de wettekst geschrapt. De BFOV , die de grootste drijvende kracht is , drukt erop dat de beste manier om nog lang van onze hobby te blijven genieten, ons gezond verstand te gebruiken en de oldtimer te gebruiken "zoals een goede huisvader het past ". Dus verander uw huidige gewoontes niet en zorg dat u uw oldtimer gebruikt in het kader van uw passie.
Nog een belangrijke opmerking : deze verandering geldt vooral voor de voertuigen die staan ingeschreven met een O-plaat!
Wat een naam, niet ? Een naam die je doet dromen , die je doet denken aan ...
De Tomaso Pantera is het succesvolste en bekendste model van het Italiaanse automerk De Tomaso. Het is een sportwagen die gebouwd werd tussen 1970 en 1991.In totaal werden er 7260 exemplaren geproduceerd, en dat vooral dankzij de samenwerking met FORD. De Pantera konden "sprinten" van o tot 100 km/h. in 5.6 seconden! De motor was een V8 goed voor 330pk! De Pantera werd echter voortdurend aangepast en in 1972 werd besloten om de naam te wijzigen in de Pantera L. Maar in september 1973 werd de samenwerking tussen FORD en DeTomaso beëindigd. Er werd nog een GT/4 en een GTS ontwikkeld zelfs in 1980 kwam de GT5 op de markt.In 1985 kreeg de Pantera een grondige "face-lift" en werd de GT5/S op het publiek losgelaten. Nog in 1991 werd er overgegaan op de De Tomaso Guarà.
Aston Martin , de naam klinkt als een klok, vooral dankzij de associatie met James Bond, ons allen bekend (denk ik toch). We zijn anno 1965 wanneer de eerste Aston Martin schitterd op het witte doek , namelijk de DB5 in de film Goldfinger. Nochtans is de eerstgeboren Aston Martin van voor de eerste wereldoorlog ! Het was een zelfbouw wagen van de vrienden Robert Bamford en Lionel Martin. Een sportieve wagen dat was het zeker , wanneer de wagen een klimkoers won genaamd 'Aston - Clinton' was de naam geboren : "Aston Martin". En toch is Aston Martin niet in de eerste plaats een 'sportwagen' maar veeleer een 'statement' Een Aston Martin wordt alleen door 'gentlemen' gereden die geen behoefte hebben aan "toeters en bellen". De kracht zit hem dus in de naam en onder de motorkap. Recentelijk werd de V12 voorgesteld goed voor iets van een 750pk , een top van 305km/h. en een oplage van slechts 150 stuks. Deze "brit" is dus een perfekte tegenpool voor al dat "Italiaans" mooi !
Er is er eentje jarig ! Lamborghini wordt 50! Wat ooit begon door een Italiaanse tractorbouwer die problemen had met zijn Ferrari en die besloot tot het zelf doen. Immers wat jezelf doet is meestal beter. Want Ferruccio Lamborghini had een stelregel, namelijk beter en sneller dan Ferrari. Dus in 1963 kwam zijn droomwagen op de markt .De 350 GT .Een design van Franco Scaglione, klassiek van opbouw en met voorin een V12, goed voor 250pk. die de achterwielen aandreef. De wagen werd gebouwd op 120 exemplaren tussen 1964 & 1966.
De kans dat je nog nooit van het merk 'W Motors' hebt gehoord is vrij klein. De Lykan Hypersport werd door Ralph R. Debbas (CEO van het merk) fier voorgesteld op 26 mei laatstleden in een garage in Sint -Martens Latem(B). Een garage waar je veel moois kan kopen... De wagen die uiteindelijk een "kleine " 2.4 miljoen euro gaat kosten zit echter nog in de conceptfase. Het uiterlijk is wel klaar. Duidelijk zijn de verwant schappen met de Lamborghini. Die 2.4 miljoen eurookes betaal je niet zomaar ! In de koplampen zit er wit goud en diamanten in verwerkt. Het interieur( soort leder naar keuze) wordt gestikt met gouddraad. En voor de future-freaks is er een soort holografische weergave geprojecteerd op het raam ter hoogte van de bestuurder die alle nuttige info weergeeft.Voor de "power" zou de Lykan in dezelfde klasse "spelen" als de Bugatti Veyron. Een 6- cilinder boxermotor met twee turbo's goed voor een 750pk !Geschat natuurlijk want het ding rijd nog niet ! Gepland zijn er slechts 7 waarvan er nu reeds 1 stuks zou bestemd zijn voor een "Libanese Sheik". Veel auto dus voor 2.4 miljoen eurookes.Het mag nog gezegd worden dat je bij aankoop een Cyrus Klepcy horloge krijgt van zo'n 150.000 eurookes waard.
Waarschijnlijk al een vraag die zowat iedere oldtimer liefhebber gesteld heeft : waar blijft de Lente ? Normaal rijden,cruisen, we op deze datum met de 'kap' open van terrasje naar terrasje. Maar ja, het is nu eenmaal zo, de Belgische Zomer ! Daardoor zullen er velen het buitenland opzoeken waar je ongeveer zeker bent van beter weer. Voor deze avonturiers heb ik enkele "Wist Je Datjes"
Een alcoholtester (2, niet gebruikte ) is verplicht bij onze Franse buren ! In landen zoals Spanje of Portugal dien je een reservebril in de wagen te hebben liggen als je zelf als bestuurder een bril draagt. In Spanje moet je twee gevarendriehoeken in de wagen hebben! Ingeval van panne moet je er één plaatsen 50 meter voor en 50meter achter het voertuig. In Spanje is het ook verplicht om te toeteren wanneer je een onoverzichtelijke bocht ingaat. In Roëmenie is het verboden om met een vuile wagen te rijden, deze stof-en modderdeeltjes zouden mogelijk beschadegingen kunnen aanbrengen! In Noorwegen is het verboden te roken achter het stuur ! In de "Alpenlanden" heeft stijgend verkeer voorang op voertuigen die afdalen !