We zijn nu ongeveer halfweg de 'Belgische Zomer" . Het 'regent' uitnodigingen voor deelname aan diverse organisaties, meestal de zaterdag of de zondag dus weten we telkens waar we kunnen naartoe gaan met onze 'old-timer'. Waar ik zeker aan zal deelnemen is de "Britisch Tour" in het VIP arrangement.Ook zin ? Dit jaar stapt de organisatie af van ; 'voor engelse wagens'.
Britisch Tour in Flanders Field is een tweejaarlijkse organisatie van KHC (Kemmel Historic Comité) een organisatie die tal van oldtimer rondritten organiseert in ,voornamelijk, West-Vlaanderen. In 2008 en 2010 was ik ook al "deelnemer" aan deze puike organisatie. Dus tijdens het weekend van 24/25/26 Augustus gaat deze organisatie opnieuw van start. Iedereen dus kan deelnemen ! Je heb de keuze voor deelname in het "Vip-weekend" of op zondag aansluiten voor de dag-rit.'T is zeker de moeite te startten op Zondag op de Markt van Ieper!
Meer info ; info@britistour.be of op de web stek van Kemmel Historic Comité
Hedendaags kunnen we de monovolume niet meer wegcijferen uit het 'straatbeeld'. Iedereen (bijna) wil zoiets. Ruimte volop voor verhuis,de kinderwagen en de ouders of de grootouders erbij. En daarboven op de allernieuwste snufjes. Zoals daar zijn: GPS, Airco, Dvd spelers en zelfs een achteruit -rij camera. In vroegere tijden had men al zo iets bij FIAT . Namelijk de Gardena of de Multipla. Wel geen moderne prulletjes maar toch ruimte voor zes inzittende. De allereerste 'Multipla' werd gelanceerd anno 1956, bleef dertien jaar in productie goed voor ongeveer een 250.000 exemplaren. Het wagentje was slechts 3,5 meter lang, woog amper 700kg. en had een krachtbron van een Fiat 600. Verkrijgbaar in 21pk. of 29pk. Verbruik of CO- uitstoot speelde toen geen rol!
Autosport is een risicovolle bezigheid . Iemand die het werkelijk meemaakte is 'ons' belgisch icoon : Jacky Ickx. Een persoon die dertig jaar lang tal van mechanische sporten heeft beoefend. Van trial tot enduro, snelheidraces, GT-races, klimkoersen, endurance, formule 3 formule 2, formule 1, rally raid en offshore. Goed voor talrijke belgische titels, twee keer vicewereldkampioen formule 1. Can-Am kampioen in de USA, Parijs - Dakar won en de titel draagt van ' Coureur van de eeuw' in de endurance ( Le Mans, zes keer winnaar!).
Dit alles is te lezen in het boek : Jacky Ickx , rijkelijk voorzien van foto's en uitgegeven door uitgeverij Kannibaal.
Een stukje van ons auto-patrimonium is te zien in verscheidene musea. Maar mischien is autoworld in het Jubelpark te Brussel wel het museum die ons meest aanspreekt. Meer dan 250 voertuigen van verschillende herkomst getuigen van een zekere ontwikkeling van de auto binnen een tijdspanne van meer dan een eeuw. Hier komt men terecht in de wereld van de automobielsport. Een wereld van single-seaters, formule -1 wagens , GT's en rallywagens. En een speciaal hoekje voor onze stripheld Michel Vaillant. Voor allerhande automobilia, modelwagentjes, boeken en dergelijke meer is er ook een winkeltje waar men beslist ogen en vooral 'geld' tekort komt.
Er bestaat ontegenzegelijk een zekere verbondenheid tussen de auto en zijn eigenaar (Baas). Dit openbaart zich in een tegenzin van de "baas" om zijn wagen uit handen te geven voor onderhoud e.d. In dit boekje, geschreven in 1950 (!), door dhr. A.W.Ganzevoort . Beschrijft deze, stap voor stap, wat er in die tijd zoal diende gesleuteld te worden aan de wagen. Zelfs voor de niet zo handige mens . Dit al "oude" boekje stelt dat er eigenlijk niet zoveel veranderd is in een 'halve eeuw" autotechniek.
Eén van de oudste evenementen in Europa is waarschijnlijk het Concorso d'Eleganza in het Italiaanse Cernobbio (1929). In de 'tuinen' van Villa d'Este aan de boorden van het Comomeer, een unieke achtergrond voor unieke wagens. Eyecatcher dit jaar was een auto (buiten categorie) een Rolls uit het jaar 1924. De P1 werd in 1935 van een nieuw en uniek koetswerk voorzien door het huis Jonckheere in Roeselare . ( Ja, dit is belgisch!). De zeven meter lange mastodont weegt ongeveer 3,5 Ton. Werkelijk iets apart in de stijl van tekenaar Ever Vermeulen. Vooral de recht opstaande ,centrale, vin en de ronde (!) portieren zijn exotisch . Tevens de naar elkaar toekantelende zijruitjes zijn iets héél speciaal. Men kan nu de wagen ,slechts,zien in het Petersen Museum in Californië (USA) .
En ik die dacht dat een Bugatti Atlantic al het mooiste was...
Morgan heeft op het autosalon van Genève zijn Threewheeler (opnieuw) gelanceerd.Hiermede is Morgan niet aan hun proefstuk toe. Immers tussen 1909 en 1953 werden al circa 30.000 Morgan Threewheelers geproduceerd en verkocht. De Threewheeler is één van de iconen uit die tijd en er werd ook mee geraced. Zo won een Morgan Threewheeler de Grote prijs van Frankrijk (anno 1913). Sir Stirling Moss had er eentje en zei ooit dat zijn Morgan een echte 'babemagneet' is.
De threewheeler wordt aangedreven door een 1800cc. V-twin Harley Davidson motor. Standaard is er slechts 100pk. maar dankzij het lage gewicht (500kg.) kan de 60Km/uur bereikt worden in 4.5 seconden vanuit stilstand. Topsnelheid zou zo'n 180km/h zijn. Het wagentje is gemaakt rond een buizenframe, de koetswerkpanelen zijn in aluminium.
Eventuele kopers kunnen kiezen uit acht koetskleuren , idem voor het interieur. Rolbeugels beshermen de inzittende (2pers.) mocht de open threewheeler een buiteling maken. Dit exentrieke speeltje heeft een richtprijs van 30.000 zonder BTW !!!!
Hij ontwierp en bouwde de bekende AC Cobra auto's . Caroll werd geboren op 11 januari 1923 en verliet ons op 10 mei 2012 laatstleden . Na highshool te hebben doorlopen nam Shelby dienst bij de Amerikaanse luchtmacht waar hij tijdens de tweede wereldoorlog actief was als vlieginstructeur en testpiloot. Nog tijdens zijn carriere in de "air-force' was hij een verwoed amateur ,autocoureur. Snel had hij een zitje in het team van Aston Martin en Maserati .Na zijn carrière (jaren 50-60) begon hij een racerijschool en startte Shelby-American compagny op. In dit bedrijf bouwde hij de bekende AC Cobra wagens.
Door toedoen van Lee Iacocca (Chrysler Corporation) ging hij samenwerken met Ford. Hij hielp bij het ontwerpen van de GT40 ,de Shelby GT350 , de SchelbyGT500 en de Shelby Cobra . Ook heeft hij meegewerkt aan de Dodge Viper. In 1991 werd hij opgenomen in de International Motorsports Hall of Fame. In 2003 ging Shelby weer samenwerken met Ford als technisch advisseur bij de ontwikkeling van de Ford GT. In 2005 hield hij zich voornamelijk bezig met de nieuwe versie van de Shelby op basis van een Ford Mustang.
Het mooie weer is 'momenteel' boven West-Vlaanderen dus een reden om de oldtimer vanonder het stof te halen !!Waar gaan we geen ? Op 8juli aanstaande is er een "oldtimer" gebeuren op het dorpsplein van Geluveld. Reeds voor de 12 maal richt de classic en retroclub , Het Klaksongetje, hun Retro Day in. Beslist voor ieder wat , Oldtimer wagens, Brommers, Moto's ,Tractoren, stationaire motoren en zelfs fietsen. De inschrijving kan ter plaatse vanaf 09. 00h. in het Cultureel Centrum van Geluveld (Dorpsplein) Doorlopend zal er iets te zien zijn er is zelfs een onderdelen markt.
Frankrijk verplicht alcoholtester !! Vanaf 1juli 2012 zal elke bestuurder van een motorvoertuig minstens één ongebruikte ademtester moeten bij hebben. Deze moet voldoen aan de NF-norm dat herkenbaar is aan het logo en er staat tevens een geldigheids datum vermeld. Meestal 1à2 jaar. Het zal pas vanaf 1/9/2012 (september, dus) dat er effectief zal beboet worden (minstens 12). Zelfs al bent u als bestuurder geheelonthouder, dan nog moet u deze alcoholtestter bij hebben. Alcoholtestters zijn momenteel te koop bij : Touring ,BIVV en Auto 5.
De snelste tijd ooit door een produktie wagen neergezet is 432 Km/h. Snel is het zeker, van 0 tot 100 Km/h in slechts 2.4 seconden.De wagen is een Bugatti Veyron . Het meest afgelegde kilometers met dezelfde wagen en dezelfde motor is (was) 29.000.000 Km's, De recordhouder is Irv Gordon , met een Volvo P1800 . De lievelingswagen van de kunstenaar Salvator Dali was een Cadillac De-Ville . Flamboyant is het zeker. De lichtste wagen die ooit in produktie was woog slechts 406 Kg. Het was de Mini-Moke ,bouwjaar 1964. En voor onze VW-vrienden : 11.916.519 is het produktie getal van de originele VW-kever gemaakt in Wolfsburg. De Ford fabrieken in Genk (B) hebben deze week hun 14.000.000 wagen geasembleerd sinds het bestaan van de plant, nu 48 jaar geleden.
Weetjes dus om een echte automobiel adept te wezen .
Het is weer voorbij. Het was prachtig ,gezellig en leuk ! Zoals altijd een organisatie met een "stip". De inrichters hadden wel het weer niet mee (Aprilse grillen) maar in de namiddag werd het toch behoorlijk 'warm' in mijn Spit. Op- of aan- merkingen : er zijn er geen ! Wel had ik van enkele deelnemende "zuider buren" te horen gekregen dat er best nog een 'dessert' bij kon. Maar voor die prijs (?) en ik weet dat het niet zo comfortabel 'rijden' is met een volle maag. Hopelijk volgend jaar beter weer .....
De naam is een directe verwijzing naar de wereld van de Formule 1. Panamarenko vond inspiratie voor deze titel bij de Italiaan ; Tazio Nuvolari, ooit één van de beste autorenners uit de geschiedenis. (+/- 1930). Onder deze "blitse" buitenkant zit echter enkel blik , karton en pvc. Met dit 'kunstwerk' verwijst Panamarenko naar het beeld van de ingenieur-kunstenaar Leonardo da Vinci. Immers de 'uitvindingen' van Panamarenko zijn immers niet bedoeld om echt te functioneren. Het zijn op de allereerste plaats kunstwerken. Techniek staat hier ten dienste van de poëzie. Echte, mobil-art !
Dit is echte automobilia of auto-kunst. Dit kunstwerk werd aangekocht (Geveild door het gekende veilingshuis Christie's te Londen) door de Vlaamse Gemeenschap voor een 'kleine' 350.000 Euro.
Het gaat hier om de Prova-car , een kunstwerk van de hand van Panamarenko gedateerd 1967. Het is een groot beeld van een auto gemaakt in blik,cellofaan en lakverf .(best groot in afmetingen.) Dit kunstwerk is opgenomen in de Collectie Vlaanderen en is te zien in het Muhka te Antwerpen.
Om even in het retro-gebeuren te blijven. In Bokrijk, het grootst erfgoed van België , loopt er een thema tentoonstelling over de 'golden sixties' Echt iets om te bezoeken , op afspraak ! Iets om te doen en de kans is groot dat je dingen zie uit de tijd dat je maar een wiel hoog was en nog in korte broek rondliep. Wie echt niet kan, bezoek dan beslist eens de website , mischien is dat reeds genoeg om alsnog te beslissen voor een uitstap naar "the sixties".
Verdere info vind je op de webstek van Bokrijk....
Ik ben al iets te oud om in de 'paashaas' te geloven.Erg is dat ,soms ,want een cadeautje krijg ik wel graag. Nu heb ik mezelf een 'Kadoo' gekocht ! Namelijk een boek. En als autoliefhebber en oldtimer was de keus niet zo moeilijk. Het werd dus het boekje : Mijn Vader had er ook zo één ( Het autogebeuren in de jaren vijftig en zestig van "vorige' eeuw). Het is een werkje van Jack Botermans en Di-Lan Sun. Uitgegeven bij Terra , onderdeel van Lannoo. Plezierig is het zelfs de retrofiel kan het mooi vinden.
Het is reeds de vierde uitgave, een beurs voor de liefhebber van Oldtimers. Voor ieder zijn "meug". Wagens, moto's, brommers, onderdelen , lectuur, kunst en miniaturen.
Waar ? In de Limburghal te Genk natuurlijk ! Toegang : 8 eurookes en de parking is gratis.
Wanneer ? Zaterdag 14 en Zondag 15 april 2012 van 10 tot 18 uur. Voorbehouden parking voor diegenen die de beurs komen bezoeken met oldtimer wagen of moto !!!!
Ypres Historic Rally Organisation en Kemmel Historic organiseren op zaterdag 1 September 2012 een rondrit voor oldtimers. Dit alles ter nagedachtenis aan Serge Messine, jarenlang voorzitter van Ypres Historic. Serge overleed enkele jaren geleden aan een slepende ziekte, Serge was iemand die autosport leefde en ademde. De organisatie is een rondritmet startplaats Boezinge (W-Vl.) . Uitgetekend in "bolleke-pijl" en goed voor een kleine 170Km .
"Duindistel" is een begrip in de Belgische Autosport. Reeds 55 jaar staan zij ten dienste van de autosportpiloten. Wat niet toevallig is daar ze vanaf 1995 tot en met 2012 ,Belgisch Kampioen der renstallen zijn in de dicipline Rally. Ze zijn bijgevolg het sterkst vertegenwoordigd in het rallygebeuren. Maar ook in andere zoals daar zijn circuitraces, rallycross, rallyraids, karting, oriëntatieritten, slalom en historicwedstrijden. Iedere 2 & 4 donderdag van elke maand is er de afspraak in het cafetaria van de Koninklijke Roeivereniging Sport Gent (Kanodreef 1 te 9000 Gent. Meer info gewenst : secretariaat@duindistel.be
Autostal Atlantic is een nationale renstal die opgericht werd in 1979. Ze gaan er prat op dat ieder lid op gelijke voet behandeld wordt. Kenmerkend is dus de familiale sfeer, zeker wanneer men langsgaat in de clubtent. "Hoofdmoot" van de leden is vooral aktief in rally en rallysprint. De autostal zou momenteel een 600-tal leden hebben. In de beginjaren werd de renstal vaak smalend het 'kleine broertje' genoemd. Maar met de prestaties van de rijdende leden kan men gewoonweg niet meer 'naast' de club kijken en eisen ze zeker hun plaats op in de Belgische Autosport.
Meer info vind je op hun webstek : www.autostal-atlantic.be