Reeds voor de 36° maal gaat deze beurs door in Arras (Frankrijk) The place to be is "Parc des expostions" en dit vanaf 9h00 tot 18h00 Men kan er 6000m² exposanten terug vinden ,overdekt en verwarmd!Dit gaat door op 18maart 2012. Dus voor de eigenaars van een "Frans"model kan dit de plaats zijn waar je het ontbrekende item vind.
"Petrolheads" houden van het gegrom van motoren en de geur van olie en benzine. Maar in een "propere" toekomst zullen we dat moeten missen ! Race's en rally's gaan stiller,groener worden . Kan dat niet ? Volgens Xavier Van Der Stappen kan dit en hij heeft het al bewezen !! Xavier is een gepassioneerd liefhebber van elektrische mobiliteit. Op het autosalon te Brussel stond zijn geesteskind in de spotlights. De I-Care 333. Van opleiding is hij antropoloog maar niet al te min reed hij in 2009 met een door hem zel ontworpen elektrische éénzitter in 156 uur van Brussel naar Dakar. Het jaar daarop snelde hij met zijn tweede prototype van Kopenhagen naar Kaapstad en bewees daarmee dat zijn ontwerp gerust 4000km kan afleggen zonder oplaadproblemen. Vorig jaar ontwikkelde hij een volledig elektrische 'Tour De France' .Op het autosalon toonde hij zijn jongste creatie. Een elektrische roadster met een autonomie van 300km.en een topsnelheid van 130km/h. De racingversie zal dit jaar te zien zijn op het circuit van Zolder.
Voor de VW liefhebbers onder ons. Die moeten zeker gaan zien naar de "Love Bug Parade" in Brussel op 13/2/2012 . Het evenement wordt voor de derde keer gehouden en dit jaar is de opzet van het spektakel groter dan voorheen. Volgens de organisator is de uitgave,2012, zeker goed voor minstens 100 kevertjes!De deelnemers verzamelen zich aan de Esplanade van het Jubelpark ter hoogte van het automuseum Autoworld.Om 14h00 vertrekt de stoet, met een tussenstop op het paleizenplein, om rond 15h30 weer in het jubelpark te arriveren.
Meer info : 02/772 34 36 of mailen naar patriciaraes@scarlet.be
Vandaag is de laatste dag van het autosalon te brussel, Waarom gaan er zovelen naar het autosalon? Eigenlijk kan men het een droomsalon noemen. Ge weet wel, gaan zien naar een bepaald merk of model en dan ontnuchterd het prijskaartje zien . En maar blijven sparen hé. Waarom dan geen boek kopen ,kost minder en geeft mooie "prentjes"die je dromen kunnen sturen.
Auteurs Yvette en Jacques Kupélain publiceerden een boek over de Belgische auto geschiedenis, met informatie en diverse kleurenprenten. Het boek telt 300pagina's en 650 foto's. Het is te koop voor 87 euro inbegrepen verzendkostten. Kan besteld worden bij Fsa Koning Boudewijnstichting, Brederodestraat 21 te 1000 Brussel (Tel : 02/511.18.40.)
Het is reeds de 35° maal dat deze beurs doorgaat. Het motto is ; Performance,Passion & Elegance.Best een waardige vervanger voor wie niet naar Duitsland kan naar die "andere" oldtimerbeurs.
Vanaf 12 januari is het opnieuw zover, dan gaan de deuren open van het Auto- en Motorsalon van Brussel! Belgen houden van auto's en motoren en tonen dit door elk jaar massaal (+/- 600.000 p.) het salon te bezoeken. De indeling van de hallen van het salon wordt in 2012 volledig omgegooid! Paleis 7 vormt het toneel voor het thema "Cleaner Mobility". Paleis 6 vormt een tentoonstelling van "droomwagens". Paleis 1 & 3 worden gereserveerd voor de gemotoriseerde tweewielers. Wanneer ? Van 12 tot en met 22januari telkens van 10 tot 19 uur. Op 13, 16 en 20 januari zijn er laatavond openingen tot 22 uur.
Dat 2012 duurder wordt zullen we merken ! Zelf aan ons,auto liefhebbers, heeft de regering gedacht.
- Geen korting meer voor "groene wagens" De overheidssteun bij de aankoop van een weinig vervuilende auto verdwijnt totaal.De gewesten worden bevoegd voor de belasting op inverkeerstelling. Voor kleine milieuvriendelijke auto's betaalt u minder dan vroeger, en grote auto's met zware motoren kosten meer. - De bedrijfswagen wordt duurder. Wie van zijn bedrijf een auto ter beschikking krijgt, betaalt daar wellicht meer belastingen op. In de praktijk komt het erop neer dat vooral eigenaars van een grote auto fors meer personenbelasting zullen betalen,terwijl dit met een kleine wagen meevalt of zelfs minder dan voorheen. - De Nieuwe Nummerplaat kost de helft meer. De vergoeding voor de inschrijving van voertuigen stijgt van 20 naar 30 euro.
Wat ze zullen uitvinden voor de oldtimers heb ik nog niet gevonden.
We zijn nu in de periode tussen kerst en nieuw. makelijk te zien aan mijn mailbox ! Wensen van overal , nu is het eigenlijk de moeite dat men kan op world wide web kan 'surfen'. Maar hoeveel van die wensen zijn oprecht ?
Langs deze weg wens ik ook ieder die dit leest een gezond 2012 toe te wensen !!! (Oprecht !)
Net een "flyer" gekregen voor een ietwat andere beurs ! Iedereen kent wel de naam Flandria, welnu er is een kleine beurs op 25 en 26 Augustus 2012 in "De Wissel" ,tramstraat 8 te 8750 Zwevezele. Voor ondermeer de bromfietsfanaten, de grasmachines sleutelaars en de fiets bewonderaars . Ook voor allerhande. (Stickers,boeken en affiches). De toegangsprijs is democratisch gehouden ;slechts 5 eurookes (en voor de 60 plussers slechts 3 )!
Dus allen daarheen om die dingen te zien uit je "jeugd" .
"In sommige staten in Canada,U.S.A en Australië mag je niet roken in de auto, al beperkt zich het verbod in het roken in bijzijn van kinderen".
Omdat zoiets ergens elders bestaat moeten we het zomaar niet overnemen ! Zo'n verbod zou immers moeilijk te handhaven, contoleerbaar, zijn. De wegcode verbiedt alle handelingen in de auto die je rijgedrag bëinvloeden . Alleen het verbod op telefoneren achter het stuur is expleciet vermeld, alle andere gedragingen vallen onder de algemene bepaling. Er zijn al genoeg regels waaraan automobilisten zich moeten houden. De auto is privé net als je woonkamer ! Of je in je privé wil roken moet de overheid zich niet mee moeien!!!
Wie zijn gezond verstand gebruikt zal immers niet roken in de omtrek met kinderen.
Is een Triump Spitfire Geschikt voor dagelijks gebruik ?
Wil je een transportmiddel waarin je niet zonder stemverheffing kan communiceren. Het gevoel van vrijheid hebt maar elke hobbel in de weg voelt?Wel koop dan een Spitfire! Het is een wagentje van uit het tijdperk dat er minder eisen aan comfort werd gesteld. Maar de "Spit" kan heel goed mee in het huidige verkeer. De "Spit" stuurt licht en direct. Remt ook goed ,zelfs zonder stuurbekrachtiging . Kan op Euro Super rijden. Heeft relatief veel onderhoud nodig maar dat kan jezelf doen. Heeft wel weinig bagage ruimte. Verder kan je ermee flaneren in alle seizoenen. En met het "topless" rijden ervaar je echt auto - rijden.
Het begon allemaal in 1981, in het Boudewijnpark te St.-Michiels te Brugge.Een beurs voor het kopen,verkopen en showen van Oldtimers. Daarnaarst zijn er ook 'standjes' met onderdelen, vakliteratuur en mimiaturen. Het is ook de ideale plaats voor sommige clubs om zich voor te stellen aan het Brugse publiek. Anno 1991 vond de inrichter de formule om 'iets' centraal te stellen, meestal een auto-merk. Sinds 1987 is het beursgebouw te Brugge, "the place to be" geworden . Ook op de volgende editie, die door gaat op 21/22 januari 2012, is er een merk in de kijker : LOTUS ! (60 jaar Lotus)
Dez beurs is reeds 25 jaar één van de belangrijkste beurzen voor collectiewagens, classic cars, onderdelen, restauratie, accesoires, boeken, miniaturen en automobilia. Dus een zeer ruim aanbod waarin iemand zeker zijn 'ding' kan vinden ! Dit alles gaat door op 28 & 29 januari 2012 in Flanders Expo te Gent.
De BFOV organiseert een speciaal weekend voor de 'sportievelingen' onder de oldtimerliefhebbers, namelijk de uitzonderlijke tentoonstelling : Belgian Racing Legends. Van 9 december 2011 tot 15 januari 2012, zal deze tentoonstelling meer dan 40 race- en rallywagens in de kijker zetten in een orginele scéne die een startlijn voorstelt met paddocks en tribunes. De voertuigen komen uit privéverzamelingen en sommige van de autocoureurs zelf. Zij werden (de wagens)gekozen uit deze die onze belgische piloten hun sucessen hebben bezorgd. Het is werkelijk een unieke tentoonstelling ! De voertuigen 'vertellen' immers een belangrijke pagina van de belgische autosport van 1949 tot eind jaren 1990. De tentoonstelling brengt ook documenten over autocoureurs en hun wagens, oude filmbeelden, affiches, enz.
Deze tentoonsstelling gaat door in het automuseum "Autoworld" in de zuidelijke hal van het Jubelpark te Brussel. Meer info ? zie de site van de BFOV
In mijn zoektocht naar de "autogeschiedenis" van de werkhuizen Claeys-Flandria heb ik het volgende gevonden. Blijkbaar lag de gekende bromfiets bouwer ook aan de basis van de "Brommobielen". Ja , van die autootjes waar je zomaar zonder rijbewijs kan mee rondsnorren . Anno 1979 maakten ze al zoiets en is het voorgesteld aan het publiek tijdens het autosalon te Brussel van 1980. Verdere naspeuringen leverde me slechts bijgaande foto op en het gegeven dat de motor slechts een 50 cc was.
Voor sommigen onder ons is het voorbije weekend het begin van een 'korte' vakantie. Dus zijn we er ook eens op uit geweest. We zijn gaan zien geweest naar de betoging van onze 'motards' in Rijsel. Werkelijk een sliert van moto's waarbij het ganse 'toeristen verkeer'volledig vast liep. Burn-outs, brulende motoren maar ook een solex en een mobylette opgemerkt. Voor ieder wat wils dus. Zijn ook gaan zien geweest naar Tripostal, net naarst het station. Een expo die nog loopt tot 1 jan.2012. (GRATIS) En tussen al dat moois een Citroën DS (1993) opgemerkt die door de Kunstenaar Gabriel Orozco rats doormidden gezaagd is en dan weer 'samengeplakt'.
Een mooi stukje kunst , al is het maar spijtig van zo'n mooie wagen......
De volgende editie van SpaItalia gaat reeds door op 28 en 29 April 2012. De organisators zijn er zeker van dat er enkele van de mooiste Italiaanse wagens zullen aanwezig zijn om te paraderen op het circuit van Spa-Franchorchamps ! SpaItalia is in de eerste plaats een feest voor en van Italiaanse auto's. Of u nu eigenaar bent van een Fiat 500 , bouwjaar 1959, of van de laatste nieuwe Ferrari iedereen is er welkom!
Het "strijkijzer" of de "puttekop" zijn "koosnaampjes" voor een stuk auto-geschiedenis. Namelijk de DS van Citroën.De wagen kwam op de markt in 1955. Het was een oefening tussen enerzijds een vliegtuigtechneut (André Lefèbre) en een designer/beeldhouwer ( Flaminio Bertoni). Deze wagen is waarschijnlijk de meest vooruitstrevende auto in de geschiedenis. Hoe dan ? Wel de flexible ophanging van de Mercedes S-klasse is afgeleid van de ophanging van de DS. Ook de beweeglijke koplampen van de Audi A8 waren reeds een toepassing op één van de DS modellen.
Door mijn hobby,mijn oldtimer, heb ik reeds meerdere uren doorgebracht met poetsen ,reinigen , kuisen e.d. want wanneer het "ijzeren ros" van stal gaat moet het piek fijn in orde zijn . Blinken als de 'bling van een rapper'. Dus mag ik gerust zeggen dat ik hier wat ervaring in heb. Ik heb dan ook in mijn hobby ruimte een resem van poetsproducten staan. Allen ooit gekocht want dat product kon immers het beste zijn. Wel ,na een uitstapje in het mekka land van de 'oldtimer' had ik een flesje en een foldertje mee van AUTOGLYM. En tot nu toe ben ik er zeer tevreden over vandaar deze publiciteit. Er is werkelijk voor alles iets bij AUTOGLYM te verkrijgen , het is niet goedkoop, maar voor onze oldtimer speelt dat gene rol.
Mischien het einde van een zoektocht naar de juiste motorolie voor onze geliefde "oldtimer".
MOTUL, waarschijnlijk één van de oudste bestaande oliemerken ter wereld heeft een aantal producten die getuigen van een grote technische kennis en die specifiek ontwikkeld werden om aan de noden van onze "oldtimers" te voldoen. In hun gamma van produkten vind men naarst de motorolie ook olie voor de versnellingsbak en achterassen . Ook diverse andere onderhoudsproducten, net wat we zoeken . Voor onze klassiekers hebben ze ondermeer de Classic Oil SAE 30 en SAE 50, oliën op minirale basis speciaal gemaakt voor voertuigen tussen de jaren 1900 en 1950. De SAE 20W50 dus.
Te bestellen via hun web-site of je lokale "olie-boer"