Net een "flyer" gekregen voor een ietwat andere beurs ! Iedereen kent wel de naam Flandria, welnu er is een kleine beurs op 25 en 26 Augustus 2012 in "De Wissel" ,tramstraat 8 te 8750 Zwevezele. Voor ondermeer de bromfietsfanaten, de grasmachines sleutelaars en de fiets bewonderaars . Ook voor allerhande. (Stickers,boeken en affiches). De toegangsprijs is democratisch gehouden ;slechts 5 eurookes (en voor de 60 plussers slechts 3 )!
Dus allen daarheen om die dingen te zien uit je "jeugd" .
"In sommige staten in Canada,U.S.A en Australië mag je niet roken in de auto, al beperkt zich het verbod in het roken in bijzijn van kinderen".
Omdat zoiets ergens elders bestaat moeten we het zomaar niet overnemen ! Zo'n verbod zou immers moeilijk te handhaven, contoleerbaar, zijn. De wegcode verbiedt alle handelingen in de auto die je rijgedrag bëinvloeden . Alleen het verbod op telefoneren achter het stuur is expleciet vermeld, alle andere gedragingen vallen onder de algemene bepaling. Er zijn al genoeg regels waaraan automobilisten zich moeten houden. De auto is privé net als je woonkamer ! Of je in je privé wil roken moet de overheid zich niet mee moeien!!!
Wie zijn gezond verstand gebruikt zal immers niet roken in de omtrek met kinderen.
Is een Triump Spitfire Geschikt voor dagelijks gebruik ?
Wil je een transportmiddel waarin je niet zonder stemverheffing kan communiceren. Het gevoel van vrijheid hebt maar elke hobbel in de weg voelt?Wel koop dan een Spitfire! Het is een wagentje van uit het tijdperk dat er minder eisen aan comfort werd gesteld. Maar de "Spit" kan heel goed mee in het huidige verkeer. De "Spit" stuurt licht en direct. Remt ook goed ,zelfs zonder stuurbekrachtiging . Kan op Euro Super rijden. Heeft relatief veel onderhoud nodig maar dat kan jezelf doen. Heeft wel weinig bagage ruimte. Verder kan je ermee flaneren in alle seizoenen. En met het "topless" rijden ervaar je echt auto - rijden.
Het begon allemaal in 1981, in het Boudewijnpark te St.-Michiels te Brugge.Een beurs voor het kopen,verkopen en showen van Oldtimers. Daarnaarst zijn er ook 'standjes' met onderdelen, vakliteratuur en mimiaturen. Het is ook de ideale plaats voor sommige clubs om zich voor te stellen aan het Brugse publiek. Anno 1991 vond de inrichter de formule om 'iets' centraal te stellen, meestal een auto-merk. Sinds 1987 is het beursgebouw te Brugge, "the place to be" geworden . Ook op de volgende editie, die door gaat op 21/22 januari 2012, is er een merk in de kijker : LOTUS ! (60 jaar Lotus)
Dez beurs is reeds 25 jaar één van de belangrijkste beurzen voor collectiewagens, classic cars, onderdelen, restauratie, accesoires, boeken, miniaturen en automobilia. Dus een zeer ruim aanbod waarin iemand zeker zijn 'ding' kan vinden ! Dit alles gaat door op 28 & 29 januari 2012 in Flanders Expo te Gent.
De BFOV organiseert een speciaal weekend voor de 'sportievelingen' onder de oldtimerliefhebbers, namelijk de uitzonderlijke tentoonstelling : Belgian Racing Legends. Van 9 december 2011 tot 15 januari 2012, zal deze tentoonstelling meer dan 40 race- en rallywagens in de kijker zetten in een orginele scéne die een startlijn voorstelt met paddocks en tribunes. De voertuigen komen uit privéverzamelingen en sommige van de autocoureurs zelf. Zij werden (de wagens)gekozen uit deze die onze belgische piloten hun sucessen hebben bezorgd. Het is werkelijk een unieke tentoonstelling ! De voertuigen 'vertellen' immers een belangrijke pagina van de belgische autosport van 1949 tot eind jaren 1990. De tentoonstelling brengt ook documenten over autocoureurs en hun wagens, oude filmbeelden, affiches, enz.
Deze tentoonsstelling gaat door in het automuseum "Autoworld" in de zuidelijke hal van het Jubelpark te Brussel. Meer info ? zie de site van de BFOV
In mijn zoektocht naar de "autogeschiedenis" van de werkhuizen Claeys-Flandria heb ik het volgende gevonden. Blijkbaar lag de gekende bromfiets bouwer ook aan de basis van de "Brommobielen". Ja , van die autootjes waar je zomaar zonder rijbewijs kan mee rondsnorren . Anno 1979 maakten ze al zoiets en is het voorgesteld aan het publiek tijdens het autosalon te Brussel van 1980. Verdere naspeuringen leverde me slechts bijgaande foto op en het gegeven dat de motor slechts een 50 cc was.
Voor sommigen onder ons is het voorbije weekend het begin van een 'korte' vakantie. Dus zijn we er ook eens op uit geweest. We zijn gaan zien geweest naar de betoging van onze 'motards' in Rijsel. Werkelijk een sliert van moto's waarbij het ganse 'toeristen verkeer'volledig vast liep. Burn-outs, brulende motoren maar ook een solex en een mobylette opgemerkt. Voor ieder wat wils dus. Zijn ook gaan zien geweest naar Tripostal, net naarst het station. Een expo die nog loopt tot 1 jan.2012. (GRATIS) En tussen al dat moois een Citroën DS (1993) opgemerkt die door de Kunstenaar Gabriel Orozco rats doormidden gezaagd is en dan weer 'samengeplakt'.
Een mooi stukje kunst , al is het maar spijtig van zo'n mooie wagen......
De volgende editie van SpaItalia gaat reeds door op 28 en 29 April 2012. De organisators zijn er zeker van dat er enkele van de mooiste Italiaanse wagens zullen aanwezig zijn om te paraderen op het circuit van Spa-Franchorchamps ! SpaItalia is in de eerste plaats een feest voor en van Italiaanse auto's. Of u nu eigenaar bent van een Fiat 500 , bouwjaar 1959, of van de laatste nieuwe Ferrari iedereen is er welkom!
Het "strijkijzer" of de "puttekop" zijn "koosnaampjes" voor een stuk auto-geschiedenis. Namelijk de DS van Citroën.De wagen kwam op de markt in 1955. Het was een oefening tussen enerzijds een vliegtuigtechneut (André Lefèbre) en een designer/beeldhouwer ( Flaminio Bertoni). Deze wagen is waarschijnlijk de meest vooruitstrevende auto in de geschiedenis. Hoe dan ? Wel de flexible ophanging van de Mercedes S-klasse is afgeleid van de ophanging van de DS. Ook de beweeglijke koplampen van de Audi A8 waren reeds een toepassing op één van de DS modellen.
Door mijn hobby,mijn oldtimer, heb ik reeds meerdere uren doorgebracht met poetsen ,reinigen , kuisen e.d. want wanneer het "ijzeren ros" van stal gaat moet het piek fijn in orde zijn . Blinken als de 'bling van een rapper'. Dus mag ik gerust zeggen dat ik hier wat ervaring in heb. Ik heb dan ook in mijn hobby ruimte een resem van poetsproducten staan. Allen ooit gekocht want dat product kon immers het beste zijn. Wel ,na een uitstapje in het mekka land van de 'oldtimer' had ik een flesje en een foldertje mee van AUTOGLYM. En tot nu toe ben ik er zeer tevreden over vandaar deze publiciteit. Er is werkelijk voor alles iets bij AUTOGLYM te verkrijgen , het is niet goedkoop, maar voor onze oldtimer speelt dat gene rol.
Mischien het einde van een zoektocht naar de juiste motorolie voor onze geliefde "oldtimer".
MOTUL, waarschijnlijk één van de oudste bestaande oliemerken ter wereld heeft een aantal producten die getuigen van een grote technische kennis en die specifiek ontwikkeld werden om aan de noden van onze "oldtimers" te voldoen. In hun gamma van produkten vind men naarst de motorolie ook olie voor de versnellingsbak en achterassen . Ook diverse andere onderhoudsproducten, net wat we zoeken . Voor onze klassiekers hebben ze ondermeer de Classic Oil SAE 30 en SAE 50, oliën op minirale basis speciaal gemaakt voor voertuigen tussen de jaren 1900 en 1950. De SAE 20W50 dus.
Te bestellen via hun web-site of je lokale "olie-boer"
Gilbert is geen wereldkampioen mogen worden dit week-end en Vettel (F1) ook niet ! Maar wat wel kan tellen is het hiervolgende: De BFOV heeft in samenwerking met de diverse clubs voor landbouwvoertuigen de gids aangepast en heruitgegeven. Dit kleine ,maar interresante, naslagwerk kan via hun web-site gedownload worden onder de rubriek Dossiers/Landbouwvoertuigen. Vaak word vergeten dat landbouwvoertuigen tot de 'basis' behoren van ons 'old-timer' verleden.
Gedurende drie dagen , 23-24-25september, kan men de sfeer opsnuiven hoe het eraan toeging in de jaren vijftig, zestig en zeventig! Gedurende drie dagen zullen zo'n 650 historische racewagens op de beroemde Ardense omloop in actie treden. Vooral de endurancewedstrijd ,een race die doorgaat op zaterdag 24 september van 16 tot 22 h, onder de naam "Spa Six Hours" mag zeker niet gemist worden. Uitzonderlijke wagens en al even bijzondere rijders zullen u helemaal doen meeleven. De westrijd die begint in de late namiddag en eindigt in de loop van de nacht. Gedurende de 'donkere uren' zullen de meer dan honderd koplampen hun weg zoeken door de Ardense nacht. Wat het ganse evenement een wat onwezenlijke uitstraling geeft.
Wie wil dromen,herinneringen ophalen, ontdekken of bewonderen zal in deze organisatie een sfeer terugvinden van 'vorige eeuw'
Wie kent er Steve McQueen nog? Een ster van het witte doek en een auto/moto liefhebber. Hij is nog van voor de tijd van Rambo maar is een groter icoon (volgens mij, althans).Voor wie hem nog niet kent is er nu de kans om hem te leren kennen. Er is namelijk een fotoboek bij YB editions met de titel ; Steve McQueen , une passion pour la vitesse. Van Frédéric Brun. Het is een groot formaat fotoboek ,dus interessant om op de salontafel te laten liggen (gegarandeerd succes). En is verkrijgbaar bij de betere boekhandel en kost een kleine 40 eurookes
Eigenlijk is het een 'race wagen' gebouwd met en rond de techniek van de Renault 4CV. Het haalde ruim 170km/h en kwam aan de start van de Mille Miglia's van de jaren 1954 en 1955. Met zijn slechts 950cc, viercylinder moest de autoblue bewijzen dat aerodynamica het kon winnen van vermogen . Getuige hiervan zijn de stroomlijn van het wagentje en de 'cockpit' die eenvoudig weg met een 'piano scharnier' bevestigd was aan de alu-body. Geschatte gewicht van het wagentje was slechts 500 Kg. Van dit 'monstertje' zijn er slechts 83 de ateliers uitgerold tussen de jaren '53 en '58. Wat maakt dat de "Autoblue 750 Mille Miles" een gezocht item zijn onder (overwegend Franse) oldtimer fanaten .
De Volkswagen -Porsche kwam in 1969 op de markt. De motor was gebaseerd op de Boxermotor van Volkswagen, een viercylinder luchtgekoeld.Volgens de Porsche adepten was het geen Porsche, maar het wagentje werd een verkoophit met ruim 115.000 exemplaren gedurende de zevenjaren durende produktie van het model. Vooral in Amerika was men gecharmeerd door het model. De 914 had dankzij de in het midden geplaatste motor een uitstekende wegligging, een grote kofferbak en voor de 'zonneklopers' een uitneembaar dak. Naast de viercylinder kwam het wagentje ok uit met een zes-cylinder ,dezelfde uit een Porsche 911T. Van dit model, 914-6, werden er er slechts een 3.300 stuks verkocht. Een 'echte' klassieker dus waar men nu best een pak geld voorbetaald voor een 'echte'.
Mij blijft vooral de 'oranje 'uitvoering bij met de 'fuchs' velgen !
Dinalpin, veel autoliefhebbers zal die naam niets zeggen. In de jaren 1960 en 1970 (vorige eeuw dus) werden in Mexico onder de naam Dinalpin diverse renaults van het type A108, A110 en GT4 in licentie gebouwd. Van het type A110L of beter bekend bij ons in Europa de GT4, een 2+2 sportcoupé, verlieten maar 118 exemplaren de fabriek in Mexico. De fabriek had zelf een klein eigen racingteam om hun product te promoten. Eigenlijk is er niet veel veranderd. De wagen toen kostte al een pak geld en tegenwoordig betaal je ook een pak geld voor een 'gerestaureerde' A110.
Tentoonstelling TorckTrapauto's is een tentoonstelling met uniekeTorck trapautos uit de collectie van Katrien Lingier en Peter Van Veirdegem. Deze trapautos kenden, zowel in binnen- als buitenland heel veel succes. Omdat Torck in de jaren 50-60 zo specifiek in Blankenberge aanwezig was, met o.m. de standraces, besloten ze om op deze tentoonstelling, in de kijker te zetten. De tentoongestelde collectie omvat een twintigtal autos in originele staat aangevuld met heel wat authentieke objecten uit die periode.
Een aanrader voor jong en oud!
Open: maandag tot vrijdag: 10u tot 12u & van 14u tot 17u donderdag tot 19u30. weekends en feestdagen van 14u tot 18u + Zomernocturne 13 augustus van 18u tot 21u.
De eerste Lada kwam op de markt anno 1970 . De klassieke lada was eigenlijk een herwerkte versie van de Fiat 124 ,waarschijnlijk gebouwd onder licentie. De Lada kreeg een zwaarder koetswerk zodoende de wegen in het vroegere rusland te trotseren. In de 41jaar dat hij geproduceerd werd ,werden er 17 miljoen (!) exemplaren van verkocht. Alhoewel (anno 1997) het wagentje slechts te verkrijgen was in maar vier kleuren. In 2010 was hij in Rusland nog de meest verkochte wagen. Bij ons werden er dat jaar slechts 64 stuks ingeschreven . Eind dit jaar stopt fabrikant Avtovaz na meer dan veertig jaar met de productie.