Zoals ieder jaar, organiseert de RACB haar GT Parade net voor de start van de 24 Uren van Spa-Francorchamps. En de historische GT-wagens zijn van harte welkom om deel te nemen aan deze parade. Het programma werd lichtjes aangepast teneinde u een onvergetelijke dag aan te bieden in de omgeving van Spa-Francorchamps maar ook op het mooiste circuit te wereld.
Datum en timing Zaterdag 30.07.2011 - 08.30 end
Toegelaten wagens. Enkel wagens van het type GT van voor het bouwjaar 1986. Opgelet : Iedere aanvraag tot deelname zal eerst dienen goedgekeurd te worden door een selectiecomité van de RACB GT Parade .
Deelname prijs: 120 EUR inclusief GT wagen + piloot + copiloot + ontbijt + toeristische rondrit + parade + inkom paddocks + 24 Hours of Spa + optreden Bob Sinclar Indien lunch gewenst dient er 50 EUR per persoon extra betaald te worden
Voor alle bijkomende info kan u terecht bij de RACB via : 02 287 09 53
In 1894 zag Edouard Michelin in een stapel banden de contouren van een mannetje, alleen de ledematen ontbraken. Dit beeld resulteerde enkele jaren later in een reclameposter van het ' bandenmannetje" dat een met spijkers en glasscherven gevulde bokaal opheft. De banden van Michelin konden immers alle obstakels verzwelgen. De leuze luidde 'Nunc est Bibendum' wat betekent 'Laat ons drinken'. Door deze reclame is men het bandenmannetje 'Bibendum' gaan noemen. Bibendum vierde in 1998 zijn 100ste verjaardag. Qua uitzicht is hij in de loop der jaren verschillende keren veranderd. hij ging mee met de eisen van de tijd en paste zich altijd aan de omstandigheden aan. Anno 2000 werd Bibendum door een internationale jury uitgekozen tot het beste Logo van de afgelopen eeuw. Hij behoort tot de beste merktekens ter wereld . Het bandenmannetje is dus een icoon geworden voor het bandenmerk Michelin. Maar dat wistten we al.
Terwijl de meeste belgen zich stilaan klaarmaken voor de vakantie hebben de gebroeders Blommaert (Filip en Michaël) er hun eerste maand van vakantie (lees avontuur) er al opzitten. Als alles gelopen is zoals het zou moeten ,bevinden zij zich ongeveer aan de Turks-Iraanse grens.Het idee ontstond bij Filip anno 2007. Er werd wat van gedachten gewisseld met zijn andere broers en uiteindelijk beslisten ze zich te wagen aan een avontuur: met een jeep naar japan te trekken en als het daar enigszins mogelijk is daar de jeep te verkopen tegen opbod. Er werd dus een jeep gekocht op een stockverkoop van het Belgisch Leger , een Volkswagen Iltis , beslist niet een krachtig racewagen met zijn topsnelheid van 95km/h.Wat ze eigenlijk kochten was een "wrak" Het vergde dan ook wat werk om de Iltis opnieuw rij -en reisvaardig te krijgen zoniet om de 'legerlook' te veranderen van de iltis. Dit om mogelijke problemen te vermijden tijdens hun reis.
Je kan hun avontuur volgen op : www.rijstkorrel.be
We hebben het hier over de nationale kleuren van het land. Niet de gekende vlaggen maar de kleuren die een nationaal "team" gaf aan zijn wagens die dit land vertegenwoordigen in de autosport .In vroegere tijden op het circuit dus. Iedereen kent waarschijnlijk de kleur -Britisch Racing Green- ,een bepaald soort groen die stond voor het Verenigd Konikrijk (U.K.) Voor de fransen was het Blauw, Les Blue zoals nog steeds vernoemd wordt de aanduiding van het Franse nationale voetbal elftal.Voor Italië is het Racing Red of Ferrari Rood ,logisch ,de geboorteplaats van de meest gekende bolides. Voor de Duitse nationale Kleur in de autosport zijn de "zilveren pijlen " verantwoordelijk, zilver dus. Voor België is het een soort 'bleek' geel zoals je kan zien op de afbeelding. En voor Nederland, hoe kan het anders, is het Oranje.......
Wij kennen het van de optredens van de rock groep U2, wij kennen het van de val van het ijzeren gordijn wij kennen het als een stuk oostblok die je in je tuin kan begraven en later (veel later) opnieuw kan opgraven als een stukje industiële archeologie. Reinigen, benzine en batterij vernieuwen en startten maar ! Inderdaad ik heb het hier over de ,Trabi,Trabant. Volgend weekend, (mischien een uit-tip) is er in Saksen (D) het jaarlijks treffen van de Trabantjes. Het gebeuren vind plaats in het stadje ZWICKAU waar gedurende jaren de tweetaktwagentjes van de band zijn gerold .
Als autoliefhebber lees ik ook wel eens iets . Nu heb ik een boekje gevonden dat ik 'verslond' vanaf de eerste pagina. Ik had dit graag met jullie gedeeld.Het boekje geeft als titel; Een vreemde eend in Afrika. Uitgegeven door Lannoo te Tielt (WVl.) anno 2003. De achterflap vermeld : In een Citroën 2cv dwars door Afrika....Het lijken de perfekte ingrëdienten voor een James-Bondverhaal, maar het zijn slechts de avontuurlijke verhalen die twee jonge avonturiers beleefden op hun reis naar Kaapstad in een "geit" De schrijver , Gert Dusson, is een avonturier en een dromer. Gedreven door het moto van Hergé (Kuifje) trok hij reeds als pas afgestudeerde al dwars door de Sahara naar Dakar met een Renault R4. In 2002 vertrok hij samen met zijn vriend, Christophe Porteman, van Brussel naar Kaapstad goed voor zo'n 25.000km avontuur.
Dat beide 'exploten' met zoiets wat we nu beschouwen als een Oldtimer voltrokken sprak mij wel . Droomt U ook nog ?
Het is weer 'oldtimer'weer. Bijna ieder weekend gedurende de twee maanden die eraan zitten te komen, is er wel een 'oldtimer' event' Dat het moge zomer zijn! Door het grote aanbod van allerlei clubs, verenigingen, rommelmarkten, buurtfeesten en BBQ's. Is het bijna zoals het gezegde; het bos door de bomen niet meer zien .Doch wil ik wel eventjes de volgende organisatie in de kijker plaatsen. De organisators: Het Kemmel Historic Comitee. Reeds meerder malen was ik deelnemer aan een rit georganiseerd door het KHC. Telkenmale was het goed,leuk en tof. Dus op 3 July aanstaande is het reeds hun 5 'Summer-Tour' Deze inrichting gaat door in samenwerking met het Sint Pieters Kermis Comité te Ieper. Deze maal zal men 160km voorgeschoteld krijgen met de nodige 'stops' om de inwendige mens te versterken . Het geheel wordt afgesloten met een gratis optreden van vlaamse schlagers iconen Willy Sommers en Jo Vally. Dus een echte 'vlaamse kermis' Verdere info via de website van het KHC waar men tevens een digitaal formulier vind tot inschrijving.
Hopelijk zijn de weergoden op verlof en is het zalig weer
De duurste en waarschijnlijk de meest onbereikbare oldtimers staan op de Maan ! Tijdens een programma op TV (Top Gear) hoorde ik van de maan-wagentjes die ooit op het maanoppervlak rond toerden. Inderdaad ,dit kan me beschouwen als volwaardige oldtimers ( Begin 1971 , dus meer dan 25 jaar oud !) en bovendien waren het al elektrisch aangedreven voertuigen ! De amerikanen bouwden dus de Lunar Rover Vehicle, meer gekend door zijn koosnaampje ; de rover. De maximum snelheid was maar 13 km/h.De banden waren van Goodyear , (diameter 81.8cm, gevlochten staaldraad en 23cm dik) Ooit zijn er zo'n drie wagentjes achtergebleven op 'onze' maan. En door de afwezigheid van weersinvloeden en menselijke activiteit, staan ze er thans nog, startklaar mits een nieuwe battery in te pluggen. Velen weten echter niet dat eerste maanwagen eigenlijk van russsische makelij is . Lunkhod 1 was de eerste van twee onbemande wagentjes die door de Sovjet-Unie ontwikkeld is en tot op het maanoppervlak gebracht op 10 november 1970 . Dit wagentje woog 5.6 ton, had acht wielen en zijn topsnelheid was 2 km/h.
Van 'racen ' was er geen sprake, als men de wedloop voor de eerste mens op de maan buiten beschouwing laat.....
Ik ben er eventjes tussenuit geweest. Maar toch heb ik iets gezien dat waarschijlijk niet voorkomt in het "Europees Wetboek Der Verkeersborden" Mischien start ik wel een nieuwe hobby; het zoeken en fotograferen van hoogst ongewone verkeersborden. Zoals je al kan zien op de picture ben ik naar het land van de 'Dolce Vita' geweest. Wat me daarvan bijbleef is dat het voor de persoon ,die van mooie getunde wagens hou, werkelijk een sooort 'mekka' is. Zelfs modellen van wagentjs alla Piagio (waarvoor je geen rijbewijs voor nodig heb) zijn er getuned ; Alu -velgen,Airco,Leder interieur,Gps ingebouwd,e.d. Modellen die je hier zeker niet ziet ! Ook ginds in het land van de pizza en de Fiat 500, is men langzaam aan het milieu bewuster te rijden . Tal van Taxi's zijn Hybride voertuigen en zelfs de stadsbussen zijn er elektrisch. Voor de liefhebber van de Vespa is er slecht nieuws ,dit icoon van de italiaanse schone, wordt verdrongen door de talrijke scooters van Oosters makelij.
Tijdens mijn ,bijna, dagelijkse surf op het world wide web. Vond ik deze picture van een Buck Speed Racing Car anno 1925. Dus ergens is er een geschiedenis ,een voorouder, van de naam Buck Speed Racing. Nog mooier wordt het wanneer ik een picture kon downloaden van het wagentje. Spijtig genoeg is het een beetje ver om zelf te gaan zien.Het wagentje staat immers in het AACA automuseum in the USA.
Het wagentje is gebouwd op een Ford T chassis van 1925, Als motor is een 6 cylinder gebruikt. Het had vooral zijn faam te danken aan de verscheidene 'records' verbroken op 'drag-race' circuits en op de fameuze zoutvlaktes.
Dus dit zet mij aan tot een volgend projekt, zoiets hoop ik ook ooit te bouwen...........
Het was weer zover.Na een glimp gezien te hebben van het onlangs gehuwde prinsenpaar in England meer bepaald het paleis verlatend in een Oldtimer ( tja, en wat voor één). De oranje gekte gezien van koninginne dag en het mooie weer gekenmerkt door veel zon. Heb ik mijn Fiesta opgestart en naar Nazareth getrokken voor het jaarlijkse gebeuren van de Ford Historic Club. Na ongeveer een uurtje rijden, waarvan het grootste gedeelte in fille, zijn we dan het plein opgereden als dorstige,gekookte mensen. Wat een opkomst ! Alle soorten fordjes, alle soorten uitvoeringen, echt een lust voor het oog. Vele 'contacten' gezien, veel gelachen en veel... Mischien te veel? Voor mij was het waard die lijdensweg op de autosnelweg, een organisatie die beslist moet doorgaan voor alle 'Ford' vrienden. Voor de inrichters : chapeau (hoedje af) Tot volgend jaar dan maar weer..........
Het is weer voorbij, een warme ,zonnige dag. In de vroege morgen de Fiesta van 'stal' gehaald bij gebrek aan beter (Het is ook al een old-timer !)en op weg naar de Kemmel. Bij aankomst was het druk , druk en nog eens druk. Volgens Vincent zijn er 197 deelnemers. Alle soorten , alle types een ware lust voor het oog en een trip naar 'memory - lane' . Na het ontbijt zijn we dan maar vertrokken voor een 200km lange trip. Wel iets lang voor een fotozoektocht of een oldtimer rit (Voor sommigen toch! ) Maar ja van de Kemmel berg naar Blankenberge en terug , is het logisch dat we zoveel km's onder de wielen kregen. De eerste stop ,ergens in Eernegem, was zeer welkom in die warmte ! Van daaruit naar Blankenberge langs Vlaanderens mooiste wegen . Het middagmaal was lekker ,vooral het 'Paas ijsje' . Na de inwendige mens versterkt te hebben ,gerust en afgekoeld ,hebben we dan maar de terug weg aangevat. Hier was er soms iets niet pluis met de route beschrijving, maar ja zo een rit samenstellen is ook niet van het gemakkelijkste. Gelukkig was er halfweg nog een stop, waar de frisse frisdrank, zeeeeeer welkom was. Mijnen Fiesta vond het waarschijnlijk ook genoeg! De remmen wijgerden ,dus maar afgeremd op de motor en de handrem ! Dit verhoogt natuurlijk de spanning (lees warmte) en hebben we het maar afgebold richting huis, waar de garage lokte en de schaduw in de tuin.Het was weeral een geslaagde organisatie van het KHC en we gaan zeker de volgende organisatie op onze agenda plaatsen. Maar dan zeker met de cabrio......
Voor herhaling vatbaar ! De volgende organisatie gaat door op 3 Juli aanstaande, verdere info op hun webstek !
Het is weer zover, paaseiren,paashaas en de rondrit die Het Kemmel HistoriC Comite inricht. Een aanrader is het zeker. Reeds diverse malen was ik deelnemer met diverse wagens en heb me het nog nooit 'beklaagd' Zelfs voor nieuwe adepten in het old-timer wereldje kan het een 'must' zijn.. Je kan er pronken met je "nieuwe" verovering met zelfs de vrouw of de schoonmoeder erbij. Hierbij bedoel ik natuurlijk je oldtimer. Het parkours is typisch vlaams met op tijd een natje en een droogje. Voor verdere info neem contasct op met KHC, op hun web-stek vind je ook verdere info Hopelijk zie ik veel 'nieuwe' gezichten, u komt toch ook ??
Rij je ook met een Ford, ben je bezig een Fordje aan het restaureren? Of heb je nog die laatste items nodig voor je project compleet te maken ? Of wens je te pronken met je Fordje of gewoon eens met gelijkgezinden flink 'doorbomen' over je geliefde onderwerp ; Ford. Dan moet je beslist eens langskomen op de kofferbak verkoop te Nazareth. Ingericht door Ford vrienden voor Ford vrienden. Al dit moois gaat door op 1 mei aanstaande . Toegang enzo kost je helemaal nikskes als je te minste met een fordje door het leven rij. Liefst een oldtimer. Dus Pop, anglia, cortina, granada, taunus, escort, capri alles is welkom !!!!!
Info e.d. Ford Escort Historiek club of zie de bijgevoegde flyer.... See You There ???
Haal die oldtimer uit de garage, blink hem op en geniet van het prachtige decor van de Ronde van Vlaanderen. Treed met je oldtimer in het zog van de wielrenners, 1 maand nadat zij op de Vlaamse bulten streden voor de overwinning van Vlaanderens Mooiste. Er zijn twee afzonderlijke trajecten van ongeveer 75km en een speciaal traject van 30km voor oldtimertractoren (ondervoorbehoud). Afspraak op zondag 1 mei 2011!
Het volgende is voorzien:
Start en registratie aan het Provinciaal Archeologisch Museum (PAM) te Velzeke (voor 1 maal dus niet in Oudenaarde!) tussen 10u en 14u. Parking is voorzien. Bij de registratie ontvangt u een pakket met ondere andere het roadbook, de autoplaat en een mooi aandenken. Hierna kan vrij gestart worden voor een tocht van 75km in de Vlaamse Ardennen, in het spoor van de Ronde. Al te slechte kasseiwegen worden vermeden.Op de middag is in het PAM een warme schotel met beenhesp voorzien voor slechts 15 per persoon. Reservatie vooraf is noodzakelijk. Elke deelnemer is echter vrij om zijn maaltijd te nuttigen waar hij wil. Picknick, frituur, restaurant... Het is een familie- en vriendenuitstap die wij voor U in de puntjes willen verzorgen, maar waarop elkeen zich vrij moet voelen.
Het inschrijvingsgeld bedraagt 15 per voertuig. Voor elke deelnemende wagen is een zeer mooie autoplaat voorzien.
Organisatie: Roeselaarse Oldtimersclub Four-wheels i.s.m. Centrum Ronde van Vlaanderen
Een ander stijl icoon is de Renault R4, en ja hoor blijkbaar is het niet alleen 'de bakker' of 'de Post' die met zoiets reed. It's a way off live . Op het programma van dit grote verjaardagsfeest van de R 4 :
- Een veertigtal autos tentoongesteld op 1800 m2 midden in het mooiste Belgische automuseum : Autoworld ! -Modellen die de Belgische autowereld hebben gekenmerkt maar ook een paar zeldzame stukken afkomstig van de collecties van Renault. - Een groot aantal infopanelen rijkelijk geïllustreerd met documenten uit die tijd -Kleine filmpjes besteed aan de Renault 4 evenals een mooie collectie publiciteiten toegewijd aan het model. - Miniaturen op alle schalen en ook zeer zeldzaam geworden collectors. -Een bijzondere plaats is voorbehouden aan de Renault 4 in de stripverhalen en een andere aan de 4L in de film. -En ten slotte, voor de echte liefhebbers, de exclusieve presentatie van het allerlaatste gekend model van de unieke speciale reeks uitgebracht in België in slechts 350 exemplaren : de Renault 4 Shopping
Een geniale zet, een unieke niet te missen tentoonstelling die zal plaatsvinden van 9 tot 24 april 2011 in de Autoworld te Brussel, Hoofdstad van Europa
Na het Antwerp -Classic- Salon kreeg ik een mailke van Carl Soete, en ik ben van mening dat het best zijn vermelding mag krijgen op mijn Blog.
"Ik ben nu eenmaal geboren met een passie om te creëren Zowel professioneel, als in mijn vrije tijd met reisschetsen, schilderijen, of meer uitgewerkte aquarellen.Deze site vertelt mijn verhaal over mijn voorliefde voor mooi design bij oude wagens. Hier geen technische uitleg maar mijn zienswijze over de uitgepuurde vorm, de spanning in de lijn, het oog voor details De website is interactief gemaakt zodat iedereen die zich registreert ook zijn mening (of aanvulling) kan toevoegen. Ik kijk al uit naar jullie reacties. "
Op 4en5 Juni 2011 is het weer zover , talrijke Italiaanse schonen zullen er aanwezig zijn op het jaarlijkse event SPA-ITALIA . De organisatoren beroemen er zich nu reeds op dat er zeker 100 exemplaren van De Tomaso aanwezig zullen zijn.Zoals deLongchamp, de Guara, de Mangusta en de Pantera. Tevens maken zij zich sterk dat er nog andere iconen zullen aanwezig zijn van het type GT. Het prototype P70 en de 505F1. Eigenaars,met hun bollide, komen naar ons befaamde circuit Spa/Franchorchamps met als gemeenschappelijke beweegredenen hun passie voor de 'geniale Argentijn'. Andere gasten met hun Lamborghini, alfa romeo, fiat lancia zijn er natuurlijk ook welkom. De voorverkoop voor toegangskaartjes eindigd eind deze maand!
Het was alweer enige tijd geleden dat ik deze beurs bezocht had. Veel moois, vele dure dingen . dat is opgevallen de connectie met de beurs in Essen (D.)
En dat het duur was hoeft dus geen uitleg ,alle mooie dingen zijn immers niet goedkoop. Wat me ook opviel dat er bijna geen 'normale' fordjes aanwezig waren . Wel een capri gezien en een 'dikke' ford Escort Mk1 gezien . Verder een Ford Sierra (cosworth) te koop,een toekomstige klassieker mischien? Old-timers zijn er voor ieders beurs en blijkbaar is voor sommigen de geldbuidel groter dan voor anderen , maar tja dat is ook logisch niet? Maar ik blijf erbij, een Fordje kan ook een oldtimer zijn . Het hoeft niet altijd een Jaguar, Mercedes of Porsche te zijn. Wel stond er een delegatie Dafjes en een hoopje Wratburgs. Verder allerlei standjes met 'hebbedingetjes'
Ik heb me bij de stand van het BVOF, de nieuwe (2011), oldtimergids aangeschaft en die staat werkelijk vol met allerhande tips en adressen. Wat heb ik verder aan dat bezoek overgehouden : voornamelijk de 'lust' om verder te bouwen, restaureren van mijn Fordjes........en het adres van de verdeler in Wervik van het poetsprodukt "AutoGlym"
Op 8Mei 2011 Is er het Antwerp Classic Cars Event op de Gerlachekaai in één van de 19eeuwse loodsen. Daar worden de wagens voorgesteld en opgeladen die deelnemen aan de TOUR AMICAL 2011 naar Marokko. Onder de ongeveer 80 classic cars, waaronder verscheidene van voor bouwjaar 1950, die zullen deelnemen is er alvast één wagen die beslist diend vermeld te worden, namelijk een Peugeot van bouwjaar 1911. Verder zal het BFOV aanwezig zijn waar men van de gelegenheid kan gebruiken zijn wagen te laten 'keuren' voor het bekomen van een FIVA paspoort. Voor de hopelijk talrijke opkomst van Oldtimers zal er een speciale parking voorzien worden, om toegang te verkrijgen tot deze is het best vooraf contact op te nemen met de organisatie. Tevens wordt er een Classic Car Beurs georganiseerd . Alle inlichtingen ; www.acce.be