Guy Vandendriessche Oyez ! Oyez ! Oyez ! Aandacht ! Aandacht ! Boeren, Burgers en Buitenlui !...Ja, zo begint een Engelse 'town crier', een Vlaamse 'belleman' of een Nederlandse 'stadsomroeper' zijn betoog. U krijgt hier een overzicht van de herkomst van deze beroepsactiviteit, met een blik in het verleden en hoe het op de dag van vandaag nog steeds, zij het nu eerder als hobby of toeristische attractie, in ere wordt gehouden.
Hier kunnen jullie dan ook mijn reilen en zeilen als de Izegemse stadsomroeper volgen, vanaf het begin (met de opening van de Izegemse Centrale Doortocht in 2004)tot op heden. De nieuwste berichten staan telkens bovenaan.
Lees er alles over op dit blog. WELKOM ! En vooral : Zegt het voort ! Zegt het voort !
13-01-2008
Rollegemse belleman Peter Caessens op St Antoniusfeest met tractorwijding
Op zondag 13 januari 2008 zijn we om 9:15 in het nog uitgestorven plaatsje, en ik vraag me af of ik wel goed begrepen heb dat de Antoniusviering vandaag zou plaatsvinden. Het vreemde is namelijk dat het de zondag vóór de 17e is. Maar dan zien we een muzikant van de plaatselijke Harmonie, die bevestigt dat het feest vandaag is. Even later zien we een aankondiging bij het parochiehuis, en nog weer iets later ontstaat er enige drukte. De als "paterkes" verkleedde kinderen verzamelen zich om de processie te gaan vormen. Er zijn buiten weinig mensen, maar ook in de kerk beginnen de mensen samen te komen.
De kerk ziet er feestelijker uit dan tijdens ons vorige bezoek: er branden tientallen noveen-kaarsen bij het beeld van Antonius, dat nu ook is omgeven door planten en bloemen. Ook bij het altaar staan bloemen en branden er kaarsen.
Buiten, bij het parochiehuis, wordt met een bestelbusje een heel geslacht varken aangevoerd, dat op een korte ladder (als draagbaar) wordt gelegd. Even later horen we de Harmonie St Cecilia van verre aankomen. Deze stelt zich op en de korte processie van vrijwel uitsluitend "paterkes" vormt zich daarachter voor een driekwart ronde om de kerk. De kinderen lopen te zeulen met het varken — het is behoorlijk zwaar — en dragen het dan de kerk in, waar het voor het beeld van Antonius wordt neergezet.
De kerk is helemaal vol; er zijn zeker een honderd mensen, zo niet meer. Het koor, Crescendo genaamd, zingt. Tijdens de dienst wordt er geen bijzondere aandacht besteed aan het varken, behalve dat de pastoor opmerkt dat het voor hem de eerste keer is dat er zich een varken onder zijn publiek bevind. Wel is er speciale aandacht voor de landbouwers en wordt er specifiek voor hen en hun tractoren een zegening uitgesproken:
Op het feest van feest van onze patroonheilige Sint-Antonius Abt nodigen wij iedereen uit, die met zijn tractor naar hier is gekomen, om zich te laten zegenen en om zo Gods bescherming te vragen over zijn tractor en het werk die hij of zij er mee verricht.
Het boekje geeft de volgende instructie: "Alle aanwezige landbouwers komen vooraan en bidden samen het zegeningsgebed", maar dat gebeurt niet.
Het zegeningsgebed
God, onze Vader, U hebt ons de taak gegeven om Uw schepping te behouden en te behoeden. U geeft ons het vermogen om te houden van de natuur, en te zorgen voor planten, dieren en mensen. Van U ontvangen mensen de creativiteit om werktuigen te maken. Wij danken U God, voor de hulp die de tractor ons biedt op het bedrijf. Zegen onze tractor, zegen ons en allen die ons dierbaar zijn.
Goede God, zegen de tractoren, zegen de mensen die deze besturen. Maak hen eerlijk en voorzichtig. Mogen zij beseffen dat techniek steeds in dienst moet staan van mens en natuur en de mens geen slaaf mag zijn van machine en winstbejag. Zo zegene U de almachtige God, de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Amen.
Na de zegening zingt men samen het Sint-Antonius lied
Antonius gij vriend van God, zie ons hier samen blij vereend, om de Vader vroom te groeten. Zegen uit d'hemel hoog, allen die u dienen. Zegen ons vader Antonius.
Antonius, gij sterke held, voor godes rijk op deze aard' hebt gij glorievol gestreden. Zegen ons in alle nood, zorg voor klein en groot. Zegen ons vader Antonlus.
Na de dienst wordt het varken afgevoerd; er is geen verkoping aan de kerk, maar er zal een tombola worden gehouden, na de Hutsepot in het parochiehuis, waar dan delen van het varken zullen worden verloot.
De zegening van tractoren, die dus overduidelijk de zegening van paarden vervangen heeft, is geen folkloristische (laat staan een toeristische) aangelegenheid. En dat maakt het nou juist zo aardig. De ongeveer 95 tractoren zijn alle zeer functionele, imposante landbouwmachines en de landbouwers nemen de zegening heel serieus.
Naast de priester met zijn wijwaterkwast en de misdienaren staat de belleman die tijdens de overige rituelen ook duidelijk functioneel aanwezig is.
Na de zegening van de tractoren lopen we met de mensen mee naar het parochiehuis, waar het behoorlijk druk is. De Hutsepot heeft ons, als vegetariërs, weinig te bieden, dus na een pintje gaan we weg, en wachten we niet op de tombola.
Als ik het goed begreep (van dezelfde inwoner), was er een duidelijke inspiratie vanuit Ingooigem voor (de hervatting van) deze Antoniusviering, en er zijn wat de aankleding van de "paterkes" betreft zeker overeenkomsten.
Ik ben Guy , en gebruik soms ook wel de schuilnaam 'De belleman'.
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is Officiële Stadsomroeper van Izegem en museummedewerker.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 70 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Europese Snorrenclub Antwerpen.