Dinsdag 26 juli: Lowestoft- Ipswich: 58 M
Op tijd eruit, Kurt gaat voor het ontbijt al mazout tanken, en ik ga nog vers brood halen. Dan snel ontbijt, broodjes maken en hop om 10 uur zijn we bij het havenhoofd. De meteo was zeer zuinig met de wind, en richting op kop. We hadden ons voorzien op veel motoruren. Echter als we Lowestoft buitenvaren, en een halve mijl uit de kust zijn, voelen we een licht briesje. We hebben tijd en stroom mee, dus zeilen op, aan de wind. Zo gaat het twee uren, tussen 7 en 10 knopen wind. Blijkbaar motiveren we anderen zeilers om ook de motor uit te zetten. Of tenminste de zeilen bij te zetten, want vele Britten motorzeilen zeer graag. Soit, ineens neemt de wind fel toe, tot 18/19 knopen en moeten we gaan reven. Zo ligt het schip terug beter in de hand. We zitten bovendien in een smaller vaarwater, tussen zandbanken, en moeten opkruisen, ons doel is nu pal in de wind. De meeste andere zeilers houden het voor bekeken, en stampen zich op motor door de korte golfslag. Wij blijven tot bij de aanloop van Harwich opkruisen, steken dan de diepwaterroute over, en varen de rivier Orwell op, ondertussen enkel op genua, hier komen we even voor de wind, en nadien tussen de beschutting van de oevers moet de motor ook bij.
De Orwell Is een mooi stukje natuur, we varen Pin Mill deze keer voorbij, en willen nog eens naar Ipswich, dat is van 2007 geleden met de Saltwater. Bij de Orwell Bridge roepen We de sluis van Ipswich op, en daar wachten we even voor de volgende schutting. Alles gaat hier vlot, in de ipswich Haven Marina zoeken we zelf een box uit, niemand aanwezig van havenmeester. Kurt spuit de boot schoon, we kunnen in de kuip eten en blijven tot 10 u buiten zitten. Een pittige zeiltocht dus, maar dankzij het zonnige weer, nog best aangenaam. Morgen zou het regenen, we blijven een dag in deze stad.
|