Donderdag 22 juli & vrijdag 23 juli - Büdelsdorf - Lauwersoog - 170 M
Ons idee was om vandaag, donderdag naar Cuxhaven te varen. Na de douche kan ik bij het havenkantoor wel de gribfiles opladen en de meteo nog even opvragen via internet... Toch sneller dan verwacht dat de hele duitse bocht in stormwaarschuwing staat. We vertrekken om 9u30 voor nog 36 mijl kanaal en bespreken de mogelijkheden: met stip op 1, deze nacht verder varen, dus meteen vanaf het einde van het kielerkanaal, bij Brunsbüttel de Elbe op, en dan de Duitse Bocht en de nacht in...
Dat brengt weer wat werk en actie mee: alles zeevast, nachtuitrusting klaar leggen, warme kledij voorzien, warmwater voor thee klaarmaken en in de late namiddag eten we al een energiemaaltijd ☺, speltpasta met tonijn en courgette. Om kwart voor vier, maar net klaar met de afwas, wachten we aan de sluis van Brunsbüttel om te schutten. Even rondjes draaien en na een kleine cargo varen we binnen. Dat gaat weer vlotter dan verwacht.
Om 16u45 zijn we op de Elbe. Aanvankelijk nog tij tegen, 4 vier later zijn we voor Cuxhaven, hier zouden we nog binnen kunnen, maar we vrezen dat we dan vastliggen morgen op Borkum. Dus blijven we erbij om verder te gaan, jammer genoeg nu met weinig wind en op motor dus, maar we moeten er de tred inhouden. Het is een rustige avond, droog, deze morgen was er wat drizzle, maar daar is het bij gebleven. Daarna toch wat opklaringen, af en toe wat zon. We hebben nu wel warme kledij aangetrokken. Rond 23u30 zijn we bij boei Elbe 1, en is het ook echt donker. We hebben er bijna 40 mijl Elbe opzitten.
Volgende aandachtspunten zijn de traffic systems van de Alte en Neue Weser en de Jade... Jawadde, hier is het druk, veel drukker dan normaal en net nu wij hier zijn in het midden van de nacht. Kurt stuurt buiten en ik volg de in- en uitvarende cargo's en pilots op het Ais-scherm binnen. Ook hebben we Udo van de RADAR ALTE WESER via marifoon gesproken, zeer vriendelijk gaf hij de informatie over de verschillende schepen, en ook nog de raad: "If you like your ship, keep a good watch out"...
Een vermoeiend stukje, na 2u30 is het wat rustiger, nu is het vooral uitkijken naar eventuele vissers. Ik ga even binnen liggen rusten om 3 uur, echt slapen doe je natuurlijk niet, maar mijn ogen pikken van het kijken naar het scherm. Een uur later wisselen we, Kurt heeft het fris nu, vermoeidheid ook natuurlijk, en om 5 uur terug even ruilen. Zo, ik ben erdoor, en Kurt terug binnen, die slaapt precies toch even. Rond 9 uur ontbijt met omelet om op te warmen en thee, en dan liggen we voor Norderney, dit waddeneiland slagen we dit jaar dus over. We gaan verder, ofwel Delfzijl ofwel Lauwersoog, allebei even ver, maar vanaf Lauwersoog is het slechts 1 dag tot in Harlingen, dat hebben we al eens gedaan en de route is diep genoeg. Of We kunnen ook nog via stuk Staande Mastroute tot Lemmer op het IJsselmeer.
Om 14 u beginnen we aan de aanloop van het zeegat tussen Ameland en Schiermonnikoog tot Lauwersoog dus. Een gevaarlijk "gat" wegens een ondiepe drempel bij veel wind, nu gaat het maar je voelt wel dat je hier niet moet zijn met slecht weer. Ondertussen is de wind toegenomen (op zee dus onvoldoende om iets te betekenen) en als we bij de Robbegatsluizen zijn om 16u45 is het goed aan het waaien, en liggen er heel wat jachten te wachten. Iedereen wil vandaag natuurlijk naar binnen wegens de verwachte "zomerstorm" morgen. Het sluisje is niet groot dus dat belooft nog even spanning, temeer omdat hier heel wat stalen platbodems tussen manoeuvreren en ook omdat de wind in het gat staat. Een schutting moeten we laten gaan, we meren even aan bij een Fries schip en zo zijn we bij de eersten voor de volgende schutting. We zijn voorzichtig en willen het zekere voor onzekere nemen, om al op tijd af te remmen, maar dat gaat de sluiswachter niet snel genoeg: "Belgisch jachtie uit Antwerpen, aansluiten hoor !", dat waren we echt wel van plan maar dus moest het sneller blijkbaar. Soit alles goed verlopen, en na deze sluis, varen we meteen de jachthaven van Noordgat binnen, een groene box in!
Op onze teller: 170 mijl gps en 185 mijl op log... En 32u30 on the road...
De havenmeester is er niet meer maar we kunnen gelukkig wel douchen ! Dat doet deugd, en omdat we hier al eerder geweest zijn, kennen we het restaurant hier vlakbij, en maken we het ons gemakkelijk! De lamskoteletjes smaken uiteraard maar daarna is de pijp uit. Naar de boot en om 21 u, bed in !
|