Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    15-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlierbessen
    Ik ben misselijk en aan de buikloop..het heerst hoor ik op alle fora`s en van de buren. Vandaag geen lekker receptje dus, maar een foto van de bloei van een struik waar ik ook misselijk van wordt, tenminste van de bessen van deze struik, de vlierbes.
    In de jaren dat ik weet dat ik er allergisch voor ben heb ik maar een iemand meegemaakt die dat ook heeft. Op tuin en jamfora`s wordt je doodgegooid met recepten van vlierbessensap gelei en jam, siropen chutney jenever en fruitleer. Ook met de bloesem kan je veel doen, daar kun je ook siroop van maken, maar je kunt de schermen ook frituren omhuld met een deegpapje..daarna bestrooid met poedersuiker. Dat laatste heb ik wel gegeten zonder er ziek van te worden, dus de stof waar ik op reageer zit in de bessen.

    Ik ging op zoek op internet en vond dit:
    Vlier (Sambucus nigra) bevat namelijk sambunigrin, een stofje dat gesplitst kan worden in blauwzuur (waterstof cyanide) en een onschadelijke suikergroep. Blauwzuur is erg giftig maar ook vluchtig, na verhitten van vlierbessen is er geen risico meer.

    Aha.

    Misschien heb ik alleen ongekookte vliersap gehad vroeger? Het is zo lang geleden dat ik vlierbessensap heb gedronken, ik weet niet meer of het rauw was. Wel weet ik dat als ik iets tot me nam met vlier erin ik onmiddellijk misselijk werd. Dit dan altijd achteraf, na het lezen van de ingrediënten, dat wel.
    Toch misschien het psychische effect?
    Volgens mij ben ik daar ook allergisch voor!

    In de vlierbladeren schijnt die stof ook te zitten, volgend jaar nog maar eens vliergier maken, nu dan voor de woelmuizen.

    Gier met vlier:
    Neem van de volgende planten een handvol blad: 

    zwarte bessen
    vlierboom
    dragon
    afrikaan ( mag ook bloem en wortel zijn.)
    Knip een handvol spar of dennentakjes.


    die dit samen met 100 gram suiker in een emmer met 5 liter water.
    iedere dag roeren
    Na twee weken gebruiken. De suiker is om alcohol te laten ontstaan, daar houden de beestjes niet van, en de dennennaalden vanwege de olie die ze bevatten, die zullen het hopelijk goed aan het blad laten plakken.

    Het is in ieder geval de meest stinkende gier die ik ooit gemaakt heb en daar wil ik nu helemaal niet aan denken...










    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    20-12-2011
    buikloop
    Beste Appelvrouw,

    Buikloop is hier ook aan de loop gegaan met mij. Buikloop is dat eigenlijk dat je buik gaat lopen? Of komt het van dat je buik aan de loop met je gaat? Rare uitdrukking eigenlijk...buikloop. 
    Waar ik spontaan de buikloop van kreeg was het gedonder bij Ajax. Ja sorrij, lieve appelvrouw, maar uw Lie moet het laatste nieuws weten over Ajax. 
    Ik heb J.C. vandaag weer gesproken en die had ook al last van de Ajax buikloop, want zo zei hij mij dat hij eigenlijk vindt dat 'onze Frank' een keus moet gaan maken. Frank is duidelijk en kiest voor onze J.C.
    Gelukkig maar.
    Maar J.C. vertelde mij ook dat hij een doodzieke buikloop krijgt van Ajax handelswijze.
    Hij vertelde het volgende:
    "In plaats van het vertrouwen binnen Ajax op te lossen, hebben ze het onderlinge vertrouwen nog verder aangetast. En dat pik ik niet!!! "
    "Waar ik doodziek van ben, is dat alles in gang is gezet door mensen die geen enkele affiniteit hebben met voetbal".
    Ook een verzoening met de directeuren Van Gaal, Sturkenboom en Blind is voor hem uitgesloten. "Nu zijn er mensen die vinden dat ik straks eerst met Van Gaal rond de tafel moet gaan zitten en dat we er na een goed gesprek uitkomen", zo schamperde hij naar mij.
    "Dan wijs ik ze toch op de manier waarop Sturkenboom en Blind direct na hun benoeming in actie zijn gekomen. Meteen besloot Sturkenboom een medewerker die onder Jonk valt weg te sturen.

    Hij vertelde ook dat hij had begrepen dat Sturkenboom en Blind op advies van Van Gaal waren benoemd.
    Schandalig is het, zo zei ik tegen hem. En die Sturkenboom noemen we vanaf nu SCHURKENBOOM !!

    Vandaag speelde het plaatselijke cluppie een slappe wedstrijd en verloren uiteindelijk met 1-2. terwijl we de rust in gingen met een verdiende 1-0. Na de rust had men last van spontane buikloop, want de spelers waren niet vooruit te branden. Dus dat we verloren verbaasde ons niets.

    Hebben we dan niets positiefs te melden....
    O jawel hoor!
    Yvonno en ik vonden het erg leuk afgelopen vrijdag. Leuk dat jullie er even waren. Jammer dat het alweer zo snel voorbij was. Tis altijd gezelli met z'n viertjes !
    Laat het hout goed besteed zijn. De schuur is er blij mee dat er weer ruimte is. De werkbank maakte vandaag een vreugde sprongetje in ene. En de schoffel en hark deden spontaan even mee. Het was een gekke boel in de schuur.





    20-12-2011, 00:29 geschreven door ottevlot
    buikloop
    Beste Appelvrouw,

    Buikloop is hier ook aan de loop gegaan met mij. Buikloop is dat eigenlijk dat je buik gaat lopen? Of komt het van dat je buik aan de loop met je gaat? Rare uitdrukking eigenlijk...buikloop. 
    Waar ik spontaan de buikloop van kreeg was het gedonder bij Ajax. Ja sorrij, lieve appelvrouw, maar uw Lie moet het laatste nieuws weten over Ajax. 
    Ik heb J.C. vandaag weer gesproken en die had ook al last van de Ajax buikloop, want zo zei hij mij dat hij eigenlijk vindt dat 'onze Frank' een keus moet gaan maken. Frank is duidelijk en kiest voor onze J.C.
    Gelukkig maar.
    Maar J.C. vertelde mij ook dat hij een doodzieke buikloop krijgt van Ajax handelswijze.
    Hij vertelde het volgende:

    "In plaats van het wantrouwen binnen Ajax op te lossen, hebben ze het onderlinge vertrouwen nog verder aangetast. En dat pik ik niet" !!

    "Waar ik doodziek van ben, is dat alles in gang is gezet door mensen die geen enkele affiniteit met voetbal hebben."

    Ook een verzoening met directeuren Louis van Gaal, Martin Sturkenboom en Danny Blind is voor Cruijff uitgesloten. "Nu zijn er mensen die vinden dat ik straks eerst met Van Gaal rond de tafel moet gaan zitten en dat we er na een goed gesprek uitkomen", schampert hij.

    "Dan wijs ik ze toch op de manier waarop Sturkenboom en Blind direct na hun benoeming in actie zijn gekomen. Meteen besloot Sturkenboom een medewerker die onder Wim Jonk valt weg te sturen."

    Cruijff heeft begrepen dat Sturkenboom en Blind op advies van Van Gaal zijn benoemd. "Om dan binnen een week zo'n toon te zetten, wekt bij mij juist de indruk dat Sturkenboom begonnen is aan een grote schoonmaak om straks een totaal ander beleid uit te gaan voeren."

    Volgens de legendarische nummer veertien moet de volledige verantwoordelijkheid over voetbaltechnische zaken bij het technische hart, bestaande uit Jonk, Dennis Bergkamp en hoofdtrainer Frank de Boer, komen te liggen. "Daarin zijn inmiddels stappen gezet, maar nog niet genoeg", concludeert hij.





    20-12-2011, 00:11 geschreven door ottevlot
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs