aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    05-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 – Woensdag 05-08-2020 – Kade Zwevegem – Steiger Avelgem

    Vertrokken te 09:40 uur en aangekomen steiger Avelgem 11:20 uur. Het was weer heet vandaag, de auto staat vlakbij dus hebben we vandaag niet gefietst.  Alleen veel met water gestoeid en gerust.  Toen we net vast lagen aan de steiger kwam er aan de kade aan de sluis nog een jacht (GB) aanleggen. 

      

    Een van de wrakjes die hier liggen.

    Voor de rest zijn er hier een aantal vrachtschepen op en af gevaren en dat was het.

    05-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 – Dinsdag 04-08-2020 – Kade Zwevegem

    Het Nederlandse vrachtschip dat gisteren avond nog aangelegd had voor sluis Zwevegem was deze morgen al vertrokken.  Wij zijn er niet van wakker geworden, we hebben het alleszins niet gemerkt. Na de bakkersronde naar de Okay en na het ontbijt hebben we weer een fietstocht van 23 km gemaakt naar Kortrijk en omgeving. Een deel van de rit ging over de Trimaarzate die ons van Zwevegem tot in het centrum van Kortrijk bracht.  We passeerden nog eens aan de jachthaven aan de Broeltorens waar we naartoe wilden waar nu over de hele lengte van het hele plein langs de oude Leiearm terrasjes zijn opgezet.  Er is nog weinig volk en die mensen die er rondlopen en fietsen dragen op een uitzondering na allemaal mondmaskers. 

        

    Gerestaureerde industriële site.  Enkele beelden uit het Groeninghepark. Een van de vele voetwegen in de buurt.

    We fietsten ook langs het zwembad van Kortrijk, langs het Groeninghepark waar volgens de overlevering de Guldensporenslag in 1302 plaats vond, langs nieuwe wijken, oude gerenoveerde fabrieksgebouwen en langs de jeugdherberg waar we 23 jaar geleden samen met onze vrienden Oscar en Bernadette overnacht hebben tijdens onze fietsvakantie. Op een pas gerooid aardappelveld hebben we na-geoogst, iets wat we vroeger toen ik 6-7 jaar oud was moesten doen van mijn grootvader. Met andere woorden, toen moesten de aardappeltjes die te klein waren om geschild te worden en op het veld waren blijven liggen, opgeraapt worden en gekookt te worden om te voeren aan het varken dat toen bij heel veel gezinnen vetgemest werd. Nu vind je in alle bijna winkels deze aardappeltjes als “krielpatatjes” en wordt er nog geld aan uit gegeven.

       

    De oude Leiearm door Kortrijk.  De Broeltorens.   De Abdijmolen.   De duiktank op de Transfo-site.

    Toen we in de namiddag op de boot waren  zijn er een uurtje na mekaar twee vrachtschepen achteruit uit de Zwevegemsluis gekomen die hier in de zwaaikom hebben gedraaid en richting Bossuit gevaren zijn.  Blijkbaar kunnen die voorbij de sluis nergens gedraaid komen om terug te varen.  De boten waren dan ook 80 m en 110 m  lang.  In de late namiddag heeft Annie het nog eens aangedurfd om alleen het stadje in te trekken.  Hopelijk vindt ze haar weg terug weer zonder al te veel moeite.

    Na het avondeten hebben we nog een fietstocht van 24 km gemaakt zodat het totaal vandaag op 47 km kwam.  We reden langs het kanaal tot aan de smalspoorbrug , naar de overkant over de Keiberg, langs de gehuchten Vierkeer en Truweel naar Otegem.  Langs Klein Ronse en de Vossenhoek naar Vichte en vervolgens via Brandemolen en Veemeersen tot aan sluis Zwevegem waar we terug overstaken en aan de boot arriveerden.



    04-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 – Maandag 03-08-2020 – Steiger Avelgem – Kade Zwevegem

    Weer een rustige nacht gehad. Gisteren is hier,  althans terwijl wij aan de boot, waren geen enkele boot gepasseerd. Met die kapotte deur aan de laatste sluis in Kortrijk komen er toch zeker bijna geen jachten langs. We zijn rond 08:00 uur wakker geworden van het lawaai van her verkeer aan de overkant van het kanaal. Na het ontbijt vertrokken we richting Zwevegem.  We hadden het kanaal vandaag met uitzondering van een viertal roeiers weer helemaal voor ons alleen. Vandaag alleen door sluis Moen en dan door tot net voor Bekaert in Zwevegem waar we aanmeerden op de hoek van de grote zwaaikom, net aan een laddertje zodat we ondanks de hoge kade, zij het met wat moeite, toch de fietsten kunnen afzetten.  Te 11:20 uur lagen we vast.

     

    Fabrieksgebouw wordt gerenoveerd. Er zijn hier enkele kano- en roeiverenigingen.

    Na het middageten en de afwas vertrokken we weer voor een fietstochtje van 24 km.  Van Zwevegem reden er langs het kanaal in de richting van Kortrijk waar we op de Leie aan sluis 11 uitkwamen.  Daar ben ik even gaan informeren naar de stremming van deze sluis die normaal tot 10.08.20 geprogrammeerd was. Van de bedienaar van de sluis (inderdaad, de bedienaar van de sluis die reeds van april 2020 gestremd is en nog steeds bemand is ondanks er geen enkele boot meer gepasseerd is!) vernam ik dat de sluis voorzien werd van nieuwe deuren maar dat er nog problemen waren die eerst nog moesten opgelost worden en dat dat pas na het bouwverlof zou gebeuren. Hij had er geen goed oog in dat de stremming op 10.08 voorbij zou zijn! Dat weten we dan ook alweer, we zullen overmorgen maar terugdraaien en via de Schelde verder richting Gent varen.  We gaan hier nu weer geen week blijven wachten zoals voor de werken aan de brug in Geraardsbergen enkele weken terug. Vervolgens fietsten we langs de Leie tot in Harelbeke waar nu de nieuwe sluis en de nieuwe stuw klaar is en grotere schepen aankan. 

     

    Oude pakhuizen tussen sluis 10 en 11.  Het mooie stationsgebouw van Harelbeke.

    De kades in Harelbeke zijn helemaal vernieuwd en er ligt een imposante draaibrug voor het fietsverkeer.  Van hieruit ging het richting provinciaal domein De Gavers waar we helemaal omheen fietsten en dan richting Deerlijk.  Over de snelweg ligt hier een knappe fietsbrug met aan beide zijden het fietspad dat in een grote cirkel omhoog loopt tot op de brug.  Na 24 km arriveerden we terug aan de ligplaats maar zijn we nog door gereden naar het centrum om daar eens te gaan kijken.  Er zijn allerhande winkels maar er is geen echte winkelstraat zoals dat in sommige steden is. Vlak bij de ligplaats, op loopafstand (100 m) van het kanaal, is er een nieuwe Okay gekomen. Voordien moest je door het centrum naar een Delhaise, een Carrefour of de Aldi en dat is te voet wel een eindje. Op het einde van de rit kregen we enkele verspreide druppels te verwerken en we waren 5 minuten aan de boot toen er een  fikse bui uit viel.

    03-08-2020, 19:53 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Zondag 02-08-2020 – Steiger Avelgem

    Deze morgen zaten aan de overkant al een paar vissers op het stek.  Op het stekje van de Avergemse Ski Club was ook al activiteit.  Er stond een kampeerauto en er zaten al mensen in het waterskibootje maar er werd nog niet gevaren.  Aangezien er weer warm weer voorspeld werd zijn we al vroeg voor onze fietstocht vertrokken.  Wa maken vandaag een tocht van 32 km die ons via de nrs 66.84.67.74.69.50.80.57.77.61.76.72.23.83 en 86 terug naar de aanlegplaats voerde. 

       

    Molen, rabarberveld en het Laatste Oordje in Bellegem.

    We reden weer langs mooie plaatsjes, soms over van die kleine voetpaadjes die de  dorpjes buiten de normale weg dwars door de akkers en weides met mekaar verbinden, dan weer eens steil bergop met de beloning van een mooi panorama. Ergens onderweg, de straat noemt daar “Het Laatste Oordje” passeerden we net op de middag aan restaurant “De geit” waarvan we geprofiteerd hebben en daar weer lekker zijn gaan eten (Stoofvlees van varkenswangetjes met Bevergems bruin bier met frietjes en een salade).  Met het buikje vol begonnen we aan de resterende kilometers en rond 15:00 uur arriveerden we terug aan de boot.

    Nu was er wel activiteit bij de ASC maar we hebben daar geen last van gehad.  Na het avondeten ben ik nog een rondje ter plaatse (6 km) gaan maken maar dit maal aan de overkant van het kanaal Kortrijk-Bossuit tot in Moen en terug. S’ Avonds waren we weer moe en toen het wat frisser werd zijn we de kooi opgezocht.

    02-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Zaterdag 01-08-2020 – Kade Pecq – Steiger Avelgem

    Het vrachtschip was deze morgen al vroeg vertrokken maar dat hebben we niet gemerkt. Na het bakkersbezoek en het ontbijt zijn we ook vertrokken richting Sluis Hérinnes.  Daar aangekomen werd op ons verzoek onmiddellijk de sluis klaar gemaakt en konden we binnen.  We hebben hier ook water bij getankt gezien ik verwacht dat we dat niet onmiddellijk ergens nog kunnen hier.  Toen we sluis Hérinnes uit voeren kwam er al een koppelverband aangevaren. Onderweg vandaag nog een jacht tegen gekomen en net voor sluis Bossuit nog een lege spits. Aan sluis Bossuit hetzelfde scenario, sluis dadelijk klaar, wij binnen en naar boven.  Dit duurde wel een kwartier gezien de sluis 185 m lang en 12,5 m breed is en er een verval van 10 m en er een massa water voor naar binnen moet. Voorbij de sluis legden wij aan aan de steiger van Avelgem.  Hier liggen vier boten waarvan er zeker 3 niet meer varen of toch al een hele tijd geen bezoek gehad hebben.  Ze liggen dan ook allemaal nog een 5 a 6 meter van mekaar zodat er niet veel plaats overblijft.  Ik denk dat ik eens een mailtje met foto’s van de toestand naar de gemeentedienst Avelgem ga sturen met de vraag eens maatregelen te nemen zodat passanten ook eens kunnen aanleggen.

      

    Vrouwen aan het stuur. Hertenboerderij in Knokke. Hier stond vroeger het station van Sint Denijs. 

    We hebben vandaag ook onze 1000e km van deze reis gefietst.  Vandaag was het een ritje van 23 km via de nrs 86.66.72.76.60.83.23.42.43.5.26.50.40.46.51.92.48.52.64.63.57. Hier komen de twee netwerken, Schelde en Leistreek tegen mekaar.  Het is hier zeer landelijk, licht glooiend met zeer grote velden waarop in de meester gevallen granen staan die momenteel geoogst worden.  Het is dan ook een heen en weer gerij van tractoren met grote aanhangwagens en van grote maaidorsers.

      

    Nieuwe stuw aan sluis Hérinnes.  Gemaaid vlasveld. Ligplaats van Avelgem boven sluis Bossuit.

    01-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 – Vrijdag 31-07-2020 – Kade Pecq

    Voormiddag een fietstocht van 18 km gemaakt langs het Spierekanaal tot Leers-Nord en zo terug naar Pecq. Het kanaal is heropend in 2010 maar veel beweging is er niet meer. Begin van het seizoen was er een scheepvaartbericht uitgegeven dat er maar 90 cm water stond maar de sluizen zijn nu allemaal boordevol, dus dat probleem is er niet meer maar het bericht staat nog steeds actief bij de scheepvaartberichten! Wordt dat dan helemaal niet gecontroleerd en aangepast?  Voor sluis Leers-Nord ligt een kleine rondvaartboot maar die is zo te zien ook al lang niet meer van plaats geweest.

       

    Herdenkingsplaat heropening Spierekanaal. Sluis Leers-Nord net op de grens. Ligplaats aan de kade in Pecq. 

    Wegens de hitte voor de rest niet veel meer gedaan vandaag buiten ons van binnen en van buiten goed nat gehouden. ’s Avonds hebben we dan na 19:00 uur nog een kleine tocht (5km) gemaakt naar Spiere en terug.

    Rond 22:30 uur is er nog een groot vrachtschip voor ons komen liggen. (sluizen sluiten op vrijdag hier te 22:00 uur) Laat op de avond begonnen er zich onweerswolken bijeen te pakken en in de verte ten oosten van ons in de richting Ath en ten noorden van ons richting Oudenaarde brak er een serieus onweer uit. Het flikkerde met momenten net of er iemand met een grote stroboscooplamp bezig was. Op die plaatsen werd de lucht bijna zwart en het moet daar flink geregend hebben.  Wij verheugden ons ook op een goed plensbui maar het enige resultaat was dat de boot net nat genoeg was om ze een beetje op te poetsen maar onze zwemkledij hebben we quasi droog opgeborgen.

    Aangezien de binnen-thermometer op 36 graden stond hebben we aanvankelijk een tijdje buiten geslapen maar Annie lag niet comfortabel op de bank en is naar binnen gegaan.  Ik ben enkele uren later gevolgd toen het wat afgekoeld was.

    31-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 – Donderdag 30-07-2020 – Halte Fluvial Antoing – Kade Pecq

    Toen we deze morgen opstonden was de Blue Steel reeds vertrokken.  Wij hebben hier niets van gehoord of we dachten misschien dat het een voorbij varend vrachtschip was.  Na het ontbijt vertrokken wij ook richting Doornik waar we wilden gaan liggen omdat daar elektriciteit en water te krijgen is.  Toen we echter te 10:10 uur arriveerden aan de halte fluvial bleek deze een werf te zijn geworden. 

      

    De werf van de Halte Fluvial van Doornik. Op de Schelde tussen Doornik en Pecq.

    Een stukje steiger was er nog wel maar de verbinding met de oever was weg, dus dan kan je niet van de boot en daar zijn we dan ook niets mee. Toen ik via de radio informeerde bij sluis Kain bleek de enige mogelijkheid om op dit stuk van de Schelde aan te leggen met pleziervaart in Antoing was en daar kwamen we net vandaan.  Dan maar verder gevaren en in Pecq kwamen we aan de nieuwe kade die we enkele jaren ook gebezigd hadden en daar hebben we dan maar aangelegd.

      

    Kasteeltje van Instituut Saint-André. Watermolen Froyennes. Oude opengewerkte cementoven met onderaan de stookgaten en midden erin een soort kegel die het afgewerkt cement naar de buitenkant duwde waar het kon opgeschept worden.  Het moet daarbinnen zo heet als in de hel geweest zijn voor de arbeiders.

    Na de middag met de fiets terug naar Antoing via de nrs 59.58.63.62.67.86.85.84.13.23.27.3.48.49.51.8.11.9 en 10 en kwamen door Pecq, Esquelmes met zijn Chateau, Ramegnies-Chin met zijn Chateau Ramegnies, Chateau de Chin, Chateau Belle Rive en het mooie gebouw (oud kasteeltje) van Instituut Saint-André, Doornik Centrum, Les Bastions, Allain en Vaulx waar we de Schelde terug overstaken en via de ruines van de oude cementovens tot aan de brug van Antoing reden en daar terug overstaken.

    30-07-2020, 20:27 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 – Woensdag 29-07-2020 – Halte Fluvial Antoing

    Na het ontbijt efkes naar de bunkerboot Neptunus gegaan voor de aanschaf van een nieuwe vlag, de onze is zo door de zon afgeschenen dat er bijna geen kleur meer op zit.  Tevens een nieuwe vlotterschakelaar gaan halen voor de douchepomp gezien die af en toe kuren vertoont en soms blijft draaien als de bak leeg is. Als dat nu nog te dikwijls gebeurt moet ik die vervangen.

    Nadien hebben we weer een fietstocht gemaakt via de nrs 10.24.51.73.96.58.59.60.62.94.73.53.14.16.12 en terug naar 10 dat ons van Antoing naar Bruyelle, Wez-Velvain, Jollain-Merlin, Hollain, Bléharies, Laplaigne, Péronnes-Lez-Antoing en terug naar Antoing voerde met onderweg nog een ommetje over het grondgebied van Flines-Lez-Mortagne waar we nog gaan kijken zijn naar een plaats waar eind 1944 een Langcaster bommenwerper neergestort was nadat die verderop geraakt was door luchtafweer toen hij van een bombardement terug keerde. Pas in 2010 werd hier ter nagedachtenis een monument opgericht zowat midden in het bos net op de grens B/Fr.  De plaats is enkel te voet en met de fiets bereikbaar over een klein smal paadje.

    Toen we terug aan de boot arriveerden had het jacht Blue Steel (NL) op de plaats voor ons aangemeerd. Aan boord een Engels koppel dat mede-eigenaar is van de boot en die hun vakantie hier doorbrengen. Ze hebben samen met twee andere koppels de boot aangekocht en houden achter mekaar aan drie weken vakantie op de boot.

       

    Schelde in Bléharies. Monument in Flines-Lez-Mortagne. Plein met rotonde in Antoing.

    In de namiddag ben ik te voet door Antoing, langs het chateau (maar er is niet veel van te zien buiten de torens gezien er helemaal rondom een hoge muur rond staat) gegaan om de auto te gaan halen aan het administratief centrum en hem hier op de parking beneden te zetten.  

      

    Torens van Chateau Antoing.  De bovenste ingang met de steile weg ernaartoe.

    Er staan hier wel een aantal mooie oude gerestaureerde gebouwen en er zijn enkele mooie pleintjes te ontdekken. In de hoofdstraat zijn allerhande winkels, enkele cafés, een paar restaurants, een boucherie en aan de rand van het kleine centrum beneden langs de Schelde is een nieuwe Aldi. En boven kort bij het Administratieve Centrum en het kerkhof bevindt zich een Colruyt. Dus hier kan je normaal wel vinden wat je doorgaans nodig hebt.

    29-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Dinsdag 28-07-2020 – Kade boven S Maubray

    Weer een goed plaatsje om te overnachten. Deze  morgen om 06:10 uur vertrok de Memphis maar ik werd pas wakker toen de boot bijna in de sluis lag.  Het is wat grijs overtrokken en vannacht heeft het blijkbaar een kleine bui gedaan, het dek is nat maar achteraan onder de kap is alles nog droog dus veel zal er niet gevallen zijn.  Iets voor 08:55 uur waren we klaar om te vertrekken en gezien de sluis bovenaan nog open stond hebben wij de sluis maar opgeroepen en we mochten dadelijk binnen.  Het is hier weer een sluis met een verval van 12 m maar er zijn drijvende bolders.  Het duurde  een vijftal minuten en toen waren we weer beneden.  We komen nu op La Grande Large, het meer tussen de twee sluizen met een basis van ADEPS, de jachthaven Péronnes en in de rechterhoek jachthaven Antoing.  Wij gaan echter verder. Aan de overzijde van het meer aan sluis Péronnes moesten we wachten op een vrachtschip dat naar boven ging en toen was het onze beurt.  Hier is het verval ongeveer 8 meter maar hier zijn geen drijvende bolders, dus is het hier “herpakken” op de verschillende muurbolders in de sluiswand.  Toen we onder en buiten waren kwamen we al dadelijk een vrachtschip tegen en toen we iets verder op de Schelde arriveerden passeerden we een Frans koppelverband van spitsen die net naar de sluis draaiden.

      

    La Grande Large van Péronnes.  Mooie vergezichten tijdens onze fietstocht. Ruine (14 Eeuw) van het Chateau van Vaulx.

    Wij wilden naar Bleharies aan het oude douanekantoor net voor de grens gaan en daar gaan liggen maar het lag er vol binnenschepen en dan zijn we maar terug gekeerd naar Antoing naar de Halte Fluvial.  Daar lagen twee jachten, de Alma die we ook in Ath hebben gezien, en de Nausicaa uit Anseremme.  Beide lagen tegen de achterste kade, de kade vooraan was helemaal vrij.

    Onze fietstocht van 34 km voerde ons namiddag over het glooiende landschap met mooie vergezichten en kleine dorpjes en langs enkele Chateau’s. We reden via de nrs 10.12.17.40.38.35.1.34.32.30.48.7.1.23.4.5.11.9 en terug naar 10 waarbij we door de dorpjes Fontenoy, Vezon, Barry, Froidmanteau, Maulde, Beclers, Havinnes, Warchin, Allain, Vaulx, Calonne en terug naar Antoing reden. Onderweg kwamen we enkel twee andere fietsers en drie wielertoeristen tegen en ergens onderweg stonden enkele jongeren met een fiets aan de kant. Er wordt hier blijkbaar heel weinig gefietst ondanks dat het hier wel een mooie streek is en er een goed bewegwijzerd fietsnetwerk ligt.

    Toen we terug aan de halte fluviale kwamen had er nog een Nederlands jacht uit Hilversum aangelegd.

    28-07-2020, 18:55 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 – Maandag 27-07-2020 – YH Peruwlez – kade voor sluis Maubray

    Vanmorgen wakker geworden onder een grijze hemel.  Vannacht heeft het een klein beetje geregend. Iets voor we te 09:45 uur vertrokken klaarde het op en werd het zonnig tussen de witte wolken door en even later moest zelfs de zonnebril boven gehaald worden.  We zijn tot aan de kade voor sluis Maubray gevaren en blijven hier vandaag liggen. Het is maar 14 km maar we hebben alle tijd.  We moeten alleen maar voor 01.08.20 door de sluis van Péronnes gaan want daar gaat weer gewerkt worden en we mogen niet te vroeg op de Schelde in Bossuit zijn want daar wordt een sluisdeur gerepareerd en we willen daarlangs naar Kortrijk naar de Leie.

    Na het middageten maakten we weer een fietstocht alles samen van 27 km.  We vertrokken naar het Grand Large de Péronnes welk tussen de twee sluizen van Maubray en Péronnes ligt.  Hier op het einde van het meer wordt een nieuw groot vakantiepark gebouwd en ik vermoed dat hij ook een nieuwe jachthaven gaat komen.  Er liggen  aan de overkant al een aantal boten maar die liggen gewoon tegen de kant.  Vervolgens volgden we het Ancien Canal Pommeroeul-Antoing. 

      

    Le Grand Large tussen de twee sluizen en Le Petit Large aan de oude sluis.

    Op het grondgebied van Maubray is dit kanaal in de heuvel ingegraven en is het maar zo smal dat er net een spits door kon. Wij volgen dit traject en komen naar schatting 20 meter boven het kanaal dat door bomen en struiken aan ons zicht onttrokken wordt.  Toen indertijd beslist werd het kanaal bevaarbaar te maken voor grotere schepen hebben ze vermoedelijk ingezien dat de verbreding van dat stuk veel meer zou kosten dan een nieuw kanaal te graven. Op het oude kanaal dat maar geschikt was voor spitsen (39 x 5 m) lagen ook 13 sluizen waardoor een schip in een drukke periode 4 uur tot 3 dagen nodig had om het traject van 14 km te overbruggen.  Nu, op het nieuwe kanaal zijn maar twee sluizen waar 4 spitsen tegelijk in konden. Spitsen zie je hier nog wel maar niet zo veel, nu zijn het bijna allemaal schepen van 80 m lang en 9 tot 11,5 m breed zodat er zo maar één tegelijk in kan. De twee sluizen op dit nieuwe kanaal zijn 85 m x 12 m.  Op het oude kanaal zijn de voormalige sluiswachtershuisjes bijna allemaal mooi gerenoveerd. Zo reden we verder tot Peruwlez en nadien toen we de auto aan het gemeentehuis in Antoing hadden geplaatst van daaruit terug naar de boot.  Rond 20:00 uur arriveerde er nog de vrachtboot Memphis maar aangezien deze sluizen maar tot 19:30 uur bediend worden is bij ons komen aanmeren.

    27-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 – Vrijdag 24-07-2020 – Kade Blaton – YH Peruwlez

    Vanmorgen eerst naar de Carrefour Market gefietst om brood te halen maar daar kwam ik aan de gesloten deur.  Volgens mij is de winkel hier gesloten en inderdaad, bij bevraging van een “local” bleek die winkel enkele maanden geleden de deuren te hebben gesloten.  Neen een boulanger was hier ook niet meer maar er was wel goed nieuws.  Enkele straten verder, allé eerder terug naar het centrum, was toen een Okay open gegaan en daar hadden ze ook lekker brood.  Toevallig was de persoon die ik aansprak een fervent wandelaar en hij wist dadelijk dat ik van het jacht uit Lommel dat voor de oude brug lag kwam, hij was daar gisteren avond al gepasseerd en vermoedelijk hoorde hij dat aan mijn Frans “met haar op”.  Hij vertelde dat hij ooit in Lommel op vakantie geweest was, enkele dagen na het ongeval met de reisbus met kinderen van de school in Lommel Kolonie en de school in Heverlee in een Zwitserse tunnel toen zij terugkeerden van vakantie.  Zij passeerden toen toevallig aan de school in de Kolonie en zagen daar wat er gebeurd was.  Het had hun hevig aangegrepen.

    Hij wist mij een heleboel te vertellen over wat er hier in de omgeving te zien was zodat ons gesprek enige tijd duurde en ik vermoedde dat Annie die op brood zat te wachten misschien wel een beetje ongerust was.  Ondertussen brak er bij zijn buurman nog net een jong geitje door de afsluiting en dat moest dan ook terug gevangen worden wat we met drie toch voor mekaar kregen.  Uiteindelijk belandde ik met lekker brood en, jawel een echte Franse baguette, terug aan boord.

       

    Het meer van Bernissart. Het museum van de Iguandons. Oud kanaal. En de scheve toren van Pommereuil.

    We besloten na het ontbijt eerst een ritje in deze buurt te maken en later op de namiddag verder te varen naar de YH Peruwlez die maar 7 km verder ligt en waar we de boot voor het weekend laten liggen om naar het verjaardagsfeestje van Rho te gaan en op bezoek te gaan bij Bomma.  We maakten eerst een ritje van 21 km door en rond Bernisart. Op het einde van de 19e eeuw werden in de koolmijn van Bernissart op een dikke 300 meter diepte de fossielen van een aantal inguadons gevonden wat het dorp op slag wereldberoemd maakte en van over de hele wereld wetenschappers aantrok en waar nu een museum aan geweid is.  Verder fietsten we langs het meer van Bernissart, het oude Canal Pommereuil-Antoign dat sedert het graven van het Canal Péronnes-Blaton-Nimy in onbruik raakte en gesloten werd. Vervolgens fietsten we naar het pas in de jaren 60 gegraven Canal de Pommereuil-Condé-sur-L’escaut dat ondertussen ook al vele jaren gesloten is en eigenlijk nooit gebruikt werd omdat de Fransen het oude kanaal niet wilden verbreden en uitbaggeren.  Zodoende moeten schepen nu de omweg naar Péronnes naar de Schelde en dan helemaal terug naar Condé-sur-L’escaut varen om zo verder Frankrijk in te varen. Er vielen ons verder in het dorpje Pommereuil op dat er nog steeds 6 café’s zijn die op de middag allemaal open waren (en waar overal volk binnen zat) en dat ze hier een geweldig scheve torenspits op de kerk hebben staan.

       

    Sluisdeur nu in gebruik als duivenappartement. Chateau de L’Hermitage. Basiliek van Bon Secours en een dreef in het woud van Bon Secours.

    Nadien, na een passage aan de boot voor een sanitaire stop, nog een kleine toer van 12 km gedaan naar het woud  en naar het dorp Bon Secours met zijn Basiliek boven op de heuvel met zicht over Noord-Frankrijk.  In het woud staat het Chateau de l’Hermitage te verkommeren en hele stukken van het woud zijn gerooid. Tevens waren hier in het woud 29 kleine steenkoolmijnen gevestigd. Onderweg ging Annie nog effe een off-road paadje uitproberen met het gevolg dat ze er een gedeukte knie aan over hield gelukkig niet al te erg.

    24-07-2020, 21:37 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 – Donderdag 23-07-2020 – Kade Ladeuze – Kade Blaton

    Weer goed geslapen. Rond 08:00 uur opgestaan omdat we te 09:00 uur klaar moeten zijn  voor vertrek.  We willen vandaat naar Blaton varen en moeten op 14 km ook 14 sluizen doen, dus dat gaat nog eens een lange dag worden.  Hopelijk valt het mee met de bediening. Te 09:00 uur arriveerde het personeel en die moesten eerst de Nestor door sluis 15 en twee ophaalbruggen verderop loodsen richting Ath.  Dan zouden zij ons richting Blaton begeleiden. Het gewezen vrachtschip Saiada uit Gent, nu een woonboot dat gisteren namiddag ook aangekomen was wou ook verder varen maar wij kunnen met twee niet in de sluis aangezien hun schip 29m lang is en wij 13m en de sluizen hier maar 41m zijn. Ze wilden ook zeker vandaag tot in Blaton gezien zij voor het kanaal hier hun stuurhuisopbouw moesten afbreken en het vanaf vrijdag regenachtig zou worden. Gezien S14 al open stond zijn we daar alvast naartoe gevaren en binnen gevaren.

        

    Ongewone weideafsluiting. Ligplaats in Blaton, links het canal Peronnes-Blaton-Nimy met de Porte de Garde Blaton, rechts  achter onze boot de oude sluis van het oude Canal Pommereuil-Antoign welk nu buiten gebruik is, en de Porte de Garde die in geval van een dijkbreuk naar beneden gelaten kan worden om te beletten dat het kanaal leeg loopt.

    We zullen in de sluis wel wachten tot het personeel opdaagt. Te 09:50 uur was het zover en we konden naar boven. Achtereenvolgens ging het van S14 tot S10 en toen was het tijd op te eten, voor ons en voor het sluispersoneel. En een halfuur later ging het verder tot we te 14:55 uur door de laatste sluis in Blaton waren.  Van S13 tot en met S1 hadden we steeds dezelfde mannen, vader en zoon, die ons een zeer vlotte bediening gaven wat door ons zeer gewaardeerd werd. Op het Canal Peronnes-Blaton-Nimy aangekomen hebben we ons te 15:15 uur aan de kade voor de oude sluis op het oude Canal de Pommereuil vastgelegd en hebben hier uitstekend zicht op hetgeen er voorbij vaart.

    Het is nog eens een lange vaardag geworden maar het ging toch goed vooruit, maar we gaan vandaag niet meer fietsen.

    De Saiada is er blijkbaar vandaag niet meer doorheen geraakt. Beetje sneu voor die mensen dat ze voor de volgende nacht het stuurhuis weer moeten opbouwen en morgen om de bruggen te kunnen passeren weer moeten afbreken, maar dat is het risico van met zulke grote of hoge boot hier langs te varen.

    23-07-2020, 19:11 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 – Woensdag 22-07-2020 – Kade Ladeuze

    Zalig geslapen hier, alles muisstil, zelfs geen kikkers of waterkiekens die ’s morgens beginnen te kwieten. We blijven hier nog een dag liggen. Hier geldt ook de regeling voor leden van het VVW dat de tweede nacht gratis liggen is en aangezien we toch pas vrijdag naar Perluwez varen om daar het weekend te blijven liggen blijven we nog. Rond 10:00 uur vertrokken we weer met de fiets op de auto naar Perluwez en kwamen met de fiets langs het canal Peronnes-Nimy-Blaton en verder langs het canal Ath-Blaton terug naar Ladeuze zodat we konden kijken of er onderweg nog aanlegplaatsen waren. Er zijn nog twee plaatsen waar je tussen de sluizen kan blijven liggen, één in Stambruges en één in Blaton. De laatste ligt echter pal voor de brug van de snelweg en daar is het wel lawaaierig.  Toen we bijna terug in Ladeuze waren lag de Nestor van VVW Nieuwpoort in de sluis klaar om uit te varen.  Wij waren net terug aan de boot toen die hier arriveerde. Later op de namiddag arriveerde nog een spits, de Saiada uit Gent, die nog net voor de Najo III uit Emblem kon liggen.

      

    De kerk van Beloeil.  De ingang van het park en het kasteel.   De voorzijde aan de kant van het meer.

    Nadien zijn we nog naar het Chateau de Beloeil gereden maar daar stonden we voor de gesloten deur.  Gesloten wegens corona. Het omliggende park was eveneens gesloten dus daar konden we alleen eens helemaal rond rijden maar wegens een muur van 3 meter hoog rondom konden we alleen aan één zijde waar een stuk geen muur staat iets zien. Het is groot maar dat is ook alles wat we er van kunnen zeggen. Op de terugweg langs gereden bij de enige winkel in de omtrek en dan terug naar de boot.  Uiteindelijk hebben we vandaag nog 34 km gebold wat het totaal tot nu toe op iets meer dan 800 km brengt.

    22-07-2020, 21:10 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 – Dinsdag 21-07-2020 – YH Ath - Ladeuze

    Gisteren avond is iemand van SPW komen informeren of wij morgen wilden vertrekken dus spraken we af dat we om 09:00 uur zouden aanvangen. Deze morgen arriveerde die man terug en zei dat de boot van Emblem die voor sluis 21 lag met ons mee zou varen tot Ladeuze en dat die eerst nog door sluis 21 en 20 moest zodat wij mochten naar de ophaalbrug varen van het moment dat de boot boven was. Iets voor  09:00 uur kwam deze boot uit de sluis en gingen we samen op pad naar S19.  De sluis stond open en we konden dus onmiddellijk binnen.  Het vlotte vandaag heel goed, we hadden geluk dat geen van die grote boten mee moest want daar moesten wij dan telkens op wachten.

       

    Klaar voor vertrek. Het TGV-viaduct van Chiévres. Ultramoderne brug voor hier. Kerktorenspits Chiévres.

    Nu waren we maar met ons twee dus hadden we alle plaats in de sluis en moesten wij nergens wachten.  We arriveerden dan ook na 8 km met 5 sluizen netjes op de middag in Ladeuze.  Het is hier een mooie graskade met metalen damwandplaten voorzien van elektriciteit en water.  Er kunnen hier een zestal jachten van onze grootte liggen.  Er staat telkens een picnickbank onder de bomen voor twee aanlegplaatsen.

      

    Marktplein Chiévres. Kapel van Johannes de Doper in Chiévres. Toch nog een kroeg onderweg maar te vroeg.

    Na het aanleggen hebben we gegeten en reden we weer onze dagelijkse tocht via nrs 79.87.80.73 naar Maffle en aan de overzijde van het dorp via 72.63.84 terug naar Ath.  Deze tocht van 14 km  bracht ons van Ladeuze door de velden naar Chiévres en via Maffle naar Ath.  Onderweg reden we voorbij een erwtenveld dat net geoogst werd.  Er reden vier speciale maaidorsers over het grote veld en telkens reden twee tractors met een grote speciale hef-kipkar langs de maaidorsers om de lading op te halen en brachten die op de weg naar een trekker-oplegger waar de lading ingekiept werd.  We reden door Chiévres met zijn mooie grote marktplein, de kapel van Johannes de Doper die nu (volgens een bord dat erbij staat) nog altijd een bedevaartsoord blijkt te zijn voor “bedeesde kinderen” (zijn die er de dag van vandaag nog wel?) en zijn mooie torenspits van de kerk.  We passeerden ook het vliegveld waar net toen we even aangelegd hadden in Ladeuze twee C130’s opgestegen waren en enkele toeren hierboven maakten voor ze vertrokken.

        

    Met vier grote maaidorsers wordt een groot erwtenveld aangepakt en met speciale hef-kip karren worden de erwten naar de wachtende trekker-oplegger voor een fabriek van diepvriesgroenten gebracht.

    In Chiévres hoorden we geruime tijd het deuntje van de film “Bridge over de river kwai” door ons beter gekend als het deuntje van “Charel, ik heb je ga…. gezien, Charel…..” dat ons leek uitgevoerd te worden door een fanfare.  Wij dachten aan een fanfare ter gelegenheid van de nationale feestdag doch enkele straten verder vonden we de uitvoerder. Het bleek een ijskar te zijn.

    21-07-2020, 21:30 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 – Maandag 20-07-2020 – YH Ath

    Voormiddag weer eens gaan winkelen. Gisteren avond is mijn waterreservoir met door de zon opgewarmd douchewater gebarsten en op een paar liter na leeg gelopen dus moet ik dus ook op zoek naar een nieuwe bidon. Die vonden we in de “Stock Ath” op de Chaussee de Tournai.  Dit is de grootste handelszaak voor de bouw die ik ooit gezien heb.  Ze hebben hier volgens mij alles wat je ook maar nodig hebt om te klussen, de tuin en interieur. Ze hebben ook alle mogelijke bouwmaterialen in voorraad tot en met keukens en badkamers toe. De parking staat dan ook volledig vol met heel wat auto’s met aanhangwagens en lichte vrachtwagens van aannemers.

    Na het winkelen en het middageten zijn we weer gaan fietsten (28 km) op het knooppuntennetwerk dat in Wallonie ook uitgewerkt is.

          

    Hier is iemand kwaad geweest! Het lijkt hier wel Parijs-Roubaix. Maar wel mooie panorama’s.

    We reden via de nrs 86.84.63.71.69.56.54.55.53.52.39.38.51.41.42.43.83.85 en terug naar 84 aan het station en passeerden door de dorpjes  Lanquesaint, Isières, Meslin-L’Eveque en de landelijke glooiende boerenbuiten errond.  Het is mooi fietsen hier en er zijn hier ook nog van die echte oude  kasseistroken waar we overheen dokkerden.  We zijn vandaag hier echter maar enkele fietsers tegengekomen.

    Ik had deze namiddag voor we vertrokken al gebeld naar de sasseniersdienst met de melding dat we morgen vroeg wilden verder varen (kwestie van de eerste te zijn) en in de namiddag arriveerde een van hen die kwam informeren  of wij gebeld hadden.  Het blijkt dat een verbouwde spits van 29 meter die vanmiddag nog aangekomen is mee moet maar die kan normaal bij ons niet bij in de sluis en er zouden er nog een paar op komst zijn.  We zullen dan morgen vroeg wel zien wat het gaat worden.  De drukte hier is helemaal het gevolg va de stremming aan de brug in Geraardsbergen midden in het vaarseizoen.

    20-07-2020, 21:22 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 – Zondag 19-07-2020 – Kade S21 Ath – YH Ath

    Deze morgen toch nog maar eens terug gebeld naar de nummer om het sluispersoneel te vragen of zij nog wisten dat wij beneden de sluis lagen en naar boven wilden.  Ze waren het ditmaal niet vergeten en te 09:15 uur was voor ons sluis 21 klaar gemaakt en konden we verder. We moesten verder naar sluis 20 waarboven de jachthaven van Ath gevestigd is. Toen we aan sluis 20 aan kwamen stonden de deuren open en ging het vlot omhoog.  We legden ons aan de rechteroever (dus links in onze vaarrichting) vast.  De kade is hier rijkelijk voorzien van bolders en er staan nieuwe blauwe kasten voor water en of elektriciteit die echter op slot zijn.  Op een informatiebord staat de informatie (6€/nacht, 2€ elektriciteit, 2€ Water, 2€ douche) en de nummer van de havenmeester met het adres van de capitainerie. 

       

    Brugje over canal Ath – Blaton te Maffle.  Opruiming van algen.

    Toen ik op dat adres op zoek ging vond ik de huisnummer niet en op de plaats waar die nummer normaal moest zijn is nu een sportterrein met kantine.  Toen ik de nummer belde vernam ik dat er geen capitainerie meer was en dat er geen elektriciteit en water meer voorhanden was. 

         

    Ex-fabriek nu school. Patrouille te paard. Aankomst van de volgende lichting.

    Ze hebben hier dus weer een hele investering gedaan en het zaakje ligt weeral plat!  Het is nu wel een voordeel dat je dan ook geen liggeld meer moet betalen maar de mensen die er op rekenen dat ze hier hun watertank konden vullen komen weer bedrogen uit.

    Wij zijn voor een fietstochtje van 24 km terug naar Geraardsbergen gereden om de auto op te halen. En in de late namiddag nog een ritje van 13 km door Ath en omgeving gemaakt.

    19-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 – Zaterdag 18-07-2020 – ‘t Schipke

    Deze morgen eerst contact opgenomen met bewaking van De Gavers om de elektriciteit te komen opnemen en af te rekenen. Blijkbaar gaan ze de rekening, ik denk zo ongeveer een héle euro, opsturen. Na het ontbijt vertrokken we dan te 08:45 uur richting zuiden. Eerst moesten we ter hoogte van de jeugdherberg voorbij een rij vissers van een viswedstrijd die ongeduldig zaten te wachten tot ze mochten starten. Er werd al duchtig gevoederd om de vissen naar hun plekjes te lokken. Het ooievaarsnest voorbij de brug was leeg en we hebben vlak bij nog een tweede gezien welk echter ook al verlaten was.

        

    Ath - Gezellig op het marktplein maar coronaproof ? Gebouw er financiën.  Het station

    Toen we aan de Wijngaardbrug arriveerden kregen we te horen dat we even moesten wachten omdat er afvaart in de sluis lag en de sassenier van die sluis ook de beide bruggen voordien moest bedienen.  Het even werd al snel 35 minuten. Voorbij de Wijngaardbrug moesten we dan nog tien minuten wachten eer de vorige dicht gegaan was (Bij de derde poging om te dalen ging de brug dan helemaal toe) en de Grotestraatbrug open kon gaan. Van de automatisatie waar de voorbije week de brug gesperd was is niet veel terecht gekomen.  Het mannetje moet alles  nog ter plaatse komen bedienen en gaat dan telkens te voet naar zijn andere bedienpost, zelfs naar de sluis verderop.  Sluis Geraardsbergen lijkt mij een sluis die nog in dezelfde staat is als toen ze (100 jaar ?) geleden gebouwd werd.  Er staan zelfs geen bolders om vast te maken, de bovenkant van de kaaimuren is verweerd uitgevoerd in hout dat volledig kromgetrokken is en op veel plaatsen omhoog steekt. Er overheen gaan is volgens mij levensgevaarlijk. 

         

    Ligplaatsje net voor sluis 21 Ath.  De Dendre Oriëntale. 

    De deuren zijn ook nog in hout en manueel te bedienen. Enkele jaren geleden werd gestart met renovatie van het complex van sluis en stuw, doch de “groene jongens” hebben toen met een rechtszaak de werken laten stil leggen omdat er geen vistrap voorzien was en nu twee of drie jaar later ligt de werf er totaal overwoekerd bij. Of dat ooit nog goed komt weet ik niet.

    Toen we eindelijk boven de sluis waren en de sassenier zei dat hij zijn collega’s ging verwittigen van onze komst ging het verder naar sluis Deux Acres op het Waals grondgebied. En daar begon de miserie. We waren blijkbaar toch niet aangemeld, en de bediening hier loopt met blokvaren en het eerstvolgend blok vertrok pas te 14:00 uur werd ons gemeld met het gevolg dat we ons voor de stuw (geen mogelijkheden voorzien om aan te leggen) aan de balustrade hebben vastgemaakt en daar drie uur hebben liggen wachten. Die dienstregeling wordt nergens vermeld, er staat geen bord, helemaal niets.

    Te 14:00 uur kwam er van de andere zijde een boot in de sluis gevaren dus hebben we maar dadelijk los gegooid en ons voor de sluis klaar gelegd. Eenmaal in de sluis en boven kregen we een hele uitleg over hoe de dienstregeling dan wel in mekaar zat en het enige wat ik er van kan uitmaken is dat de mannen liever niet werken of toch zo min mogelijk. Van sluis Deux Acres ging het nog via een aantal ophaalbruggen en de sluizen  Lessines, Papignies, Rebaix en Bilhee tot voor sluis 21 Ath.  Niet door sluis S21 want daar was het te laat voor geworden. Het was ondertussen 16:30 uur geworden en hun dienst loopt tot 17:30 uur maar ze konden (of wilden) niet verder. Het is hier Wallonie hé.  We zullen er ons maar bij neerleggen en hier voor de sluis blijven liggen en morgen vroeg tot in de jachthaven van Ath varen.

    18-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 – Vrijdag 17-07-2020 – Steiger De Gavers – ‘t Schipke

    Vanmorgen wakker geworden onder een grijze hemel met lichte motregen. Onze pluviometer was echter leeg dus het is de hele nacht droog geweest.  De stremming van de brug in Geraardsbergen is voorbij maar wij gaan een dagje wachten om verder te varen.  Ik vermoed dat er een aantal schepen onderweg lagen te wachten en ik wil niet in een opstopping terecht komen dus kunnen we beter hier wachten.

    We verwachten vandaag bezoek van Kris, Danny, Wietse en Rho.  Kris en Danny hebben om 10:00 uur een afspraak in Deinze en zetten Wietse en Rho hier bij ons af. Zij arriveerden te 08:45 uur en dan zijn we een kilometer verder naar ’t Schipke gevaren gezien we de batterijen weer vol willen laden voor we verder varen.  Je kan hier liggen aan 8 € ongeacht de grootte van de boot, water inbegrepen.  Elektriciteit werkt met een meter die de havenmeester komt aanzetten.

      

    Testvlucht ? 

    Toen ik deze middag met de fiets naar de winkel en terug reed, zag ik drie boten richting Ninove varen en ik kwam er drie tegen die richting Geraardsbergen voeren.  Het waren dan allemaal boten van 25 meter en meer. Onderweg zag ik in de bocht net voorbij de brug een ooievaarsnest met 4 ooievaars. Toen ik later met Rho terug reed om te gaan kijken vlogen ze net van het nest op.  Aan de min of meer stuntelige start te zien denk ik dat het een van de eerste vluchten van de jongen geweest is. Drie ervan vlogen “in driehoekformatie” vlak bij elkaar terwijl nummer 4 ( ik denk dat dat een van de ouders was) op enkele tientallen meters er achteraan zweefde. Na een vijftal minuten in de buurt te hebben rondgevlogen in de buurt van het nest vlogen ze terug in de richting van het nest. 

    S’ Middags zijn Kris en Danny terug gearriveerd? Na de middag klaarde het helemaal op en op momenten was het in de zon al te heet en heb ik de zonwering opgehangen. Nadien zijn ze allemaal een wandeling rond De Gavers gaan maken terwijl ik aan boord bleef en de watertanks heb bijgevuld dus kunnen we er weer een tiental dagen tegenaan. s Avonds zijn we nog eens aan het ooievaarsnest gaan kijken, ze zaten weer allemaal op het nest dus ze zijn allemaal veilig geland.

    17-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 – Donderdag 16-07-2020 – Steiger De Gavers

    Vanmorgen was het grijs met af en toe wat motregen.  Rond de middag stopte het motregenen en na het middageten vertrokken we weer voor een fietstochtje. Het ging langs de nrs 74.73.70.71.36.29.28.24.89.85.87 84.82.81.80.73.74 waarbij we van de ligplaats naar Schendelbeke, Vloerzegem, Ophasselt, Erwetegem, Sint Maria Oudenhove, Lierde, Sint Maartens Lierde, Deftinge, Geraardsbergen en terug naar Schendelbeke reden.  Met momenten enkele kuitenbijters (niet zo lang maar toch stevig) voor de kiezen gehad maar dat werd telkens beloond met mooie vergezichten.  Het enige nadeel van deze tocht op de linkeroever van de Dendervallei was de met momenten erbarmelijke staat van de wegen en wat hier een fietspad genoemd wordt.  Ze kunnen hier nog wat leren van de fietspaden bij ons in Limburg.

        

    Aannemer in faling ?    Oppassen voor overstekende eekhoorns!

    De meeste wegen (buiten de gewestwegen) zijn hier uitgevoerd in beton in de jaren 1975-1980.  De opeenvolgende betonvakken zijn in de loop der jaren gekanteld in de lengterichting waardoor de overgangen tussen de stroken op sommige plaatsen 5 cm bedraagt wat je heel goed hoort bij het naderen van auto’s.  Ik moet dan altijd denken aan dat deuntje van die trein met “kedeng, kedeng, oeoe” van de Nederlandse zanger Guus Meeuwis. Veel van de betonplaten zijn ook gescheurd, dwars er overheen of aan de hoeken.  En net daar moeten wij met de fiets overheen. Af en toe begint er uit het niets een stuk echt fietspad voor enkele honderden meters lang en net als je dan denkt : “Oef eindelijk” dan stopt het even plots als waar het begon, net of ze ergens nog enkele euro’s hadden liggen en gedacht hebben : “Die kunnen we hier wel neergooien.”  Voor de rest was het weer een mooi ritje en we hebben zelfs geen spatje regen gehad. ’s Avonds waren we weer moe en na een paar spelletjes Rummicub was het weer tijd om te douchen te gaan slapen.

    16-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38 – Woensdag 15-07-2020 – Steiger De Gavers

    We zullen hier nog maar wat blijven liggen want de stremming aan de brug in Geraardsbergen duurt nog tot vrijdag morgen.  Deze morgen de motor een uurtje laten draaien om de battterijen bij te laden en het water op te warmen. Met een bewolkte dag van gisteren en we al 7 dagen niet aan een stopcontact hebben gelegen en bijna niet gevaren hebben viel deze morgen de koelkast in beveiliging  omdat de batterijspanning te laag was.

    We wilden rond 10:00 uur ook nog skypen met Bomma, maar dat viel in het water omdat alle afspraken daarvoor blijkbaar geannuleerd werden (Wij hebben hier echter niets van gehoord!) omdat er bezoek toe gelaten was.

     

         

    Vliegveldje Overboelare. Moderne woning op de Edingensteenweg. Boven op ´De Muur¡ en de weg ernaartoe.

    We zijn dan maar gaan fietsen, 27 km via het fietsnetwerk via de nrs 74.73.80.81.83.28.29.78.75.76.80.81.73 langs de Dender naar en door Geraardsbergen, Overboelare en verder tot in Twee Akren dan de heuvel over naar Viane, Moerbeke en naar de Oudeberg waar we boven op De Muur terecht kwamen en van daaruit steil naar beneden naar het stadsplein afdaalden. Volgens de bewoners van Geraardsbergen  is hun Muur één van de drie meest wereldberoemde muren: Eerst de Berlijnse Muur, dan de Chinese Muur en dan Dè Muur.  De zijde waar wij langs naar boven kwamen mag dan niet zo steil zijn als de richting van het stadsplein naar boven maar moet er niet voor onderdoen.  Na een verdiend terrasje nog wat winkels gekeken en dan via de andere zijde terug naar Schendelbeke en naar De Gavers.

    15-07-2020, 18:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs