Vertrokken te 09:40 uur en aangekomen steiger Avelgem
11:20 uur. Het was weer heet vandaag, de auto staat vlakbij dus hebben we
vandaag niet gefietst. Alleen veel met
water gestoeid en gerust. Toen we net
vast lagen aan de steiger kwam er aan de kade aan de sluis nog een jacht (GB)
aanleggen.
Een van de wrakjes die hier liggen.
Voor de rest zijn er hier een aantal vrachtschepen op en
af gevaren en dat was het.
Het Nederlandse vrachtschip dat gisteren avond nog
aangelegd had voor sluis Zwevegem was deze morgen al vertrokken. Wij zijn er niet van wakker geworden, we
hebben het alleszins niet gemerkt. Na de bakkersronde naar de Okay en na het
ontbijt hebben we weer een fietstocht van 23 km gemaakt naar Kortrijk en
omgeving. Een deel van de rit ging over de Trimaarzate die ons van Zwevegem tot
in het centrum van Kortrijk bracht. We
passeerden nog eens aan de jachthaven aan de Broeltorens waar we naartoe wilden
waar nu over de hele lengte van het hele plein langs de oude Leiearm terrasjes
zijn opgezet. Er is nog weinig volk en
die mensen die er rondlopen en fietsen dragen op een uitzondering na allemaal
mondmaskers.
Gerestaureerde industriële site.Enkele beelden uit het Groeninghepark. Een
van de vele voetwegen in de buurt.
We fietsten ook langs het zwembad van Kortrijk, langs het
Groeninghepark waar volgens de overlevering de Guldensporenslag in 1302 plaats
vond, langs nieuwe wijken, oude gerenoveerde fabrieksgebouwen en langs de
jeugdherberg waar we 23 jaar geleden samen met onze vrienden Oscar en
Bernadette overnacht hebben tijdens onze fietsvakantie. Op een pas gerooid
aardappelveld hebben we na-geoogst, iets wat we vroeger toen ik 6-7 jaar oud
was moesten doen van mijn grootvader. Met andere woorden, toen moesten de
aardappeltjes die te klein waren om geschild te worden en op het veld waren
blijven liggen, opgeraapt worden en gekookt te worden om te voeren aan het
varken dat toen bij heel veel gezinnen vetgemest werd. Nu vind je in alle bijna
winkels deze aardappeltjes als krielpatatjes en wordt er nog geld aan uit
gegeven.
De oude Leiearm door Kortrijk. De Broeltorens. De Abdijmolen. De duiktank op de Transfo-site.
Toen we in de namiddag op de boot waren zijn er een uurtje na mekaar twee
vrachtschepen achteruit uit de Zwevegemsluis gekomen die hier in de zwaaikom
hebben gedraaid en richting Bossuit gevaren zijn. Blijkbaar kunnen die voorbij de sluis nergens
gedraaid komen om terug te varen. De
boten waren dan ook 80 m en 110 m lang. In de late namiddag heeft Annie het nog eens
aangedurfd om alleen het stadje in te trekken.
Hopelijk vindt ze haar weg terug weer zonder al te veel moeite.
Na het avondeten hebben we nog een fietstocht van 24 km
gemaakt zodat het totaal vandaag op 47 km kwam.
We reden langs het kanaal tot aan de smalspoorbrug , naar de overkant
over de Keiberg, langs de gehuchten Vierkeer en Truweel naar Otegem. Langs Klein Ronse en de Vossenhoek naar
Vichte en vervolgens via Brandemolen en Veemeersen tot aan sluis Zwevegem waar
we terug overstaken en aan de boot arriveerden.
Weer een rustige nacht gehad. Gisteren is hier, althans terwijl wij aan de boot, waren geen
enkele boot gepasseerd. Met die kapotte deur aan de laatste sluis in Kortrijk
komen er toch zeker bijna geen jachten langs. We zijn rond 08:00 uur wakker
geworden van het lawaai van her verkeer aan de overkant van het kanaal. Na het
ontbijt vertrokken we richting Zwevegem.
We hadden het kanaal vandaag met uitzondering van een viertal roeiers
weer helemaal voor ons alleen. Vandaag alleen door sluis Moen en dan door tot
net voor Bekaert in Zwevegem waar we aanmeerden op de hoek van de grote
zwaaikom, net aan een laddertje zodat we ondanks de hoge kade, zij het met wat
moeite, toch de fietsten kunnen afzetten.
Te 11:20 uur lagen we vast.
Fabrieksgebouw wordt gerenoveerd. Er zijn hier enkele
kano- en roeiverenigingen.
Na het middageten en de afwas vertrokken we weer voor een
fietstochtje van 24 km. Van Zwevegem
reden er langs het kanaal in de richting van Kortrijk waar we op de Leie aan
sluis 11 uitkwamen. Daar ben ik even
gaan informeren naar de stremming van deze sluis die normaal tot 10.08.20
geprogrammeerd was. Van de bedienaar van de sluis (inderdaad, de bedienaar van
de sluis die reeds van april 2020 gestremd is en nog steeds bemand is ondanks
er geen enkele boot meer gepasseerd is!) vernam ik dat de sluis voorzien werd
van nieuwe deuren maar dat er nog problemen waren die eerst nog moesten
opgelost worden en dat dat pas na het bouwverlof zou gebeuren. Hij had er geen
goed oog in dat de stremming op 10.08 voorbij zou zijn! Dat weten we dan ook
alweer, we zullen overmorgen maar terugdraaien en via de Schelde verder
richting Gent varen. We gaan hier nu
weer geen week blijven wachten zoals voor de werken aan de brug in Geraardsbergen
enkele weken terug. Vervolgens fietsten we langs de Leie tot in Harelbeke waar
nu de nieuwe sluis en de nieuwe stuw klaar is en grotere schepen aankan.
Oude pakhuizen tussen sluis 10 en 11.Het mooie stationsgebouw van Harelbeke.
De kades in Harelbeke zijn helemaal vernieuwd en er ligt
een imposante draaibrug voor het fietsverkeer.
Van hieruit ging het richting provinciaal domein De Gavers waar we
helemaal omheen fietsten en dan richting Deerlijk. Over de snelweg ligt hier een knappe
fietsbrug met aan beide zijden het fietspad dat in een grote cirkel omhoog
loopt tot op de brug. Na 24 km
arriveerden we terug aan de ligplaats maar zijn we nog door gereden naar het
centrum om daar eens te gaan kijken. Er
zijn allerhande winkels maar er is geen echte winkelstraat zoals dat in sommige
steden is. Vlak bij de ligplaats, op loopafstand (100 m) van het kanaal, is er een
nieuwe Okay gekomen. Voordien moest je door het centrum naar een Delhaise, een
Carrefour of de Aldi en dat is te voet wel een eindje. Op het einde van de rit
kregen we enkele verspreide druppels te verwerken en we waren 5 minuten aan de
boot toen er een fikse bui uit viel.
Deze morgen zaten aan de overkant al een paar vissers op
het stek. Op het stekje van de Avergemse
Ski Club was ook al activiteit. Er stond
een kampeerauto en er zaten al mensen in het waterskibootje maar er werd nog
niet gevaren. Aangezien er weer warm
weer voorspeld werd zijn we al vroeg voor onze fietstocht vertrokken. Wa maken vandaag een tocht van 32 km die ons
via de nrs 66.84.67.74.69.50.80.57.77.61.76.72.23.83 en 86 terug naar de
aanlegplaats voerde.
Molen, rabarberveld en het Laatste Oordje in Bellegem.
We reden weer langs mooie plaatsjes, soms over van die kleine
voetpaadjes die dedorpjes buiten de
normale weg dwars door de akkers en weides met mekaar verbinden, dan weer eens
steil bergop met de beloning van een mooi panorama. Ergens onderweg, de straat
noemt daar “Het Laatste Oordje” passeerden we net op de middag aan restaurant
“De geit” waarvan we geprofiteerd hebben en daar weer lekker zijn gaan eten
(Stoofvlees van varkenswangetjes met Bevergems bruin bier met frietjes en een
salade).Met het buikje vol begonnen we
aan de resterende kilometers en rond 15:00 uur arriveerden we terug aan de
boot.
Nu was er wel activiteit bij de ASC maar we hebben daar
geen last van gehad. Na het avondeten
ben ik nog een rondje ter plaatse (6 km) gaan maken maar dit maal aan de
overkant van het kanaal Kortrijk-Bossuit tot in Moen en terug. S’ Avonds waren
we weer moe en toen het wat frisser werd zijn we de kooi opgezocht.
Het vrachtschip was deze morgen al vroeg vertrokken maar
dat hebben we niet gemerkt. Na het bakkersbezoek en het ontbijt zijn we ook
vertrokken richting Sluis Hérinnes. Daar
aangekomen werd op ons verzoek onmiddellijk de sluis klaar gemaakt en konden we
binnen. We hebben hier ook water bij
getankt gezien ik verwacht dat we dat niet onmiddellijk ergens nog kunnen hier. Toen we sluis Hérinnes uit voeren kwam er al
een koppelverband aangevaren. Onderweg vandaag nog een jacht tegen gekomen en
net voor sluis Bossuit nog een lege spits. Aan sluis Bossuit hetzelfde
scenario, sluis dadelijk klaar, wij binnen en naar boven. Dit duurde wel een kwartier gezien de sluis
185 m lang en 12,5 m breed is en er een verval van 10 m en er een massa water
voor naar binnen moet. Voorbij de sluis legden wij aan aan de steiger van
Avelgem. Hier liggen vier boten waarvan
er zeker 3 niet meer varen of toch al een hele tijd geen bezoek gehad hebben. Ze liggen dan ook allemaal nog een 5 a 6 meter
van mekaar zodat er niet veel plaats overblijft. Ik denk dat ik eens een mailtje met fotos
van de toestand naar de gemeentedienst Avelgem ga sturen met de vraag eens
maatregelen te nemen zodat passanten ook eens kunnen aanleggen.
Vrouwen aan het stuur. Hertenboerderij in Knokke. Hier
stond vroeger het station van Sint Denijs.
We hebben vandaag ook onze 1000e km van deze
reis gefietst.Vandaag was het een ritje
van 23 km via de nrs
86.66.72.76.60.83.23.42.43.5.26.50.40.46.51.92.48.52.64.63.57. Hier komen de
twee netwerken, Schelde en Leistreek tegen mekaar.Het is hier zeer landelijk, licht glooiend
met zeer grote velden waarop in de meester gevallen granen staan die momenteel
geoogst worden.Het is dan ook een heen
en weer gerij van tractoren met grote aanhangwagens en van grote maaidorsers.
Nieuwe stuw aan sluis Hérinnes. Gemaaid vlasveld. Ligplaats van Avelgem boven
sluis Bossuit.
Voormiddag een fietstocht van 18 km gemaakt langs het
Spierekanaal tot Leers-Nord en zo terug naar Pecq. Het kanaal is heropend in
2010 maar veel beweging is er niet meer. Begin van het seizoen was er een
scheepvaartbericht uitgegeven dat er maar 90 cm water stond maar de sluizen
zijn nu allemaal boordevol, dus dat probleem is er niet meer maar het bericht
staat nog steeds actief bij de scheepvaartberichten! Wordt dat dan helemaal
niet gecontroleerd en aangepast? Voor
sluis Leers-Nord ligt een kleine rondvaartboot maar die is zo te zien ook al
lang niet meer van plaats geweest.
Herdenkingsplaat heropening Spierekanaal. Sluis Leers-Nord net op de grens. Ligplaats aan de
kade in Pecq.
Wegens de hitte voor de rest niet veel meer gedaan vandaag
buiten ons van binnen en van buiten goed nat gehouden. s Avonds hebben we dan
na 19:00 uur nog een kleine tocht (5km) gemaakt naar Spiere en terug.
Rond 22:30 uur is er nog een groot vrachtschip voor ons
komen liggen. (sluizen sluiten op vrijdag hier te 22:00 uur) Laat op de avond
begonnen er zich onweerswolken bijeen te pakken en in de verte ten oosten van
ons in de richting Ath en ten noorden van ons richting Oudenaarde brak er een
serieus onweer uit. Het flikkerde met momenten net of er iemand met een grote
stroboscooplamp bezig was. Op die plaatsen werd de lucht bijna zwart en het
moet daar flink geregend hebben.Wij
verheugden ons ook op een goed plensbui maar het enige resultaat was dat de
boot net nat genoeg was om ze een beetje op te poetsen maar onze zwemkledij
hebben we quasi droog opgeborgen.
Aangezien de binnen-thermometer op 36 graden stond hebben
we aanvankelijk een tijdje buiten geslapen maar Annie lag niet comfortabel op
de bank en is naar binnen gegaan. Ik ben
enkele uren later gevolgd toen het wat afgekoeld was.
Toen we deze morgen opstonden was de Blue Steel reeds
vertrokken. Wij hebben hier niets van
gehoord of we dachten misschien dat het een voorbij varend vrachtschip
was. Na het ontbijt vertrokken wij ook
richting Doornik waar we wilden gaan liggen omdat daar elektriciteit en water
te krijgen is. Toen we echter te 10:10
uur arriveerden aan de halte fluvial bleek deze een werf te zijn geworden.
De werf van de Halte Fluvial van Doornik. Op de Schelde
tussen Doornik en Pecq.
Een stukje steiger was er nog wel maar de verbinding met
de oever was weg, dus dan kan je niet van de boot en daar zijn we dan ook niets
mee. Toen ik via de radio informeerde bij sluis Kain bleek de enige
mogelijkheid om op dit stuk van de Schelde aan te leggen met pleziervaart in
Antoing was en daar kwamen we net vandaan.
Dan maar verder gevaren en in Pecq kwamen we aan de nieuwe kade die we
enkele jaren ook gebezigd hadden en daar hebben we dan maar aangelegd.
Kasteeltje van Instituut Saint-André. Watermolen
Froyennes. Oude opengewerkte cementoven met onderaan de stookgaten en midden
erin een soort kegel die het afgewerkt cement naar de buitenkant duwde waar het
kon opgeschept worden. Het moet
daarbinnen zo heet als in de hel geweest zijn voor de arbeiders.
Na de middag met de fiets terug naar Antoing via de nrs 59.58.63.62.67.86.85.84.13.23.27.3.48.49.51.8.11.9
en 10 en kwamen door Pecq, Esquelmes met zijn Chateau, Ramegnies-Chin met zijn
Chateau Ramegnies, Chateau de Chin, Chateau Belle Rive en het mooie gebouw (oud
kasteeltje) van Instituut Saint-André, Doornik Centrum, Les Bastions, Allain en
Vaulx waar we de Schelde terug overstaken en via de ruines van de oude
cementovens tot aan de brug van Antoing reden en daar terug overstaken.
Dag 51 â Woensdag 29-07-2020 â Halte Fluvial Antoing
Na het ontbijt efkes naar de bunkerboot Neptunus gegaan
voor de aanschaf van een nieuwe vlag, de onze is zo door de zon afgeschenen dat
er bijna geen kleur meer op zit. Tevens
een nieuwe vlotterschakelaar gaan halen voor de douchepomp gezien die af en toe
kuren vertoont en soms blijft draaien als de bak leeg is. Als dat nu nog te
dikwijls gebeurt moet ik die vervangen.
Nadien hebben we weer een fietstocht gemaakt via de nrs 10.24.51.73.96.58.59.60.62.94.73.53.14.16.12
en terug naar 10 dat ons van Antoing naar Bruyelle, Wez-Velvain,
Jollain-Merlin, Hollain, Bléharies, Laplaigne, Péronnes-Lez-Antoing en terug
naar Antoing voerde met onderweg nog een ommetje over het grondgebied van
Flines-Lez-Mortagne waar we nog gaan kijken zijn naar een plaats waar eind 1944
een Langcaster bommenwerper neergestort was nadat die verderop geraakt was door
luchtafweer toen hij van een bombardement terug keerde. Pas in 2010 werd hier
ter nagedachtenis een monument opgericht zowat midden in het bos net op de
grens B/Fr.De plaats is enkel te voet
en met de fiets bereikbaar over een klein smal paadje.
Toen we terug aan de boot arriveerden had het jacht Blue
Steel (NL) op de plaats voor ons aangemeerd. Aan boord een Engels koppel dat
mede-eigenaar is van de boot en die hun vakantie hier doorbrengen. Ze hebben
samen met twee andere koppels de boot aangekocht en houden achter mekaar aan
drie weken vakantie op de boot.
Schelde in Bléharies. Monument in Flines-Lez-Mortagne.
Plein met rotonde in Antoing.
In de namiddag ben ik te voet door Antoing, langs het
chateau (maar er is niet veel van te zien buiten de torens gezien er helemaal
rondom een hoge muur rond staat) gegaan om de auto te gaan halen aan het
administratief centrum en hem hier op de parking beneden te zetten.
Torens van Chateau Antoing.De bovenste ingang met de steile weg
ernaartoe.
Er staan hier wel een aantal mooie oude gerestaureerde
gebouwen en er zijn enkele mooie pleintjes te ontdekken. In de hoofdstraat zijn
allerhande winkels, enkele cafés, een paar restaurants, een boucherie en aan de
rand van het kleine centrum beneden langs de Schelde is een nieuwe Aldi. En
boven kort bij het Administratieve Centrum en het kerkhof bevindt zich een
Colruyt. Dus hier kan je normaal wel vinden wat je doorgaans nodig hebt.
Dag 50 â Dinsdag 28-07-2020 â Kade boven S Maubray
Weer een goed plaatsje om te overnachten. Deze morgen om 06:10 uur vertrok de Memphis maar
ik werd pas wakker toen de boot bijna in de sluis lag. Het is wat grijs overtrokken en vannacht
heeft het blijkbaar een kleine bui gedaan, het dek is nat maar achteraan onder
de kap is alles nog droog dus veel zal er niet gevallen zijn. Iets voor 08:55 uur waren we klaar om te
vertrekken en gezien de sluis bovenaan nog open stond hebben wij de sluis maar
opgeroepen en we mochten dadelijk binnen.
Het is hier weer een sluis met een verval van 12 m maar er zijn
drijvende bolders. Het duurde een vijftal minuten en toen waren we weer beneden. We komen nu op La Grande Large, het meer
tussen de twee sluizen met een basis van ADEPS, de jachthaven Péronnes en in de
rechterhoek jachthaven Antoing. Wij gaan
echter verder. Aan de overzijde van het meer aan sluis Péronnes moesten we
wachten op een vrachtschip dat naar boven ging en toen was het onze beurt. Hier is het verval ongeveer 8 meter maar hier
zijn geen drijvende bolders, dus is het hier herpakken op de verschillende
muurbolders in de sluiswand. Toen we
onder en buiten waren kwamen we al dadelijk een vrachtschip tegen en toen we
iets verder op de Schelde arriveerden passeerden we een Frans koppelverband van
spitsen die net naar de sluis draaiden.
La Grande Large van Péronnes.Mooie vergezichten tijdens onze fietstocht.
Ruine (14 Eeuw) van het Chateau van Vaulx.
Wij wilden naar Bleharies aan het oude douanekantoor net
voor de grens gaan en daar gaan liggen maar het lag er vol binnenschepen en dan
zijn we maar terug gekeerd naar Antoing naar de Halte Fluvial.Daar lagen twee jachten, de Alma die we ook
in Ath hebben gezien, en de Nausicaa uit Anseremme.Beide lagen tegen de achterste kade, de kade
vooraan was helemaal vrij.
Onze fietstocht van 34 km voerde ons namiddag over het
glooiende landschap met mooie vergezichten en kleine dorpjes en langs enkele
Chateaus. We reden via de nrs 10.12.17.40.38.35.1.34.32.30.48.7.1.23.4.5.11.9
en terug naar 10 waarbij we door de dorpjes Fontenoy, Vezon, Barry,
Froidmanteau, Maulde, Beclers, Havinnes, Warchin, Allain, Vaulx, Calonne en
terug naar Antoing reden. Onderweg kwamen we enkel twee andere fietsers en drie
wielertoeristen tegen en ergens onderweg stonden enkele jongeren met een fiets
aan de kant. Er wordt hier blijkbaar heel weinig gefietst ondanks dat het hier
wel een mooie streek is en er een goed bewegwijzerd fietsnetwerk ligt.
Toen we terug aan de halte fluviale kwamen had er nog een
Nederlands jacht uit Hilversum aangelegd.
Dag 49 â Maandag 27-07-2020 â YH Peruwlez â kade voor sluis Maubray
Vanmorgen wakker geworden onder een grijze hemel. Vannacht heeft het een klein beetje geregend.
Iets voor we te 09:45 uur vertrokken klaarde het op en werd het zonnig tussen
de witte wolken door en even later moest zelfs de zonnebril boven gehaald
worden. We zijn tot aan de kade voor
sluis Maubray gevaren en blijven hier vandaag liggen. Het is maar 14 km maar we
hebben alle tijd. We moeten alleen maar
voor 01.08.20 door de sluis van Péronnes gaan want daar gaat weer gewerkt worden
en we mogen niet te vroeg op de Schelde in Bossuit zijn want daar wordt een
sluisdeur gerepareerd en we willen daarlangs naar Kortrijk naar de Leie.
Na het middageten maakten we weer een fietstocht alles
samen van 27 km. We vertrokken naar het
Grand Large de Péronnes welk tussen de twee sluizen van Maubray en Péronnes
ligt. Hier op het einde van het meer
wordt een nieuw groot vakantiepark gebouwd en ik vermoed dat hij ook een nieuwe
jachthaven gaat komen. Er liggen aan de overkant al een aantal boten maar die
liggen gewoon tegen de kant. Vervolgens
volgden we het Ancien Canal Pommeroeul-Antoing.
Le
Grand Large tussen de twee sluizen en Le Petit Large aan de oude sluis.
Op het grondgebied van Maubray is dit kanaal in de heuvel
ingegraven en is het maar zo smal dat er net een spits door kon. Wij volgen dit
traject en komen naar schatting 20 meter boven het kanaal dat door bomen en
struiken aan ons zicht onttrokken wordt.
Toen indertijd beslist werd het kanaal bevaarbaar te maken voor grotere
schepen hebben ze vermoedelijk ingezien dat de verbreding van dat stuk veel
meer zou kosten dan een nieuw kanaal te graven. Op het oude kanaal dat maar
geschikt was voor spitsen (39 x 5 m) lagen ook 13 sluizen waardoor een schip in
een drukke periode 4 uur tot 3 dagen nodig had om het traject van 14 km te
overbruggen. Nu, op het nieuwe kanaal
zijn maar twee sluizen waar 4 spitsen tegelijk in konden. Spitsen zie je hier
nog wel maar niet zo veel, nu zijn het bijna allemaal schepen van 80 m lang en
9 tot 11,5 m breed zodat er zo maar één tegelijk in kan. De twee sluizen op dit
nieuwe kanaal zijn 85 m x 12 m. Op het
oude kanaal zijn de voormalige sluiswachtershuisjes bijna allemaal mooi
gerenoveerd. Zo reden we verder tot Peruwlez en nadien toen we de auto aan het
gemeentehuis in Antoing hadden geplaatst van daaruit terug naar de boot. Rond 20:00 uur arriveerde er nog de
vrachtboot Memphis maar aangezien deze sluizen maar tot 19:30 uur bediend
worden is bij ons komen aanmeren.
Vanmorgen eerst naar de Carrefour Market gefietst om brood
te halen maar daar kwam ik aan de gesloten deur. Volgens mij is de winkel hier gesloten en
inderdaad, bij bevraging van een local bleek die winkel enkele maanden
geleden de deuren te hebben gesloten.
Neen een boulanger was hier ook niet meer maar er was wel goed
nieuws. Enkele straten verder, allé
eerder terug naar het centrum, was toen een Okay open gegaan en daar hadden ze
ook lekker brood. Toevallig was de
persoon die ik aansprak een fervent wandelaar en hij wist dadelijk dat ik van
het jacht uit Lommel dat voor de oude brug lag kwam, hij was daar gisteren
avond al gepasseerd en vermoedelijk hoorde hij dat aan mijn Frans met haar
op. Hij vertelde dat hij ooit in Lommel
op vakantie geweest was, enkele dagen na het ongeval met de reisbus met
kinderen van de school in Lommel Kolonie en de school in Heverlee in een
Zwitserse tunnel toen zij terugkeerden van vakantie. Zij passeerden toen toevallig aan de school
in de Kolonie en zagen daar wat er gebeurd was.
Het had hun hevig aangegrepen.
Hij wist mij een heleboel te vertellen over wat er hier in
de omgeving te zien was zodat ons gesprek enige tijd duurde en ik vermoedde dat
Annie die op brood zat te wachten misschien wel een beetje ongerust was.Ondertussen brak er bij zijn buurman nog net
een jong geitje door de afsluiting en dat moest dan ook terug gevangen worden
wat we met drie toch voor mekaar kregen.Uiteindelijk belandde ik met lekker brood en, jawel een echte Franse
baguette, terug aan boord.
Het meer van Bernissart. Het museum van de Iguandons. Oud
kanaal. En de scheve toren van Pommereuil.
We besloten na het ontbijt eerst een ritje in deze buurt
te maken en later op de namiddag verder te varen naar de YH Peruwlez die maar 7
km verder ligt en waar we de boot voor het weekend laten liggen om naar het
verjaardagsfeestje van Rho te gaan en op bezoek te gaan bij Bomma.We maakten eerst een ritje van 21 km door en
rond Bernisart. Op het einde van de 19e eeuw werden in de koolmijn
van Bernissart op een dikke 300 meter diepte de fossielen van een aantal
inguadons gevonden wat het dorp op slag wereldberoemd maakte en van over de
hele wereld wetenschappers aantrok en waar nu een museum aan geweid is.Verder fietsten we langs het meer van
Bernissart, het oude Canal Pommereuil-Antoign dat sedert het graven van het
Canal Péronnes-Blaton-Nimy in onbruik raakte en gesloten werd. Vervolgens fietsten
we naar het pas in de jaren 60 gegraven Canal de Pommereuil-Condé-sur-Lescaut
dat ondertussen ook al vele jaren gesloten is en eigenlijk nooit gebruikt werd
omdat de Fransen het oude kanaal niet wilden verbreden en uitbaggeren.Zodoende moeten schepen nu de omweg naar
Péronnes naar de Schelde en dan helemaal terug naar Condé-sur-Lescaut varen om
zo verder Frankrijk in te varen. Er vielen ons verder in het dorpje Pommereuil op
dat er nog steeds 6 cafés zijn die op de middag allemaal open waren (en waar
overal volk binnen zat) en dat ze hier een geweldig scheve torenspits op de
kerk hebben staan.
Sluisdeur nu in gebruik als duivenappartement. Chateau de
LHermitage. Basiliek van Bon Secours en een dreef in het woud van Bon Secours.
Nadien, na een passage aan de boot voor een sanitaire
stop, nog een kleine toer van 12 km gedaan naar het woud en naar het dorp Bon Secours met zijn Basiliek
boven op de heuvel met zicht over Noord-Frankrijk. In het woud staat het Chateau de lHermitage
te verkommeren en hele stukken van het woud zijn gerooid. Tevens waren hier in
het woud 29 kleine steenkoolmijnen gevestigd. Onderweg ging Annie nog effe een
off-road paadje uitproberen met het gevolg dat ze er een gedeukte knie aan over
hield gelukkig niet al te erg.
Weer goed geslapen. Rond 08:00 uur opgestaan omdat we te
09:00 uur klaar moeten zijn voor
vertrek. We willen vandaat naar Blaton
varen en moeten op 14 km ook 14 sluizen doen, dus dat gaat nog eens een lange
dag worden. Hopelijk valt het mee met de
bediening. Te 09:00 uur arriveerde het personeel en die moesten eerst de Nestor
door sluis 15 en twee ophaalbruggen verderop loodsen richting Ath. Dan zouden zij ons richting Blaton
begeleiden. Het gewezen vrachtschip Saiada uit Gent, nu een woonboot dat
gisteren namiddag ook aangekomen was wou ook verder varen maar wij kunnen met
twee niet in de sluis aangezien hun schip 29m lang is en wij 13m en de sluizen
hier maar 41m zijn. Ze wilden ook zeker vandaag tot in Blaton gezien zij voor
het kanaal hier hun stuurhuisopbouw moesten afbreken en het vanaf vrijdag
regenachtig zou worden. Gezien S14 al open stond zijn we daar alvast naartoe
gevaren en binnen gevaren.
Ongewone weideafsluiting. Ligplaats in Blaton, links het
canal Peronnes-Blaton-Nimy met de Porte de Garde Blaton, rechts
achter onze boot de oude sluis van het oude Canal Pommereuil-Antoign
welk nu buiten gebruik is, en de Porte de Garde die in geval van een dijkbreuk naar beneden gelaten kan worden om te beletten dat het kanaal leeg loopt.
We zullen in de sluis wel wachten tot het personeel
opdaagt. Te 09:50 uur was het zover en we konden naar boven. Achtereenvolgens
ging het van S14 tot S10 en toen was het tijd op te eten, voor ons en voor het
sluispersoneel. En een halfuur later ging het verder tot we te 14:55 uur door
de laatste sluis in Blaton waren.Van
S13 tot en met S1 hadden we steeds dezelfde mannen, vader en zoon, die ons een
zeer vlotte bediening gaven wat door ons zeer gewaardeerd werd. Op het Canal
Peronnes-Blaton-Nimy aangekomen hebben we ons te 15:15 uur aan de kade voor de
oude sluis op het oude Canal de Pommereuil vastgelegd en hebben hier uitstekend
zicht op hetgeen er voorbij vaart.
Het is nog eens een lange vaardag geworden maar het ging
toch goed vooruit, maar we gaan vandaag niet meer fietsen.
De Saiada is er blijkbaar vandaag niet meer doorheen
geraakt. Beetje sneu voor die mensen dat ze voor de volgende nacht het
stuurhuis weer moeten opbouwen en morgen om de bruggen te kunnen passeren weer
moeten afbreken, maar dat is het risico van met zulke grote of hoge boot hier
langs te varen.
Zalig geslapen hier, alles muisstil, zelfs geen kikkers of
waterkiekens die s morgens beginnen te kwieten. We blijven hier nog een dag
liggen. Hier geldt ook de regeling voor leden van het VVW dat de tweede nacht
gratis liggen is en aangezien we toch pas vrijdag naar Perluwez varen om daar
het weekend te blijven liggen blijven we nog. Rond 10:00 uur vertrokken we weer
met de fiets op de auto naar Perluwez en kwamen met de fiets langs het canal
Peronnes-Nimy-Blaton en verder langs het canal Ath-Blaton terug naar Ladeuze
zodat we konden kijken of er onderweg nog aanlegplaatsen waren. Er zijn nog
twee plaatsen waar je tussen de sluizen kan blijven liggen, één in Stambruges
en één in Blaton. De laatste ligt echter pal voor de brug van de snelweg en
daar is het wel lawaaierig. Toen we
bijna terug in Ladeuze waren lag de Nestor van VVW Nieuwpoort in de sluis klaar
om uit te varen. Wij waren net terug aan
de boot toen die hier arriveerde. Later op de namiddag arriveerde nog een
spits, de Saiada uit Gent, die nog net voor de Najo III uit Emblem kon liggen.
De kerk van Beloeil.De ingang van het park en het kasteel.De voorzijde aan de kant van het meer.
Nadien zijn we nog naar het Chateau de Beloeil gereden
maar daar stonden we voor de gesloten deur.
Gesloten wegens corona. Het omliggende park was eveneens gesloten dus
daar konden we alleen eens helemaal rond rijden maar wegens een muur van 3
meter hoog rondom konden we alleen aan één zijde waar een stuk geen muur staat
iets zien. Het is groot maar dat is ook alles wat we er van kunnen zeggen. Op
de terugweg langs gereden bij de enige winkel in de omtrek en dan terug naar de
boot. Uiteindelijk hebben we vandaag nog
34 km gebold wat het totaal tot nu toe op iets meer dan 800 km brengt.
Dag 44 â Dinsdag 21-07-2020 â YH Ath - Ladeuze
Gisteren avond is iemand van SPW komen informeren of wij
morgen wilden vertrekken dus spraken we af dat we om 09:00 uur zouden
aanvangen. Deze morgen arriveerde die man terug en zei dat de boot van Emblem die
voor sluis 21 lag met ons mee zou varen tot Ladeuze en dat die eerst nog door
sluis 21 en 20 moest zodat wij mochten naar de ophaalbrug varen van het moment
dat de boot boven was. Iets voor 09:00
uur kwam deze boot uit de sluis en gingen we samen op pad naar S19. De sluis stond open en we konden dus
onmiddellijk binnen. Het vlotte vandaag
heel goed, we hadden geluk dat geen van die grote boten mee moest want daar
moesten wij dan telkens op wachten.
Klaar voor vertrek. Het TGV-viaduct van Chiévres.
Ultramoderne brug voor hier. Kerktorenspits Chiévres.
Nu waren we maar met ons twee dus hadden we alle plaats in
de sluis en moesten wij nergens wachten.We arriveerden dan ook na 8 km met 5 sluizen netjes op de middag in
Ladeuze.Het is hier een mooie graskade
met metalen damwandplaten voorzien van elektriciteit en water.Er kunnen hier een zestal jachten van onze
grootte liggen.Er staat telkens een
picnickbank onder de bomen voor twee aanlegplaatsen.
Marktplein Chiévres. Kapel van Johannes de Doper in Chiévres.
Toch nog een kroeg onderweg maar te vroeg.
Na het aanleggen hebben we gegeten en reden we weer onze
dagelijkse tocht via nrs 79.87.80.73 naar Maffle en aan de overzijde van het
dorp via 72.63.84 terug naar Ath.Deze
tocht van 14 kmbracht ons van Ladeuze
door de velden naar Chiévres en via Maffle naar Ath.Onderweg reden we voorbij een erwtenveld dat
net geoogst werd.Er reden vier speciale
maaidorsers over het grote veld en telkens reden twee tractors met een grote
speciale hef-kipkar langs de maaidorsers om de lading op te halen en brachten
die op de weg naar een trekker-oplegger waar de lading ingekiept werd.We reden door Chiévres met zijn mooie grote
marktplein, de kapel van Johannes de Doper die nu (volgens een bord dat erbij
staat) nog altijd een bedevaartsoord blijkt te zijn voor bedeesde kinderen
(zijn die er de dag van vandaag nog wel?) en zijn mooie torenspits van de
kerk.We passeerden ook het vliegveld
waar net toen we even aangelegd hadden in Ladeuze twee C130s opgestegen waren
en enkele toeren hierboven maakten voor ze vertrokken.
Met vier grote maaidorsers wordt een groot erwtenveld
aangepakt en met speciale hef-kip karren worden de erwten naar de wachtende
trekker-oplegger voor een fabriek van diepvriesgroenten gebracht.
In Chiévres hoorden we geruime tijd het deuntje van de
film Bridge over de river kwai door ons beter gekend als het deuntje van Charel,
ik heb je ga . gezien, Charel .. dat ons leek uitgevoerd te worden door een
fanfare. Wij dachten aan een fanfare ter
gelegenheid van de nationale feestdag doch enkele straten verder vonden we de
uitvoerder. Het bleek een ijskar te zijn.
Voormiddag weer eens gaan winkelen. Gisteren avond is mijn
waterreservoir met door de zon opgewarmd douchewater gebarsten en op een paar
liter na leeg gelopen dus moet ik dus ook op zoek naar een nieuwe bidon. Die
vonden we in de Stock Ath op de Chaussee de Tournai. Dit is de grootste handelszaak voor de bouw
die ik ooit gezien heb. Ze hebben hier
volgens mij alles wat je ook maar nodig hebt om te klussen, de tuin en
interieur. Ze hebben ook alle mogelijke bouwmaterialen in voorraad tot en met
keukens en badkamers toe. De parking staat dan ook volledig vol met heel wat
autos met aanhangwagens en lichte vrachtwagens van aannemers.
Na het winkelen en het middageten zijn we weer gaan
fietsten (28 km) op het knooppuntennetwerk dat in Wallonie ook uitgewerkt is.
Hier is iemand kwaad geweest! Het lijkt hier wel
Parijs-Roubaix. Maar wel mooie panoramas.
We reden via de nrs
86.84.63.71.69.56.54.55.53.52.39.38.51.41.42.43.83.85 en terug naar 84 aan het
station en passeerden door de dorpjesLanquesaint, Isières, Meslin-LEveque en de landelijke glooiende
boerenbuiten errond.Het is mooi fietsen
hier en er zijn hier ook nog van die echte oudekasseistroken waar we overheen dokkerden.We zijn vandaag hier echter maar enkele
fietsers tegengekomen.
Ik had deze namiddag voor we vertrokken al gebeld naar de
sasseniersdienst met de melding dat we morgen vroeg wilden verder varen
(kwestie van de eerste te zijn) en in de namiddag arriveerde een van hen die
kwam informeren of wij gebeld
hadden. Het blijkt dat een verbouwde
spits van 29 meter die vanmiddag nog aangekomen is mee moet maar die kan
normaal bij ons niet bij in de sluis en er zouden er nog een paar op komst
zijn. We zullen dan morgen vroeg wel
zien wat het gaat worden. De drukte hier
is helemaal het gevolg va de stremming aan de brug in Geraardsbergen midden in
het vaarseizoen.
Dag 42 – Zondag 19-07-2020 – Kade S21 Ath – YH Ath
Deze morgen toch nog maar eens terug gebeld naar de nummer
om het sluispersoneel te vragen of zij nog wisten dat wij beneden de sluis
lagen en naar boven wilden. Ze waren het
ditmaal niet vergeten en te 09:15 uur was voor ons sluis 21 klaar gemaakt en
konden we verder. We moesten verder naar sluis 20 waarboven de jachthaven van
Ath gevestigd is. Toen we aan sluis 20 aan kwamen stonden de deuren open en
ging het vlot omhoog. We legden ons aan
de rechteroever (dus links in onze vaarrichting) vast. De kade is hier rijkelijk voorzien van
bolders en er staan nieuwe blauwe kasten voor water en of elektriciteit die
echter op slot zijn. Op een
informatiebord staat de informatie (6€/nacht, 2€ elektriciteit, 2€ Water, 2€
douche) en de nummer van de havenmeester met het adres van de
capitainerie.
Brugje
over canal Ath – Blaton te Maffle.Opruiming van algen.
Toen ik op dat adres op zoek ging vond ik de huisnummer
niet en op de plaats waar die nummer normaal moest zijn is nu een sportterrein
met kantine.Toen ik de nummer belde
vernam ik dat er geen capitainerie meer was en dat er geen elektriciteit en
water meer voorhanden was.
Ex-fabriek nu school.Patrouille te paard.Aankomst van de volgende lichting.
Ze hebben hier dus weer een hele investering gedaan en het
zaakje ligt weeral plat!Het is nu wel
een voordeel dat je dan ook geen liggeld meer moet betalen maar de mensen die
er op rekenen dat ze hier hun watertank konden vullen komen weer bedrogen uit.
Wij zijn voor een fietstochtje van 24 km terug naar
Geraardsbergen gereden om de auto op te halen. En in de late namiddag nog een
ritje van 13 km door Ath en omgeving gemaakt.
Deze morgen eerst contact opgenomen met bewaking van De
Gavers om de elektriciteit te komen opnemen en af te rekenen. Blijkbaar gaan ze
de rekening, ik denk zo ongeveer een héle euro, opsturen. Na het ontbijt
vertrokken we dan te 08:45 uur richting zuiden. Eerst moesten we ter hoogte van
de jeugdherberg voorbij een rij vissers van een viswedstrijd die ongeduldig
zaten te wachten tot ze mochten starten. Er werd al duchtig gevoederd om de
vissen naar hun plekjes te lokken. Het ooievaarsnest voorbij de brug was leeg
en we hebben vlak bij nog een tweede gezien welk echter ook al verlaten was.
Ath - Gezellig op het marktplein maar coronaproof ? Gebouw
er financiën.Het station
Toen we aan de Wijngaardbrug arriveerden kregen we te
horen dat we even moesten wachten omdat er afvaart in de sluis lag en de
sassenier van die sluis ook de beide bruggen voordien moest bedienen. Het even werd al snel 35 minuten. Voorbij de
Wijngaardbrug moesten we dan nog tien minuten wachten eer de vorige dicht
gegaan was (Bij de derde poging om te dalen ging de brug dan helemaal toe) en
de Grotestraatbrug open kon gaan. Van de automatisatie waar de voorbije week de
brug gesperd was is niet veel terecht gekomen.
Het mannetje moet alles nog ter
plaatse komen bedienen en gaat dan telkens te voet naar zijn andere bedienpost,
zelfs naar de sluis verderop. Sluis Geraardsbergen
lijkt mij een sluis die nog in dezelfde staat is als toen ze (100 jaar ?)
geleden gebouwd werd. Er staan zelfs
geen bolders om vast te maken, de bovenkant van de kaaimuren is verweerd
uitgevoerd in hout dat volledig kromgetrokken is en op veel plaatsen omhoog
steekt. Er overheen gaan is volgens mij levensgevaarlijk.
Ligplaatsje net voor sluis 21 Ath.De Dendre Oriëntale.
De deuren zijn ook nog in hout en manueel te bedienen. Enkele
jaren geleden werd gestart met renovatie van het complex van sluis en stuw,
doch de groene jongens hebben toen met een rechtszaak de werken laten stil
leggen omdat er geen vistrap voorzien was en nu twee of drie jaar later ligt de
werf er totaal overwoekerd bij. Of dat ooit nog goed komt weet ik niet.
Toen we eindelijk boven de sluis waren en de sassenier zei
dat hij zijn collegas ging verwittigen van onze komst ging het verder naar
sluis Deux Acres op het Waals grondgebied. En daar begon de miserie. We waren
blijkbaar toch niet aangemeld, en de bediening hier loopt met blokvaren en het
eerstvolgend blok vertrok pas te 14:00 uur werd ons gemeld met het gevolg dat
we ons voor de stuw (geen mogelijkheden voorzien om aan te leggen) aan de
balustrade hebben vastgemaakt en daar drie uur hebben liggen wachten. Die
dienstregeling wordt nergens vermeld, er staat geen bord, helemaal niets.
Te 14:00 uur kwam er van de andere zijde een boot in de
sluis gevaren dus hebben we maar dadelijk los gegooid en ons voor de sluis
klaar gelegd. Eenmaal in de sluis en boven kregen we een hele uitleg over hoe
de dienstregeling dan wel in mekaar zat en het enige wat ik er van kan uitmaken
is dat de mannen liever niet werken of toch zo min mogelijk. Van sluis Deux
Acres ging het nog via een aantal ophaalbruggen en de sluizen Lessines, Papignies, Rebaix en Bilhee tot
voor sluis 21 Ath. Niet door sluis S21
want daar was het te laat voor geworden. Het was ondertussen 16:30 uur geworden
en hun dienst loopt tot 17:30 uur maar ze konden (of wilden) niet verder. Het
is hier Wallonie hé. We zullen er ons
maar bij neerleggen en hier voor de sluis blijven liggen en morgen vroeg tot in
de jachthaven van Ath varen.
Dag 40 â Vrijdag 17-07-2020 â Steiger De Gavers â ât Schipke
Vanmorgen wakker geworden onder een grijze hemel met
lichte motregen. Onze pluviometer was echter leeg dus het is de hele nacht
droog geweest. De stremming van de brug
in Geraardsbergen is voorbij maar wij gaan een dagje wachten om verder te
varen. Ik vermoed dat er een aantal
schepen onderweg lagen te wachten en ik wil niet in een opstopping terecht
komen dus kunnen we beter hier wachten.
We verwachten vandaag bezoek van Kris, Danny, Wietse en
Rho.Kris en Danny hebben om 10:00 uur
een afspraak in Deinze en zetten Wietse en Rho hier bij ons af. Zij arriveerden
te 08:45 uur en dan zijn we een kilometer verder naar t Schipke gevaren gezien
we de batterijen weer vol willen laden voor we verder varen.Je kan hier liggen aan 8 ongeacht de
grootte van de boot, water inbegrepen.Elektriciteit werkt met een meter die de havenmeester komt aanzetten.
Testvlucht ?
Toen ik deze middag met de fiets naar de winkel en terug
reed, zag ik drie boten richting Ninove varen en ik kwam er drie tegen die
richting Geraardsbergen voeren.Het
waren dan allemaal boten van 25 meter en meer. Onderweg zag ik in de bocht net
voorbij de brug een ooievaarsnest met 4 ooievaars. Toen ik later met Rho terug
reed om te gaan kijken vlogen ze net van het nest op.Aan de min of meer stuntelige start te zien
denk ik dat het een van de eerste vluchten van de jongen geweest is. Drie ervan
vlogen in driehoekformatie vlak bij elkaar terwijl nummer 4 ( ik denk dat dat
een van de ouders was) op enkele tientallen meters er achteraan zweefde. Na een
vijftal minuten in de buurt te hebben rondgevlogen in de buurt van het nest
vlogen ze terug in de richting van het nest.
S Middags zijn Kris en Danny terug gearriveerd? Na de
middag klaarde het helemaal op en op momenten was het in de zon al te heet en
heb ik de zonwering opgehangen. Nadien zijn ze allemaal een wandeling rond De
Gavers gaan maken terwijl ik aan boord bleef en de watertanks heb bijgevuld dus
kunnen we er weer een tiental dagen tegenaan. s Avonds zijn we nog eens aan het
ooievaarsnest gaan kijken, ze zaten weer allemaal op het nest dus ze zijn
allemaal veilig geland.
Dag 39 â Donderdag 16-07-2020 â Steiger De Gavers
Vanmorgen was het grijs met af en toe wat motregen. Rond de middag stopte het motregenen en na
het middageten vertrokken we weer voor een fietstochtje. Het ging langs de nrs
74.73.70.71.36.29.28.24.89.85.87 84.82.81.80.73.74 waarbij we van de ligplaats
naar Schendelbeke, Vloerzegem, Ophasselt, Erwetegem, Sint Maria Oudenhove,
Lierde, Sint Maartens Lierde, Deftinge, Geraardsbergen en terug naar
Schendelbeke reden. Met momenten enkele
kuitenbijters (niet zo lang maar toch stevig) voor de kiezen gehad maar dat
werd telkens beloond met mooie vergezichten.
Het enige nadeel van deze tocht op de linkeroever van de Dendervallei
was de met momenten erbarmelijke staat van de wegen en wat hier een fietspad
genoemd wordt. Ze kunnen hier nog wat
leren van de fietspaden bij ons in Limburg.
Aannemer in faling ?Oppassen voor overstekende eekhoorns!
De meeste wegen (buiten de gewestwegen) zijn hier
uitgevoerd in beton in de jaren 1975-1980.
De opeenvolgende betonvakken zijn in de loop der jaren gekanteld in de
lengterichting waardoor de overgangen tussen de stroken op sommige plaatsen 5
cm bedraagt wat je heel goed hoort bij het naderen van autos. Ik moet dan altijd denken aan dat deuntje van
die trein met kedeng, kedeng, oeoe van de Nederlandse zanger Guus Meeuwis. Veel
van de betonplaten zijn ook gescheurd, dwars er overheen of aan de hoeken. En net daar moeten wij met de fiets overheen.
Af en toe begint er uit het niets een stuk echt fietspad voor enkele honderden
meters lang en net als je dan denkt : Oef eindelijk dan stopt het even plots
als waar het begon, net of ze ergens nog enkele euros hadden liggen en gedacht
hebben : Die kunnen we hier wel neergooien.
Voor de rest was het weer een mooi ritje en we hebben zelfs geen spatje
regen gehad. s Avonds waren we weer moe en na een paar spelletjes Rummicub was
het weer tijd om te douchen te gaan slapen.
We zullen hier nog maar wat blijven liggen want de
stremming aan de brug in Geraardsbergen duurt nog tot vrijdag morgen. Deze morgen de motor een uurtje laten draaien
om de battterijen bij te laden en het water op te warmen. Met een bewolkte dag
van gisteren en we al 7 dagen niet aan een stopcontact hebben gelegen en bijna
niet gevaren hebben viel deze morgen de koelkast in beveiliging omdat de batterijspanning te laag was.
We wilden rond 10:00 uur ook nog skypen met Bomma, maar
dat viel in het water omdat alle afspraken daarvoor blijkbaar geannuleerd werden
(Wij hebben hier echter niets van gehoord!) omdat er bezoek toe gelaten was.
Vliegveldje
Overboelare. Moderne woning op de Edingensteenweg. Boven op ´De Muur¡ en de weg ernaartoe.
We zijn dan maar gaan fietsen, 27 km via het fietsnetwerk
via de nrs 74.73.80.81.83.28.29.78.75.76.80.81.73 langs de Dender naar en door
Geraardsbergen, Overboelare en verder tot in Twee Akren dan de heuvel over naar
Viane, Moerbeke en naar de Oudeberg waar we boven op De Muur terecht kwamen en
van daaruit steil naar beneden naar het stadsplein afdaalden. Volgens de
bewoners van Geraardsbergen is hun Muur
één van de drie meest wereldberoemde muren: Eerst de Berlijnse Muur, dan de
Chinese Muur en dan Dè Muur. De zijde
waar wij langs naar boven kwamen mag dan niet zo steil zijn als de richting van
het stadsplein naar boven maar moet er niet voor onderdoen. Na een verdiend terrasje nog wat winkels
gekeken en dan via de andere zijde terug naar Schendelbeke en naar De Gavers.