Het vrachtschip was deze morgen al vroeg vertrokken maar
dat hebben we niet gemerkt. Na het bakkersbezoek en het ontbijt zijn we ook
vertrokken richting Sluis Hérinnes. Daar
aangekomen werd op ons verzoek onmiddellijk de sluis klaar gemaakt en konden we
binnen. We hebben hier ook water bij
getankt gezien ik verwacht dat we dat niet onmiddellijk ergens nog kunnen hier. Toen we sluis Hérinnes uit voeren kwam er al
een koppelverband aangevaren. Onderweg vandaag nog een jacht tegen gekomen en
net voor sluis Bossuit nog een lege spits. Aan sluis Bossuit hetzelfde
scenario, sluis dadelijk klaar, wij binnen en naar boven. Dit duurde wel een kwartier gezien de sluis
185 m lang en 12,5 m breed is en er een verval van 10 m en er een massa water
voor naar binnen moet. Voorbij de sluis legden wij aan aan de steiger van
Avelgem. Hier liggen vier boten waarvan
er zeker 3 niet meer varen of toch al een hele tijd geen bezoek gehad hebben. Ze liggen dan ook allemaal nog een 5 a 6 meter
van mekaar zodat er niet veel plaats overblijft. Ik denk dat ik eens een mailtje met fotos
van de toestand naar de gemeentedienst Avelgem ga sturen met de vraag eens
maatregelen te nemen zodat passanten ook eens kunnen aanleggen.

Vrouwen aan het stuur. Hertenboerderij in Knokke. Hier
stond vroeger het station van Sint Denijs.
We hebben vandaag ook onze 1000e km van deze
reis gefietst. Vandaag was het een ritje
van 23 km via de nrs
86.66.72.76.60.83.23.42.43.5.26.50.40.46.51.92.48.52.64.63.57. Hier komen de
twee netwerken, Schelde en Leistreek tegen mekaar. Het is hier zeer landelijk, licht glooiend
met zeer grote velden waarop in de meester gevallen granen staan die momenteel
geoogst worden. Het is dan ook een heen
en weer gerij van tractoren met grote aanhangwagens en van grote maaidorsers.

Nieuwe stuw aan sluis Hérinnes. Gemaaid vlasveld. Ligplaats van Avelgem boven
sluis Bossuit.
|