aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    20-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 102 – Zondag 20-09-2020 – Koninklijke Gentse Watersport Vereniging

    Terug naar Gent.

    20-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 101 – Zaterdag 19-09-2020 – Koninklijke Gentse Watersport Vereniging

    Naar huis.

    19-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 100 – Vrijdag 18-09-2020 – Koninklijke Gentse Watersport Vereniging

    We hebben goed geslapen hier, ik ben wel een paar maal wakker geweest maar het was toch 09:00 uur toen we wakker werden. Gezien we besloten de boot hier te laten liggen terwijl we naar huis gaan ben ik na het ontbijt de auto in Merelbeke gaan ophalen en heb hem hier aan de haven gezet.  We gaan hem dan hier ook laten staan als we terug komen, hier zijn we nog korter bij het St Pietersstation dan in de haven van Merelbeke.  Als het dan  maandag slecht weer zou zijn als we in Dendermonde komen kan ik hem met de trein komen halen.

      

    Het St Pietersplein.

    Na het middageten zijn we naar de Blaarmeersen gereden en hebben er een tijdje op het gras geluierd. Gezien dat eigenlijk niet in onze aard ligt (het begint nogal rap te vervelen!) zijn we toch maar een tochtje met de fiets gaan maken.  Het werd er eentje van 13 km via de nrs 52.56.57.58.59.60.65.61.58.57.52 die ons naar Mariakerke en Drongen en terug voerde. Het eerste stuk tot Mariakerke viel een beetje tegen daar het een eind langs de drukke weg ging maar vanaf daar werden het weer mooie wegen. Na het avondeten hebben we de was weer bijeen gedaan en alvast in de auto gestopt dan moeten we dat morgen vroeg niet meer doen voor we vertrekken.

    18-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 99 – Donderdag 17-09-2020 – WSV Mendonk – Gentse Leievaarders

    Deze morgen helemaal geen mist, een stralend blauwe hemel en een licht windje.  Het was nog wel wat fris maar  een trui kon redelijk vlug uit. Na het ontbijt vertrokken we te 09:35 uur richting kanaal Gent-Terneuzen waar we een twintig tal minuten later arriveerden. Op het einde van de Moervaart aan de petroleumloskade was de Nederlandse tanker Jobskade (NL) die achteruit de Moervaart opgevaren was net aan het vastmaken.  Wij moesten terug richting Gent tot aan de Ringvaart.  We kruisten enkele binnenschepen voor we aan de Ringvaart kwamen. Hier gingen wij rechtsaf richting sluis Evergem.  Op dit stuk van de Ringvaart liggen veel binnenschepen aangemeerd.  Beide oevers zijn over de gehele lengte tot aan sluis Evergem voorzien van bolders.  We hebben even overwogen om hier te gaan liggen maar besloten toch door sluis Evergem richting Merelbeke te varen. Aan sluis Evergem gekomen moesten we wachten op een Franse Spits die, naar we op de radio hoorden, in Sas-van-Gent was gaan lossen en nu leeg op weg was naar Valenciennes (Fr) op de Schelde.  Eerst kregen we te horen dat we zodra de binnen was wij mochten mee invaren maar op het 5 minuten voor het zover was riep er een Nederlands vrachtschip op hij er nog bij wou. Beide schepen lagen vooraan naast mekaar (spits = 5 m en de Nederlander 9,5 m en de sluis = 16 m breed) met weinig ruimte tussenin en wij moesten achteraan naast het grote vrachtschip liggen.  We konden er nog net bij en lagen met de fietsen achter op de boot op minder dan 1 meter van de sluisdeur.  We stegen hier ongeveer 1,5 m dus dat ging vlug. Eenmaal uit de sluis ging de Fransman rechtdoor de ringvaart op richting Schelde en de Nederlander ging rechtsaf richting Brugge. 

    Op de ringvaart was heel weinig verkeer, enkel een snel motorbootje dat van de Leie kwam en richting Evergem ging.  We besloten naar de VPF club de Gentse Leievaarders te gaan om daar twee dagen te liggen maar daar was geen plaats voor onze lengte maar aan de overkant bij de Koninklijke Gentse Watersport Vereniging hadden ze nog een plaatsje. Gezien we vanaf dit jaar ook lid zijn van VVW kunnen we hier ook genieten van de tweede nacht gratis liggen.

      

    Zeeschip in de haven van Gent. Net voor sluis Evergem samen met de Nicole. Brug over ringvaart Evergem.

    Namiddag weer een fietstocht van 29 km gemaakt ten zuiden van Gent.  We reden van de haven naar Afsnee naar de kruising van de Ringvaart en de Oude Leie.  Dan langs de Oude Leie langs Baarle tot in St Martens Latem, via  Deurle naar De Pinte, Klosse, Zwijnaarde, St Pieters-Aalst, Gent Centrum en zo terug langs de Leie naar de haven. Dit alles via de nrs 52.56.62.63.67.88.87.89.30.06.02.04.52; Het was weer een mooi ritje, het was niet te warm en veel paadjes liepen onder de bomen. Tussen Klosse en Ledeberg loopt het fietspad over een oude spoorwegbedding met een mooie fietsbrug over de Ringvaart en de beide parallelwegen en aan de zijde van het centrum daal je in een spiraal met twee niveau’s (Je draait dus 720° rond) tot beneden.

    17-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 98 – Woensdag 16-09-2020 – WSV Mendonk

    Deze morgen was het mistig toen we wakker werden. Het is hier stil maar als er een auto over de brug rijdt rammelen de planken ervan nogal. Tijdens de nacht gig het nog maar vanaf 05:00 uur reed er regelmatig  een auto over en wat later  werd het druk van mensen die naar hun werk rijden denk ik. Al bij al hebben we toch goed geslapen. We besloten dadelijk na het ontbijt onze fietstocht te maken  omdat we verwachtten dat het vandaag ook weer heel warm zou gaan worden.  We vetrokken rond 10:00 uur voor een tochtje dat ons van de jachthaven naar Wachtebeke, vervolgens langs de Langelede tot in Overslag, en daarna richting Moerbeke, terug naar Wachtebeke en zo terug zou voeren. (via de nrs 97.89.74.70.69.82.66.68.67.83.74.89.97)  Het pad langs de Langelede (soort afwateringskanaal) is aan beide zijden afgeboord met bomen en vormt zo een mooie laan langs het vaartje waardoor we nu in de schaduw fietsen.

       

    Brugje over de Langlede. Oude grenspaal anno 1720. WSV Mendonk.

    Het plaatsje Overslag waar we door reden heeft een oude geschiedenis.  In de middeleeuwen lag de plaats die nu Overslag noemt langs een kreek die de Honte verbond met Gent. Gezien er regelmatig overstromingen waren werd de kreek hier afgedamd om het achterliggende land te beschermen. Hierdoor konden schepen niet meer door varen naar Gent. Die werden nu hier afgeladen, de goederen naar de andere kant van de dam gebracht en daar terug opgeladen op schuiten die naar Gent konden. De naam Overslag komt dus waarschijnlijk van het overladen van de goederen.  Er staat ook een grenspaal (anno 1720) met aan één zijde de vermelding “Oostenryk” en aan de andere zijde “Haar hoogmogende” doelend enerzijds op de Oostenrijkse Nederlanden en anderzijds de Staten Generaal (Nederland). Die grenspalen werden geplaatst na de vrede van Munster (1648) bij het einde van de 80 jarige oorlog. Er staan er hier op de grens met Zeeuws Vlaanderen een tiental van zulke oude grenspalen.

    16-09-2020, 16:10 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 97 – Dinsdag 15-09-2020 – Portus Ganda – WVS Mendonk

    Gezien de Brusselsepoortsluis buiten dienst is tot 30.09.20 kunnen we niet rechtstreeks naar Merelbeke dus moeten we langs het noorden en zullen we eens tot op de Moervaart varen.  We vertrokken te 09:20 uur door de oude Kasteelsluis in de richting van het Handelsdok waar we eerst voorbij de Bataviabrug en de Muidebrug moeten om dan in de Voorhaven aan te komen.  De eerste brug staat altijd omhoog en de tweede moet voor ons niet bediend worden gezien die 4,2 m hoog is.

      

    Meulestedespoorbrug. De vroegere ACEC fabriek. Gewezen mijneveger met houten romp.

    In de Voorhaven heb je dan de Meulestedespoorbrug die alleen bediend wordt als er geen treinverkeer in de buurt is of onmiddellijk verwacht is.  We hadden geluk en moesten maar enkele minuten wachten voor de draaibrug geopend werd. Vervolgens kwamen we aan de Meulestede verkeersbrug waar wij ook zonder opening onderdoor kunnen. Van hieruit varen we door de haven van Gent.  Enkele kilometers verder komt aan bakboordzijde de Ringvaart in de haven uit.  Hier moeten wij binnen enkele dagen in de richting van sluis Evergem en zo naar Merelbeke.

      

    Car-carrier aan Volvokade. Nog enkele cargoschepen. Mooi kunstwerk aan een houthandelaar.

    In de dokken liggen enkele zeeschepen waaronder een car carrier en een bulk carrier en aan een kade waar veel schroot ligt ligger er een vijftal te wachten op afbraak.  Eén ervan is een oud marineschip. Ter hoogte van km 9 is de invaart aan stuurboord naar de Moervaart. In het begin is deze heel breed maar na de spoorbrug en John Kennedybrug wordt ze smaller.  Hier liggen enkele jachthavens en wij hebben te 11:20 uur net voorbij de Spanjeveerbrug (type baleybrug zoals in Postel) bij WSV Mendonk aangemeerd.

    Namiddag zijn we per fiets de buurt gaan verkennen. Van de jachthaven ging het naar het gehucht Windgat, daarna tot Desteldonk, Hijfte, Lochristi, Zaffelare, het provinciaal domein Puyenbroeck, dan richting Wachtebeke en terug naar Mendonk. (via de nrs  97.96.95.99.73.98.94.71.72.96 en terug naar 97)  We hadden op het einde 27 km wat met deze temperatuur zeker genoeg is. Het waren weer mooie weggeltjes, soms mooie asfalt dan weer grindwegen en af en toe een stuk slechte betonplaten, die ons door de mooie natuur loodsten. We hadden geluk dat langs deze wegen nogal wat hoge populieren staan zodat we regelmatig schaduw hadden om in te fietsen. Het domein Puyenbroeck moet je zeker eens doorfietsen als je hier komt. Ik denk dat het er ook goed toeven is met kinderen, er is een grote speeltuin, veel water en veel groen.

    Toen we terug aan de boot kwamen was het nog heel warm en het water in de bidons die naast de zonnepanelen in de zon gelegen hadden was loeiheet zodat die half uitgegoten moesten worden en bijgevuld moesten worden met koud water voor ermee gedoucht kon worden. Rond 19:00 uur stak er een lichte bries op waardoor het wat afkoelde en smaakte de sangria weer opperbest.

    15-09-2020, 21:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 96 – Maandag 14-09-2020 – Steiger Schipdonk – Portus Ganda

    Het was deze morgen nevelig en er hingen dikke slierten mist over het water. Het is hier rustig geweest vannacht er is denk ik geen enkele boot gepasseerd voor 08:00 uur toen we net wakker waren.  Na het ontbijt vertrokken we richting Gent. We gaan over Brugse Vaart naar het centrum en via de Nieuwe Vaart naar de Tolhuissluis en zo via het Handelsdok en de Kasteelsluis naar Portus Ganda. Op het stuk van het kruispunt aan de Schipdonksluis tot aan het kruispunt met de Ringvaart en de Brugse Vaart waren er twee vrachtschepen een tijdje voor ons uit gegaan en die zijn waarschijnlijk sluis Evergem in gegaan, we hebben ze niet meer gezien. Aan het begin van de Brugse Vaart moet je je via VHF melden voor de brug Wondelgemstraatbrug en de Tolhuissluis.  Wij hebben dit gedaan maar hebben geen reactie gekregen. We hebben ook gebeld maar daar werd niet opgenomen.  Toen we de hoek omgingen naar de Nieuwe Vaart en Wondelgemstraatbrug (oude draaibrug) in zich hadden hebben wij nog eens opgeroepen en toen kregen we reactie. De brug was blijkbaar pas open geweest gezien er een jacht op ons af kwam.  We moesten dus een vijftal minuten wachten op de opening.  Op het einde van de Nieuwe Vaart kom je in een rond dok waar je linksaf de Tolhuisluis ingaat.  Hier daalden we ongeveer 1,5 meter tot op het niveau van de havendokken en het kanaal Gent-Terneuzen.  Op het einde van het handelsdok heb je weer een rond dok waar je haaks naar rechts draait in de richting van de Kasteelsluis (die heeft geen deuren meer en staat dus altijd open) en eenmaal daardoor ben je in Portus Ganda.

      

    Wondelgemstraatbrug. Tolhuissluis. Brug over de Ringvaart richting Sluis Evergem.

    We hebben eerst in een van de boxen gelegen maar die toegang is afgesloten met een hek en er hangt nergens een telefoonnummer of een code.  We zijn dan maar aan de overkant aan de Rodetorenkaai gaan liggen.  Daar vonden we ook de telefoonnummer van de havenmeester die we hebben opgebeld.  Het havenkantoor bevindt zich aan de andere zijde in hetzelfde gebouw als het zwembad. Toen ik hiervan terug kwam was het na 12:00 uur en de kades zaten vol studenten die daar hun boterhammetjes (en een aantal hun biertjes) kwamen  aanspreken.

    Na de administratie en het middageten hebben we de fietsen afgezet en zijn we vertrokken om de auto aan de Schipdonksluis op te halen en aan de parking van YH Merelbeke gaan zetten.  We hadden bij aankomst aan de boot weer 23 km gedaan. Gezien het weer zeer warm was is dit voldoende.

      

    Hier komen mooie appartementen. In Portus Ganda. Het kasteel van Lovendegem.

    Na het avondeten is Annie nog eens een wandeling gaan maken in de stad, benieuwd wanneer ze er terug door komt! We vernamen van de havenmeester dat de Brusselpoortsluis tot 30.09.2020 buiten dienst is dus moeten we morgen helemaal langs de noordkant van Gent rond om terug in Merelbeke te geraken!

    14-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs