aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    27-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 109 – Zondag 27-09-2020 – Klein Willebroek – PH Lier

    Deze morgen na het ontbijt contact opgenomen met sluis Klein Willeboek om te informeren wanneer we zouden kunnen vertrekken.  Volgens de planning zou er pas vanaf 11:00 uur kunnen versast worden maar wegens het door storm Odette opgestuwde water stond het peil hoger dan volgens de vooruitzichten gepland en konden we al te 09:20 uur de sluis in en versast worden wat ons goed uitkwam.  We hebben dan alles klaar gemaakt en vertrokken. In de sluis gingen we ongeveer 2 meter omlaag. Toen de beneden deur van de sluis open ging lag er een heel eiland groenafval in de vaargeul rondjes te draaien. Om er doorheen te gaan zonder dat er van alles rond de schroef zou draaien hebben we een kleine aanloop genomen in de sluis, de schroef vrij gezet en er doorheen gevaren. Toen ik de schroef terug in zijn werk zette voelde ik dat er toch nog vanalles aan hing rond te draaien. De schroef trilde en veel vaart konden we niet maken.  Dan maar weer enkele malen kort achteruit en terug vooruit geschakeld en er kwam een tros groen achter de boot bovendrijven, hield het trillen op en kregen we wat vaart.  Er dreef heel veel groen (kantenmaaisel en snoeitakken) rond op de Rupel dus we moesten constant zigzaggen om de plakken te vermijden. Eenmaal voorbij de monding van de Dijle  dreef er bijna niets meer rond dus ik vermoed dat alles van de Dijle of de Zenne af kwam.  Op de Beneden Nete dreef bijna niets. Omstreeks 11:30 uur arriveerden we aan sluis Duffel die reeds open stond toen we ze in zich kregen en konden we netjes binnen varen. 

      

    Pijpestelenregen.  Ingang fort van Koningshooikt. Groenten- en Fruitloodsen in St Katelijne Waver.

    We hebben vandaag op het hele traject geen verkeer gehad.  Het is ook het laatste weekend van het vaarseizoen waarbij enkele sluizen op zondag open (of langer open) zijn voor de pleziervaart. 

    Toen we in Lier aankwamen lag er buiten de boot van de havenmeester maar één boot, een Engelse woonboot, aan de steiger.  Gezien we hier weer water willen indoen hebben we ons in de buurt van het watertappunt gelegd zo wat ongeveer in het midden van de ongeveer 300 meter lange aanlegsteiger.

    Aangezien het volgens het weerbericht namiddag zo goed als droog zou blijven besloten we na het middageten onmiddellijk te vertrekken voor onze fietstocht om de auto op te halen in Heffen.  Het werd een rit van 25 km van de ligplaats naar Koningshooikt, St Katelijne Waver, Elzenstraat, Kauwendaal, Katanga, Galgenberg, Battel, Leest en zo naar Heffen langs de nrs 40.48.42.91.43.24.65.98.96.97.95.90.79.

    Een tijdje nadat we terug aan de boot waren arriveerde de havenmeester.  Zij woont niet meer op haar boot die hier nog wel ligt maar een straat verderop maar komt enkele malen per dag langs omdat ze toch met haar nieuwe jonge hond moet gaan wandelen. De boot werd wegens een toekomstige familie uitbreiding te klein en ze hadden besloten “aan de wal” te gaan wonen en de boot te verkopen. De andere boot was iets nadat wij met de fiets vertrokken waren afgevaren en nu liggen we hier vannacht helemaal alleen.

    27-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 108 – Zaterdag 26-09-2020 – Klein Willebroek

    Vannacht heeft het weer hard gewaaid en geregend.  Deze morgen regende het nog en pas namiddag klaarde het op. We zijn dan vandaag maar niet gaan fietsen en zijn namiddag dan maar te voet naar Boom gegaan om te winkelen. Daarvoor staken we de Rupel over met het veerbootje. Het was volgens de veervrouw deze zomer, met uitzondering van augustus, zeer kalm geweest. 

      

    Brugje aan sluis Klein Willebroek. Zicht van op de brug naar Zeekanaal en sluis. De boottrekker.

    In Boom zelf was het ook heel kalm, weinig volk op de straat.

    Eenmaal we in de late namiddag terug aan de boot waren hebben we wat Rubbicub gespeeld en nadien TV gekeken aangezien het terug begon te regenen.  We hadden blijkbaar juist de droge periode van de dag uitgekozen om te gaan wandelen.

    26-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 107 – Vrijdag 25-09-2020 – Branst – Klein Willebroek

    We hebben vannacht slecht geslapen. Er was weer heel veel wind met golven die bij afgaand tij tegen de boot braken. Met opgaand tij was er geen probleem maar we lagen met de boeg in de richting Gent en de wind kwam van die kant en met afgaand tij klotsten de golven weer telkens tussen boeg en ponton en af en toe kwam er een stuk hout mee met een luide bonk tot gevolg waardoor we telkens wakker werden.   Pas toen het tij tegen de morgen terug keerde werd het weer rustig.  We moeten er de volgende maal als we hier nog eens aanleggen aan denken vooraan aan de steiger te gaan liggen met de boeg net voorbij het ponton dan kunnen de golven er langs.

    Gelukkig moesten we vandaag niet vroeg vertrekken gezien het vandaag pas afgaand tij is vanaf ongeveer 11:00 uur en we maar tot sluis Wintam gaan varen en dan het Zeekanaal opgaan tot Klein Willebroek.

    Terwijl Annie na het ontbijt naar de bakker ging heb ik de boot een beetje op orde gebracht en klaar gemaakt om straks te vertrekken.  Tijdens het wachten passeerden drie vrachtschepen en drie kleine jachten richting Gent. Toen Annie rond 10:35 uur terug kwam zijn we vertrokken.  Eerst was nog een beetje tij tegen maar na een half uurtje kwam de kentering en toen ging het weer vlot vooruit.  We kruisten vandaag een zestal vrachtschepen en werden éénmaal door een vrachtschip opgelopen.

      

    Veerboot Driegoten-Bornem. Het “nieuwe” Temse. Steiger Rupelmonde met oud lichtschip Westhinder.

    Toen we omstreeks 12:30 uur aan Rupelmonde passeerden hoorden we een schip sluis Wintam oproepen en die kreeg het antwoord dat de sluis naar onder kwam met vrachtschepen en dat het dan hun toer was.  Hiervan hebben we geprofiteerd en dadelijk sluis Wintam opgeroepen met de vraag of we mee omhoog konden.  We mochten na een tiental minuten toen de vrachtschepen uit de sluis waren als eerste binnen (normaal moet de pleziervaart wachten tot na de beroepsvaart maar het sluispersoneel beslist daar zelf over)  Eenmaal uit de sluis hebben we ons een beetje aan de kant gehouden en het vrachtschip voorbij gelaten omdat we het dan iets rustiger hadden en niet steeds achterop moesten kijken.  Te 13:10 uur arriveerden we aan de Dumontbrug die toegang geeft tot het stukje kanaal naar sluis Klein Willebroek en daar moesten we een tiental minuten wachten op bediening. Met die strakke wind die telkens van richting veranderde was het moeilijk voor de brug stil te liggen. Eenmaal door de brug legden we ons rechts bij RYAC aan de bezoekerssteiger waar we nog net plaats genoeg hadden.

    25-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    24-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 106 – Donderdag 24-09-2020 – Branst

    Vannacht heeft het gestormd en is het water heel woelig geweest.  We zijn dikwijls wakker geworden van de door de wind opgezweepte golven die tussen de zijkant van de boeg en de zijkant van het ponton sloegen.  Het heeft ook hard geregend.

        

    De brug over het Zeekanaal en de kerk in Willebroek. Nieuw pompinstallatie van het Sigmaplan met de twee vijzels die het water moeten oppompen.  Oude havenkraan in Temse.

    Annie is deze morgen te voet naar de bakker in Branst gegaan. We zijn deze morgen onmiddellijk na het ontbijt de auto in Heffen gaan zetten en met de fiets terug gekomen (28 km via de nrs 79.78.1.39.83.82.37.80.13.12 naar St Amands en terug naar de boot) omdat ze voormiddag goed weer voorspeld hadden en voor namiddag regenbuien. Toen het namiddag na het middageten toch nog goed weer was zijn we namiddag nog een ritje gaan maken aan de overzijde van de Schelde.  Aan het veer van Mariekerke aan nr 76 staken we over en vanaf daar volgden we de nrs 50.9.69.78 maar toen we naar het veer van Driegoten-Bornem wilden rijden bleek het fietspad afgesloten te zijn voor werken aan de dijk voor het Sigmaplan en moesten we naar 77 naar het veer Hamme-Tielrode en zo naar 75 in Temse en daar over de brug naar de andere zijde waar we langs 03.04.07.08.76 terug naar Branst fietsten.

      

    Fontein in Temse.  Zicht op de kade van Temse vanop de Temsebrug. Kasteel Marnix de St Aldegonde in Weert.

    Dit stukje was het mooiste gezien het langs de idyllische meanderende oude Scheldearm via Weert liep.  Je kan dit stuk vergelijken met de Oude Leie in Gent met dit verschil dat je hier niet kan over varen maar langs moet rijden.  We passeerden ook aan het mooie Kasteel Marnix de St Aldegonde in Weert.  Toen we terug aan de boot arriveerden zijn we nog eens bij Liesbeth van café Het Koningsrek (hier genoemd “bij Zates”) langs geweest om een aperitiefje te drinken.

    Deze avond is de wind min of meer gaan liggen maar volgens het weerbericht zou die deze nacht terug opsteken.

    24-09-2020, 21:26 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 105 – Woensdag 23-09-2020 – Dendermonde – Branst

    We moesten vandaag niet zo vroeg opstaan omdat het hier pas te 10:30 uur hoogwater ging zijn en we op het afgaand tij wachten om richting Antwerpen te varen. Toen we deze morgen wakker werden lag er een boot achter ons, de “Le Koala” (B).  Die hebben we niet horen aankomen en die moet of heel laat na 23:00 uur of deze morgen aangekomen zijn. Om 09:30 uur waren we klaar om te vertrekken. En tien minuten later waren we aan sluis Dendermonde. Die werd onmiddellijk voor ons open gedaan en hier stegen we nu een halve meter tot het niveau van de Schelde op dit moment.

      

    Steiger VVW Dendermonde. Werken in Baasrode. Aan de steiger “bij Zates” in Branst.

    Wanneer we de sluit uitgingen lag het bootje dat de bodem van de vaargeul open houdt aan de kant. Gezien er nog redelijk wat stroming tegen stond (het is nog altijd opkomend tij) besloten we aan de steiger van Dendermonde stad te wachten op de kentering. Iets voor 11:00 uur vertrokken we dan richting Antwerpen.  Het is helemaal niet druk vandaag, we hebben maar vijf vrachtschepen gekruist, we zijn niet opgelopen en geen jachten gezien. Het was zonnig maar er stond een flinke bries maar we hadden de wind ook mee en dus viel het goed mee.  Toen we ter hoogte van Baasrode kwamen waren de beloofde wolken gearriveerd en werd het frisser.  We kwamen in Branst aan te 12:25 uur en hadden de steiger voor ons alleen.

    23-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 104 – Dinsdag 22-09-2020 – Koninklijke Gentse Watersport Vereniging

    Er was deze morgen dikke mist die maar heel langzaam optrok.  We werden deze morgen rond 06:30 uur wakker van het werkverkeer dat hier passeert op weg naar de werf van de nieuwe gevangenis die hier een stuk voorbij de nieuwe brug gebouwd wordt. Een uurtje later hoorden we het geluid van de heimachine die op de werf betonnen palen van 30 x 30 cm en 10 meter lengte de grond in drijft waarop de fundering van de gebouwen op gebouwd wordt.

       

    Het kerkje en beeld in Mariekerke. Drooggevallen kreek. De bouwwerf van de nieuwe gevangenis.

    Na het ontbijt vertrok ik met de fiets naar het station om daar de trein naar Gent te nemen om de auto op te halen.  Gezien het 46 km is en het vandaag weer warm zou worden is het te ver om met de fiets te gaan.  Ik had te 09:39 uur de IC trein die enkel stopt in Wetteren en Gent St Pieters en we waren te 10:02 uur te Gent.  Dan bus 35 richting St Denijs-Westrem tot de halte aan de Maurice Dupuislaan en dan nog 200 m te voet. De terugweg verliep minder vlot. Op 46 km vijf werven waarvan vier met een omleiding met het gevolg dat ik er bijna 2 uur over gedaan heb om terug aan de boot te geraken.  Ze zijn blijkbaar overal aan de weg aan het werken.

    Toen ik terug aan de boot kwam was de soep klaar en zijn we na het middageten de auto op de parking bij Zates in Branst gaan zetten.  Daar gaan we morgen naartoe varen. De terugweg naar Dendermonde per fiets ging grotendeels over de Scheldedijk.  Dat traject hebben we ondertussen al enkele keren gedaan.  Na 18 km waren we terug aan de boot.

    Toen we terug aan de boot kwamen ben ik met de fiets nog eens rond de werfplaats van de nieuwe gevangenis gereden.  Toen we hier begin juli langs kwamen was er nog niet zo heel veel te zien.  Nu is de funderingsmuur van de buitenmuur-omheining zo goed als klaar en zie je waar de gebouwen gaan komen.  Er worden volop palen voor de fundering van die gebouwen geslagen en het is de hele dag een aan- en afrijden van betonmixers.

    22-09-2020, 19:40 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 103 – Maandag 21-09-2020 – Koninklijke Gentse Watersport Vereniging

    Het is weer mistig deze morgen. Je kan zien dat het water warmer is dan de lucht erboven, er stijgt overal damp van het water omhoog. Dit duurde tot de zon opkwam en toen werd het weer een stralende hemel maar er stond een lichte bries die het toch een beetje fris maakte. Het is vandaag te 07:16 uur hoogwater in Antwerpen dus ongeveer rond 11:00 uur zal het hier aan sluis Merelbeke hoogwater zijn en dus willen we te 10:00 uur aan de sluis zijn.  We moeten nog 6 km varen dus zijn we te 09:15 uur vertrokken.  Onderweg hoorden we op de radio een jacht dat zich meldde voor de sluis en die kreeg te horen dat er geschut zou worden te 10:15 uur. Dat is voor ons dus ook juist gepast.  Toen we iets voor 10:00 uur aan de sluis arriveerden lag er nog een vrachtschip in dat net ging uitvaren en we konden er dan ook onmiddellijk in. Eerst een jacht uit Temse, dan was het onze beurtj, dan daarna een jacht uit Antwerpen en als laatste een jacht uit Emblem. Gezien het niveau binnen maar een goed halve meter hoger stond dan buiten duurde het maar vijf minuten om te schutten en konden we vertrekken. Net voor de sluis lag nog een vrachtschip te wachten en eenmaal die voorbij hebben we geen enkele boot meer gezien tot in Dendermonde. 

    Hier kwam het ook weer juist goed omdat er een vrachtschip uit de sluis moest en er eentje van Antwerpen kwam waarbij we nog in de sluis konden.  Na de sluis zijn we weer aan het steigertje in Dendermonde gaan liggen waar we bij ons vertrek ook twee nachten hebben gelegen.  De steiger is helemaal vrij op een visser na maar die is een half uurtje later vertrokken omdat hij van de hele voormiddag geen beet gehad had.

    21-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs