Gisteren avond is iemand van SPW komen informeren of wij
morgen wilden vertrekken dus spraken we af dat we om 09:00 uur zouden
aanvangen. Deze morgen arriveerde die man terug en zei dat de boot van Emblem die
voor sluis 21 lag met ons mee zou varen tot Ladeuze en dat die eerst nog door
sluis 21 en 20 moest zodat wij mochten naar de ophaalbrug varen van het moment
dat de boot boven was. Iets voor 09:00
uur kwam deze boot uit de sluis en gingen we samen op pad naar S19. De sluis stond open en we konden dus
onmiddellijk binnen. Het vlotte vandaag
heel goed, we hadden geluk dat geen van die grote boten mee moest want daar
moesten wij dan telkens op wachten.

Klaar voor vertrek. Het TGV-viaduct van Chiévres.
Ultramoderne brug voor hier. Kerktorenspits Chiévres.
Nu waren we maar met ons twee dus hadden we alle plaats in
de sluis en moesten wij nergens wachten.
We arriveerden dan ook na 8 km met 5 sluizen netjes op de middag in
Ladeuze. Het is hier een mooie graskade
met metalen damwandplaten voorzien van elektriciteit en water. Er kunnen hier een zestal jachten van onze
grootte liggen. Er staat telkens een
picnickbank onder de bomen voor twee aanlegplaatsen.

Marktplein Chiévres. Kapel van Johannes de Doper in Chiévres.
Toch nog een kroeg onderweg maar te vroeg.
Na het aanleggen hebben we gegeten en reden we weer onze
dagelijkse tocht via nrs 79.87.80.73 naar Maffle en aan de overzijde van het
dorp via 72.63.84 terug naar Ath. Deze
tocht van 14 km bracht ons van Ladeuze
door de velden naar Chiévres en via Maffle naar Ath. Onderweg reden we voorbij een erwtenveld dat
net geoogst werd. Er reden vier speciale
maaidorsers over het grote veld en telkens reden twee tractors met een grote
speciale hef-kipkar langs de maaidorsers om de lading op te halen en brachten
die op de weg naar een trekker-oplegger waar de lading ingekiept werd. We reden door Chiévres met zijn mooie grote
marktplein, de kapel van Johannes de Doper die nu (volgens een bord dat erbij
staat) nog altijd een bedevaartsoord blijkt te zijn voor bedeesde kinderen
(zijn die er de dag van vandaag nog wel?) en zijn mooie torenspits van de
kerk. We passeerden ook het vliegveld
waar net toen we even aangelegd hadden in Ladeuze twee C130s opgestegen waren
en enkele toeren hierboven maakten voor ze vertrokken.

Met vier grote maaidorsers wordt een groot erwtenveld
aangepakt en met speciale hef-kip karren worden de erwten naar de wachtende
trekker-oplegger voor een fabriek van diepvriesgroenten gebracht.
In Chiévres hoorden we geruime tijd het deuntje van de
film Bridge over de river kwai door ons beter gekend als het deuntje van Charel,
ik heb je ga
. gezien, Charel
.. dat ons leek uitgevoerd te worden door een
fanfare. Wij dachten aan een fanfare ter
gelegenheid van de nationale feestdag doch enkele straten verder vonden we de
uitvoerder. Het bleek een ijskar te zijn.
|