aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    19-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 – Zondag 19-07-2020 – Kade S21 Ath – YH Ath

    Deze morgen toch nog maar eens terug gebeld naar de nummer om het sluispersoneel te vragen of zij nog wisten dat wij beneden de sluis lagen en naar boven wilden.  Ze waren het ditmaal niet vergeten en te 09:15 uur was voor ons sluis 21 klaar gemaakt en konden we verder. We moesten verder naar sluis 20 waarboven de jachthaven van Ath gevestigd is. Toen we aan sluis 20 aan kwamen stonden de deuren open en ging het vlot omhoog.  We legden ons aan de rechteroever (dus links in onze vaarrichting) vast.  De kade is hier rijkelijk voorzien van bolders en er staan nieuwe blauwe kasten voor water en of elektriciteit die echter op slot zijn.  Op een informatiebord staat de informatie (6€/nacht, 2€ elektriciteit, 2€ Water, 2€ douche) en de nummer van de havenmeester met het adres van de capitainerie. 

       

    Brugje over canal Ath – Blaton te Maffle.  Opruiming van algen.

    Toen ik op dat adres op zoek ging vond ik de huisnummer niet en op de plaats waar die nummer normaal moest zijn is nu een sportterrein met kantine.  Toen ik de nummer belde vernam ik dat er geen capitainerie meer was en dat er geen elektriciteit en water meer voorhanden was. 

         

    Ex-fabriek nu school. Patrouille te paard. Aankomst van de volgende lichting.

    Ze hebben hier dus weer een hele investering gedaan en het zaakje ligt weeral plat!  Het is nu wel een voordeel dat je dan ook geen liggeld meer moet betalen maar de mensen die er op rekenen dat ze hier hun watertank konden vullen komen weer bedrogen uit.

    Wij zijn voor een fietstochtje van 24 km terug naar Geraardsbergen gereden om de auto op te halen. En in de late namiddag nog een ritje van 13 km door Ath en omgeving gemaakt.

    19-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 – Zaterdag 18-07-2020 – ‘t Schipke

    Deze morgen eerst contact opgenomen met bewaking van De Gavers om de elektriciteit te komen opnemen en af te rekenen. Blijkbaar gaan ze de rekening, ik denk zo ongeveer een héle euro, opsturen. Na het ontbijt vertrokken we dan te 08:45 uur richting zuiden. Eerst moesten we ter hoogte van de jeugdherberg voorbij een rij vissers van een viswedstrijd die ongeduldig zaten te wachten tot ze mochten starten. Er werd al duchtig gevoederd om de vissen naar hun plekjes te lokken. Het ooievaarsnest voorbij de brug was leeg en we hebben vlak bij nog een tweede gezien welk echter ook al verlaten was.

        

    Ath - Gezellig op het marktplein maar coronaproof ? Gebouw er financiën.  Het station

    Toen we aan de Wijngaardbrug arriveerden kregen we te horen dat we even moesten wachten omdat er afvaart in de sluis lag en de sassenier van die sluis ook de beide bruggen voordien moest bedienen.  Het even werd al snel 35 minuten. Voorbij de Wijngaardbrug moesten we dan nog tien minuten wachten eer de vorige dicht gegaan was (Bij de derde poging om te dalen ging de brug dan helemaal toe) en de Grotestraatbrug open kon gaan. Van de automatisatie waar de voorbije week de brug gesperd was is niet veel terecht gekomen.  Het mannetje moet alles  nog ter plaatse komen bedienen en gaat dan telkens te voet naar zijn andere bedienpost, zelfs naar de sluis verderop.  Sluis Geraardsbergen lijkt mij een sluis die nog in dezelfde staat is als toen ze (100 jaar ?) geleden gebouwd werd.  Er staan zelfs geen bolders om vast te maken, de bovenkant van de kaaimuren is verweerd uitgevoerd in hout dat volledig kromgetrokken is en op veel plaatsen omhoog steekt. Er overheen gaan is volgens mij levensgevaarlijk. 

         

    Ligplaatsje net voor sluis 21 Ath.  De Dendre Oriëntale. 

    De deuren zijn ook nog in hout en manueel te bedienen. Enkele jaren geleden werd gestart met renovatie van het complex van sluis en stuw, doch de “groene jongens” hebben toen met een rechtszaak de werken laten stil leggen omdat er geen vistrap voorzien was en nu twee of drie jaar later ligt de werf er totaal overwoekerd bij. Of dat ooit nog goed komt weet ik niet.

    Toen we eindelijk boven de sluis waren en de sassenier zei dat hij zijn collega’s ging verwittigen van onze komst ging het verder naar sluis Deux Acres op het Waals grondgebied. En daar begon de miserie. We waren blijkbaar toch niet aangemeld, en de bediening hier loopt met blokvaren en het eerstvolgend blok vertrok pas te 14:00 uur werd ons gemeld met het gevolg dat we ons voor de stuw (geen mogelijkheden voorzien om aan te leggen) aan de balustrade hebben vastgemaakt en daar drie uur hebben liggen wachten. Die dienstregeling wordt nergens vermeld, er staat geen bord, helemaal niets.

    Te 14:00 uur kwam er van de andere zijde een boot in de sluis gevaren dus hebben we maar dadelijk los gegooid en ons voor de sluis klaar gelegd. Eenmaal in de sluis en boven kregen we een hele uitleg over hoe de dienstregeling dan wel in mekaar zat en het enige wat ik er van kan uitmaken is dat de mannen liever niet werken of toch zo min mogelijk. Van sluis Deux Acres ging het nog via een aantal ophaalbruggen en de sluizen  Lessines, Papignies, Rebaix en Bilhee tot voor sluis 21 Ath.  Niet door sluis S21 want daar was het te laat voor geworden. Het was ondertussen 16:30 uur geworden en hun dienst loopt tot 17:30 uur maar ze konden (of wilden) niet verder. Het is hier Wallonie hé.  We zullen er ons maar bij neerleggen en hier voor de sluis blijven liggen en morgen vroeg tot in de jachthaven van Ath varen.

    18-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 – Vrijdag 17-07-2020 – Steiger De Gavers – ‘t Schipke

    Vanmorgen wakker geworden onder een grijze hemel met lichte motregen. Onze pluviometer was echter leeg dus het is de hele nacht droog geweest.  De stremming van de brug in Geraardsbergen is voorbij maar wij gaan een dagje wachten om verder te varen.  Ik vermoed dat er een aantal schepen onderweg lagen te wachten en ik wil niet in een opstopping terecht komen dus kunnen we beter hier wachten.

    We verwachten vandaag bezoek van Kris, Danny, Wietse en Rho.  Kris en Danny hebben om 10:00 uur een afspraak in Deinze en zetten Wietse en Rho hier bij ons af. Zij arriveerden te 08:45 uur en dan zijn we een kilometer verder naar ’t Schipke gevaren gezien we de batterijen weer vol willen laden voor we verder varen.  Je kan hier liggen aan 8 € ongeacht de grootte van de boot, water inbegrepen.  Elektriciteit werkt met een meter die de havenmeester komt aanzetten.

      

    Testvlucht ? 

    Toen ik deze middag met de fiets naar de winkel en terug reed, zag ik drie boten richting Ninove varen en ik kwam er drie tegen die richting Geraardsbergen voeren.  Het waren dan allemaal boten van 25 meter en meer. Onderweg zag ik in de bocht net voorbij de brug een ooievaarsnest met 4 ooievaars. Toen ik later met Rho terug reed om te gaan kijken vlogen ze net van het nest op.  Aan de min of meer stuntelige start te zien denk ik dat het een van de eerste vluchten van de jongen geweest is. Drie ervan vlogen “in driehoekformatie” vlak bij elkaar terwijl nummer 4 ( ik denk dat dat een van de ouders was) op enkele tientallen meters er achteraan zweefde. Na een vijftal minuten in de buurt te hebben rondgevlogen in de buurt van het nest vlogen ze terug in de richting van het nest. 

    S’ Middags zijn Kris en Danny terug gearriveerd? Na de middag klaarde het helemaal op en op momenten was het in de zon al te heet en heb ik de zonwering opgehangen. Nadien zijn ze allemaal een wandeling rond De Gavers gaan maken terwijl ik aan boord bleef en de watertanks heb bijgevuld dus kunnen we er weer een tiental dagen tegenaan. s Avonds zijn we nog eens aan het ooievaarsnest gaan kijken, ze zaten weer allemaal op het nest dus ze zijn allemaal veilig geland.

    17-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 – Donderdag 16-07-2020 – Steiger De Gavers

    Vanmorgen was het grijs met af en toe wat motregen.  Rond de middag stopte het motregenen en na het middageten vertrokken we weer voor een fietstochtje. Het ging langs de nrs 74.73.70.71.36.29.28.24.89.85.87 84.82.81.80.73.74 waarbij we van de ligplaats naar Schendelbeke, Vloerzegem, Ophasselt, Erwetegem, Sint Maria Oudenhove, Lierde, Sint Maartens Lierde, Deftinge, Geraardsbergen en terug naar Schendelbeke reden.  Met momenten enkele kuitenbijters (niet zo lang maar toch stevig) voor de kiezen gehad maar dat werd telkens beloond met mooie vergezichten.  Het enige nadeel van deze tocht op de linkeroever van de Dendervallei was de met momenten erbarmelijke staat van de wegen en wat hier een fietspad genoemd wordt.  Ze kunnen hier nog wat leren van de fietspaden bij ons in Limburg.

        

    Aannemer in faling ?    Oppassen voor overstekende eekhoorns!

    De meeste wegen (buiten de gewestwegen) zijn hier uitgevoerd in beton in de jaren 1975-1980.  De opeenvolgende betonvakken zijn in de loop der jaren gekanteld in de lengterichting waardoor de overgangen tussen de stroken op sommige plaatsen 5 cm bedraagt wat je heel goed hoort bij het naderen van auto’s.  Ik moet dan altijd denken aan dat deuntje van die trein met “kedeng, kedeng, oeoe” van de Nederlandse zanger Guus Meeuwis. Veel van de betonplaten zijn ook gescheurd, dwars er overheen of aan de hoeken.  En net daar moeten wij met de fiets overheen. Af en toe begint er uit het niets een stuk echt fietspad voor enkele honderden meters lang en net als je dan denkt : “Oef eindelijk” dan stopt het even plots als waar het begon, net of ze ergens nog enkele euro’s hadden liggen en gedacht hebben : “Die kunnen we hier wel neergooien.”  Voor de rest was het weer een mooi ritje en we hebben zelfs geen spatje regen gehad. ’s Avonds waren we weer moe en na een paar spelletjes Rummicub was het weer tijd om te douchen te gaan slapen.

    16-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38 – Woensdag 15-07-2020 – Steiger De Gavers

    We zullen hier nog maar wat blijven liggen want de stremming aan de brug in Geraardsbergen duurt nog tot vrijdag morgen.  Deze morgen de motor een uurtje laten draaien om de battterijen bij te laden en het water op te warmen. Met een bewolkte dag van gisteren en we al 7 dagen niet aan een stopcontact hebben gelegen en bijna niet gevaren hebben viel deze morgen de koelkast in beveiliging  omdat de batterijspanning te laag was.

    We wilden rond 10:00 uur ook nog skypen met Bomma, maar dat viel in het water omdat alle afspraken daarvoor blijkbaar geannuleerd werden (Wij hebben hier echter niets van gehoord!) omdat er bezoek toe gelaten was.

     

         

    Vliegveldje Overboelare. Moderne woning op de Edingensteenweg. Boven op ´De Muur¡ en de weg ernaartoe.

    We zijn dan maar gaan fietsen, 27 km via het fietsnetwerk via de nrs 74.73.80.81.83.28.29.78.75.76.80.81.73 langs de Dender naar en door Geraardsbergen, Overboelare en verder tot in Twee Akren dan de heuvel over naar Viane, Moerbeke en naar de Oudeberg waar we boven op De Muur terecht kwamen en van daaruit steil naar beneden naar het stadsplein afdaalden. Volgens de bewoners van Geraardsbergen  is hun Muur één van de drie meest wereldberoemde muren: Eerst de Berlijnse Muur, dan de Chinese Muur en dan Dè Muur.  De zijde waar wij langs naar boven kwamen mag dan niet zo steil zijn als de richting van het stadsplein naar boven maar moet er niet voor onderdoen.  Na een verdiend terrasje nog wat winkels gekeken en dan via de andere zijde terug naar Schendelbeke en naar De Gavers.

    15-07-2020, 18:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37 – Dinsdag 14-07-2020 – Steiger De Gavers

    Vandaag zijn Koen, Kim, Lenn en Nout op bezoek geweest.  Die waren gisteren naar Pari Daisa geweest en kwamen vandaag op weg naar de kust even langs. Gelukkig voor Lenn had oma net een grote pot verse soep gemaakt die er met lekker bio-brood dat ze onderweg opgepikt hadden soldaat gemaakt werd.

        

    Geraardsbergen.

    We hebben dan, ondanks het miezerige weer, een wandeling op het domein De Gavers gemaakt en na hun vertrek zijn we nog even met de fiets naar Geraardsbergen gereden.

    14-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36 – Maandag 13-07-2020 – Steiger De Gavers

    Rond 10:00 uur vertrokken voor een fietstocht (28 km) via 74.73.76.75.72.68.99.98.97.94.95.96.66.67.74 die ons eerst langs de Gavers steil tot boven aan de kerk van Onkerzele voerde om daarna in een lange geleidelijke afdaling langs het Raspaillebos naar Waarbeke voerde.

     

             

    Niet voor watjes!     Boven op de Bosberg.     Boven op de Congoberg.   Windmolen onderweg.

    Dan via  de Congoberg en het Robijnbos richting Denderwindeke en via de Flierendries en een zeer smal zeer steil kerkwegje tot in Pollare.  Van daaruit via de Dender tot in Zandbergen waar we de auto opnamen en die daarmee tot aan de Lidl in Geraardsberen reden en die daar parkeerden.  Na het winkelen zijn we dan met de fiets terug naar De Gavers gereden.

    13-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35 – Zondag 12-07-2020 – Steiger Pollare – Steiger De Gavers

    Vandaag hebben we al de tijd om door te varen gezien de stremming in Geraardsbergen tot 17/07/20 gaat duren.  Ook weer goed georganiseerd dat ze midden van het bouwverlof, op het drukste moment in de vakantie een brug voor een week afsluiten!  We vertrokken dan op ons gemak te 09:35 uur en belden onderweg om ons aan te melden voor passage van de brug van Zandbergen te 10:00 uur.

             

    Aanlegsteigertje De Gavers. ’t Schipken. Kerkje Onkerzele. Sluis Idegem.

    Onderweg zitten de boorden van de Dender vol vissers.  Toen we arriveerden aan de brug moesten we nog een tiental minuten wachten en we legden ons aan het wachtsteigertje vast. Klokslag 10:00 uur kwam de bedienaar van de brug aangereden en konden we verder. Net voor het steigertje stond een visserstentje maar de visser was nergens te bespeuren.  De lijnen lagen dwars over de Dender tot aan de andere kant en wij hadden geen keus en moesten er overheen varen gezien het wegverkeer voor de brug stond te wachten.  De brugwachter roep ons toe dat we er maar overheen moesten varen gezien de visser bij zijn gerief moet blijven. Toen we voorbij de lijn kwamen haakte die natuurlijk aan de boeg met het gevolg de het molentje van de werphengel als zot begon te draaien.  Toen we midden de brug waren kwam de visser aangelopen en kon nog net op tijd, voor de rol ten einde was de hengel grijpen en de lijn lostrekken.  Van hieruit ging het naar sluis Idegem die open stond als we daar kwamen.  Eenmaal boven voeren we verder tot we aan De Gavers een steigertje zagen.  Hier staat nergens een bord bij dat die plaats voorbehouden is dus zijn we hier gaan liggen.  We lagen vast te 11:10 uur. Namiddag een fietstocht van 34 km gemaakt.

    12-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34 – Zaterdag 11-07-2020 – Steiger Pollare

    Het was hier zalig stil vannacht.  Helemaal geen geluid buiten in de verte een passage van een trein aan de overkant  van de Dender.  De spoorlijn ligt hier wel een eindje vandaan en de bomen tussen de weilanden houden bijna alle geluid tegen. Na het ontbijt besloten we ons dagelijks fietstochtje aan te vatten.  We fietsten over het netwerk via de nrs 95.44.90.91 terug naar 95 en kwamen door de dorpjes Echem, Appelterre, Voorde, Aspelare, Nederhasselt, Outer naar de stad Ninove en van daar terug langs de Dender naar Pollare. 

          

    Een van de oude stadspoorten van Ninove. Interieur Abdijkerk. Windmolen van Appelterre.

    Onderweg weer enkele mooie plaatsjes ontdekt in het groene landschap en langs kleine paadjes door de natuurgebieden gereden.  In Ninove een beetje door de stad gereden en de grote mooie lichte abdijkerk bezocht.

    11-07-2020, 14:59 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33 – Vrijdag 10-07-2020 – Steiger Denderleeuw – steiger Pollare

    Het is gisteren avond dan toch rustig gebleven op enkele passerende treinen na en we hebben goed geslapen.

    Na het ontbijt was het tijd om richting sluis Denderleeuw te vertrekken. De Dender is hier zeer bochtig en mooi om te varen maar je moet goed opletten op eventuele tegenliggers in de bochten. Een kwartiertje later arriveerden we aan de sluis die open stond maar waar nog een afvarend jacht in lag dat nog buiten moest. Na sluis Denderleeuw was het een uurtje varen tot aan sluis Pollare.  Deze stond ook al klaar en we konden er onmiddellijk in. Van de sluiswachter kregen we te horen dat de brug van Geraardsbergen buiten gebruik was wegens werken en dit voor een vijftal dagen. Hij vertelde ons dat hier op de Dender altijd wel ergens gewerkt werd omdat hier alles versleten was en ze de laatste 20 jaar geen onderhoud meer gedaan hadden buiten het aller noodzakelijkste.  Ze wilden hier wel alles gaan automatiseren maar vermoedelijk wegens geldgebrek geen aanvang met de werken nemen.

               

    Ligplaats Pollare met voetgangersbrug. De “Dikke van Pamel” langs de oever. Zandbergen.

    Te 12:10 uur kwamen we aan in Pollare.  Hier net voor de aanlegsteiger ligt een voetgangersbrug en momenteel is een scoutsgroep aanwezig die de brug gebruikt als klimobject.  Ze hebben van het midden boven op de brug een deadride gemaakt waar ze langs de buitenkant van de brug naartoe moeten klimmen.  Tevens liggen er een aantal kayaks op de steiger die ze in gebruik hebben.

    Rond 15:30 uur werden Kara en Hendrik terug opgehaald en toen zij hier vertrokken waren werd het wel heel stil. Buiten enkele fietsers die regelmatig passeren  gebeurt hier heel weinig. De taverne hier aan de brug is niet open en aan het tehuis voor mindervaliden ernaast is ook niet veel beweging.

    10-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 32– Donderdag 09-07-2020 – Steiger Denderleeuw

    Voormiddag zijn we met de mannen naar een speeltuintje aan de sportvelden gegaan zodat ze zich eens kunnen uitleven. In de namiddag zijn er nog twee boten aangekomen en mits een beetje schuiven en passen had iedereen een plaatsje.  Het zijn twee boten van Antoign die samen een reis maken via de Dender naar de Schelde, naar het kanaal Gent Terneuzen, hier de Schelde oversteken naar Vlissingen en zo verder Nederland in om later via de Maas terug naar huis te varen.  ’s Namiddags wat spelletjes gespeeld en nog een wandeling gemaakt en de dag was weeral bijna gepasseerd.

       

    Aan de steiger in Denderleeuw.

    ’s Namiddags werd het terug beter weer en in de avond zag het eruit als zouden we de hele avond een groep jeugd op de banken langs de steiger zouden hebben. Ik moet wel zeggen, hun muziek stond stilletjes en er werd aanvankelijk niet te luid gepraat en gelachen dus we hadden geen klagen.  Rond 22:00 uur zijn er een aantal vertrokken maar even later arriveerde er een klein groepje met luide muziek die wel overlast gaven maar toen die zagen dat ik nog buiten op de boot zat en hen een beetje gade sloeg zijn die terug vertrokken.  Die hadden blijkbaar niet graag “pottekijkers”.

    09-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 31– Woensdag 08-07-2020 – VVW Aalst – Steiger Denderleeuw

    Na deze morgen nog met Bomma te hebben geskyped vertrokken we te 10:45 uur in de regen vertrokken. Eerst moesten we bediening van de Zeebergbrug aanvragen met aansluitend sluis Aalst. Zowel brug als sluis werden onmiddellijk bediend en we konden verder. Voorbij Aalst wordt het zeer landelijk waarbij de Dender al slingerend door het landschip vloeit. Rond 12:00 uur arriveerden we aan sluis Teralfine.  De sluis stond open en we konden er onmiddellijk in.  We moesten wel even wachten op de sluiswachter die van sluis Denderleeuw moest komen om ze te bedienen. Wanneer we de sluis uitvoeren verwittigden we de man dat we aan de steiger in Denderleeuw zouden stoppen als daar plaats was en indien dit niet kon wij hem zouden bellen.

          

    Zeebergbrug.  Onderweg langs de Dender. De Dender slingert door het landschap.

    We voeren voorbij het bedrijf dat wij “het vilbeluik” noemen in Denderleeuw . Dit bedrijf haalt in heel Belgie de krengen van gestorven dieren op om het te verwerken in ???. Het is er wel aan te ruiken, er hangt een vies geurtje en ik beklaag de mensen die in de buurt wonen als de wind in hun richting zit.

    Te 12:30 uur arriveerden we aan de lege steiger.  De steiger is ongeveer 20 m lang en we hebben ons met de boeg voorbij het begin gelegd zodat er nog een, zij het kleine boot, achter kan.  Namiddag ben ik via het knooppuntennetwerk Dender en Schelde via de nr 80.81.36 en 34 terug de auto gaan ophalen in Aalst.

    08-07-2020, 22:20 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 30 – Dinsdag 07-07-2020 – VVW Aalst

    Na een goed nachtrust, maar redelijk vroeg wakker voor ons doen zijn we na het ontbijt weer gaan winkels kijken en wat voorraad indoen. Namiddag zijn we naar het stadspark geweest waar tevens een kleine speeltuin is waar de kinderen een tijdje konden spelen.

    Na een terrasje zijn we terug door de stad naar de boot gewandeld. Kara heeft kennis gemaakt met Ranya, dochter van een vriend van de havenmeester, en hebben gegevens uitgewisseld om mekaar via internet te schrijven. Na enkele spelletjes was het weer bedtijd en zijn we allemaal gaan slapen.

    08-07-2020, 22:18 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 29 – Maandag 06-07-2020 – Dendermonde – VVW Aalst

    We vertrokken met onze twee zoetwatermatrozen Kara en Hendrik te 08:50 uur. We moesten door sluis Denderbelle waar te horen kregen dat er een vrachtschip in de sluis lag dat dadelijk ging uitvaren dus die sluis ging voor ons klaar staan. Vervolgens ging het verder naar de Zwarte Hoekbrug net voor Aalst. Onderweg passeerden we een paar laad- en loskades en kwamen we nog een vrachtschip tegen  Aan de brug moesten we een tiental minuten wachten gezien er een vrachtschip tegemoet kwam en de mobiele bedieningsploeg met dat schip mee kwam en de brug dan maar één maal open moest om het wegverkeer niet te veel te hinderen.

     

            

    Kunst onderweg. Aalst in zicht. Doorvaart Aalst.

    Enkele honderden meters voorbij de brug legden we aan bij VVW Aalst waar we werden ontvangen door de vriendelijke havenmeester Mario die ons alle informatie gaf over de haven en nog veel meer over de stad Aalst, waar winkels, bakkers ed waren. Na het middageten zijn we de stad ingegaan.  Hier zijn verschillende winkelstraten, er staan veel terrasjes buiten maar het is niet echt druk. In de stad staan zeer veel mooie oude gerestaureerde gebouwen. ÿs Avonds hebben we een aantal spelletjes gespeeld en hebben de kornuiten een tekenfilm gekeken.

    06-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28 – Zondag 05-07-2020 – Dendermonde

    Voormiddag hebben wij nog een fietstocht van 24 km gemaakt via de nrs 89.84.85.81.27.02.67.77.87.88.84 langs Denderbelle, Mespelare, Oudegem en St Omojpolder terug naar de boot. Namiddag kwam het bezoek en hebben we een wandeling tot in de stad gemaakt met een terrasje op het mooie marktplein voor we terug naar de boot gingen.

        


    05-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27 – Zaterdag 04-07-2020 – Dendermonde

    Deze nacht hebben we tussen 01:00 uur en 02:30 uur last gehad van een hoop jonge gasten die het nodig vonden na het sluiten van de kroeg te 01:00 uur hier op de dijk, net aan de steiger, het feestje verder te zetten. Aanvankelijk was het nog te doen maar het werd allengs erger en lange laatste werd de muziek zodanig hard gezet en werd er voortdurend luid geroepen en getierd en met de muziek mee gebruld dat het de spuigaten uitliep en na een telefoontje de politie ter plaatse arriveerde en plots alles muisstil werd. 

          

    Oude sluis in Dendermonde. Markt en gemeentehuis. 

    We hebben dan verder nog goed geslapen.  Ik hoop dat het volgende avond eens goed regent dan blijven ze misschien weg, anders……

    We hebben vandaag weer een rondje Dendermonde gefietst.  Op het knooppuntennetwerk Schelde en Dender fietsten we van 84 via 89.94.97.96.42.37.32.85 en terug naar 84 en passeerden weer op enkele mooie idyllische plaatjes en door mooie natuur.  Uiteindelijk arriveerden we terug in het centrum van Dendermonde en was het net tijd voor een hapje en een drankje.  Toen we aan de boot waren hadden we er weer 24 km opzitten.  In totaal hebben we deze reis tot nu toe alweer 484 km gebold.

    04-07-2020, 21:35 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26 – Vrijdag 03-07-2020 – ECB Branst Zates - Dendermonde

    We moeten vandaag wachten op opkomend tij en vertrokken te 12:30 uur. Met een gezapige snelheid met amper 1600 toeren gingen we toch tegen 12 a 13 km per uur vooruit.  Ter hoogte van Baasrode vertrok het werkschip de C Brandt net toen wij ter hoogte van het veer waren en gezien het naderen van de vernauwing met haarspeldbocht genoemd “Groenenhoek” besloten we er achter te blijven varen.  Toen we echter net voor die bocht arriveerden riep de schipper ervan op dat er geen afvaart was en we wel voorbij konden gezien zij traag verder zouden varen.  Eenmaal die boot voorbij  ging het weer vooruit.  Enkele km verder net voor Dendermonde werden we opgelopen door een ander leeg vrachtschip dat ons voorbij stoof op weg naar Gent. Ter hoogte van Dendermondebrug riepen we de sluis Dendermonde op om ons aan te melden.  Wij kregen als antwoord dat we gewoon verder mochten komen en de sluis klaar zou staan voor ons. Inderdaad stond het sein al op groen toen we de bocht naar de sluis uitkwamen en konden we dadelijk invaren.  Hier hebben we ook ons huisvuil kunnen afleveren.  Je kan hier ook water inslaan maar dat had ik te laat gemerkt. Het niveauverschil tussen binnen en buiten is op dit ogenblik maar klein en enkele minuten later konden we buiten varen. Vervolgens gingen we door tot op de plaats waar de oude Dender die normaal door Dendermonde stroomt afgedamd is en waar een vlottende steiger voor een drietal jachten ligt en waar we zullen aanleggen.

     

          

    Zicht op Sint Amands.  Zo kan je makkelijk aan een boot werken. Sluis Dendermonde. Droog gevallen.

    Na het avond eten reden we met de fiets terug naar Branst om de auto op te halen.  Toen we in Mariekerke voorbij het kerkje van O.L.Vrouw reden stapte daar op de parking tegen de dijk net Koning Albert met zijn madam onder toeziend oog van enkele mensen van de staatsveiligheid in zijn “dikke” Audi.   Toen we later nog een laatste gingen drinken bij Zates vroeg ik aan Liesbeth of hij hier ook eentje was komen drinken wat niet het geval was.  Ze vertelde dat hij een aantal jaren geleden toen hij nog met de motor reed een keer gepasseerd langs gekomen was.

    03-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25 – Donderdag 02-07-2020 – ECB Branst Zates

    Vandaag zijn we naar huis geweest voor bezoek aan de Bomma in het rusthuis.  Terwijl Annie op bezoek ging ben ik ondertussen naar het wassalon gereden zodat alles weer netjes is als we terug naar de boot gaan. Namiddag nog snel het gras afgereden en ’s avonds reden we terug naar Branst.  Deze avond helemaal niets van opstoppingen gehad en op een uurtje waren we terug.

     

           

    Zo zetten ze hier de boten in het water, makkelijk zonder gebruik van een kraan.

    Natuurlijk nog eens het terras van Zates met een bezoek vereerd en rond 22:00 uur kwam Liesbeth (de uitbaatster van het café, 82 jaar !, zeggen dat ze moe was en ging slapen wat voor alle aanwezigen het sein was dat het café gesloten werd en dat ze naar huis mochten.  Ze hebben hier niet echt een sluitingsuur, in de zomer als er ook nog iemand anders mee helpt, blijven ze open van 13:00 tot 00:00 uur (officieus zolang er klanten zijn) maar nu doet zij bijna alles alleen en sluit ze als ze moe is.  Op een andere plaats zou je waarschijnlijk reclamaties horen als er vroeger gesloten wordt maar hier zijn ze dat blijkbaar gewend.

    02-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24 – Woensdag 01-07-2020 – YH Klein Willebroek – ECB Branst Zates

    In de regen te 09:10 uur vertrokken. Eerst door de Victor Dumontbrug waar we enkele minuten moesten wachten op de opening omdat er een groot vrachtschip aan de andere zijde van de doorvaart voor de brug draaide om tegen zijn loskade aan te leggen. We voeren helemaal alleen door het Zeekanaal richting Sluis Wintam op een vrachtschip na dat net onder de Boulevardbrug ons tegemoet kwam. Met tussenpozen werd het wat droog, enkele minuten later begon het weer te miezeren. Hier zijn er veel laad- en loskades en er liggen nogal wat binnenschepen en een zeeschip.  Toen we aan sluis Wintam arriveerden en informeerden naar de mogelijkheid om geschut te worden kregen we te horen dat er twee vrachtschepen in de sluis lagen en dat die binnen de tien minuten zouden uitvaren en dat het dan aan ons was. 

      

    Vertrokken in de regen.  Op het Zeekanaal kan je wel eens een zeeschip zien.  Ligplaats bij Zates.

    Toen het zover was konden wij de grote sluis in, helemaal voor ons alleen, en legden we vast aan twee drijvende bolders bijna in het midden van de sluis. Twintig minuten later waren we onder en uit de sluis de Schelde op richting Gent.  Met een lekkere mee-stroming tuften we op ons gemak verder. Enkele km verder onder de Temsebrug onderdoor en iets verder kruisten we drie vrachtschepen en een werkschip ging voor ons uit.  Verderop, aan de monding van de Durme, kwam een ander werkschip van de Durme af en deze ging voor ons uit richting Dendermonde. Even later werd het druk, een viertal vrachtschepen stroomopwaarts en enkele stroomafwaarts net voor de bocht aan het veerbootje, maar met een beetje aanpassen van de snelheid pasten wij daar wel tussen. Verderop arriveerden we te 11:20 uur aan het steigertje aan het bekende café ’t Koningsrek bij Zates.  

    Na de middag wilden we op bezoek bij Nicole die hier in de buurt in een service flat woont.  We hebben enkele malen gebeld maar er werd niet opgenomen en we besloten op goed geluk langs te gaan. Toen we daar arriveerden kregen we te horen dat zij nu op een kamer in het verzorgingstehuis woonde en dat we wegens het coronagedoe niet zonder afspraak binnen konden. We hebben haar wel achteraf nog telefonisch gesproken en alles was Ok met haar.  Een bezoek zal dan voor een andere keer zijn.

    ’s Avonds hebben we nog een terrasje gedaan bij Zates (Het cafe noemt officieel “’t Konningsrek” maar iedereen kent het als “bij Zates”. Dit komt omdat er heel vroeger ter hoogte van het café ook een kleine werf was (een zate wordt dat hier genoemd). Het café bestaat  al sedert 1837 en wordt  nog steeds door dezelfde familie uitgebaat. Het is na al die jaren nog steeds niets aan veranderd. Het is maar met aan één muur een lange bank en aan de andere muur een lange toog. Naast het café is een zaal waar de fanfare komt oefenen. Buiten een lang smal overdekt open terras met daarvoor op de koer nog een groot aantal tafels. Momenteel is het er niet druk maar bij goed weer gaat dat hier vol lopen. Bij zonsondergang ging zowat iedereen (behalve een aantal vaste gasten denk ik) naar huis en wij naar de boot.

    01-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23 – Dinsdag 30-06-2020 – YH Klein Willebroek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben vastgesteld dat de boot die voor ons ligt blijkbaar kennen van onze reis vorig jaar naar Berlijn.  Het is de Valk van Lucien & Florette die vorig jaar dezelfde reis maakten samen met de Waterlander van Paul & Lieve van onze club en waar we onderweg enkele malen contact hebben gehad waaronder een BBQ ergens onderweg.  We hebben de foto van de boot doorgestuurd naar Paul met de vraag we juist zaten. We hebben een berichtje achtergelaten op de boot.

    Gezien ze vandaag voor namiddag regenbuien voorspeld hebben zijn we dadelijk na het ontbijt vertrokken voor onze dagelijkse fietstocht. Het werd er eentje van 23 km via het knooppuntennetwerk van 39.28.26.24.23.07.16 .17.91.18.25.29.28.38 met onderweg een ommetje door Boom op zoek naar bakker en winkel.  Eerst met het veerpontje naar de overkant naar Boom, via domein De Schorre richting Reet, langs het Reukenspad (waar we een stort van lege bierblikken, wijnflessen, en een hoop rommel van een party aantroffen) naar Aartselaar, via Zinkval en Boerenhoek naar Niel en terug naar Boom.

    Toen we terug aan de boot kwamen stak er een briefje tussen de deur dat Lucien en Florette deze namiddag naar hun boot zouden komen en rond 14:00 uur kregen we van hun bezoek en konden we wat bijpraten over wat er de laatste tijd allemaal aan de hand was en wat dit jaar het reisdoel was. Rond 16:00 uur begon het hier te regenen en was het voor hun ook tijd om te vertrekken.

    30-06-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs