aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    02-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Zondag 02-08-2020 – Steiger Avelgem

    Deze morgen zaten aan de overkant al een paar vissers op het stek.  Op het stekje van de Avergemse Ski Club was ook al activiteit.  Er stond een kampeerauto en er zaten al mensen in het waterskibootje maar er werd nog niet gevaren.  Aangezien er weer warm weer voorspeld werd zijn we al vroeg voor onze fietstocht vertrokken.  Wa maken vandaag een tocht van 32 km die ons via de nrs 66.84.67.74.69.50.80.57.77.61.76.72.23.83 en 86 terug naar de aanlegplaats voerde. 

       

    Molen, rabarberveld en het Laatste Oordje in Bellegem.

    We reden weer langs mooie plaatsjes, soms over van die kleine voetpaadjes die de  dorpjes buiten de normale weg dwars door de akkers en weides met mekaar verbinden, dan weer eens steil bergop met de beloning van een mooi panorama. Ergens onderweg, de straat noemt daar “Het Laatste Oordje” passeerden we net op de middag aan restaurant “De geit” waarvan we geprofiteerd hebben en daar weer lekker zijn gaan eten (Stoofvlees van varkenswangetjes met Bevergems bruin bier met frietjes en een salade).  Met het buikje vol begonnen we aan de resterende kilometers en rond 15:00 uur arriveerden we terug aan de boot.

    Nu was er wel activiteit bij de ASC maar we hebben daar geen last van gehad.  Na het avondeten ben ik nog een rondje ter plaatse (6 km) gaan maken maar dit maal aan de overkant van het kanaal Kortrijk-Bossuit tot in Moen en terug. S’ Avonds waren we weer moe en toen het wat frisser werd zijn we de kooi opgezocht.

    02-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Zaterdag 01-08-2020 – Kade Pecq – Steiger Avelgem

    Het vrachtschip was deze morgen al vroeg vertrokken maar dat hebben we niet gemerkt. Na het bakkersbezoek en het ontbijt zijn we ook vertrokken richting Sluis Hérinnes.  Daar aangekomen werd op ons verzoek onmiddellijk de sluis klaar gemaakt en konden we binnen.  We hebben hier ook water bij getankt gezien ik verwacht dat we dat niet onmiddellijk ergens nog kunnen hier.  Toen we sluis Hérinnes uit voeren kwam er al een koppelverband aangevaren. Onderweg vandaag nog een jacht tegen gekomen en net voor sluis Bossuit nog een lege spits. Aan sluis Bossuit hetzelfde scenario, sluis dadelijk klaar, wij binnen en naar boven.  Dit duurde wel een kwartier gezien de sluis 185 m lang en 12,5 m breed is en er een verval van 10 m en er een massa water voor naar binnen moet. Voorbij de sluis legden wij aan aan de steiger van Avelgem.  Hier liggen vier boten waarvan er zeker 3 niet meer varen of toch al een hele tijd geen bezoek gehad hebben.  Ze liggen dan ook allemaal nog een 5 a 6 meter van mekaar zodat er niet veel plaats overblijft.  Ik denk dat ik eens een mailtje met foto’s van de toestand naar de gemeentedienst Avelgem ga sturen met de vraag eens maatregelen te nemen zodat passanten ook eens kunnen aanleggen.

      

    Vrouwen aan het stuur. Hertenboerderij in Knokke. Hier stond vroeger het station van Sint Denijs. 

    We hebben vandaag ook onze 1000e km van deze reis gefietst.  Vandaag was het een ritje van 23 km via de nrs 86.66.72.76.60.83.23.42.43.5.26.50.40.46.51.92.48.52.64.63.57. Hier komen de twee netwerken, Schelde en Leistreek tegen mekaar.  Het is hier zeer landelijk, licht glooiend met zeer grote velden waarop in de meester gevallen granen staan die momenteel geoogst worden.  Het is dan ook een heen en weer gerij van tractoren met grote aanhangwagens en van grote maaidorsers.

      

    Nieuwe stuw aan sluis Hérinnes.  Gemaaid vlasveld. Ligplaats van Avelgem boven sluis Bossuit.

    01-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 – Vrijdag 31-07-2020 – Kade Pecq

    Voormiddag een fietstocht van 18 km gemaakt langs het Spierekanaal tot Leers-Nord en zo terug naar Pecq. Het kanaal is heropend in 2010 maar veel beweging is er niet meer. Begin van het seizoen was er een scheepvaartbericht uitgegeven dat er maar 90 cm water stond maar de sluizen zijn nu allemaal boordevol, dus dat probleem is er niet meer maar het bericht staat nog steeds actief bij de scheepvaartberichten! Wordt dat dan helemaal niet gecontroleerd en aangepast?  Voor sluis Leers-Nord ligt een kleine rondvaartboot maar die is zo te zien ook al lang niet meer van plaats geweest.

       

    Herdenkingsplaat heropening Spierekanaal. Sluis Leers-Nord net op de grens. Ligplaats aan de kade in Pecq. 

    Wegens de hitte voor de rest niet veel meer gedaan vandaag buiten ons van binnen en van buiten goed nat gehouden. ’s Avonds hebben we dan na 19:00 uur nog een kleine tocht (5km) gemaakt naar Spiere en terug.

    Rond 22:30 uur is er nog een groot vrachtschip voor ons komen liggen. (sluizen sluiten op vrijdag hier te 22:00 uur) Laat op de avond begonnen er zich onweerswolken bijeen te pakken en in de verte ten oosten van ons in de richting Ath en ten noorden van ons richting Oudenaarde brak er een serieus onweer uit. Het flikkerde met momenten net of er iemand met een grote stroboscooplamp bezig was. Op die plaatsen werd de lucht bijna zwart en het moet daar flink geregend hebben.  Wij verheugden ons ook op een goed plensbui maar het enige resultaat was dat de boot net nat genoeg was om ze een beetje op te poetsen maar onze zwemkledij hebben we quasi droog opgeborgen.

    Aangezien de binnen-thermometer op 36 graden stond hebben we aanvankelijk een tijdje buiten geslapen maar Annie lag niet comfortabel op de bank en is naar binnen gegaan.  Ik ben enkele uren later gevolgd toen het wat afgekoeld was.

    31-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 – Donderdag 30-07-2020 – Halte Fluvial Antoing – Kade Pecq

    Toen we deze morgen opstonden was de Blue Steel reeds vertrokken.  Wij hebben hier niets van gehoord of we dachten misschien dat het een voorbij varend vrachtschip was.  Na het ontbijt vertrokken wij ook richting Doornik waar we wilden gaan liggen omdat daar elektriciteit en water te krijgen is.  Toen we echter te 10:10 uur arriveerden aan de halte fluvial bleek deze een werf te zijn geworden. 

      

    De werf van de Halte Fluvial van Doornik. Op de Schelde tussen Doornik en Pecq.

    Een stukje steiger was er nog wel maar de verbinding met de oever was weg, dus dan kan je niet van de boot en daar zijn we dan ook niets mee. Toen ik via de radio informeerde bij sluis Kain bleek de enige mogelijkheid om op dit stuk van de Schelde aan te leggen met pleziervaart in Antoing was en daar kwamen we net vandaan.  Dan maar verder gevaren en in Pecq kwamen we aan de nieuwe kade die we enkele jaren ook gebezigd hadden en daar hebben we dan maar aangelegd.

      

    Kasteeltje van Instituut Saint-André. Watermolen Froyennes. Oude opengewerkte cementoven met onderaan de stookgaten en midden erin een soort kegel die het afgewerkt cement naar de buitenkant duwde waar het kon opgeschept worden.  Het moet daarbinnen zo heet als in de hel geweest zijn voor de arbeiders.

    Na de middag met de fiets terug naar Antoing via de nrs 59.58.63.62.67.86.85.84.13.23.27.3.48.49.51.8.11.9 en 10 en kwamen door Pecq, Esquelmes met zijn Chateau, Ramegnies-Chin met zijn Chateau Ramegnies, Chateau de Chin, Chateau Belle Rive en het mooie gebouw (oud kasteeltje) van Instituut Saint-André, Doornik Centrum, Les Bastions, Allain en Vaulx waar we de Schelde terug overstaken en via de ruines van de oude cementovens tot aan de brug van Antoing reden en daar terug overstaken.

    30-07-2020, 20:27 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 – Woensdag 29-07-2020 – Halte Fluvial Antoing

    Na het ontbijt efkes naar de bunkerboot Neptunus gegaan voor de aanschaf van een nieuwe vlag, de onze is zo door de zon afgeschenen dat er bijna geen kleur meer op zit.  Tevens een nieuwe vlotterschakelaar gaan halen voor de douchepomp gezien die af en toe kuren vertoont en soms blijft draaien als de bak leeg is. Als dat nu nog te dikwijls gebeurt moet ik die vervangen.

    Nadien hebben we weer een fietstocht gemaakt via de nrs 10.24.51.73.96.58.59.60.62.94.73.53.14.16.12 en terug naar 10 dat ons van Antoing naar Bruyelle, Wez-Velvain, Jollain-Merlin, Hollain, Bléharies, Laplaigne, Péronnes-Lez-Antoing en terug naar Antoing voerde met onderweg nog een ommetje over het grondgebied van Flines-Lez-Mortagne waar we nog gaan kijken zijn naar een plaats waar eind 1944 een Langcaster bommenwerper neergestort was nadat die verderop geraakt was door luchtafweer toen hij van een bombardement terug keerde. Pas in 2010 werd hier ter nagedachtenis een monument opgericht zowat midden in het bos net op de grens B/Fr.  De plaats is enkel te voet en met de fiets bereikbaar over een klein smal paadje.

    Toen we terug aan de boot arriveerden had het jacht Blue Steel (NL) op de plaats voor ons aangemeerd. Aan boord een Engels koppel dat mede-eigenaar is van de boot en die hun vakantie hier doorbrengen. Ze hebben samen met twee andere koppels de boot aangekocht en houden achter mekaar aan drie weken vakantie op de boot.

       

    Schelde in Bléharies. Monument in Flines-Lez-Mortagne. Plein met rotonde in Antoing.

    In de namiddag ben ik te voet door Antoing, langs het chateau (maar er is niet veel van te zien buiten de torens gezien er helemaal rondom een hoge muur rond staat) gegaan om de auto te gaan halen aan het administratief centrum en hem hier op de parking beneden te zetten.  

      

    Torens van Chateau Antoing.  De bovenste ingang met de steile weg ernaartoe.

    Er staan hier wel een aantal mooie oude gerestaureerde gebouwen en er zijn enkele mooie pleintjes te ontdekken. In de hoofdstraat zijn allerhande winkels, enkele cafés, een paar restaurants, een boucherie en aan de rand van het kleine centrum beneden langs de Schelde is een nieuwe Aldi. En boven kort bij het Administratieve Centrum en het kerkhof bevindt zich een Colruyt. Dus hier kan je normaal wel vinden wat je doorgaans nodig hebt.

    29-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Dinsdag 28-07-2020 – Kade boven S Maubray

    Weer een goed plaatsje om te overnachten. Deze  morgen om 06:10 uur vertrok de Memphis maar ik werd pas wakker toen de boot bijna in de sluis lag.  Het is wat grijs overtrokken en vannacht heeft het blijkbaar een kleine bui gedaan, het dek is nat maar achteraan onder de kap is alles nog droog dus veel zal er niet gevallen zijn.  Iets voor 08:55 uur waren we klaar om te vertrekken en gezien de sluis bovenaan nog open stond hebben wij de sluis maar opgeroepen en we mochten dadelijk binnen.  Het is hier weer een sluis met een verval van 12 m maar er zijn drijvende bolders.  Het duurde  een vijftal minuten en toen waren we weer beneden.  We komen nu op La Grande Large, het meer tussen de twee sluizen met een basis van ADEPS, de jachthaven Péronnes en in de rechterhoek jachthaven Antoing.  Wij gaan echter verder. Aan de overzijde van het meer aan sluis Péronnes moesten we wachten op een vrachtschip dat naar boven ging en toen was het onze beurt.  Hier is het verval ongeveer 8 meter maar hier zijn geen drijvende bolders, dus is het hier “herpakken” op de verschillende muurbolders in de sluiswand.  Toen we onder en buiten waren kwamen we al dadelijk een vrachtschip tegen en toen we iets verder op de Schelde arriveerden passeerden we een Frans koppelverband van spitsen die net naar de sluis draaiden.

      

    La Grande Large van Péronnes.  Mooie vergezichten tijdens onze fietstocht. Ruine (14 Eeuw) van het Chateau van Vaulx.

    Wij wilden naar Bleharies aan het oude douanekantoor net voor de grens gaan en daar gaan liggen maar het lag er vol binnenschepen en dan zijn we maar terug gekeerd naar Antoing naar de Halte Fluvial.  Daar lagen twee jachten, de Alma die we ook in Ath hebben gezien, en de Nausicaa uit Anseremme.  Beide lagen tegen de achterste kade, de kade vooraan was helemaal vrij.

    Onze fietstocht van 34 km voerde ons namiddag over het glooiende landschap met mooie vergezichten en kleine dorpjes en langs enkele Chateau’s. We reden via de nrs 10.12.17.40.38.35.1.34.32.30.48.7.1.23.4.5.11.9 en terug naar 10 waarbij we door de dorpjes Fontenoy, Vezon, Barry, Froidmanteau, Maulde, Beclers, Havinnes, Warchin, Allain, Vaulx, Calonne en terug naar Antoing reden. Onderweg kwamen we enkel twee andere fietsers en drie wielertoeristen tegen en ergens onderweg stonden enkele jongeren met een fiets aan de kant. Er wordt hier blijkbaar heel weinig gefietst ondanks dat het hier wel een mooie streek is en er een goed bewegwijzerd fietsnetwerk ligt.

    Toen we terug aan de halte fluviale kwamen had er nog een Nederlands jacht uit Hilversum aangelegd.

    28-07-2020, 18:55 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 – Maandag 27-07-2020 – YH Peruwlez – kade voor sluis Maubray

    Vanmorgen wakker geworden onder een grijze hemel.  Vannacht heeft het een klein beetje geregend. Iets voor we te 09:45 uur vertrokken klaarde het op en werd het zonnig tussen de witte wolken door en even later moest zelfs de zonnebril boven gehaald worden.  We zijn tot aan de kade voor sluis Maubray gevaren en blijven hier vandaag liggen. Het is maar 14 km maar we hebben alle tijd.  We moeten alleen maar voor 01.08.20 door de sluis van Péronnes gaan want daar gaat weer gewerkt worden en we mogen niet te vroeg op de Schelde in Bossuit zijn want daar wordt een sluisdeur gerepareerd en we willen daarlangs naar Kortrijk naar de Leie.

    Na het middageten maakten we weer een fietstocht alles samen van 27 km.  We vertrokken naar het Grand Large de Péronnes welk tussen de twee sluizen van Maubray en Péronnes ligt.  Hier op het einde van het meer wordt een nieuw groot vakantiepark gebouwd en ik vermoed dat hij ook een nieuwe jachthaven gaat komen.  Er liggen  aan de overkant al een aantal boten maar die liggen gewoon tegen de kant.  Vervolgens volgden we het Ancien Canal Pommeroeul-Antoing. 

      

    Le Grand Large tussen de twee sluizen en Le Petit Large aan de oude sluis.

    Op het grondgebied van Maubray is dit kanaal in de heuvel ingegraven en is het maar zo smal dat er net een spits door kon. Wij volgen dit traject en komen naar schatting 20 meter boven het kanaal dat door bomen en struiken aan ons zicht onttrokken wordt.  Toen indertijd beslist werd het kanaal bevaarbaar te maken voor grotere schepen hebben ze vermoedelijk ingezien dat de verbreding van dat stuk veel meer zou kosten dan een nieuw kanaal te graven. Op het oude kanaal dat maar geschikt was voor spitsen (39 x 5 m) lagen ook 13 sluizen waardoor een schip in een drukke periode 4 uur tot 3 dagen nodig had om het traject van 14 km te overbruggen.  Nu, op het nieuwe kanaal zijn maar twee sluizen waar 4 spitsen tegelijk in konden. Spitsen zie je hier nog wel maar niet zo veel, nu zijn het bijna allemaal schepen van 80 m lang en 9 tot 11,5 m breed zodat er zo maar één tegelijk in kan. De twee sluizen op dit nieuwe kanaal zijn 85 m x 12 m.  Op het oude kanaal zijn de voormalige sluiswachtershuisjes bijna allemaal mooi gerenoveerd. Zo reden we verder tot Peruwlez en nadien toen we de auto aan het gemeentehuis in Antoing hadden geplaatst van daaruit terug naar de boot.  Rond 20:00 uur arriveerde er nog de vrachtboot Memphis maar aangezien deze sluizen maar tot 19:30 uur bediend worden is bij ons komen aanmeren.

    27-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs