aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    24-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 – Vrijdag 24-07-2020 – Kade Blaton – YH Peruwlez

    Vanmorgen eerst naar de Carrefour Market gefietst om brood te halen maar daar kwam ik aan de gesloten deur.  Volgens mij is de winkel hier gesloten en inderdaad, bij bevraging van een “local” bleek die winkel enkele maanden geleden de deuren te hebben gesloten.  Neen een boulanger was hier ook niet meer maar er was wel goed nieuws.  Enkele straten verder, allé eerder terug naar het centrum, was toen een Okay open gegaan en daar hadden ze ook lekker brood.  Toevallig was de persoon die ik aansprak een fervent wandelaar en hij wist dadelijk dat ik van het jacht uit Lommel dat voor de oude brug lag kwam, hij was daar gisteren avond al gepasseerd en vermoedelijk hoorde hij dat aan mijn Frans “met haar op”.  Hij vertelde dat hij ooit in Lommel op vakantie geweest was, enkele dagen na het ongeval met de reisbus met kinderen van de school in Lommel Kolonie en de school in Heverlee in een Zwitserse tunnel toen zij terugkeerden van vakantie.  Zij passeerden toen toevallig aan de school in de Kolonie en zagen daar wat er gebeurd was.  Het had hun hevig aangegrepen.

    Hij wist mij een heleboel te vertellen over wat er hier in de omgeving te zien was zodat ons gesprek enige tijd duurde en ik vermoedde dat Annie die op brood zat te wachten misschien wel een beetje ongerust was.  Ondertussen brak er bij zijn buurman nog net een jong geitje door de afsluiting en dat moest dan ook terug gevangen worden wat we met drie toch voor mekaar kregen.  Uiteindelijk belandde ik met lekker brood en, jawel een echte Franse baguette, terug aan boord.

       

    Het meer van Bernissart. Het museum van de Iguandons. Oud kanaal. En de scheve toren van Pommereuil.

    We besloten na het ontbijt eerst een ritje in deze buurt te maken en later op de namiddag verder te varen naar de YH Peruwlez die maar 7 km verder ligt en waar we de boot voor het weekend laten liggen om naar het verjaardagsfeestje van Rho te gaan en op bezoek te gaan bij Bomma.  We maakten eerst een ritje van 21 km door en rond Bernisart. Op het einde van de 19e eeuw werden in de koolmijn van Bernissart op een dikke 300 meter diepte de fossielen van een aantal inguadons gevonden wat het dorp op slag wereldberoemd maakte en van over de hele wereld wetenschappers aantrok en waar nu een museum aan geweid is.  Verder fietsten we langs het meer van Bernissart, het oude Canal Pommereuil-Antoign dat sedert het graven van het Canal Péronnes-Blaton-Nimy in onbruik raakte en gesloten werd. Vervolgens fietsten we naar het pas in de jaren 60 gegraven Canal de Pommereuil-Condé-sur-L’escaut dat ondertussen ook al vele jaren gesloten is en eigenlijk nooit gebruikt werd omdat de Fransen het oude kanaal niet wilden verbreden en uitbaggeren.  Zodoende moeten schepen nu de omweg naar Péronnes naar de Schelde en dan helemaal terug naar Condé-sur-L’escaut varen om zo verder Frankrijk in te varen. Er vielen ons verder in het dorpje Pommereuil op dat er nog steeds 6 café’s zijn die op de middag allemaal open waren (en waar overal volk binnen zat) en dat ze hier een geweldig scheve torenspits op de kerk hebben staan.

       

    Sluisdeur nu in gebruik als duivenappartement. Chateau de L’Hermitage. Basiliek van Bon Secours en een dreef in het woud van Bon Secours.

    Nadien, na een passage aan de boot voor een sanitaire stop, nog een kleine toer van 12 km gedaan naar het woud  en naar het dorp Bon Secours met zijn Basiliek boven op de heuvel met zicht over Noord-Frankrijk.  In het woud staat het Chateau de l’Hermitage te verkommeren en hele stukken van het woud zijn gerooid. Tevens waren hier in het woud 29 kleine steenkoolmijnen gevestigd. Onderweg ging Annie nog effe een off-road paadje uitproberen met het gevolg dat ze er een gedeukte knie aan over hield gelukkig niet al te erg.

    24-07-2020, 21:37 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 – Donderdag 23-07-2020 – Kade Ladeuze – Kade Blaton

    Weer goed geslapen. Rond 08:00 uur opgestaan omdat we te 09:00 uur klaar moeten zijn  voor vertrek.  We willen vandaat naar Blaton varen en moeten op 14 km ook 14 sluizen doen, dus dat gaat nog eens een lange dag worden.  Hopelijk valt het mee met de bediening. Te 09:00 uur arriveerde het personeel en die moesten eerst de Nestor door sluis 15 en twee ophaalbruggen verderop loodsen richting Ath.  Dan zouden zij ons richting Blaton begeleiden. Het gewezen vrachtschip Saiada uit Gent, nu een woonboot dat gisteren namiddag ook aangekomen was wou ook verder varen maar wij kunnen met twee niet in de sluis aangezien hun schip 29m lang is en wij 13m en de sluizen hier maar 41m zijn. Ze wilden ook zeker vandaag tot in Blaton gezien zij voor het kanaal hier hun stuurhuisopbouw moesten afbreken en het vanaf vrijdag regenachtig zou worden. Gezien S14 al open stond zijn we daar alvast naartoe gevaren en binnen gevaren.

        

    Ongewone weideafsluiting. Ligplaats in Blaton, links het canal Peronnes-Blaton-Nimy met de Porte de Garde Blaton, rechts  achter onze boot de oude sluis van het oude Canal Pommereuil-Antoign welk nu buiten gebruik is, en de Porte de Garde die in geval van een dijkbreuk naar beneden gelaten kan worden om te beletten dat het kanaal leeg loopt.

    We zullen in de sluis wel wachten tot het personeel opdaagt. Te 09:50 uur was het zover en we konden naar boven. Achtereenvolgens ging het van S14 tot S10 en toen was het tijd op te eten, voor ons en voor het sluispersoneel. En een halfuur later ging het verder tot we te 14:55 uur door de laatste sluis in Blaton waren.  Van S13 tot en met S1 hadden we steeds dezelfde mannen, vader en zoon, die ons een zeer vlotte bediening gaven wat door ons zeer gewaardeerd werd. Op het Canal Peronnes-Blaton-Nimy aangekomen hebben we ons te 15:15 uur aan de kade voor de oude sluis op het oude Canal de Pommereuil vastgelegd en hebben hier uitstekend zicht op hetgeen er voorbij vaart.

    Het is nog eens een lange vaardag geworden maar het ging toch goed vooruit, maar we gaan vandaag niet meer fietsen.

    De Saiada is er blijkbaar vandaag niet meer doorheen geraakt. Beetje sneu voor die mensen dat ze voor de volgende nacht het stuurhuis weer moeten opbouwen en morgen om de bruggen te kunnen passeren weer moeten afbreken, maar dat is het risico van met zulke grote of hoge boot hier langs te varen.

    23-07-2020, 19:11 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 – Woensdag 22-07-2020 – Kade Ladeuze

    Zalig geslapen hier, alles muisstil, zelfs geen kikkers of waterkiekens die ’s morgens beginnen te kwieten. We blijven hier nog een dag liggen. Hier geldt ook de regeling voor leden van het VVW dat de tweede nacht gratis liggen is en aangezien we toch pas vrijdag naar Perluwez varen om daar het weekend te blijven liggen blijven we nog. Rond 10:00 uur vertrokken we weer met de fiets op de auto naar Perluwez en kwamen met de fiets langs het canal Peronnes-Nimy-Blaton en verder langs het canal Ath-Blaton terug naar Ladeuze zodat we konden kijken of er onderweg nog aanlegplaatsen waren. Er zijn nog twee plaatsen waar je tussen de sluizen kan blijven liggen, één in Stambruges en één in Blaton. De laatste ligt echter pal voor de brug van de snelweg en daar is het wel lawaaierig.  Toen we bijna terug in Ladeuze waren lag de Nestor van VVW Nieuwpoort in de sluis klaar om uit te varen.  Wij waren net terug aan de boot toen die hier arriveerde. Later op de namiddag arriveerde nog een spits, de Saiada uit Gent, die nog net voor de Najo III uit Emblem kon liggen.

      

    De kerk van Beloeil.  De ingang van het park en het kasteel.   De voorzijde aan de kant van het meer.

    Nadien zijn we nog naar het Chateau de Beloeil gereden maar daar stonden we voor de gesloten deur.  Gesloten wegens corona. Het omliggende park was eveneens gesloten dus daar konden we alleen eens helemaal rond rijden maar wegens een muur van 3 meter hoog rondom konden we alleen aan één zijde waar een stuk geen muur staat iets zien. Het is groot maar dat is ook alles wat we er van kunnen zeggen. Op de terugweg langs gereden bij de enige winkel in de omtrek en dan terug naar de boot.  Uiteindelijk hebben we vandaag nog 34 km gebold wat het totaal tot nu toe op iets meer dan 800 km brengt.

    22-07-2020, 21:10 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 – Dinsdag 21-07-2020 – YH Ath - Ladeuze

    Gisteren avond is iemand van SPW komen informeren of wij morgen wilden vertrekken dus spraken we af dat we om 09:00 uur zouden aanvangen. Deze morgen arriveerde die man terug en zei dat de boot van Emblem die voor sluis 21 lag met ons mee zou varen tot Ladeuze en dat die eerst nog door sluis 21 en 20 moest zodat wij mochten naar de ophaalbrug varen van het moment dat de boot boven was. Iets voor  09:00 uur kwam deze boot uit de sluis en gingen we samen op pad naar S19.  De sluis stond open en we konden dus onmiddellijk binnen.  Het vlotte vandaag heel goed, we hadden geluk dat geen van die grote boten mee moest want daar moesten wij dan telkens op wachten.

       

    Klaar voor vertrek. Het TGV-viaduct van Chiévres. Ultramoderne brug voor hier. Kerktorenspits Chiévres.

    Nu waren we maar met ons twee dus hadden we alle plaats in de sluis en moesten wij nergens wachten.  We arriveerden dan ook na 8 km met 5 sluizen netjes op de middag in Ladeuze.  Het is hier een mooie graskade met metalen damwandplaten voorzien van elektriciteit en water.  Er kunnen hier een zestal jachten van onze grootte liggen.  Er staat telkens een picnickbank onder de bomen voor twee aanlegplaatsen.

      

    Marktplein Chiévres. Kapel van Johannes de Doper in Chiévres. Toch nog een kroeg onderweg maar te vroeg.

    Na het aanleggen hebben we gegeten en reden we weer onze dagelijkse tocht via nrs 79.87.80.73 naar Maffle en aan de overzijde van het dorp via 72.63.84 terug naar Ath.  Deze tocht van 14 km  bracht ons van Ladeuze door de velden naar Chiévres en via Maffle naar Ath.  Onderweg reden we voorbij een erwtenveld dat net geoogst werd.  Er reden vier speciale maaidorsers over het grote veld en telkens reden twee tractors met een grote speciale hef-kipkar langs de maaidorsers om de lading op te halen en brachten die op de weg naar een trekker-oplegger waar de lading ingekiept werd.  We reden door Chiévres met zijn mooie grote marktplein, de kapel van Johannes de Doper die nu (volgens een bord dat erbij staat) nog altijd een bedevaartsoord blijkt te zijn voor “bedeesde kinderen” (zijn die er de dag van vandaag nog wel?) en zijn mooie torenspits van de kerk.  We passeerden ook het vliegveld waar net toen we even aangelegd hadden in Ladeuze twee C130’s opgestegen waren en enkele toeren hierboven maakten voor ze vertrokken.

        

    Met vier grote maaidorsers wordt een groot erwtenveld aangepakt en met speciale hef-kip karren worden de erwten naar de wachtende trekker-oplegger voor een fabriek van diepvriesgroenten gebracht.

    In Chiévres hoorden we geruime tijd het deuntje van de film “Bridge over de river kwai” door ons beter gekend als het deuntje van “Charel, ik heb je ga…. gezien, Charel…..” dat ons leek uitgevoerd te worden door een fanfare.  Wij dachten aan een fanfare ter gelegenheid van de nationale feestdag doch enkele straten verder vonden we de uitvoerder. Het bleek een ijskar te zijn.

    21-07-2020, 21:30 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 – Maandag 20-07-2020 – YH Ath

    Voormiddag weer eens gaan winkelen. Gisteren avond is mijn waterreservoir met door de zon opgewarmd douchewater gebarsten en op een paar liter na leeg gelopen dus moet ik dus ook op zoek naar een nieuwe bidon. Die vonden we in de “Stock Ath” op de Chaussee de Tournai.  Dit is de grootste handelszaak voor de bouw die ik ooit gezien heb.  Ze hebben hier volgens mij alles wat je ook maar nodig hebt om te klussen, de tuin en interieur. Ze hebben ook alle mogelijke bouwmaterialen in voorraad tot en met keukens en badkamers toe. De parking staat dan ook volledig vol met heel wat auto’s met aanhangwagens en lichte vrachtwagens van aannemers.

    Na het winkelen en het middageten zijn we weer gaan fietsten (28 km) op het knooppuntennetwerk dat in Wallonie ook uitgewerkt is.

          

    Hier is iemand kwaad geweest! Het lijkt hier wel Parijs-Roubaix. Maar wel mooie panorama’s.

    We reden via de nrs 86.84.63.71.69.56.54.55.53.52.39.38.51.41.42.43.83.85 en terug naar 84 aan het station en passeerden door de dorpjes  Lanquesaint, Isières, Meslin-L’Eveque en de landelijke glooiende boerenbuiten errond.  Het is mooi fietsen hier en er zijn hier ook nog van die echte oude  kasseistroken waar we overheen dokkerden.  We zijn vandaag hier echter maar enkele fietsers tegengekomen.

    Ik had deze namiddag voor we vertrokken al gebeld naar de sasseniersdienst met de melding dat we morgen vroeg wilden verder varen (kwestie van de eerste te zijn) en in de namiddag arriveerde een van hen die kwam informeren  of wij gebeld hadden.  Het blijkt dat een verbouwde spits van 29 meter die vanmiddag nog aangekomen is mee moet maar die kan normaal bij ons niet bij in de sluis en er zouden er nog een paar op komst zijn.  We zullen dan morgen vroeg wel zien wat het gaat worden.  De drukte hier is helemaal het gevolg va de stremming aan de brug in Geraardsbergen midden in het vaarseizoen.

    20-07-2020, 21:22 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs