aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    19-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 – Zondag 19-07-2020 – Kade S21 Ath – YH Ath

    Deze morgen toch nog maar eens terug gebeld naar de nummer om het sluispersoneel te vragen of zij nog wisten dat wij beneden de sluis lagen en naar boven wilden.  Ze waren het ditmaal niet vergeten en te 09:15 uur was voor ons sluis 21 klaar gemaakt en konden we verder. We moesten verder naar sluis 20 waarboven de jachthaven van Ath gevestigd is. Toen we aan sluis 20 aan kwamen stonden de deuren open en ging het vlot omhoog.  We legden ons aan de rechteroever (dus links in onze vaarrichting) vast.  De kade is hier rijkelijk voorzien van bolders en er staan nieuwe blauwe kasten voor water en of elektriciteit die echter op slot zijn.  Op een informatiebord staat de informatie (6€/nacht, 2€ elektriciteit, 2€ Water, 2€ douche) en de nummer van de havenmeester met het adres van de capitainerie. 

       

    Brugje over canal Ath – Blaton te Maffle.  Opruiming van algen.

    Toen ik op dat adres op zoek ging vond ik de huisnummer niet en op de plaats waar die nummer normaal moest zijn is nu een sportterrein met kantine.  Toen ik de nummer belde vernam ik dat er geen capitainerie meer was en dat er geen elektriciteit en water meer voorhanden was. 

         

    Ex-fabriek nu school. Patrouille te paard. Aankomst van de volgende lichting.

    Ze hebben hier dus weer een hele investering gedaan en het zaakje ligt weeral plat!  Het is nu wel een voordeel dat je dan ook geen liggeld meer moet betalen maar de mensen die er op rekenen dat ze hier hun watertank konden vullen komen weer bedrogen uit.

    Wij zijn voor een fietstochtje van 24 km terug naar Geraardsbergen gereden om de auto op te halen. En in de late namiddag nog een ritje van 13 km door Ath en omgeving gemaakt.

    19-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 – Zaterdag 18-07-2020 – ‘t Schipke

    Deze morgen eerst contact opgenomen met bewaking van De Gavers om de elektriciteit te komen opnemen en af te rekenen. Blijkbaar gaan ze de rekening, ik denk zo ongeveer een héle euro, opsturen. Na het ontbijt vertrokken we dan te 08:45 uur richting zuiden. Eerst moesten we ter hoogte van de jeugdherberg voorbij een rij vissers van een viswedstrijd die ongeduldig zaten te wachten tot ze mochten starten. Er werd al duchtig gevoederd om de vissen naar hun plekjes te lokken. Het ooievaarsnest voorbij de brug was leeg en we hebben vlak bij nog een tweede gezien welk echter ook al verlaten was.

        

    Ath - Gezellig op het marktplein maar coronaproof ? Gebouw er financiën.  Het station

    Toen we aan de Wijngaardbrug arriveerden kregen we te horen dat we even moesten wachten omdat er afvaart in de sluis lag en de sassenier van die sluis ook de beide bruggen voordien moest bedienen.  Het even werd al snel 35 minuten. Voorbij de Wijngaardbrug moesten we dan nog tien minuten wachten eer de vorige dicht gegaan was (Bij de derde poging om te dalen ging de brug dan helemaal toe) en de Grotestraatbrug open kon gaan. Van de automatisatie waar de voorbije week de brug gesperd was is niet veel terecht gekomen.  Het mannetje moet alles  nog ter plaatse komen bedienen en gaat dan telkens te voet naar zijn andere bedienpost, zelfs naar de sluis verderop.  Sluis Geraardsbergen lijkt mij een sluis die nog in dezelfde staat is als toen ze (100 jaar ?) geleden gebouwd werd.  Er staan zelfs geen bolders om vast te maken, de bovenkant van de kaaimuren is verweerd uitgevoerd in hout dat volledig kromgetrokken is en op veel plaatsen omhoog steekt. Er overheen gaan is volgens mij levensgevaarlijk. 

         

    Ligplaatsje net voor sluis 21 Ath.  De Dendre Oriëntale. 

    De deuren zijn ook nog in hout en manueel te bedienen. Enkele jaren geleden werd gestart met renovatie van het complex van sluis en stuw, doch de “groene jongens” hebben toen met een rechtszaak de werken laten stil leggen omdat er geen vistrap voorzien was en nu twee of drie jaar later ligt de werf er totaal overwoekerd bij. Of dat ooit nog goed komt weet ik niet.

    Toen we eindelijk boven de sluis waren en de sassenier zei dat hij zijn collega’s ging verwittigen van onze komst ging het verder naar sluis Deux Acres op het Waals grondgebied. En daar begon de miserie. We waren blijkbaar toch niet aangemeld, en de bediening hier loopt met blokvaren en het eerstvolgend blok vertrok pas te 14:00 uur werd ons gemeld met het gevolg dat we ons voor de stuw (geen mogelijkheden voorzien om aan te leggen) aan de balustrade hebben vastgemaakt en daar drie uur hebben liggen wachten. Die dienstregeling wordt nergens vermeld, er staat geen bord, helemaal niets.

    Te 14:00 uur kwam er van de andere zijde een boot in de sluis gevaren dus hebben we maar dadelijk los gegooid en ons voor de sluis klaar gelegd. Eenmaal in de sluis en boven kregen we een hele uitleg over hoe de dienstregeling dan wel in mekaar zat en het enige wat ik er van kan uitmaken is dat de mannen liever niet werken of toch zo min mogelijk. Van sluis Deux Acres ging het nog via een aantal ophaalbruggen en de sluizen  Lessines, Papignies, Rebaix en Bilhee tot voor sluis 21 Ath.  Niet door sluis S21 want daar was het te laat voor geworden. Het was ondertussen 16:30 uur geworden en hun dienst loopt tot 17:30 uur maar ze konden (of wilden) niet verder. Het is hier Wallonie hé.  We zullen er ons maar bij neerleggen en hier voor de sluis blijven liggen en morgen vroeg tot in de jachthaven van Ath varen.

    18-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 – Vrijdag 17-07-2020 – Steiger De Gavers – ‘t Schipke

    Vanmorgen wakker geworden onder een grijze hemel met lichte motregen. Onze pluviometer was echter leeg dus het is de hele nacht droog geweest.  De stremming van de brug in Geraardsbergen is voorbij maar wij gaan een dagje wachten om verder te varen.  Ik vermoed dat er een aantal schepen onderweg lagen te wachten en ik wil niet in een opstopping terecht komen dus kunnen we beter hier wachten.

    We verwachten vandaag bezoek van Kris, Danny, Wietse en Rho.  Kris en Danny hebben om 10:00 uur een afspraak in Deinze en zetten Wietse en Rho hier bij ons af. Zij arriveerden te 08:45 uur en dan zijn we een kilometer verder naar ’t Schipke gevaren gezien we de batterijen weer vol willen laden voor we verder varen.  Je kan hier liggen aan 8 € ongeacht de grootte van de boot, water inbegrepen.  Elektriciteit werkt met een meter die de havenmeester komt aanzetten.

      

    Testvlucht ? 

    Toen ik deze middag met de fiets naar de winkel en terug reed, zag ik drie boten richting Ninove varen en ik kwam er drie tegen die richting Geraardsbergen voeren.  Het waren dan allemaal boten van 25 meter en meer. Onderweg zag ik in de bocht net voorbij de brug een ooievaarsnest met 4 ooievaars. Toen ik later met Rho terug reed om te gaan kijken vlogen ze net van het nest op.  Aan de min of meer stuntelige start te zien denk ik dat het een van de eerste vluchten van de jongen geweest is. Drie ervan vlogen “in driehoekformatie” vlak bij elkaar terwijl nummer 4 ( ik denk dat dat een van de ouders was) op enkele tientallen meters er achteraan zweefde. Na een vijftal minuten in de buurt te hebben rondgevlogen in de buurt van het nest vlogen ze terug in de richting van het nest. 

    S’ Middags zijn Kris en Danny terug gearriveerd? Na de middag klaarde het helemaal op en op momenten was het in de zon al te heet en heb ik de zonwering opgehangen. Nadien zijn ze allemaal een wandeling rond De Gavers gaan maken terwijl ik aan boord bleef en de watertanks heb bijgevuld dus kunnen we er weer een tiental dagen tegenaan. s Avonds zijn we nog eens aan het ooievaarsnest gaan kijken, ze zaten weer allemaal op het nest dus ze zijn allemaal veilig geland.

    17-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 – Donderdag 16-07-2020 – Steiger De Gavers

    Vanmorgen was het grijs met af en toe wat motregen.  Rond de middag stopte het motregenen en na het middageten vertrokken we weer voor een fietstochtje. Het ging langs de nrs 74.73.70.71.36.29.28.24.89.85.87 84.82.81.80.73.74 waarbij we van de ligplaats naar Schendelbeke, Vloerzegem, Ophasselt, Erwetegem, Sint Maria Oudenhove, Lierde, Sint Maartens Lierde, Deftinge, Geraardsbergen en terug naar Schendelbeke reden.  Met momenten enkele kuitenbijters (niet zo lang maar toch stevig) voor de kiezen gehad maar dat werd telkens beloond met mooie vergezichten.  Het enige nadeel van deze tocht op de linkeroever van de Dendervallei was de met momenten erbarmelijke staat van de wegen en wat hier een fietspad genoemd wordt.  Ze kunnen hier nog wat leren van de fietspaden bij ons in Limburg.

        

    Aannemer in faling ?    Oppassen voor overstekende eekhoorns!

    De meeste wegen (buiten de gewestwegen) zijn hier uitgevoerd in beton in de jaren 1975-1980.  De opeenvolgende betonvakken zijn in de loop der jaren gekanteld in de lengterichting waardoor de overgangen tussen de stroken op sommige plaatsen 5 cm bedraagt wat je heel goed hoort bij het naderen van auto’s.  Ik moet dan altijd denken aan dat deuntje van die trein met “kedeng, kedeng, oeoe” van de Nederlandse zanger Guus Meeuwis. Veel van de betonplaten zijn ook gescheurd, dwars er overheen of aan de hoeken.  En net daar moeten wij met de fiets overheen. Af en toe begint er uit het niets een stuk echt fietspad voor enkele honderden meters lang en net als je dan denkt : “Oef eindelijk” dan stopt het even plots als waar het begon, net of ze ergens nog enkele euro’s hadden liggen en gedacht hebben : “Die kunnen we hier wel neergooien.”  Voor de rest was het weer een mooi ritje en we hebben zelfs geen spatje regen gehad. ’s Avonds waren we weer moe en na een paar spelletjes Rummicub was het weer tijd om te douchen te gaan slapen.

    16-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38 – Woensdag 15-07-2020 – Steiger De Gavers

    We zullen hier nog maar wat blijven liggen want de stremming aan de brug in Geraardsbergen duurt nog tot vrijdag morgen.  Deze morgen de motor een uurtje laten draaien om de battterijen bij te laden en het water op te warmen. Met een bewolkte dag van gisteren en we al 7 dagen niet aan een stopcontact hebben gelegen en bijna niet gevaren hebben viel deze morgen de koelkast in beveiliging  omdat de batterijspanning te laag was.

    We wilden rond 10:00 uur ook nog skypen met Bomma, maar dat viel in het water omdat alle afspraken daarvoor blijkbaar geannuleerd werden (Wij hebben hier echter niets van gehoord!) omdat er bezoek toe gelaten was.

     

         

    Vliegveldje Overboelare. Moderne woning op de Edingensteenweg. Boven op ´De Muur¡ en de weg ernaartoe.

    We zijn dan maar gaan fietsen, 27 km via het fietsnetwerk via de nrs 74.73.80.81.83.28.29.78.75.76.80.81.73 langs de Dender naar en door Geraardsbergen, Overboelare en verder tot in Twee Akren dan de heuvel over naar Viane, Moerbeke en naar de Oudeberg waar we boven op De Muur terecht kwamen en van daaruit steil naar beneden naar het stadsplein afdaalden. Volgens de bewoners van Geraardsbergen  is hun Muur één van de drie meest wereldberoemde muren: Eerst de Berlijnse Muur, dan de Chinese Muur en dan Dè Muur.  De zijde waar wij langs naar boven kwamen mag dan niet zo steil zijn als de richting van het stadsplein naar boven maar moet er niet voor onderdoen.  Na een verdiend terrasje nog wat winkels gekeken en dan via de andere zijde terug naar Schendelbeke en naar De Gavers.

    15-07-2020, 18:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37 – Dinsdag 14-07-2020 – Steiger De Gavers

    Vandaag zijn Koen, Kim, Lenn en Nout op bezoek geweest.  Die waren gisteren naar Pari Daisa geweest en kwamen vandaag op weg naar de kust even langs. Gelukkig voor Lenn had oma net een grote pot verse soep gemaakt die er met lekker bio-brood dat ze onderweg opgepikt hadden soldaat gemaakt werd.

        

    Geraardsbergen.

    We hebben dan, ondanks het miezerige weer, een wandeling op het domein De Gavers gemaakt en na hun vertrek zijn we nog even met de fiets naar Geraardsbergen gereden.

    14-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36 – Maandag 13-07-2020 – Steiger De Gavers

    Rond 10:00 uur vertrokken voor een fietstocht (28 km) via 74.73.76.75.72.68.99.98.97.94.95.96.66.67.74 die ons eerst langs de Gavers steil tot boven aan de kerk van Onkerzele voerde om daarna in een lange geleidelijke afdaling langs het Raspaillebos naar Waarbeke voerde.

     

             

    Niet voor watjes!     Boven op de Bosberg.     Boven op de Congoberg.   Windmolen onderweg.

    Dan via  de Congoberg en het Robijnbos richting Denderwindeke en via de Flierendries en een zeer smal zeer steil kerkwegje tot in Pollare.  Van daaruit via de Dender tot in Zandbergen waar we de auto opnamen en die daarmee tot aan de Lidl in Geraardsberen reden en die daar parkeerden.  Na het winkelen zijn we dan met de fiets terug naar De Gavers gereden.

    13-07-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs