Deze morgen eerst contact opgenomen met bewaking van De
Gavers om de elektriciteit te komen opnemen en af te rekenen. Blijkbaar gaan ze
de rekening, ik denk zo ongeveer een héle euro, opsturen. Na het ontbijt
vertrokken we dan te 08:45 uur richting zuiden. Eerst moesten we ter hoogte van
de jeugdherberg voorbij een rij vissers van een viswedstrijd die ongeduldig
zaten te wachten tot ze mochten starten. Er werd al duchtig gevoederd om de
vissen naar hun plekjes te lokken. Het ooievaarsnest voorbij de brug was leeg
en we hebben vlak bij nog een tweede gezien welk echter ook al verlaten was.

Ath - Gezellig op het marktplein maar coronaproof ? Gebouw
er financiën. Het station
Toen we aan de Wijngaardbrug arriveerden kregen we te
horen dat we even moesten wachten omdat er afvaart in de sluis lag en de
sassenier van die sluis ook de beide bruggen voordien moest bedienen. Het even werd al snel 35 minuten. Voorbij de
Wijngaardbrug moesten we dan nog tien minuten wachten eer de vorige dicht
gegaan was (Bij de derde poging om te dalen ging de brug dan helemaal toe) en
de Grotestraatbrug open kon gaan. Van de automatisatie waar de voorbije week de
brug gesperd was is niet veel terecht gekomen.
Het mannetje moet alles nog ter
plaatse komen bedienen en gaat dan telkens te voet naar zijn andere bedienpost,
zelfs naar de sluis verderop. Sluis Geraardsbergen
lijkt mij een sluis die nog in dezelfde staat is als toen ze (100 jaar ?)
geleden gebouwd werd. Er staan zelfs
geen bolders om vast te maken, de bovenkant van de kaaimuren is verweerd
uitgevoerd in hout dat volledig kromgetrokken is en op veel plaatsen omhoog
steekt. Er overheen gaan is volgens mij levensgevaarlijk.
Ligplaatsje net voor sluis 21 Ath. De Dendre Oriëntale.
De deuren zijn ook nog in hout en manueel te bedienen. Enkele
jaren geleden werd gestart met renovatie van het complex van sluis en stuw,
doch de groene jongens hebben toen met een rechtszaak de werken laten stil
leggen omdat er geen vistrap voorzien was en nu twee of drie jaar later ligt de
werf er totaal overwoekerd bij. Of dat ooit nog goed komt weet ik niet.
Toen we eindelijk boven de sluis waren en de sassenier zei
dat hij zijn collegas ging verwittigen van onze komst ging het verder naar
sluis Deux Acres op het Waals grondgebied. En daar begon de miserie. We waren
blijkbaar toch niet aangemeld, en de bediening hier loopt met blokvaren en het
eerstvolgend blok vertrok pas te 14:00 uur werd ons gemeld met het gevolg dat
we ons voor de stuw (geen mogelijkheden voorzien om aan te leggen) aan de
balustrade hebben vastgemaakt en daar drie uur hebben liggen wachten. Die
dienstregeling wordt nergens vermeld, er staat geen bord, helemaal niets.
Te 14:00 uur kwam er van de andere zijde een boot in de
sluis gevaren dus hebben we maar dadelijk los gegooid en ons voor de sluis
klaar gelegd. Eenmaal in de sluis en boven kregen we een hele uitleg over hoe
de dienstregeling dan wel in mekaar zat en het enige wat ik er van kan uitmaken
is dat de mannen liever niet werken of toch zo min mogelijk. Van sluis Deux
Acres ging het nog via een aantal ophaalbruggen en de sluizen Lessines, Papignies, Rebaix en Bilhee tot
voor sluis 21 Ath. Niet door sluis S21
want daar was het te laat voor geworden. Het was ondertussen 16:30 uur geworden
en hun dienst loopt tot 17:30 uur maar ze konden (of wilden) niet verder. Het
is hier Wallonie hé. We zullen er ons
maar bij neerleggen en hier voor de sluis blijven liggen en morgen vroeg tot in
de jachthaven van Ath varen.
18-07-2020, 00:00
Geschreven door Alois 
Reageren (0)
|