Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
27-08-2019
Dag 105 â Dinsdag 27-08-2019 â Dattelner Meer Km 21 â Lünen Km
Deze mogen naar de Netto geweest en onderweg even met de
uitbater van het bunkerstation gepraat. Is een Nederlander die hier verzeild
geraakt is. Daar vernam ik dat er een watertappunt is vlak bij de brug iets
verderop. Je moet wel zon messing
bajonetkoppeling hebben om aan te sluiten.
Normaal heb ik dat aan boord maar ik heb dat blijkbaar
thuis aan een dikke waterslang voor mijn dompelpomp gezet en nu zit ik zonder.
Gelukkig heeft het bunkerstation ook een kleine shop en even later had ik een
koppelstuk gemaakt waar ik daar water (en nog gratis ook) kon indoen. We zijn
dan even later nadat een vrachtschip de sluis uitgekomen was naar het tappunt
gevaren maar daat was het aanschuiven. Er lagen dwee binnenschepen te wachten
en terwijl wij daar aanschoven kwamen er nog twee aan. Al bij al hadden we pas
te 11:35 uur een volle tank en konden we vertrekken.
We voeren enkele km verder het Datteln-Hamm-Kanal op tot
ter hoogte Lünen aan km 14. Hier is een
oude kolenhaven die omgevormd werd tot een Wasserwanderplatz. Er staat nog een oude zware Mohr Kran die
vroeger diende om kolen in de schepen te laden. Deze avond een wandeling (7 km)
naar en door het centrum van Lünen gemaakt.
Dag 104 â Maandag 26-08-2019 â Lüdinghausen Km 66 â Dattelner Meer Km 21
Voormiddag de auto gaan verzetten naar Datteln in de buurt
van de steiger waar we naartoe willen. De fietstocht terug (25 km) voerde ons
eerst een stuk langs het oude DE-kanaal tot voorbij de oude kanaalbrug over de
Lippe (gebouwd tussen 1892-1894) iets verderop staken we over in de richting
van Selm en passeerden de Temscher See (camping,strand) Net voorbij de spoorweg staken we de Funne
over en even later de Stever en reden zo langs Tullinghof tot aan de rand van
Lüdinghausen waar we een stuk langs de Stever tot in het centrum reden.
Die ligt hier droog. De handbediende veiligheidsdeur en de
kanaalbrug over de Lippe in het oude Dortmund-Ems-Kanal.
Onderweg nog inkopen gedaan en dan verder gereden naar de
ligplaats.Gezien het weer broeierig
warm is eerst nog een lekker duik genomen en dan gegeten.
Net toen we beslisten te vertrekken kwam er nog een
Nederlands jacht aangevaren dat voor ons een ligplaats nam.Wij vertrokken te 14:10 uur voor de 14 km die
ons scheidde van het Wasserstrassen Kreuz Datteln. Onderweg kruisten we twee
vrachtschepen en twee sportboten.Er
werd weer duchtig gezwommen en geplonsd langs het traject.We arriveerden te 15:55 uur in Datteln.Aan de steiger lagen een jacht en twee
sportboten.
Gebouwd tussen 1892-1894. De kanaalbrug in de huidige
kanaal. Schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
De twee sportboten lagen onderling en tussen de eerste en
het jacht een zestal meter uit mekaar zodat we er niet tussen konden. Na een
vriendelijk verzoek aan te schuiven besloot een van de sportboten te vertrekken
naar de sluis terwijl de andere opschoof.
Wij zijn dan helemaal vooraan gaan liggen zodat, als er nog een kleine
boot arriveert, deze er tussen kan liggen.
Dag 103 â Zondag 25-08-2019 â Münster Km 66 â Lüdinghausen Km 35
Weer goed geslapen hier.
Het is weer zonnig deze morgen en voor het ontbijt nog eens gaan
zwemmen.
Vertrokken te 09:55 uur vlak na de passage van twee
vrachtschepen die zo ongeveer onze snelheid aanhielden.Een rustige vaart vanongeveer 9 km/uur. Ter hoogte van Hiltrup
namen we deze keer de oude route van het kanaal.Deze loopt vlak langs het fabriek van BSAF en
het dorp in tegenstelling van het nieuwe stuk kanaal dat een grote bocht
eromheen maakt.Het is hier maar 2,3 m
diep maar dat is voor ons meer dan voldoende.Langs het kanaal zit een hele rij vissers en er wordt druk geroeid.We kwamen net terug achter de twee
vrachtschepen terug op het grote kanaal.In Senden passeerden we weer de nieuw aangelegde lage steiger maar die
bleek nog altijd niet afgewerkt en open te zijn.Onderweg leken de dijken van het kanaal weer op een strand, overal lagen
zonnekloppers en werd er gezwommen. We voeren verder tot de kade aan km 35 ter
hoogte van Lüdinghausen waar we aanlegden.Er vertrok net een sportboot op de plaats die wij meestal verkiezen (zo
ver mogelijk van de brug om zo weinig mogelijk last van het lawaai van het
verkeer te hebben) en konden daar dan vast maken.We zijn eerst weer gaan zwemmen voor we
gingen eten. Na het eten de administratie weer wat bijgewerkt en met Kris, Rho
, Danny en Bomma gebeld die laten weten hadden dat zij daar op bezoek waren.
Burg Lüdinghausen met het poortgebouw.De mooie watermolen in het centrum.
Namiddag de auto opgehaald.We reden van de kade naar het centrum van
Lüdinghausen waar we tree Burgen vonden namelijk Burg Lüdinghausen
(Renaissancestijl) en Burg Vischering waar een museum gevestigd is en waar
concerten gehouden worden.Beide burgen
hebben één of meerdere slotgrachten. Het mooiste vonden wij Burg Vischering
waar een mooi park rond ligt, waar binnen de eerste slotgracht de bijgebouwen
dienst doen als horecazaken en waar een ophaalbrug over de slotgracht
ligt.Het dorp lijkt ons zeer gezellig
met smalle straatjes en nogal wat terrasjes. Het dorp heeft nog een werkende
watermolen pal in het centrum. Rondom enkele mooie terrasjes. Buiten het oude
dorpsdeel liggen meerdere winkels en kmo bedrijven.
Burg Vischering met de brug over de burggracht en een
bijgebouw. Veld tagetes onderweg.
Na het bezoek aan het centrum reden we langs het riviertje
de Vischering Stever.Dat oude pad
tussen de bomen op de oever leidde ons vervolgens naar de Gronerbach die we hier
overstaken en waar het pad het bos inging. Vervolgens arriveerden we in het
gehucht Elvert en vervolgens terug het bos in tot we op de dijk van het oude
Dortmund-Ems-Kanal arriveerden en daarlangs tot in Senden reden.Hier ging het pad lang het Schloss Senden.
Deze oude site is voor het grootste deel aan het vervallen. De twee laatste
gebouwen van het U-vormige grondplan zijn serieus aan het verzakken.Het rechtse deel lijkt zo weg te zakken in de
slotgracht.
Schloss Senden bekeken van op enkele zijden. Het rechtse
hoekgebouw is serieus aan het verzakken.
Waar de Dümmer uitmondt in de Stever volgde het pad de
loop van de Stever tot aan het kerkplein maar dat was afgezet wegens werken.
Van daaruit reden we verder tot het kerkhof waar de auto stond (19 km). Dit was
weer een mooi ritje langs enkele eeuwenoude paadjes mooie gebouwen en voor de
rest in de pure natuur.
Dag 102 â Zaterdag 24-08-2019 â Münster Km 66
Wij zijn deze morgen na het ontbijt eerst de auto gaan
verder zetten in Senden en hebben dan een rit (27 km) terug gemaakt. We fietsten van het kerkhof in Senden langs
het riviertje de Dümmer (staat zo goed als droog) naar de kanaaloever, over de
dijk in de richting van de instelling
van de Alexianen aan de Kappenberger Damm.
Aan het park rond de Münstersche Aa.
Verder tot in Loevelingloh waar we de grote baan
verlieten en het bos in fietsten en zo verder langs de Wiedaustrasse en de
Heroldstrasse in de richting van de Münstersche Aa die hier een langgerekt meer
aan de rand van Münster vormt en daarna door Münster innoordelijke richting stroomt.
Het meer wordt gebruikt als recreatiedomein, je kan er
kanoen, surfen, zeilen, zwemmen en het park er rond leent zich om te
wandelen.Deze morgen zagen we aan de
andere zijde van Münster een groot aantal ballonnen die daar ergens opgestegen
waren.
Het Fürstbischöfliches Schloss. Rondrit door Münster met
elektrische antiek voertuig. Brug in aanbouw.
Het bleek dat die hier op de ligweides langs het water
opgestegen waren.Vervolgens fietsten we
langs en door het park van het Fürstbischöfliches Schloss (het park ligt in een
vijfhoekig, met water omzoomd terrein zoals je die rond forten aan een stad al
eens tegen komt) met daarin een aantal uitzonderlijke bomen en een botanische
tuin.Daarna reden we door de stad terug
naar de ligplaats.
We hebben besloten hier vandaag nog een nacht te blijven
liggen gezien we het een goede plaats vinden.
Dag 101 â Vrijdag 23-08-2019 â Ladbergen Km 89 â Münster Km 66
Weer goed geslapen hier en deze morgen scheen de zon weer
volle bak. Het was wel 7 km heen en weer
naar de bakker van hier maar met de fiets is dat geen probleem. Gisteren avond
zijn er hier nog heel wat komen zwemmen maar tegen dat het donker werd werd het
stil. Er is nog een vrachtschip achter ons komen liggen die zijn generator nog
een tijd heeht laten draaien maar die stopte ook na een tijdje.
We vertrokken te 09:35 uur voor een vaart van 23 km naar
Münster. Ongeveer halfweg passeerden we de jachthaven Fuestrup in de Alte Fahrt
en de Kanalbrücke over de Ems. Dat is hier maar een klein riviertje maar te
zien aan de bedding kan die wel serieus wassen als het genoeg regent.
De stadshaven van Münster, nog steeds geen voorzieningen en niet afgewerkt.
Aan de nieuwe kanaalbrug die in aanbouw is zien we niet
veel beweging en is er sedert we hier in mei passeerden niet veel meer gebeurd.
Rond 11:20 uur arriveerden we aan Schleuse Münster.Er lagen twee jachten voor de sluis aan de
wachtsteiger en we hebben er ons achteraan gelegd. We hoorden dat gemeld was
dat we na een half uur samen met een tanker mee naar binnen mochten.Toen het zover was kwam er nog een Nederlands
jacht aangevaren zodat we met een tanker en vier jachten in de sluis
lagen.Wij hadden geluk, wij hadden de
kant van de drijvende bolders en hadden het dus weer gemakkelijk. Wanneer we
buiten voeren was het nog een kwartiertje tot we aan de stadshaven kwamen.We zijn hier ingevaren maar stelden vast dat
het hier vandaag (vrijdagavond) wel een heel rumoerig kon worden met dat warme
weer en al die terrassen tegen de kade.Er zijn ook nog steeds geen voorzieningen, je kan er alleen maar aanleggen.
Het is er wel vlak in de stad maar rust gaat ons boven gemak.We zijn dan verder gevaren tot km 66 waar er
een kade voor kleine vaartuigen is en waar we op de heenweg ook gelegen hadden,
vlak bij enkele winkels waaronder een Aldi.
Namiddag eerst de auto gaan halen (8 km) en daarna
hebben we nog een rit (16 km) naar en door het oude stadscentrum gemaakt.
Dag 100 â Donderdag 22-08-2019 âBevergern km 106 â Ladbergen Km 89
Gisteren zijn er nog 2 Duitse jachten aan de steiger komen
liggen. Die zijn terwijl wij aan het
ontbijt zaten beiden vertrokken richting Bevergern sluis. Na het opruimen van de elektriciteitskabel
passeerden er nog twee jachten en zijn wij dan te 09:55 uur vertrokken. We kruisten tijdens het traject weer enkele
vrachtboten en er was een jacht dat ons voorbij ging. Het is weer zonnig en lekker weer.
Prachtig weer vandaag. Pellet-fabriek in de haven van Ladbergen.
Bouw van een nieuwe duiker onder het kanaal ter hoogte van het Kanalbrücke over
de Ems net boven Münster
We passeerden de Camperplaats aan de ligkade van
Riesenbeck en later de Pellet-fabriek in Ladbergen. We arriveerden te 12:05 uur
aan de kade aan km 89, ter hoogte van Flughafen Münster-Osnabrück.Hier hebben we tijdens de heenreis ook
gelegen.
Namiddag ben ik nog eens alleen de auto gaan ophalen in
het centrum en hem verder gaan zetten tot in de buurt van Münster. De terugweg reed ik voornamelijk langs het
kanaal met uitzondering van het stuk ter hoogte van Schmedehausen waar ik een
stuk van een trekkerweg door de bossen en langs een riviertje volgde. Langs het
kanaal, ter hoogte van de de hele oude, de oude en de nog niet afgewerkte
Kanalbrücke over de Ems wordt een nieuwe duiker onder het kanaal door
gebouwd. (Rit 27 km). Het is zulk mooi
weer dat de oevers van het kanaal op veel plaatsen gebruikt worden als
zonneweide en er wordt op meerdere plaatsen gezwommen, gekanot en gesupt.
Dag 99 – Woensdag 21-08-2019 – Bevergern Kade km 106
Deze morgen was het nevelig en goed fris en de zon deed
moeite om de nevel te verdrijven. Toen dit gelukt was werd het zonnig met witte
wolken. We gaan voormiddag de auto in
Ladbergen, onze volgende halte, zetten.
De fietstocht terug naar de boot (27 km) verliep deels over het jaagpad,
deels over kleine verkeersarme wegen en een stuk langs een pad door
natuurgebied NSG Feuchtgebiet Saerbeck. Onderweg moesten we enkele Wildschutztorn
(poorten in de omheining van natuurgebieden om te verhinderen dat wild in het
kanaal sukkelt) openen en sluiten om door te kunnen.
Ligplaats Bevergern.Vijver in midden van het dorp, aan het dorpsplein, onderweg ergens ten
velde.
Namiddag enkele kleine reparaties aan fiets en boot
opgeknapt.
Schloss Surenburg met bijgebouwen , duiventoren en
slotgracht.
In de late namiddag nog een rondrit (13 km) in de buurt
gemaakt. Naar de grote sluis van Bevergern gereden, dan een toertje door het
dorp Beverern en nadien een pad gevolgd langs het riviertje de Hemelter Bach en
daarbij tussen Bevergern en Riesenbeck uitgekomen aan het mooie domein van Schloss
Surenburg. Van daar terug naar
Riesenbeck en daarna terug naar de boot.
Dag 98 â Dinsdag 20-08-2019 â Püsselbüren Kade km 4 â Bevergern Kade km 106
Gisteren avond en deze nacht heeft het nog enkele malen
geregend en deze morgen lag de boot vol met blaadjes, dus heeft het vannacht
ook nog goed gewaaid. Het Duitse jacht
Freedom (Cologne) welke normaal ligplaats in Wessem (NL) heeft vertrok nu
richting Berlijn waar ze gingen overwinteren.
Zij hadden dit jaar de reis gemaakt die wij enkele jaren geleden gemaakt
hebben namelijk over de Maas, Canal Rhein/Marne, Canal Champagne/Bourgogne,
Saöne, Canal Rhöne/Rhein en Rhein. In
Straatsburg waren zij verder de Rijn afgevaren en via het Rhein/Herne Kanal,
Dortmund/Ems Kanal en Mittellantkanal tot hier gevaren. De schipper kende onze haven daar hij daar
enkele jaren geleden geweest was.
Na de boot wat gefatsoeneerd te hebben vertrokken wij te
10:20 uur voor een korte rit (6 km) naar het Dortmund/Ems Kanal aan km 106 waar
een steiger is met elektriciteit.
Mooie oude brug over de oude sluis. De Nasse Dreieck met
links het Mittellantkanal. Kerk in Hörstel
Nu we een kaart aangeschaft hebben en we het al 14 dagen
geleden is dat we elektriciteit gehad hebben buiten de zonnepanelen willen we
de batterijen hier nog eens een goede oplaadbeurt geven. Wanneer we aan de
steiger aanlegden en de kabel wilden insteken bleken de oplaadpalen aan dit
kanaal met een sleutel ipv met de kaart te werken. Aan het tankstation aan km
108 deelden ze ons mee dat op dit kanaal alle palen nog niet werkten met de
oplaadkaart maar met een oplaadsleutel.
Ik heb die dan maar aangeschaft (Oplaadwaarde 25 en garantie 8
). Nu moeten we normaal overal terecht
kunnen.
Kapel van Antonius in Hörstel. Dormund-Ems-Kanal. St
Antonius Basiliek in Rheine.
Namiddag een fietstocht gemaakt (41 km). Van de kade reden we naar de oude sluis
Bevergem waar we over de oude mooie brug reden. Van hieruit over de Hermannsweg
(bosweg die over de heuvelkam die ten oosten van het Dortmund-Ems-Kanal loopt) Vervolgens
door Hörstel naar Rheine. Hier staat de St Antonius basiliek. Vervolgens reden
we tot aan de Ems in het centrum.
De doopkapel. De
Ems stroomt door Rheine. Enkele beelden in het stadspark.
Van daaruit door het mooie stadspark richting Friedhofstrasse
die gelijk loopt met de Hemelter Bach. We passeerden aan Flugplatz Rheine-Eschendorf en verder
richting Rodde om vervolgens via Bevergern terug naar de ligplaats te rijden.
De laatste km begon het te regenen en we waren net op tijd aan boord om een
felle bui te ontlopen.
Dag 97 â Maandag 19-08-2019 â Recke Kade km 15 â Püsselbüren Kade km 4
Het heeft vannacht toch nog geregend maar deze morgen was
het droog met de zon tussen witte wolken. Het ziet er beter uit voor vandaag
dan gisteren, alhoewel we gisteren ook geluk hadden dat we na regen voormiddag
namiddag droog bleven.
Het is rustig geweest hier vannacht. De hippiefamilie
van het zeilbootje dat hier gisteren lag toen we terug kwamen van onze
fietstocht heeft tegen onze verwachtingen in rustig gehouden en ze kwamen rond
10:00 uur boven water. Waar en hoe die vannacht allemaal geslapen hebben weten
we niet. Voor de 5 honden die mee waren hadden ze met behulp van vuilbak als
tentstok een zeil van op de boot tot een stuk op de kade gespannen. Misschien
hebben er daar ook wel een paar van de opvarenden onder geslapen.
Een half uur voor wij vertrokken arriveerde een andere
boot die hier wou komen liggen, maar gezien het zeilbootje van de hippies in
het midden van de kade lag kon die niet onmiddellijk aanleggen.Ik heb hen dan gezegd even vast te leggen aan
de kade voor vrachtschepen tot dat wij vertrokken. Wij waren we te 10:05 uur.
We kwamen nog omiddelijk enkele jachten en vrachtschepen tegen maar daarna
maar één vrachtschip meer tot we te 11:15 uur in Püsselbüren aan kade km 4
aanlegden.Hier liggen vier jachtjes en
één vrachtschip.Iets verder is de
jachthaven van Püsselbüren.
De Ruthemuhle met enkele bijgebouwen met tentoonstelling
van oude werktuigen en een mechanische smidsehamer.
Tijdens onze fietstocht passeerden we in Recke aan de
Ruthemühle waar vroeger nog een windmolen bij gestaan heeft.We kregen de uitleg van de vriendelijke dame
die hier voor de gemeente vrijwilligerswerk doet en de zaak open houd. Ondanks
dat de site alleen op zon en feestdagen en anders op afspraak open is wilde ze
ons alles laten zien en de hele uitleg over de geschiedenis ervan doen.
De mechanische smidsehamer. De site van het bombardement
van het Mittellantkanal.
Enkele luchtfotos van voor en na de bombardementen. Eén
Lancaster werd vermoedelijk getroffen door een bom die afgeworpen werd door een
hoger vliegende collega.
Later op de dag aan een monument op de plaats waar in 1944
een bombardement werd uitgevoerd op het het begin van het Mittellantkanal dat
toen de enige en zeer belangrijke verbinding over water tussen het Ruhrgebied
met zijn koolmijnen en staalfabrieken en Berlijn was. Aan het bombardement namen 140
Lancaster-bommenwerpers deel die allen samen een een bommentapijt legden
waardoor het kanaal en enkele bruggen volledig vernield werden. Eén Lancaster
werd vermoedelijk getroffen door een bom die afgeworpen werd door een hoger vliegende
collega en stortte neer in de omgeving van het Kloster Grafenhorst.
Dag 96 â Zondag 18-08-2019 Bramsche Kade km 34 â Recke Kade km 15
Het heeft deze nacht geregend en deze morgen regende het
nog. Het ziet grijs en grauw en belooft
niet veel goeds voor vandaag, het is natuurlijk weer zondag. Normaal hadden we hier nog een dag blijven
liggen maar met zon weer kan je niet veel doen dus besloten we verder te
varen. De twee luxe-motors zijn al vroeg vertrokken en het Deense zeiljacht dat
achter ons lag vertrok toen wij op stonden. Wij vertrokken iets later, 10:15
uur na nog eerst een vrachtboot te hebben laten passeren, die zou ons anders
toch voorbij gegaan zijn verderop. Toen we ter hoogte van aansluiting van het
Stichkanal Osnabrück kwamen hebben we even de vaart eruit gehaald om een groot
vrachtschip dat ons tot 100 m genaderd was voorbij te laten varen omdat het hier heel
breed is en het kanaal verderop terug versmalt. Vervolgens voeren we achter dit
schip aan tot in Recke. Onderweg nog
drie vrachtschepen en een jacht gekruist.
We legden te 12:20 uur te Recke aan de kade aan km 15 aan. Terwijl we
aan het middageten zaten passeerde er een vloot van 7 jachten waarvan 6
Belgische (thuishaven Antwerpen en Niel) en een Nederlands. Even later nog een
Zwitsers jacht. De rush naar de thuishavens is blijkbaar ingezet. Van de Belgische jachten is er geen enkel dat
we onderweg naar Berlijn of rond Berlijn gezien hebben. De wateren rond Berlijn
zijn dan ook zo groot en er liggen zoveel boten dat de kans dat je iemand
bekend tegen komt zeer klein is. Nu is het wachten op opklaringen zodat we van
de boot kunnen.
Hier zitten er weer een groot aantal bijeen.De heide aan de Flugplatz Achmer staat in
bloei.
Te 14:00 uur klaarde het een beetje op, nog grijs maar
droog, en zijn we met de fiets vertrokken.
We reden van de ligplaats aan de zuidzijde van het kanaal door een groot
natuurgebied het HSG Düstieker
Niederung. Weiden en akkers wisselden
mekaar af met stukjes bos met hier en daar een boerderij en een soms een klein
groepje boerderijen. De akkers en weiden
zaten vol met ooievaars. Op één plaats
telden we een vijftigtal ooievaars op een kleine oppervlakte. Van het ene
natuurgebied naar het andere. Het
volgende was het NSG Seester Feld met daarna het NSG Haler Feld Vogelpohl.
Daarna reden we langs Flugplatz Achmer waarna we eerst over de rivier de Hase
en daarna over het Stichkanal Osnabrück en daar na over het het Mittellantkanal
tot in Bramsche reden. De tocht was 24
km langs mooie, deels nieuw aangelegd fietspad.
Dag 95 – Zaterdag 17-08-2019 Bad Essen Kade km 61 – Bramsche Kade km 34
Deze morgen begon het na het ontbijt te motregenen terwijl
wij naar de Aldi gingen, maar toen we daat buiten kwamen was het gedaan en kon
de regenjas uit. We zijn te 09:50 uur vertrokken terwijl het droog bleef met
een strakke wind vanuit het zuidwesten. Op de 28 km tot in Bramsche kwamen we niet
veel schepen tegen, maar twee vrachtschepen en een jacht.
Grieks restaurant Ipiros in Bad Essen. Dorpsplein
Bramsche.
Ondertussen deed Annie een handwasje en tegen dat we op
onze plaats waren was alles droog. De twee luxemotors die op het allerlaatst
nog bij ons in sluis Hohenwarthe (340 km terug) kwamen liggen hier ook, maar
gezien die langer dan 20 m zijn mogen die niet op de plaatsen van sportboten
liggen maar aan de kade van de “grote jongens”. Er ligt hier nog een Deense
zeilboot waar wij net voor zijn gaan liggen en er is nu nog een plaatsje vrij.
Watertoren Bramsche. De vos aan het politiebureau.Lotte (Sparbank) en de Euro.
Namiddag zijn we het stadje in gegaan maar gezien het
zaterdag is waren de meeste winkels rond 17:00 uur gesloten en konden we er
niet veel gaan doen. We hebben er dan maar een wandeling van gemaakt en een
bezoek gebracht aan de HARDI-meubelwinkel (zoiets in de aard van Ikea) en
nadien een terrasje bij de McDonalds gedaan (bij gebrek aan een ander terras in
de omgeving).
Dag 94 â Vrijdag 16-08-2019 - Lübbecke Kade km 82 â Bad Essen Kade km 61
Gisteren avond heeft het nog een fikse bui gedaan die
ongeveer een tiental minuten geduurd heeft.
Voor de rest heeft het vannacht
niet meer geregend denk ik. We hebben hier vannacht samen met een Deense
boot gelegen die net voor ons vertrokken is. Even nadat wij vertrokken waren
zagen we dat er een vrachtschip achter ons uit de bocht kwam. Deze is ons enkele km verder voorbij
gegaan. Onderweg kruisten we weer een
vijftal vrachtboten en net voor we in Bas Essen kwamen kruisten we er nog een
jacht.
Regenboog van gisteren avond. Yachthaven Lübbecke.Gedenksteen dorpje Stirpe.
Vandaag zetten we de auto in Bramsche. We keerden terug via het jaagpad tot ter
hoogte van Lappenstuhl waar we richting Kalkriese reden. Van daaruit ging het
verder tot Broxten, Schwagstorf, Feisen, Laar-Herringhausen, Stirpe-Oelingen,
langs Schloss Hunnenfeldt, Lockhausen en zo naar Bad Essen. Het tochtje van vandaag was 37 km lang.
Schloss Hunnenfeldt met zijn duiventoren.Klokketoren van Laar.Ligplaats Bad Essen Kade km 61.
Voor we naar terug naar de boot reden een schoteltje
Akropolis gaan eten in het Grieks Restaurant Ipiros met het mooie terras aan
het water. Alle tafels waren gereserveerd maar we kregen ze zo ver dat we er
nog bij konden. Enkele koppels die een kwartier later kwamen en ook niet
gereserveerd hadden werden door gestuurd. Lekker gegeten en de schotel was zo
groot dat we niet alles op gekregen hebben.
Een aanrader als je hier passeert.
Dag 93 â Donderdag 15-08-2019 - Minden Kade Km 102 â Lübbecke Kade km 82
Deze morgen na het ontbijt tot aan het watertappunt van
Minden gevaren en water bijgetankt. Ik
heb op de heenreis een Wertkarte van 25 euro gekocht bij het WSA en daarmee kan
je water tanken en elektriciteit nemen op de kades van heel wat kanalen en
rivieren in Duitsland. Het water kost aan die tappunten 3 /1000L (veel
beter koop dan in de jachthavens waar je minstens 50 cent/100L en soms ook al
eens 2/100L betaald) en elektriciteit aan 0,3/Kwh.
Ligplaats aan kade km 82. De kerk (lijkt een miniatuur van
een grote) en de ganzenhoeder van Wimmer.
Om elektriciteit te nemen heb je meestal wel een heel
lange kabel nodig gezien de ligplaatsen voor sportboten altijd aan een van de
uiteinden van de kades liggen.Na het
tanken vertrokken we te 10:45 uur.Onderweg was het kalm maar toen we ter hoogte van Lübbecke aan km 82 aan
de kade lagen zijn er heel wat vrachtschepen en enkele jachten gepasseerd.
Schloss Hollwinkel en bijhorende boerenerf in Hedem. Mooi
glas-in-lood raam aan een villa in Alswede.
Namiddag zijn we eerst naar de parking van de sporthal
gereden om de auto op te halen.We waren
net aan de auto en hadden net de fietsen opgezet toen er een plensbui begon.
Tijdens de hele rit naar Bad Essen heeft het hard geregend. Daar aangekomen
hebben we nog 5 minuten in de auto moeten blijven zitten en toen klaarde het
op.Tijdens de fietstocht terug (26 km)
heeft het geen druppel meer geregend en kwam af en toe de zon door de wolken
heen.We zagen wel dat er achter de
bergrug op enkele km van ons vandaan zeer donkere wolken bleven hangen.Nadien vernamen we van de Waterlander dat zij
in Osnabruck (hier maar 30 km vandaan) de hele dag buien gehad hadden. Hebben wij
effe geluk gehad dan.
Na onze terugkomst aan de boot nog een duikje genomen tot
het eten klaar was.
Dag 92 â Woensdag 14-08-2019 - Minden Kade Km 102
We zijn hier vandaag nog blijven liggen. Het is hier mooi
liggen met zicht op de Weserschleuse en het passerende verkeer. Met de
Weserbrucke hier vlak bij mogen de schepen hier niet snel varen dus we liggen
redelijk stabiel. We hebben ondertussen ook weeral meer dan 3300 draaiuren en
werd het ook weer tijd om de motorolie verversen, de spanning van de aandrijfriem van de alternator en de koelwaterpomp te controleren en na te kijken of alles
wat vast moet staan nog vast stond en wat moet kunnen draaien ook nog effectief
kan draaien. Omdat ik daar wel even wat
werk mee had ging Annie de stad in. Ik
was bijna klaar met opruimen toen ze terug was.
Het is druk aan de sluis. Zigarrenfabrik Hille. Mooi
beeldhouwwerk.
Molens van Hille en Hahlen. Best een grote vogel die constant achter
de machine aan loopt.
Na het middageten zijn we de auto in Lübbecke, onze
volgende halte, gereden en hem op de parking van de sporthal gaan zetten.Onze fietstocht terug (31 km) ging van Lübbecke
via een fietspad over een oude treinbedding langs Gehlenbeck tot in Eilhausen,
door het Groses Törfmoor richting Hille, dan naar Sudhemmern, Hartum, Hahlen, en
aan de Mindener Yachtclub over het kanaal tot in Minden.Het was weer een leuk ritje door de kleine
dorpen met mooie boerenerven enkele mooie windmolens en veel fruitbomen langs
de wegen. We zijn nog iets te vroeg om hiervan de vruchten te plukken.
Gevel en dorpspomp, oude proviantschuur, hier lopen de
kippen nog los in het midden van de stad.
We zijn eerst langs de boot gereden om ons te verfrissen
en zijn dan met de fiets de stad ingereden waar we na het bezoek aan enkele
winkelstraten nog op pitoreske pleintjes kwamen waar we bij onze vorige passage
niet geweest waren.
Dag 91 â Dinsdag 13-08-2019 - Pollhagen Kade Km 123 - Minden Kade Km 102
Zeer rustige ligplaats hier. Na het ontbijt zijn de
Waterlander en de Valk vertrokken. Zij
wilden tot Minden aan de Weserbrücke varen maar nadien vernamen we dat er daar
maar één vrije plaats was maar dat ze daar van het WSA niet dubbel mochten
liggen en dat ze tot km 89 zijn doorgevaren.
Wij vertrokken te 09:15 uur. Onderweg kwamen we een
viertal jachten tegen en hadden we goede hoop op in Minden aan de Weserbrucke
te kunnen liggen als er tenminste geen andere boten aangekomen waren.Onderweg zagen we, toen we nog een achttal km
van Minden waren en we op een lang recht stuk waren in de verte tegen een berg
een gebouw in de zon schitteren. Volgens de kaart bleek het de Kaiser Wilhelm
Denkmal te zijn die boven tegen een van de bergen staat waar de rivier de Weser
door de bergrug van het Wesergebirgte stroomt. Dat is misschien eens te moeite
om straks met de auto naar toe te rijden.
Waterlander en Valk vertrekken. Schleuse Minden. Weserdal.
Witte reiger.
Toen we te 11:55 uur in Minden arriveerden hadden we nog
net 15 meter tussen enkele ander boten, dus met onze 13 meter hadden we voor
een achter nog net genoeg plaats.Een
half uur later arriveerde nog een Engelse boot en die is wel dubbel tegen een
van die er lagen gaan liggen, dus zo nauw zullen ze bij het WSA dan toch ook
niet kijken.
Wij zijn namiddag waar aan een fietstochtje van 30 km
begonnen. Van Minden ging het via Dankersen, Evensen, Meinsen, Rusben, Schirmeichen,
Stemmen, Hespe, Volksdorf, Meerbeck, Nordsteck naar Pollhagen naar het mooie
kerkje daar waar we de auto gezet hadden.
Kaiser Wilhelm Denkmall. Der Kaiser himself. Afmetingen en
kosten. Mooie paddenstoel.
Toen we later met de auto terug reden zijn we naar dat
monument geen kijken. De weg ernaar toe van op de weg naast de Weser helemaal
naar boven is zeer steil (ik schat 12 tot 14 %) met een haarspeldbocht
erin.Het is met de auto een hele klim,
dus met de fiets had dat echt tegen gevallen.Onderweg passeerden we toch een fietser die het aandurfde maar we
hebben hemniet zien boven komen.Bovenaan is een parking waar je een
parkeerticket moet nemen maar daar vertrok net iemand die zijn ticket (tot
20:00 uur geldig) aan ons doorgaf dus het parkeren kostte ons niets.Het is wel een indrukwekkend monument, in
1896 opgetrokken ter meerdere eer en glorie van de eerste keizer van het
toenmalige verenigde Duitsland.
Mooi uitzicht heeft Der Kaiser vanop zijn voetstuk.
Het hele grapje heeft toen (volgens een reliëfplaat tegen
het monument) 833.000 GoudMarken gekost. Er zullen toen een hoop gewone mensen
de kaas tussen hun boterhammen hebben moeten uithalen om de som bijeen te
krijgen. (Ik veronderstel toch dat Kaiser Wilhelm het zaakje niet zelf
bekostigd heeft maar dat het op rekening van de toenmalige belastingbetaler
werd bijgeschreven !) Maar al bij al het staat er en het is de moeite van het
eens gaan te bekijken. (Ook een
tentoonstelling, en een restaurant , die sedert de 100 jarige verjaardag van de
oprichting van het monument zijn opgesteld.)
Dag 90 – Maandag 12-08-2019 - Lohnde Kade km 149 – Pollhagen Kade Km 123
Een beetje last gehad van de drukte van voorbij denderende
treinen maar toch goed geslapen. Voor het ontbijt nog langs de Edeka voor verse
broodjes. (Edeka hier in vogelvlucht 200 m vandaan maar je moet wat verder
omrijden gezien je met de fiets boven aan de brug niet meer door kan maar het
is toch minder dan 1 km. Na het ontbijt
vertrokken we te 08:45 uur terwijl de boot die gisteren avond nog bij ons komen liggen is los gooide om te
gaan tanken. Toen we een halve km verder
waren zagen we dat er nog een andere boot naar de plaats ging waar wij gelegen
hadden en nog een andere naar het tankstation aan de overzijde voer. We willen vandaag naar de kade in Pollhagen
zo’n 25 km verderop. Onderweg weer
enkele vrachtschepen en drie jachten gekruist.
In het begin was het wat koud maar na een tijdje werd het warmer.
Reunie in Pollhagen. Er is er eentje die moet werken, de
anderen zagen dat het goed kwam. Knappe BBQ.
Toen we enkele km van onze bestemming waren, we op een
lang recht stuk waren en ik nog eens achteruit keek zag ik een vloot van 6
boten afkomen waaronder enkele vrachtschepen. Toen we een kwartiertje aangelegd
hadden arriveerden de eerste twee en dat bleken de Waterlander (Paul en Lieve)
van onze club en de Valk (Lucien en Florette) van Willebroek te zijn die samen
hun reis naar Berlijn maken. Er was net
plaats genoeg aan het rechte stuk van de kade om alle drie te kunnen
aanleggen. We hebben de kade dan maar de
Belgische kade genoemd. Na het
aanleggen hebben we dan aperitief
gehouden bij ons aan boord. Namiddag spraken we af dat we ’s avonds een BBQ
zouden houden, hebben de vrouwen het een en het ander voorbereidt terwijl de
mannen het nodig zijn gaan bijhalen in de winkel. Het was nu wel een voordeel dat wij de auto
hier al hadden staan, dus konden we daarmee het nodige halen. Toen we begonnen
met de BBQ kwamen er uit het zuidwesten donkere wolken opzetten en plots begon
het even hard te waaien maar het onweer was deze keer niet voor ons besteld. We
hadden net gedaan met de afwas toen het begon te regenen dus dat is allemaal
goed mee gevallen. Nadien hebben we op de valk bij Lucien en Florette nog een schnaps
gedronken tot het tijd was om onder de wol te kruipen.