Aniway op reis 2019
Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • Eerste bezoek van je Blog
  • zomaar

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    27-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 105 – Dinsdag 27-08-2019 – Dattelner Meer Km 21 – Lünen Km

    Deze mogen naar de Netto geweest en onderweg even met de uitbater van het bunkerstation gepraat. Is een Nederlander die hier verzeild geraakt is. Daar vernam ik dat er een watertappunt is vlak bij de brug iets verderop. Je moet wel zo’n  messing bajonetkoppeling hebben om aan te sluiten. 

      

    Normaal heb ik dat aan boord maar ik heb dat blijkbaar thuis aan een dikke waterslang voor mijn dompelpomp gezet en nu zit ik zonder. Gelukkig heeft het bunkerstation ook een kleine shop en even later had ik een koppelstuk gemaakt waar ik daar water (en nog gratis ook) kon indoen. We zijn dan even later nadat een vrachtschip de sluis uitgekomen was naar het tappunt gevaren maar daat was het aanschuiven. Er lagen dwee binnenschepen te wachten en terwijl wij daar aanschoven kwamen er nog twee aan. Al bij al hadden we pas te 11:35 uur een volle tank en konden we vertrekken.

    We voeren enkele km verder het Datteln-Hamm-Kanal op tot ter hoogte Lünen aan km 14.  Hier is een oude kolenhaven die omgevormd werd tot een Wasserwanderplatz.  Er staat nog een oude zware Mohr Kran die vroeger diende om kolen in de schepen te laden. Deze avond een wandeling (7 km) naar en door het centrum van Lünen gemaakt.

    27-08-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 104 – Maandag 26-08-2019 – Lüdinghausen Km 66 – Dattelner Meer Km 21

    Voormiddag de auto gaan verzetten naar Datteln in de buurt van de steiger waar we naartoe willen. De fietstocht terug (25 km) voerde ons eerst een stuk langs het oude DE-kanaal tot voorbij de oude kanaalbrug over de Lippe (gebouwd tussen 1892-1894) iets verderop staken we over in de richting van Selm en passeerden de Temscher See (camping,strand)  Net voorbij de spoorweg staken we de Funne over en even later de Stever en reden zo langs Tullinghof tot aan de rand van Lüdinghausen waar we een stuk langs de Stever tot in het centrum reden.

      

    Die ligt hier droog. De handbediende veiligheidsdeur en de kanaalbrug over de Lippe in het oude Dortmund-Ems-Kanal. 

    Onderweg nog inkopen gedaan en dan verder gereden naar de ligplaats.  Gezien het weer broeierig warm is eerst nog een lekker duik genomen en dan gegeten.

    Net toen we beslisten te vertrekken kwam er nog een Nederlands jacht aangevaren dat voor ons een ligplaats nam.  Wij vertrokken te 14:10 uur voor de 14 km die ons scheidde van het Wasserstrassen Kreuz Datteln. Onderweg kruisten we twee vrachtschepen en twee sportboten.  Er werd weer duchtig gezwommen en geplonsd langs het traject.  We arriveerden te 15:55 uur in Datteln.  Aan de steiger lagen een jacht en twee sportboten. 

      

    Gebouwd tussen 1892-1894. De kanaalbrug in de huidige kanaal. Schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.

    De twee sportboten lagen onderling en tussen de eerste en het jacht een zestal meter uit mekaar zodat we er niet tussen konden. Na een vriendelijk verzoek aan te schuiven besloot een van de sportboten te vertrekken naar de sluis terwijl de andere opschoof.  Wij zijn dan helemaal vooraan gaan liggen zodat, als er nog een kleine boot arriveert, deze er tussen kan liggen.

    26-08-2019, 17:16 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 103 – Zondag 25-08-2019 – Münster Km 66 – Lüdinghausen Km 35

    Weer goed geslapen hier.  Het is weer zonnig deze morgen en voor het ontbijt nog eens gaan zwemmen.

    Vertrokken te 09:55 uur vlak na de passage van twee vrachtschepen die zo ongeveer onze snelheid aanhielden.  Een rustige vaart van  ongeveer 9 km/uur. Ter hoogte van Hiltrup namen we deze keer de oude route van het kanaal.  Deze loopt vlak langs het fabriek van BSAF en het dorp in tegenstelling van het nieuwe stuk kanaal dat een grote bocht eromheen maakt.  Het is hier maar 2,3 m diep maar dat is voor ons meer dan voldoende.  Langs het kanaal zit een hele rij vissers en er wordt druk geroeid.  We kwamen net terug achter de twee vrachtschepen terug op het grote kanaal.  In Senden passeerden we weer de nieuw aangelegde lage steiger maar die bleek nog altijd niet afgewerkt en open te zijn.  Onderweg leken de dijken van het kanaal weer op een strand, overal lagen zonnekloppers en werd er gezwommen. We voeren verder tot de kade aan km 35 ter hoogte van Lüdinghausen waar we aanlegden.  Er vertrok net een sportboot op de plaats die wij meestal verkiezen (zo ver mogelijk van de brug om zo weinig mogelijk last van het lawaai van het verkeer te hebben) en konden daar dan vast maken.  We zijn eerst weer gaan zwemmen voor we gingen eten. Na het eten de administratie weer wat bijgewerkt en met Kris, Rho , Danny en Bomma gebeld die laten weten hadden dat zij daar op bezoek waren.

      

    Burg Lüdinghausen met het poortgebouw.  De mooie watermolen in het centrum.

    Namiddag de auto opgehaald.  We reden van de kade naar het centrum van Lüdinghausen waar we tree Burgen vonden namelijk Burg Lüdinghausen (Renaissancestijl) en Burg Vischering waar een museum gevestigd is en waar concerten gehouden worden.  Beide burgen hebben één of meerdere slotgrachten. Het mooiste vonden wij Burg Vischering waar een mooi park rond ligt, waar binnen de eerste slotgracht de bijgebouwen dienst doen als horecazaken en waar een ophaalbrug over de slotgracht ligt.  Het dorp lijkt ons zeer gezellig met smalle straatjes en nogal wat terrasjes. Het dorp heeft nog een werkende watermolen pal in het centrum. Rondom enkele mooie terrasjes. Buiten het oude dorpsdeel liggen meerdere winkels en kmo bedrijven.

       

    Burg Vischering met de brug over de burggracht en een bijgebouw. Veld tagetes onderweg.

    Na het bezoek aan het centrum reden we langs het riviertje de Vischering Stever.  Dat oude pad tussen de bomen op de oever leidde ons vervolgens naar de Gronerbach die we hier overstaken en waar het pad het bos inging. Vervolgens arriveerden we in het gehucht Elvert en vervolgens terug het bos in tot we op de dijk van het oude Dortmund-Ems-Kanal arriveerden en daarlangs tot in Senden reden.   Hier ging het pad lang het Schloss Senden. Deze oude site is voor het grootste deel aan het vervallen. De twee laatste gebouwen van het U-vormige grondplan zijn serieus aan het verzakken.  Het rechtse deel lijkt zo weg te zakken in de slotgracht.

      

    Schloss Senden bekeken van op enkele zijden. Het rechtse hoekgebouw is serieus aan het verzakken.

    Waar de Dümmer uitmondt in de Stever volgde het pad de loop van de Stever tot aan het kerkplein maar dat was afgezet wegens werken. Van daaruit reden we verder tot het kerkhof waar de auto stond (19 km). Dit was weer een mooi ritje langs enkele eeuwenoude paadjes mooie gebouwen en voor de rest in de pure natuur.

    25-08-2019, 21:45 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 102 – Zaterdag 24-08-2019 – Münster Km 66

    Wij zijn deze morgen na het ontbijt eerst de auto gaan verder zetten in Senden en hebben dan een rit (27 km) terug gemaakt.  We fietsten van het kerkhof in Senden langs het riviertje de Dümmer (staat zo goed als droog) naar de kanaaloever, over de dijk in de richting  van de instelling van de Alexianen aan de Kappenberger Damm. 

      

    Aan het park rond de Münstersche Aa.

    Verder tot in Loevelingloh waar we de grote baan verlieten en het bos in fietsten en zo verder langs de Wiedaustrasse en de Heroldstrasse in de richting van de Münstersche Aa die hier een langgerekt meer aan de rand van Münster vormt en daarna door Münster in  noordelijke richting stroomt.

    Het meer wordt gebruikt als recreatiedomein, je kan er kanoen, surfen, zeilen, zwemmen en het park er rond leent zich om te wandelen.  Deze morgen zagen we aan de andere zijde van Münster een groot aantal ballonnen die daar ergens opgestegen waren.

      

    Het Fürstbischöfliches Schloss. Rondrit door Münster met elektrische antiek voertuig. Brug in aanbouw.

    Het bleek dat die hier op de ligweides langs het water opgestegen waren.  Vervolgens fietsten we langs en door het park van het Fürstbischöfliches Schloss (het park ligt in een vijfhoekig, met water omzoomd terrein zoals je die rond forten aan een stad al eens tegen komt) met daarin een aantal uitzonderlijke bomen en een botanische tuin.  Daarna reden we door de stad terug naar de ligplaats.

    We hebben besloten hier vandaag nog een nacht te blijven liggen gezien we het een goede plaats vinden.

    24-08-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 101 – Vrijdag 23-08-2019 – Ladbergen Km 89 – Münster Km 66

    Weer goed geslapen hier en deze morgen scheen de zon weer volle bak. Het was wel  7 km heen en weer naar de bakker van hier maar met de fiets is dat geen probleem. Gisteren avond zijn er hier nog heel wat komen zwemmen maar tegen dat het donker werd werd het stil. Er is nog een vrachtschip achter ons komen liggen die zijn generator nog een tijd heeht laten draaien maar die stopte ook na een tijdje.

    We vertrokken te 09:35 uur voor een vaart van 23 km naar Münster. Ongeveer halfweg passeerden we de jachthaven Fuestrup in de Alte Fahrt en de Kanalbrücke over de Ems. Dat is hier maar een klein riviertje maar te zien aan de bedding kan die wel serieus wassen als het genoeg regent.

      

    De stadshaven van Münster, nog steeds geen voorzieningen en niet afgewerkt.

    Aan de nieuwe kanaalbrug die in aanbouw is zien we niet veel beweging en is er sedert we hier in mei passeerden niet veel meer gebeurd. Rond 11:20 uur arriveerden we aan Schleuse Münster.  Er lagen twee jachten voor de sluis aan de wachtsteiger en we hebben er ons achteraan gelegd. We hoorden dat gemeld was dat we na een half uur samen met een tanker mee naar binnen mochten.  Toen het zover was kwam er nog een Nederlands jacht aangevaren zodat we met een tanker en vier jachten in de sluis lagen.  Wij hadden geluk, wij hadden de kant van de drijvende bolders en hadden het dus weer gemakkelijk. Wanneer we buiten voeren was het nog een kwartiertje tot we aan de stadshaven kwamen.  We zijn hier ingevaren maar stelden vast dat het hier vandaag (vrijdagavond) wel een heel rumoerig kon worden met dat warme weer en al die terrassen tegen de kade.  Er zijn ook nog steeds geen voorzieningen, je kan er alleen maar aanleggen. Het is er wel vlak in de stad maar rust gaat ons boven gemak.  We zijn dan verder gevaren tot km 66 waar er een kade voor kleine vaartuigen is en waar we op de heenweg ook gelegen hadden, vlak bij enkele winkels waaronder een Aldi.

    Namiddag eerst de auto gaan halen (8 km) en daarna hebben we nog een rit (16 km) naar en door het oude stadscentrum gemaakt. 

    23-08-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 100 – Donderdag 22-08-2019 –Bevergern km 106 – Ladbergen Km 89

    Gisteren zijn er nog 2 Duitse jachten aan de steiger komen liggen.  Die zijn terwijl wij aan het ontbijt zaten beiden vertrokken richting Bevergern sluis.  Na het opruimen van de elektriciteitskabel passeerden er nog twee jachten en zijn wij dan te 09:55 uur vertrokken.  We kruisten tijdens het traject weer enkele vrachtboten en er was een jacht dat ons voorbij ging.  Het is weer zonnig en lekker weer.

      

    Prachtig weer vandaag. Pellet-fabriek in de haven van Ladbergen. Bouw van een nieuwe duiker onder het kanaal ter hoogte van het Kanalbrücke over de Ems net boven Münster

    We passeerden de Camperplaats aan de ligkade van Riesenbeck en later de Pellet-fabriek in Ladbergen. We arriveerden te 12:05 uur aan de kade aan km 89, ter hoogte van Flughafen Münster-Osnabrück.  Hier hebben we tijdens de heenreis ook gelegen.

    Namiddag ben ik nog eens alleen de auto gaan ophalen in het centrum en hem verder gaan zetten tot in de buurt van Münster.  De terugweg reed ik voornamelijk langs het kanaal met uitzondering van het stuk ter hoogte van Schmedehausen waar ik een stuk van een trekkerweg door de bossen en langs een riviertje volgde. Langs het kanaal, ter hoogte van de de hele oude, de oude en de nog niet afgewerkte Kanalbrücke over de Ems wordt een nieuwe duiker onder het kanaal door gebouwd.  (Rit 27 km). Het is zulk mooi weer dat de oevers van het kanaal op veel plaatsen gebruikt worden als zonneweide en er wordt op meerdere plaatsen gezwommen, gekano’t en gesupt.

    22-08-2019, 17:38 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 99 – Woensdag 21-08-2019 – Bevergern Kade km 106

    Deze morgen was het nevelig en goed fris en de zon deed moeite om de nevel te verdrijven. Toen dit gelukt was werd het zonnig met witte wolken.  We gaan voormiddag de auto in Ladbergen, onze volgende halte, zetten.  De fietstocht terug naar de boot (27 km) verliep deels over het jaagpad, deels over kleine verkeersarme wegen en een stuk langs een pad door natuurgebied NSG Feuchtgebiet Saerbeck. Onderweg moesten we enkele Wildschutztorn (poorten in de omheining van natuurgebieden om te verhinderen dat wild in het kanaal sukkelt) openen en sluiten om door te kunnen.

       

    Ligplaats Bevergern.  Vijver in midden van het dorp, aan het dorpsplein, onderweg ergens ten velde.

    Namiddag enkele kleine reparaties aan fiets en boot opgeknapt.

      

    Schloss Surenburg met bijgebouwen , duiventoren en slotgracht.

     In de late namiddag nog een rondrit (13 km) in de buurt gemaakt. Naar de grote sluis van Bevergern gereden, dan een toertje door het dorp Beverern en nadien een pad gevolgd langs het riviertje de Hemelter Bach en daarbij tussen Bevergern en Riesenbeck uitgekomen aan het mooie domein van Schloss Surenburg.  Van daar terug naar Riesenbeck en daarna terug naar de boot.

    21-08-2019, 22:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 98 – Dinsdag 20-08-2019 – Püsselbüren Kade km 4 – Bevergern Kade km 106

    Gisteren avond en deze nacht heeft het nog enkele malen geregend en deze morgen lag de boot vol met blaadjes, dus heeft het vannacht ook nog goed gewaaid.  Het Duitse jacht Freedom (Cologne) welke normaal ligplaats in Wessem (NL) heeft vertrok nu richting Berlijn waar ze gingen overwinteren.  Zij hadden dit jaar de reis gemaakt die wij enkele jaren geleden gemaakt hebben namelijk over de Maas, Canal Rhein/Marne, Canal Champagne/Bourgogne, Saöne, Canal Rhöne/Rhein en Rhein.  In Straatsburg waren zij verder de Rijn afgevaren en via het Rhein/Herne Kanal, Dortmund/Ems Kanal en Mittellantkanal tot hier gevaren.  De schipper kende onze haven daar hij daar enkele jaren geleden geweest was.

    Na de boot wat gefatsoeneerd te hebben vertrokken wij te 10:20 uur voor een korte rit (6 km) naar het Dortmund/Ems Kanal aan km 106 waar een steiger is met elektriciteit.

       

    Mooie oude brug over de oude sluis. De Nasse Dreieck met links het Mittellantkanal. Kerk in Hörstel

    Nu we een kaart aangeschaft hebben en we het al 14 dagen geleden is dat we elektriciteit gehad hebben buiten de zonnepanelen willen we de batterijen hier nog eens een goede oplaadbeurt geven. Wanneer we aan de steiger aanlegden en de kabel wilden insteken bleken de oplaadpalen aan dit kanaal met een sleutel ipv met de kaart te werken. Aan het tankstation aan km 108 deelden ze ons mee dat op dit kanaal alle palen nog niet werkten met de oplaadkaart maar met een oplaadsleutel.  Ik heb die dan maar aangeschaft (Oplaadwaarde 25 € en garantie 8 €).  Nu moeten we normaal overal terecht kunnen.

         

    Kapel van Antonius in Hörstel. Dormund-Ems-Kanal. St Antonius Basiliek in Rheine.

    Namiddag een fietstocht gemaakt (41 km).  Van de kade reden we naar de oude sluis Bevergem waar we over de oude mooie brug reden. Van hieruit over de Hermannsweg (bosweg die over de heuvelkam die ten oosten van het Dortmund-Ems-Kanal loopt) Vervolgens door Hörstel naar Rheine. Hier staat de St Antonius basiliek. Vervolgens reden we tot aan de Ems in het centrum. 

        

    De doopkapel.  De Ems stroomt door Rheine. Enkele beelden in het stadspark.

    Van daaruit door het mooie stadspark richting Friedhofstrasse die gelijk loopt met de Hemelter Bach. We passeerden aan  Flugplatz Rheine-Eschendorf en verder richting Rodde om vervolgens via Bevergern terug naar de ligplaats te rijden. De laatste km begon het te regenen en we waren net op tijd aan boord om een felle bui te ontlopen.

    20-08-2019, 22:23 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 97 – Maandag 19-08-2019 – Recke Kade km 15 – Püsselbüren Kade km 4

    Het heeft vannacht toch nog geregend maar deze morgen was het droog met de zon tussen witte wolken. Het ziet er beter uit voor vandaag dan gisteren, alhoewel we gisteren ook geluk hadden dat we na regen voormiddag namiddag droog bleven.

    Het is rustig geweest hier vannacht. De “hippiefamilie” van het zeilbootje dat hier gisteren lag toen we terug kwamen van onze fietstocht heeft tegen onze verwachtingen in rustig gehouden en ze kwamen rond 10:00 uur boven water. Waar en hoe die vannacht allemaal geslapen hebben weten we niet. Voor de 5 honden die mee waren hadden ze met behulp van vuilbak als “tentstok” een zeil van op de boot tot een stuk op de kade gespannen. Misschien hebben er daar ook wel een paar van de opvarenden onder geslapen.

    Een half uur voor wij vertrokken arriveerde een andere boot die hier wou komen liggen, maar gezien het zeilbootje van de hippies in het midden van de kade lag kon die niet onmiddellijk aanleggen.  Ik heb hen dan gezegd even vast te leggen aan de kade voor vrachtschepen tot dat wij vertrokken. Wij waren we te 10:05 uur. We kwamen nog omiddelijk enkele jachten en vrachtschepen tegen maar daarna maar één vrachtschip meer tot we te 11:15 uur in Püsselbüren aan kade km 4 aanlegden.  Hier liggen vier jachtjes en één vrachtschip.  Iets verder is de jachthaven van Püsselbüren.

      

    De Ruthemuhle met enkele bijgebouwen met tentoonstelling van oude werktuigen en een mechanische smidsehamer.

    Tijdens onze fietstocht passeerden we in Recke aan de Ruthemühle waar vroeger nog een windmolen bij gestaan heeft.  We kregen de uitleg van de vriendelijke dame die hier voor de gemeente vrijwilligerswerk doet en de zaak open houd. Ondanks dat de site alleen op zon en feestdagen en anders op afspraak open is wilde ze ons alles laten zien en de hele uitleg over de geschiedenis ervan doen.

      

    De mechanische smidsehamer. De site van het bombardement van het Mittellantkanal.

        

    Enkele luchtfoto’s van voor en na de bombardementen. Eén Lancaster werd vermoedelijk getroffen door een bom die afgeworpen werd door een hoger vliegende collega.

    Later op de dag aan een monument op de plaats waar in 1944 een bombardement werd uitgevoerd op het het begin van het Mittellantkanal dat toen de enige en zeer belangrijke verbinding over water tussen het Ruhrgebied met zijn koolmijnen en staalfabrieken en Berlijn was.  Aan het bombardement namen 140 Lancaster-bommenwerpers deel die allen samen een een bommentapijt legden waardoor het kanaal en enkele bruggen volledig vernield werden. Eén Lancaster werd vermoedelijk getroffen door een bom die afgeworpen werd door een hoger vliegende collega en stortte neer in de omgeving van het Kloster Grafenhorst.

    19-08-2019, 21:46 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 96 – Zondag 18-08-2019 Bramsche Kade km 34 – Recke Kade km 15

    Het heeft deze nacht geregend en deze morgen regende het nog.  Het ziet grijs en grauw en belooft niet veel goeds voor vandaag, het is natuurlijk weer “zondag”.  Normaal hadden we hier nog een dag blijven liggen maar met zo’n weer kan je niet veel doen dus besloten we verder te varen. De twee luxe-motors zijn al vroeg vertrokken en het Deense zeiljacht dat achter ons lag vertrok toen wij op stonden. Wij vertrokken iets later, 10:15 uur na nog eerst een vrachtboot te hebben laten passeren, die zou ons anders toch voorbij gegaan zijn verderop. Toen we ter hoogte van aansluiting van het Stichkanal Osnabrück kwamen hebben we even de vaart eruit gehaald om een groot vrachtschip dat ons tot 100 m genaderd was  voorbij te laten varen omdat het hier heel breed is en het kanaal verderop terug versmalt. Vervolgens voeren we achter dit schip aan tot in Recke.  Onderweg nog drie vrachtschepen en een jacht gekruist.  We legden te 12:20 uur te Recke aan de kade aan km 15 aan. Terwijl we aan het middageten zaten passeerde er een vloot van 7 jachten waarvan 6 Belgische (thuishaven Antwerpen en Niel) en een Nederlands. Even later nog een Zwitsers jacht. De rush naar de thuishavens is blijkbaar ingezet.  Van de Belgische jachten is er geen enkel dat we onderweg naar Berlijn of rond Berlijn gezien hebben. De wateren rond Berlijn zijn dan ook zo groot en er liggen zoveel boten dat de kans dat je iemand bekend tegen komt zeer klein is. Nu is het wachten op opklaringen zodat we van de boot kunnen.

      

    Hier zitten er weer een groot aantal bijeen.  De heide aan de Flugplatz Achmer staat in bloei.

    Te 14:00 uur klaarde het een beetje op, nog grijs maar droog, en zijn we met de fiets vertrokken.  We reden van de ligplaats aan de zuidzijde van het kanaal door een groot natuurgebied het HSG  Düstieker Niederung.  Weiden en akkers wisselden mekaar af met stukjes bos met hier en daar een boerderij en een soms een klein groepje boerderijen.  De akkers en weiden zaten vol met ooievaars.  Op één plaats telden we een vijftigtal ooievaars op een kleine oppervlakte. Van het ene natuurgebied naar het andere.  Het volgende was het NSG Seester Feld met daarna het NSG Haler Feld – Vogelpohl. Daarna reden we langs Flugplatz Achmer waarna we eerst over de rivier de Hase en daarna over het Stichkanal Osnabrück en daar na over het het Mittellantkanal tot in Bramsche reden.  De tocht was 24 km langs mooie, deels nieuw aangelegd fietspad.

    18-08-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 95 – Zaterdag 17-08-2019 Bad Essen Kade km 61 – Bramsche Kade km 34

    Deze morgen begon het na het ontbijt te motregenen terwijl wij naar de Aldi gingen, maar toen we daat buiten kwamen was het gedaan en kon de regenjas uit. We zijn te 09:50 uur vertrokken terwijl het droog bleef met een strakke wind vanuit het zuidwesten. Op de 28 km tot in Bramsche kwamen we niet veel schepen tegen, maar twee vrachtschepen en een jacht.

     

    Grieks restaurant Ipiros in Bad Essen. Dorpsplein Bramsche.

    Ondertussen deed Annie een handwasje en tegen dat we op onze plaats waren was alles droog. De twee luxemotors die op het allerlaatst nog bij ons in sluis Hohenwarthe (340 km terug) kwamen liggen hier ook, maar gezien die langer dan 20 m zijn mogen die niet op de plaatsen van sportboten liggen maar aan de kade van de “grote jongens”. Er ligt hier nog een Deense zeilboot waar wij net voor zijn gaan liggen en er is nu nog een plaatsje vrij.

      

    Watertoren Bramsche. De vos aan het politiebureau.  Lotte (Sparbank) en de Euro.

    Namiddag zijn we het stadje in gegaan maar gezien het zaterdag is waren de meeste winkels rond 17:00 uur gesloten en konden we er niet veel gaan doen. We hebben er dan maar een wandeling van gemaakt en een bezoek gebracht aan de HARDI-meubelwinkel (zoiets in de aard van Ikea) en nadien een terrasje bij de McDonalds gedaan (bij gebrek aan een ander terras in de omgeving).

    17-08-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 94 – Vrijdag 16-08-2019 - Lübbecke Kade km 82 – Bad Essen Kade km 61

    Gisteren avond heeft het nog een fikse bui gedaan die ongeveer een tiental minuten geduurd heeft.  Voor de rest heeft het vannacht  niet meer geregend denk ik. We hebben hier vannacht samen met een Deense boot gelegen die net voor ons vertrokken is. Even nadat wij vertrokken waren zagen we dat er een vrachtschip achter ons uit de bocht kwam.  Deze is ons enkele km verder voorbij gegaan.  Onderweg kruisten we weer een vijftal vrachtboten en net voor we in Bas Essen kwamen kruisten we er nog een jacht.

      

    Regenboog van gisteren avond. Yachthaven Lübbecke.  Gedenksteen dorpje Stirpe.

    Vandaag zetten we de auto in Bramsche.  We keerden terug via het jaagpad tot ter hoogte van Lappenstuhl waar we richting Kalkriese reden. Van daaruit ging het verder tot Broxten, Schwagstorf, Feisen, Laar-Herringhausen, Stirpe-Oelingen, langs Schloss Hunnenfeldt, Lockhausen en zo naar Bad Essen.  Het tochtje van vandaag was 37 km lang.

       

    Schloss Hunnenfeldt met zijn duiventoren.  Klokketoren van Laar.      Ligplaats Bad Essen Kade km 61.

    Voor we naar terug naar de boot reden een schoteltje Akropolis gaan eten in het Grieks Restaurant Ipiros met het mooie terras aan het water. Alle tafels waren gereserveerd maar we kregen ze zo ver dat we er nog bij konden. Enkele koppels die een kwartier later kwamen en ook niet gereserveerd hadden werden door gestuurd. Lekker gegeten en de schotel was zo groot dat we niet alles op gekregen hebben.  Een aanrader als je hier passeert.

    16-08-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 93 – Donderdag 15-08-2019 - Minden Kade Km 102 – Lübbecke Kade km 82

    Deze morgen na het ontbijt tot aan het watertappunt van Minden gevaren en water bijgetankt.  Ik heb op de heenreis een Wertkarte van 25 euro gekocht bij het WSA en daarmee kan je water tanken en elektriciteit nemen op de kades van heel wat kanalen en rivieren in Duitsland. Het water kost aan die tappunten 3 €/1000L (veel beter koop dan in de jachthavens waar je minstens 50 cent/100L en soms ook al eens 2€/100L betaald) en elektriciteit aan 0,3€/Kwh. 

      

    Ligplaats aan kade km 82. De kerk (lijkt een miniatuur van een grote) en de ganzenhoeder van Wimmer.

    Om elektriciteit te nemen heb je meestal wel een heel lange kabel nodig gezien de ligplaatsen voor sportboten altijd aan een van de uiteinden van de kades liggen.  Na het tanken vertrokken we te 10:45 uur.  Onderweg was het kalm maar toen we ter hoogte van Lübbecke aan km 82 aan de kade lagen zijn er heel wat vrachtschepen en enkele jachten gepasseerd.

      

    Schloss Hollwinkel en bijhorende boerenerf in Hedem. Mooi glas-in-lood raam aan een villa in Alswede.

    Namiddag zijn we eerst naar de parking van de sporthal gereden om de auto op te halen.  We waren net aan de auto en hadden net de fietsen opgezet toen er een plensbui begon. Tijdens de hele rit naar Bad Essen heeft het hard geregend. Daar aangekomen hebben we nog 5 minuten in de auto moeten blijven zitten en toen klaarde het op.  Tijdens de fietstocht terug (26 km) heeft het geen druppel meer geregend en kwam af en toe de zon door de wolken heen.  We zagen wel dat er achter de bergrug op enkele km van ons vandaan zeer donkere wolken bleven hangen.  Nadien vernamen we van de Waterlander dat zij in Osnabruck (hier maar 30 km vandaan) de hele dag buien gehad hadden. Hebben wij effe geluk gehad dan.

    Na onze terugkomst aan de boot nog een duikje genomen tot het eten klaar was.

    15-08-2019, 20:35 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 92 – Woensdag 14-08-2019 - Minden Kade Km 102

    We zijn hier vandaag nog blijven liggen. Het is hier mooi liggen met zicht op de Weserschleuse en het passerende verkeer. Met de Weserbrucke hier vlak bij mogen de schepen hier niet snel varen dus we liggen redelijk stabiel. We hebben ondertussen ook weeral meer dan 3300 draaiuren en werd het ook weer tijd om de motorolie verversen, de spanning van de aandrijfriem van de alternator en de koelwaterpomp te controleren en na te kijken of alles wat vast moet staan nog vast stond en wat moet kunnen draaien ook nog effectief kan draaien.  Omdat ik daar wel even wat werk mee had ging Annie de stad in.  Ik was bijna klaar met opruimen toen ze terug was.

      

    Het is druk aan de sluis. Zigarrenfabrik Hille. Mooi beeldhouwwerk. 

             

    Molens van Hille en Hahlen. Best een grote vogel die constant achter de machine aan loopt.

    Na het middageten zijn we de auto in Lübbecke, onze volgende halte, gereden en hem op de parking van de sporthal gaan zetten.  Onze fietstocht terug (31 km) ging van Lübbecke via een fietspad over een oude treinbedding langs Gehlenbeck tot in Eilhausen, door het Groses Törfmoor richting Hille, dan naar Sudhemmern, Hartum, Hahlen, en aan de Mindener Yachtclub over het kanaal tot in Minden.  Het was weer een leuk ritje door de kleine dorpen met mooie boerenerven enkele mooie windmolens en veel fruitbomen langs de wegen. We zijn nog iets te vroeg om hiervan de vruchten te plukken.

       

    Gevel en dorpspomp, oude proviantschuur, hier lopen de kippen nog los in het midden van de stad. 

    We zijn eerst langs de boot gereden om ons te verfrissen en zijn dan met de fiets de stad ingereden waar we na het bezoek aan enkele winkelstraten nog op pitoreske pleintjes kwamen waar we bij onze vorige passage niet geweest waren.

    14-08-2019, 21:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 91 – Dinsdag 13-08-2019 - Pollhagen Kade Km 123 - Minden Kade Km 102

    Zeer rustige ligplaats hier. Na het ontbijt zijn de Waterlander en de Valk vertrokken.  Zij wilden tot Minden aan de Weserbrücke varen maar nadien vernamen we dat er daar maar één vrije plaats was maar dat ze daar van het WSA niet dubbel mochten liggen en dat ze tot km 89 zijn doorgevaren.

    Wij vertrokken te 09:15 uur. Onderweg kwamen we een viertal jachten tegen en hadden we goede hoop op in Minden aan de Weserbrucke te kunnen liggen als er tenminste geen andere boten aangekomen waren.  Onderweg zagen we, toen we nog een achttal km van Minden waren en we op een lang recht stuk waren in de verte tegen een berg een gebouw in de zon schitteren. Volgens de kaart bleek het de “Kaiser Wilhelm Denkmal” te zijn die boven tegen een van de bergen staat waar de rivier de Weser door de bergrug van het Wesergebirgte stroomt. Dat is misschien eens te moeite om straks met de auto naar toe te rijden.

       

    Waterlander en Valk vertrekken. Schleuse Minden. Weserdal. Witte reiger.

    Toen we te 11:55 uur in Minden arriveerden hadden we nog net 15 meter tussen enkele ander boten, dus met onze 13 meter hadden we voor een achter nog net genoeg plaats.  Een half uur later arriveerde nog een Engelse boot en die is wel dubbel tegen een van die er lagen gaan liggen, dus zo nauw zullen ze bij het WSA dan toch ook niet kijken.

    Wij zijn namiddag waar aan een fietstochtje van 30 km begonnen. Van Minden ging het via Dankersen, Evensen, Meinsen, Rusben, Schirmeichen, Stemmen, Hespe, Volksdorf, Meerbeck, Nordsteck naar Pollhagen naar het mooie kerkje daar waar we de auto gezet hadden.

       

    Kaiser Wilhelm Denkmall. Der Kaiser himself. Afmetingen en kosten. Mooie paddenstoel.

    Toen we later met de auto terug reden zijn we naar dat monument geen kijken. De weg ernaar toe van op de weg naast de Weser helemaal naar boven is zeer steil (ik schat 12 tot 14 %) met een haarspeldbocht erin.  Het is met de auto een hele klim, dus met de fiets had dat echt tegen gevallen.  Onderweg passeerden we toch een fietser die het aandurfde maar we hebben hem niet zien boven komen.  Bovenaan is een parking waar je een parkeerticket moet nemen maar daar vertrok net iemand die zijn ticket (tot 20:00 uur geldig) aan ons doorgaf dus het parkeren kostte ons niets.  Het is wel een indrukwekkend monument, in 1896 opgetrokken ter meerdere eer en glorie van de eerste keizer van het toenmalige verenigde Duitsland. 

      

    Mooi uitzicht heeft Der Kaiser vanop zijn voetstuk. 

    Het hele grapje heeft toen (volgens een reliëfplaat tegen het monument) 833.000 GoudMarken gekost. Er zullen toen een hoop gewone mensen de kaas tussen hun boterhammen hebben moeten uithalen om de som bijeen te krijgen. (Ik veronderstel toch dat Kaiser Wilhelm het zaakje niet zelf bekostigd heeft maar dat het op rekening van de toenmalige belastingbetaler werd bijgeschreven !) Maar al bij al het staat er en het is de moeite van het eens gaan te bekijken.  (Ook een tentoonstelling, en een restaurant , die sedert de 100 jarige verjaardag van de oprichting van het monument zijn opgesteld.)

    13-08-2019, 22:10 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 90 – Maandag 12-08-2019 - Lohnde Kade km 149 – Pollhagen Kade Km 123

    Een beetje last gehad van de drukte van voorbij denderende treinen maar toch goed geslapen. Voor het ontbijt nog langs de Edeka voor verse broodjes. (Edeka hier in vogelvlucht 200 m vandaan maar je moet wat verder omrijden gezien je met de fiets boven aan de brug niet meer door kan maar het is toch minder dan 1 km.  Na het ontbijt vertrokken we te 08:45 uur terwijl de boot die gisteren avond  nog bij ons komen liggen is los gooide om te gaan tanken.  Toen we een halve km verder waren zagen we dat er nog een andere boot naar de plaats ging waar wij gelegen hadden en nog een andere naar het tankstation aan de overzijde voer.  We willen vandaag naar de kade in Pollhagen zo’n 25 km verderop.  Onderweg weer enkele vrachtschepen en drie jachten gekruist.  In het begin was het wat koud maar na een tijdje werd het warmer.

      

    Reunie in Pollhagen. Er is er eentje die moet werken, de anderen zagen dat het goed kwam. Knappe BBQ.

    Toen we enkele km van onze bestemming waren, we op een lang recht stuk waren en ik nog eens achteruit keek zag ik een vloot van 6 boten afkomen waaronder enkele vrachtschepen. Toen we een kwartiertje aangelegd hadden arriveerden de eerste twee en dat bleken de Waterlander (Paul en Lieve) van onze club en de Valk (Lucien en Florette) van Willebroek te zijn die samen hun reis naar Berlijn maken.  Er was net plaats genoeg aan het rechte stuk van de kade om alle drie te kunnen aanleggen.  We hebben de kade dan maar de Belgische kade genoemd.  Na het aanleggen  hebben we dan aperitief gehouden bij ons aan boord. Namiddag spraken we af dat we ’s avonds een BBQ zouden houden, hebben de vrouwen het een en het ander voorbereidt terwijl de mannen het nodig zijn gaan bijhalen in de winkel.  Het was nu wel een voordeel dat wij de auto hier al hadden staan, dus konden we daarmee het nodige halen. Toen we begonnen met de BBQ kwamen er uit het zuidwesten donkere wolken opzetten en plots begon het even hard te waaien maar het onweer was deze keer niet voor ons besteld. We hadden net gedaan met de afwas toen het begon te regenen dus dat is allemaal goed mee gevallen. Nadien hebben we op de valk bij Lucien en Florette nog een schnaps gedronken tot het tijd was om onder de wol te kruipen.

    12-08-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs