Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
16-06-2019
Dag 39 â Zondag 16-06-2019 â Kade km 256 â Kade km 284 - Calvorde
Goede plaats om te overnachten. Deze morgen wakker
geworden van een koekoek die hier vlakbij zat te roepen. De bakker (In de NP-supermarkt,
alleen bakker is op zondag open) ligt op 2,5 km van de kade dus met het fietsje
naar de bakker en dan ontbijten en weg.
Eerst nog een vrachtschip laten voorbij varen en voor de volgende arriveerde
weg van de kade. Op dit stuk is er niet veel te zien, beide oevers zijn hoog en
met bomen en struiken begroeid. Af en
toe een doorkijkje op het achterliggend landschap. We varen van begin tot aan het eind door het
Vogelschutzgebiet Drömling een aaneenschakeling van weides en kleine plassen.
Hier zou volgens de informatieborden al enkele jaren een
koppel visarenden broeden. Onderweg nog een stuk van het kanaal gepasseerd dat
nog niet volledig de breedte heeft en waar een oude spoorwegbrug pas werd afgebroken. Hier geldt beurtelings verkeer maar toen wij
er arriveerden was er geen tegemoetkomend verkeer. We zijn vandaag, ondanks dat het zondag is,
toch wel verschillende vrachtschepen tegen gekomen, en eveneens een vijftal
jachten. Een paar aanlegkades die in
onze boek vermeldt staan (km 261 en 262) blijken maar telkens 2 palen te zijn
maar de zijkant loopt schuin af dus niets voor een jacht.
Veld zonnepanelen.
Kerk en dorpszicht in Calvorde.
Aan km 268 is echter een nieuwe lange aanlegplaats gemaakt
(palen met loopbruggen, ook voor kleine vaartuigen) Wij zijn doorgevaren tot de kade aan km 284
ter hoogte van Calvorde. Hier is ook een jachthaven maar we hebben nog water
voor vandaag dus we blijven hier liggen.
Namiddag weer een fietstocht van 26 km naar Oebisfeld waar
de auto stond. Hier hadden we geen keuze wat betreft de weg. We moesten de L24 volgen, de enige fatsoenlijke
weg in die richting. We reden van
Calvorde via de Langerberg (een lange lichte helling) naar Wegenstedt, Etingen,
Kathendorf, Rätzlingen, Bösdorf en Siedlung tot in Oebisfelde. Spijtig genoeg
moeten we met de auto dezelfde weg terug afleggen.
Dag 38 â Zaterdag 15-06-2019 â Kade km 245 â Wolfsburg â Kade km 256
We hebben niet goed geslapen hier. Het leek hier een goede plaats maar eerst
hadden we last van enkele groepen jongeren die hier op de banken rondhingen en
liepen te roepen en tieren (en de meiden die er bij waren gillen en joelen). Nadien het lawaai van de treinen die hier in
het station stopten en dan net met de locomotieven stil stonden aan onze
ligplaats en tegen de morgen aan een goederentrein op het terrein van de VW
fabriek. Het is hier goed liggen om te
gaan winkelen en de stad te bezoeken maar dan heb je het ermee gehad. Om rustig te liggen moet je ergens anders
gaan liggen.
Autostadt in Wolfsburg. Enkele van de paviljoenen, en de
twee autoparkeertorens.
We zijn deze morgen eerst de auto in Oebisfelde (18 km verder)
gaan zetten omdat het weerbericht 31°C voorspelde voor vandaag. Het was deze morgen echter zwoel,
bewolkt en af en toe druppelde het
iets. In het terugkeren van Oebisfelde
weer enkele bewoonde ooievaarsnesten gezien en verschillende ooievaars in de
weiden. We reden van Oebisfelde via
Breitenrode, Grafhorst richting Vorsfelde tot aan het kanaal en zo naar
Wolfsburg. In Grafhorst aan de Aller lag
vroeger de grens tussen de BSD en de
DDR.
Een stuk van de VW fabriek. De Volkswagen Arena. De
jachthaven Wolfsburg.
Ik zei in het heenrijden toen we Oebisfelde binnen reden
nog tegen Annie dat ik dacht dat we net in de voormalige DDR binnen gereden
waren, dit te zien aan de heel andere uitvoering van de gebouwen, die hier veel
grauwer en kleurloos zijn en meer iets van vierkante blokken, zowat
kazerneachtig zijn. Hier in Grafhorst werd mijn vermoeden bevestigd door een
informatiebord aan de rivier de Aller dat de grens aangaf. Het
grensgebied waar wij door reden is nu een groot natuurreservaat waar bijna geen
boerderijen staan. Je kan zien dat het
hier in die tijd zowat niemandsland moet geweest zijn.
Toen we terug aan de boot kwamen zijn we eerst nog gaan
winkelen en daarna gaan eten bij Derik Grill in de Kaufhalpassage.We bestelden een Derik Grill schotel voor
twee. (26 - 2 x 1 drank 33 cl inbegrepen) We kregen eerst een grote schotel
salade met 6 grote lappen Turks brood en zoete en pikante dressing als
voorgerecht. De schotel was zo groot dat wij eerst dachten dat we een verkeerde
bestelling hadden gekregen, maar dat bleek het voorgerecht te zijn. Daarna kregen
we een ovale schotel van 50 cm !!! met een dikke laag frieten, daarop een laag dun
pizzadeeg met kruiden en lange groene pepers, uien en bovenop vijf soorten
gegrild vlees.We zijn wel iets gewend
maar dat was eigenlijk wat overdreven, we hebben dan ook niet alles op gekregen
en reden met een vol buikje terug naar de boot.
Rond 14:15 uur zijn we dan gaan varen tot aan de kade ter
hoogte van km 256, het is niet ver vandaag maar het moet ook niet alle dagen
even ver zijn en k denk dat we hier heel rustig gaan liggen.
Dag 37 â Vrijdag 14-06-2019 â Kade km 222 â Kade km 245 - Wolfsburg
We hebben lang geslapen vandaag en vertrokken pas te 09:10
uur net toen er nog een Duits jacht voorbij kwam. Die had er weer een speed op staan met een
hoge boeggolf tot gevolg zodat het weer leek of we op een roetsjbaan zaten.
Rond 10:15 uur kwamen we aan de aansluiting met het Elbe-Seitenkanaal waar je
richting Hamburg, Noordzee en via het Elbe-Lubeckkanaal naar de Oostzee
kunt. Het Finse koppel van eergisteren
zal hier afgedraaid zijn. 20 minuten
later arriveerden wij aan sluis Sülfeld.
Dat zijn ook weer twee sluizen van ongeveer 200 meter lang. Wij waren te laat om met twee jachten
waaronder de rappe Duitser van deze morgen (heeft niet veel uitgehaald van zo
snel te varen blijkbaar) door de noordelijke sluis te gaan. We zagen hem nog net binnen gaan.
Schleuse Sülfeld. Links oude, rechts nieuwe, de spaarbekkens,
deur ligt op de bodem en draait naar boven.
Toen wij permissie vroegen om nog mee te gaan kregen wij
te horen dat voor ons de zuidelijke sluis (die is uitgevoerd met drijvende
bolders, joepie !) reeds klaar stond en we dadelijk binnen mochten komen.Hier gingen we dus weer 9 meter naar
onder.Na deze sluis komen we in de buurt
van Wolfsburg en dat merk je aan de laad- en loskades die mekaar hier
opvolgen.Het werd ook drukker met de
scheepvaart.Ter hoogte van km 245 ligt
op de noordelijke oever de imposante Volkswagen fabriek.Wij vonden er tegenover een ligplaatsje voor
sportboten dus daar gaan we blijven liggen.Wij wilden ook de fabriek en Autostad gaan bezoeken maar vond op
internet bij de kaartenreservatie geen plaats meer voor zondag middag. Alles
was volgeboekt.Dan zullen we hierbij
bij onze terugtocht, als we langs hier terug komen natuurlijk,rekening moeten mee houden en enkele dagen op
voorhand de kaarten bestellen.We liggen
hier wel recht voor de kade waar de shuttelboot de mensen aan het fabriek
afzet.Elk kwartier komt er een lading
van ongeveer 50 man aan die dan met een treintje de fabriek binnen rijden.
Jachthaven Abbesbüttel.Bierfeesten in Wolfsburg. Toren met klokkenspel. Station met VW-fabriek.
Namiddag hebben we een fietsrit van 31 km gemaakt van
Wolfsburg via Edesbüttel, Allenbüttel, Wedesbüttel, Abbesbüttel en Bechtsbüttel
naar Wendel/Braunschweig. Na het avondeten zijn we nog Wolfsburg per fiets gaan
verkennen. Weer veel groen in de stad,
alles proper, veel nieuwe gebouwen, een
lange verkeersvrije winkelboulevard waar dit weekend de bierfeesten gehouden
worden. Er staan en lange rij bier- en
worstkramen opgesteld met bieren van heel Europa (maar geen inkel Belgisch bier
gezien !) en het is er een gezellige drukte. De Guinnes was in elk geval
lekker. We konden ze natuurlijk niet
allemaal proeven, ik moest de weg naar de boot nog terug kunnen vinden
natuurlijk, dat kan ik niet aan Annie overlaten gezien die zich gewoonlijk al
niet goed kan oriënteren. We hadden bij
terugkomst aan de boot dan al weer 10 km bij op de teller.
Dag 36 â Donderdag 13-06-2019 â WSV Peine âKade km 222
Mooie plaats om te overnachten. Deze morgen zijn er wel al een aantal schepen
gepasseerd. Gisteren avond is er nog een
Fins jacht komen bij liggen. Het zijn al wat oudere mensen die met hun boot
vorige zomer van de Middellandse zee terug naar Finland wilden en die de boot
in Corre op de Saône hebben moeten laten liggen voor de winter aangezien het
Canal des Vosges toen zij er gearriveerd waren wegens het gebrek aan water
gesloten was. (Zoals wij vorig jaar niet terug konden via de Maas) De winter hadden ze dan doorgebracht bij hun
zoon die in Barcelona woont.
Milieuvervuiling , wat is dat ? Yachthafen
Braunschweig.Ons mooie ligplaatsje
voor vandaag.
Nu waren ze terug op weg naar Finland en moeten daarvoor
via het Elbe-Seitenkanal, de Elbe en het Elbe-Lübeckkanal naar de Oostzee.
We vertrokken na de passage van drie vrachtschepente 08:30 uur.Na enkele km kwamen we aan de industriehaven van Peine waar net een
Nederlands vrachtschip vertrok dat een serieuze rookpluim uitstootte. Het
duurde een tijdje eer die op snelheid was en waren we wat blij dat die op ons
uitliep.
Na13 km passeerden
we de aansluiting met het Stichkanal Salzgitter en weer wat verder de
yachthaven van Braunschweig waarvan de invaart is afgesloten met een soort
sluisdeuren zodat ze daar binnen geen last hebben van zuiging, stuwing en
golfslag als er een vrachtboot voorbij komt. Later passeerden we nog de
industriehaven van Braunschweig en aan km 222 arriveerden we aan ons plaatsje
voor vandaag.
De Jaknikker in Harxbüttel. Oorlogsmonument in Wendeburg.
Rangeerterrein in Peine.
Namiddag onze fietstocht van de ligplaats de brug over
naar Thune, Harxbüttel, Lagesbüttel,
Schwulper, Wendeburg en Woltorf naar Peine. In de buurt van Harxbüttel vonden
we in een weide een ja-knikker, zon pomp waarmee ze in Texas olie
oppompen. Ik denk dat die hier staat om
water op te pompen. Er zijn in die buurt
nog meer putten maar die andere hebben gewone centrifugaalpompen. Het is wel een speciaal zicht. Onderwexg reden
we weer door enkele natuurgebieden zoals de Nördliche Okesraue in Schwüwper. In
Peine staat een groot metaalverwerkend bedrijf en er ligt een zeer groot
rangeerterrein van de spoorwegen. Er ligt een brug over het rangeerterrein en
dan zie ze een groot aantal wagons met staalprofielen en met schroot dat voor
de ovens wordt aangevoerd. In de haven
van Peine zagen we voormiddag ook enkele schepen die geladen werden met
staal. Op het industrieterrein ten
oosten van Peine staat het verdeelcentrum van Action, een zeer indrukwekkend
grote loods met een zeer groot aantal laad- en losperrons voor vrachtwagens.
Dag 35 â Woensdag 12-06-2019 â Kade km 174 sluis Anderten â WSV Peine
Weer goed geslapen hier. Gisteren avond was hier nog een
vrachtschip komen liggen maar die was deze morgen vertrokken zonder dat we het
gemerkt hadden. Vannacht heeft het geregend maar nu is het droog. Na het
ontbijt de boot klaar gemaakt om te vertrekken en de sluis opgeroepen met de
interfoon. Er werd mee gedeeld dat wij
moesten wachten tot we opgeroepen zouden worden, de sluis werd klaar gemaakt.
Klaar om in te varen. 14,7 meter hoger en klaar om uit te
varen.Haventje Sehnde.
Na een kwartiertje was het dan zover en konden we nog eens
(het is in vergelijking met de vorige jaren in Frankrijk wel een verschil in
aantal sluizen waar we door moeten) in een sluis en wat voor een. Eentje van
217 m lang, 12 m breed en met een verval van 14,7 meter ! Het duurde ongeveer
een kwartier om de sluis terug vol te laten lopen, het zijn dan ook 39
060 000 liters. Het gebruikte systeem is hier dan ook eentje met
opvangbakken in verschillende etages waar het water bij het verschutten wordt
opgevangen zodat niet bij elke schutting het volledige volume verloren
gaat. Er gebeuren hier ook tientallen
schuttingen per dag en dan nog met de twee sluizen naast elkaar.
Centrale Mehrum en bijhorende kolenvoorraad ! Kerkje van Sievershausen.
Na deze sluis zijn er niet zo veel aanlegkades voorzien
voor sportboten zodat we na 27 km hebben aangelegd bij WSV Peine ter hoogte van
km 201. We zijn onderweg wel enkele
kades waar geladen en gelost werd. Na het middageten zijn we dan weer gaan
fietsen. Van Peine ging het via Telgte, Vohrum, Sievershausen, Ramhorst,
Lehrte, Ilten, Bilm en Höver tot aan de sluis in Anderten. Het ging weer een groot aantal km door bossen
maar we hadden de laatste 10 km pech dat het beginnen regenen was dus we waren
goed nat toen we na 36 km aan de auto arriveerden.
s Avonds is de brandweer van Peine hier nog met hun
bootjes komen oefenen (eigenlijk wat spelevaren!).
Dag 34 â Dinsdag 11-06-2019 â YH Seelze â Kade km 174 sluis Anderten
Deze morgen opgestaan met regen. Het is weer het tegengestelde weer van
gisteren. Na het ontbijt nog vlug gaan
winkelen om de volgende dagen niet op onze kin te moeten kloppen en dan zijn we te 09:30 uur vertrokken. Net toen we uit het Stichkanal
Hannover-Linden het Mittellandkanaal wilden opdraaien kwam er nog een
vrachtschip aangevaren maar die ging aan stuurboord naar de tankinstallatie om
bij te tanken dus daar moesten we niet op wachten.
Nordhafen Hannover.
Yachthafen Hannover. Beeld in een
van de parken.
Het eerste uur regende het
nog met tussenpozen maar toen klaarde het een beetje op en kon het
regenjasje uit en zowaar de zon brak er nog doorheen. We passeerden een de Nordhafen-Hannover en
even later aan de jachthafen. Dat
laatste is maar een jachthaventje, je zou van zon grote stad toch iets meer
verwachten. Onderweg onder een aantal
merkwaardige (wat de bouw betreft) bruggen door gevaren en iets na de middag
naderden we Schleuse Anderten. Op de noordoever van het kanaal kan je voor de
sluis aan het begin van de kade voor de beroepsvaart liggen.
Veel mooie oude gerestaureerde gebouwen. Zo zou het overal moeten zijn om te fietsen.
Na het middageten zijn we voor onze fietstocht
vertrokken. We fietsten weer zeker 15 km
door parken, bossen en groenstroken waarvan er rond Hannover veel te vinden
zijn. In Hannover zijn bijna alle oude gebouwen helemaal gerenoveerd. Er zijn juweeltjes bij. Het is hier ook goed fietsen met allemaal
goede fietspaden en daar waar er geen aparte zijn, zijn er fietsstroken op de
rijbaan aangebracht. Het was weer een mooi ritje en na 27 km waren we weer waar
we moesten zijn.
Schleusen Anderten, linker kamer (klaar onderaan) en
rechter kamer (klaar bovenaan). Het oude stationsgebouw van Anderten.
Met de auto terug naar Anderten gereden en daarbij door
een ander stasdeel van Hannover gereden.
Hier hetzelfde, allemaal mooie oude gerenoveerde gebouwen, veel groen en
geen vuil op straat. Tot nu toe vinden wij Hannover de leukste stad die we al
zijn tegengekomen hier. Deze avond nog mijn plaatselijk rondje (3 km) gereden
langs de sluis en door de onmiddellijke omgeving ervan. De trams (4 lijnen) komen van Hannover tot
boven aan de sluis.
Deze morgen thuis vertrokken en we waren te 13:30 uur
terug aan de boot. Alles was terug ingeladen en de auto op zijn plaats gaan
zetten. De watertanks opgevuld zodat we morgen kunnen vertrekken.