Aniway op reis 2019
Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • Eerste bezoek van je Blog
  • zomaar

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    16-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 – Zondag 16-06-2019 – Kade km 256 – Kade km 284 - Calvorde

    Goede plaats om te overnachten. Deze morgen wakker geworden van een koekoek die hier vlakbij zat te roepen. De bakker (In de NP-supermarkt, alleen bakker is op zondag open) ligt op 2,5 km van de kade dus met het fietsje naar de bakker en dan ontbijten en weg.  Eerst nog een vrachtschip laten voorbij varen en voor de volgende arriveerde weg van de kade. Op dit stuk is er niet veel te zien, beide oevers zijn hoog en met bomen en struiken begroeid.  Af en toe een “doorkijkje” op het achterliggend landschap.  We varen van begin tot aan het eind door het Vogelschutzgebiet Drömling een aaneenschakeling van weides en kleine plassen.

      

    Overweg Wegenstedt.  Voormalige melkerij Etingen.  Kerk Ratzlingen.

    Hier zou volgens de informatieborden al enkele jaren een koppel visarenden broeden. Onderweg nog een stuk van het kanaal gepasseerd dat nog niet volledig de breedte heeft en waar een oude spoorwegbrug pas werd afgebroken.  Hier geldt beurtelings verkeer maar toen wij er arriveerden was er geen tegemoetkomend verkeer.  We zijn vandaag, ondanks dat het zondag is, toch wel verschillende vrachtschepen tegen gekomen, en eveneens een vijftal jachten.  Een paar aanlegkades die in onze boek vermeldt staan (km 261 en 262) blijken maar telkens 2 palen te zijn maar de zijkant loopt schuin af dus niets voor een jacht. 

      

    Veld zonnepanelen.  Kerk en dorpszicht in Calvorde.

    Aan km 268 is echter een nieuwe lange aanlegplaats gemaakt (palen met loopbruggen, ook voor kleine vaartuigen)  Wij zijn doorgevaren tot de kade aan km 284 ter hoogte van Calvorde. Hier is ook een jachthaven maar we hebben nog water voor vandaag dus we blijven hier liggen.

    Namiddag weer een fietstocht van 26 km naar Oebisfeld waar de auto stond. Hier hadden we geen keuze wat betreft de weg.  We moesten de L24 volgen, de enige fatsoenlijke weg in die richting.  We reden van Calvorde via de Langerberg (een lange lichte helling) naar Wegenstedt, Etingen, Kathendorf, Rätzlingen, Bösdorf en Siedlung tot in Oebisfelde. Spijtig genoeg moeten we met de auto dezelfde weg terug afleggen.

    16-06-2019, 18:07 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38 – Zaterdag 15-06-2019 – Kade km 245 – Wolfsburg – Kade km 256

    We hebben niet goed geslapen hier.  Het leek hier een goede plaats maar eerst hadden we last van enkele groepen jongeren die hier op de banken rondhingen en liepen te roepen en tieren (en de meiden die er bij waren gillen en joelen).  Nadien het lawaai van de treinen die hier in het station stopten en dan net met de locomotieven stil stonden aan onze ligplaats en tegen de morgen aan een goederentrein op het terrein van de VW fabriek.  Het is hier goed liggen om te gaan winkelen en de stad te bezoeken maar dan heb je het ermee gehad.  Om rustig te liggen moet je ergens anders gaan liggen.

      

    Autostadt in Wolfsburg. Enkele van de paviljoenen, en de twee autoparkeertorens.

    We zijn deze morgen eerst de auto in Oebisfelde (18 km verder) gaan zetten omdat het weerbericht 31°C voorspelde voor vandaag.  Het was deze morgen echter zwoel, bewolkt  en af en toe druppelde het iets.  In het terugkeren van Oebisfelde weer enkele “bewoonde” ooievaarsnesten gezien en verschillende ooievaars in de weiden.  We reden van Oebisfelde via Breitenrode, Grafhorst richting Vorsfelde tot aan het kanaal en zo naar Wolfsburg.  In Grafhorst aan de Aller lag vroeger de grens  tussen de BSD en de DDR. 

      

    Een stuk van de VW fabriek. De Volkswagen Arena. De jachthaven Wolfsburg.

    Ik zei in het heenrijden toen we Oebisfelde binnen reden nog tegen Annie dat ik dacht dat we net in de voormalige DDR binnen gereden waren, dit te zien aan de heel andere uitvoering van de gebouwen, die hier veel grauwer en kleurloos zijn en meer iets van vierkante blokken, zowat kazerneachtig zijn. Hier in Grafhorst werd mijn vermoeden bevestigd door een informatiebord aan de rivier de Aller dat de grens aangaf. Het grensgebied waar wij door reden is nu een groot natuurreservaat waar bijna geen boerderijen staan.  Je kan zien dat het hier in die tijd zowat niemandsland moet geweest zijn.

    Toen we terug aan de boot kwamen zijn we eerst nog gaan winkelen en daarna gaan eten bij Derik Grill in de Kaufhalpassage.  We bestelden een Derik Grill schotel voor twee. (26€ - 2 x 1 drank 33 cl inbegrepen) We kregen eerst een grote schotel salade met 6 grote lappen Turks brood en zoete en pikante dressing als voorgerecht. De schotel was zo groot dat wij eerst dachten dat we een verkeerde bestelling hadden gekregen, maar dat bleek het voorgerecht te zijn. Daarna kregen we een ovale schotel van 50 cm !!! met een dikke laag frieten, daarop een laag dun pizzadeeg met kruiden en lange groene pepers, uien en bovenop vijf soorten gegrild vlees.  We zijn wel iets gewend maar dat was eigenlijk wat overdreven, we hebben dan ook niet alles op gekregen en reden met een vol buikje terug naar de boot.

    Rond 14:15 uur zijn we dan gaan varen tot aan de kade ter hoogte van km 256, het is niet ver vandaag maar het moet ook niet alle dagen even ver zijn en k denk dat we hier heel rustig gaan liggen.

    15-06-2019, 17:36 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37 – Vrijdag 14-06-2019 – Kade km 222 – Kade km 245 - Wolfsburg

    We hebben lang geslapen vandaag en vertrokken pas te 09:10 uur net toen er nog een Duits jacht voorbij kwam.  Die had er weer een speed op staan met een hoge boeggolf tot gevolg zodat het weer leek of we op een roetsjbaan zaten. Rond 10:15 uur kwamen we aan de aansluiting met het Elbe-Seitenkanaal waar je richting Hamburg, Noordzee en via het Elbe-Lubeckkanaal naar de Oostzee kunt.  Het Finse koppel van eergisteren zal hier afgedraaid zijn.  20 minuten later arriveerden wij aan sluis Sülfeld.  Dat zijn ook weer twee sluizen van ongeveer 200 meter lang.  Wij waren te laat om met twee jachten waaronder de “rappe” Duitser van deze morgen (heeft niet veel uitgehaald van zo snel te varen blijkbaar) door de noordelijke sluis te gaan.  We zagen hem nog net binnen gaan. 

      

    Schleuse Sülfeld. Links oude, rechts nieuwe, de spaarbekkens, deur ligt op de bodem en draait naar boven.

    Toen wij permissie vroegen om nog mee te gaan kregen wij te horen dat voor ons de zuidelijke sluis (die is uitgevoerd met drijvende bolders, joepie !) reeds klaar stond en we dadelijk binnen mochten komen.  Hier gingen we dus weer 9 meter naar onder.  Na deze sluis komen we in de buurt van Wolfsburg en dat merk je aan de laad- en loskades die mekaar hier opvolgen.  Het werd ook drukker met de scheepvaart.  Ter hoogte van km 245 ligt op de noordelijke oever de imposante Volkswagen fabriek.  Wij vonden er tegenover een ligplaatsje voor sportboten dus daar gaan we blijven liggen.  Wij wilden ook de fabriek en Autostad gaan bezoeken maar vond op internet bij de kaartenreservatie geen plaats meer voor zondag middag. Alles was volgeboekt.  Dan zullen we hierbij bij onze terugtocht, als we langs hier terug komen natuurlijk,  rekening moeten mee houden en enkele dagen op voorhand de kaarten bestellen.  We liggen hier wel recht voor de kade waar de shuttelboot de mensen aan het fabriek afzet.  Elk kwartier komt er een lading van ongeveer 50 man aan die dan met een treintje de fabriek binnen rijden.

       

    Jachthaven Abbesbüttel.  Bierfeesten in Wolfsburg. Toren met klokkenspel. Station met VW-fabriek.

    Namiddag hebben we een fietsrit van 31 km gemaakt van Wolfsburg via Edesbüttel, Allenbüttel, Wedesbüttel, Abbesbüttel en Bechtsbüttel naar Wendel/Braunschweig. Na het avondeten zijn we nog Wolfsburg per fiets gaan verkennen.  Weer veel groen in de stad, alles proper, veel  nieuwe gebouwen, een lange verkeersvrije winkelboulevard waar dit weekend de bierfeesten gehouden worden.  Er staan en lange rij bier- en worstkramen opgesteld met bieren van heel Europa (maar geen inkel Belgisch bier gezien !) en het is er een gezellige drukte. De Guinnes was in elk geval lekker.  We konden ze natuurlijk niet allemaal proeven, ik moest de weg naar de boot nog terug kunnen vinden natuurlijk, dat kan ik niet aan Annie overlaten gezien die zich gewoonlijk al niet goed kan oriënteren.  We hadden bij terugkomst aan de boot dan al weer 10 km bij op de teller.

    14-06-2019, 21:54 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36 – Donderdag 13-06-2019 – WSV Peine –Kade km 222

    Mooie plaats om te overnachten.  Deze morgen zijn er wel al een aantal schepen gepasseerd.  Gisteren avond is er nog een Fins jacht komen bij liggen. Het zijn al wat oudere mensen die met hun boot vorige zomer van de Middellandse zee terug naar Finland wilden en die de boot in Corre op de Saône hebben moeten laten liggen voor de winter aangezien het Canal des Vosges toen zij er gearriveerd waren wegens het gebrek aan water gesloten was. (Zoals wij vorig jaar niet terug konden via de Maas)  De winter hadden ze dan doorgebracht bij hun zoon die in Barcelona woont.

      

    Milieuvervuiling , wat is dat ?   Yachthafen Braunschweig.   Ons mooie ligplaatsje voor vandaag.

    Nu waren ze terug op weg naar Finland en moeten daarvoor via het Elbe-Seitenkanal, de Elbe en het Elbe-Lübeckkanal naar de Oostzee.

    We vertrokken na de passage van drie vrachtschepen  te 08:30 uur.  Na enkele km kwamen we aan de industriehaven van Peine waar net een Nederlands vrachtschip vertrok dat een serieuze rookpluim uitstootte. Het duurde een tijdje eer die op snelheid was en waren we wat blij dat die op ons uitliep.

    Na  13 km passeerden we de aansluiting met het Stichkanal Salzgitter en weer wat verder de yachthaven van Braunschweig waarvan de invaart is afgesloten met een soort sluisdeuren zodat ze daar binnen geen last hebben van zuiging, stuwing en golfslag als er een vrachtboot voorbij komt. Later passeerden we nog de industriehaven van Braunschweig en aan km 222 arriveerden we aan ons plaatsje voor vandaag.

      

    De “Jaknikker” in Harxbüttel. Oorlogsmonument in Wendeburg. Rangeerterrein in Peine.

    Namiddag onze fietstocht van de ligplaats de brug over naar Thune, Harxbüttel,  Lagesbüttel, Schwulper, Wendeburg en Woltorf naar Peine. In de buurt van Harxbüttel vonden we in een weide een “ja-knikker”, zo’n pomp waarmee ze in Texas olie oppompen.  Ik denk dat die hier staat om water op te pompen.  Er zijn in die buurt nog meer putten maar die andere hebben gewone centrifugaalpompen.  Het is wel een speciaal zicht. Onderwexg reden we weer door enkele natuurgebieden zoals de Nördliche Okesraue in Schwüwper. In Peine staat een groot metaalverwerkend bedrijf en er ligt een zeer groot rangeerterrein van de spoorwegen. Er ligt een brug over het rangeerterrein en dan zie ze een groot aantal wagons met staalprofielen en met schroot dat voor de ovens wordt aangevoerd.  In de haven van Peine zagen we voormiddag ook enkele schepen die geladen werden met staal.  Op het industrieterrein ten oosten van Peine staat het verdeelcentrum van Action, een zeer indrukwekkend grote loods met een zeer groot aantal laad- en losperrons voor vrachtwagens.

    13-06-2019, 21:07 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35 – Woensdag 12-06-2019 – Kade km 174 sluis Anderten – WSV Peine

    Weer goed geslapen hier. Gisteren avond was hier nog een vrachtschip komen liggen maar die was deze morgen vertrokken zonder dat we het gemerkt hadden. Vannacht heeft het geregend maar nu is het droog. Na het ontbijt de boot klaar gemaakt om te vertrekken en de sluis opgeroepen met de interfoon.  Er werd mee gedeeld dat wij moesten wachten tot we opgeroepen zouden worden, de sluis werd klaar gemaakt.

      

    Klaar om in te varen. 14,7 meter hoger en klaar om uit te varen.  Haventje Sehnde.

    Na een kwartiertje was het dan zover en konden we nog eens (het is in vergelijking met de vorige jaren in Frankrijk wel een verschil in aantal sluizen waar we door moeten) in een sluis en wat voor een. Eentje van 217 m lang, 12 m breed en met een verval van 14,7 meter ! Het duurde ongeveer een kwartier om de sluis terug vol te laten lopen, het zijn dan ook 39 060 000 liters. Het gebruikte systeem is hier dan ook eentje met opvangbakken in verschillende etages waar het water bij het verschutten wordt opgevangen zodat niet bij elke schutting het volledige volume verloren gaat.  Er gebeuren hier ook tientallen schuttingen per dag en dan nog met de twee sluizen naast elkaar.

      

    Centrale Mehrum en bijhorende kolenvoorraad !  Kerkje van Sievershausen.

    Na deze sluis zijn er niet zo veel aanlegkades voorzien voor sportboten zodat we na 27 km hebben aangelegd bij WSV Peine ter hoogte van km 201.  We zijn onderweg wel enkele kades waar geladen en gelost werd. Na het middageten zijn we dan weer gaan fietsen. Van Peine ging het via Telgte, Vohrum, Sievershausen, Ramhorst, Lehrte, Ilten, Bilm en Höver tot aan de sluis in Anderten.  Het ging weer een groot aantal km door bossen maar we hadden de laatste 10 km pech dat het beginnen regenen was dus we waren goed nat toen we na 36 km aan de auto arriveerden. 

    ’s Avonds is de brandweer van Peine hier nog met hun bootjes komen oefenen (eigenlijk wat spelevaren!).

    12-06-2019, 21:07 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34 – Dinsdag 11-06-2019 – YH Seelze – Kade km 174 sluis Anderten

    Deze morgen opgestaan met regen.  Het is weer het tegengestelde weer van gisteren.  Na het ontbijt nog vlug gaan winkelen om de volgende dagen niet “op onze kin te moeten kloppen” en dan  zijn we te 09:30 uur vertrokken.  Net toen we uit het Stichkanal Hannover-Linden het Mittellandkanaal wilden opdraaien kwam er nog een vrachtschip aangevaren maar die ging aan stuurboord naar de tankinstallatie om bij te tanken dus daar moesten we niet op wachten. 

      

    Nordhafen Hannover.   Yachthafen Hannover.  Beeld in een van de parken.

    Het eerste uur regende het  nog met tussenpozen maar toen klaarde het een beetje op en kon het regenjasje uit en zowaar de zon brak er nog doorheen.  We passeerden een de Nordhafen-Hannover en even later aan de jachthafen.  Dat laatste is maar een jachthaventje, je zou van zo’n grote stad toch iets meer verwachten.  Onderweg onder een aantal merkwaardige (wat de bouw betreft) bruggen door gevaren en iets na de middag naderden we Schleuse Anderten. Op de noordoever van het kanaal kan je voor de sluis aan het begin van de kade voor de beroepsvaart liggen.

      

    Veel mooie oude gerestaureerde gebouwen.  Zo zou het overal moeten zijn om te fietsen.

    Na het middageten zijn we voor onze fietstocht vertrokken.  We fietsten weer zeker 15 km door parken, bossen en groenstroken waarvan er rond Hannover veel te vinden zijn. In Hannover zijn bijna alle oude gebouwen helemaal gerenoveerd.  Er zijn juweeltjes bij.  Het is hier ook goed fietsen met allemaal goede fietspaden en daar waar er geen aparte zijn, zijn er fietsstroken op de rijbaan aangebracht. Het was weer een mooi ritje en na 27 km waren we weer waar we moesten zijn. 

      

    Schleusen Anderten, linker kamer (klaar onderaan) en rechter kamer (klaar bovenaan). Het oude stationsgebouw van Anderten.

    Met de auto terug naar Anderten gereden en daarbij door een ander stasdeel van Hannover gereden.  Hier hetzelfde, allemaal mooie oude gerenoveerde gebouwen, veel groen en geen vuil op straat. Tot nu toe vinden wij Hannover de leukste stad die we al zijn tegengekomen hier. Deze avond nog mijn plaatselijk rondje (3 km) gereden langs de sluis en door de onmiddellijke omgeving ervan.  De trams (4 lijnen) komen van Hannover tot boven aan de sluis.

    11-06-2019, 21:59 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33 – Maandag 10-06-2019 – YH Seelze

    Deze morgen thuis vertrokken en we waren te 13:30 uur terug aan de boot. Alles was terug ingeladen en de auto op zijn plaats gaan zetten. De watertanks opgevuld zodat we morgen kunnen vertrekken.

    10-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs