Vanmorgen vertrokken te 09:15 uur met een stralende zon
maar met een lekker fris windje. Het was
net goed om in T-shirt en zwembroek buiten te varen. We kruisten na enkele
kilometer het Franse passagiersschip de Mona Lisa en later nog enkele kleine
bootjes. We zijn gevaren tot Parey aan
de kade aan km 349 waar we op onze heenweg ook gelegen hebben.

Scheepswerf Genthin. De Seedorferweg. Onbekende soldaat.
Kerkje Seedorf.
Na het middageten vertrokken we weer voor onze
fietstocht. We reden van Parey naar
Neuderben en staken onderweg het verbindingskanaal tussen Elbe en
Elbe-Havel-Kanal over. In Neuderben
gingen we rechtsaf de Seedorferweg op.
In het begin was het verhard maar na een km werd het een zandweg. Die
was ondanks dat die niet verhard was toch goed berijdbaar met dank aan de goede
regenbuien gisteren avond.

Oude sneeuwruimer. Schleuse Parey-Elbe, zijde
Mittellandkanal, sluiskolk, zijde Elbe.
De weg is ongeveer 8 km lang en loopt door de velden en
bossen. Ergens op de grens tussen velden en bossen vonden we een graf van een
onbekende soldaat. Er stond een houten
kruisje op het graf, zonder gegevens, maar op de top van het kruis hing een
oude zo goed als doorgeroestte Duitse helm. We reden verder tot in Seedorf, een
klein dorpje met enkele straatjes.
Ten noorden begrensd met een zeer groot bos, ten zuiden
het Elbe-Havel-Kanal. Vanaf hier loopt
een goed fietspad over de noordoever (Aangelegd met Europese steun) Vervolgens
kwamen we aan het Altenplathowerkanal en reden we door het dorp Altenplathow de
brug over naar het centrum van Genthin.
De fietsroute was 16 km. s
Avonds heb ik nog een rondje van 11 km door en rond Parey gemaakt. Tot aan
sluis Parey-Elbe aan de Elbe gereden. Het niveau op de Elbe is ook zeer laag.
Enkele boeien liggen droog en aan de aanmeerpalen voor de sluis zie je dat het
water normaal 2 meter hoger staat ! Van de sluis op zoek gegaan naar het
haventje hier. Er staat nergens een
wegwijzer maar ik heb het toch gevonden.
Als je niet weet dat hier een haventje is en niet op zoek gaat kom je er
nooit. Hier vlakbij staat een windmolen
met een rare bouw. Het hele molenhuis,
en dat is een stevig geval hier, draait op een draaikrans op de grond en niet
op een staak zoals de molens bij ons. De wieken zijn ook speciaal, ze worden
niet bedekt met zeilen maar zijn over de hele lengte voorzien van houten
kleppen die allemaal van stand gewijzigd kunnen worden zodat de wind er
doorheen of tegenaan gaat. Het op de
wind zetten gebeurt met een kleine molen met houten wieken bovenop het
molenhuis.

De Elbe. Lage waterstand, steiger onbereikbaar. Windmolen
Parey met lamellen op de wieken in plaats van zeildoek zoals bij ons.
21-07-2019, 22:12
Geschreven door Alois 
Reageren (0)
|