Aniway op reis 2019
Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • Eerste bezoek van je Blog
  • zomaar

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    08-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 117 – Zondag 8-09-2019 – Arcen Km 120 – Passantenhaven Venlo Km 108

    We hadden pech deze morgen.  Annie was naar de bakker gegaan na het ontbijt maar die was pas te 11:00 uur open en de Spar pas te 09:00 uur.  We zijn dan ook pas te 09:20 uur vertrokken. Toen we vertrokken kwamen er net twee vrachtschepen uit de bocht. Voor de eerste moesten we wachten om over te steken aangezien die al te kort bij was maar tussen de twee hadden we ruimte genoeg. Voor de rest was het kalm op het water. We arriveerden te 10:45 uur aan de passantenhaven Venlo. Er liggen maar vier boten en daar zijn er dan nog twee van vertrokken.

      

    Scheepswerf onderweg.  Zicht op passantenhaven Venlo.

    Namiddag kwamen Anne-Marie en Ben op bezoek en hebben we een wandeling in het centrum gemaakt. We zijn in Venlo maar alles en iedereen is hier gericht op Duitse klanten.  Alle uithangborden en menu’s zijn in het Duits en we horen bijna uitsluitend Duits praten. Met momenten waanden wij ons nog steeds in Duitsland. In het Grieks restaurant waar we gingen eten spraken ze gelukkig wel Nederlands. Parkeren is hier ook niet goedkoop. Er is geen parkeerplaats meer te vinden waar je gratis kan parkeren.  De enige parking die voorheen nog gratis was, deze op de Maasoever net voorbij de jachthaven is nu afgesloten. Als je langer dan vier uur wilt parkeren (2,5 €/Hr) kan je beter een dagticket  (10 €) nemen. En je moet alle dagen, zelfs op zondag een ticket nemen. Hebben wij geluk dat de parking aan de kerk waar wij onze auto geparkeerd hebben gratis is. Na het vertrek van onze vrienden hebben wij nog een kleine wandeling gemaakt en hebben we nadien TV gekeken.

    08-09-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116 – Zaterdag 7-09-2019 – Leukermeer – Arcen Km 120

    Na het ontbijt te 09:30 uur vertrokken. Aanvankelijk was het rustig op het water maar de laatste kilometers kwamen we vier vrachtboten en vier jachten tegen en werden we door eentje opgelopen.  Wanneer we in Arcen arriveerden kwam e juist weer een vrachtboot achterop en daarom hebben we die eerst voorbij gelaten zodat het rustiger was om aan de kleine kade aan te leggen.  Er lag één jacht vooraan dus moesten wij het hoekje in.  We lagen net vast toen er een stevige bui over kwam die ongeveer een half uur duurde.

      

    Andere bestemming voor een kerk. Idyllisch plaatje. Dorpspleintje Grubbenvorst.

    Namiddag hebben we een fietstocht (19 Km) gemaakt van Venlo via Blerick, Grubbenvorst, Houthuizen, Lottum en Broekhuizen naar Arcen.  In Houthuizen bezochten we de Houthuizer Molen die op het einde van WO II door het oorlogsgeweld vernield werd en in 2009 door een team vrijwilligers terug in zijn oude glorie hersteld werd.  Ze vieren daar het tienjarige jubileum van de heropbouw. Het is een stenen bovenkruier die boven op een heuveltje staat. Onderin is een tentoonstellingsruimte met aan de achterzijde een plaats waar je iets kan drinken en waar je producten die op de een af ondere manier iets met de molen te maken hebben kan proeven en kopen. 

      

    Rozenkweek in Lottum. Langs de Maasoevers. Uienveld.

    We hebben een tijdje met de bezielers van het gebeuren samen gezeten die geschiedenis van de molen uit de doeken deden.  In Broekhuizen staken we de Maas terug over met de veerpont en fietsten aan de overzijde terug naar Arcen. We hebben mooi weer gehad en bleven gespaard van buien.

    07-09-2019, 20:40 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    06-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 – Vrijdag 6-09-2019 – Passantenhaven Mook – Leukermeer

    Goed geslapen hier. Vannacht niets gevoeld van schepen die voorbij gevaren zijn.  Ook geen lawaai hier. Deze morgen zat er een visser voor de boot en daar kwamen een paar mannen hun zegje tegen doen.  Het is daar dat we wakker van geworden zijn. Na het ontbijt vertrokken we te 09:20 uur.  We kwamen onderweg meerdere vrachtschepen en zowaar verschillende jachten tegen.  Toen we te 11:10 aan sluis Sambeek arriveerden kregen we dadelijk toelating de sluis in te varen en we werden helemaal alleen geschut.  We hoorden de voorbije dagen via WatsApp verontrustende berichten van lage waterstanden op de Zuidwillemsvaart, het kanaal Bocholt-Herentals en het kanaal van Beverlo maar hier is blijkbaar water genoeg. We moesten niet wachten en werden alleen geschut. In de afvaart hoorden we twee jachten die binnen mochten zodra wij eruit waren en een paar jachten die niet vroeg geroepen hadden dat ze eraan kwamen mochten nadien ook onmiddellijk binnen.

      

    Veerpont Grubbenvorst. Alleen maar heideplantjes in alle kleuren. Een pompoentje nodig?

    We passeerden vandaag ook twee veerponten, die van Afferden en die van Bergen, en zelfs die wachtten tot wij gepasseerd waren voor ze over staken. Toen we ter hoogte van de invaart van het Leukermeer kwamen draaide daar net ook een ander boot die uit de andere richting kwam in.

    We namen ligplaats op de kop van de passantensteiger omdat op de hele lengte ervan weer een aantal boten lagen met net niet genoeg ruimte voor ons tussen.

    Toen we later onze fietstocht naar Geldern (26 km) deden om de auto op te halen zagen we dat op de plaatsen die op de kaart als vrije ligplaatsen genoteerd staan nu voorzien zijn van mooie steigers. Op de heenreis lagen die er zeker niet gezien we tot helemaal naar achter waren gevaren om te kijken. Gezien ik ondertussen het liggeld al betaald had zijn we dan maar blijven liggen maar de volgende keer gaan we zeker daar ergens liggen. We plaatsen de auto nadien op de parking in Arcen en we varen morgen tot daar. Het ritje terug naar het Leukermeer (16 km) deden we langs de N271.

    06-09-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 – Donderdag 5-09-2019 – Nijmegen Km 883 – Passantenhaven Mook

    Deze morgen merkten we dat er vannacht ook nog een zeilboot komen bij liggen was. Toen we deze morgen wilden vertrekken kwam de schipperse ervan informeren waar we naartoe gingen. Zij wilden terug naar Zweden maar hadden nog nooit de Rijn in opvaart gedaan en hadden weinig informatie aangaande de kanalen die zij nog door moesten.  Het andere jacht, de Mistral (B) met thuishaven Antwerpen, kwam terug van een reis naar Barcelona en waren noodgedwongen moeten terug keren van de Rhône en Saône via het Rhône-Rhein-Kanal en de Rhein.  De ander mogelijkheden in Frankrijk waren weer afgesloten.  Nu gingen zij naar Rotterdam.

    Wij vertrokken te 09:25 uur na van de verkeerscentrale Nijmegen vernomen te hebben dat we vrije vaart hadden en dat de dichtstbijzijnde afvaart op 1700 meter zat en er niet onmiddellijk opvaart in de buurt was. Het was vier km naar de invaart van het Maas-Waal-Kanaal en toen we daar arriveerden werden we door de verkeersleiding verwittigd dat en een containerschip uit de sluis Weurt kwam dat naar de Nieuwe Kaai net voorbij de hoek moest.  Gezien wij ondertussen vlak bij waren besloot de schipper te wachten tot wij ingedraaid waren voor hij stroomopwaarts uit het kanaal ging.

        

    Kerk Nijmegen. Kiste Trui die ervan overtuigd was dat ze de schatkist van de Mookerhei zou vinden. Erosie door water.  De uitkijktoren op de Mookerhei.

    Sluis Weurt stond voor ons klaar en we konden er onmiddellijk en alleen in. Toen we 10 minuten later boven kwamen en de deur open ging lag er een containerschip klaar voor onze sluis en nog twee andere vrachtboten voor de nieuwe sluis. Een uurtje later gingen we door de openstaande sluis Heumen en van daaruit kwamen we weer op de Maas. Toen we te 11:40 uur aan de passantenhaven Mook arriveerden zagen we dat de haven terug open was en zijn we daar gaan liggen.

    Namiddag hebben we een wandeling (7 km) door de Mookerheide gemaakt. Het is hier dat in 1574 de beruchte slag op de Mookerheide tussen de Spanjaarden en de toenmalige Nederlanders zou plaats gevonden hebben.  Hier ligt ook het Airbornepad.  Aangelegd ter herdenking van de landing van de luchtlandingstroepen van de geallieerden bij de bevrijding in 1945. Er bevindt zich ook een oorlogskerkhof aan de rand van de Mookerheide in Mook. Er staat echter niet zo veel heide meer, er werd jaren geleden bebost en veel van de heideplanten die zijn overgebleven zijn dood door de droogte.

    05-09-2019, 20:49 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 113 – Woensdag 4-09-2019 – YH Emmerich Km 853 – Nijmegen Km 883

    Een zeer goede overnachtingsplaats. Bijna geen lawaai van verkeer of voorbij varende vrachtschepen. Ook een no-nonsens beleid voor de berekening van het liggeld. Voor alle schepen hetzelfde: 12€/Nacht – 1€/2Kwh – 0,5€/Douche – Water gratis. Hier “zeveren” ze niet over het feit of een boot nu bv 12,90 m of 13,10 m lang is. Alleen jammer dat het restaurant alleen nog open is  op Vr/Za/Zo vanaf 17:00 uur.

    We vertrokken te 09:00 uur en lagen te 11:35 uur vast in de Lindenberghaven van Nijmegen. (Parkeerticket (15,10 €) aan automaat aan het begin van de steiger nemen)

      

    Tolkamer. Scheepswerf in Griethausen. Paardjes aan fort Pannerden.

    Er was weer zeer veel trafiek waaronder een groot aantal vrachtschepen, een passagiersschip, twee bunkerboten en zes jachten. Bij momenten kwamen ze ons drie dik tegemoet maar hier is het overal breed dus plaats genoeg. Op de stukken waar de strakke wind tegen de stroming in stond waren er weer serieuze golfjes vooral dan nog als we juist een groot schip hadden gekruist.

    Na het eten is Annie nog een keer alleen de stad in getrokken terwijl ik de administratie bijwerkte.

    S’ avonds is er nog een jacht bij komen liggen.

    04-09-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 – Dinsdag 3-09-2019 – YH Wesel Km 817 – YH Emmerich Km 853

    We zijn vanmorgen eerst de auto in Geldern gaan zetten en zijn daarna vertrokken te 13:45 uur. De fietstocht terug was 33 km lang door Geldern en langs de dorpjes Aengenesch, Issum (Hier staat een brouwerij), Alpen, Borth en Wallach en hier de winterdijk van de Rijn op tot aan de Rheinbrücke Wesel waar we Rijn over staken.  Dan eerst nog langs de Penny (jawel, weeral om te bikken) en dan naar de haven.

       

    Brouwerij in Issum met de Belleman en het gemeentehuis.  Rheinbrücke Wesel.

    Na het eten zijn we vertrokken te 13:45 uur.  Het gaat lekker snel op de Rijn, het is wel weer heel druk in beide richtingen maar het is hier fijn varen.  We kruisten veel vrachtboten en twee jachten en werden door meerdere vrachtboten opgelopen dus er was altijd wel iets om naar uit te kijken.  Het seizoen voor de jachten loopt ten einde en dat kan je al goed merken, je komt er niet zo veel meer tegen. We arriveerden te 16:55 uur aan de invaart van het Huftumer Meer waar drie jachthavens gevestigd zijn. In één ervan zijn we nu al twee maal geweest en we vonden het daar goed dus daar zijn we weer naartoe gegaan.

    03-09-2019, 21:42 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 111 – Maandag 2-09-2019 – YH Oberhausen Km 10 – YH Wesel

    We willen vandaag tot de YH Ruhrort op de Rijn gaan varen. Dat is niet zo ver varen maar we willen de auto ergens richting Venlo gaan zetten en hem later ophalen als we op de Maas terug naar het zuiden varen. We vertrokken te 09:15 uur uit de haven richting Schleuse Oberhausen.  Toen we enkele km weg waren zagen we een vrachtschip en later nog een blusboot en een jacht achter ons komen.  Wij lagen al vast aan de wachtsteiger toen die allemaal arriveerden.  Wij kregen via de radio te horen dat we met het vrachtschip en de rest mee met de eerste schutting konden. Een vrachtschip dat iets later arriveerde was te lang om samen met de andere en de blusboot mee te kunnen en die moest wachten tot de volgende schutting. Er zijn in deze sluis aan één zijde drijvende bolders maar die werden bezet door de blusboot dus moesten wij de vaste verhaalpotten gebruiken.

       

    Brug over Rhein-Herne-Kanal. Op de rivier de Ruhr. Rechts de Ruhrsluis. Pegel Rees.

    We verlieten de sluis en het vrachtschip ging later naar rechts naar de sluis naar de havens en wij gingen naar links naar de Ruhrschleuse waardoor we niet door de havensbekkens moeten maar rechtstreeks op de Rijn uitkomen. Het andere jacht ging de Ruhr op in bergfahrt.  We arriveerden aan de Ruhrschleuse te 11:10 uur maar die stond laag en we moesten aan de wachtsteiger aanleggen. Een half uur later arriveerde de Silani (B) met thuishaven Antwerpen die aan de vorige sluis moest wachten omdat hij er niet bij in kon.  Nu moesten wij wachten op hem.

    Eens voorbij de sluis vaar je op de Ruhr tot aan de monding in de Rijn. Daar werd het natuurlijk weeral zeer druk en wij moesten beiden even wachten tot er geen verkeer vlak bij was om de Rijn op te varen. Eenmaal op de Rijn (Talfahrt) geng het weer snel en te 12:30 uur voeren wij  de Eisenbahnhafen in Ruhrort in waar we in de yachthaven wilden aanleggen maar alle steigers lagen vol en we moesten noodgedwongen omkeren en verder varen. Gezien we vernomen hadden dat de Stadtshafen van Duisburg zeer vervallen was, er geen water en elektriciteit meer was, de steigers bijna niet meer bereikbaar waren besloten we verder te varen naar Wesel waar altijd wel plaats is.  We arriveerden te 15:30 uur in Wesel en er lag maar één boot aan de Gastestege.

    Ik ben dan met trein en bus de auto gaan ophalen aangezien het al later op de dadg was en we anders voor donker misschien niet terug zouden zijn.

    02-09-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs