Aniway op reis 2019
Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • Eerste bezoek van je Blog
  • zomaar

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    30-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 – Zondag 30-06-2019 – Zeuthener See - Krüpelsee

    Het begint ons te bevallen om zo voor anker te gaan liggen maar soms moeten we eens aan de kant want de bakker komt hier niet langs.  Het zou misschien nog een goed idee zijn: een bakkersboot die de voor anker liggende boten gaat bevoorraden, ik denk dat die zijn kost in de zomer hier goed kan verdienen. Na het ontbijt trokken we verder de Dahme stroomopwaarts door de Sellenzugsee en de Möllenzugsee in de richting van Schleuse Neue Mülhle.  Een stukje voor de sluis ligt rechts nog de beroepshaven van Königs Wusterhausen met de schleuse naar het Nottekanal richting Mittenwalde. Voor schleuse Neue Mühle lagen drie sportboten te wachten en er kwam net een woonboot en een sportboot naar beneden dus duurde het een half uurtje eer wij erin en boven waren. We gingen een drietal meters omhoog en kwamen dan op de Krüpelsee waar we op het einde ervan te 11:30 uur op N 52.17.587 – E 13.42.935 voor anker gingen. Na een uurtje kregen we de indruk dat het anker “aan ’t krabben” was gezien we naar de kant afgedreven waren en toen we gingen zwemmen de grond onder ons voelden. 

     

    Naar sluis Neue Mühle.

    We hebben dan tot twee maal toe ons verlegd maar het blijkt hier geen goede bodem te zijn om te ankeren, we dreven telkens af.  We hebben dan maar besloten aan te leggen in een van de havens voor vandaag. Toen we te 19:00 uur naar het restaurant gingen bleek alles volledig uitverkocht te zijn !  We werden dan doorverwezen naar Zum Bayern een kilometer verderop en daar kwamen we nog net op tijd voor een lekkere (heeeel grote – 3 grote lappen) Wienersnitzel.  Een koppel dat 10 minuten na ons arriveerde viste achter het net, dan hadden wij nog net geluk. Met een rond buikje zijn we dan terug naar de haven gewandeld.  Het was bloedheet vandaag en de eerste maal dat het in de boot niet te doen was om te slapen. Gelukkig was er lekker koud water in de douches (warm ook hoor maar met zo’n weer verkies ik een ijsdouche)

    30-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 – Zaterdag 29-06-2019 – YH Kopenick – Zeuthener See

    Heel goed geslapen hier, rustige ligplaats ondanks dat er veel bootjes voorbij varen. We vertrokken te 10:50 uur zuidwaarts over de Dahme die hier door de Langer See en vervolgens door de Zeuthener See stroomt (stroomt is veel gezegd, je ziet hier geen stroming). Het is te zien dat het weekend is, het is druk met alle maten en alle uitvoeringen van schepen.  We waren echter nog maar vijf minuten weg toen we ter hoogte van km 36 op een volledige stremming liepen. Er lagen langs beide oevers en in het midden van de vaargeul politievaartuigen met blauw flikkerlichten in werking.  Toen we dichterbij kwamen  en in de bocht konden kijken zagen we dar er vandaag een wedstrijd met race-boten aan de gang was. 

      

    Stremming voor de races. En bij het opheffen van de stremming alle remmen los !

    Alle toekomende schepen moesten voor anker of terug keren.  Er werd via de radio mede gedeeld dat de stremming tot 12 uur zou duren dus hebben we het anker uitgegooid en een uur gewacht.  Tegen 13:00 uur lag het water voor de plaats van de stremming vol en toen het vrij gegeven werd was het een stormloop om eerst verder te gaan. Sommigen hebben toch echt heel weinig tijd geloof ik.

    Na de stremming tuften we met de stroom boten mee richting van de samenloop van de Langer See, Seddinsee en Zeuthener See.  Aan beide oevers liggen een groot aantal watersportverenigingen waar overal tientallen boten hun thuishavens hebben.  Op het einde van de Zeuthener See net voor de bocht naar de Groser Zug vonden we te 13:30 uur een leuk plaatsje om voor anker te gaan voor vandaag.

    Na het eten hebben we een siësta gehouden en hebben daarna de zwemladder uitgehangen voor een verfrissende duik. Het is de hele dag druk met voorbijvarende boten maar we liggen ver genoeg van de vaargeul om echt last te hebben van de golven.  Deze avond zijn er nog een vijftal boten in de buurt voor anker gegaan dus die gaan hier vannacht ook blijven liggen.

    29-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Vrijdag 28-06-2019 – YH Teltow – YH Kopenick

    Vandaag weer laat vertrokken, we worden precies een beetje lui. We waren pas weg te 10:50 uur. Dit stuk van het Teltowkanaal is een beetje saai, er staan hoge bomen langs de hoge oevers en je kan dus niet veel zien.  Maar we willen naar de zuidoostkant van Berlijn naar het merengebied daar en dat is de kortste weg daar naartoe. Je kan hier ook bijna nergens aanleggen met sportboten, alleen toen we een kwartiertje weg waren kwamen we aan een aanlegkade waar we zouden kunnen gaan liggen zijn.

      

    Yachthaven Berlijn Tempelhof.  Het Lufthansa gebouw.  Audi-garagetoren.

    Af en toe passeren we wat industriekades waaronder een oliekade, een kade waarlangs een schrootbedrijf zit en een elektriciteitscentrale.  Aan de kruising met het Teltowkanal met Neukollner kanal en Britzer Zweigkanal gingen wij rechtsaf en volgden het Teltowkanaal. 

    Hier is meer industrie en kmo-bedrijven gevestigd.  Na 27 km arriveerden we aan het einde van het Teltowkanal en kwamen we op de Dahme (zijrivier van de Spree).  Dit is een aaneenschakeling van een heel traag stromende rivier en enkele langerekte smalle meren. In deze buurt willen we de volgende weken blijven.  In de tweede jachthaven vonden we een plaatsje voor vandaag.

       

    Hier stond (Hier ter hoogte van Teltow) tot 1989 de Berlijnse Muur.

    Namiddag fietsten we weer terug naar Teltow en het traject voerde ons kilometers lang langs het traject waar tot 1998 de Berlijnse Muur stond.  Waar de muur stond was aan beide zijden een patrouillepad en een niemandslandzone (hier de dodenstrook) genoemd (die op sommige plaatsen maar enkele meters en op andere tot enkele honderden meters breed zou geweest zijn)  Volgens de informatie die hier op zuilen staat waren er voor de volledige sluiting van de BSD-DDR grens in 1961 meer dan 100.000 mensen de DDR ontvlucht (dat zou ook de reden geweest zijn waarom de Oostduitse overheid de muur geplaatst zou hebben.) Honderden mensen zouden na de afwerking van de muur een poging tot ontvluchting niet overleefd hebben.  De Oostduitse grenswachten zouden op iedereen geschoten hebben die in het niemandsland kwam, met als resultaat dat er enkele honderden slachtoffers vielen.  Er waren enkele bekende personen bij (hier vermoedelijk bekend geworden na het feit dat ze het niet overleefd hadden) wiens verhaal op zuilen langs het traject waar de feiten plaats vonden te lezen is. Als je met de mensen hier over de omstandigheden van die tijd praat merk je dat vooral de ouderen nog niet helemaal over hun frustraties heen zijn.  Hun grootste frustratie bestaat er te horen aan uitleg in dat zij na “Die Wende” door de Westduitse regering, zeker de eerste jaren, nog als tweederangsburgers behandeld werden. De  jeugd heeft zich blijkbaar goed aangepast maar de eenmaking is ondertussen ook al 30 jaar een feit, dus de jeugd van vandaag heeft het systeem niet echt gekend.

    28-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Donderdag 27-06-2019 – YH Teltow

    We blijven hier nog een dag liggen niksen.  Voormiddag zijn we de stad ingetrokken op zoek  naar een kapper voor Annie. (Ja onze kapster van vorig jaar (Diana) is er niet bij dus moeten we ergens anders naar toe hé) Ze heeft nu weer een fris kopke.  Verder zijn we een aantal grote winkels afgelopen op zoek naar iets wat we nodig hadden maar we hebben het niet gevonden.

      

    De elementen van de Berlijnse Muur. De cavaleriekazerne van de Polizei.  Het haventje van Teltow.

    Namiddag de boot nog eens onder handen genomen zodat ze er weer enkele weken tegen kan en diesel bij getankt.  Met de grotere schroef onder de boot gaan we sneller vooruit maar nu moet de motor harder werken en verbruikt hij iets meer.

    Er zijn vandaag terwijl we aan boord waren maar enkele sportboten maar wel verschillende vrachtschepen (het zijn hier allemaal Polen) voorbij gevaren.

    27-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 – Woensdag 26-06-2019 – YH Potsdam – YH Teltow

    We zijn weer laat vertrokken vandaag.  Na het ontbijt moesten we eerst nog gaan winkelen, dan de sleutel nog gaan binnen doen en dan konden we pas te 10:30 uur vertrekken. Het is ondertussen al druk geworden op het water met enkele plankpaddelaars, een paar houseboaten, twee passagiersschepen en dan de watertaxi daar nog tussendoor.  De doorvaart door Potsdam richting Tiefer See is wel mooi. Aan het einde van de Tiefer See kan je linksaf naar de Jungfernsee en verder naar de Groser Wannsee richting Berlijn.  Wij gingen rechtsaf de Griebnitzsee op gezien we via het Teltowkanaal onder Berlijn door naar het merengebied ten zuidoosten van Berlijn willen om daarna langs de noordkant middendoor Berlijn te varen. Ne een goed uur kwamen we aan enige sluis op het Teltowkanaal, Schleuse Kleinmachnow.  Hier moeten we een drietal meter omhoog.  Toen we daar arriveerden lag de wachtsteiger voor de sportboten vol.  Er lagen vier sportboten te wachten. 

       

    Enkele mooie gebouwen tijdens de doorvaart van Potsdam.  Achter de brug de Jungfernsee, naar rechts naar het Teltowkanaal.

    We vroegen of we mochten langsliggen aan de laatste boot om te wachten op de schutting. De sluis aan stuurboord is buiten gebruik wegens onderhoud dus het kan heet even duren. Er bleek een vrachtschip in de sluis te liggen dat naar onder kwam , zijn duwbak afzette en terug keerde. Wij konden allemaal dan toch gelukkig terug mee naar boven.  Het was echter anderhalf uur later eer wij boven en buiten waren.  Vervolgens ging het verder het kanaal op.  We kruisten nog een passagiersschip en boven lag de wachtkade voor de sportboten ook weer vol.  Wij kwamen even later op de (kleine) Machnower See waar

       

    Langs het Teltowkanaal.  Sluis Kleinmachnow.  Het nieuwe haventje van Teltow.

    een roeivereniging gevestigd is en waar een vloot roeiers en paddelaars te water gelaten werd. Vzerderop, na 19 km arriveerden we aan een slinternieuwe yachthaven van Teltow.  Het was deze haven die de mensen van de Berlijnse zeilboot enkele weken geleden vermelden.  De haven staat nog niet op de kaart. Er lagen twee kleine sportboten en het Nederlandse jacht dat met ons mee geschut was , was hier ook binnen gevaren.  Er staat nog geen havengebouw maar er staan sanitaircontainers en een container als tijdelijk havenkantoortje.  Hier wordt geen rekening gehouden met de grootte van de boot maar moet je maar 5 euro betalen per opvarende, elektriciteit, water, douches, alles begrepen.  Waarschijnlijk vragen ze hier nog niet de “normale” prijs om nog volk aan te trekken.Na het eten zijn we gaan zwemmen.  Het is eigenlijk de eerste maal dat Annie zelf voorstelde van te gaan zwemmen in het vaarwater, de hitte zal daar wel iets mee te maken hebben denk ik.  Het is haar blijkbaar goed bevallen want ’s avonds wou ze opnieuw. Namiddag zijn nwe weer met de fiets vertrokken van Teltow via Stahnsdorf, langs de sluis, tussen twee enorm grote kerkhoven door, door een groot bos naar Steinstucken en via Babelsberg naar Potsdam (19 km).

    Het Teltowkanaal was vroeger de grens tussen de BRD en de DDR. Naast de haven staan nog een twintigtal betonnen beschilderde elementen uit de Berlijnse Muur.  Twee ervan zijn heel mooi.  Eentje met het gezicht van Nelson Mandela en eentje met Moeder Theresa.  Het lijken wel twee foto’s.  Volgens de havenmeester kan je de elementen blijkbaar kopen, wat de prijs was wist hij echter niet. ’s Avonds zijn we nogmaals gaan zwemmen.

    26-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 – Dinsdag 25-06-2019 – YH Potsdam

    We zijn vandaag in Potsdam blijven liggen gezien we alles hier nog niet gezien hebben. Na het ontbijt vertrokken we naar het park Sanssouci.  Het is een groot park doorkruist met fiets en wandelpaden en er staan verschillende paleizen, het een al wat indrukwekkender dan het ander.  Rond de paleizen liggen grote mooie tuinen met veel bloem- en waterpartijen. 

      

    Charlottebrug.   Römischer Baden. Het nieuwe paleis.

    Als je dat hier allemaal te voet moet doen krijg je dat op een dag niet gedaan of zijn de zolen van je schoenen gesleten !  Met de fiets viel het mee en konden we alles op redelijk korte termijnbezichtigen.  Het was vandaag wel heel warm en de bezoekers in het park zochten zo veel mogelijk de schaduw op.  Alle banken in de schaduw waren bezet en geen enkele die in de volle zon stond.  Na het park reden we nog naar de Heiligersee waarrond ook nog enkele mooie gebouwen staan, en later via de winkelstraat terug naar de haven. Deze toer hadden we weer 13 km gedaan en was weer helemaal de moeite.

      

    Na de middag reed ik terug naar Brandenburg (44 km – 19 minuten met 5 tussenstops) met een trein die je bijna niet hoorde en voelde terwijl hij door het landschap vloog, nogal wat anders dan die rammelende en lawaaierige “boemels” van bij ons !  In Brandenburg volgde nog een mars van 4,5 km naar de plaats waar de auto stond en nadien nog een autorit terug. 

      

    Paleis Sanssouci. De Jagtporte aan paleis Wilhelm IV.  Cecileënhof

    Die viel nogal wat tegen, een groot deel van het traject over wegen met 50 km/uur en op 4 km van de streep nog een omleiding wegens werken die als ik ze had moeten volgen 25 km extra zou geduurd hebben.  Gelukkig vond ik nog een sluipweg waardoor ik het wat kon beperken.  Ik vond gelukkig nog een parkeerplaatsje vlak bij de haven en klokslag 18:00 uur was ik terug aan de boot.

    25-06-2019, 23:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 – Maandag 24-06-2019 – Schwielowsee – YH Potsdam

    Het duurde even voor we insliepen omdat de ankerketting wat lawaai maakte in de houder waar ze doorheen loopt. Daar moet ik tegen volgend jaar het een of ander rubber stuk zien in te monteren zodat dat euvel verholpen is. We lagen hier aan deze zijde op de Schwielowersee helemaal alleen.  Alle voor anker liggende schepen zijn tegen een uur of negen vertrokken.  Het verkeer viel toen ook zo goed als helemaal stil dus werd het rustig.  We werden weel vroeg wakker gemaakt door een Koekoek en een vrouwtje die naar mekaar begonnen te roepen. 

      

    ‘S Morgens vroeg, rustig op het water. Stukje Potsdam. Aan de Schwielowsee.

    We trokken dan ook al te 08:15 uur het anker op en zetten koers naar het korte verbindingskanaaltje tussen Schwieloswee en Templiner See.  Hier passeerden we de veerboot die een verbinding maakt tussen de twee oevers.  We arriveerden te 09:05 al in Potsdam en wilden op een plaats gaan liggen die op de kaart als aanlegplaats staat aangegeven doch daar waren maar enkele gebogen stukjes ijzer om aan vast te maken, zelfs geen bolders of ogen.

       

    Kerkje van Caput.  De Branderburger Tohr. Het eerste en enige van de duizenden DDR-kevers van toen.

    Vervolgens probeerden we aan te leggen aan de kade van de oude haven maar daar vonden we het niet veilig.  We hebben dan toch maar de yachthaven van Potsdam aangelegd.  Na de middag hebben we een mooie fietstocht (31 km) gemaakt helemaal rondom de Tempolinersee en de Schwielowersee. Er loopt zowat over de hele afstand een mooi fietspad gescheiden van de rijbaan, deels door bossen, deels over de oever. Aan het einde van de tocht gingen we  ter hoogte van Potsdam met het fietsveertje terug naar de “goede” kant van de Templiner See waar de yachthaven ligt.

      

    Het filmmuseum Berlijn.

    ’s Avonds hebben we nog een tocht van 10 km door de stad Potsdam gemaakt.  Het is de moeite en echt een aanrader om te doen als je in de buurt zou komen. Prachtige gebouwen, zeer fietsvriendelijk, heel veel groen.  We wilden ook nog naar het park Sanssouci gaan maar de batterij van mijn gsm met de fietskaarten was na een hele dag actief te zijn geweest weer plat dus dat gaan we morgen doen

    24-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs