Aniway op reis 2019
Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • Eerste bezoek van je Blog
  • zomaar

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    03-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Woensdag 03-07-2019 – Yh Kopenick – Berlijn Spree Km 12

    Vandaag weer op tijd vertrokken. We gooiden los te 09:15 uur.  Langs de Spree staan vele oude fabrieken waarvan de gebouwen gerenoveerd en omgevormd werden tot appartementen. Enkele zijn  nog bedrijven gebleven. Op de Treptower Spree liggen nog een aantal privé aanlegsteigers maar vervolgens alleen nog aanlegsteigers voor rondvaartboten.

       

    Langs de Spree. Vaart dit nog ? De Moleculeman. De Oberbaumbrucke. 

    Niks, nada voor sportboten. Eenmaal voorbij de spoorbrug in Trewtow worden links en rechts de lege ruimtes nog opgevuld met blokken appartementen.  Er zijn wel een groot aantal mooie gebouwen overeind gebleven.  We arriveerden te 11:30 een Schleuze Mühlendamm waar we enkele minuten moesten wachten voor we samen met nog een wachtend jacht de sluis in konden.  Hier gingen we 2 meter omlaag.  Voorbij deze sluis was het een drukte van jewelste met rondvaartboten, allemaal op een rij, met soms maar enkele tientallen meters tussen.

      

    Het Bode-Museum met Nordliche en Sudliche Monbijoubrucke.  De Reichstag en de Brandenburger Tor. 

    Aan enkele bruggen was het beurtelings verkeer. Aan de kade in het centrum van Berlijn ter hoogte van de Bundestag en de Brandenburger Tor lag de kade vol met Nederlandse jachten die we enkele weken geleden ook al gezien hadden.  Hier mag je maar 24 uur blijven liggen maar ik denk dat er hier een paar bij zijn die daar hun botten aan vegen. Geen plaats meer dus maar door.  Uiteindelijk vonden we een plaatse aan km 12.

         

    De Dom en het oude museum op het Spreeinsel. De Neptunebrunnen op het plein voor de TV-toren.

    Namiddag hebben we een fietstocht gemaakt van 21 km langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Berlin-Mitte (ongeveer hetzelfde traject, maar wat uitgebreider, als wandeling 1 uit het boekje van Berlijn).

    We vertrokken te 13:30 uur en arriveerden terug aan de boot te 17:45 uur. Heel veel mooie gebouwen, weer veel groen en hier ook veel toeristen.  Op de Place de Paris achter de Brandenburger Tor kon je zowat over de koppen lopen.

        

    De TV-toren. Checkpoint Charlie. Victoria op de rotonde Groser Stern. Het paard op de Roland Ufer.

    Bijlagen:
    2019 - 03-07 (14)K.JPG (22.3 KB)   

    03-07-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Dinsdag 02-07-2019 – Zeuthener See – Yh Kopenick

    We vertrokken te 9:15 uur naar de Groser Zug en kwamen daarna in de Krossinsee.  Op het einde hiervan wilden we doorsteken naar het Spree-Oder-Kanal maar dat viel tegen. Het laatste stuk is maar 1 meter diep en dat durfde ik met onze diepgang van 1,1 meter niet aan dus moesten we terug naar de Zeuthener See en dan via de Seddingsee en het Gosener Kanal naar de Dameritz See waar we op de Müggelspree kwamen.

       

    Weer enkele mooie exemplaren. Klein Venedig noemen ze het hier.

    De Müggespree is een heel mooi vaarwater, niet breed, niet zo diep maar met aan beide zijden allemaal zomerverblijven met een ligplaats voor een boot. Er zijn meerdere vertakkingen en het gebied staat op de kaart als Klein Venedig op de kaart.  De Muggelspree gaat over in de Groser Müggelsee .  Er staat vandaag een strakke westenwind die het water op de See opzwiepte tot golven van een kleine meter.

      

    Er zitten hier een hoop zwanen. De wind vanachter.  Het stadhuis van Köpenick.

    Het buiswater vloog met momenten over de boot zodat ik aan de buiten stuurstand meerder keren een koude douche kreeg. Maar zoals een "goede zeeman" betaamt hield ik stand en bleef ik buiten sturen.  Een klein bootje dat vijftig meter na ons de See opgevaren was kreeg het hard te verduren en dook telkens met de boeg in de golf en stuiterde dan naar boven.  Het koppel daarin zat moet bulten en builen hebben denk ik.

       

    Mooie omgeving hier. Schloss Köpenick, binnenplaats met het poortgebouw.

    Toen we bijna aan de overzijde van het circa 4 km lange meer waren had de wind minder vat op het water en werd het een stuk rustiger.  De volgende 4 km van de Müggelspree die in Köpenick samen met de Dahme vloeit en daar de Spree vormt was geheel rustig.  Langs dat traject allemaal privé steigers en één jachthaven waar overal bordjes met “Belegt” aan de open plaatsen hing dus daar moesten we nergens zijn.  We zijn dan uiteindelijk doorgevaren tot in Köpenick waar we enkele dagen geleden lagen en daar was nog ons oud plaatsje vrij. Na aankomst hebben we nog een “rondje” door het mooie Köpenick gedaan.

    02-07-2019, 21:10 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 – Maandag 01-07-2019 – Krüpelsee - Zeuthener See

    Deze morgen na het ontbijt zijn we weer eens moeten gaan winkelen, ja eten moeten we hier ook hé en gezien we vandaag nog eens gaan proberen te ankeren moet de voorraad bijgewerkt worden.  Daarom vertrokken we pas te 10:45 uur (het wordt blijkbaar later en later voor we weg zijn) We hebben besloten niet verder meer door te varen en terug te keren om dan echt door Berlijn te gaan. Daarom gingen we terug in de richting Schleuse Neue Mühle.  We hadden al een tijdje geen boten meer die richting in zien gaan dus dachten we hier rap door te zijn maar niets was minder waar. Voor de sluis lagen er aan de aanlegkade al vier boten. Rechts lag een schuit die we deze morgen vroeg hadden zien doorvaren aan de kant.  Die was blijkbaar voor controle aan de kant gezet door een politiebootje dat tegen hem aan lag. 

      

    Voetgangersbrug in onderhoud.  Haven Königs Wusterhausen.  Eén van de vele haventjes onderweg.

    Toen we gisteren aan de sluis kamen zagen we daar een bord dat aangaf dat daar alleen sportboten door mogen, mogelijk wisten de opvarenden van de schuit dat niet en bevonden zij zich op voor hen verboden vaarwater.  In elk geval, toen we aan de sluis lagen te wachten zagen wij dat de schuit achter de wachtkade gedirigeerd werd door de politie en dat de twee opvarenden alle persoonlijke zaken mee namen en de boot achter moesten laten (misschien ook een verzekeringskwestie ?)  Het politiebootje mocht nadien eerst in de sluis gevolgd door een klein bootje dat achter ons gearriveerd was en naast het politiebootje kon en daarna wij en nog een boot achter ons.

    Rond 13:30 uur arriveerden wij terug op de Zeuthener See en gingen we op dezelfde plaats voor anker als enkele dagen geleden.  Hier lagen we toen goed vast.

    01-07-2019, 20:56 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 – Zondag 30-06-2019 – Zeuthener See - Krüpelsee

    Het begint ons te bevallen om zo voor anker te gaan liggen maar soms moeten we eens aan de kant want de bakker komt hier niet langs.  Het zou misschien nog een goed idee zijn: een bakkersboot die de voor anker liggende boten gaat bevoorraden, ik denk dat die zijn kost in de zomer hier goed kan verdienen. Na het ontbijt trokken we verder de Dahme stroomopwaarts door de Sellenzugsee en de Möllenzugsee in de richting van Schleuse Neue Mülhle.  Een stukje voor de sluis ligt rechts nog de beroepshaven van Königs Wusterhausen met de schleuse naar het Nottekanal richting Mittenwalde. Voor schleuse Neue Mühle lagen drie sportboten te wachten en er kwam net een woonboot en een sportboot naar beneden dus duurde het een half uurtje eer wij erin en boven waren. We gingen een drietal meters omhoog en kwamen dan op de Krüpelsee waar we op het einde ervan te 11:30 uur op N 52.17.587 – E 13.42.935 voor anker gingen. Na een uurtje kregen we de indruk dat het anker “aan ’t krabben” was gezien we naar de kant afgedreven waren en toen we gingen zwemmen de grond onder ons voelden. 

     

    Naar sluis Neue Mühle.

    We hebben dan tot twee maal toe ons verlegd maar het blijkt hier geen goede bodem te zijn om te ankeren, we dreven telkens af.  We hebben dan maar besloten aan te leggen in een van de havens voor vandaag. Toen we te 19:00 uur naar het restaurant gingen bleek alles volledig uitverkocht te zijn !  We werden dan doorverwezen naar Zum Bayern een kilometer verderop en daar kwamen we nog net op tijd voor een lekkere (heeeel grote – 3 grote lappen) Wienersnitzel.  Een koppel dat 10 minuten na ons arriveerde viste achter het net, dan hadden wij nog net geluk. Met een rond buikje zijn we dan terug naar de haven gewandeld.  Het was bloedheet vandaag en de eerste maal dat het in de boot niet te doen was om te slapen. Gelukkig was er lekker koud water in de douches (warm ook hoor maar met zo’n weer verkies ik een ijsdouche)

    30-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 – Zaterdag 29-06-2019 – YH Kopenick – Zeuthener See

    Heel goed geslapen hier, rustige ligplaats ondanks dat er veel bootjes voorbij varen. We vertrokken te 10:50 uur zuidwaarts over de Dahme die hier door de Langer See en vervolgens door de Zeuthener See stroomt (stroomt is veel gezegd, je ziet hier geen stroming). Het is te zien dat het weekend is, het is druk met alle maten en alle uitvoeringen van schepen.  We waren echter nog maar vijf minuten weg toen we ter hoogte van km 36 op een volledige stremming liepen. Er lagen langs beide oevers en in het midden van de vaargeul politievaartuigen met blauw flikkerlichten in werking.  Toen we dichterbij kwamen  en in de bocht konden kijken zagen we dar er vandaag een wedstrijd met race-boten aan de gang was. 

      

    Stremming voor de races. En bij het opheffen van de stremming alle remmen los !

    Alle toekomende schepen moesten voor anker of terug keren.  Er werd via de radio mede gedeeld dat de stremming tot 12 uur zou duren dus hebben we het anker uitgegooid en een uur gewacht.  Tegen 13:00 uur lag het water voor de plaats van de stremming vol en toen het vrij gegeven werd was het een stormloop om eerst verder te gaan. Sommigen hebben toch echt heel weinig tijd geloof ik.

    Na de stremming tuften we met de stroom boten mee richting van de samenloop van de Langer See, Seddinsee en Zeuthener See.  Aan beide oevers liggen een groot aantal watersportverenigingen waar overal tientallen boten hun thuishavens hebben.  Op het einde van de Zeuthener See net voor de bocht naar de Groser Zug vonden we te 13:30 uur een leuk plaatsje om voor anker te gaan voor vandaag.

    Na het eten hebben we een siësta gehouden en hebben daarna de zwemladder uitgehangen voor een verfrissende duik. Het is de hele dag druk met voorbijvarende boten maar we liggen ver genoeg van de vaargeul om echt last te hebben van de golven.  Deze avond zijn er nog een vijftal boten in de buurt voor anker gegaan dus die gaan hier vannacht ook blijven liggen.

    29-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Vrijdag 28-06-2019 – YH Teltow – YH Kopenick

    Vandaag weer laat vertrokken, we worden precies een beetje lui. We waren pas weg te 10:50 uur. Dit stuk van het Teltowkanaal is een beetje saai, er staan hoge bomen langs de hoge oevers en je kan dus niet veel zien.  Maar we willen naar de zuidoostkant van Berlijn naar het merengebied daar en dat is de kortste weg daar naartoe. Je kan hier ook bijna nergens aanleggen met sportboten, alleen toen we een kwartiertje weg waren kwamen we aan een aanlegkade waar we zouden kunnen gaan liggen zijn.

      

    Yachthaven Berlijn Tempelhof.  Het Lufthansa gebouw.  Audi-garagetoren.

    Af en toe passeren we wat industriekades waaronder een oliekade, een kade waarlangs een schrootbedrijf zit en een elektriciteitscentrale.  Aan de kruising met het Teltowkanal met Neukollner kanal en Britzer Zweigkanal gingen wij rechtsaf en volgden het Teltowkanaal. 

    Hier is meer industrie en kmo-bedrijven gevestigd.  Na 27 km arriveerden we aan het einde van het Teltowkanal en kwamen we op de Dahme (zijrivier van de Spree).  Dit is een aaneenschakeling van een heel traag stromende rivier en enkele langerekte smalle meren. In deze buurt willen we de volgende weken blijven.  In de tweede jachthaven vonden we een plaatsje voor vandaag.

       

    Hier stond (Hier ter hoogte van Teltow) tot 1989 de Berlijnse Muur.

    Namiddag fietsten we weer terug naar Teltow en het traject voerde ons kilometers lang langs het traject waar tot 1998 de Berlijnse Muur stond.  Waar de muur stond was aan beide zijden een patrouillepad en een niemandslandzone (hier de dodenstrook) genoemd (die op sommige plaatsen maar enkele meters en op andere tot enkele honderden meters breed zou geweest zijn)  Volgens de informatie die hier op zuilen staat waren er voor de volledige sluiting van de BSD-DDR grens in 1961 meer dan 100.000 mensen de DDR ontvlucht (dat zou ook de reden geweest zijn waarom de Oostduitse overheid de muur geplaatst zou hebben.) Honderden mensen zouden na de afwerking van de muur een poging tot ontvluchting niet overleefd hebben.  De Oostduitse grenswachten zouden op iedereen geschoten hebben die in het niemandsland kwam, met als resultaat dat er enkele honderden slachtoffers vielen.  Er waren enkele bekende personen bij (hier vermoedelijk bekend geworden na het feit dat ze het niet overleefd hadden) wiens verhaal op zuilen langs het traject waar de feiten plaats vonden te lezen is. Als je met de mensen hier over de omstandigheden van die tijd praat merk je dat vooral de ouderen nog niet helemaal over hun frustraties heen zijn.  Hun grootste frustratie bestaat er te horen aan uitleg in dat zij na “Die Wende” door de Westduitse regering, zeker de eerste jaren, nog als tweederangsburgers behandeld werden. De  jeugd heeft zich blijkbaar goed aangepast maar de eenmaking is ondertussen ook al 30 jaar een feit, dus de jeugd van vandaag heeft het systeem niet echt gekend.

    28-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Donderdag 27-06-2019 – YH Teltow

    We blijven hier nog een dag liggen niksen.  Voormiddag zijn we de stad ingetrokken op zoek  naar een kapper voor Annie. (Ja onze kapster van vorig jaar (Diana) is er niet bij dus moeten we ergens anders naar toe hé) Ze heeft nu weer een fris kopke.  Verder zijn we een aantal grote winkels afgelopen op zoek naar iets wat we nodig hadden maar we hebben het niet gevonden.

      

    De elementen van de Berlijnse Muur. De cavaleriekazerne van de Polizei.  Het haventje van Teltow.

    Namiddag de boot nog eens onder handen genomen zodat ze er weer enkele weken tegen kan en diesel bij getankt.  Met de grotere schroef onder de boot gaan we sneller vooruit maar nu moet de motor harder werken en verbruikt hij iets meer.

    Er zijn vandaag terwijl we aan boord waren maar enkele sportboten maar wel verschillende vrachtschepen (het zijn hier allemaal Polen) voorbij gevaren.

    27-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 – Woensdag 26-06-2019 – YH Potsdam – YH Teltow

    We zijn weer laat vertrokken vandaag.  Na het ontbijt moesten we eerst nog gaan winkelen, dan de sleutel nog gaan binnen doen en dan konden we pas te 10:30 uur vertrekken. Het is ondertussen al druk geworden op het water met enkele plankpaddelaars, een paar houseboaten, twee passagiersschepen en dan de watertaxi daar nog tussendoor.  De doorvaart door Potsdam richting Tiefer See is wel mooi. Aan het einde van de Tiefer See kan je linksaf naar de Jungfernsee en verder naar de Groser Wannsee richting Berlijn.  Wij gingen rechtsaf de Griebnitzsee op gezien we via het Teltowkanaal onder Berlijn door naar het merengebied ten zuidoosten van Berlijn willen om daarna langs de noordkant middendoor Berlijn te varen. Ne een goed uur kwamen we aan enige sluis op het Teltowkanaal, Schleuse Kleinmachnow.  Hier moeten we een drietal meter omhoog.  Toen we daar arriveerden lag de wachtsteiger voor de sportboten vol.  Er lagen vier sportboten te wachten. 

       

    Enkele mooie gebouwen tijdens de doorvaart van Potsdam.  Achter de brug de Jungfernsee, naar rechts naar het Teltowkanaal.

    We vroegen of we mochten langsliggen aan de laatste boot om te wachten op de schutting. De sluis aan stuurboord is buiten gebruik wegens onderhoud dus het kan heet even duren. Er bleek een vrachtschip in de sluis te liggen dat naar onder kwam , zijn duwbak afzette en terug keerde. Wij konden allemaal dan toch gelukkig terug mee naar boven.  Het was echter anderhalf uur later eer wij boven en buiten waren.  Vervolgens ging het verder het kanaal op.  We kruisten nog een passagiersschip en boven lag de wachtkade voor de sportboten ook weer vol.  Wij kwamen even later op de (kleine) Machnower See waar

       

    Langs het Teltowkanaal.  Sluis Kleinmachnow.  Het nieuwe haventje van Teltow.

    een roeivereniging gevestigd is en waar een vloot roeiers en paddelaars te water gelaten werd. Vzerderop, na 19 km arriveerden we aan een slinternieuwe yachthaven van Teltow.  Het was deze haven die de mensen van de Berlijnse zeilboot enkele weken geleden vermelden.  De haven staat nog niet op de kaart. Er lagen twee kleine sportboten en het Nederlandse jacht dat met ons mee geschut was , was hier ook binnen gevaren.  Er staat nog geen havengebouw maar er staan sanitaircontainers en een container als tijdelijk havenkantoortje.  Hier wordt geen rekening gehouden met de grootte van de boot maar moet je maar 5 euro betalen per opvarende, elektriciteit, water, douches, alles begrepen.  Waarschijnlijk vragen ze hier nog niet de “normale” prijs om nog volk aan te trekken.Na het eten zijn we gaan zwemmen.  Het is eigenlijk de eerste maal dat Annie zelf voorstelde van te gaan zwemmen in het vaarwater, de hitte zal daar wel iets mee te maken hebben denk ik.  Het is haar blijkbaar goed bevallen want ’s avonds wou ze opnieuw. Namiddag zijn nwe weer met de fiets vertrokken van Teltow via Stahnsdorf, langs de sluis, tussen twee enorm grote kerkhoven door, door een groot bos naar Steinstucken en via Babelsberg naar Potsdam (19 km).

    Het Teltowkanaal was vroeger de grens tussen de BRD en de DDR. Naast de haven staan nog een twintigtal betonnen beschilderde elementen uit de Berlijnse Muur.  Twee ervan zijn heel mooi.  Eentje met het gezicht van Nelson Mandela en eentje met Moeder Theresa.  Het lijken wel twee foto’s.  Volgens de havenmeester kan je de elementen blijkbaar kopen, wat de prijs was wist hij echter niet. ’s Avonds zijn we nogmaals gaan zwemmen.

    26-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 – Dinsdag 25-06-2019 – YH Potsdam

    We zijn vandaag in Potsdam blijven liggen gezien we alles hier nog niet gezien hebben. Na het ontbijt vertrokken we naar het park Sanssouci.  Het is een groot park doorkruist met fiets en wandelpaden en er staan verschillende paleizen, het een al wat indrukwekkender dan het ander.  Rond de paleizen liggen grote mooie tuinen met veel bloem- en waterpartijen. 

      

    Charlottebrug.   Römischer Baden. Het nieuwe paleis.

    Als je dat hier allemaal te voet moet doen krijg je dat op een dag niet gedaan of zijn de zolen van je schoenen gesleten !  Met de fiets viel het mee en konden we alles op redelijk korte termijnbezichtigen.  Het was vandaag wel heel warm en de bezoekers in het park zochten zo veel mogelijk de schaduw op.  Alle banken in de schaduw waren bezet en geen enkele die in de volle zon stond.  Na het park reden we nog naar de Heiligersee waarrond ook nog enkele mooie gebouwen staan, en later via de winkelstraat terug naar de haven. Deze toer hadden we weer 13 km gedaan en was weer helemaal de moeite.

      

    Na de middag reed ik terug naar Brandenburg (44 km – 19 minuten met 5 tussenstops) met een trein die je bijna niet hoorde en voelde terwijl hij door het landschap vloog, nogal wat anders dan die rammelende en lawaaierige “boemels” van bij ons !  In Brandenburg volgde nog een mars van 4,5 km naar de plaats waar de auto stond en nadien nog een autorit terug. 

      

    Paleis Sanssouci. De Jagtporte aan paleis Wilhelm IV.  Cecileënhof

    Die viel nogal wat tegen, een groot deel van het traject over wegen met 50 km/uur en op 4 km van de streep nog een omleiding wegens werken die als ik ze had moeten volgen 25 km extra zou geduurd hebben.  Gelukkig vond ik nog een sluipweg waardoor ik het wat kon beperken.  Ik vond gelukkig nog een parkeerplaatsje vlak bij de haven en klokslag 18:00 uur was ik terug aan de boot.

    25-06-2019, 23:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 – Maandag 24-06-2019 – Schwielowsee – YH Potsdam

    Het duurde even voor we insliepen omdat de ankerketting wat lawaai maakte in de houder waar ze doorheen loopt. Daar moet ik tegen volgend jaar het een of ander rubber stuk zien in te monteren zodat dat euvel verholpen is. We lagen hier aan deze zijde op de Schwielowersee helemaal alleen.  Alle voor anker liggende schepen zijn tegen een uur of negen vertrokken.  Het verkeer viel toen ook zo goed als helemaal stil dus werd het rustig.  We werden weel vroeg wakker gemaakt door een Koekoek en een vrouwtje die naar mekaar begonnen te roepen. 

      

    ‘S Morgens vroeg, rustig op het water. Stukje Potsdam. Aan de Schwielowsee.

    We trokken dan ook al te 08:15 uur het anker op en zetten koers naar het korte verbindingskanaaltje tussen Schwieloswee en Templiner See.  Hier passeerden we de veerboot die een verbinding maakt tussen de twee oevers.  We arriveerden te 09:05 al in Potsdam en wilden op een plaats gaan liggen die op de kaart als aanlegplaats staat aangegeven doch daar waren maar enkele gebogen stukjes ijzer om aan vast te maken, zelfs geen bolders of ogen.

       

    Kerkje van Caput.  De Branderburger Tohr. Het eerste en enige van de duizenden DDR-kevers van toen.

    Vervolgens probeerden we aan te leggen aan de kade van de oude haven maar daar vonden we het niet veilig.  We hebben dan toch maar de yachthaven van Potsdam aangelegd.  Na de middag hebben we een mooie fietstocht (31 km) gemaakt helemaal rondom de Tempolinersee en de Schwielowersee. Er loopt zowat over de hele afstand een mooi fietspad gescheiden van de rijbaan, deels door bossen, deels over de oever. Aan het einde van de tocht gingen we  ter hoogte van Potsdam met het fietsveertje terug naar de “goede” kant van de Templiner See waar de yachthaven ligt.

      

    Het filmmuseum Berlijn.

    ’s Avonds hebben we nog een tocht van 10 km door de stad Potsdam gemaakt.  Het is de moeite en echt een aanrader om te doen als je in de buurt zou komen. Prachtige gebouwen, zeer fietsvriendelijk, heel veel groen.  We wilden ook nog naar het park Sanssouci gaan maar de batterij van mijn gsm met de fietskaarten was na een hele dag actief te zijn geweest weer plat dus dat gaan we morgen doen

    24-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 – Zondag 23-06-2019 – Trebelsee - Schwielowsee

    Heerlijk geslapen hier.  Onze eerste nacht voor anker is heel goed mee gevallen. Gisteren avond rond 21:30 uur viel hier alles zo wat stil. Er passeerde maar één enkel traag varend jacht en er zijn nog drie jachten in de buurt voor anker komen liggen.  De wind was ook een beetje gaan liggen dus lagen we stilletjes te dobberen. Eén zeilboot hield het hier uit met baantjes varen tot het zo goed als donker was en ging toen ook voor anker.  We begonner er te 09:00 uur aan en  voeren van de Trebelsee door de Ketziner Havel, Gottinsee, Phobener Havel-Bacharelle, Kleiner Zrnsee, Groser Zernsee tot op de Schwielowsee.  Overal zijn er jachthavens  veel steigers van restaurants of privésteigers maar praktisch geen vrije ligplaatsen.  We zijn dan nog maar eens voor anker gegaan in de Schwielowsee.

      

       

    23-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 – Zaterdag 22-06-2019 – YH Brandenburg ad Havel - Trebelsee

    Weer een goede overnachtingsplaats, kort bij de stad, geen lawaai van verkeer of treinen, en geen zat volk in de buurt. Deze morgen moest ik een kwartier wachten aan de poort om naar de bakker te kunnen, de toegangspoort tot de haven is van 21:30 uur tot 08:00 uur gesloten en ik stond er een klein kwartier te vroeg.  Tijdens het ontbijt passeerde er twee vrachtschepen.  Toen we dan te 09:20 uur klaar waren om te vertrekken en los gooiden zagen we dat er achter ons nog twee jachten vertrokken. Tien minuten later aan sluis Brandenburg lag er nog een vlot te wachten en vertrok er aan de wachtplaats net een vrachtschip geladen met houtspaanders naar de sluis maar toen we opriepen kregen we te horen dat we er allemaal bij konden. Een half uur later (deze sluis loopt weer heel langzaam vol) waren we boven en konden we buiten.  We zitten nu op de rivier de Havel. 

      

    Waterparadijs.  Oefening “Man over boord”.

    Het is meer een aaneenschakeling van meren en oude rivierarmen, een prachtig stuk om te varen, bijna geen stroming en veel plaatsjes waar boten voor anker liggen. Ik denk dat je het hier kan vergelijken met de Biesbosch maar dan in het groot.  Rond de middag arriveerden we op de Trebelsee. Toen we die net opgevaren waren kruisten we drie Belgische jachten.  Wanneer we via de radio met hen contact opnamen bleek het het trio van Nieuwpoort te zijn waarvan we wisten dat die ook op weg waren naar Berlijn. Ze zouden ons onderweg ergens voorbij gevaren zijn en nu al op de terugweg zijn.  Het meer ligt vol met boten en bootjes die voor anker liggen en rondom wordt overal gezwommen. We hebben dat nog nooit gedaan maar mij lijkt het hier een goede plaats om dat eens uit te testen. We gaan dan morgen door varen richting Potsdam en zullen de auto van daaruit maar met de trein gaan ophalen.

    We hebben eerst gegeten en hebben dan een verfrissende duik genomen in het meer.

    22-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 – Vrijdag 21-06-2019 – S-Wusterwitz - Km 479 – YH Brandenburg ad Havel

    Toen we deze morgen aan het ontbijt zaten kwam er net een vrachtschip aanvaren.  Gezien hier maar één sluis werkt, de nieuwe is nog niet in bedrijf, besloten we maar vlug alles klaar te maken en de sluisdienst op te roepen om mee te schutten.  We waren net op tijd klaar en konden met het vrachtschip naar onder. De oude sluis heeft  nog gemetselde sluiswanden, die is dus al wat oud.    Na een kwartiertje konden we onder uitvaren maar moesten we nog achter het vrachtschip blijven gezien de vaargeul hier nog verbreed en uitgebaggerd wordt en we de ene na de andere baggerboot moesten passeren.  We mochten hier ook maar 6 km/uur varen. 

      

    Sluis Wusterwitz, einde van het Mittellandkanaal. Van de Plauersee naar de Breitingsee, mooi varen.

    Eenmaal voorbij dat stuk kwamen we op de Wendsee (in Duitsland noemen ze alle meren seeën en de zee is een meer), nadien over de Plauer See, dan de Breitingsee en  nadien gingen we door het Silokanal tot in Brandenburg an der Havel.  Daar meerden we te 11:05 uur na 16 km aan in de Stadthafen Brandenburg.  Op de overgevaren meren hebben we een groot aantal watersportverenigingen gezien.  Nu is het nog niet druk maar het is vandaag vrijdag.  Wat gaat dat morgen en zondag zijn, als veel Duitsers naar hun boot komen.

    Namiddag weer terug naar de auto via een zeer mooie rit van 27 km dwars door Brandenburg (zeer mooie stad, heel veel mogelijkheden om door te varen en aan te leggen, zelfs midden in de stad (voor niet te groten boten) en nadien gedeeltelijk rond de Breitingsee, de Mösersche see en de Heiliger See terug naar Wusterwitz. Deze avond was er in het oude  stadsdeel in Brandenbrug een straat- en bierfeest waar veel volk op af gekomen was.

       

    In het centrum van Brandenburg, veel bevaarbaar water. Ingang van vroeger millitair terrein, nu industrieterrein geworden.

    21-06-2019, 21:51 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 – Donderdag 20-06-2019 – Km 349 – Parey – S-Wusterwitz - Km 479

    Gisterenavond was er nog een hevig onweer en deze morgen zijn we wakker geworden met regen. Na het ontbijt vertrokken we weer laat vandaag.  Het was al 09:45 uur voor we weg waren. Het was rustig vandaag, maar twee vrachtschepen en enkele jachten gezien. Hier is terug meer activiteit langs het kanaal.  In Parey een groot staalverwerkend bedrijf, in Genthin een scheepswerf en nog een paar andere bedrijven.  Hier heeft ook nog een groot fabriek gestaan, getuige hiervan een zeer hoge schoorsteen.  Rond 13:00 uur arriveerden we aan sluis Wusterwitz waar we aan de wachtsteiger voor sportboten aanlegden.  We zijn dan de auto gaan halen voor de verder de meren opvaren gezien we niet weten hoe, waar en hoeveel aanlegplaatsen er zijn en we anders te ver met de fiets terug moeten rijden.  Tijdens de rit passeerden we in Schleuze Kade (waar vroeger op het oude kanaal vermoedelijk een sluis gelegen heeft),Neubuchholz, Genthin, Hagen, Bergzow en zo naar Parey.  Hier hebben heel veel dorpen een ooievaarsnest in of vlakbij het centrum.  We hadden weer een tochtje van 27 km op te teller.  Vandaag viel het een beetje tegen met de gevolgde (maar enige weg) die we zonder al te veel omrijden konden nemen.

       

    Groot staalbedrijf in Parey. Passegiersboot onderweg. Schoorsteen +100 m. Ooievaarsnest in  Bergzow.

    Gezien sluis Wusterwitz maar tot 22:00 uur werkt gaat het hier vermoedelijk wel rustig zijn.

    20-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 – Woensdag 19-06-2019 – Kade Km 320 – Kade km 349 - Parey

    Gisteren avond was het nog heel laat warm maar we hebben toch goed kunnen slapen.  Deze morgen wakker geworden van het gerammel van bakken leeggoed en biertonnetjes die van de rondvaartboot die hier lag afgezet werden.  Even later kwam er een biersteker de boot bevoorraden.  We vertrokken te 08:50 uur toen er ook een opduwer uit de sluis kwam en het jacht de KZ171 (NL) uit de richting Wolfsburg kwam.  Beiden gingen ook in de richting van de Elbebrug, maar de opduwer draaide er net voor terug om enkele duwbakken die daar aangemeerd lagen op te halen.

       

    Zonsondergang.  Net over de Elbe Trogbrücke.  Boven en onder in sluis Hohenwarthe.

    Het andere jacht ging voor ons op naar de Doppelschleuze Hohenwarthe.  Hier lag al een ander jacht te wachten en wij moesten er ons bij leggen om te wachten op een schutting.  Na een kwartier mochten we dan met z’n drieën de sluis in. Hier zijn drijvende bolders en met een hoogteverschil van 14 meter mag dat wel.  De schutting duurde wel 45 minuten.  Het is weer zo een sluis waar het water in drie opvangbakken van verschillende nivieau’s opgevangen wordt om water te sparen. Rond de middag kwamen we dan aan de volgende sluis, Güsen, en moesten wij weer 45 minuten wachten.  Er kwam eerst nog beroepsvaart naar boven en dan moesten we nog tot 13:00 uur wachten op beroepsvaart eer wij er in mochten. Het is al een hele tijd geleden dat we nog eens hebben moeten wachten voor een sluis, we zijn het niet meer gewoon. Nadien gingen we nog verder tot aan km 349 ter hoogte van Parey waar we aan de kade aanlegden.

     

    Sluisgebouw onderzijde sluis.  Watertoren van Burg.

    De fietstocht hebben we uitgesteld tot 16:30 uur omdat het zo heet was.  Ondertussen waterspelen gehouden.  De fietstocht ging van Parey via Güsen, Ihleburg en Parchau terug naar Burg. (24 km) We konden niet langs het kanaal gezien het jaagpad hier op sommige plaatsen niet berijdbaar is met een gewone fiets.  Het was ook te heet om langs daar te rijden aangezien er op dat stuk dat we vandaag gevaren hebben geen bomen langs het jaagpad staan.  Aanvankelijk wilden we de auto een stuk verder gaan zetten maar we vonden het te heet en in de verte zagen we onweerswolken naderen.

    19-06-2019, 22:20 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 – Dinsdag 18-06-2019 – Km 301 – YH Haldensleben – Km 320 - Scheepslift

    Goede overnachtingsplaats, goede infrastructuur, rustig liggen, alles in de buurt. We waren laat wakker vandaag dus konden we pas te 09:30 uur vertrekken.  Er zijn al drie boten vertrokken vanmorgen. Er is weer een stralend blauwe hemel met hier en daar een wit wolkje en het is al zeker warm genoeg deze morgen.   We gaan vandaag varen tot aan het Schiffshebewerk Rohtensee. Vanaf Hadensleben is er terug wat leven op beide overs, er zijn meerdere laad- en loskades, enkele fabrieken en overslagbedrijven gevestigd op het stuk tot de Elbe.  We kwamen vandaag weer een trits vrachtschepen tegen en ook een paar jachten en een passagiersschip.

       

    De Johannes Brahms. Wie verbruikt al die energie ?  Sluisgebouw Sparschleuze Rothensee.

    Op het laatste stuk van het kanaal dat we vandaag deden, zowat vanaf Vahldorf, is het Mittellandkanal aangelegd op een brede verhoogde berm (op sommige plaatsen zeker 15 meter boven het omliggende land !) en kan je dus het land weer ver overzien.  Een spoorweg, een autoweg, en enkele gewone wegen kruisen het kanaal via tunnels.  Toen we te  11:50 uur aan onze bestemming arriveerden legden we aan de kade voor sportboten net voor de scheepslift aan.  Toen we een half uurtje vast lagen kam er net een passagiersboot en een jacht aangevaren die de scheepslift in gingen. 

        

    Ingang Schiffshebewerk Rothensee, bak boven, bak daalt, bak onder.

    Daar hebben we van geprofiteerd om de zaak eens te bekijken. Het is eigenlijk wel een knap staaltje techniek.  In de scheepslift mogen geen vrachtschepen meer in, die moeten door de ernaast gelegen Sparschleuze Rothensee als ze naar de Elbe richting Magdenburg, Dresden of verderop naar Praag willen.

    Na het eten zijn we via het jaagpad terug tot Vahldorf gereden, en de auto later tot in Burg langs het Elbe-HavelKanal gaan zetten.  Hier gaan we morgen naartoe varen. Op de terugweg van Burg passeerden we de Doppelschleuze Hohenwarthe waar we morgen ook door moeten en reden we over de Trogbrücke over het Elbedal. 

       

    Tunnel autoweg. Trogbrücke over de Elbe. 

    Toch wel een indrukwekkend bouwwerk waardoor schepen die van Oost naar West en omgekeerd gewoon over de Elbe heen kunnen varen en niet meer eerst door een sluis naar de Elbe, en later weer van de Elbe door een sluis naar het Mittellandkanaal of het Elbe-Havelkanal moeten, een tijdswinst van meerdere uren voor ca 1 km. We hebben vandaag weer 28 km gefietst en we zitten bijna aan 1000 km !.

    18-06-2019, 21:41 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 – Maandag 17-06-2019 – Kade km 284 – Km 301 – YH Haldensleben

    Weer een goede overnachtingsplaats. Hier vliegen wel veel koekoeken rond en die zijn hier heel vroeg wakker, maar je kan beter daarvan wakker worden dan van langs denderende treinen.  We vertrokken dan ook vroeg voor onze doen. Vandaag varen we tot Haldensleben gezien we water moeten indoen en hier een jachthaven is. Het is niet zo ver en na 2 uur arriveerden we daar.  Het is een jachthaven die in een oude havenkom in 1992 met Europees ontwikkelingsgeld (staat zo op een bord hier) is ingericht. Hier zijn nog een groot aantal boxen onbezet dus hadden we het maar voor het kiezen. 

       

    Pril geluk in Bülstringen.  In de Haagenstrasse in Haldesleben.   Op de Markt.

    Na aankomst onmiddellijk met het tanken begonnen. Er is maar één tappunt maar ze hebben hier lange slangen dus dat valt wel mee.  Het vullen verliep niet zo snel gezien je in zo’n lange slang veel drukverlies hebt.  Tanken doe je hier aan 1 €/100 L. De fietsrit van namiddag viel wat tegen.  Hier heb je alleen fietspaden in de bebouwde kom en niet er buiten, een beetje een omgekeerde wereld hier.  Voorts is er daar maar één weg, de L24, vis Bülstringen, Schwarzer Phuhl, Ellersel, Wieglitz naar Calvörde.  We zijn dan de auto iets voorbij Haldensleben in het dorpje Vahldorf aan het stationnetje vaan zetten en terug met de fiets gereden.  ’s Avonds hebben we dan nog een (11 km) ritje kriskras door de stad Haldensleben gemaakt.

      

    Nog op de Markt. Oude stadspoort Börnsche Strasse. Overal mooi geurige rozen.

    Het oude stadscentrum is nog deels ommuurd met nog een overblijvende toren om naast dat overgebleven gedeelte muur ligt de groene stadsomwalling. Binnen de oude stad nog een aantal smalle paadjes, veel groen, heel veel rozenstruiken tegen de gevels, alle bomen in de stad zijn lindebomen die nu bloeien en samen met de rozen een zeer aangename geur verspreiden. Ook nog een lange verkeersvrije winkelstraat dwars door het oude stadscentrum.  Net buiten het oude stadsdeel het gerestaureerde station en een zeer modern overdekt busstation.  Spijtig genoeg sluiten de terrasjes hier om 20:30 uur en kwamen we dus net te laat.

    Alles bijeen hebben we nu toch nog 37 km gefietst vandaag.

    17-06-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 – Zondag 16-06-2019 – Kade km 256 – Kade km 284 - Calvorde

    Goede plaats om te overnachten. Deze morgen wakker geworden van een koekoek die hier vlakbij zat te roepen. De bakker (In de NP-supermarkt, alleen bakker is op zondag open) ligt op 2,5 km van de kade dus met het fietsje naar de bakker en dan ontbijten en weg.  Eerst nog een vrachtschip laten voorbij varen en voor de volgende arriveerde weg van de kade. Op dit stuk is er niet veel te zien, beide oevers zijn hoog en met bomen en struiken begroeid.  Af en toe een “doorkijkje” op het achterliggend landschap.  We varen van begin tot aan het eind door het Vogelschutzgebiet Drömling een aaneenschakeling van weides en kleine plassen.

      

    Overweg Wegenstedt.  Voormalige melkerij Etingen.  Kerk Ratzlingen.

    Hier zou volgens de informatieborden al enkele jaren een koppel visarenden broeden. Onderweg nog een stuk van het kanaal gepasseerd dat nog niet volledig de breedte heeft en waar een oude spoorwegbrug pas werd afgebroken.  Hier geldt beurtelings verkeer maar toen wij er arriveerden was er geen tegemoetkomend verkeer.  We zijn vandaag, ondanks dat het zondag is, toch wel verschillende vrachtschepen tegen gekomen, en eveneens een vijftal jachten.  Een paar aanlegkades die in onze boek vermeldt staan (km 261 en 262) blijken maar telkens 2 palen te zijn maar de zijkant loopt schuin af dus niets voor een jacht. 

      

    Veld zonnepanelen.  Kerk en dorpszicht in Calvorde.

    Aan km 268 is echter een nieuwe lange aanlegplaats gemaakt (palen met loopbruggen, ook voor kleine vaartuigen)  Wij zijn doorgevaren tot de kade aan km 284 ter hoogte van Calvorde. Hier is ook een jachthaven maar we hebben nog water voor vandaag dus we blijven hier liggen.

    Namiddag weer een fietstocht van 26 km naar Oebisfeld waar de auto stond. Hier hadden we geen keuze wat betreft de weg.  We moesten de L24 volgen, de enige fatsoenlijke weg in die richting.  We reden van Calvorde via de Langerberg (een lange lichte helling) naar Wegenstedt, Etingen, Kathendorf, Rätzlingen, Bösdorf en Siedlung tot in Oebisfelde. Spijtig genoeg moeten we met de auto dezelfde weg terug afleggen.

    16-06-2019, 18:07 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38 – Zaterdag 15-06-2019 – Kade km 245 – Wolfsburg – Kade km 256

    We hebben niet goed geslapen hier.  Het leek hier een goede plaats maar eerst hadden we last van enkele groepen jongeren die hier op de banken rondhingen en liepen te roepen en tieren (en de meiden die er bij waren gillen en joelen).  Nadien het lawaai van de treinen die hier in het station stopten en dan net met de locomotieven stil stonden aan onze ligplaats en tegen de morgen aan een goederentrein op het terrein van de VW fabriek.  Het is hier goed liggen om te gaan winkelen en de stad te bezoeken maar dan heb je het ermee gehad.  Om rustig te liggen moet je ergens anders gaan liggen.

      

    Autostadt in Wolfsburg. Enkele van de paviljoenen, en de twee autoparkeertorens.

    We zijn deze morgen eerst de auto in Oebisfelde (18 km verder) gaan zetten omdat het weerbericht 31°C voorspelde voor vandaag.  Het was deze morgen echter zwoel, bewolkt  en af en toe druppelde het iets.  In het terugkeren van Oebisfelde weer enkele “bewoonde” ooievaarsnesten gezien en verschillende ooievaars in de weiden.  We reden van Oebisfelde via Breitenrode, Grafhorst richting Vorsfelde tot aan het kanaal en zo naar Wolfsburg.  In Grafhorst aan de Aller lag vroeger de grens  tussen de BSD en de DDR. 

      

    Een stuk van de VW fabriek. De Volkswagen Arena. De jachthaven Wolfsburg.

    Ik zei in het heenrijden toen we Oebisfelde binnen reden nog tegen Annie dat ik dacht dat we net in de voormalige DDR binnen gereden waren, dit te zien aan de heel andere uitvoering van de gebouwen, die hier veel grauwer en kleurloos zijn en meer iets van vierkante blokken, zowat kazerneachtig zijn. Hier in Grafhorst werd mijn vermoeden bevestigd door een informatiebord aan de rivier de Aller dat de grens aangaf. Het grensgebied waar wij door reden is nu een groot natuurreservaat waar bijna geen boerderijen staan.  Je kan zien dat het hier in die tijd zowat niemandsland moet geweest zijn.

    Toen we terug aan de boot kwamen zijn we eerst nog gaan winkelen en daarna gaan eten bij Derik Grill in de Kaufhalpassage.  We bestelden een Derik Grill schotel voor twee. (26€ - 2 x 1 drank 33 cl inbegrepen) We kregen eerst een grote schotel salade met 6 grote lappen Turks brood en zoete en pikante dressing als voorgerecht. De schotel was zo groot dat wij eerst dachten dat we een verkeerde bestelling hadden gekregen, maar dat bleek het voorgerecht te zijn. Daarna kregen we een ovale schotel van 50 cm !!! met een dikke laag frieten, daarop een laag dun pizzadeeg met kruiden en lange groene pepers, uien en bovenop vijf soorten gegrild vlees.  We zijn wel iets gewend maar dat was eigenlijk wat overdreven, we hebben dan ook niet alles op gekregen en reden met een vol buikje terug naar de boot.

    Rond 14:15 uur zijn we dan gaan varen tot aan de kade ter hoogte van km 256, het is niet ver vandaag maar het moet ook niet alle dagen even ver zijn en k denk dat we hier heel rustig gaan liggen.

    15-06-2019, 17:36 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37 – Vrijdag 14-06-2019 – Kade km 222 – Kade km 245 - Wolfsburg

    We hebben lang geslapen vandaag en vertrokken pas te 09:10 uur net toen er nog een Duits jacht voorbij kwam.  Die had er weer een speed op staan met een hoge boeggolf tot gevolg zodat het weer leek of we op een roetsjbaan zaten. Rond 10:15 uur kwamen we aan de aansluiting met het Elbe-Seitenkanaal waar je richting Hamburg, Noordzee en via het Elbe-Lubeckkanaal naar de Oostzee kunt.  Het Finse koppel van eergisteren zal hier afgedraaid zijn.  20 minuten later arriveerden wij aan sluis Sülfeld.  Dat zijn ook weer twee sluizen van ongeveer 200 meter lang.  Wij waren te laat om met twee jachten waaronder de “rappe” Duitser van deze morgen (heeft niet veel uitgehaald van zo snel te varen blijkbaar) door de noordelijke sluis te gaan.  We zagen hem nog net binnen gaan. 

      

    Schleuse Sülfeld. Links oude, rechts nieuwe, de spaarbekkens, deur ligt op de bodem en draait naar boven.

    Toen wij permissie vroegen om nog mee te gaan kregen wij te horen dat voor ons de zuidelijke sluis (die is uitgevoerd met drijvende bolders, joepie !) reeds klaar stond en we dadelijk binnen mochten komen.  Hier gingen we dus weer 9 meter naar onder.  Na deze sluis komen we in de buurt van Wolfsburg en dat merk je aan de laad- en loskades die mekaar hier opvolgen.  Het werd ook drukker met de scheepvaart.  Ter hoogte van km 245 ligt op de noordelijke oever de imposante Volkswagen fabriek.  Wij vonden er tegenover een ligplaatsje voor sportboten dus daar gaan we blijven liggen.  Wij wilden ook de fabriek en Autostad gaan bezoeken maar vond op internet bij de kaartenreservatie geen plaats meer voor zondag middag. Alles was volgeboekt.  Dan zullen we hierbij bij onze terugtocht, als we langs hier terug komen natuurlijk,  rekening moeten mee houden en enkele dagen op voorhand de kaarten bestellen.  We liggen hier wel recht voor de kade waar de shuttelboot de mensen aan het fabriek afzet.  Elk kwartier komt er een lading van ongeveer 50 man aan die dan met een treintje de fabriek binnen rijden.

       

    Jachthaven Abbesbüttel.  Bierfeesten in Wolfsburg. Toren met klokkenspel. Station met VW-fabriek.

    Namiddag hebben we een fietsrit van 31 km gemaakt van Wolfsburg via Edesbüttel, Allenbüttel, Wedesbüttel, Abbesbüttel en Bechtsbüttel naar Wendel/Braunschweig. Na het avondeten zijn we nog Wolfsburg per fiets gaan verkennen.  Weer veel groen in de stad, alles proper, veel  nieuwe gebouwen, een lange verkeersvrije winkelboulevard waar dit weekend de bierfeesten gehouden worden.  Er staan en lange rij bier- en worstkramen opgesteld met bieren van heel Europa (maar geen inkel Belgisch bier gezien !) en het is er een gezellige drukte. De Guinnes was in elk geval lekker.  We konden ze natuurlijk niet allemaal proeven, ik moest de weg naar de boot nog terug kunnen vinden natuurlijk, dat kan ik niet aan Annie overlaten gezien die zich gewoonlijk al niet goed kan oriënteren.  We hadden bij terugkomst aan de boot dan al weer 10 km bij op de teller.

    14-06-2019, 21:54 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs