Aniway op reis 2019
Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • Eerste bezoek van je Blog
  • zomaar

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    18-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 – Dinsdag 18-06-2019 – Km 301 – YH Haldensleben – Km 320 - Scheepslift

    Goede overnachtingsplaats, goede infrastructuur, rustig liggen, alles in de buurt. We waren laat wakker vandaag dus konden we pas te 09:30 uur vertrekken.  Er zijn al drie boten vertrokken vanmorgen. Er is weer een stralend blauwe hemel met hier en daar een wit wolkje en het is al zeker warm genoeg deze morgen.   We gaan vandaag varen tot aan het Schiffshebewerk Rohtensee. Vanaf Hadensleben is er terug wat leven op beide overs, er zijn meerdere laad- en loskades, enkele fabrieken en overslagbedrijven gevestigd op het stuk tot de Elbe.  We kwamen vandaag weer een trits vrachtschepen tegen en ook een paar jachten en een passagiersschip.

       

    De Johannes Brahms. Wie verbruikt al die energie ?  Sluisgebouw Sparschleuze Rothensee.

    Op het laatste stuk van het kanaal dat we vandaag deden, zowat vanaf Vahldorf, is het Mittellandkanal aangelegd op een brede verhoogde berm (op sommige plaatsen zeker 15 meter boven het omliggende land !) en kan je dus het land weer ver overzien.  Een spoorweg, een autoweg, en enkele gewone wegen kruisen het kanaal via tunnels.  Toen we te  11:50 uur aan onze bestemming arriveerden legden we aan de kade voor sportboten net voor de scheepslift aan.  Toen we een half uurtje vast lagen kam er net een passagiersboot en een jacht aangevaren die de scheepslift in gingen. 

        

    Ingang Schiffshebewerk Rothensee, bak boven, bak daalt, bak onder.

    Daar hebben we van geprofiteerd om de zaak eens te bekijken. Het is eigenlijk wel een knap staaltje techniek.  In de scheepslift mogen geen vrachtschepen meer in, die moeten door de ernaast gelegen Sparschleuze Rothensee als ze naar de Elbe richting Magdenburg, Dresden of verderop naar Praag willen.

    Na het eten zijn we via het jaagpad terug tot Vahldorf gereden, en de auto later tot in Burg langs het Elbe-HavelKanal gaan zetten.  Hier gaan we morgen naartoe varen. Op de terugweg van Burg passeerden we de Doppelschleuze Hohenwarthe waar we morgen ook door moeten en reden we over de Trogbrücke over het Elbedal. 

       

    Tunnel autoweg. Trogbrücke over de Elbe. 

    Toch wel een indrukwekkend bouwwerk waardoor schepen die van Oost naar West en omgekeerd gewoon over de Elbe heen kunnen varen en niet meer eerst door een sluis naar de Elbe, en later weer van de Elbe door een sluis naar het Mittellandkanaal of het Elbe-Havelkanal moeten, een tijdswinst van meerdere uren voor ca 1 km. We hebben vandaag weer 28 km gefietst en we zitten bijna aan 1000 km !.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs