We hadden eerst gedacht van hier nog
een dag te blijven liggen aangezien de steiger hier voorzien is van water en
elektriciteitsaansluitingen maar omdat ze niet werken en je daarvoor naar de
haven moest gaan we toch maar verder varen.
We zijn hier al enkele keren geweest en we willen meer tijd spenderen op
het Canal de la Rhône au Rhin, daar zijn we nog niet geweest. Toen we na het
ontbijt los gooiden arriveerde er net een boot van de andere zijde die onze
plaats dadelijk innam. De boot Zizz die hier gisteren achter ons kwam liggen en
waarvan de bilgepomp elk half uur een scheut
met diesel vervuild water uitspoot met een penetrante dieselgeur tot
gevolg (Tot ik de schipper ervan wees op de vervuiling en ik dan zei dat hij
zijn pomp kon afzetten voor deze nacht gezien wij niet in een dieselgeur wilden
slapen) vertrok ook en kwam ons ook nog achterna.
 
De Skayen I van Jean en
. De kade in St Jean de Losne. Privé scheepswerf.
Aan sluis S20-Auxonne waren net twee
boten de sluis ingevaren en de deur ging dicht.
Terwijl wij lagen te wachten kwamen nog drie andere boten achter ons
liggen, de Zizz, een Deen en de Skayen I en een vierde was nog op komst. In de sluis lagen wij BB vooraan, de Zizz
wrong (letterlijk het is een ouder koppel waarvan de man volgens mij niet
echt in staat meer is van nog veilig te varen !) zich nog tussen ons en de SB
kade, de Deen kwam achter ons liggen en maakte maar met één lijn vast waardoor
hij steeds zijn boegschroef diende te gebruiken om de boot tegen de kant te
houden, en de Skayen I (Jean en
) ging achteraan BB liggen. Eenmaal de sluis
uit stoof de Deen ons voorbij en een tijdje later de Skayen I. Maar goed dat de
Zizz achter ons bleef anders hadden we nog steeds de dieselgeur gehad. In St Jean-de-Losne was er nog net een
plaatse voor de rondvaartboot Vagabond.
We moesten wel enkele lange lijnen gebruiken gezien de ringen hier ver
van de kade staan.

Monument aan de brug.
Het interieur van de kerk van St Jean-de-Losne.
Namiddag nog een wandeling gemaakt
langs het dok aan het begin van het Canal de Bourgogne en het vroegere Gare
deau. Dit is een kom van 9,8 Ha waar nu
3 pleziervaarthavens, een scheepswerf en het verhuurbedrijf van Le Boat
gevestigd zijn. Vervolgens door het
stadje terug naar de kade. S avonds nog contact opgenomen met Jean van de Skayen I
die deze morgen mee tot hier gevaren is.
Zij gaan morgen verder naar Verdun-sur-Doubs en van daaruit naar
Chalons-sur-Sâone waar ze het Canal du Centre opvaren en zo verder naar het
Canal latéral à la Loire, Canal du Briare, Canal du Loing, en via de Seine
terug naar de Oise waar ze ergens lang wonen.
Wij gaan morgen 4 km terug naar het Canal Rkône-Rhin en de Doubs.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T F-WKm/D F-WKm/T U-teller
1 259 18 883 02:25 183:20 0 1170 2516,9
|