Dag 61 - Vrijdag 07-07-2017 â Chaumont - Rolampont
We hebben deze morgen onze stoute
schoenen aangetrokken en zijn reedste
08:00 uur samen met de D&A als eerste vertrokken. We hebben niet gewacht
tot iemand ons kwam vragen wanneer we wilden vertrekken.Aanvankelijk wilden wij tot Foulain gaan
varen maar later zijn we met Arnold en Diane verder gevaren tot Rolampont.De eerste sluis, S24 - Val-de-Choux
stond al open en op groen dus daar gingen we rechtstreeks in. Vervolgens naar
sluis S23-Choignes.Deze ging ook
onmiddellijk op groen dus dat was een meevaller. Aan sluis S22-Chamarandes werden
we opgewacht door een dame van het VNF die ons het hele traject zou begeleiden
en de sluizen zou bedienen.De sluizen
van nr 22 tot 4 zijn handbediend.We
gingen voor de rest door de sluizen S21-Foulon de la Roche, S20-Val des
Ecouliers, S19-Luzy, S18-Péchaux, S17-Foulain, S16-Boichaulle, S15-Pré-Roche,
S14-Pommeraye, S13-Marnay, S12-Vesaignes, S11-Thivet en S10-Prées voor we aan
de kade van Rolampont arriveerden.Er
lagen 2 boten en er was nog net plaats waar de D&A net tussen kon.We mochten tegen hen aan komen liggen maar we
zijn iets verder aan de kant gaan liggen.
Met
de D&A in de sluis en over de Marne. Iedereen zoekt schaduw. Kerk en Kade
van Rolampont
Na
het slagen van enkele piketten en gebruik van onze loopplank lagen we
vast.De plaats is voorzien van
elektriciteit, water en er is een toilet.Na ons zijn er nog twee boten gearriveerd, een Zweed die verder gevaren
is en een Deen die zich ook achter ons aan gelegd hebben en vastgemaakt hebben
aan een boom.Zij hadden geen piketten
bij !Na het aanleggen eerst een lekkere
koude douche genomen en dan het reisverslag bijgewerkt. Na het avondeten een
wandeling door het dorp gemaakt. Enkele straten met een kerk, twee (!) bakkers
en eenapotheker, een station dat
momenteel gesloten is wegens renovatie en een klein bedrijventerreintje. Verder
enkele boerderijen en een woonwijk en dat is het.We hebben wel een bar-restaurant met een
terras dat nog open is ook gevonden. Het is er nu de zon onder aan het gaan is
lekker vertoeven.
Gisteren avond bij het ophalen van de
auto hebben we nog twee maal een das in een weide gezien. Vandaag niet
gevaren.Het wordt weer te heet en de
Tour de France passeert hier in Chaumont.Niet dat wij daar naar gaan kijken, als ze hier gewoon passeren is het
eerst kijken naar de reclame karavaan en daarna, een uurtje later, als alles
opgeruimd is passeert de koers.We
hebben dan vandaag nog maar eens een kleine was gedaan en alles is weer
proper.Ondertussen Annie naar de E
Leclerck gestuurd, dat is hier een grote en daar is het koel.Het is geen weer om buiten rond te lopen.Ondertussen tijdens de was natuurlijk enkele
keren onder de sproeier gezeten om af te koelen.In de namiddag een tijdje binnen voor de
ventilator gelegen en een tukje gedaan.
Beeld in het park.Enkele mooie oude gebouwen waar onder het
stadhuis, college.
Later zijn we allebei nog een samen
naar de E Leclerck geweest om de inkopen voor morgen te doen.Je kan met zo een weer niet alles voor een
hele week in huis halen. (of in de boot natuurlijk) De frigo heeft het met zon
dagen knap lastig. De ventilator heeft ook al goed dienst gedaan deze dagen. We
vernamen van Arnold & Diane dat zij de koers gezien hadden: twee renners
die een paar minuten voor het peloton zaten en toen dat er aan kwam was de
groep in minder dan 20seconden voorbij
!En als je dan op TV de koers volgt zie
langs het hele traject overal mensen staan wachten, je moet er maar goesting in
hebben.
Enkele fotos van het
spoorviaduct.Een parkje er langs.In een ander
park.
Vanavond zijn we in het centrum in
Le Palmier gaan eten.Nadien nog een
rondrit door de stad gemaakt.Mooie stad
met mooie gebouwen, veel bloemen en een fantastisch spoorwegviaduct met 49
bogen in die verdiepingen.Je kan op de
tweede verdieping normaal naar de overkant van het dal wandelen maar wegens
werken is dit pad gesloten. Er staat ook een mooi oud ziekenhuis langs de weg
naar Joinville.Tevens nog een kasteel
waar je een mooi uitzicht hebt op de oude stad.We kwamen weer met het donker aan de boot.
Dag 59 - Woensdag 05-07-2017 â Froncles - Chaumont
We varen vandaag verder, tot waar zien we wel.Vanmorgen vertrok de Franse boot als eerste
een kwartier later gevolgd door de D&A.Weer een kwartier later vertrokken wij. We voeren achtereenvolgens door
de sluizen S35-Buxières, S34-Vouécourt, S33-Granvaux, de ophaalbrug erachter,
S32-Viéville, S31-Rôcourt, S30-Bologne, S29-Riaucourt, S28-Mouillerys,
S27-Brethenay met het ophaalbrugje ervoor, S26-Condès met aansluitend de tunnel
van Condès en S25Relancourt eer we aan de kade van Chaumont arriveerden. We
zijn vandaag 05:45 uur onderweg geweest en hebben 25 km afgelegd en ondertussen
11 sluizen gepakt en door een tunnel gevaren.In vergelijking met maandag was het vandaag zalig varen.Geen enkele panne, nergens wachten, zo goed als
geen planten in het water en maar twee tegenliggers.De eerste kwamen we al tegen voor de eerste
sluis.Het was een omgebouwde spits met
de naam Popov. Toen we die zagen aankomen uit een bocht dachten we dat hij in
de fik stond, zo rookte hij.Toen hij
ons voorbij was, en we hier net tussen de heuvels voeren was het net of we
vergast werden !Als die zijn uitlaat
nog eens terug naar zijn inlaat leidt, kan hij volgens mij gratis varen.Het was een dikke blauwe walm, stinkend naar
de half verbrandde diesel !Als die ooit
gekeurd moet worden ..We roken die na
enkele kilometers nog want het beetje wind dat er was kwam ons in de rug.
Mooi
varen vandaag.Een lifter.Aquaduct boven Marne.In de tunnel van Condès.
Toen de boot ons kruiste heb ik een keer het bekende gebaar neus dicht
geknepen gemaakt, doch de man die ter hoogte van het stuurhuis op het
gangboord zat gebaarde van kromme haas en keek of hij het in Keulen hoorde
donderen.De tweede tegenligger was
pleziervaart ergens halverwege.In
Chaumont aangekomen lag de kade vol.We
hebben dan maar net aan het begin, net voor de D&A een paar piketten in de
grond geklopt en zijn daar gaan liggen.
Dag 58 - Dinsdag 04-07-2017 â Joinville - Froncles
Vandaag vertrokken we als tweede boot. Tijdens het draaien
van de boot zagen we er nog eentje los gooien iets verderop.Die was iets groter dus gaan we proberen die
voor te blijven.Als we tot Froncles
willen varen moeten we door de sluizen S44-Joinville, S43-Bonneval, S42-St Urbain,
S41-Mussey, S40-Rouvroy,S39-Gudmont, S38-Villers,S37-Provenchères en S36-Froncles.Onderweg zijn wel een paar aanlegplaatsen
maar daar is geen elektriciteit of water.
Onderweg.
We zullen wel zien hoe ver we varen.Het ging vandaag uitzonderlijk goed met de
sluizen, geen enkele panne en ook geen enkel auto'tje van het VNF gezien
(Misschien zijn er daarom geen pannes geweest vandaag ?) Aan alle sluizen lag
een hoop waterplanten die uit de sluizen gehaald waren op een hoop. Wel hebben
we vandaag in alle sluizen de motor stil gelegd zodat de filter niet steeds
verstopt zou zijn.Een maal heb ik die
eens hard moeten doorblazen maar voor de rest ging het goed.We hebben onderweg niet veel volk gezien
vandaag, ook geen tegenliggers.Toen we
arriveerden in Froncles lagen daar vier boten waaronder de D&A.Wij vonden nog een plaatsje achter hen.De boot die achter ons deze morgen vertrokken
was arriveerde een half uur later maar ging verder.We genoten met Arnold & Diana van een
lekker aperitief op een van de picnickbanken onder een paraplu en daarna was
het weer tijd om te eten.De juffrouw
van de haven is vergeten onze waterkraan te activeren dus zullen we hier geen
water moeten nemen.
Weer volop zon deze morgen maar het duurde weer niet zo
heel lang eer er bewolking kwam opzetten. De D&A is deze morgen al
vertrokken voor wij op waren ! De grote verbouwde vrachtboot die hier iets
verderop lag is ook al vertrokken.Wij
blijven vandaag hier.Voormiddag hebben
we een rondrit in het stadje gemaakt.
Het park voor en langs het station met mooie beelden.Het Château de Joinville
met tuin.
Voor en langs het station ligt een park met natuurlijk een
oorlogsmonument en met mooie beelden.Aan de overkant van de straat aan het park ligt het Château de Joinville
met er rond een mooi aangelegde tuin.We
hadden pech, we hadden hier gisteren moeten komen, toen was het gratis toegang.
Misschien gaan we straks wel eens kijken. In het stadje, veel mooie oude
gerestaureerde gebouwen.Dwars door de
stad loopt een riviertje met langs beide oevers een wandelpad.
Riviertje in de stad.Het oude ziekenhuis.Beeld op de
kerk.Verscholen wasplaats.
Het oude ziekenhuis werd gesticht in 1557 !.Op de kerk staat een bronzen beeld (weet
niet wie het voorstelt, ik denk de ene of de andere engel) en we vinden ook nog
een tussen oude huisjes verscholen oude wasplaats.
Tijdens onze fietsrit van namiddag van Froncles terug naar
Joinville zagen we dat hogerop in nog meer planten groeien. Het water is hier
voor de rest kraakhelder, je ziet de vissen zwemmen.Voor twee sluizen lag zo een hoeveelheid
drijvende planten dat ik denk dat de eerste boot die hier morgen gaat passeren
moeite gaat hebben om de sluis binnen te geraken gezien de platenmassa tegen de
deuren aan drijft.Wij hebben het twee jaar
geleden op het Canal dArras een keer mee gemaakt. Toen heeft een kraan
45 minuten gewerkt om alle planten uit een sluis te
halen voor we er terug in konden !We
zagen ook nog een zwaar beladen spits de Vincita (NL) met thuishaven Terneuzen
die aan een slakkengangetje (2 km/uur ?) op weg was richting Joinville.Nu terwijl ik twee uur later aan het
reisverslag bezig ben passeert hij hier.In een babbel met de schipper (Tijd genoeg tijdens het voorbij varen
gezien de snelheid) vernam ik dat zij in Beaucaire, beneden in Frankrijk op de
Rhône, graan geladen hadden en in Parijs moesten gaan lossen.Die zijn al een tijdje onderweg !.Deze avond ga ik na het avondetennog eens terug naar het Bureau de Tourisme
waar een goede wifi-spot is.
Dag 56 - Zondag 02-07-2017 â Chamouilley â Joinville
Deze morgen wakker geworden met het zonnetje in een blauwe
hemel met witte wokjes.Als het zo
blijft is het goed. Tijdens het ontbijt kwam er uit de richting waar wij
naartoe gaan varen donkere wolken opzetten en de zon kroop weg.We waren vroeg klaar en te 09:10 uur staken
we van wal.
Waterval in de sluis. Water genoeg hier. Een van de ophaalbruggen. Watermolen op de Marne
Als we vandaag tot Joinville
gaan varen zullen we 11 sluizen en drie ophaalbruggen moeten passeren.We gaan wel zien hoe ver we geraken.We begonnen met de sluis S55-Chamouilley,
S54-Eurville en S53-Bienville.Het
ophaalbruggetje daarna is weg dus daar moesten we niets voor doen.Dan volgden S51-Fontaines, S50-Chevillon,
S49-Breuil en S48-Curel.
Hier rijden wel lange treinen hier.Aan de aanlegkade in Joinville.
Na de borrel vertrokken we met de fiets terug naar Bayard
waar we gisteren de auto hadden achter gelaten.Gezien het onderweg wat donkerder werd besloten we alleen maar het
jaagpad te volgen en iets later moesten we zelfs het regenpak aantrekken gezien
het harder begon te miezeren.Tijdens de
terugrit onderweg in Bayard gestopt aan de mobile pizza-wagen voor een lekkere
pizza en dan verder naar Joinville.Er
staan hier ook een aantal kampeerautos. Alle maten zijn er zelfs eentje die,
als hij naast een bus zou staan, niet moet blozen.
Dag 55 - Zaterdag 01-07-2017 - Saint-Dizier - Chamouilley
Tegen alle verwachtingen in is het hier heel rustig
geweest gisteren avond en deze nacht.Niet wakker geworden, niets gehoord.Het muziekfeest was gisteren avond om 23:30 uur gedaan en toen liep de
parking leeg.We hebben met de gratis
jeton die we nog hadden de watertank afgevuld en te 10:00 uur gingen we
vertrekken. Een boot is deze morgen al vertrokken voor we opstonden. Na het
ontbijt, net toen we ons klaar maakten om te vertrekken zagen we dat er een
boot in de sluis lag.Die wilden we
voor blijven dus hebben we dadelijk los gegooid.Later bleek dat die boot vermoedelijk in
Saint Dizier had aangemeerd gezien hij ons niet gevolgd was.Voor de eerste sluis kwamen we de afgeladen
vrachtboot Liane (NL) met thuishaven Maastricht tegen.Verderop hebben we niemand meer gezien. We
passeerden de sluizen S57-Marneval en S56-Gue (net achter twee haakse bochten
en een viaduct) voor we ter hoogte van Chamouilley kwamen.
De oude laverie, mooi gerestaureerd met inboedel.Een mortier.Ch.G.Etienne, President de LAcademie
Française, hier in Chamouilley geboren in 1772 en overleden in Paris 1845.
Na amper 9 km en 01:45 uur varen legden we aan de mooie
nieuwe steiger (100 m lang, voorzien van water en elektriciteit, douches en
toiletten tegen betaling) aan een mooie aanplanting.Gisteren lagen hier Arnold en Diane en nog
twee andere boten.Eentje ligt hier nog
en ik denk dat die hier langer blijft liggen.Er zijn ook enkel staanplaatsen voor campers voorzien.Hier is voor hen ook een milieustation en ze
kunnen water in nemen.
Na het avondeten stopte het min of meer met regenen en kon
ik een wandelingetje maken, dat heb ik maar alleen gedaan omdat Annie geen
goesting had. In het mooie fleurige dorp zijn een bakker, een slager, een
restaurant, een Bar - Tabac en een kleine supermarkt.Er is ook een mooie speeltuin en een
sportterreintje aangelegd.Voor de rest
is het hier rustig.
Deze morgen vertrok de zalmschouw DD99 richting
Vitry-le-Francois.Hopelijk hebben die
meer geluk met de sluizen dan wij gisteren.Zij varen via het Canal de la Marne au Rhin terug naar de Maas en zo
naar huis. Na het ontbijt fietsten wij terug naar Hallignicourt om de auto op
te halen en wij gaan die ongeveer 15 verder voorbij St Dizier ergens parkeren
en komen dan weer terug.
Avondschemering.Wolkenspel.Miniboot-maxireis.Nog een
Belg.Vestingstoren.
Tijdens onze rit hadden we het schouwspel van enkele
jachtvliegtuigen die trainden voor de airshow van morgen en zondag. Een Mirage
vloog enkele malen vlak boven het kanaal, hierbij horizontaal rond zijn as
draaiend met aansluitend enkele loopings.Een paar maal in gewone stand en enkele malen ondersteboven.Een Italiaans stuntteam met vijf jets haalde
ook straffe capriolen uit.Verder zagen
we ook enkele oude vliegtuigen die morgen ook gaan deelnemen.Aan de sluis van Hallignicourt stonden al een
aantal toeschouwers het spel gade te slaan.
Interieur van de kerk van Saint Dizier.Twee orgels, geld teveel of een voor door de week en een
voor zondag ?
We plaatsten de autoin Bayard-sur-Marne en reden langs het kanaal terug.Onderwegin Chamouilley zagen we een mooie nieuwe steiger met elektra en water
waar ook de boot D&A van Arnout & Diane die gisteren door gevaren waren lagen.Zij hadden 8 uur gevaren ! Misschien komen we
straks ook nog naar hier.Terug aan de
boot zijn we eerste nog gaan winkelen en naar het Bureau de Tourisme gegaan om
jetons voor de elektriciteit te halen.Het is hier nog
een meevaller, je mag hier gratis 72 uur liggen en je krijgt gratis
jetons voor elektriciteit en water.Het
begon natuurlijk weer te regenen en we besloten hier maar te blijven liggen. Er werd weer een wasje gedaan terwijl Annie aan een nieuw handwerkje begon. In de late namiddag klaarde het op en werd het weer zonnig. De weersvoorspellingen via het internet die per uur gegeven worden zijn eigenlijk wel accuraat.
Dag 53 - Donderdag 29-06-2017 â Orconte â Saint-Dizier
Vanmorgen iets voor 09:00 uur vertrokken na de drie andere
boten die hier lagen omdat er een vrachtschip onze richting uitkwam die we voor
wilden blijven.Het vas vandaag een
etappe met hindernissen.We hebben 8
sluizen gedaan, S65-Bruyere, S64-Sapsignicourt, S63-Perthes, S62-La Garenne,
S61-Hallignicourt, S60-Hoericourt, S59-La Noue en S58-St Dizier.
St Dizier in zicht.Kade St Dizier.Enkele oude
huisjes.Het kleine parkje. Gedenkbeeld.
Met uitzondering van de laatste sluis hebben we overal een
panne gehad ! Aan de voorlaatste sluis duurde het zelfs 40 minuten eer er iemand
kwam depanneren.De sluizen zijn hier
geautomatiseerd maar zo te zien mankeert het nog het een en het ander aan de
mekaniek of de elektriciteit. Ze komen ook nooit iets repareren.Als je belt komen ze (soms al niet te snel),
ze zetten het systeem af en terug op en als het werkt is het ok. De oorzaak van
de panne wordt volgens mij nooit opgespoord. (Of mogen ze er niets aan doen om
de werkgelegenheid te houden ?) Zo moeten er niet te veel dagen komen. Gelukkig
zijn wij met vakantie en hebben we alle tijd (haha, maar op de duur raakt je
geduld toch op)Na 18 km varen met 8
sluizen op 06:30 uur kwamen we aan de kade in Saint Dizier.Hier lag het bootje, de DD99 (NL) waar we
vorig jaar in St Mihiel op de Maas hadden bij gelegen.Voor de rest was de kade leeg.
Het theater.
Overdekte markt Les Petit Halles
Na het aanleggen is Annie de stad ingetrokken en ben ik de
administratie beginnen bijwerken.
Na het avondeten hebben we nog een wandeling in de stad
gemaakt. Mooie stadskern, veel groen, mooie oude gebouwen, park (maar momenteel
gesloten wegens opbouw site van het muzikaal zomerfeest in het weekend.)
Dag 52 - Woensdag 28-06-2017 â Virty-le-Francois - Orconte
Wij vertrokken vandaag als eerste boor, klokslag 09:00 uur
waren we weg.We zitten nu op het Canal
de la Marne à la Sâone, vroeger genoemd het Canal entre Champagne et Bourgogne.De eerste sluis kwam al vlug in zicht, eerst
nog onder een batterij oude spoorbruggen die allemaal naast mekaar liggen
onderdoor en dan naar de sluis S71-Desert.Toen we in die sluis lagen zagen we al vlug dat de reputatie van dit
kanaal niet verbeterd is sedert een paar jaar geleden.De sluis vol drijvend groen !.In deze sluis krijgen we weer een
afstandsbediening.Het water in deze
sluis staat tot boven toe, de fenders moeten volledig plat op het water !.Na deze sluis ging het naar S70-Frignicourt.Duwen op het knopje, deurtje open, wij naar
binnen. Net boven stopte het straaltje van het controle-buisje van de
koeling.Dat begint hier al goed.Boven gekomen de boot goed vast gelegd, de
filter open, buis doorblazen en dan verder.Dat belooft voor de volgende sluizen.Tijdens het varen is het groen geen probleem, het drijft daar boven en
wordt door de boeg opzij geduwd en er komt bijna geen groen in de filter.In de sluis echter wordt bij het water
inlaten de inhoud van de sluis duchtig gemend waardoor de planten in de
aanzuigbuis kunnen.
De schippersbeurs in Vitry.Gedenksteen.Kade Orconte.Portaal kerkje Orconte.
We besloten dan maar telkens we in de sluis kwamen de
motor stil te leggen tot we buiten gingen varen.Vervolgens ging het nog door de sluizen
S69-Luxemont, S68-Ecriennes, S67Matignicourt en S66-Orconte zonder problemen. Iets
na de middag legden we boven deze sluis aan.We hebben dan gegeten en zijn mt de fiets terug naar Vitry gereden langs
het kanaal.Hier ligt een heel goede
fietspad, zo mochten ze er overal eentje maken !In Vitry nog langs enkele winkels gegaan
(breigaren voor Annie en een kaartenboek voor mij niet beschikbaar
natuurlijk), dan de fietsen op de auto en richting Saint-Dizier gereden.Net voor we daar aankwamen zagen we een
plensbui aankomen die niet boven de stad zou hangen als we er zouden
arriveren.We besloten dan maar de auto
aan de sluis van Hallignicourt te plaatsen en van hieruit terug te rijden.Wij hebben dan geen regen gehad.Onderweg een monument gevonden ter ere van de
piloot en de navigator van een Mirage 4 van de basis van Saint Dizier die hier
neergestort is in 1971. Verschillende panden zijn volledig vrij van planten,
anderen zijn bijna volledig dicht gegroeid.Blijkbaar hebben ze enkele panden gebaggerd maar zijn ze nog niet
helemaal klaar.
Dag 51 - Dinsdag 27-06-2017 â Soulange â Virty-le-Francois
Deze morgen vergeefs gewacht op de bakker die tussen 08:00
en 08:30 uur zou langs komen op de Place de Mairie.We hebben dan maar gegeten wat er nog
was.Toen we om 09:30 uur wilden
vertrekken kwam de bakker alsnog aan de ligplaats.De Elise was enkele minuten voordien
vertrokken.
We moeten vandaag door de sluizen S3-Couvrot, S2-Lermitte
en S1-Vitry.We kwamen onderweg net aan
elke sluis aan op het ogenblik dat er eentje uit kwam, éénmaal een spits, twee
maal een jacht en toen we uitS1-Vitry
kwamen lag er nog een spits te wachten.Voorbij deze sluis moeten we een ommetje maken tot op het Canal de la
Marne au Rhin en dan rechtsaf terug naar Vitry naar het begin van het Canal de
la Marne a la Sâone.
Oude kalksteengroeve.Oude laadkaai.Aankomst in
Vitry.Vitry, kanaal en kathedraal.
In de jachthaven van Vitry hadden we hetzelfde plaatsje
als vorig jaar, helemaal aan het begin van de kade. Namiddag is Annie alleen
een wandelingetje gaan maken.
Net voor we aan het avondeten wilden beginnen kwam de
havenmeesteres iedereen in de haven uitnodigen voor een champagnedegustatie in
het havenkantoortje.We proefden er
enkele van champagnehuis Fréderik Bourcler uit Couvrot waaronder de Cuvée
Tradition, de Grande Blanc de Blanc, de Cuvée Leon Millesine, de Cuvée Rosé
Brut, en Ratafia de Champagne. Na van alle soorten geproefde te hebben vond
Annie de Grande Blanc de Blanc en ik de Cuvée Rosé Brut de beste.Na het avondeten hebben we nog een wandeling
gemaakt door Vitry. En we waren te 21:30 uur terug aan de boot voor een
koffietje als afsluiter.Het is vandaag
bewolkt en het is nu om 21:45 uur al aardig duister aan het worden.
Dag 50 - Maandag 26-06-2017 â Chalons-en-Champagne â Soulange
Toen ik terug kwam van de bakker waar vandaag heel wat minder volk stond aan te schuiven dan gisteren, vertrok de Elise al richting Vitry-le-Francois.Even later vertrok de boot achter ons naar de sluis maar die had hij niet opgeroepen dus lag hij voor de sluis te dobberen.Ik ben dan maar rap eens op de sluis binnen gesprongen om te vragen de sluis klaar te zetten voor hem, anders konden wij ook niet weg gezien hij in onze weg lag.Toen hij vertrokken was zijn wij in tegengestelde richting vertrokken, de Elise achterna.Dit stuk van het kanaal is ook wat eentonig gezien hier aan twee kanten hoge bomen en dichte struiken staan zodat je niet over de dijken kan kijken.We passeerden sluis S8-Sarry, S7-St Germain en S6-La Chaussée. Ter hoogte van Omey staat een groot fabriek waar kalksteenproducten zoals bordkrijt gemaakt wordt. Verder enkele grote silos.Aanvankelijk wilden we in La Chaussée-sur-Marne gaan liggen maar gezien het nog vroeg was en hier helemaal niets te zien is besloten we verder te varen naar Solange. Op het pand tussen sluis S6-La Chaussée en sluis S5-Ablancourt wordt er momenteel gebaggerd.Toen we aan de baggerplaats arriveerden verplaatste een spits zich juist van de kant naar het baggerponton zodat we even moesten wachten.Na enkele minuten was er plaats om te passeren en de schipper wenkte ons dat we door mochten.
Vergane glorie. Baggerwerken, moeilijke doorgang. Eerste sluis Canal lateral à la Marne. Zonsondergang Soulange.
Veel plaats hadden we niet over maar we raakten er zonder problemen voorbij.Enkele honderden meters verder zagen we een geladen spits, bleek later een spits met baggerspecie die net vertrokken was, voor ons uit varen. De boot lag duidelijk scheef en was zwaar beladen en geraakte bijna niet vooruit.Hier en daar ging hij met zijn buik over de bodem denk ik.Aan de volgende sluis gekomen had hij veel moeite om binnen te geraken en na een vijftal minuten kwam hij terug achteruit gevaren.Het bleek dat hij door het scheef hangen van de boot te breed geworden was en de sluis niet in kon.Hij zei ons dan maar voor te gaan.Later zagen we hem helemaal terug achteruit varen onder de brug door.Nu konden wij de sluis in en verder naar sluis S4-Solange waar net daarboven het ligplaatse is.Wij arriveerden hier 13:30 uur.Hier lag alleen de Elise waar we net voor konden liggen.Zij hadden ook moeten wachten aan de baggerwerken en waren ook nog niet lang hier.Hier staan zes bolders maar ervoor en erachter is nog plaats als je piketten slaat.
Dag 49 - Zondag 25-06-2017 â Chalons-en-Champagne
Vanmorgen vertrok de hotelboot die voor ons lag reeds om
08:30 uur en kam er weer 40 meter kade vrij.De Elise heeft zich dan ook onmiddellijk verlegd.In een gesprek met de schipper van die
hotelboot vernam ik dat die vandaag tot Soulanges ging varen, daar een
passagierswissel ging doorvoeren en dan zou keren en terug tot hier zou
varen.De verdere reis zou richting
Bourgogne gaan via Marne, Seine, Yonne en in Migennes het Canal de Bourgogne
op.
Châlons-en-Champagne : Kade ,Beeld aan kathedraal,Lyceum
Voormiddag zijn wij gaan winkelen en na het middageten
zijn we gaan fietsen.Met de auto naar
La Chaussée-sur-Marne, die daar geparkeerd en met de fiets terug. Van La
Chaussée ging het via Omey, Pogny, Vésigneul-sur-Marne, St Germain-la-Ville,
Chepy, Montetz-Longevas en Sarry tot Chalons-en-Champagne.Het zijn hier allemaal alle fleurige dorpjes met
mooie huizen en tuinen en natuurlijk de mooie kerken en gemeentehuizen.Overal waren feestjes aan de gang.Gezien het gisteren de dag van St Jan de
Doper was denk ik dat die hier ook ergens de patroonheilige van is en er daarom
overal feestjes waren.Gisteren avond
hoorden we ook veel vuurwerk in de buurt.
Gisteren zijn we bij het verlaten van sluis S24-Condé van
op het Canal de lAise à la Marne op het Canal lateral à la Marne gekomen en we
gaan we dit stroomopwaarts volgen tot Vitry-le-Francois.Deze morgen om 08:00 uur wou er een boot
vertrekken en in de sluis van Condé varen maar die kwam van een kale reis
thuis, die sluizen beginnen pas op 09:00 uur te werken op zaterdag dus die moet
een uur wachten. Klokslag 09:00 uur gingen de lichten van de sluis aan en kon
de schutting beginnen. Wij vertrokken na het ontbijt richting
Chalons-en-Champagne en moeten daarvoor door de sluizen S11-Vraux, S10-Juvign
en S9-Chalons.Dat is 16 km varen dus ik
bij benadering kunnen we zeggen dat we daat om 12:00 gaan zijn. (Als alles
normaal is natuurlijk) Aan sluis S10 hadden we geluk dat we iets voor een
vrachtschip aan de andere kant aan de draaistang waren. Nu konden wij eerst
naar binnen. Het water in de sluizen komt hier heel hoog, het blijft maar 15 cm
van de boordsteen af dus moeten we de fenders plat op het water leggen anders
wringen ze zich er tussen uit.We kwamen
nog een jacht tegen onderweg en voor de rest de hele vaarweg voor ons
alleen.Aan sluis S9 Chalons draaiden we
aan de stang maar er veranderde aan de sluisniets. Het oranje licht begon wel even te knipperen zodat we wisten dat
het draaien effect had gehad maar het licht bleef op rood staan zonder dat het
groene licht erbij ging branden wat normaal gaat branden.
Interieur van het kerkje van Juvigny.
Na enkele minuten de sluis opgeroepen en er moest drie
maal de zaak gereset worden eer de sluis normaal ging werken.(Je merkt dat aan
het abnormaal aan en uit gaan van de rode lichten)Uiteindelijk waren we boven en stelden we
vast dat aan de kade waar normaal jachten kunnen liggen natuurlijk weer een
Engelse hotelboot lag.Voor deze boot
lag ook alles vol.We zijn dan maar in
het hoekje net boven de sluis gaan liggen.De Elise kwam een schutting later ook aan en die moesten aan de overkant
gaan liggen.Na het aanleggen eerst
gegeten dan wat kuiswerk en administratie gedaan terwijl Annie even het stad in
ging. Bij het ophalen van de auto reden
we van Chalons via het jaagpad tot Recy waar we een mooie tuin vonden die de
historie van het dorpje uitbeeldde.In
de bloemperkjes van het park zijn overal fotos verwerkt van hoe het vroeger
was.Verder reden we langs Juvigny.Hier is een vakantiepark aan één van de oude
zand/grindgroeven in de buurt.
Propeller. Cockpit van een jaguar.Mensen van bij ons, hier gesneuveld. Een tractor Fordson.
Verder hebben ze hier een kasteel en een mooie oude kerk.
Meestal zijn de kerken hier niet open maar deze is open tijdens de dag. We zijn
hier dan ook nog eens gaan neuzen. Mooie glas in lood ramen, een mooi en voor
zo een kerkje een groot orgel en een knappe preekstoel.Dan reden we verder naar Vraux waar we toch
nog het museum van het oorlogsvliegveld van Vraux vonden.
De voorbije jaren dat we hier waren was het nooit open
wanneer we hier waren maar nu zaterdag en zondag wel.Het is een klein maar heel goed uitgerust
museum waar toen wij er arriveerden juist een geleid bezoek bezig was.We hebben het even gevolgd maar ons Frans is
niet zo geweldig.Ik kon nog volgen maar
voor Annie was het niet zo interessant.We hebben het museum dan maar zelf doorgelopen.
We vonden er nog documenten van twee mannen uit Gellik
(tegen Zutendaal en Lanaken).Er staan
enkel stukken van vliegtuigen en onderdelen die terug gevonden werden na de
oorlog, enkele wrakstukken, veel documenten, kaarten, oude legerradios
enz.Na het museumbezoek fietsten we
verder naar Condé-sur-Marne waar de de auto hadden staan.
Vanavond gaan we uit eten.We belandden in restaurant Les Sermants. De naam van het restaurant zou afgeleid zijn
van de naam van de inwoners van het dorp Sermange. (waar die stad juist lag ben
ik via Route 66 te weten gekomen ligt boven Dôle.) We namen het menu van de
dag: voorgerecht - Salade avec terrine de lapin, hoofdgerecht Pavé de
Charolais grille avec sauce Poivre verte, dessert - Crumble avec Rubarbre et
fraises.Het was in elk geval lekker.
We vertrokken na het ontbijt als derde boot richting Condé.
Gezien ik verwachtte dat de spits die gisterenavond nog net op tijd door sluis
Sillery kwam als eerste door de sluizen en de tunnel zou gaan en de twee andere
boten al een tijdje door waren moesten wij ons niet haasten. We gingen eerst
door de sluizen S14-LEsperance, S15-Beaumont en S16-Wez voor we aan het
Souterain van Mont-de-Billy kwamen.Net
na die laatste sluis kruisten we de Kendal (B) uit Zutendaal.In een praatje over de vhf-radio vernam ik
dat zij ongeveer 40 minuten doen door de tunnel.De schipper deelde ook mee dat wij ons zeker
niet moesten haasten gezien er nog één jacht voor de tunnel lag te wachten en
dat er eerst nog een geladen spits door de tunnel kwam.
Zicht op champagnedorp Vezeray. Hier groeit de champagne.
Aan de tunnel aangekomen bleek het een Nederlandse boot te
zijn.Later vernam ik van de schipper dat
het een 111 jaar oude Duits havensleepbootje is. Gezien wij moesten wachten op
groen licht hebben wij dan maar een boterham gegeten.De schipper van deze boot zei me dat wij maar
eerst moesten varen gezien zijn motor (Daf 656) nogal wat rookte en dat wij
daar achter hem last van gingen hebben.Even later kwam de schipperse dan zeggen dat zij vorig jaar met twee
achter mekaar de tunnel in gevaren waren en toen dubbel rood kregen.Ik heb haar dan gezegd dat zij maar eerst
moesten varen en dat wij onze beurt wel zouden afwachten.Toen de spits Feeling (F) de tunnel uit was
kregen we groen en buren vertrokken.Ik
had verwacht dat het licht no op rood zou springen maar het bleef groen en toen
de andere boot enkele honderden meters in de tunnel was en het nog steeds groen
licht was hebben wij onze stoute schoenen aangetrokken en zijn er achterna
gegaan.Toen wij bijna met de hele
scheepslengte in de tunnel waren sprong het licht op rood.
Elke dag vlinders !Tunnel Mont
de Billy.111 jaar oud !Zonder woorden. Station Sillery.
Aan het einde van de tunnel (lengte 2302 meter), na 20
minuten varen, waren we er door en lag er een afgemeerd jacht te wachten. Het
licht stond voor hem nog steeds op rood en toen wij tien meter uit de tunnel
waren zag ik het licht voor hem op groen springen.We hebben dus niets verkeerd gedaan en mag je
wel degelijk met meerdere schepen achter mekaar door de tunnel varen.Na de tunnel volgden nog de sluizen
S17-Vaudemagne, S18-Champ Bon Garçon, S19-Longues Raies, S20-St Martin,
S21-Fosse Rodé, S22-Isse, S23-Coupé en S24-Condé.Aan de laatste drie sluizen hadden we de pech
dat we achter een geladen spits, die van gisteren avond, kwamen te varen.Hij had heel wat tijd nodig om in en uit elke
sluis te geraken. Aan de derde laatste sluis besloten we dan maar een kwartier
in de sluis te blijven liggen om hem wat vooruit te laten lopen zodat we niet
steeds voor de volgende sluis moesten blijven dobberen.Aan de laatste sluis zagen we hem net buiten
varen toen wij arriveerden.Uiteindelijk
meerden we in Condé aan.
Deze avond ben ik alleen de auto in Vaudemagne gaan
ophalen.Op mijn rit vond ik een
wegwijzer van de Route St Jaques de Compostella daar waar die het Canal e
lAisne à la Marne kruist.Tevens vond
ik het voedingskanaaltje voor het bovenste pand (met de tunnel) van het kanaal
dat vertrekt in Condé.Het is een
overwelfd kanaaltje, zeg maar een soort rioolbuis van 2 meter diameter maar dan
in baksteen gemetseld, waar water door loopt dat uit de Marne in Condé wordt
opgepompt en via natuurlijk verval naar het bovenpand stroomt. Het waren
indertijd (1866) toch geen dommeriken hoor.
We zijn deze morgen na het ontbijt de auto gaan verder
zetten naar Vaudemagne.Op de terugweg
moesten we een stuk over de D944 en dat was niet echt een pretje.Het is een heel drukke baan, veel
vrachtwagens, geen fietspad, alleen een smal strookje naast de witte
stippelijn. Je moest er naast mekaar gaan rijden om het verkeer te dwingen af
te remmen anders raazden ze op een halve meter aan minstens 90 km/uur
voorbij.De eerstvolgende plaats waar we
konden, ter hoogte van Les Petites Loges, verlieten we deze weg en reden
richting Sept Saulx.Naast deze weg ligt
weer een groot Frans militair kerkhof. Van hieruit volgden we de vallei van de
Vesle langs Val-de-Vesle, Wez naar Prunay en zo naar Sillery.Onderweg zagen we in bijna elk dorp een
Champagnehuis.
Kerkhof Sept Saulx.Val de Vesle.Champagnehuis te Wez.Station Sillery.
De dorpjes zijn hier ook veel mooier, meer groen en
parkjes met bankjes.In de buurt van de
dorpen liggen ook grote ommuurde landgoederen of herenboerderijen.Net voor we in Sillery aan het stationnetje
arriveerden steeg op het nabij gelegen klein vliegveldje een sportvliegtuig
op.
Namiddag is hier niet veel meer gebeurd dan de inwendige
en de uitwendige mens nat houden.Broeierig heet.Iedereen is onder
de bomen gevlucht, daar is het nog draaglijk.Later op de avond begon het te waaien en ik denk dat er onweer op komst
is.
Gezien er hier geen bakker open is moeten we niet naar de
bakker vandaag.Na het ontbijt
vertrokken naar Sillery.Eerst een
viertal kilometer tot Reims, vervolgens de sluizen S10-Flechembault, S11-Château
deau, S12-Huon en S13-Sillery door voor we in de jachthaven van Sillery
arriveerden.Onderweg passeerden we het
industrieterrein van Reims.Hier werden
nog enkele schepen gelost dewelke rollen staalplaat vervoerden.
Rollen lossen.De oude magazijnen.Een duiventoren.De restaurantboot.
Verderop lagen nog enkele schepen te wachten om geladen en
of gelost te worden.Vroeger, toen nog
veel meer per schip vervoerd werd moet het hier een drukke bedoening geweest
zijn.Langs het kanaal loopt nu een mooi
geasfalteerd fietspad en overal zijn nieuwe informatieborden, nieuwe wegwijzers
en nieuw straatmeubilair geplaatst.Deze
avond zullen we zeker langs het fietspad terug rijden naar Courcy, het gaat dan
bijna helemaal in de schaduw liggen, geen luxe in deze hitte.In de jachthaven van Sillery is er
elektriciteit en water en een heel goede en gratis internetvebinding. Kunnen
we eindelijk de blog eens bijwerken want dat ging de voorbije dagen niet zo
goed. Deze namiddag hebben we nog eens de lichte was gedaan en Annie is met de
witte was naar de Intermarché hier vlak bij gegaan, daar staat namelijk een
wascontainer.
Deze avond zijn we met de fiets over het nieuwe fietspad
dat de verbinding van de Aisne met de Marne zou moeten zijn.Van in Reims tot in Sillery zagen we tijdens
het varen dat er een nieuw pad gelegd was op het jaagpad daar waar wij enkele
jaren geleden nog over een karspoor hadden gereden.Wein
de avond vertrokken klokslag 19:00 uur toen het een beetje draaglijker van
temperatuur geworden was, ttz het was maar 30° meer !Het fietspad ligt voor een groot gedeelte
onder bomen. Onderweg zijn we natuurlijk meerdere malen moeten stoppen om onze
droge keel te smeren. Voorbij Reims, na het industrieterrein aan de noordzijde
stopte het geasfalteerde fietspad en ging over in een pad met
dolomietbedekking. Nog wat verder werd het een heel mal pad (+- 30 cm breed)
zodat we achter mekaar moesten.Het pad
werd achter met plaatse nog smaller, we konden nog net rijden. De laatste 5 km
langs het kanaal moesten we zo afleggen tot we aan de brug van Courcy
kwamen.Daar ligt terug een asfaltpad
van 3 meter breed tot aan het einde van dit kanaal aan de Aisne.Ik denk dat het stuk tussen Reims en Courcy
voor een van de volgende jaren gaat zijn, vermoedelijk moeten ze de dijken van
het kanaal hier eerst nog bijwerken.De
dijken zijn hier namelijk met plaatsen tot 2 meter uitgespoeld.We waren net te 21:00 uur terug aan de
auto.Na 22 km en deze temperaturen is
dat een goede tijd.Met de auto reden we
terug via Reims en namen ons avondeten onderweg op.We hebben dat op de Franse manier genuttigd,
in Aissy in een mooi parkje met picknicktafels.Na terugkomst op de boot was het daar nog heet binnen, maar met de grote
ventilator die we in de venster zetten zodat hij de frisse avondlucht kan binnen
blazen gaat die wel snel zakken.
Dag 44 - Dinsdag 20-06-2017 â Variscourt - Courcy
Deze morgen met de auto vijf kilometer verder naar de
bakker.Alle bakkers zijn hier ofwel op
maandag ofwel op woensdag dicht.Ge kunt
het al raden zeker, deze hier is voor de verandering eens op dinsdag dicht.Gelukkig is hier een Carrefourtje maar dat is
pas op 08:45 uur open dus wordt het hier een dik half uur wachten.Ondertussen hier eens rond gewandeld en
enkele fotos genomen.
Toen de Carrefour open was raprap naar binnen en naar
buiten en terugnaar de boot.Daar waren er al enkelen ongerust dat ik zo
lang weg bleef.Tijdens ontbijt vertrok
de Adventure.Die gaan enkele kilometers
verderop in Berry au Bac rechtdoor richting Aisne en Oise en zo naar de Seine
en naar Parijs.
Aisne in Guignycourt. Sluis Fontaines.Papaverbollen ?In Courcy
Na het ontbijt de auto aan de kerk in Variscourt gaan
plaatsen dan komen we die vanavond ophalen. We vertrokken dus met de boot en
moeten eerst nog sluis S2 Condé doen en enkele Kilometers verder links het
Canal de lAisne à la Marne opdraaien.
Op dat
kanaal hebben we de sluizen S1-Berry, S2-Moulin de Sapigneul, S3-Sapigneul,
S4-Alger en S5-Gaudart.Dan komen we in
Loivre waar we weten dat er een kade is maar toen we daar kwamen lagen er twee
oude verbouwde vrachtschepen.De ene
herkenden we van een vorige reis maar de tweede was een nieuwe.Die heeft dus dat plaatsje hier ook weeral
ingenomen, er blijven er hier blijkbaar ook niet veel meer over voor passanten.
Courcy.De oude Verrerie.
Dan gingen we maar verder door de sluizen S6-Loivre,
S7-Fontaines, S8-Noue-Gouzaine (de sluis waar we vorige reis een rondje
draaiden door de sterke zijinstroom van water voor we met een tweede poging
binnen konden) en S9-Courcy.Boven deze
sluis staat ook een kade aangegeven.Net
voor we aan die sluis kwamen zagen we er nog een vrachtschip uitvaren eer het
onze beurt was.Te 13:55 uur lagen we
vast net boven de sluis samen met een vrachtschip en een aan de paraplutjes op
het dek te zien een soort hotelboot.Na
het aanleggen nog een fris badje genomen en dan effe niksen.
Dag 43 - Maandag 19-06-2017 â Asfeld â Variscourt
Na het ontbijt hebben we eerst weer de auto gaan verder
zetten tot in Variscourt.Daar lagen de
Zeester (NL) en de Adventure(NL) nog.De
Zeester ging net los maken en verder varen. Die gaan we dit jaar normaal niet
meer terug zien gezien zij de Aisne verder af gingen en langs Parijs zouden
terug keren.Wij varen morgen het Canal
Aisne Marne op richting Reims.De
terugrit per fiets bracht ons van Variscourt langs de suikerfabriek naar
Guignycourt.Hier reden we naar het oude
spoorlijntje waar nu een mooi pad over loopt langs Menneville tot in
Neuchatel-sur-Aisne.Hier staken we de
Aisne en het Canal latéral à lAisne terug over naar Brienne-sur-Aisne.
Bij de ligplaats Variscourt.Gemeentehuis en kerk Guignicourt.
Van hieruit moesten we natuurlijk over een lange steile
helling richting Vieux-les-Aqsfeld en van daaruit naar Asfeld.Het was een rit van 18 km.Spijtig hadden we het fototoestel niet bij, althans
dat dacht Annie, maar later bleek het toch onderin de handtas te zitten. We
wilden bij aankomst aan de boot onmiddellijk vertrekken gezien we boten
verwachtten die van Rethel kwamen, het was zo wat het uur dat die hier gingen
arriveren als ze om 09:00 uur de eerste sluis hadden genomen.En inderdaad, we waren nog niet helemaal
klaar of daar was de eerste al en die ging door.Een komt nooit alleen dus we maakten wat we
er achteraan gingen.We kwamen samen
door de twee sluizen van vandaag namelijk S14-Vieux-les-Asfeld en later
S1-Pignycourt.( De nummering begint hier terug van af sluis 1 gezien we nu op
het Canal latéral à lAisne zitten en stroomafwaarts varen.Toen we in Variscourt arriveerden lag daar
alleen nog de Adventure.De ander boot
voor ons ging hier achter liggen en wij ervoor.Het is hier een mooie ligplaats waar en vijftal boten kunnen liggen, er
staan enkele picknickbanken en tafels en er is een waterkraantje maar daar komt
geen water meer uit.
Na het ontbijt zijn we stipt te 09:00 uur vertrokken.Een Nederlands jacht was tien minuten eerder
vertrokken.Aan sluis S10-Acy-Romance
was dit jacht net aan het zakken toen wij er arriveerden.
Het was druk vandaag.Ligplaats
Asfeld.Mooie kerk Asfeld.
Achter ons zouden de twee Duitse jachten vertrekken maar
die waren nog niet in zicht dus konden wij weer lekker alleen in de sluis.Enkele kilometers verder, aan sluis
S11-Nanteuil, hetzelfde scenario. Een uur later enacht kilometer verder arriveerden we aan
sluis S12-Pargny.
Hier kwam het vrachtschip Aquarius (F) net naar boven toen
wij aan de draaistang draaiden. Ben ik vergeten te zeggen: bij het verlaten van
de sluizentrap in Semuy moet je de afstandsbediening die je in Givet krijgt
inleveren.Verderop werken alle sluizen
door middel van een schakelaar die aan een draad hangt die over het kanaal
gespannen is, en die schakelaar is voorzien van een stang waar je moet aan
draaien om de sluis in werking te zetten.Dus in deze sluis kwam het net goed uit dat we mekaar hier kruisten.Toen wij beneden de sluis kwamen kwam er nog
net een jacht aan de sluis aan, dus die treft het ook.Dan verder naar sluis S13-Asfeld.Hier lag ook weer een jacht in die bijna
boven was en toen wij later beneden waren lagen er nog twee jachten te
wachten.Gisteren lag het in Asfeld vol
toen wij de auto naar hier brachten.Hopelijk zijn de drie die wij nu tegen kwamen diegene de daar vertrokken
zijn.Toen we aan de kade in Asfeld aan
kwamen lag daar nog een jacht, dus konden we weer een plaatsje kiezen.Na het aanmeren hebben we gegeten en dan
siesta gehouden.Het is weer bakken
vandaag !
Tijdens de siesta arriveerden de twee Duitse jachten, een
ervan meerde hier aan en de andere trok verder.Gisteren lag hier ook een tot woning verbouwd vrachtschip met de boeg
richting Rethel, maar waar die gebleven is weet ik niet.Wij zijn hem niet tegen gekomen dus moet hij
terug gedraaid zijn.