Gezien er hier geen bakker open is moeten we niet naar de
bakker vandaag. Na het ontbijt
vertrokken naar Sillery. Eerst een
viertal kilometer tot Reims, vervolgens de sluizen S10-Flechembault, S11-Château
deau, S12-Huon en S13-Sillery door voor we in de jachthaven van Sillery
arriveerden. Onderweg passeerden we het
industrieterrein van Reims. Hier werden
nog enkele schepen gelost dewelke rollen staalplaat vervoerden.

Rollen lossen.
De oude magazijnen. Een duiventoren. De restaurantboot.
Verderop lagen nog enkele schepen te wachten om geladen en
of gelost te worden. Vroeger, toen nog
veel meer per schip vervoerd werd moet het hier een drukke bedoening geweest
zijn. Langs het kanaal loopt nu een mooi
geasfalteerd fietspad en overal zijn nieuwe informatieborden, nieuwe wegwijzers
en nieuw straatmeubilair geplaatst. Deze
avond zullen we zeker langs het fietspad terug rijden naar Courcy, het gaat dan
bijna helemaal in de schaduw liggen, geen luxe in deze hitte. In de jachthaven van Sillery is er
elektriciteit en water en een heel goede en gratis internetvebinding. Kunnen
we eindelijk de blog eens bijwerken want dat ging de voorbije dagen niet zo
goed. Deze namiddag hebben we nog eens de lichte was gedaan en Annie is met de
witte was naar de Intermarché hier vlak bij gegaan, daar staat namelijk een
wascontainer.
Deze avond zijn we met de fiets over het nieuwe fietspad
dat de verbinding van de Aisne met de Marne zou moeten zijn. Van in Reims tot in Sillery zagen we tijdens
het varen dat er een nieuw pad gelegd was op het jaagpad daar waar wij enkele
jaren geleden nog over een karspoor hadden gereden. We in
de avond vertrokken klokslag 19:00 uur toen het een beetje draaglijker van
temperatuur geworden was, ttz het was maar 30° meer ! Het fietspad ligt voor een groot gedeelte
onder bomen. Onderweg zijn we natuurlijk meerdere malen moeten stoppen om onze
droge keel te smeren. Voorbij Reims, na het industrieterrein aan de noordzijde
stopte het geasfalteerde fietspad en ging over in een pad met
dolomietbedekking. Nog wat verder werd het een heel mal pad (+- 30 cm breed)
zodat we achter mekaar moesten. Het pad
werd achter met plaatse nog smaller, we konden nog net rijden. De laatste 5 km
langs het kanaal moesten we zo afleggen tot we aan de brug van Courcy
kwamen. Daar ligt terug een asfaltpad
van 3 meter breed tot aan het einde van dit kanaal aan de Aisne. Ik denk dat het stuk tussen Reims en Courcy
voor een van de volgende jaren gaat zijn, vermoedelijk moeten ze de dijken van
het kanaal hier eerst nog bijwerken. De
dijken zijn hier namelijk met plaatsen tot 2 meter uitgespoeld. We waren net te 21:00 uur terug aan de
auto. Na 22 km en deze temperaturen is
dat een goede tijd. Met de auto reden we
terug via Reims en namen ons avondeten onderweg op. We hebben dat op de Franse manier genuttigd,
in Aissy in een mooi parkje met picknicktafels.
Na terugkomst op de boot was het daar nog heet binnen, maar met de grote
ventilator die we in de venster zetten zodat hij de frisse avondlucht kan binnen
blazen gaat die wel snel zakken.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T F-WKm/D F-WKm/T U-teller
4 121 21 523 03:30 103:45 22 806 2436,3
|