We varen vandaag verder, tot waar zien we wel. Vanmorgen vertrok de Franse boot als eerste
een kwartier later gevolgd door de D&A.
Weer een kwartier later vertrokken wij. We voeren achtereenvolgens door
de sluizen S35-Buxières, S34-Vouécourt, S33-Granvaux, de ophaalbrug erachter,
S32-Viéville, S31-Rôcourt, S30-Bologne, S29-Riaucourt, S28-Mouillerys,
S27-Brethenay met het ophaalbrugje ervoor, S26-Condès met aansluitend de tunnel
van Condès en S25Relancourt eer we aan de kade van Chaumont arriveerden. We
zijn vandaag 05:45 uur onderweg geweest en hebben 25 km afgelegd en ondertussen
11 sluizen gepakt en door een tunnel gevaren.
In vergelijking met maandag was het vandaag zalig varen. Geen enkele panne, nergens wachten, zo goed als
geen planten in het water en maar twee tegenliggers. De eerste kwamen we al tegen voor de eerste
sluis. Het was een omgebouwde spits met
de naam Popov. Toen we die zagen aankomen uit een bocht dachten we dat hij in
de fik stond, zo rookte hij. Toen hij
ons voorbij was, en we hier net tussen de heuvels voeren was het net of we
vergast werden ! Als die zijn uitlaat
nog eens terug naar zijn inlaat leidt, kan hij volgens mij gratis varen. Het was een dikke blauwe walm, stinkend naar
de half verbrandde diesel ! Als die ooit
gekeurd moet worden
.. We roken die na
enkele kilometers nog want het beetje wind dat er was kwam ons in de rug.

Mooi
varen vandaag. Een lifter. Aquaduct boven Marne. In de tunnel van Condès.
Toen de boot ons kruiste heb ik een keer het bekende gebaar neus dicht
geknepen gemaakt, doch de man die ter hoogte van het stuurhuis op het
gangboord zat gebaarde van kromme haas en keek of hij het in Keulen hoorde
donderen. De tweede tegenligger was
pleziervaart ergens halverwege. In
Chaumont aangekomen lag de kade vol. We
hebben dan maar net aan het begin, net voor de D&A een paar piketten in de
grond geklopt en zijn daar gaan liggen.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T F-WKm/D F-WKm/T U-teller
11 190 25 729 05:45 148:00 0 965 2481,4
|