Gisteren zijn we bij het verlaten van sluis S24-Condé van
op het Canal de lAise à la Marne op het Canal lateral à la Marne gekomen en we
gaan we dit stroomopwaarts volgen tot Vitry-le-Francois. Deze morgen om 08:00 uur wou er een boot
vertrekken en in de sluis van Condé varen maar die kwam van een kale reis
thuis, die sluizen beginnen pas op 09:00 uur te werken op zaterdag dus die moet
een uur wachten. Klokslag 09:00 uur gingen de lichten van de sluis aan en kon
de schutting beginnen. Wij vertrokken na het ontbijt richting
Chalons-en-Champagne en moeten daarvoor door de sluizen S11-Vraux, S10-Juvign
en S9-Chalons. Dat is 16 km varen dus ik
bij benadering kunnen we zeggen dat we daat om 12:00 gaan zijn. (Als alles
normaal is natuurlijk) Aan sluis S10 hadden we geluk dat we iets voor een
vrachtschip aan de andere kant aan de draaistang waren. Nu konden wij eerst
naar binnen. Het water in de sluizen komt hier heel hoog, het blijft maar 15 cm
van de boordsteen af dus moeten we de fenders plat op het water leggen anders
wringen ze zich er tussen uit. We kwamen
nog een jacht tegen onderweg en voor de rest de hele vaarweg voor ons
alleen. Aan sluis S9 Chalons draaiden we
aan de stang maar er veranderde aan de sluis
niets. Het oranje licht begon wel even te knipperen zodat we wisten dat
het draaien effect had gehad maar het licht bleef op rood staan zonder dat het
groene licht erbij ging branden wat normaal gaat branden.

Interieur van het kerkje van Juvigny.
Na enkele minuten de sluis opgeroepen en er moest drie
maal de zaak gereset worden eer de sluis normaal ging werken.(Je merkt dat aan
het abnormaal aan en uit gaan van de rode lichten) Uiteindelijk waren we boven en stelden we
vast dat aan de kade waar normaal jachten kunnen liggen natuurlijk weer een
Engelse hotelboot lag. Voor deze boot
lag ook alles vol. We zijn dan maar in
het hoekje net boven de sluis gaan liggen.
De Elise kwam een schutting later ook aan en die moesten aan de overkant
gaan liggen. Na het aanleggen eerst
gegeten dan wat kuiswerk en administratie gedaan terwijl Annie even het stad in
ging. Bij het ophalen van de auto reden
we van Chalons via het jaagpad tot Recy waar we een mooie tuin vonden die de
historie van het dorpje uitbeeldde. In
de bloemperkjes van het park zijn overal fotos verwerkt van hoe het vroeger
was. Verder reden we langs Juvigny. Hier is een vakantiepark aan één van de oude
zand/grindgroeven in de buurt.

Propeller. Cockpit van een jaguar. Mensen van bij ons, hier gesneuveld. Een tractor Fordson.
Verder hebben ze hier een kasteel en een mooie oude kerk.
Meestal zijn de kerken hier niet open maar deze is open tijdens de dag. We zijn
hier dan ook nog eens gaan neuzen. Mooie glas in lood ramen, een mooi en voor
zo een kerkje een groot orgel en een knappe preekstoel. Dan reden we verder naar Vraux waar we toch
nog het museum van het oorlogsvliegveld van Vraux vonden.
De voorbije jaren dat we hier waren was het nooit open
wanneer we hier waren maar nu zaterdag en zondag wel. Het is een klein maar heel goed uitgerust
museum waar toen wij er arriveerden juist een geleid bezoek bezig was. We hebben het even gevolgd maar ons Frans is
niet zo geweldig. Ik kon nog volgen maar
voor Annie was het niet zo interessant.
We hebben het museum dan maar zelf doorgelopen.
We vonden er nog documenten van twee mannen uit Gellik
(tegen Zutendaal en Lanaken). Er staan
enkel stukken van vliegtuigen en onderdelen die terug gevonden werden na de
oorlog, enkele wrakstukken, veel documenten, kaarten, oude legerradios
enz. Na het museumbezoek fietsten we
verder naar Condé-sur-Marne waar de de auto hadden staan.
Vanavond gaan we uit eten.
We belandden in restaurant Les Sermants. De naam van het restaurant zou afgeleid zijn
van de naam van de inwoners van het dorp Sermange. (waar die stad juist lag ben
ik via Route 66 te weten gekomen ligt boven Dôle.) We namen het menu van de
dag: voorgerecht - Salade avec terrine de lapin, hoofdgerecht Pavé de
Charolais grille avec sauce Poivre verte, dessert - Crumble avec Rubarbre et
fraises. Het was in elk geval lekker.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T F-WKm/D F-WKm/T U-teller
3 135 16 594 03:15 112:55 21 839 2445,6
|