Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    24-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 - Zaterdag 24-06-2017 – Condé-sur-Marne – Chalons-en-Champagne

    Gisteren zijn we bij het verlaten van sluis S24-Condé van op het Canal de l’Aise à la Marne op het Canal lateral à la Marne gekomen en we gaan we dit stroomopwaarts volgen tot Vitry-le-Francois.  Deze morgen om 08:00 uur wou er een boot vertrekken en in de sluis van Condé varen maar die kwam van een kale reis thuis, die sluizen beginnen pas op 09:00 uur te werken op zaterdag dus die moet een uur wachten. Klokslag 09:00 uur gingen de lichten van de sluis aan en kon de schutting beginnen. Wij vertrokken na het ontbijt richting Chalons-en-Champagne en moeten daarvoor door de sluizen S11-Vraux, S10-Juvign en S9-Chalons.  Dat is 16 km varen dus ik bij benadering kunnen we zeggen dat we daat om 12:00 gaan zijn. (Als alles normaal is natuurlijk) Aan sluis S10 hadden we geluk dat we iets voor een vrachtschip aan de andere kant aan de draaistang waren. Nu konden wij eerst naar binnen. Het water in de sluizen komt hier heel hoog, het blijft maar 15 cm van de boordsteen af dus moeten we de fenders plat op het water leggen anders wringen ze zich er tussen uit.  We kwamen nog een jacht tegen onderweg en voor de rest de hele vaarweg voor ons alleen.  Aan sluis S9 Chalons draaiden we aan de stang maar er veranderde aan de sluis  niets. Het oranje licht begon wel even te knipperen zodat we wisten dat het draaien effect had gehad maar het licht bleef op rood staan zonder dat het groene licht erbij ging branden wat normaal gaat branden. 


            

    Interieur van het kerkje van Juvigny.


    Na enkele minuten de sluis opgeroepen en er moest drie maal de zaak gereset worden eer de sluis normaal ging werken.(Je merkt dat aan het abnormaal aan en uit gaan van de rode lichten)  Uiteindelijk waren we boven en stelden we vast dat aan de kade waar normaal jachten kunnen liggen natuurlijk weer een Engelse hotelboot lag.  Voor deze boot lag ook alles vol.  We zijn dan maar in het hoekje net boven de sluis gaan liggen.  De Elise kwam een schutting later ook aan en die moesten aan de overkant gaan liggen.  Na het aanleggen eerst gegeten dan wat kuiswerk en administratie gedaan terwijl Annie even het stad in ging.  Bij het ophalen van de auto reden we van Chalons via het jaagpad tot Recy waar we een mooie tuin vonden die de historie van het dorpje uitbeeldde.  In de bloemperkjes van het park zijn overal foto’s verwerkt van hoe het vroeger was.  Verder reden we langs Juvigny.  Hier is een vakantiepark aan één van de oude zand/grindgroeven in de buurt. 


            

    Propeller.                         Cockpit van een jaguar.         Mensen van bij ons, hier gesneuveld.                Een tractor Fordson.


    Verder hebben ze hier een kasteel en een mooie oude kerk. Meestal zijn de kerken hier niet open maar deze is open tijdens de dag. We zijn hier dan ook nog eens gaan “neuzen”. Mooie glas in lood ramen, een mooi en voor zo een kerkje een groot orgel en een knappe preekstoel.  Dan reden we verder naar Vraux waar we toch nog het museum van het oorlogsvliegveld van Vraux vonden. 


    De voorbije jaren dat we hier waren was het nooit open wanneer we hier waren maar nu zaterdag en zondag wel.  Het is een klein maar heel goed uitgerust museum waar toen wij er arriveerden juist een geleid bezoek bezig was.  We hebben het even gevolgd maar ons Frans is niet zo geweldig.  Ik kon nog volgen maar voor Annie was het niet zo interessant.  We hebben het museum dan maar zelf doorgelopen. 


    We vonden er nog documenten van twee mannen uit Gellik (tegen Zutendaal en Lanaken).  Er staan enkel stukken van vliegtuigen en onderdelen die terug gevonden werden na de oorlog, enkele wrakstukken, veel documenten, kaarten, oude legerradio’s enz.  Na het museumbezoek fietsten we verder naar Condé-sur-Marne waar de de auto hadden staan.


    Vanavond gaan we uit eten.  We belandden in restaurant “Les Sermants”.   De naam van het restaurant zou afgeleid zijn van de naam van de inwoners van het dorp Sermange. (waar die stad juist lag ben ik via Route 66 te weten gekomen – ligt boven Dôle.) We namen het menu van de dag: voorgerecht - Salade avec terrine de lapin, hoofdgerecht – Pavé de Charolais grille avec sauce Poivre verte, dessert - Crumble avec Rubarbre et fraises.  Het was in elk geval lekker.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                135            16           594         03:15     112:55      21                  839            2445,6





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs