Dag 53 - Donderdag 29-06-2017 â Orconte â Saint-Dizier
Vanmorgen iets voor 09:00 uur vertrokken na de drie andere
boten die hier lagen omdat er een vrachtschip onze richting uitkwam die we voor
wilden blijven.Het vas vandaag een
etappe met hindernissen.We hebben 8
sluizen gedaan, S65-Bruyere, S64-Sapsignicourt, S63-Perthes, S62-La Garenne,
S61-Hallignicourt, S60-Hoericourt, S59-La Noue en S58-St Dizier.
St Dizier in zicht.Kade St Dizier.Enkele oude
huisjes.Het kleine parkje. Gedenkbeeld.
Met uitzondering van de laatste sluis hebben we overal een
panne gehad ! Aan de voorlaatste sluis duurde het zelfs 40 minuten eer er iemand
kwam depanneren.De sluizen zijn hier
geautomatiseerd maar zo te zien mankeert het nog het een en het ander aan de
mekaniek of de elektriciteit. Ze komen ook nooit iets repareren.Als je belt komen ze (soms al niet te snel),
ze zetten het systeem af en terug op en als het werkt is het ok. De oorzaak van
de panne wordt volgens mij nooit opgespoord. (Of mogen ze er niets aan doen om
de werkgelegenheid te houden ?) Zo moeten er niet te veel dagen komen. Gelukkig
zijn wij met vakantie en hebben we alle tijd (haha, maar op de duur raakt je
geduld toch op)Na 18 km varen met 8
sluizen op 06:30 uur kwamen we aan de kade in Saint Dizier.Hier lag het bootje, de DD99 (NL) waar we
vorig jaar in St Mihiel op de Maas hadden bij gelegen.Voor de rest was de kade leeg.
Het theater.
Overdekte markt Les Petit Halles
Na het aanleggen is Annie de stad ingetrokken en ben ik de
administratie beginnen bijwerken.
Na het avondeten hebben we nog een wandeling in de stad
gemaakt. Mooie stadskern, veel groen, mooie oude gebouwen, park (maar momenteel
gesloten wegens opbouw site van het muzikaal zomerfeest in het weekend.)
Dag 52 - Woensdag 28-06-2017 â Virty-le-Francois - Orconte
Wij vertrokken vandaag als eerste boor, klokslag 09:00 uur
waren we weg.We zitten nu op het Canal
de la Marne à la Sâone, vroeger genoemd het Canal entre Champagne et Bourgogne.De eerste sluis kwam al vlug in zicht, eerst
nog onder een batterij oude spoorbruggen die allemaal naast mekaar liggen
onderdoor en dan naar de sluis S71-Desert.Toen we in die sluis lagen zagen we al vlug dat de reputatie van dit
kanaal niet verbeterd is sedert een paar jaar geleden.De sluis vol drijvend groen !.In deze sluis krijgen we weer een
afstandsbediening.Het water in deze
sluis staat tot boven toe, de fenders moeten volledig plat op het water !.Na deze sluis ging het naar S70-Frignicourt.Duwen op het knopje, deurtje open, wij naar
binnen. Net boven stopte het straaltje van het controle-buisje van de
koeling.Dat begint hier al goed.Boven gekomen de boot goed vast gelegd, de
filter open, buis doorblazen en dan verder.Dat belooft voor de volgende sluizen.Tijdens het varen is het groen geen probleem, het drijft daar boven en
wordt door de boeg opzij geduwd en er komt bijna geen groen in de filter.In de sluis echter wordt bij het water
inlaten de inhoud van de sluis duchtig gemend waardoor de planten in de
aanzuigbuis kunnen.
De schippersbeurs in Vitry.Gedenksteen.Kade Orconte.Portaal kerkje Orconte.
We besloten dan maar telkens we in de sluis kwamen de
motor stil te leggen tot we buiten gingen varen.Vervolgens ging het nog door de sluizen
S69-Luxemont, S68-Ecriennes, S67Matignicourt en S66-Orconte zonder problemen. Iets
na de middag legden we boven deze sluis aan.We hebben dan gegeten en zijn mt de fiets terug naar Vitry gereden langs
het kanaal.Hier ligt een heel goede
fietspad, zo mochten ze er overal eentje maken !In Vitry nog langs enkele winkels gegaan
(breigaren voor Annie en een kaartenboek voor mij niet beschikbaar
natuurlijk), dan de fietsen op de auto en richting Saint-Dizier gereden.Net voor we daar aankwamen zagen we een
plensbui aankomen die niet boven de stad zou hangen als we er zouden
arriveren.We besloten dan maar de auto
aan de sluis van Hallignicourt te plaatsen en van hieruit terug te rijden.Wij hebben dan geen regen gehad.Onderweg een monument gevonden ter ere van de
piloot en de navigator van een Mirage 4 van de basis van Saint Dizier die hier
neergestort is in 1971. Verschillende panden zijn volledig vrij van planten,
anderen zijn bijna volledig dicht gegroeid.Blijkbaar hebben ze enkele panden gebaggerd maar zijn ze nog niet
helemaal klaar.
Dag 51 - Dinsdag 27-06-2017 â Soulange â Virty-le-Francois
Deze morgen vergeefs gewacht op de bakker die tussen 08:00
en 08:30 uur zou langs komen op de Place de Mairie.We hebben dan maar gegeten wat er nog
was.Toen we om 09:30 uur wilden
vertrekken kwam de bakker alsnog aan de ligplaats.De Elise was enkele minuten voordien
vertrokken.
We moeten vandaag door de sluizen S3-Couvrot, S2-Lermitte
en S1-Vitry.We kwamen onderweg net aan
elke sluis aan op het ogenblik dat er eentje uit kwam, éénmaal een spits, twee
maal een jacht en toen we uitS1-Vitry
kwamen lag er nog een spits te wachten.Voorbij deze sluis moeten we een ommetje maken tot op het Canal de la
Marne au Rhin en dan rechtsaf terug naar Vitry naar het begin van het Canal de
la Marne a la Sâone.
Oude kalksteengroeve.Oude laadkaai.Aankomst in
Vitry.Vitry, kanaal en kathedraal.
In de jachthaven van Vitry hadden we hetzelfde plaatsje
als vorig jaar, helemaal aan het begin van de kade. Namiddag is Annie alleen
een wandelingetje gaan maken.
Net voor we aan het avondeten wilden beginnen kwam de
havenmeesteres iedereen in de haven uitnodigen voor een champagnedegustatie in
het havenkantoortje.We proefden er
enkele van champagnehuis Fréderik Bourcler uit Couvrot waaronder de Cuvée
Tradition, de Grande Blanc de Blanc, de Cuvée Leon Millesine, de Cuvée Rosé
Brut, en Ratafia de Champagne. Na van alle soorten geproefde te hebben vond
Annie de Grande Blanc de Blanc en ik de Cuvée Rosé Brut de beste.Na het avondeten hebben we nog een wandeling
gemaakt door Vitry. En we waren te 21:30 uur terug aan de boot voor een
koffietje als afsluiter.Het is vandaag
bewolkt en het is nu om 21:45 uur al aardig duister aan het worden.
Dag 50 - Maandag 26-06-2017 â Chalons-en-Champagne â Soulange
Toen ik terug kwam van de bakker waar vandaag heel wat minder volk stond aan te schuiven dan gisteren, vertrok de Elise al richting Vitry-le-Francois.Even later vertrok de boot achter ons naar de sluis maar die had hij niet opgeroepen dus lag hij voor de sluis te dobberen.Ik ben dan maar rap eens op de sluis binnen gesprongen om te vragen de sluis klaar te zetten voor hem, anders konden wij ook niet weg gezien hij in onze weg lag.Toen hij vertrokken was zijn wij in tegengestelde richting vertrokken, de Elise achterna.Dit stuk van het kanaal is ook wat eentonig gezien hier aan twee kanten hoge bomen en dichte struiken staan zodat je niet over de dijken kan kijken.We passeerden sluis S8-Sarry, S7-St Germain en S6-La Chaussée. Ter hoogte van Omey staat een groot fabriek waar kalksteenproducten zoals bordkrijt gemaakt wordt. Verder enkele grote silos.Aanvankelijk wilden we in La Chaussée-sur-Marne gaan liggen maar gezien het nog vroeg was en hier helemaal niets te zien is besloten we verder te varen naar Solange. Op het pand tussen sluis S6-La Chaussée en sluis S5-Ablancourt wordt er momenteel gebaggerd.Toen we aan de baggerplaats arriveerden verplaatste een spits zich juist van de kant naar het baggerponton zodat we even moesten wachten.Na enkele minuten was er plaats om te passeren en de schipper wenkte ons dat we door mochten.
Vergane glorie. Baggerwerken, moeilijke doorgang. Eerste sluis Canal lateral à la Marne. Zonsondergang Soulange.
Veel plaats hadden we niet over maar we raakten er zonder problemen voorbij.Enkele honderden meters verder zagen we een geladen spits, bleek later een spits met baggerspecie die net vertrokken was, voor ons uit varen. De boot lag duidelijk scheef en was zwaar beladen en geraakte bijna niet vooruit.Hier en daar ging hij met zijn buik over de bodem denk ik.Aan de volgende sluis gekomen had hij veel moeite om binnen te geraken en na een vijftal minuten kwam hij terug achteruit gevaren.Het bleek dat hij door het scheef hangen van de boot te breed geworden was en de sluis niet in kon.Hij zei ons dan maar voor te gaan.Later zagen we hem helemaal terug achteruit varen onder de brug door.Nu konden wij de sluis in en verder naar sluis S4-Solange waar net daarboven het ligplaatse is.Wij arriveerden hier 13:30 uur.Hier lag alleen de Elise waar we net voor konden liggen.Zij hadden ook moeten wachten aan de baggerwerken en waren ook nog niet lang hier.Hier staan zes bolders maar ervoor en erachter is nog plaats als je piketten slaat.
Dag 49 - Zondag 25-06-2017 â Chalons-en-Champagne
Vanmorgen vertrok de hotelboot die voor ons lag reeds om
08:30 uur en kam er weer 40 meter kade vrij.De Elise heeft zich dan ook onmiddellijk verlegd.In een gesprek met de schipper van die
hotelboot vernam ik dat die vandaag tot Soulanges ging varen, daar een
passagierswissel ging doorvoeren en dan zou keren en terug tot hier zou
varen.De verdere reis zou richting
Bourgogne gaan via Marne, Seine, Yonne en in Migennes het Canal de Bourgogne
op.
Châlons-en-Champagne : Kade ,Beeld aan kathedraal,Lyceum
Voormiddag zijn wij gaan winkelen en na het middageten
zijn we gaan fietsen.Met de auto naar
La Chaussée-sur-Marne, die daar geparkeerd en met de fiets terug. Van La
Chaussée ging het via Omey, Pogny, Vésigneul-sur-Marne, St Germain-la-Ville,
Chepy, Montetz-Longevas en Sarry tot Chalons-en-Champagne.Het zijn hier allemaal alle fleurige dorpjes met
mooie huizen en tuinen en natuurlijk de mooie kerken en gemeentehuizen.Overal waren feestjes aan de gang.Gezien het gisteren de dag van St Jan de
Doper was denk ik dat die hier ook ergens de patroonheilige van is en er daarom
overal feestjes waren.Gisteren avond
hoorden we ook veel vuurwerk in de buurt.
Gisteren zijn we bij het verlaten van sluis S24-Condé van
op het Canal de lAise à la Marne op het Canal lateral à la Marne gekomen en we
gaan we dit stroomopwaarts volgen tot Vitry-le-Francois.Deze morgen om 08:00 uur wou er een boot
vertrekken en in de sluis van Condé varen maar die kwam van een kale reis
thuis, die sluizen beginnen pas op 09:00 uur te werken op zaterdag dus die moet
een uur wachten. Klokslag 09:00 uur gingen de lichten van de sluis aan en kon
de schutting beginnen. Wij vertrokken na het ontbijt richting
Chalons-en-Champagne en moeten daarvoor door de sluizen S11-Vraux, S10-Juvign
en S9-Chalons.Dat is 16 km varen dus ik
bij benadering kunnen we zeggen dat we daat om 12:00 gaan zijn. (Als alles
normaal is natuurlijk) Aan sluis S10 hadden we geluk dat we iets voor een
vrachtschip aan de andere kant aan de draaistang waren. Nu konden wij eerst
naar binnen. Het water in de sluizen komt hier heel hoog, het blijft maar 15 cm
van de boordsteen af dus moeten we de fenders plat op het water leggen anders
wringen ze zich er tussen uit.We kwamen
nog een jacht tegen onderweg en voor de rest de hele vaarweg voor ons
alleen.Aan sluis S9 Chalons draaiden we
aan de stang maar er veranderde aan de sluisniets. Het oranje licht begon wel even te knipperen zodat we wisten dat
het draaien effect had gehad maar het licht bleef op rood staan zonder dat het
groene licht erbij ging branden wat normaal gaat branden.
Interieur van het kerkje van Juvigny.
Na enkele minuten de sluis opgeroepen en er moest drie
maal de zaak gereset worden eer de sluis normaal ging werken.(Je merkt dat aan
het abnormaal aan en uit gaan van de rode lichten)Uiteindelijk waren we boven en stelden we
vast dat aan de kade waar normaal jachten kunnen liggen natuurlijk weer een
Engelse hotelboot lag.Voor deze boot
lag ook alles vol.We zijn dan maar in
het hoekje net boven de sluis gaan liggen.De Elise kwam een schutting later ook aan en die moesten aan de overkant
gaan liggen.Na het aanleggen eerst
gegeten dan wat kuiswerk en administratie gedaan terwijl Annie even het stad in
ging. Bij het ophalen van de auto reden
we van Chalons via het jaagpad tot Recy waar we een mooie tuin vonden die de
historie van het dorpje uitbeeldde.In
de bloemperkjes van het park zijn overal fotos verwerkt van hoe het vroeger
was.Verder reden we langs Juvigny.Hier is een vakantiepark aan één van de oude
zand/grindgroeven in de buurt.
Propeller. Cockpit van een jaguar.Mensen van bij ons, hier gesneuveld. Een tractor Fordson.
Verder hebben ze hier een kasteel en een mooie oude kerk.
Meestal zijn de kerken hier niet open maar deze is open tijdens de dag. We zijn
hier dan ook nog eens gaan neuzen. Mooie glas in lood ramen, een mooi en voor
zo een kerkje een groot orgel en een knappe preekstoel.Dan reden we verder naar Vraux waar we toch
nog het museum van het oorlogsvliegveld van Vraux vonden.
De voorbije jaren dat we hier waren was het nooit open
wanneer we hier waren maar nu zaterdag en zondag wel.Het is een klein maar heel goed uitgerust
museum waar toen wij er arriveerden juist een geleid bezoek bezig was.We hebben het even gevolgd maar ons Frans is
niet zo geweldig.Ik kon nog volgen maar
voor Annie was het niet zo interessant.We hebben het museum dan maar zelf doorgelopen.
We vonden er nog documenten van twee mannen uit Gellik
(tegen Zutendaal en Lanaken).Er staan
enkel stukken van vliegtuigen en onderdelen die terug gevonden werden na de
oorlog, enkele wrakstukken, veel documenten, kaarten, oude legerradios
enz.Na het museumbezoek fietsten we
verder naar Condé-sur-Marne waar de de auto hadden staan.
Vanavond gaan we uit eten.We belandden in restaurant Les Sermants. De naam van het restaurant zou afgeleid zijn
van de naam van de inwoners van het dorp Sermange. (waar die stad juist lag ben
ik via Route 66 te weten gekomen ligt boven Dôle.) We namen het menu van de
dag: voorgerecht - Salade avec terrine de lapin, hoofdgerecht Pavé de
Charolais grille avec sauce Poivre verte, dessert - Crumble avec Rubarbre et
fraises.Het was in elk geval lekker.
We vertrokken na het ontbijt als derde boot richting Condé.
Gezien ik verwachtte dat de spits die gisterenavond nog net op tijd door sluis
Sillery kwam als eerste door de sluizen en de tunnel zou gaan en de twee andere
boten al een tijdje door waren moesten wij ons niet haasten. We gingen eerst
door de sluizen S14-LEsperance, S15-Beaumont en S16-Wez voor we aan het
Souterain van Mont-de-Billy kwamen.Net
na die laatste sluis kruisten we de Kendal (B) uit Zutendaal.In een praatje over de vhf-radio vernam ik
dat zij ongeveer 40 minuten doen door de tunnel.De schipper deelde ook mee dat wij ons zeker
niet moesten haasten gezien er nog één jacht voor de tunnel lag te wachten en
dat er eerst nog een geladen spits door de tunnel kwam.
Zicht op champagnedorp Vezeray. Hier groeit de champagne.
Aan de tunnel aangekomen bleek het een Nederlandse boot te
zijn.Later vernam ik van de schipper dat
het een 111 jaar oude Duits havensleepbootje is. Gezien wij moesten wachten op
groen licht hebben wij dan maar een boterham gegeten.De schipper van deze boot zei me dat wij maar
eerst moesten varen gezien zijn motor (Daf 656) nogal wat rookte en dat wij
daar achter hem last van gingen hebben.Even later kwam de schipperse dan zeggen dat zij vorig jaar met twee
achter mekaar de tunnel in gevaren waren en toen dubbel rood kregen.Ik heb haar dan gezegd dat zij maar eerst
moesten varen en dat wij onze beurt wel zouden afwachten.Toen de spits Feeling (F) de tunnel uit was
kregen we groen en buren vertrokken.Ik
had verwacht dat het licht no op rood zou springen maar het bleef groen en toen
de andere boot enkele honderden meters in de tunnel was en het nog steeds groen
licht was hebben wij onze stoute schoenen aangetrokken en zijn er achterna
gegaan.Toen wij bijna met de hele
scheepslengte in de tunnel waren sprong het licht op rood.
Elke dag vlinders !Tunnel Mont
de Billy.111 jaar oud !Zonder woorden. Station Sillery.
Aan het einde van de tunnel (lengte 2302 meter), na 20
minuten varen, waren we er door en lag er een afgemeerd jacht te wachten. Het
licht stond voor hem nog steeds op rood en toen wij tien meter uit de tunnel
waren zag ik het licht voor hem op groen springen.We hebben dus niets verkeerd gedaan en mag je
wel degelijk met meerdere schepen achter mekaar door de tunnel varen.Na de tunnel volgden nog de sluizen
S17-Vaudemagne, S18-Champ Bon Garçon, S19-Longues Raies, S20-St Martin,
S21-Fosse Rodé, S22-Isse, S23-Coupé en S24-Condé.Aan de laatste drie sluizen hadden we de pech
dat we achter een geladen spits, die van gisteren avond, kwamen te varen.Hij had heel wat tijd nodig om in en uit elke
sluis te geraken. Aan de derde laatste sluis besloten we dan maar een kwartier
in de sluis te blijven liggen om hem wat vooruit te laten lopen zodat we niet
steeds voor de volgende sluis moesten blijven dobberen.Aan de laatste sluis zagen we hem net buiten
varen toen wij arriveerden.Uiteindelijk
meerden we in Condé aan.
Deze avond ben ik alleen de auto in Vaudemagne gaan
ophalen.Op mijn rit vond ik een
wegwijzer van de Route St Jaques de Compostella daar waar die het Canal e
lAisne à la Marne kruist.Tevens vond
ik het voedingskanaaltje voor het bovenste pand (met de tunnel) van het kanaal
dat vertrekt in Condé.Het is een
overwelfd kanaaltje, zeg maar een soort rioolbuis van 2 meter diameter maar dan
in baksteen gemetseld, waar water door loopt dat uit de Marne in Condé wordt
opgepompt en via natuurlijk verval naar het bovenpand stroomt. Het waren
indertijd (1866) toch geen dommeriken hoor.
We zijn deze morgen na het ontbijt de auto gaan verder
zetten naar Vaudemagne.Op de terugweg
moesten we een stuk over de D944 en dat was niet echt een pretje.Het is een heel drukke baan, veel
vrachtwagens, geen fietspad, alleen een smal strookje naast de witte
stippelijn. Je moest er naast mekaar gaan rijden om het verkeer te dwingen af
te remmen anders raazden ze op een halve meter aan minstens 90 km/uur
voorbij.De eerstvolgende plaats waar we
konden, ter hoogte van Les Petites Loges, verlieten we deze weg en reden
richting Sept Saulx.Naast deze weg ligt
weer een groot Frans militair kerkhof. Van hieruit volgden we de vallei van de
Vesle langs Val-de-Vesle, Wez naar Prunay en zo naar Sillery.Onderweg zagen we in bijna elk dorp een
Champagnehuis.
Kerkhof Sept Saulx.Val de Vesle.Champagnehuis te Wez.Station Sillery.
De dorpjes zijn hier ook veel mooier, meer groen en
parkjes met bankjes.In de buurt van de
dorpen liggen ook grote ommuurde landgoederen of herenboerderijen.Net voor we in Sillery aan het stationnetje
arriveerden steeg op het nabij gelegen klein vliegveldje een sportvliegtuig
op.
Namiddag is hier niet veel meer gebeurd dan de inwendige
en de uitwendige mens nat houden.Broeierig heet.Iedereen is onder
de bomen gevlucht, daar is het nog draaglijk.Later op de avond begon het te waaien en ik denk dat er onweer op komst
is.
Gezien er hier geen bakker open is moeten we niet naar de
bakker vandaag.Na het ontbijt
vertrokken naar Sillery.Eerst een
viertal kilometer tot Reims, vervolgens de sluizen S10-Flechembault, S11-Château
deau, S12-Huon en S13-Sillery door voor we in de jachthaven van Sillery
arriveerden.Onderweg passeerden we het
industrieterrein van Reims.Hier werden
nog enkele schepen gelost dewelke rollen staalplaat vervoerden.
Rollen lossen.De oude magazijnen.Een duiventoren.De restaurantboot.
Verderop lagen nog enkele schepen te wachten om geladen en
of gelost te worden.Vroeger, toen nog
veel meer per schip vervoerd werd moet het hier een drukke bedoening geweest
zijn.Langs het kanaal loopt nu een mooi
geasfalteerd fietspad en overal zijn nieuwe informatieborden, nieuwe wegwijzers
en nieuw straatmeubilair geplaatst.Deze
avond zullen we zeker langs het fietspad terug rijden naar Courcy, het gaat dan
bijna helemaal in de schaduw liggen, geen luxe in deze hitte.In de jachthaven van Sillery is er
elektriciteit en water en een heel goede en gratis internetvebinding. Kunnen
we eindelijk de blog eens bijwerken want dat ging de voorbije dagen niet zo
goed. Deze namiddag hebben we nog eens de lichte was gedaan en Annie is met de
witte was naar de Intermarché hier vlak bij gegaan, daar staat namelijk een
wascontainer.
Deze avond zijn we met de fiets over het nieuwe fietspad
dat de verbinding van de Aisne met de Marne zou moeten zijn.Van in Reims tot in Sillery zagen we tijdens
het varen dat er een nieuw pad gelegd was op het jaagpad daar waar wij enkele
jaren geleden nog over een karspoor hadden gereden.Wein
de avond vertrokken klokslag 19:00 uur toen het een beetje draaglijker van
temperatuur geworden was, ttz het was maar 30° meer !Het fietspad ligt voor een groot gedeelte
onder bomen. Onderweg zijn we natuurlijk meerdere malen moeten stoppen om onze
droge keel te smeren. Voorbij Reims, na het industrieterrein aan de noordzijde
stopte het geasfalteerde fietspad en ging over in een pad met
dolomietbedekking. Nog wat verder werd het een heel mal pad (+- 30 cm breed)
zodat we achter mekaar moesten.Het pad
werd achter met plaatse nog smaller, we konden nog net rijden. De laatste 5 km
langs het kanaal moesten we zo afleggen tot we aan de brug van Courcy
kwamen.Daar ligt terug een asfaltpad
van 3 meter breed tot aan het einde van dit kanaal aan de Aisne.Ik denk dat het stuk tussen Reims en Courcy
voor een van de volgende jaren gaat zijn, vermoedelijk moeten ze de dijken van
het kanaal hier eerst nog bijwerken.De
dijken zijn hier namelijk met plaatsen tot 2 meter uitgespoeld.We waren net te 21:00 uur terug aan de
auto.Na 22 km en deze temperaturen is
dat een goede tijd.Met de auto reden we
terug via Reims en namen ons avondeten onderweg op.We hebben dat op de Franse manier genuttigd,
in Aissy in een mooi parkje met picknicktafels.Na terugkomst op de boot was het daar nog heet binnen, maar met de grote
ventilator die we in de venster zetten zodat hij de frisse avondlucht kan binnen
blazen gaat die wel snel zakken.
Dag 44 - Dinsdag 20-06-2017 â Variscourt - Courcy
Deze morgen met de auto vijf kilometer verder naar de
bakker.Alle bakkers zijn hier ofwel op
maandag ofwel op woensdag dicht.Ge kunt
het al raden zeker, deze hier is voor de verandering eens op dinsdag dicht.Gelukkig is hier een Carrefourtje maar dat is
pas op 08:45 uur open dus wordt het hier een dik half uur wachten.Ondertussen hier eens rond gewandeld en
enkele fotos genomen.
Toen de Carrefour open was raprap naar binnen en naar
buiten en terugnaar de boot.Daar waren er al enkelen ongerust dat ik zo
lang weg bleef.Tijdens ontbijt vertrok
de Adventure.Die gaan enkele kilometers
verderop in Berry au Bac rechtdoor richting Aisne en Oise en zo naar de Seine
en naar Parijs.
Aisne in Guignycourt. Sluis Fontaines.Papaverbollen ?In Courcy
Na het ontbijt de auto aan de kerk in Variscourt gaan
plaatsen dan komen we die vanavond ophalen. We vertrokken dus met de boot en
moeten eerst nog sluis S2 Condé doen en enkele Kilometers verder links het
Canal de lAisne à la Marne opdraaien.
Op dat
kanaal hebben we de sluizen S1-Berry, S2-Moulin de Sapigneul, S3-Sapigneul,
S4-Alger en S5-Gaudart.Dan komen we in
Loivre waar we weten dat er een kade is maar toen we daar kwamen lagen er twee
oude verbouwde vrachtschepen.De ene
herkenden we van een vorige reis maar de tweede was een nieuwe.Die heeft dus dat plaatsje hier ook weeral
ingenomen, er blijven er hier blijkbaar ook niet veel meer over voor passanten.
Courcy.De oude Verrerie.
Dan gingen we maar verder door de sluizen S6-Loivre,
S7-Fontaines, S8-Noue-Gouzaine (de sluis waar we vorige reis een rondje
draaiden door de sterke zijinstroom van water voor we met een tweede poging
binnen konden) en S9-Courcy.Boven deze
sluis staat ook een kade aangegeven.Net
voor we aan die sluis kwamen zagen we er nog een vrachtschip uitvaren eer het
onze beurt was.Te 13:55 uur lagen we
vast net boven de sluis samen met een vrachtschip en een aan de paraplutjes op
het dek te zien een soort hotelboot.Na
het aanleggen nog een fris badje genomen en dan effe niksen.
Dag 43 - Maandag 19-06-2017 â Asfeld â Variscourt
Na het ontbijt hebben we eerst weer de auto gaan verder
zetten tot in Variscourt.Daar lagen de
Zeester (NL) en de Adventure(NL) nog.De
Zeester ging net los maken en verder varen. Die gaan we dit jaar normaal niet
meer terug zien gezien zij de Aisne verder af gingen en langs Parijs zouden
terug keren.Wij varen morgen het Canal
Aisne Marne op richting Reims.De
terugrit per fiets bracht ons van Variscourt langs de suikerfabriek naar
Guignycourt.Hier reden we naar het oude
spoorlijntje waar nu een mooi pad over loopt langs Menneville tot in
Neuchatel-sur-Aisne.Hier staken we de
Aisne en het Canal latéral à lAisne terug over naar Brienne-sur-Aisne.
Bij de ligplaats Variscourt.Gemeentehuis en kerk Guignicourt.
Van hieruit moesten we natuurlijk over een lange steile
helling richting Vieux-les-Aqsfeld en van daaruit naar Asfeld.Het was een rit van 18 km.Spijtig hadden we het fototoestel niet bij, althans
dat dacht Annie, maar later bleek het toch onderin de handtas te zitten. We
wilden bij aankomst aan de boot onmiddellijk vertrekken gezien we boten
verwachtten die van Rethel kwamen, het was zo wat het uur dat die hier gingen
arriveren als ze om 09:00 uur de eerste sluis hadden genomen.En inderdaad, we waren nog niet helemaal
klaar of daar was de eerste al en die ging door.Een komt nooit alleen dus we maakten wat we
er achteraan gingen.We kwamen samen
door de twee sluizen van vandaag namelijk S14-Vieux-les-Asfeld en later
S1-Pignycourt.( De nummering begint hier terug van af sluis 1 gezien we nu op
het Canal latéral à lAisne zitten en stroomafwaarts varen.Toen we in Variscourt arriveerden lag daar
alleen nog de Adventure.De ander boot
voor ons ging hier achter liggen en wij ervoor.Het is hier een mooie ligplaats waar en vijftal boten kunnen liggen, er
staan enkele picknickbanken en tafels en er is een waterkraantje maar daar komt
geen water meer uit.
Na het ontbijt zijn we stipt te 09:00 uur vertrokken.Een Nederlands jacht was tien minuten eerder
vertrokken.Aan sluis S10-Acy-Romance
was dit jacht net aan het zakken toen wij er arriveerden.
Het was druk vandaag.Ligplaats
Asfeld.Mooie kerk Asfeld.
Achter ons zouden de twee Duitse jachten vertrekken maar
die waren nog niet in zicht dus konden wij weer lekker alleen in de sluis.Enkele kilometers verder, aan sluis
S11-Nanteuil, hetzelfde scenario. Een uur later enacht kilometer verder arriveerden we aan
sluis S12-Pargny.
Hier kwam het vrachtschip Aquarius (F) net naar boven toen
wij aan de draaistang draaiden. Ben ik vergeten te zeggen: bij het verlaten van
de sluizentrap in Semuy moet je de afstandsbediening die je in Givet krijgt
inleveren.Verderop werken alle sluizen
door middel van een schakelaar die aan een draad hangt die over het kanaal
gespannen is, en die schakelaar is voorzien van een stang waar je moet aan
draaien om de sluis in werking te zetten.Dus in deze sluis kwam het net goed uit dat we mekaar hier kruisten.Toen wij beneden de sluis kwamen kwam er nog
net een jacht aan de sluis aan, dus die treft het ook.Dan verder naar sluis S13-Asfeld.Hier lag ook weer een jacht in die bijna
boven was en toen wij later beneden waren lagen er nog twee jachten te
wachten.Gisteren lag het in Asfeld vol
toen wij de auto naar hier brachten.Hopelijk zijn de drie die wij nu tegen kwamen diegene de daar vertrokken
zijn.Toen we aan de kade in Asfeld aan
kwamen lag daar nog een jacht, dus konden we weer een plaatsje kiezen.Na het aanmeren hebben we gegeten en dan
siesta gehouden.Het is weer bakken
vandaag !
Tijdens de siesta arriveerden de twee Duitse jachten, een
ervan meerde hier aan en de andere trok verder.Gisteren lag hier ook een tot woning verbouwd vrachtschip met de boeg
richting Rethel, maar waar die gebleven is weet ik niet.Wij zijn hem niet tegen gekomen dus moet hij
terug gedraaid zijn.
We gaan hier vandaar blijven liggen en de auto al verder
zetten naar Asfeld.Deze voormiddag zijn
er drie boten vertrokken en zijn er al twee gearriveerd.De Nederlandse boot die gisteren achter ons
was is vanmorgen terug gedraaid.Ik
hoorde van de buurman voor ons dat die mensen onderweg een panne hadden gehad
en dachten dat ze een lek hadden.Elke
morgen had er water in de boot gestaan.Uiteindelijk bleek dat er een lek was aan de drinkwaterpomp.Blijkbaar hadden ze de pomp niet horen
aanslaan of hadden ze daar geen gedacht op gehad.Zij wilden normaal naar de Moezel gaan maar
waren wegens de stremming hogerop op de Maas naar het Canal des Ardennes gekomen.
Namiddag de fietsrit van Asfeld via Aire,
Blanzy-la-Salonnaise, La Villette, Taizy, Nanteuil-sur-Aisne, Acy-Romance terug
naar Rethel van 23 km.Na het avondeten
nog een wandeling gemaakt naar de Belvedère, het hoogste punt in Rethel.
Welke plant ?Nesten van oeverzwaluwen ?Nanteuil. Mooie
kalveren.
Daar bovenop staat nog een kleine stalen uitkijktoren van
waaruit je een mooi 360° panorama zou hebben over de stad en de wijde
omgeving.Alleen jammer dat er niet
gesnoeid wordt, de bomen en struiken komen op verschillende plaatsen boven de
uitkijktoren uit waardoor het zichtop
enkele stukken belemmerd wordt.De
aanwezigheid van enkele blokken met, vermoedelijk, sociale appartementen in de onmiddellijke omgeving
doet niet veel goeds aan de omgeving en het bergje waarop de uitkijktoren
staat.Langs de trappen stonden om de
tien meter rustbankjes ( de rustbankjes zijn verdwenen maar de poten staan er
nog!) maar je kan er niet meer op gaan zitten.De uitkijktoren zelf heeft dringend een onderhoudsbeurt nodig en boven
zijn de infomatietafels die op de vier zijden hebben gestaan verdwenen. Het
verval gaat in. Van hieruit gingen we richting station waar we in Hotel
Restaurant - Brasserie Ayala, genoemd naar het champagnehuis Château Ayala iet
zijn gaan drinken. De verbruikszaal, het restaurantgedeelte, de gangen en de
toiletten zijn behangen met papier met afdrukken van oude aandelen en
obligaties van het champagnehuis. Als dat allemaal echte documenten waren geweest
hangt hier voor enkele tientallen miljoenen oude Frtanse Franken tegen de
muur.Na het drankje zijn we dan via de
Aisne-oever terug naar de kade gegaan.Onderweg op de rotonde aan de brug over de Aisne was een controle van de
Gendarmerie aan de gang. Er was voor het ogenblik weinig verkeer en ik wou
efkes met de mannen gaan babbelen maar Annie had dat niet zo graag en we zijn
dan maar door gegaan.
Dag 40 - Vrijdag 16-06-2017 â Attigny â Rethel
Er staan vandaag 4 sluizen over een afstand van 18 km op
het programma. Tijdens het ontbijt vertrokken al drie boten. Na het ontbijt is
Annie nog naar de bakker geweest terwijl ik alles klaar maakte om te vertrekken
en de watertank nog bijgevuld heb.De
buurman vroeg om onze slang te mogen gebruiken dan moest hij de zijne niet
uithalen.Achteraf gezien geen goed idee
gezien we een kwartier hebben moeten wachten eer hij klaar was en wij dan al
door de eerste sluis zouden zijn.We
hebben dan de sluizen S6-Givry, S7-Seuil, S8-Thugny en S9-Biermes dan maar
samen gedaan.
Sluishuisje Biermes. Wrakje.Papierfabriek.Bibliotheek Rethel.Brug in het park.
Na de eerste sluis zagen we dat er nog een boot achterop
kwam die ons steeds inhaalde net voor we aan de volgende sluis waren.Met drie schutten was niet iets te veel en
daarom moest hij toch telkens even wachten.Iets na de middag arriveerden we in Rehtel waar al acht boten lagen. We
moesten één piket slaan gezien de bolders te ver uit mekaar stonden en de
kabels waren net lang genoeg om aan de stekker van de elektriciteit te kunnen. Na
de boterham nog wat was gedraaid terwijl ik het reisverslag bijwerkte enAnnie de afwas deed en nadien de stad in
ging.
Na het avondeten nog een klein fietstochtje gemaakt door
de stad en het park.Het fietstochtje is
weer wat groter uitgevallen dan gepland.Ik had ergens een bord zien staan met een plan van de in 1991
uitgewerkte Sentier nature die langs het kanaal zou passeren en zo in een
grote bocht langs de rivier de Aisne terug naar Rethel zou lopen.
Kunst in het park.Langs het paadje.Kade
Rethel.
We besloten dit pad te volgen.Aanvankelijk was het een mooi asfaltpad maar
plots stopte dat aan een poort aan een woning en langs de muur en de poort liep
een smal pad verder.We volgden dat en
de begroeiing langs het pad werd steeds dichter tot het pad helemaal door de
begroeiing omvat werd.Het pad liep over
de steile oever van de rivier en uiteindelijk kwamen we aan de sluis van
Biermes uit.Hier stond een wegwijzer
met de tekst Sentier nature die ons nog verder stuurde.Na ongeveer twee kilometer besloten we dan
toch maar terug te keren tot de sluis van Biermes en langs het kanaal terug te
rijden?.Uiteindelijk denk ik dat we
vanavond nog een tiental kilometer gefietst hebben.We hebben er toch een dik anderhalf uur over
gedaan en we kwamen te 21:50 uur kwamen we terug aan de boot.
Dag 39 - Donderdag 15-06-2017 â Neuville-Day - Attigny
Weer stralend weer vanmorgen.Goed geslapen maar toch op 07:30 uur wakker
geworden. Vandaag varen we tot Attigny dat is op het canal des Ardennes, naast
de rivier de Aisne.We moeten daarvoor
nog door 9 sluizen, S20-Neuville-Day, S21-Neuville-Day, S22-Neuville-Day,
S23-Neuville-Day, S24-Semuy, S25-Semuy, S26-Semuy, S27-Rilly-sur-Aisne en
S5-Attigny.Wij vertrokken als eerste
samen met de Adventure(NL) stipt om 09:00 uur toen de sluizen in gang gezet
werden.De Duitse platbodem die hier ook
lag kan er niet meer bij, de schipper wachtte ook liever dat hij alleen kon
schutten.Alle sluizen gingen zonder
mankeren dus ging het goed vooruit en een uur later hadden we er 6 gedaan, een
goed gemiddelde per uur lijkt mij. Net voor sluis S26 kreeg ik problemen met
het koelwater.Ze hebben hier gisteren
de graskanten gemaaid en het kanaal drijft vol gras.Zolang we varen geen probleem, dan krijgt het
gras de kans niet om aangezogen te worden maar in de sluizen draait de motor
terwijl er geen stroming is en dan gaat het gras de inlaat in.
Semuy aan de Aisne. Stationnetje Rilly/Aisne. Langs de
spoorlijn. Panorama Vonckq. Attigny.
In sluis S26 de Adventure laten voorgaan zodat hij voor
ons de sluis uit kan en niet moet wachten terwijl ik in de sluis de reparatie
doe.Het gras zat weer potvast in de
aanvoerpijp en ging alleen los door de pompaansluitingen de wisselen en de
motor het werk te laten doen.Meestal is
het klaar door met ne straffe adem de buis door te blazen maar dat ging nu
niet. Toen dat probleem was opgelost kreeg ik weer een goede straal water uit
de controlepijp aan de zijkant en konden we verder.We konden nog net bij in de volgende sluis
die toegang geeft tot het kanaal na de kruising met de rivier de Aisne.Na deze sluis moesten we nog door de laatste
voor vandaag en arriveerden in Attigny.Aan de kade hier lag weer niemand.De Adventure die deze morgen zeiden dat ze tot Rethel gingen varen
legden daar ook vast maar dat was maar om te gaan winkelen en te eten. Een
uurtje later arriveerde de Duitse platbodem die deze morgen ook vertelde dat
hij naar Rethel ging varen en die legde zich ook achter ons vast.De Adventure is iets na de middag door
gevaren en later arriveerde de Zeester(NL), de Oude Jongen(NL) en nog later nog
twee Nederlandse jachten.Het ligt hier
nu weer goed vol.Toen wij namiddag de
auto gingen ophalen in Neuville-Day lag er daar niemand meer.Met de auto keerden we terug na eerst een
ommetje te hebben gemaakt naar Vonckq waar een prachtig panorama over de vallei
van de Aisne te bewonderen valt, via Roche, Attigny, Givry naar Ambly-Fleury
waar we de auto aan de mairie zetten en met de fiets terug naar Attigny reden.
Dag 38 - Woensdag 14-06-2017 â Le Cesne â Neuville-Day
Gisteren avond nog een terrasje aan Hotel - Restaurant Le
Charrue dor gedaan in de hoop er wifi te hebben maar dit is een hotel van de
oude stempel dus zonder wifi.Alles toch
maar klaar gemaakt om een van de dagen te verzenden en dan zien we wel.
Deze morgen waren we vroeg wakker, om O4:30 uur kwam de
vuilkar alles opruimen van de markt van gisteren avond.Dat ging gepaard met nogal wat lawaai zodus .
Niet wakker geworden van een koekoek hier! Te 08:30 uur wilden we vertrekken
voordat die grote die hier gisteren avond voor ons komen liggen is gaat
vertrekken.Bij de controle van het
oliepeil stelde ik vast dat dat weer hoger als normaal stond dus zal er weer
water in de cylinderkop staan. De motor met een sleutel op de krukas enkele
malen rond gedraaid en om het water langs de uitlaat weg te krijgen en daarna
startte de motor weer.Ik weet nog
altijd niet langs waar dat water in de cylinderkop geraakt!Was het misschien dat ik vergeten was de koelwaterkraan
onmiddellijk dicht te draaien, ik weet het niet.
Waterval in sluis.Enkele van
de sluizentrap.Ligplaats
Neuville-Day.
We konden dan toch vertrekken en maar goed ook want toen
we bijna aan sluis 1 van de 19 die we vandaag moeten doen (de sluizentrap van
Montgon 19 sluizen op een afstand van 6 km)waren zagen we die grote achter
ons aan komen.Gezien de sluizen hier
pas vanaf 09:00 uur werken moesten we nog 5 minuten wachten en toen was hij al
bij ons.Wanneer wij in de sluis lagen
riep ik iemand die vooraan op de boot stond toe met de vraag hoe lang die boot
was.Gezien ik als antwoord kreeg: 25
meter, besloot ik dat hij er dan niet meer bij kon gezien de sluizen 39 meter
lang zijn, en zette ik de sluis in werking.Enkele ogenblikken later riep die man mij toe dat die boot maar 17 meter
lang was maar dat was te laat, de deuren gingen al dicht.Hij zal dan tien minuten moeten wachten en de
volgende schutting moeten nemen.We
gingen dus vandaag helemaal alleen door de 19 sluizen tot Neuville-Day.Voor sluis 7 moesten we een keer bellen omdat
de deuren niet open gingen maar voor de rest ging alles super vlot.
Terwijl wij na aankomst zaten te eten kwam die grote
Nederlander aangevaren en hij ging verder bergaf.We liggen dus voorlopig hier alleen.
Gisteren
avond toen het begon donker te worden werden we vergast op eenschouwspel met twee uilen.Eerst zat er eentje op de elektriciteitspaal
langs de weg aan de overkant van de sluis.Even later dook er een tweede op die zich op de hoek van de dakgoot van
die woning zette.Die laatste vloog
enkele malen van de dakgoot naar het gazon voor de woning, pikte daar iets op
en vloog terug naar de dakgoot. Er zaten hier gisterenavond veel motten en
vliegende kevers.Ik denk dat die daar
telkens eentje te pakken had.Na een keer
of vier vloog hij iets verder achter het bedieningshokje van de sluis en kwam
dan terug.Dit herhaalde zich ook enkele
malen en toen vlogen ze beide verder weg.Toen het zo goed als donker was en ik eens terug buiten ging kijken
vlogen ze allebei in de buurt rond.
Deze
morgen om 05:20 uur werd ik wakker van een koekoek die vlakbij zat te
roepen.Het geluid was zo intens dat die
heel kort bij moet zijn geweest.
De
uil van Malmy. Kerkje Sauville.Picknick in La Cassine.De ruine
van Château Madame Camion.
Dat
duurde een tijdje en toen stopte het.Twee uurtjes later was hij opnieuw paraat en zweeg hij niet meer tot het
verkeer op gang kwam.
Gezien
het vandaag weer heet zal worden zullen we eerst de auto in Le Chesne gaan zetten
en dan terug fietsen om de boot op te halen.Het is in de voormiddag beter om te fietsten als het zo heet is. We
fietsten van Le Chesne richting Tannay tot aan het kanaal.Hier hadden we deze morgen een geasfalteerd
fietspad op de kanaaldijk gezien maar dat bleek maar een kilometer of twee door
te lopen en toen werd het een graspad.Aan de brug van de weg tussen Sauville en Tannay reden wij van het
jaagpad af en volgden de gewone weg die zich over de heuvels en dalen slingerde
tot in Sauville.Hier staat een raar
kerkje. Van hieruit fietsten we naar La Cassine. Onderweg reden we kilometers
lang door een groot woud.Het zijn hier
bijna allemaal loofbomen.In La Cassinne
staat een ruine van het kasteel van Madame Camion.Het moet, te zien op oude tekeningen en
fotos die hier hangen, vroeger een imposant kasteel geweest zijn voor die
streek. Op het kasteeldomein staat nog altijd een zeer grote
stellingtribune.Deze stond er enkele
jaren geleden ook al.Op het domein
worden openlucht voorstellingen en binnen enkele weken ook een concert
gehouden.We fietsten verder richting
Vendresse en passeerden door Ambly en kwamen later aan in Malmy.
Papaverveld.Romaans kerkje van Malmy.
Na
het middageten vertrokken we te 12:10 uur en net toen we los gooiden hoorden we
aan het sluisgebouwtje de oliedrukpomp aanslaan. Na enkele ogenblikken werd het
sein achter ons rood-groen.Er was
echter noch voor noch achter de sluis een boot te zien. En weer enkele seconden
later sprong het sein op dubbel rood. Raar, gisteren toen wij hier om 12:10 uur
voor de sluis arriveerde was dat net hetzelfde.Ik dank dat hier in de programmatie van het systeem ergens een tijdfout
geslopen is die steeds op 12:10 uur naar boven komt.Gelukkig moesten wij nu de andere richting
uit. Aan sluis S2-La Cassine lagen een Nederlands jacht en een Australiër met
thuishaven Sydney.Hier herhaalde zich
hetzelfde als aan de andere sluis dus moesten wij weer bellen en een kwartier
wachten. Eenmaal hierdoor richting laatste sluis bergop , sluis
S1-Sauville.Weer van datte, weer
hetzelfde tafereel.Eerst bellen en dan
maar liefst 40 minuten wachten op hulp!Het zit vandaag niet mee, heeft het er iets te maken dat het vandaag de
13e is ? Uiteindelijk kwamen we aan de kade van Le Chesne aan en
hadden rechts achter de Bambino (Fr) nog een plaatsje.
Deze
morgen voor niets naar de bakker gelopen, bakker op maandag dicht, het zullen
cracottes worden voor het ontbijt.Na
het ontbijt nog een waterbus voor de koffie gevuld en alles klaar gemaakt om te
vertrekken. Twee boten zijn al vertrokken en de ene grote die hier gisteren lag
toen wij arriveerden maakte zich ook klaar om te vertrekken.Omdat we die graag voor zouden blijven aan de
sluizen vandaag snel los gemaakt en vertrokken.We moeten nog sluis S40-Dom le Mesnil doen en dan beginnen we aan het
Canal des Ardennes met voor vandaag de sluizen S7-Meuse, S6-Pobnt a Bar, En S5-St
Aignan.We willen tot net voor de tunnel
varen tot aan de picnickplaats aan de kom tussen deze sluis, sluis S4-St Aignan
en de tunnel van St Aignan.Gezien we
alleen varen hebben we de sluizen voor ons alleen.Aan S5-St Aignan kwam net een Nederlands
jacht naar onder en toen wij daar boven kwamen kwam er nog eentje uit de
tunnel.Het kwam ons goed uit vandaag. Aan de picknickplaats waren echter geen
bolders voorzien.
Paddestoelenboom.
Tunnel St Aignan.Ligplaats Malmy. 12e eeuws kerkje Malmy. Château
Rocanje.
We
hadden er wel gezien net voor sluis S5-St Aignan maar we wilden niet omdraaien
en zijn dan maar door de tunnel verder gevaren.Het is een korte tunnel van ongeveer 200 meter, je kan er zonder licht
gewoon door varen.De tunnel snijdt een
grote bocht die de rivier de Bar maakt af.Dan wilden we boven sluis S3-Malmy gaan liggen.Hier is een lange graskade waar een viertal
bolders staan aan een laad en losplaats.Hier hebben we al eens gelegen en het was er goed en stil snachts. Aan
deze sluis hadden we net om 12:00 uur een panne.De sluis liep leeg, het licht sprong op rood-groen
en dan op rood alleen. De deur ging niet open en we hebben dan ook nog eens
mogen bellen.Na de reparatie lagen we
te 12:50 uur boven de sluis aan de kade met een lijn om een dikke bolder een
andere aan een rotsblok vaneen ton of 3
en nog twee lijnen aan een piket.
Na
het eten begonnen we aan onze fietstocht.Door Malmy (vier huizen, een boerderij en een oud kerkje) naar Omnicourt
(iets groter) dan bergop tot boven op de berg waar de tunnel doorheen loopt
nast St Aignan.Hier de brug over de sluis
over en een grindweg langs de boszoom gevolgd tot de boerderij Beauregard.
Verder naar Hannogne St Martin en naar Pont a Bar.Van hieruit volgden we de Voie Verte terug
langs Dom-le-Mesnil, Frize, Nouvion/Meuse en dan naar Lumes.
Vanmorgen
had ik gezien dat de weg afgesloten werd ter hoogte van de bakker.Nu bleek dat er een door zwaarbewapende
Gendarmen en Politie een afgebakende zone met zwarte schermen was gemaakt van
een gedeelte van de straat.Hier wordt
vermoedelijke een wedersamenstelling van een misdaad, of een zwaar crimineel
onderzoek gehouden.Niemand kwam erdoor
en wij moesten dan ook omrijden.
Onderweg
hadden wij een sms gekregen van Guy en Irene van de Adagio, een van de boten
waar we vorig jaar 3 weken in Mouzon hadden gelegen, dat zij terug in Mouzon
lagen.Die hebben we deze morgen dan in
Pont a Bar net gemisttoen wij op en zij
van het Canal des Ardennes kwamen !We zijn
dan na het winkelen maar met de auto naar daar gereden om hen nog eens te zien
.Na het bezoek met de auto terug naar
Malmy, gegeten en toen was het weeral bijna tijd om te gaan maffen.
Dag 35 - Zondag 11-06-2017 â Joigny/Meuse _ Lumes
Goed
geslapen, niet te veel last gehad van het groepje jeugd dat in de buurt van de
steiger een feestje met barbecue hield.Deze morgen wakker geworden om 08:00 uur.Op weg naar de bakker kwam ik de mobiele
bakker tegen dus hoefde ik niet verder te gaan.Na het ontbijt en een kleine opruimronde vertrokken we.We hadden dadelijk sluis S44-Joigny.Hier lag net een jacht om naar onder geschut
te worden, de deuren bovenaan gingen net dicht dus dat gaat niet lang duren
hier.
Sluis
Joigny/Meuse. Kunst aan de sluis. Brug
over sluis Montcy.Sluis Mézières.
Hierna
volgde op een dik uur sluis S43-Montcy.Deze werkte in tegenstelling met vorig jaar toen we hier in een stortbui
aankwamen en de sluis weigerde open te gaan, perfect.Toen wij boven waren lagen hier twee jachten
te wachten in tegengestelde richting.Vervolgens volgde sluis S42-Mezières en daarna nog S41-Romery.Hierna was het nog enkele kilometer tot de
steiger in Lumes.Gisteren lag het hier
vol, hopelijk zijn er een paar vertrokken.We hadden nog voldoende plaats helemaal aan het eind zodat we rustig
lagen en toch de fietsen nog kunnen afzetten.We lagen vast om 12:45 uur.Na
het aanleggen gegeten en daarna platte rust genomen.
Stralend
weer vanmorgen met tussen de heuveltoppen hier en daar nog een nevelsliert.
Enkele vroege vertrekkers zijn al weg en tijdens het ontbijt vertrekt ook de
Tula (B) terug richting België. De schipper is een ex-militair die vroeger bij
leger in Duitsland gestationeerd was en de filmproducties voor de Vox
maakte.Zij waren van plan naar
Straatsburg te varen maar om reden dat er tussen sluis 1-Troussey en sluis 15
een stremming was wegens te weinig debiet op de Maas om te schutten en zij
normaal daar de boot enkele weken wilden laten liggen, gaan zij terug varen en
via Maastricht terug naar huis.De
baguette van gisteren werd ververst in onze oven en na het ontbijt vertrokken
we richting Joighy/Meuse.We moeten
vandaag dan ook maar door één sluis namelijk S45-Lévresy. Een uurtje later
arriveerden we daar en hadden de steiger voor ons alleen. De laatste dagen was
het tussen Fumay en hier heel druk met bijna alle plaatsen in Laifour,
Monthermé, Château Regnault en Joigny/Meuse bezet.Ik denk dat dit komt door dat de Nederlanders
die een vignet vanaf juni hebben zorgen dat ze tegen dan in Waulsort liggen en
vanaf 1 juni allemaal gelijk doorkomen.
Les
4 fils dAimont.Château Regnault.Twee spitsen aan sluis Joigny.Steiger Joigny/Meuse.
Namiddag
weer ons dagelijks fietstochtje van Lumes terug naar Joigny.We hebben de auto in Lumes voor het
gemeentehuis gezet en zijn langs de Voie Verte terug gereden. Tussen sluis
Mezières en sluis Montcy kreeg ik een lekke band.Even voordien waren we over een strook
gereden waar nogal wat stukjes glas lagendus het verbaasde me niets.De
band werd geplakt maar de buitenband was zo ver afgesleten dat ik de buitenband
van vooraan achteraan gelegd heb en de afgesleten band vooraan. Vooraan lijdt
de band niet zo hard als achteraan dus zolang ik geen nieuwe vind zal het zo
moeten gebeuren.In Charleville hebben
we dan toch een fietsenmaker gevonden en onderweg aan een picknickbank heb ik
dan de banden gewisseld. Hopelijk komen we deze vakantie met die band
door.De fietspaden zijn hier meestal
uitgevoerd in grove asfalt of scherp grind dus dat is wel sletig.
Net
toen we aan sluis Joigny arriveerden kwam er nog een vrachtschip uit de sluis
en beneden de sluis lag er nog een te wachten.En de steiger lag vol, drie Nederlandse boten die we onderweg al een
paar keer gezien hadden. En wij hadden gedacht dat wij vannacht hier alleen
gingen liggen.De schippers kenden de
haven De Meerpaal en een ervan had enkele jaren geleden bij ons in De Blauwe
Reiger gelegen.