Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    23-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 - Vrijdag 23-06-2017 – Sillery – Condé-sur-Marne

    We vertrokken na het ontbijt als derde boot richting Condé. Gezien ik verwachtte dat de spits die gisterenavond nog net op tijd door sluis Sillery kwam als eerste door de sluizen en de tunnel zou gaan en de twee andere boten al een tijdje door waren moesten wij ons niet haasten. We gingen eerst door de sluizen S14-L’Esperance, S15-Beaumont en S16-Wez voor we aan het Souterain van Mont-de-Billy kwamen.  Net na die laatste sluis kruisten we de Kendal (B) uit Zutendaal.  In een praatje over de vhf-radio vernam ik dat zij ongeveer 40 minuten doen door de tunnel.  De schipper deelde ook mee dat wij ons zeker niet moesten haasten gezien er nog één jacht voor de tunnel lag te wachten en dat er eerst nog een geladen spits door de tunnel kwam. 


      

    Zicht op champagnedorp Vezeray.                    Hier groeit de champagne.


    Aan de tunnel aangekomen bleek het een Nederlandse boot te zijn.  Later vernam ik van de schipper dat het een 111 jaar oude Duits havensleepbootje is. Gezien wij moesten wachten op groen licht hebben wij dan maar een boterham gegeten.  De schipper van deze boot zei me dat wij maar eerst moesten varen gezien zijn motor (Daf 656) nogal wat rookte en dat wij daar achter hem last van gingen hebben.  Even later kwam de schipperse dan zeggen dat zij vorig jaar met twee achter mekaar de tunnel in gevaren waren en toen “dubbel rood” kregen.   Ik heb haar dan gezegd dat zij maar eerst moesten varen en dat wij onze beurt wel zouden afwachten.  Toen de spits Feeling (F) de tunnel uit was kregen we groen en buren vertrokken.  Ik had verwacht dat het licht no op rood zou springen maar het bleef groen en toen de andere boot enkele honderden meters in de tunnel was en het nog steeds groen licht was hebben wij onze stoute schoenen aangetrokken en zijn er achterna gegaan.  Toen wij bijna met de hele scheepslengte in de tunnel waren sprong het licht op rood.


              

    Elke dag vlinders !               Tunnel Mont de Billy.          111 jaar oud !                    Zonder woorden.               Station Sillery.


    Aan het einde van de tunnel (lengte 2302 meter), na 20 minuten varen, waren we er door en lag er een afgemeerd jacht te wachten. Het licht stond voor hem nog steeds op rood en toen wij tien meter uit de tunnel waren zag ik het licht voor hem op groen springen.  We hebben dus niets verkeerd gedaan en mag je wel degelijk met meerdere schepen achter mekaar door de tunnel varen.  Na de tunnel volgden nog de sluizen S17-Vaudemagne, S18-Champ Bon Garçon, S19-Longues Raies, S20-St Martin, S21-Fosse Rodé, S22-Isse, S23-Coupé en S24-Condé.  Aan de laatste drie sluizen hadden we de pech dat we achter een geladen spits, die van gisteren avond, kwamen te varen.  Hij had heel wat tijd nodig om in en uit elke sluis te geraken. Aan de derde laatste sluis besloten we dan maar een kwartier in de sluis te blijven liggen om hem wat vooruit te laten lopen zodat we niet steeds voor de volgende sluis moesten blijven dobberen.  Aan de laatste sluis zagen we hem net buiten varen toen wij arriveerden.  Uiteindelijk meerden we in Condé aan.

    Deze avond ben ik alleen de auto in Vaudemagne gaan ophalen.  Op mijn rit vond ik een wegwijzer van de Route St Jaques de Compostella daar waar die het Canal e l’Aisne à la Marne kruist.  Tevens vond ik het voedingskanaaltje voor het bovenste pand (met de tunnel) van het kanaal dat vertrekt in Condé.  Het is een overwelfd kanaaltje, zeg maar een soort rioolbuis van 2 meter diameter maar dan in baksteen gemetseld, waar water door loopt dat uit de Marne in Condé wordt opgepompt en via natuurlijk verval naar het bovenpand stroomt. Het waren indertijd (1866) toch geen dommeriken hoor.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    11              132            25           578         05:55     109:40      12                  839           2442,2




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs