Toen ik terug kwam van de bakker waar vandaag heel wat minder volk stond aan te schuiven dan gisteren, vertrok de Elise al richting Vitry-le-Francois. Even later vertrok de boot achter ons naar de sluis maar die had hij niet opgeroepen dus lag hij voor de sluis te dobberen. Ik ben dan maar rap eens op de sluis binnen gesprongen om te vragen de sluis klaar te zetten voor hem, anders konden wij ook niet weg gezien hij in onze weg lag. Toen hij vertrokken was zijn wij in tegengestelde richting vertrokken, de Elise achterna. Dit stuk van het kanaal is ook wat eentonig gezien hier aan twee kanten hoge bomen en dichte struiken staan zodat je niet over de dijken kan kijken. We passeerden sluis S8-Sarry, S7-St Germain en S6-La Chaussée. Ter hoogte van Omey staat een groot fabriek waar kalksteenproducten zoals bordkrijt gemaakt wordt. Verder enkele grote silos. Aanvankelijk wilden we in La Chaussée-sur-Marne gaan liggen maar gezien het nog vroeg was en hier helemaal niets te zien is besloten we verder te varen naar Solange. Op het pand tussen sluis S6-La Chaussée en sluis S5-Ablancourt wordt er momenteel gebaggerd. Toen we aan de baggerplaats arriveerden verplaatste een spits zich juist van de kant naar het baggerponton zodat we even moesten wachten. Na enkele minuten was er plaats om te passeren en de schipper wenkte ons dat we door mochten.

Vergane glorie. Baggerwerken, moeilijke doorgang. Eerste sluis Canal lateral à la Marne. Zonsondergang Soulange.
Veel plaats hadden we niet over maar we raakten er zonder problemen voorbij. Enkele honderden meters verder zagen we een geladen spits, bleek later een spits met baggerspecie die net vertrokken was, voor ons uit varen. De boot lag duidelijk scheef en was zwaar beladen en geraakte bijna niet vooruit. Hier en daar ging hij met zijn buik over de bodem denk ik. Aan de volgende sluis gekomen had hij veel moeite om binnen te geraken en na een vijftal minuten kwam hij terug achteruit gevaren. Het bleek dat hij door het scheef hangen van de boot te breed geworden was en de sluis niet in kon. Hij zei ons dan maar voor te gaan. Later zagen we hem helemaal terug achteruit varen onder de brug door. Nu konden wij de sluis in en verder naar sluis S4-Solange waar net daarboven het ligplaatse is. Wij arriveerden hier 13:30 uur. Hier lag alleen de Elise waar we net voor konden liggen. Zij hadden ook moeten wachten aan de baggerwerken en waren ook nog niet lang hier. Hier staan zes bolders maar ervoor en erachter is nog plaats als je piketten slaat.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T F-WKm/D F-WKm/T U-teller
5 140 0 617 04:10 117:05 6 866 2449,8
|