Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
08-09-2015
Dag 121 - Dinsdag 08-09-2015 â Lumes
Vandaag blijven we hier liggen en gaan we een kleine
fietstocht maken.We reden over het
nieuwe fietspad tot in Charleville-Mézières, rond de meander in de Maas, door
Mezières en Villers-Semeuse terug naar Lumes.
De barrage in Charleville, allemaal balkjes naast elkaar
dieKunst op le Place Ducale.
het debiet te regelen en die handmatig geplaatst worden!
Het was toch een tochtje van 20 km. Namiddag werd het een
beetje fris tot rond 16:00 uur toen de zon er terug door kwam.SAvonds kwam de Frya (NL) nog aan de
steiger liggen.
We waren vanmorgen al redelijk vroeg wakker maar moesten
toch tot 09:00 uur wachten eer de sluizen in werking gingen. Het werkvolk dat
aan de dijken ging werken arriveerde al te 08:00 uur met een vrachtwagen aan de
kade om te laden maar ze waren een kraan vergeten dus moesten ze nog wachten
maar ondertussen waren wij dus wakker.
Vandaag varen we naar Lumes en moeden daarvoor door de
sluizen 3 Malmy, sluis 4, de tunnel en 5 St Aignan, sluis 6 Pont-a-Bar en
sluis 7 Meuse en kwamen te 11:45 uur dus op de Maas. Van hieruit moeten we
nog door sluis 40 - Dom-le-Mesnil.Vanaf hier gaat het weer goed vooruit en te 12:10 uur lagen we vast aan
de steiger van Lumes die we weer helemaal alleen hebben.Na het eten zijn we over de nieuwe fietspad
die ze vorig jaar op de Maasoever aangelegd hebben terug gereden naar
Pont-a-Bar en met de auto terug.Het
fietspmad is nu vermoedelijk klaar van aan de Belgische grens tot Sedan, daar
hebben we ze vorig jaar eraan zien werken. We reden dan nog eens langs de Cora
te Villers-Semeuse en van daaruit naar de steiger.Snamiddags zijn er nog twee huurboten bij komen liggen.De eerste had moeite met het maneuvreren,
het was duidelijk hun eerste keer zodat we ze hebben helpen aanleggen.Het bleek een Belgisch koppel uit Wallonië
te zijn die voor de eerste keer een boot voor vier dagen gehuurd hadden in
Pont-a-Bar.
Deze morgen na het ontbijt te 09:25 uur vertrokken.We gaan vandaag tot net voor sluisMalmy, zo een 17 km met sluis 1 Sauville
en sluis 2 La Cassine.Vanaf nu tot
aan de grens moeten we de afstandsbediening voor de sluizen gebruiken die we
aan sluis 27 Semuy ontvangen hebben, dus alles gaat vanaf hier (normaal)
zonder tussenkomst van het personeel van het VNF.
Verkeersslachtoffer nr ..De laverie van St Aignan en opze ligplaats in Malmy.
Hopelijk hebben we nergens panne en moeten we dan niet
bellen.We lagen te 12:00 uur vast aan
de kade in Malmy.Hier is een losplaats
van het VNF en er is een kade met drie palen, wel zonder voorzieningen.Toen we in de late namiddag de auto gingen
ophalen moesten we nog halt houden voor de
wielerkoers Chalons-en-Champagne Sedan die we onderweg tegen kwamen.Geen bekende renners gezien.Ook geen Belgische volgwagens daarom denk ik
dat er geen Belgische renners aan deelnamen.
De berg waar de tunnel van St Aignan onderdoor
gaat.Het romaanse kerkje van Malmy.
Nadien de auto gaan plaatsen in Pont-a-Bar zodat we
die morgen daar kunnen ophalen eenmaal we in Lumes gearriveerd zijn.
Aanvankelijk wilden wij hem in Frise zetten en van Le
Chesne naar daar moesten we over de D33, een heel mooie weg om met de auto te
doen en zeker met een moto, maar geen om te fietsten.Op dat mooie maar stevig traject zijn we toch drie maal over een
groot hoogteverschil gereden zodat we deze weg niet met de fiets gaan doen. Daarom
hebben we de wagen maar in Pont-a-Bar gaan zetten.
Dag 117 - Vrijdag 04-09-2015 â Attigny â Le Chesne
Deze morgen wilden we vroeg vertrekken gezien we
vandaag de 27 sluizen van de trap van Montgon gaan doen.Ik was al vroeg naar de bakker gegaan en
toen we gedaan hadden met het ontbijt hoorde ik de motor van de grote Franse
boot die achter ons lag aanslaan en een rookwalm uitslaan.Wanneer ik de waterbus ging vullen
informeerde ik naar het eventueel vertrek van hun.Zij gingen binnen10
minuten vertrekken en gezien wij nog niet klaar waren besloten we dan maar
achter hun te gaan.Wanneer ik terug op
de boot kwam kwamen er nog twee boten uit de richting van Rethel.
Links kanaal rechts Aisne. In sluis nr ..Zo zijn er hier 26 van.
Twee Nederlanders waarvan de achterste blijkbaar pech
had gezien hij door de eerste gesleept werd. Die zullen dan nog voor ons de
sluizentrap opgaan.Een kwartier nadat
de Franse boot vertrokken was gingen wij ook op pad.We moesten eerst door de sluizen 5 Attigny en sluis 27 Rilly
waarna we op de Aisne kwamen die we hier moeten oversteken naar sluis 26
Semuy.Hier ontvingen we de
afstandsbediening die we later in Givet terug moeten geven als we Frankrijk
verlaten.Van hieruit ging het
doorsluis 25 tot en met sluis 1 tot in
Le Chene. Onderweg kruisten we drie pleziervaarders. Deze sluizen hebben een
gemiddeld verval van 3 meter zodat we ongeveer 75 meter hoger zaten dan deze morgen.Het ging redelijk vlot maar toch hadden we 3
sluizen waar iets mankeerde zodat die niet werkten en we hulp moesten
inroepen.Al bij al waren we te 16:20
uur door de laatste sluis en lagen we om 16:30 uur vast. Hier is ook water en
elektriciteit, een bakker en een kleine supermarkt dichtbij, wat moet je nog
meer hebben. De twee Nederlandse jachten die deze morgen als eerste vertrokken
liggen hier ook, de grote Franse boot is blijkbaar doorgevaren.
Dag 116 - Donderdag 03-09-2015 â Rethel - Attigny
We vertrokken vanmorgen nog in de mist.De zon brak later door maar het was toch
redelijk fris in vergelijking met de vorige dagen.We moesten door sluis 9 Biermes, sluis 8 Thugny, sluis 7
Seuil en sluis 6 Givry voor we te 12:35 uur in Attigny arriveerden.Er lag alleen de grote Franse boot waar we
in Asfeld hadden bij gelegen en die ons gisteren in Rethel voorbij gevaren
was.
Detail van het altaar.Paneel de geboorte en het laatste avondmaal.Grondplan.
Het dorp heeft een ongewone kerk met een schitterend
interieur.Het is gebouwd in
Barok-stijl,de ruimte die in een
normale kerk de hoofdbeuk genoemd wordt heeft hier een quasie ronde
vorm.Het gebouw is uitgevoerd in een
soort baksteen en heeft aan de hoofdingang een aantal ronde gemetselde zuilen.
Gebouwd anno 1683.Als je in de buurt
komt zeker eens gaan kijken.
Dag 115 - Woensdag 02-09-2015 â Asfeld â Rethel
Na het ontbijt vertrokken richting Rethel.We passeren sluis 13 Asfeld, sluis 12
Pargny, sluis 11 Nanteuil, sluis 10 Acy Romance voor we te 13:00 uur aan de
kade in Rethel aanleggen.Er liggen een
Franse hotelboot, een de Onrust (NL), een kleine uit Mol die volgens de
schipper op weg is naar het zuiden, en twee die hier blijkbaar al lang
liggen.Een ervan herrinneren wij ons
nog, bij deze zeilboot zijn voor op de boeg twee ogen geschilderd.Na het eten zijn we met de fiets weer terug
gereden naar Asfeld.Van Rethel ging
het via Acy-Romance, Nanteuil-sur-Aisne, Taizy, Ferme de Pargny,
Blanzy-la-Salonnaise, Aire naar Asfeld.Daar aangekomen hebben we nog een kleine plaatselijke ronde gemaakt om
het plaatsje te verkennen.
Mistige morgen.Enkele leuke kereltjes onderweg.Ruimte te over !
De kerk te Asfeld.Het interieur.Het houten altaar.
Dag 114 - Dinsdag 01-09-2015 â Berry-au-Bac â Asfeld
Deze morgen vertrokken te 08:30 uur.Het regent !. We moeten vandaag door sluis 2
Condé, en sluis 1 Pignycourt en zitten dan op het Canal des Ardennes.Hier moeten we door sluis 14
Vieux-les-Asfeld en dan varen we tot Asfeld waar we aan de kade tegenover het
dorp aanleggen.We lagen te 12:10 uur
vast.
De vroeger wasplaats ins Asfeld. Nog enkele fotos
van het monument van de tankslag.
Na het eten zijn we met de fiets terug naar
Berry-au-Bac gereden om de auto op te halen.We reden van Asfeld via Vieux-les-Asfeld, Avaux, Everignicourt,
Neufchätel-sur-Aisne, Menneville, Guignicourt tot Berry-au-Bac.Onderweg weer door de mooie dorpjes gereden.
Dag 113 - Maandag 31-08-2015 â Bourg-et-Comin â Berry-au-Bac
Deze morgen te 08:50 uur vertrokken met de fiets naar
Soissons om de auto op te halen.We
redendoor het visvijvergebied ten
zuiden van het kanaal naar Vieil-Arcy. Van daar via de D22 naarSt Ma -rd, Cys-la-Comunne,Presles-et-Boves
richting Vailly-sur-Aisne.Daar staken
we het kanaal terug over richting Celles-sur-Aisne, Condé-sur-Aisne,
Missy-sur-Aisne, Bucy-le-Long, Crouy en door St Waast tot in Soissons waar de
auto stond.We arriveerden er te 10:45
uur en hadden 29 km gedaan.Met de auto
terug naar Bourg-et-Comin gereden, alles uitgeladen en na het eten te 13:30 uur
vertrokken met de boot.Het is
ondertussen weer goed heet geworden zodat er eerst een douchke gepakt
werd.Het is 19 km varen naar
Berry-au-Bac met alleen op het einde sluis 3 Berry, dus dat ging goed
vooruit.We zijn vandaag vier vrachtschepen
tegen gekomen en links en rechts lagen er verschillende te wachten of te lossen
en of laden.Dit was weer een druk stuk
kanaal. Wanneer we te 16:20 uur door sluis Berry gingen moesten we de
afstandsbediening terug afgeven.Gezien
we morgen vroeg terug willen vertrekken moet de auto nog opgehaald worden. We
hebben ook het sleuteltje van de fiets van Annie vergeten op te rapen voor we
vertrokken.
Het monument en de tanks boven op de berg tussen
Berry-au-Bac en Laon.
Hopelijk ligt het er nog, we hebben nog wel een
reservesleutel maar dat is dan de laatste.Gezien ons Annie naar eigen zeggen voor vandaag genoeg kilometers had
ben ik die dan maar alleen terug gaan halen. Het was een ritje van 20 km, niet
te lang maar wel heuvelig en een strakke wind tegen.Onderweg was er nog het begin van een onweer maar dat waaide
gelukkig van me weg zodat ik maar enkele druppels te verwerken kreeg. Bij
aankomst aan de auto hing aan de ruitenwisser een pvc-zakje met de sleutel in !
Er was een andere vrachtboot komen liggen en die er deze morgen lag lag er nu
nog dus die had snel de link gemaakt wie de eigenaar van de sleutel was.Onderweg terug met de auto nog gepasseerd
aan een zeer groot Frans militair kerkhof in Pontavert en op de heuvel ter hoogte
van Berry-au-Bac aan een monument dat opgericht werd ter ere van de eerste
veldslag met tanks in WO I in 1917 hier in de buurt.