Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    18-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 131 - Vrijdag 18-09-2015 – Andenne - Huy

    Gezien in het weerbericht voorspeld werd dat het voormiddag goed weer zou zijn en het namiddag zou gaan regenen hebben we vanmorgen de auto eerst naar Huy gebracht. In het terugrijden, net voor de barrage van Andenne, gaat het fietspad langs de Maas met een korte bocht bergop. Net toen wij beneden aan de bocht aan de klim begonnen kwam er een wielerterrorist aan grote snelheid de helling afgereden en kwam daarmee op onze helft van het fietspad waardoor hij met zijn voorwiel net achter mijn trapas tegen me reed waardoor wij beiden vielen.  De gast (ik schat hem zeker zestig) was dan nog verontwaardigd dat wij met z’n tweeën naast mekaar reden alhoewel ik op onze helft reed.  Hij begon te jammeren over “zijne velo”, en begon dan nog te schelden ook. 


                     

    Scheepswerf Andenne.               Sucrerie van Wanze.         Huy.


    Zijn tirade was zelfs zo erg dat de zever hem uit zijn mondhoeken liep !  Uiteindelijk (het heeft niet veel zin hier iemand bij te roepen) is hij verder vertrokken en namen we de schade op.  Mijn achterwiel helemaal paraplu ! Dat wordt weeral een ander wiel ! Aan de boot nog geprobeerd het wiel recht te krijgen met de spaken te spannen maar het had geen zin, niet te repareren.  We zijn dan na het middageten maar vertrokken.  We moesten aanvankelijk met één grote jongen (84 m) door de sluis Andenne maar toen we even vast lagen zagen we dat er nog zo eentje bij moest waardoor we verder naar voor in de sluis moesten schuiven.  Het zakken ging hier langzaam en zodoende werd het 13:20 uur eer we de sluis uit waren.  Te 15:00 uur arriveerden we in Huy waar we de boot enkele dagen laten liggen terwijl we naar  huis gaan.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 130 - Donderdag 17-09-2015 – Namen - Andenne

    Het heeft vannacht stevig gewaaid waardoor we door het schommelen van de boot verschillende malen wakker geweest zijn en het heeft maar een beetje geregend.  Deze morgen waait het nog steeds stevig maar het is droog. Na 2 km arriveerden we al aan sluis Grand Malades.  De sluis is dicht maar wanneer wij oproepen wordt ons gemeld dat ze dadelijk klaar gemaakt wordt voor ons.  Aan de kade voor de sluis ligt nog de Nederlandse boot te wachten die een half uur voor ons vertrok aan de overkant. Wanneer de sluis na een tiental minuten open gaat en wij beide binnen gevaren zijn sluit de bovendeur doch na enkele ogenblikken gaat die terug open.  Het blijkt dat er nog een Britse boot op komst is die mee de sluis in moet. Deze sluis daalt zeer langzaam waardoor het  10:30 uur is eer we buiten kunnen varen.  Eenmaal buiten stuiven de twee andere ons voorbij en heb ik het lekker makkelijk met niemand vlak achter ons.  Na 15 km arriveren we boven sluis Andenne en leggen we ons voor vannacht te 12:15 uur aan de kade boven de barrage. Na het eten zetten we de fietsen af en rijden we de 17 km terug naar Namen. Natuurlijk moet het na enkele kilometers beginnen regenen.  En het gaat van kwaad naar erger, het gaat steeds harder regenen waardoor wij onze poncho’s moeten bovenhalen.  Dat is de enige regenkledij waarbij je met zo’n weer enigszins droog blijft, het vangt wel veel wind en die hebben we er natuurlijk ook op kop bij.  Te 15:30 uur waren we terug aan de boot.  Na een lekkere warme douche en een lekkere tas koffie waren we weer op themperatuur en je raad het nooit, jawel de lucht klaarde meer en meer op en de zon kwam er door.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 129 - Woensdag 16-09-2015 – Frofondeville – Namen

    Wakker  geworden van een schip dat voorbij voer.  Dan naar de bakker en na het ontbijt voor het vertrek nog eff naar de markt (een groentenkraam, een visboer en een vleeskraam !) geweest en dan vertrokken naar sluis Tailfer. Onderweg kwamen de tweede vrachtboot van de dag tegen dus de sluis stond klaar voor ons. Daarna naar sluis La Plante die ook onmiddellijk voor ons klaargezet werd.  Vervolgens een plaatsje gezocht aan de vrije kade in Namen maar daar konden we nergens meer tussen, dus zullen we aan de betalende kade moeten liggen. Het begon natuurlijk te regenen net als we in de laatste sluis lagen dus waren we weer nat toen we aanlegden aan de kade.


                   

    Kasteel ergens langs de Maas.     Mooie appartementen te La Plante.


    Namiddag ben ik gezien het slechte weer alleen met de fiets terug gereden om de auto op te halen. Onderweg een goede bui gehad en ik was net aan de auto en had de achterklep net open toen er terug een hoosbui los barstte.  De bui duurde een vijftal minuten, het water kwam in een heuse stroom naar onder gelopen.  Op de terugweg moeten stoppen voor een koers en daar moest ik 15 minuten wachten.  De wagen met de rode vlag (begin koers) was ik tegengekomen toen ik vertrokken was en nu moest ik hier nog lang wachten dus het peloton (of de laatsten) lagen ver achterop de koplopers.  Later zagen we in het nieuws de er een grote valpartij geweest was.  De helikopter die boven de koers hing kon je bijna niet zien van de regen ! Aan de kade hier is sedert dit jaar elektriciteit en water beschikbaar (automaat met speciale munten).  De havenmeester zou tussen 18:00 en 19:00 uur langskomen maar die hebben we (misschien door het slechte weer) niet gezien.  Gelukkig kon ik enkele munten afkopen van een Engelsman die morgen gaat vertrekken en er nog een aantal in voorraad had.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 128 - Dinsdag 15-09-2015 – Dinant - Profondeville

    Toen we deze morgen wakker werden regende het licht maar het trok toch over.  De weg was nog niet nat dus zo veel zal het nog niet geweest zijn. De Spar was natuurlijk dicht op dinsdag en gezien we toch zouden verder varen zijn we met de boot maar tot net voor het Casino gevaren en Annie is dan naar de bakker gegaan en hebben we daar ontbeten. 


                  

    De rots Bayard.                  Ruïne oude burcht te Houx.   


    Nadien volgden de sluizen Dinant, Houx, Hun en Rivière die telkens zo goed als klaar waren zodat we vlot konden doorvaren.  Na sluis Rivière lag wel een vrachtschip te wachten toen we buiten voeren.  Voor de rest geen verkeer gezien.  We arriveerden te 12:35 uur aan de steiger van Profondeville waar geen enkele boot lag.  Na het eten hebben we dan een fietstocht gemaakt terug naar Dinant en met de auto langs de andere kant van de Maas terug gereden.  Het was een ritje van 18 km, we hadden wel de wind tegen maar het was zonnig met witte wolkjes dus het was nog goed fietsen.  Als je de lucht vanmorgen zag zou je dat niet verwacht hebben. In de late namiddag nog een wandeling door het dorp gemaakt.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 127 - Maandag 14-09-2015 – Waulsort - Dinant

    Het regent pijpenstelen deze morgen ! Het is te zien dat we weer in België zijn ! Rond 09:30 uur stopte het met hard regenen en we vertrokken dan te 09:50 uur en onderweg was het zowaar droog.  Wanneer we tegen 10:30 uur naar sluis Anseremme gingen kwamen we een vrachtschip tegen, dus de sluis staat normaal klaar voor ons.  Voor alle zekerheid maar opgeroepen en toen we net voor de sluis arriveerden zagen we dat de Mary Scott (BG) die we gisteren in Anseremme zagen liggen ook naar de sluis ging.  We gaan dus met z’en tweeën omlaag. Aangezien we vandaag maar tot Dinant willen varen moesten we na sluis Anseremme al aanleggen.  We hebben aangemeerd iets voor de “Rots Bayard” aan een kade waar vier grote bolders staan maar waar we  nog nooit een boot hebben zien liggen.  Er staat geen verbod tot aanleggen behalve net voor de rots dus waar we nu gaan liggen mag het wèl.  We lagen te 11:05 uur vast. Na de middag zijn we tot in het centrum van Dinant gaan wandelen.


                        

    Château Freyr.                     Het stadhuis van Dinant.         Het monument voor de burgerslachtoffers in WO I die

    geëxecuteerd werden door de Duitsers als represaille voor de nederlaag aan de Maas in Dinant.


    Ondertussen nog enkele hevige regenbuien gehad maar tussen de buien was het droog.  Een bezoekje gebracht aan de kerk, dat hadden we ondanks we al enkele keren in Dinant geweest zijn nog niet gedaan, dus nu er juist een bui losbarst wanneer we daar waren zijn we daar maar binnen geglipt.  Het is een niet zo heel grote kerk, nogal donker gezien die volledig in van de donker grijze natuursteen van hier in de buurt gezet is.  Aan de zuidkant bevindt zich een heel groot kleurig glasraam.


                                     

    De buste met relikwie.  Een glasraam. Een van de Saxofoons die in Dinant staan. Lege steiger.


    Tevens een buste uit geslagen zilver van de patroonheilige van hier (naam vergeten !) welke in een vitrine tentoongesteld wordt.  In de buste zou de schedel van die patroonheilige bewaard worden. Na de kerk vedergegaan tot op het einde van het centrum en langs de Maasoever terug naar de boot. In de YH van Dinant ligt momenteel noch boven noch voorbij de brug Adolf Sax enige boot.  Aan de overkant liggen de “Ettie” (Nl) en de “Effie” (Nl) en terwijl we hier voorbij wandelden arriveerde de “My Way” maar die keerden ook en gingen voor het Casino liggen. Wanneer we net aan de boot komen zijn we net op tijd binnen voor de volgende plensbui !. Later op de namiddag passeren en zowaar nog twee vrachtboten, een die in Givet lag en de andere moet van verderop komen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 126 - Zondag 13-09-2015 – Givet - Waulsort

    Het is maar grijs maar het is droog wanneer we vertrokken. Na 4 km arriveerden we aan sluis 59 – Las 4 Cheminèes, de laatste sluis op de Maas in Frankrijk. Hier moeten we ons “kaske” (afstandsbediening voor de sluizen) terug afgeven. Later gingen we nog door sluis Hastières en  nog later wanneer we aan sluis Waulsort arriveerden stond de auto van de Scheepvaartpolitie die iets voordien over de weg van Hastières richting Dinant reed aan sluis Waulsort.  In de sluis lag een van de rondvaartbooten van Dinant te wachten. 


                              

    Het wordt herfst !          Nieuwe bestemming voor de “Briquetterie”


    Het bleek dat de versassing moest wachten voor een controle van onze boot.  Na het voorleggen van alle documenten, wat vragen allerlei en controle van de brandblusser bleek alles in orde te zijn en konden we versast worden. Tijdens het zakken nog wat gezeverd over de goede oude (en andere) tijd bij de Rijkswacht (ze bleken allebei ook ex-rijkswachters te zijn).  Die mannen hebben hun standplaats in Luik en hebben tussen 08:00 uur en 18:00 uur constant twee boten en een ploeg per auto van dienst. Een van de twee sprak goed Nederlands en bleek in Lanaken te wonen. Hun werkgebied blijkt zich uit te strekken van Maas en Albertkanaal in Luik tot Mons en de Franse grens op de Maas en de Samber.


                             

    Het vroegere station Hastières.    De vistrap en nieuwe mekaniek aan de barrage Waulsort.


    Na sluis Waulsort legden we aan in de YH van Waulsort. Namiddag weer een ritje van 17 km met de fiets terug naar Givet en later de auto in Dinant gaan zetten en met de fiets terug naar Waulsort.  In totaal was het dus vandaag met de fiets 25 km.  Onderweg heeft Annie twee maal een kleine slang gezien maar ik was telkens te laat gezien de beestjes maakten dat ze “uit de voeten waren” (als ge in dit geval van uit de voeten kunt spreken). Later op de avond nog wat administratie bijgewerkt, gelezen en toen het donker werd hebben we de TV nog eens aangezet.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 125 - Zaterdag 12-09-2015 – Fumay - Givet

    Een 20-tal minuten na ons vertrek arriveerden we aan sluis 53 – Vanne–Alcorps.  Later volgden sluis 54 – Fépin, sluis 55 – Montigny, sluis 56 – Mouyon, sluis 57 – Ham, de tunnel van Givet, en sluis 58 – Trois-Fontaines.  Het ging overal vlot, zonder wachten tot aan sluis 57 – Ham.  Hier bleef het sein op rood staan ondanks dat we twee maal tot aan de sensorpaal waren gevaren en de afstandsbediening gebruikt hadden.  Het bleef op rood staan.  De deur van het bedieningshok stond open maar er kwam geen reaktie. Na een tiental minuten gebruikte ik eenmaal de scheepshoorn en wat bleek ? Er kwam een mannetje naar buiten ! (Heeft die liggen slapen misschien ?) De man ging een keer naar binnen, kwam terug buiten, ging een keer over de sluisdeuren naar de andere kant en ging dan terug binnen.  Na nog een vijftal minuten kwam er nog iemand met een autootje van het VNF ter plaatse maar er veranderde niets.  Na een dik half uur ging de deur dan toch open en lag er een grote rondvaartboot van Givet (de Charlemange) in de sluis. 


                    

    Werken aan alle barrages.         Leisteengroeve in Givet.             Ruine in Hierges.


    Toen die eenmaal buiten was konden wij naar binnen. De sassenier vertelde dat het zo lang geduurd had om volgende reden:  De rondvaartboot was te hoog om met de normale waterstand in de tunnel door de tunnel te kunnen ! Daarom moesten zij de waterstand in dat pand met 60 cm laten zakken (alle water laten weglopen door sluis 58 – Trois Fontaines, vervolgens die boot door de tunnel laten varen (had dan ook nog last van zijn diepgang !), vervolgens sluis 57 – Ham laten vol lopen met die boot erin, en nu, met ons in de sluis, moest het waterpeil tussen sluis 57 en 58 terug minstens 40 cm omhoog om ons door te laten.  We hebben dan ook een dik kwartier in de sluis gelegen terwijl de kleppen in beneden- en bovendeur opengezet werden ! De sassenier zei ook nog dat die boot maar tot Vireux-Wallerand ging varen, daar zou keren te terugvaren zodat de hele santeboutique opnieuw maar dan in omgekeerde richting moest gebeuren. Hij was helemaal niet tevreden over die boot.

    Te 13:40 uur waren wij eindelijk weg en te 14:00 uur legden we vast in Givet.


            

    Enkele beelden uit het dorpje Hierges.


    Vandaag gaan we met de trein terug naar Fumay om de auto op te halen maar we moesten tot 17:09 uur wachten voor de eerste trein naar Charleville vertrok.  De rit duurde 20 minuten met vier tussenstops.  Eenmaal uitgestapt aan het station vroegen we aan een oudere man die net enkele mensen op de trein gezet had de weg naar de kade van Fumay.  Het station ligt helemaal aan de andere kant van de berg waarop Fumay ligt.  Die man was zo vriendelijk dat hij ons uitnodigde met hem mee te rijden met zijn auto.  Dat was heel gemakkelijk en 5 minuten later waren we aan de auto.  Met de auto ging het dan terug richting Givet.  Onderweg zagen we langs de route nog een ruine van een kasteel in Hierges.  Wij zijn effe van de route afgeweken en eens naar het kasteel gereden.  Het ligt boven een klein pittoresk (volgens een bord een middeleeuws dorpje) dorpje met smalle leuke straatjes, alle woningen in van de grijze natuursteen en nog een boerderij midden in het dorp (de mesthoop nog op de binnenkoer voor de voordeur !) We waren rond 18:00 uur terug in Givet en wilden een restaurant binnen gaan maar we mochten er niet binnen ! (allé, we mochten wel binnen maar alles was bezet met reservaties) Dan maar naar een Kebab-zaak waar we lekker (en veel) gegeten hebben.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 124 - Vrijdag 11-09-2015 – Laifour - Fumay

    Toen de mist optrok vertrokken wij naar sluis 48 – Dames de Meuse een vier kilometer verder.  Ondertussen trok de mist verder op, op sommige plaatsen hing hij als een wolk tot halverwege de heuvels wat mooie zichten opleverde.  Onderweg kruisten we net na de sluis de eerste tegenligger.  Van hieruit ging het verder naar sluis 49 – Orzy, de tunnel van Revin en sluis 50 – Revin. Op dit stuk kwamen we zowaar weer vier tegenligger tegen en net voor we aan de tunnel arriveerden kwam er nog een grote pleziervaartboot van de haven van Revin maar die ging gelukkig voor ons in de richting van waar wij kwamen.


                      

    Zonder woorden.                                          Plaatsen netten.     Daar gaan ze !


    Na de tunnel en sluis Revin gingen we op weg richting Fumay en de sluizen 51 – St Joseph en 52 – l’Ulf. Hier kruisten we nog een Zweedse zeilboot.  Het is ondertussen geweldig goed weer geworden, niet heel warm maar toch aangenaam, veel minder wind dan gisteren.  Te 12:40 uur legden we aan te Fumay.  Toen we namiddag de fietstocht naar Laifour maakten zagen we aan de kabelbaan van Fumay enkele jongeren de duizelingwekkende rit van boven op de berg naar het adventurepark van Fumay, twee bochten over de Maas maken.  Jongens, die gaan er tegen een hoge snelheid naar beneden.  Het is een soort grote en lange Dead-ride van denk ik toch een kilometer lang !  Langs de spoorweg en langs de weg naast de Maas worden over grote afstand vangnetten geplaatst die vallende rotsen moeten opvangen.  De mannen hangen tegen de quasie vertikale rotswand op grote hoogte met een grote boormachine te werken.  Wanneer we terug in Fumay arriveerden waren er drie boten bij gekomen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 123 - Donderdag 10-09-2015 – Joigny-sur-Meuse - Laifour

    Vanmorgen na het ontbijt te  09:30 uur vertrokken.  Het is zonnig maar nog wat fris.  We gaan vandaag door de sluizen 45 – Levresy, sluis 46 – Monthermé en sluis 47 – La Commune voor we te 12:10 uur in Laifour arriveerden. 


                

    Waterputten.      Kade Monthermé.            Langs de Maas.   Kade Laifour.


    We zijn vandaag niemand tegen gekomen.  Wanneer we achter na het eten een fietstocht maakten langs de Maas hebben we een zestal boten gezien.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 122 - Woensdag 09-09-2015 – Lumes - Joigny

    We vertrokken vanmorgen te 09:20 uur richting sluis 41 – Romery.  Wanner we hier uit vaarden lagen er drie Nederlandse jachten te wachten om opgeschut te worden.  Een tiental minuten later kruisten we er nog drie en toen we aan sluis 42 – Mézières lagen te wachten kwamen er nog twee uitgevaren.  Toen was het onze beurt maar het sein bleef op rood-groen staan en dus zijn we maar binnen gevaren om op de intercom hulp te roepen. 

                                 

    De Maas te Romery, rechts de         Sluis Mézières.         Joigny-sur-Meuse van op de berg.

    barrage, links richting Sedan.


    De hulp was na vijf minuten ter plaatse.  Ondertussen was de Frya ook aangekomen zodat we met twee naar onder moeten.  Toen we de sluis verlieten lagen er nogmaals twee Nederlanders te wachten.  Later bleek dat de Frya een van hun opgeroepen had en dat al die boten een gezamelijke uitstap maakten, meer bepaald een rondje Maas – Moezel – Rijn en zo terug naar Nederland.  Toen we later door sluis  43 – Montcy waren ging de Frya ons voorbij gezien bij nog tot Revin wilde varen. Rond 12:05 uur waren we aan sluis 44 – Joigny en daar stond het sein op dubbel rood en lag de Frya nog voor de deur te wachten.  Het duurde een dik half uur voor de pmanne verholpen was en toen moesten er nog twee boten uit de sluis komen eer het onze toer was.  Na deze sluis hebben wij aangelegd aan de steiger in Joigny-qur-Meuse.  Namiddag hebben we nog een tochtje van 20 km terug naar Lumes gemaakt en met de auto terug gereden.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    08-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 121 - Dinsdag 08-09-2015 – Lumes

    Vandaag blijven we hier liggen en gaan we een kleine fietstocht maken.  We reden over het nieuwe fietspad tot in Charleville-Mézières, rond de meander in de Maas, door Mezières en Villers-Semeuse terug naar Lumes. 


                           

    De barrage in Charleville, allemaal balkjes naast elkaar die          Kunst op le Place Ducale.

    het debiet te regelen en die handmatig geplaatst worden!


    Het was toch een tochtje van 20 km. Namiddag werd het een beetje fris tot rond 16:00 uur toen de zon er terug door kwam.  S’Avonds kwam de Frya (NL) nog aan de steiger liggen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 120 - Maandag 07-09-2015 – Malmy - Lumes

    We waren vanmorgen al redelijk vroeg wakker maar moesten toch tot 09:00 uur wachten eer de sluizen in werking gingen. Het werkvolk dat aan de dijken ging werken arriveerde al te 08:00 uur met een vrachtwagen aan de kade om te laden maar ze waren een kraan vergeten dus moesten ze nog wachten maar ondertussen waren wij dus wakker.

    Vandaag varen we naar Lumes en moeden daarvoor door de sluizen 3 – Malmy, sluis 4, de tunnel en 5 – St Aignan, sluis 6 Pont-a-Bar en sluis 7 – Meuse en kwamen te 11:45 uur dus op de Maas. Van hieruit moeten we nog door sluis 40 - Dom-le-Mesnil.  Vanaf hier gaat het weer goed vooruit en te 12:10 uur lagen we vast aan de steiger van Lumes die we weer helemaal alleen hebben.  Na het eten zijn we over de nieuwe fietspad die ze vorig jaar op de Maasoever aangelegd hebben terug gereden naar Pont-a-Bar en met de auto terug.  Het fietspmad is nu vermoedelijk klaar van aan de Belgische grens tot Sedan, daar hebben we ze vorig jaar eraan zien werken. We reden dan nog eens langs de Cora te Villers-Semeuse en van daaruit naar de steiger.  S’namiddags zijn er nog twee huurboten bij komen liggen.  De eerste had moeite met het maneuvreren, het was duidelijk hun “eerste keer” zodat we ze hebben helpen aanleggen.  Het bleek een Belgisch koppel uit Wallonië te zijn die voor de eerste keer een boot voor vier dagen gehuurd hadden in Pont-a-Bar.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 119 - Zondag 06-09-2015 – Le Chesne - Malmy

    Deze morgen na het ontbijt te 09:25 uur vertrokken.  We gaan vandaag tot net voor sluis  Malmy, zo een 17 km met sluis 1 – Sauville en sluis 2 – La Cassine.  Vanaf nu tot aan de grens moeten we de afstandsbediening voor de sluizen gebruiken die we aan sluis 27 – Semuy ontvangen hebben, dus alles gaat vanaf hier (normaal) zonder tussenkomst van het personeel van het VNF. 

                               

    Verkeersslachtoffer nr…..            De laverie van St Aignan en opze ligplaats in Malmy.


    Hopelijk hebben we nergens panne en moeten we dan niet bellen.  We lagen te 12:00 uur vast aan de kade in Malmy.  Hier is een losplaats van het VNF en er is een kade met drie palen, wel zonder voorzieningen.  Toen we in de late namiddag de auto gingen ophalen moesten we nog halt houden voor de wielerkoers Chalons-en-Champagne – Sedan die we onderweg tegen kwamen.  Geen bekende renners gezien.  Ook geen Belgische volgwagens daarom denk ik dat er geen Belgische renners aan deelnamen.


                                 

    De berg waar de tunnel van St Aignan onderdoor gaat.   Het romaanse kerkje van Malmy.


    Nadien de auto gaan plaatsen in Pont-a-Bar zodat we die morgen daar kunnen ophalen eenmaal we in Lumes gearriveerd zijn.

    Aanvankelijk wilden wij hem in Frise zetten en van Le Chesne naar daar moesten we over de D33, een heel mooie weg om met de auto te doen en zeker met een moto, maar geen om te fietsten.  Op dat mooie maar stevig traject zijn we toch drie maal over een groot hoogteverschil gereden zodat we deze weg niet met de fiets gaan doen. Daarom hebben we de wagen maar in Pont-a-Bar gaan zetten.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 117 - Vrijdag 04-09-2015 – Attigny – Le Chesne

    Deze morgen wilden we vroeg vertrekken gezien we vandaag de 27 sluizen van de trap van Montgon gaan doen.  Ik was al vroeg naar de bakker gegaan en toen we gedaan hadden met het ontbijt hoorde ik de motor van de grote Franse boot die achter ons lag aanslaan en een rookwalm uitslaan.  Wanneer ik de waterbus ging vullen informeerde ik naar het eventueel vertrek van hun.  Zij gingen binnen  10 minuten vertrekken en gezien wij nog niet klaar waren besloten we dan maar achter hun te gaan.  Wanneer ik terug op de boot kwam kwamen er nog twee boten uit de richting van Rethel. 


            

    Links kanaal – rechts Aisne.   In sluis nr ……..               Zo zijn er hier 26 van.


    Twee Nederlanders waarvan de achterste blijkbaar pech had gezien hij door de eerste gesleept werd. Die zullen dan nog voor ons de sluizentrap opgaan.  Een kwartier nadat de Franse boot vertrokken was gingen wij ook op pad.  We moesten eerst door de sluizen 5 – Attigny en sluis 27 – Rilly waarna we op de Aisne kwamen die we hier moeten oversteken naar sluis 26 – Semuy.  Hier ontvingen we de afstandsbediening die we later in Givet terug moeten geven als we Frankrijk verlaten.  Van hieruit ging het door  sluis 25 tot en met sluis 1 tot in Le Chene. Onderweg kruisten we drie pleziervaarders. Deze sluizen hebben een gemiddeld verval van 3 meter zodat we ongeveer 75 meter hoger zaten dan deze morgen.  Het ging redelijk vlot maar toch hadden we 3 sluizen waar iets mankeerde zodat die niet werkten en we hulp moesten inroepen.  Al bij al waren we te 16:20 uur door de laatste sluis en lagen we om 16:30 uur vast. Hier is ook water en elektriciteit, een bakker en een kleine supermarkt dichtbij, wat moet je nog meer hebben. De twee Nederlandse jachten die deze morgen als eerste vertrokken liggen hier ook, de grote Franse boot is blijkbaar doorgevaren.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116 - Donderdag 03-09-2015 – Rethel - Attigny

    We vertrokken vanmorgen nog in de mist.  De zon brak later door maar het was toch redelijk fris in vergelijking met de vorige dagen.  We moesten door sluis 9 –Biermes, sluis 8 – Thugny, sluis 7 – Seuil en sluis 6 – Givry voor we te 12:35 uur in Attigny arriveerden.  Er lag alleen de grote Franse boot waar we in Asfeld hadden bij gelegen en die ons gisteren in Rethel voorbij gevaren was. 

                     

    Ligplaats Attigny.                      Oude glorie – Citroen.        Kiosk Rethel.


    Na het middageten zijn we met de fiets terug naar Asfeld gereden om de auto weer te recuperen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 - Woensdag 02-09-2015 – Asfeld – Rethel / 2

                                      

    Detail van het altaar.           Paneel “de geboorte” en “het laatste avondmaal”.  Grondplan.  


    Het dorp heeft een ongewone kerk met een schitterend interieur.  Het is gebouwd in Barok-stijl,  de ruimte die in een “normale” kerk de hoofdbeuk genoemd wordt heeft hier een quasie ronde vorm.  Het gebouw is uitgevoerd in een soort baksteen en heeft aan de hoofdingang een aantal ronde gemetselde zuilen. Gebouwd anno 1683.  Als je in de buurt komt zeker eens gaan kijken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 - Woensdag 02-09-2015 – Asfeld – Rethel

    Na het ontbijt vertrokken richting Rethel.  We passeren sluis 13 – Asfeld, sluis 12 – Pargny, sluis 11 – Nanteuil, sluis 10 – Acy Romance voor we te 13:00 uur aan de kade in Rethel aanleggen.  Er liggen een Franse hotelboot, een de Onrust (NL), een kleine uit Mol die volgens de schipper op weg is naar het zuiden, en twee die hier blijkbaar al lang liggen.  Een ervan herrinneren wij ons nog, bij deze zeilboot zijn voor op de boeg twee ogen geschilderd.  Na het eten zijn we met de fiets weer terug gereden naar Asfeld.  Van Rethel ging het via Acy-Romance, Nanteuil-sur-Aisne, Taizy, Ferme de Pargny, Blanzy-la-Salonnaise, Aire naar Asfeld.  Daar aangekomen hebben we nog een kleine plaatselijke ronde gemaakt om het plaatsje te verkennen. 

                   

    Mistige morgen.     Enkele leuke kereltjes onderweg.   Ruimte te over !

     

                

    De kerk te Asfeld.                     Het interieur.                           Het houten altaar.

        

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 - Dinsdag 01-09-2015 – Berry-au-Bac – Asfeld

    Deze morgen vertrokken te 08:30 uur.  Het regent !. We moeten vandaag door sluis 2 –Condé, en sluis 1 – Pignycourt en zitten dan op het Canal des Ardennes.  Hier moeten we door sluis 14 – Vieux-les-Asfeld en dan varen we tot Asfeld waar we aan de kade tegenover het dorp aanleggen.  We lagen te 12:10 uur vast. 


                               

    De vroeger wasplaats ins Asfeld. Nog enkele foto’s van het monument van de tankslag.


    Na het eten zijn we met de fiets terug naar Berry-au-Bac gereden om de auto op te halen.  We reden van Asfeld via Vieux-les-Asfeld, Avaux, Everignicourt, Neufchätel-sur-Aisne, Menneville, Guignicourt tot Berry-au-Bac.  Onderweg weer door de mooie dorpjes gereden.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 113 - Maandag 31-08-2015 – Bourg-et-Comin – Berry-au-Bac

    Deze morgen te 08:50 uur vertrokken met de fiets naar Soissons om de auto op te halen.  We reden  door het visvijvergebied ten zuiden van het kanaal naar Vieil-Arcy. Van daar via de D22 naar  St Ma -rd, Cys-la-Comunne,Presles-et-Boves richting Vailly-sur-Aisne.  Daar staken we het kanaal terug over richting Celles-sur-Aisne, Condé-sur-Aisne, Missy-sur-Aisne, Bucy-le-Long, Crouy en door St Waast tot in Soissons waar de auto stond.  We arriveerden er te 10:45 uur en hadden 29 km gedaan.  Met de auto terug naar Bourg-et-Comin gereden, alles uitgeladen en na het eten te 13:30 uur vertrokken met de boot.  Het is ondertussen weer goed heet geworden zodat er eerst een douchke gepakt werd.  Het is 19 km varen naar Berry-au-Bac met alleen op het einde sluis 3 Berry, dus dat ging goed vooruit.  We zijn vandaag vier vrachtschepen tegen gekomen en links en rechts lagen er verschillende te wachten of te lossen en of laden.  Dit was weer een druk stuk kanaal. Wanneer we te 16:20 uur door sluis Berry gingen moesten we de afstandsbediening terug afgeven.  Gezien we morgen vroeg terug willen vertrekken moet de auto nog opgehaald worden. We hebben ook het sleuteltje van de fiets van Annie vergeten op te rapen voor we vertrokken. 


              

    Het monument en de tanks boven op de berg tussen Berry-au-Bac en Laon.


    Hopelijk ligt het er nog, we hebben nog wel een reservesleutel maar dat is dan de laatste.   Gezien ons Annie naar eigen zeggen voor vandaag genoeg kilometers had ben ik die dan maar alleen terug gaan halen. Het was een ritje van 20 km, niet te lang maar wel heuvelig en een strakke wind tegen.  Onderweg was er nog het begin van een onweer maar dat waaide gelukkig van me weg zodat ik maar enkele druppels te verwerken kreeg. Bij aankomst aan de auto hing aan de ruitenwisser een pvc-zakje met de sleutel in ! Er was een andere vrachtboot komen liggen en die er deze morgen lag lag er nu nog dus die had snel de link gemaakt wie de eigenaar van de sleutel was.  Onderweg terug met de auto nog gepasseerd aan een zeer groot Frans militair kerkhof in Pontavert en op de heuvel ter hoogte van Berry-au-Bac aan een monument dat opgericht werd ter ere van de eerste veldslag met tanks in WO I in 1917 hier in de buurt.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 - Zondag 30-08-2015 – Soisson – Bourg-et-Comin

    Wakker geworden rond 07:30 uur met weer een stralende zon die opkwam.  Vandaag gaan we eerst de was doen eer we verder gaan.  Het wassalon in de buurt dat wij eerst op het oog hadden bleek nu een droogkuis geworden te zijn. Effe gegoogled en we vonden er een in een zijstraat van de ringweg. Het was een grote met 16 wasautomaten en 8 droogkasten en er was maar één machine bezet toen we er arriveerden dus hadden we op één na alle machines voorhanden en ging het goed vooruit.

                                  

    Een van de bruggen over de Aisne.        Graansilo’s.          Dorpje langs de Aisne.


    Eenmaal die was gedaan nog wat inkopen gedaan en te 13:00 uur vertrokken we.  We passeerden vandaag sluis 9 –Villeneuve, de dubbelle sluis 8-7 – Celles, sluis 6 Audebert, sluis 5 – Cys-la-Commune en sluis 4 – La Cendrérie voor we te 17:35 uur te Bourg-et-Comin aanlegden.  De kleine steiger was al bezet, er lagen er weer enkele die een meter of 6 uit mekaar lagen.  Aan de schipper van de laatste boot gevraagd naar voor aan te schuiven maar die verrekte het.  (Ik zal hem in mijn gebeden gedenken de dag dat hij eens ergens aankomt waar ik lig !)  We zijn dan maar aan de kade voor de beroepsvaart gaan liggen waar al drie vrachtboten lagen maar waar nog een 40 meter beschikbaar was. Al bij al was dit nog goed gezien we nu gratis water konden tanken.  Het is nog te warm om de auto op te halen.  We gaan dit morgen voormiddag maar doen en dan zien we wel of we dan nog door varen. 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs