Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
18-09-2015
Dag 131 - Vrijdag 18-09-2015 â Andenne - Huy
Gezien in het weerbericht voorspeld werd dat het
voormiddag goed weer zou zijn en het namiddag zou gaan regenen hebben we
vanmorgen de auto eerst naar Huy gebracht. In het terugrijden, net voor de
barrage van Andenne, gaat het fietspad langs de Maas met een korte bocht
bergop. Net toen wij beneden aan de bocht aan de klim begonnen kwam er een
wielerterrorist aan grote snelheid de helling afgereden en kwam daarmee op onze
helft van het fietspad waardoor hij met zijn voorwiel net achter mijn trapas
tegen me reed waardoor wij beiden vielen.De gast (ik schat hem zeker zestig) was dan nog verontwaardigd dat wij
met zn tweeën naast mekaar reden alhoewel ik op onze helft reed.Hij begon te jammeren over zijne velo, en
begon dan nog te schelden ook.
Scheepswerf Andenne.Sucrerie van Wanze.Huy.
Zijn tirade was zelfs zo erg dat de zever hem uit zijn
mondhoeken liep !Uiteindelijk (het
heeft niet veel zin hier iemand bij te roepen) is hij verder vertrokken en
namen we de schade op.Mijn achterwiel
helemaal paraplu ! Dat wordt weeral een ander wiel ! Aan de boot nog geprobeerd
het wiel recht te krijgen met de spaken te spannen maar het had geen zin, niet
te repareren.We zijn dan na het
middageten maar vertrokken.We moesten
aanvankelijk met één grote jongen (84 m) door de sluis Andenne maar toen we
even vast lagen zagen we dat er nog zo eentje bij moest waardoor we verder naar
voor in de sluis moesten schuiven.Het
zakken ging hier langzaam en zodoende werd het 13:20 uur eer we de sluis uit
waren.Te 15:00 uur arriveerden we in
Huy waar we de boot enkele dagen laten liggen terwijl we naarhuis gaan.
Dag 130 - Donderdag 17-09-2015 â Namen - Andenne
Het heeft vannacht stevig gewaaid waardoor we door het
schommelen van de boot verschillende malen wakker geweest zijn en het heeft
maar een beetje geregend.Deze morgen
waait het nog steeds stevig maar het is droog. Na 2 km arriveerden we al aan
sluis Grand Malades.De sluis is dicht
maar wanneer wij oproepen wordt ons gemeld dat ze dadelijk klaar gemaakt wordt
voor ons.Aan de kade voor de sluis
ligt nog de Nederlandse boot te wachten die een half uur voor ons vertrok aan
de overkant. Wanneer de sluis na een tiental minuten open gaat en wij beide
binnen gevaren zijn sluit de bovendeur doch na enkele ogenblikken gaat die
terug open.Het blijkt dat er nog een
Britse boot op komst is die mee de sluis in moet. Deze sluis daalt zeer
langzaam waardoor het10:30 uur is eer
we buiten kunnen varen.Eenmaal buiten
stuiven de twee andere ons voorbij en heb ik het lekker makkelijk met niemand
vlak achter ons.Na 15 km arriveren we
boven sluis Andenne en leggen we ons voor vannacht te 12:15 uur aan de kade
boven de barrage. Na het eten zetten we de fietsen af en rijden we de 17 km
terug naar Namen. Natuurlijk moet het na enkele kilometers beginnen
regenen.En het gaat van kwaad naar erger,
het gaat steeds harder regenen waardoor wij onze ponchos moeten
bovenhalen.Dat is de enige regenkledij
waarbij je met zon weer enigszins droog blijft, het vangt wel veel wind en die
hebben we er natuurlijk ook op kop bij.Te 15:30 uur waren we terug aan de boot.Na een lekkere warme douche en een lekkere tas koffie waren we
weer op themperatuur en je raad het nooit, jawel de lucht klaarde meer en meer
op en de zon kwam er door.
Dag 129 - Woensdag 16-09-2015 â Frofondeville â Namen
Wakkergeworden
van een schip dat voorbij voer.Dan
naar de bakker en na het ontbijt voor het vertrek nog eff naar de markt (een
groentenkraam, een visboer en een vleeskraam !) geweest en dan vertrokken naar
sluis Tailfer. Onderweg kwamen de tweede vrachtboot van de dag tegen dus de
sluis stond klaar voor ons. Daarna naar sluis La Plante die ook onmiddellijk
voor ons klaargezet werd.Vervolgens
een plaatsje gezocht aan de vrije kade in Namen maar daar konden we nergens
meer tussen, dus zullen we aan de betalende kade moeten liggen. Het begon
natuurlijk te regenen net als we in de laatste sluis lagen dus waren we weer
nat toen we aanlegden aan de kade.
Kasteel ergens langs de Maas.Mooie appartementen te La Plante.
Namiddag ben ik gezien het slechte weer alleen met de
fiets terug gereden om de auto op te halen. Onderweg een goede bui gehad en ik
was net aan de auto en had de achterklep net open toen er terug een hoosbui los
barstte.De bui duurde een vijftal
minuten, het water kwam in een heuse stroom naar onder gelopen.Op de terugweg moeten stoppen voor een koers
en daar moest ik 15 minuten wachten.De
wagen met de rode vlag (begin koers) was ik tegengekomen toen ik vertrokken was
en nu moest ik hier nog lang wachten dus het peloton (of de laatsten) lagen ver
achterop de koplopers.Later zagen we
in het nieuws de er een grote valpartij geweest was.De helikopter die boven de koers hing kon je bijna niet zien van
de regen ! Aan de kade hier is sedert dit jaar elektriciteit en water
beschikbaar (automaat met speciale munten).De havenmeester zou tussen 18:00 en 19:00 uur langskomen maar die hebben
we (misschien door het slechte weer) niet gezien.Gelukkig kon ik enkele munten afkopen van een Engelsman die
morgen gaat vertrekken en er nog een aantal in voorraad had.
Dag 128 - Dinsdag 15-09-2015 â Dinant - Profondeville
Toen we deze morgen wakker werden regende het licht maar
het trok toch over.De weg was nog niet
nat dus zo veel zal het nog niet geweest zijn. De Spar was natuurlijk dicht op
dinsdag en gezien we toch zouden verder varen zijn we met de boot maar tot net
voor het Casino gevaren en Annie is dan naar de bakker gegaan en hebben we daar
ontbeten.
De rots Bayard.Ruïne oude burcht te Houx.
Nadien volgden de sluizen Dinant, Houx, Hun en Rivière die
telkens zo goed als klaar waren zodat we vlot konden doorvaren.Na sluis Rivière lag wel een vrachtschip te
wachten toen we buiten voeren.Voor de
rest geen verkeer gezien.We
arriveerden te 12:35 uur aan de steiger van Profondeville waar geen enkele boot
lag.Na het eten hebben we dan een
fietstocht gemaakt terug naar Dinant en met de auto langs de andere kant van de
Maas terug gereden.Het was een ritje
van 18 km, we hadden wel de wind tegen maar het was zonnig met witte wolkjes
dus het was nog goed fietsen.Als je de
lucht vanmorgen zag zou je dat niet verwacht hebben. In de late namiddag nog
een wandeling door het dorp gemaakt.
Dag 127 - Maandag 14-09-2015 â Waulsort - Dinant
Het regent pijpenstelen deze morgen ! Het is te zien dat
we weer in België zijn ! Rond 09:30 uur stopte het met hard regenen en we
vertrokken dan te 09:50 uur en onderweg was het zowaar droog.Wanneer we tegen 10:30 uur naar sluis
Anseremme gingen kwamen we een vrachtschip tegen, dus de sluis staat normaal
klaar voor ons.Voor alle zekerheid
maar opgeroepen en toen we net voor de sluis arriveerden zagen we dat de Mary
Scott (BG) die we gisteren in Anseremme zagen liggen ook naar de sluis
ging.We gaan dus met zen tweeën
omlaag. Aangezien we vandaag maar tot Dinant willen varen moesten we na sluis
Anseremme al aanleggen.We hebben
aangemeerd iets voor de Rots Bayard aan een kade waar vier grote bolders
staan maar waar wenog nooit een boot
hebben zien liggen.Er staat geen
verbod tot aanleggen behalve net voor de rots dus waar we nu gaan liggen mag
het wèl.We lagen te 11:05 uur vast. Na
de middag zijn we tot in het centrum van Dinant gaan wandelen.
Château Freyr.Het stadhuis van Dinant.Het monument voor de
burgerslachtoffers in WO I die
geëxecuteerd werden door de Duitsers als
represaille voor de nederlaag aan de Maas in Dinant.
Ondertussen nog enkele hevige regenbuien gehad maar tussen
de buien was het droog.Een bezoekje
gebracht aan de kerk, dat hadden we ondanks we al enkele keren in Dinant
geweest zijn nog niet gedaan, dus nu er juist een bui losbarst wanneer we daar
waren zijn we daar maar binnen geglipt.Het is een niet zo heel grote kerk, nogal donker gezien die volledig in
van de donker grijze natuursteen van hier in de buurt gezet is.Aan de zuidkant bevindt zich een heel groot
kleurig glasraam.
De buste met relikwie.Een glasraam. Een van de Saxofoons die in Dinant staan. Lege steiger.
Tevens een buste uit geslagen zilver van de patroonheilige
van hier (naam vergeten !) welke in een vitrine tentoongesteld wordt.In de buste zou de schedel van die
patroonheilige bewaard worden. Na de kerk vedergegaan tot op het einde van het
centrum en langs de Maasoever terug naar de boot. In de YH van Dinant ligt
momenteel noch boven noch voorbij de brug Adolf Sax enige boot.Aan de overkant liggen de Ettie (Nl) en de
Effie (Nl) en terwijl we hier voorbij wandelden arriveerde de My Way maar die
keerden ook en gingen voor het Casino liggen. Wanneer we net aan de boot komen
zijn we net op tijd binnen voor de volgende plensbui !. Later op de namiddag
passeren en zowaar nog twee vrachtboten, een die in Givet lag en de andere moet
van verderop komen.
Het is maar grijs maar het is droog wanneer we vertrokken.
Na 4 km arriveerden we aan sluis 59 Las 4 Cheminèes, de laatste sluis op de
Maas in Frankrijk. Hier moeten we ons kaske (afstandsbediening voor de
sluizen) terug afgeven. Later gingen we nog door sluis Hastières ennog later wanneer we aan sluis Waulsort
arriveerden stond de auto van de Scheepvaartpolitie die iets voordien over de
weg van Hastières richting Dinant reed aan sluis Waulsort.In de sluis lag een van de rondvaartbooten
van Dinant te wachten.
Het wordt herfst !Nieuwe bestemming voor de Briquetterie
Het bleek dat de versassing moest wachten voor een
controle van onze boot.Na het
voorleggen van alle documenten, wat vragen allerlei en controle van de
brandblusser bleek alles in orde te zijn en konden we versast worden. Tijdens
het zakken nog wat gezeverd over de goede oude (en andere) tijd bij de
Rijkswacht (ze bleken allebei ook ex-rijkswachters te zijn).Die mannen hebben hun standplaats in Luik en
hebben tussen 08:00 uur en 18:00 uur constant twee boten en een ploeg per auto
van dienst. Een van de twee sprak goed Nederlands en bleek in Lanaken te wonen.
Hun werkgebied blijkt zich uit te strekken van Maas en Albertkanaal in Luik tot
Mons en de Franse grens op de Maas en de Samber.
Het vroegere station Hastières.De vistrap en nieuwe mekaniek aan de barrage Waulsort.
Na sluis Waulsort legden we aan in de YH van Waulsort.
Namiddag weer een ritje van 17 km met de fiets terug naar Givet en later de
auto in Dinant gaan zetten en met de fiets terug naar Waulsort.In totaal was het dus vandaag met de fiets
25 km.Onderweg heeft Annie twee maal
een kleine slang gezien maar ik was telkens te laat gezien de beestjes maakten
dat ze uit de voeten waren (als ge in dit geval van uit de voeten kunt
spreken). Later op de avond nog wat administratie bijgewerkt, gelezen en toen
het donker werd hebben we de TV nog eens aangezet.
Een 20-tal minuten na ons vertrek arriveerden we aan sluis
53 VanneAlcorps.Later volgden sluis
54 Fépin, sluis 55 Montigny, sluis 56 Mouyon, sluis 57 Ham, de tunnel
van Givet, en sluis 58 Trois-Fontaines.Het ging overal vlot, zonder wachten tot aan sluis 57 Ham.Hier bleef het sein op rood staan ondanks
dat we twee maal tot aan de sensorpaal waren gevaren en de afstandsbediening
gebruikt hadden.Het bleef op rood
staan.De deur van het bedieningshok
stond open maar er kwam geen reaktie. Na een tiental minuten gebruikte ik
eenmaal de scheepshoorn en wat bleek ? Er kwam een mannetje naar buiten !
(Heeft die liggen slapen misschien ?) De man ging een keer naar binnen, kwam
terug buiten, ging een keer over de sluisdeuren naar de andere kant en ging dan
terug binnen.Na nog een vijftal minuten
kwam er nog iemand met een autootje van het VNF ter plaatse maar er veranderde
niets.Na een dik half uur ging de deur
dan toch open en lag er een grote rondvaartboot van Givet (de Charlemange) in
de sluis.
Werken aan alle barrages.Leisteengroeve in
Givet.Ruine in Hierges.
Toen die eenmaal buiten was konden wij naar binnen. De
sassenier vertelde dat het zo lang geduurd had om volgende reden:De rondvaartboot was te hoog om met de
normale waterstand in de tunnel door de tunnel te kunnen ! Daarom moesten zij
de waterstand in dat pand met 60 cm laten zakken (alle water laten weglopen
door sluis 58 Trois Fontaines, vervolgens die boot door de tunnel laten varen
(had dan ook nog last van zijn diepgang !), vervolgens sluis 57 Ham laten vol
lopen met die boot erin, en nu, met ons in de sluis, moest het waterpeil tussen
sluis 57 en 58 terug minstens 40 cm omhoog om ons door te laten.We hebben dan ook een dik kwartier in de sluis
gelegen terwijl de kleppen in beneden- en bovendeur opengezet werden ! De
sassenier zei ook nog dat die boot maar tot Vireux-Wallerand ging varen, daar
zou keren te terugvaren zodat de hele santeboutique opnieuw maar dan in
omgekeerde richting moest gebeuren. Hij was helemaal niet tevreden over die
boot.
Te 13:40 uur waren wij eindelijk weg en te 14:00 uur
legden we vast in Givet.
Enkele beelden uit het dorpje Hierges.
Vandaag gaan we met de trein terug naar Fumay om de auto
op te halen maar we moesten tot 17:09 uur wachten voor de eerste trein naar
Charleville vertrok.De rit duurde 20
minuten met vier tussenstops.Eenmaal
uitgestapt aan het station vroegen we aan een oudere man die net enkele mensen
op de trein gezet had de weg naar de kade van Fumay.Het station ligt helemaal aan de andere kant van de berg waarop
Fumay ligt.Die man was zo vriendelijk
dat hij ons uitnodigde met hem mee te rijden met zijn auto.Dat was heel gemakkelijk en 5 minuten later
waren we aan de auto.Met de auto ging
het dan terug richting Givet.Onderweg
zagen we langs de route nog een ruine van een kasteel in Hierges.Wij zijn effe van de route afgeweken en eens
naar het kasteel gereden.Het ligt
boven een klein pittoresk (volgens een bord een middeleeuws dorpje) dorpje met
smalle leuke straatjes, alle woningen in van de grijze natuursteen en nog een
boerderij midden in het dorp (de mesthoop nog op de binnenkoer voor de voordeur
!) We waren rond 18:00 uur terug in Givet en wilden een restaurant binnen gaan
maar we mochten er niet binnen ! (allé, we mochten wel binnen maar alles was
bezet met reservaties) Dan maar naar een Kebab-zaak waar we lekker (en veel)
gegeten hebben.
Toen de mist optrok vertrokken wij naar sluis 48 Dames
de Meuse een vier kilometer verder.Ondertussen trok de mist verder op, op sommige plaatsen hing hij als een
wolk tot halverwege de heuvels wat mooie zichten opleverde.Onderweg kruisten we net na de sluis de
eerste tegenligger.Van hieruit ging
het verder naar sluis 49 Orzy, de tunnel van Revin en sluis 50 Revin. Op
dit stuk kwamen we zowaar weer vier tegenligger tegen en net voor we aan de
tunnel arriveerden kwam er nog een grote pleziervaartboot van de haven van
Revin maar die ging gelukkig voor ons in de richting van waar wij kwamen.
Zonder woorden.Plaatsen
netten.Daar gaan ze !
Na de tunnel en sluis Revin gingen we op weg richting
Fumay en de sluizen 51 St Joseph en 52 lUlf. Hier kruisten we nog een
Zweedse zeilboot.Het is ondertussen
geweldig goed weer geworden, niet heel warm maar toch aangenaam, veel minder
wind dan gisteren.Te 12:40 uur legden
we aan te Fumay.Toen we namiddag de
fietstocht naar Laifour maakten zagen we aan de kabelbaan van Fumay enkele
jongeren de duizelingwekkende rit van boven op de berg naar het adventurepark
van Fumay, twee bochten over de Maas maken.Jongens, die gaan er tegen een hoge snelheid naar beneden.Het is een soort grote en lange Dead-ride
van denk ik toch een kilometer lang !Langs de spoorweg en langs de weg naast de Maas worden over grote
afstand vangnetten geplaatst die vallende rotsen moeten opvangen.De mannen hangen tegen de quasie vertikale
rotswand op grote hoogte met een grote boormachine te werken.Wanneer we terug in Fumay arriveerden waren
er drie boten bij gekomen.
Dag 123 - Donderdag 10-09-2015 â Joigny-sur-Meuse - Laifour
Vanmorgen na het ontbijt te09:30 uur vertrokken.Het
is zonnig maar nog wat fris.We gaan
vandaag door de sluizen 45 Levresy, sluis 46 Monthermé en sluis 47 La
Commune voor we te 12:10 uur in Laifour arriveerden.
Waterputten.Kade Monthermé.Langs de Maas.Kade Laifour.
We zijn vandaag niemand tegen gekomen.Wanneer we achter na het eten een fietstocht
maakten langs de Maas hebben we een zestal boten gezien.
We vertrokken vanmorgen te 09:20 uur richting sluis 41
Romery.Wanner we hier uit vaarden
lagen er drie Nederlandse jachten te wachten om opgeschut te worden.Een tiental minuten later kruisten we er nog
drie en toen we aan sluis 42 Mézières lagen te wachten kwamen er nog twee
uitgevaren.Toen was het onze beurt
maar het sein bleef op rood-groen staan en dus zijn we maar binnen gevaren om
op de intercom hulp te roepen.
De Maas te Romery, rechts deSluis Mézières.Joigny-sur-Meuse van op de berg.
barrage, links richting Sedan.
De hulp was na vijf minuten ter plaatse.Ondertussen was de Frya ook aangekomen zodat
we met twee naar onder moeten.Toen we
de sluis verlieten lagen er nogmaals twee Nederlanders te wachten.Later bleek dat de Frya een van hun
opgeroepen had en dat al die boten een gezamelijke uitstap maakten, meer bepaald
een rondje Maas Moezel Rijn en zo terug naar Nederland.Toen we later door sluis43 Montcy waren ging de Frya ons voorbij
gezien bij nog tot Revin wilde varen. Rond 12:05 uur waren we aan sluis 44
Joigny en daar stond het sein op dubbel rood en lag de Frya nog voor de deur te
wachten.Het duurde een dik half uur
voor de pmanne verholpen was en toen moesten er nog twee boten uit de sluis
komen eer het onze toer was.Na deze
sluis hebben wij aangelegd aan de steiger in Joigny-qur-Meuse.Namiddag hebben we nog een tochtje van 20 km
terug naar Lumes gemaakt en met de auto terug gereden.
Vandaag blijven we hier liggen en gaan we een kleine
fietstocht maken.We reden over het
nieuwe fietspad tot in Charleville-Mézières, rond de meander in de Maas, door
Mezières en Villers-Semeuse terug naar Lumes.
De barrage in Charleville, allemaal balkjes naast elkaar
dieKunst op le Place Ducale.
het debiet te regelen en die handmatig geplaatst worden!
Het was toch een tochtje van 20 km. Namiddag werd het een
beetje fris tot rond 16:00 uur toen de zon er terug door kwam.SAvonds kwam de Frya (NL) nog aan de
steiger liggen.
We waren vanmorgen al redelijk vroeg wakker maar moesten
toch tot 09:00 uur wachten eer de sluizen in werking gingen. Het werkvolk dat
aan de dijken ging werken arriveerde al te 08:00 uur met een vrachtwagen aan de
kade om te laden maar ze waren een kraan vergeten dus moesten ze nog wachten
maar ondertussen waren wij dus wakker.
Vandaag varen we naar Lumes en moeden daarvoor door de
sluizen 3 Malmy, sluis 4, de tunnel en 5 St Aignan, sluis 6 Pont-a-Bar en
sluis 7 Meuse en kwamen te 11:45 uur dus op de Maas. Van hieruit moeten we
nog door sluis 40 - Dom-le-Mesnil.Vanaf hier gaat het weer goed vooruit en te 12:10 uur lagen we vast aan
de steiger van Lumes die we weer helemaal alleen hebben.Na het eten zijn we over de nieuwe fietspad
die ze vorig jaar op de Maasoever aangelegd hebben terug gereden naar
Pont-a-Bar en met de auto terug.Het
fietspmad is nu vermoedelijk klaar van aan de Belgische grens tot Sedan, daar
hebben we ze vorig jaar eraan zien werken. We reden dan nog eens langs de Cora
te Villers-Semeuse en van daaruit naar de steiger.Snamiddags zijn er nog twee huurboten bij komen liggen.De eerste had moeite met het maneuvreren,
het was duidelijk hun eerste keer zodat we ze hebben helpen aanleggen.Het bleek een Belgisch koppel uit Wallonië
te zijn die voor de eerste keer een boot voor vier dagen gehuurd hadden in
Pont-a-Bar.
Deze morgen na het ontbijt te 09:25 uur vertrokken.We gaan vandaag tot net voor sluisMalmy, zo een 17 km met sluis 1 Sauville
en sluis 2 La Cassine.Vanaf nu tot
aan de grens moeten we de afstandsbediening voor de sluizen gebruiken die we
aan sluis 27 Semuy ontvangen hebben, dus alles gaat vanaf hier (normaal)
zonder tussenkomst van het personeel van het VNF.
Verkeersslachtoffer nr ..De laverie van St Aignan en opze ligplaats in Malmy.
Hopelijk hebben we nergens panne en moeten we dan niet
bellen.We lagen te 12:00 uur vast aan
de kade in Malmy.Hier is een losplaats
van het VNF en er is een kade met drie palen, wel zonder voorzieningen.Toen we in de late namiddag de auto gingen
ophalen moesten we nog halt houden voor de
wielerkoers Chalons-en-Champagne Sedan die we onderweg tegen kwamen.Geen bekende renners gezien.Ook geen Belgische volgwagens daarom denk ik
dat er geen Belgische renners aan deelnamen.
De berg waar de tunnel van St Aignan onderdoor
gaat.Het romaanse kerkje van Malmy.
Nadien de auto gaan plaatsen in Pont-a-Bar zodat we
die morgen daar kunnen ophalen eenmaal we in Lumes gearriveerd zijn.
Aanvankelijk wilden wij hem in Frise zetten en van Le
Chesne naar daar moesten we over de D33, een heel mooie weg om met de auto te
doen en zeker met een moto, maar geen om te fietsten.Op dat mooie maar stevig traject zijn we toch drie maal over een
groot hoogteverschil gereden zodat we deze weg niet met de fiets gaan doen. Daarom
hebben we de wagen maar in Pont-a-Bar gaan zetten.
Dag 117 - Vrijdag 04-09-2015 â Attigny â Le Chesne
Deze morgen wilden we vroeg vertrekken gezien we
vandaag de 27 sluizen van de trap van Montgon gaan doen.Ik was al vroeg naar de bakker gegaan en
toen we gedaan hadden met het ontbijt hoorde ik de motor van de grote Franse
boot die achter ons lag aanslaan en een rookwalm uitslaan.Wanneer ik de waterbus ging vullen
informeerde ik naar het eventueel vertrek van hun.Zij gingen binnen10
minuten vertrekken en gezien wij nog niet klaar waren besloten we dan maar
achter hun te gaan.Wanneer ik terug op
de boot kwam kwamen er nog twee boten uit de richting van Rethel.
Links kanaal rechts Aisne. In sluis nr ..Zo zijn er hier 26 van.
Twee Nederlanders waarvan de achterste blijkbaar pech
had gezien hij door de eerste gesleept werd. Die zullen dan nog voor ons de
sluizentrap opgaan.Een kwartier nadat
de Franse boot vertrokken was gingen wij ook op pad.We moesten eerst door de sluizen 5 Attigny en sluis 27 Rilly
waarna we op de Aisne kwamen die we hier moeten oversteken naar sluis 26
Semuy.Hier ontvingen we de
afstandsbediening die we later in Givet terug moeten geven als we Frankrijk
verlaten.Van hieruit ging het
doorsluis 25 tot en met sluis 1 tot in
Le Chene. Onderweg kruisten we drie pleziervaarders. Deze sluizen hebben een
gemiddeld verval van 3 meter zodat we ongeveer 75 meter hoger zaten dan deze morgen.Het ging redelijk vlot maar toch hadden we 3
sluizen waar iets mankeerde zodat die niet werkten en we hulp moesten
inroepen.Al bij al waren we te 16:20
uur door de laatste sluis en lagen we om 16:30 uur vast. Hier is ook water en
elektriciteit, een bakker en een kleine supermarkt dichtbij, wat moet je nog
meer hebben. De twee Nederlandse jachten die deze morgen als eerste vertrokken
liggen hier ook, de grote Franse boot is blijkbaar doorgevaren.
Dag 116 - Donderdag 03-09-2015 â Rethel - Attigny
We vertrokken vanmorgen nog in de mist.De zon brak later door maar het was toch
redelijk fris in vergelijking met de vorige dagen.We moesten door sluis 9 Biermes, sluis 8 Thugny, sluis 7
Seuil en sluis 6 Givry voor we te 12:35 uur in Attigny arriveerden.Er lag alleen de grote Franse boot waar we
in Asfeld hadden bij gelegen en die ons gisteren in Rethel voorbij gevaren
was.
Detail van het altaar.Paneel de geboorte en het laatste avondmaal.Grondplan.
Het dorp heeft een ongewone kerk met een schitterend
interieur.Het is gebouwd in
Barok-stijl,de ruimte die in een
normale kerk de hoofdbeuk genoemd wordt heeft hier een quasie ronde
vorm.Het gebouw is uitgevoerd in een
soort baksteen en heeft aan de hoofdingang een aantal ronde gemetselde zuilen.
Gebouwd anno 1683.Als je in de buurt
komt zeker eens gaan kijken.
Dag 115 - Woensdag 02-09-2015 â Asfeld â Rethel
Na het ontbijt vertrokken richting Rethel.We passeren sluis 13 Asfeld, sluis 12
Pargny, sluis 11 Nanteuil, sluis 10 Acy Romance voor we te 13:00 uur aan de
kade in Rethel aanleggen.Er liggen een
Franse hotelboot, een de Onrust (NL), een kleine uit Mol die volgens de
schipper op weg is naar het zuiden, en twee die hier blijkbaar al lang
liggen.Een ervan herrinneren wij ons
nog, bij deze zeilboot zijn voor op de boeg twee ogen geschilderd.Na het eten zijn we met de fiets weer terug
gereden naar Asfeld.Van Rethel ging
het via Acy-Romance, Nanteuil-sur-Aisne, Taizy, Ferme de Pargny,
Blanzy-la-Salonnaise, Aire naar Asfeld.Daar aangekomen hebben we nog een kleine plaatselijke ronde gemaakt om
het plaatsje te verkennen.
Mistige morgen.Enkele leuke kereltjes onderweg.Ruimte te over !
De kerk te Asfeld.Het interieur.Het houten altaar.
Dag 114 - Dinsdag 01-09-2015 â Berry-au-Bac â Asfeld
Deze morgen vertrokken te 08:30 uur.Het regent !. We moeten vandaag door sluis 2
Condé, en sluis 1 Pignycourt en zitten dan op het Canal des Ardennes.Hier moeten we door sluis 14
Vieux-les-Asfeld en dan varen we tot Asfeld waar we aan de kade tegenover het
dorp aanleggen.We lagen te 12:10 uur
vast.
De vroeger wasplaats ins Asfeld. Nog enkele fotos
van het monument van de tankslag.
Na het eten zijn we met de fiets terug naar
Berry-au-Bac gereden om de auto op te halen.We reden van Asfeld via Vieux-les-Asfeld, Avaux, Everignicourt,
Neufchätel-sur-Aisne, Menneville, Guignicourt tot Berry-au-Bac.Onderweg weer door de mooie dorpjes gereden.
Dag 113 - Maandag 31-08-2015 â Bourg-et-Comin â Berry-au-Bac
Deze morgen te 08:50 uur vertrokken met de fiets naar
Soissons om de auto op te halen.We
redendoor het visvijvergebied ten
zuiden van het kanaal naar Vieil-Arcy. Van daar via de D22 naarSt Ma -rd, Cys-la-Comunne,Presles-et-Boves
richting Vailly-sur-Aisne.Daar staken
we het kanaal terug over richting Celles-sur-Aisne, Condé-sur-Aisne,
Missy-sur-Aisne, Bucy-le-Long, Crouy en door St Waast tot in Soissons waar de
auto stond.We arriveerden er te 10:45
uur en hadden 29 km gedaan.Met de auto
terug naar Bourg-et-Comin gereden, alles uitgeladen en na het eten te 13:30 uur
vertrokken met de boot.Het is
ondertussen weer goed heet geworden zodat er eerst een douchke gepakt
werd.Het is 19 km varen naar
Berry-au-Bac met alleen op het einde sluis 3 Berry, dus dat ging goed
vooruit.We zijn vandaag vier vrachtschepen
tegen gekomen en links en rechts lagen er verschillende te wachten of te lossen
en of laden.Dit was weer een druk stuk
kanaal. Wanneer we te 16:20 uur door sluis Berry gingen moesten we de
afstandsbediening terug afgeven.Gezien
we morgen vroeg terug willen vertrekken moet de auto nog opgehaald worden. We
hebben ook het sleuteltje van de fiets van Annie vergeten op te rapen voor we
vertrokken.
Het monument en de tanks boven op de berg tussen
Berry-au-Bac en Laon.
Hopelijk ligt het er nog, we hebben nog wel een
reservesleutel maar dat is dan de laatste.Gezien ons Annie naar eigen zeggen voor vandaag genoeg kilometers had
ben ik die dan maar alleen terug gaan halen. Het was een ritje van 20 km, niet
te lang maar wel heuvelig en een strakke wind tegen.Onderweg was er nog het begin van een onweer maar dat waaide
gelukkig van me weg zodat ik maar enkele druppels te verwerken kreeg. Bij
aankomst aan de auto hing aan de ruitenwisser een pvc-zakje met de sleutel in !
Er was een andere vrachtboot komen liggen en die er deze morgen lag lag er nu
nog dus die had snel de link gemaakt wie de eigenaar van de sleutel was.Onderweg terug met de auto nog gepasseerd
aan een zeer groot Frans militair kerkhof in Pontavert en op de heuvel ter hoogte
van Berry-au-Bac aan een monument dat opgericht werd ter ere van de eerste
veldslag met tanks in WO I in 1917 hier in de buurt.
Dag 112 - Zondag 30-08-2015 â Soisson â Bourg-et-Comin
Wakker geworden rond 07:30 uur met weer een stralende
zon die opkwam.Vandaag gaan we eerst
de was doen eer we verder gaan.Het
wassalon in de buurt dat wij eerst op het oog hadden bleek nu een droogkuis
geworden te zijn. Effe gegoogled en we vonden er een in een zijstraat van de
ringweg. Het was een grote met 16 wasautomaten en 8 droogkasten en er was maar
één machine bezet toen we er arriveerden dus hadden we op één na alle machines
voorhanden en ging het goed vooruit.
Een van de bruggen over de Aisne.Graansilos.Dorpje langs de Aisne.
Eenmaal die was gedaan nog wat inkopen gedaan en te
13:00 uur vertrokken we.We passeerden
vandaag sluis 9 Villeneuve, de dubbelle sluis 8-7 Celles, sluis 6 Audebert,
sluis 5 Cys-la-Commune en sluis 4 La Cendrérie voor we te 17:35 uur te
Bourg-et-Comin aanlegden.De kleine
steiger was al bezet, er lagen er weer enkele die een meter of 6 uit mekaar
lagen.Aan de schipper van de laatste
boot gevraagd naar voor aan te schuiven maar die verrekte het.(Ik zal hem in mijn gebeden gedenken de dag
dat hij eens ergens aankomt waar ik lig !)We zijn dan maar aan de kade voor de beroepsvaart gaan liggen waar al
drie vrachtboten lagen maar waar nog een 40 meter beschikbaar was. Al bij al
was dit nog goed gezien we nu gratis water konden tanken.Het is nog te warm om de auto op te
halen.We gaan dit morgen voormiddag
maar doen en dan zien we wel of we dan nog door varen.