Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
30-09-2015
Dag 143 - Woensdag 30-09-2015 â Neerpelt - Bryac
Vandaag krijgen we enkele passagiers. Vandaag beginnen we
aan onze eerste babysit-dag. Deze morgen werd Nout gebracht en op de middag
laden we Lenn ook nog op in Lommel en dan varen die mee tot in Kerkhoven.
Zonsopkomst in Neerpelt, onderweg,Blauwe Kei,nieuwe kom aan Umicore.
Het zit er weer op voor deze reis. 1416 km gevaren in 238
vaaruren met 194 sluizen en enkele tunnels en 1675 km gefietst. Nu kunnen we
weer beginnen met het plannen van onze volgende reis.
Vandaag eens uitgeslapen. Te 10:05 uur vertrokken richting
Kanaal Bocholt-Herentals. Wanneer we daar te 10:45 uur arriveerden hoorden we
de schipper van een vrachtschip oproepen dat hij de sluis uitging en rechtsaf
richting Blauwe Kei ging. Wanneer hij uit de sluis kwam riep hij ons op met de
vraag of we nog voorlangs wilden. Gezien hij aan 8 km/uur ging zou gaan varen
en wij in Neerpelt gingen liggen lieten we hem maar voorgaan.
Ter hoogte van Bocholt. Veel verkeer vandaag. Maanlicht in het water.
In het stuk naar Neerpelt kwamen we een groot vrachtschip
en een duwstel-werkboot tegen.Net voor
Neerpelt kruisten we nog twee jachten. In de jachthaven Neerpelt lag geen enkel
schip, er stonden wel zes kampeerautos. Na het middageten zijn we de auto naar
Lommel gaan doen en zijn we met de fiets langs het knooppuntennetwerk via de
Kolonie en het natuurreservaat Hageven tussen Neerpelt en Nederland terug
gereden.Nadien nog wat gaan winkelen.
Rond 22:00 uur kwam er nog een groot vrachtschip aangevaren dat hier aan de
lange nieuwe kade wou aanmeren maar hij had te veel diepgang en kon niet tegen
de kant geraken, hij is dan ook verder gevaren.
Deze morgen de auto weg gebracht naar Neerpelt en met de
fiets terug. Over het fiets knooppuntennetwerk van Neerpelt via St
Huibrechts-Lille, Bocholt, Reppel en Beek naar Bree. We fietsen over
landbouwwegen door velden en weiden en door enkele bossen. Er is hier nog veel
groen in het Bronsgroen Limburg."
Het is ondertussen herfst geworden, veel paddestoelen
onderweg en een grote statige buizerd.
Onderweg passeren we in Bocholt langs het domein
Sporthotel Watermolen waar je allerlei sporten kan doen.Er zijn ook 13 forelvijvers waar je kan
kiezen uit een aantal arrangementen om te vissen. Het is een grote zaak met
mooie grote feestzalen, een gezellig terras en een mooie tuin. We rijden ook
voorbij camping Goolderheide. Iets verderop en een grote weide wordt het
terrein klaargemaakty voor het een of ander evenement gezien er vier grote
kasteeltenten en een grote podiumtent opgesteld staan. Wanneer we na een rit
van 24 km we terug aan de boot arriveren blijkt de boot die er vanmorgen nog
bij ons lag vertrokken te zijn.
Dag 139 - Zaterdag 26-09-2015 â Maamechelen - Bree
Na het ontbijt en het droogmaken van de boot vertrokken we
te 09:20 uur richting Bree. We kwamen op het hele stuk geen enkele boot tegen.
Wel veel fietsers die van de laatste dagen mooi weer profiteerden.
Na twee uurtjes varen kwamen we te Bree waar we de hele
steiger voor ons alleen hadden.Hier
blijven we liggen tot maandag. Na het eten weer een ritje met de fiets naar
Dilsen. We zijn daar ook nog effe langs onze vrienden Gusta en Willy geweest
die vlak bij de steiger in Dilsen wonen. Gezien we echter deze avond nog naar
een verjaardagsfeestje moeten konden we niet lang blijven en moesten we rond
16:30 uur zeker aan de boot zijn. Toen we aan de boot arriveerden had er nog
een Nederlands jacht aangelegd.
Dag 138 - Vrijdag 25-09-2015 â Maastricht - Maasmechelen
Na ons vertrek te 09:15 uur arriveerden we een kwartiertje
later aan Bosseveldsluis, de laatste sluis die we moeten doen. Een kwartiertje
later was de sluis voor ons klaar en gingen we alleen naar onder. Nu zitten we
op de Zuidwillemsvaart die we richting Bocholt volgen.
Tegen de middag arriveerden we aan de steiger aan Maasmechelen
Village. Hier lagen alleen twee Nederlandse jachten dus we hadden maar een
plaatsje uit te kiezen. Na het middageten maakten we een fietstocht richting
Maastricht.We reden via de kanaaldijk
tot Eisden en dan via de Maasoever via Boorsem, Uikhoven, Neerharen en
Smeermaas richting Borgharen.Het
laatste stukje was nieuw voor ons, dat hadden we nog niet gefietst. Ter hoogte
van Uikhoven is de Maasbedding maar smal en stroomt het water wat harder.Hier kan je kayakken en raften en we zagen
er ook verschillende op het water.Er
zijn enkele lage stroomversnellingen wat het voor hen vermoedelijk iets
interessanter maakt.
Oud mijnterrein Eisden, vroeger administratief gebouw is nu een hotel.
Onder Uikhoven wordt een groot stuk van de zomerbedding
van de Maas ontgrind om bij hoog water een grote hoeveelheid water op te
vangen. (Het is natuurlijk mee genomen dat de grindboeren hier vermoedelijk
weer goed aan verdienen !) Na Uikhoven volgden we de oever van de Zuidwillermsvaart
tot aan sluis Bosserveld waar we over staken en aan de auto arriveerden. We
plaatsten de auto nadien te Dilsen en reden dan met de fiets terug naar
Maasmechelen.
Dag 137 - Donderdag 24-09-2015 â Luik - Maastricht
Deze morgen was de kade droog toen we opstonden.Er bwas minder wind dan gisteren en iets
warmer. Net nadat we te 09:10 uur vertrokken werden we al achtervolgd door
enkele grote bakken die we tergens tussen de bruggen in Luik hebben laten voorbij
sjezen.Nadien werd het kalmer tot op
het Albertkanaal waar we er weer enkele tegenkwamen.Hier gaat het er toch alltijd nogal ruw aantoe met die tegen de
verticale muren weerkaatsende golven. Met momenten is het hier erger dan die
keer dat we in Nieuwpoort de zee opgegaan zijn.
Leuk wonen hier !De oude staalfabriek Cockerill.In sluis Lannaye, en beneden de sluis.
Te 10:00 uur passeerden we het monument van Koning Albert
I welk aan de splitsing van het Albertkanaal met de Maas staat.(Hij staat hier ondertussen reeds meer dan
75 jaar.) Vanaf hier is het nog 17 km tot aan sluis Lanaye waar we Nederland
invaren richting Maastricht. Onderweg klaarde het helemaal op tot een heldere
blauwe lucht met hier en daar een witte wolk. De nieuwe sluis is in gebruik maar
net toen ik wilde oproepen hoorde ik twee Nederlandse boten met mekaar
converseren en daaruit kon ik opmaken dat er daar al een panne was en dat deze
sluis er zeker tot na de middag zou uitliggen.
Voetbrug
en verderop deYachthaven Visé.
Het zal dus door de oude sluis moeten gebeuren.We hadden geluk dat er momenteel maar een
klein vrachtschip door moest, de twee andere waren te groot om er nog bij te
kunnen, zodoende mochten wij erbij. Na de sluis ging het verder tot aan de
Muur in Maastricht waar we te 13:15 uur aanlegden.Na het eten zijn we met de fiets vertrokken om de auto op te
halen.Het ging van Maastricht naar
Eisden, via Margraten over de stuw van Lixhe, langs de sluis van Visè met de
jachthaven, verder langs het jaagpad langs het Albertkanaal tot aan de brog van
Haccourt en dan tot Hermalle-sous-Argenteau. Later plaatsten we de auto in
Borgharen tot we hem morgen daar komen ophalen.
Deze morgen regende het pijpenstelen en het bleef zo tot
na de middag.We hebben dan rond 13:30
uur toch maar besloten de auto op te halen en zijn vertrokken met onze ponchos
aan. Later stopte het met regenen en toen we aan de auto kwamen was het droog.
Enkele beelden van langs het Ourthe-kanaal
We zijn dan de auto in Hermalle-sous-Argenteau gaan
zetten, zo ongeveer halfweg tussen Luik en Maastricht zodat we het morgen niet
te ver moeten gaan halen. Toen we daar stopten brak er weer een hoosbui uit en
we zijn dan maar eerst ergens binnen gegaan. Een kwartiertje later minderde het
en vertrokken we terug richting Luik. Onderweg stopte het met regenen en konden
we zonder regenkledij verder.Het is
die avond verder droog gebleven. Gezien we het fototoestel vergeten waren ben ik
savonds nog eens terug gereden tot het Ourthe-kanaal om enkele fotos te
maken. Het Ourthe-kanaal zou de verbinding van de Maas met de Moezel moeten
geworden zijn maar wegens de een of andere reden(geldgebrek ?) is het nooit
afgemaakt. Het is bevaarbaar tot aan de derde sluis maar leidt dan naar nergens
! Ergens verderop zou zelfs een stuk tunnel gegraven zijn maar dat heb ik niet
gevonden.
Te 10:05 uur vertrokken we droog maar met een nogal
strakke wind en na een goede tien minuten waren we aan sluis
Ampsin-Neuville.Daar moesten we
wachten tot 10:45 uur eer we binnenkonden na drie grote jongens.
Niet veel plaats over hé !Flemalle.Hier zaten wij tussenin !
Van hieruit ging het naar sluis Ivoz-Ramet waar we weer
een klein half uur moesten wachten gezien er opgeschut werd en wij met twee
vrachtschepen naar onder gingen.Om
14:05 uur konden we daar vertrekken en lagen te 15:30 uur aan de kade in Luik
(aan de fontein aan de Pont de Fragneé).Net nadat we vast lagen begon het een flinke bui te regenen.Na de regen de kade ontdaan van de
eendenshit (een steeds terugkerend werkje daar) zodat we met propere voeten aan
boord kunnen.In de namiddag naar het
winkelcentrum met de Primark geweest en s avonds TV gekeken.
Met de auto terug naar Huy. Aangekomen te 12:10 uur.Na de middag met de auto naar Luik om hem daar
te plaatsen voor morgen en met de fiets terug naar Huy.
Nieuwe sluis Ivoz-Ramèt, het is hier altijd druk, maar
zelfs met de grote sluis is het nog steeds wachten geblazen.
Gezien in het weerbericht voorspeld werd dat het
voormiddag goed weer zou zijn en het namiddag zou gaan regenen hebben we
vanmorgen de auto eerst naar Huy gebracht. In het terugrijden, net voor de
barrage van Andenne, gaat het fietspad langs de Maas met een korte bocht
bergop. Net toen wij beneden aan de bocht aan de klim begonnen kwam er een
wielerterrorist aan grote snelheid de helling afgereden en kwam daarmee op onze
helft van het fietspad waardoor hij met zijn voorwiel net achter mijn trapas
tegen me reed waardoor wij beiden vielen.De gast (ik schat hem zeker zestig) was dan nog verontwaardigd dat wij
met zn tweeën naast mekaar reden alhoewel ik op onze helft reed.Hij begon te jammeren over zijne velo, en
begon dan nog te schelden ook.
Scheepswerf Andenne.Sucrerie van Wanze.Huy.
Zijn tirade was zelfs zo erg dat de zever hem uit zijn
mondhoeken liep !Uiteindelijk (het
heeft niet veel zin hier iemand bij te roepen) is hij verder vertrokken en
namen we de schade op.Mijn achterwiel
helemaal paraplu ! Dat wordt weeral een ander wiel ! Aan de boot nog geprobeerd
het wiel recht te krijgen met de spaken te spannen maar het had geen zin, niet
te repareren.We zijn dan na het
middageten maar vertrokken.We moesten
aanvankelijk met één grote jongen (84 m) door de sluis Andenne maar toen we
even vast lagen zagen we dat er nog zo eentje bij moest waardoor we verder naar
voor in de sluis moesten schuiven.Het
zakken ging hier langzaam en zodoende werd het 13:20 uur eer we de sluis uit
waren.Te 15:00 uur arriveerden we in
Huy waar we de boot enkele dagen laten liggen terwijl we naarhuis gaan.
Dag 130 - Donderdag 17-09-2015 â Namen - Andenne
Het heeft vannacht stevig gewaaid waardoor we door het
schommelen van de boot verschillende malen wakker geweest zijn en het heeft
maar een beetje geregend.Deze morgen
waait het nog steeds stevig maar het is droog. Na 2 km arriveerden we al aan
sluis Grand Malades.De sluis is dicht
maar wanneer wij oproepen wordt ons gemeld dat ze dadelijk klaar gemaakt wordt
voor ons.Aan de kade voor de sluis
ligt nog de Nederlandse boot te wachten die een half uur voor ons vertrok aan
de overkant. Wanneer de sluis na een tiental minuten open gaat en wij beide
binnen gevaren zijn sluit de bovendeur doch na enkele ogenblikken gaat die
terug open.Het blijkt dat er nog een
Britse boot op komst is die mee de sluis in moet. Deze sluis daalt zeer
langzaam waardoor het10:30 uur is eer
we buiten kunnen varen.Eenmaal buiten
stuiven de twee andere ons voorbij en heb ik het lekker makkelijk met niemand
vlak achter ons.Na 15 km arriveren we
boven sluis Andenne en leggen we ons voor vannacht te 12:15 uur aan de kade
boven de barrage. Na het eten zetten we de fietsen af en rijden we de 17 km
terug naar Namen. Natuurlijk moet het na enkele kilometers beginnen
regenen.En het gaat van kwaad naar erger,
het gaat steeds harder regenen waardoor wij onze ponchos moeten
bovenhalen.Dat is de enige regenkledij
waarbij je met zon weer enigszins droog blijft, het vangt wel veel wind en die
hebben we er natuurlijk ook op kop bij.Te 15:30 uur waren we terug aan de boot.Na een lekkere warme douche en een lekkere tas koffie waren we
weer op themperatuur en je raad het nooit, jawel de lucht klaarde meer en meer
op en de zon kwam er door.
Dag 129 - Woensdag 16-09-2015 â Frofondeville â Namen
Wakkergeworden
van een schip dat voorbij voer.Dan
naar de bakker en na het ontbijt voor het vertrek nog eff naar de markt (een
groentenkraam, een visboer en een vleeskraam !) geweest en dan vertrokken naar
sluis Tailfer. Onderweg kwamen de tweede vrachtboot van de dag tegen dus de
sluis stond klaar voor ons. Daarna naar sluis La Plante die ook onmiddellijk
voor ons klaargezet werd.Vervolgens
een plaatsje gezocht aan de vrije kade in Namen maar daar konden we nergens
meer tussen, dus zullen we aan de betalende kade moeten liggen. Het begon
natuurlijk te regenen net als we in de laatste sluis lagen dus waren we weer
nat toen we aanlegden aan de kade.
Kasteel ergens langs de Maas.Mooie appartementen te La Plante.
Namiddag ben ik gezien het slechte weer alleen met de
fiets terug gereden om de auto op te halen. Onderweg een goede bui gehad en ik
was net aan de auto en had de achterklep net open toen er terug een hoosbui los
barstte.De bui duurde een vijftal
minuten, het water kwam in een heuse stroom naar onder gelopen.Op de terugweg moeten stoppen voor een koers
en daar moest ik 15 minuten wachten.De
wagen met de rode vlag (begin koers) was ik tegengekomen toen ik vertrokken was
en nu moest ik hier nog lang wachten dus het peloton (of de laatsten) lagen ver
achterop de koplopers.Later zagen we
in het nieuws de er een grote valpartij geweest was.De helikopter die boven de koers hing kon je bijna niet zien van
de regen ! Aan de kade hier is sedert dit jaar elektriciteit en water
beschikbaar (automaat met speciale munten).De havenmeester zou tussen 18:00 en 19:00 uur langskomen maar die hebben
we (misschien door het slechte weer) niet gezien.Gelukkig kon ik enkele munten afkopen van een Engelsman die
morgen gaat vertrekken en er nog een aantal in voorraad had.
Dag 128 - Dinsdag 15-09-2015 â Dinant - Profondeville
Toen we deze morgen wakker werden regende het licht maar
het trok toch over.De weg was nog niet
nat dus zo veel zal het nog niet geweest zijn. De Spar was natuurlijk dicht op
dinsdag en gezien we toch zouden verder varen zijn we met de boot maar tot net
voor het Casino gevaren en Annie is dan naar de bakker gegaan en hebben we daar
ontbeten.
De rots Bayard.Ruïne oude burcht te Houx.
Nadien volgden de sluizen Dinant, Houx, Hun en Rivière die
telkens zo goed als klaar waren zodat we vlot konden doorvaren.Na sluis Rivière lag wel een vrachtschip te
wachten toen we buiten voeren.Voor de
rest geen verkeer gezien.We
arriveerden te 12:35 uur aan de steiger van Profondeville waar geen enkele boot
lag.Na het eten hebben we dan een
fietstocht gemaakt terug naar Dinant en met de auto langs de andere kant van de
Maas terug gereden.Het was een ritje
van 18 km, we hadden wel de wind tegen maar het was zonnig met witte wolkjes
dus het was nog goed fietsen.Als je de
lucht vanmorgen zag zou je dat niet verwacht hebben. In de late namiddag nog
een wandeling door het dorp gemaakt.
Dag 127 - Maandag 14-09-2015 â Waulsort - Dinant
Het regent pijpenstelen deze morgen ! Het is te zien dat
we weer in België zijn ! Rond 09:30 uur stopte het met hard regenen en we
vertrokken dan te 09:50 uur en onderweg was het zowaar droog.Wanneer we tegen 10:30 uur naar sluis
Anseremme gingen kwamen we een vrachtschip tegen, dus de sluis staat normaal
klaar voor ons.Voor alle zekerheid
maar opgeroepen en toen we net voor de sluis arriveerden zagen we dat de Mary
Scott (BG) die we gisteren in Anseremme zagen liggen ook naar de sluis
ging.We gaan dus met zen tweeën
omlaag. Aangezien we vandaag maar tot Dinant willen varen moesten we na sluis
Anseremme al aanleggen.We hebben
aangemeerd iets voor de Rots Bayard aan een kade waar vier grote bolders
staan maar waar wenog nooit een boot
hebben zien liggen.Er staat geen
verbod tot aanleggen behalve net voor de rots dus waar we nu gaan liggen mag
het wèl.We lagen te 11:05 uur vast. Na
de middag zijn we tot in het centrum van Dinant gaan wandelen.
Château Freyr.Het stadhuis van Dinant.Het monument voor de
burgerslachtoffers in WO I die
geëxecuteerd werden door de Duitsers als
represaille voor de nederlaag aan de Maas in Dinant.
Ondertussen nog enkele hevige regenbuien gehad maar tussen
de buien was het droog.Een bezoekje
gebracht aan de kerk, dat hadden we ondanks we al enkele keren in Dinant
geweest zijn nog niet gedaan, dus nu er juist een bui losbarst wanneer we daar
waren zijn we daar maar binnen geglipt.Het is een niet zo heel grote kerk, nogal donker gezien die volledig in
van de donker grijze natuursteen van hier in de buurt gezet is.Aan de zuidkant bevindt zich een heel groot
kleurig glasraam.
De buste met relikwie.Een glasraam. Een van de Saxofoons die in Dinant staan. Lege steiger.
Tevens een buste uit geslagen zilver van de patroonheilige
van hier (naam vergeten !) welke in een vitrine tentoongesteld wordt.In de buste zou de schedel van die
patroonheilige bewaard worden. Na de kerk vedergegaan tot op het einde van het
centrum en langs de Maasoever terug naar de boot. In de YH van Dinant ligt
momenteel noch boven noch voorbij de brug Adolf Sax enige boot.Aan de overkant liggen de Ettie (Nl) en de
Effie (Nl) en terwijl we hier voorbij wandelden arriveerde de My Way maar die
keerden ook en gingen voor het Casino liggen. Wanneer we net aan de boot komen
zijn we net op tijd binnen voor de volgende plensbui !. Later op de namiddag
passeren en zowaar nog twee vrachtboten, een die in Givet lag en de andere moet
van verderop komen.
Het is maar grijs maar het is droog wanneer we vertrokken.
Na 4 km arriveerden we aan sluis 59 Las 4 Cheminèes, de laatste sluis op de
Maas in Frankrijk. Hier moeten we ons kaske (afstandsbediening voor de
sluizen) terug afgeven. Later gingen we nog door sluis Hastières ennog later wanneer we aan sluis Waulsort
arriveerden stond de auto van de Scheepvaartpolitie die iets voordien over de
weg van Hastières richting Dinant reed aan sluis Waulsort.In de sluis lag een van de rondvaartbooten
van Dinant te wachten.
Het wordt herfst !Nieuwe bestemming voor de Briquetterie
Het bleek dat de versassing moest wachten voor een
controle van onze boot.Na het
voorleggen van alle documenten, wat vragen allerlei en controle van de
brandblusser bleek alles in orde te zijn en konden we versast worden. Tijdens
het zakken nog wat gezeverd over de goede oude (en andere) tijd bij de
Rijkswacht (ze bleken allebei ook ex-rijkswachters te zijn).Die mannen hebben hun standplaats in Luik en
hebben tussen 08:00 uur en 18:00 uur constant twee boten en een ploeg per auto
van dienst. Een van de twee sprak goed Nederlands en bleek in Lanaken te wonen.
Hun werkgebied blijkt zich uit te strekken van Maas en Albertkanaal in Luik tot
Mons en de Franse grens op de Maas en de Samber.
Het vroegere station Hastières.De vistrap en nieuwe mekaniek aan de barrage Waulsort.
Na sluis Waulsort legden we aan in de YH van Waulsort.
Namiddag weer een ritje van 17 km met de fiets terug naar Givet en later de
auto in Dinant gaan zetten en met de fiets terug naar Waulsort.In totaal was het dus vandaag met de fiets
25 km.Onderweg heeft Annie twee maal
een kleine slang gezien maar ik was telkens te laat gezien de beestjes maakten
dat ze uit de voeten waren (als ge in dit geval van uit de voeten kunt
spreken). Later op de avond nog wat administratie bijgewerkt, gelezen en toen
het donker werd hebben we de TV nog eens aangezet.
Een 20-tal minuten na ons vertrek arriveerden we aan sluis
53 VanneAlcorps.Later volgden sluis
54 Fépin, sluis 55 Montigny, sluis 56 Mouyon, sluis 57 Ham, de tunnel
van Givet, en sluis 58 Trois-Fontaines.Het ging overal vlot, zonder wachten tot aan sluis 57 Ham.Hier bleef het sein op rood staan ondanks
dat we twee maal tot aan de sensorpaal waren gevaren en de afstandsbediening
gebruikt hadden.Het bleef op rood
staan.De deur van het bedieningshok
stond open maar er kwam geen reaktie. Na een tiental minuten gebruikte ik
eenmaal de scheepshoorn en wat bleek ? Er kwam een mannetje naar buiten !
(Heeft die liggen slapen misschien ?) De man ging een keer naar binnen, kwam
terug buiten, ging een keer over de sluisdeuren naar de andere kant en ging dan
terug binnen.Na nog een vijftal minuten
kwam er nog iemand met een autootje van het VNF ter plaatse maar er veranderde
niets.Na een dik half uur ging de deur
dan toch open en lag er een grote rondvaartboot van Givet (de Charlemange) in
de sluis.
Werken aan alle barrages.Leisteengroeve in
Givet.Ruine in Hierges.
Toen die eenmaal buiten was konden wij naar binnen. De
sassenier vertelde dat het zo lang geduurd had om volgende reden:De rondvaartboot was te hoog om met de
normale waterstand in de tunnel door de tunnel te kunnen ! Daarom moesten zij
de waterstand in dat pand met 60 cm laten zakken (alle water laten weglopen
door sluis 58 Trois Fontaines, vervolgens die boot door de tunnel laten varen
(had dan ook nog last van zijn diepgang !), vervolgens sluis 57 Ham laten vol
lopen met die boot erin, en nu, met ons in de sluis, moest het waterpeil tussen
sluis 57 en 58 terug minstens 40 cm omhoog om ons door te laten.We hebben dan ook een dik kwartier in de sluis
gelegen terwijl de kleppen in beneden- en bovendeur opengezet werden ! De
sassenier zei ook nog dat die boot maar tot Vireux-Wallerand ging varen, daar
zou keren te terugvaren zodat de hele santeboutique opnieuw maar dan in
omgekeerde richting moest gebeuren. Hij was helemaal niet tevreden over die
boot.
Te 13:40 uur waren wij eindelijk weg en te 14:00 uur
legden we vast in Givet.
Enkele beelden uit het dorpje Hierges.
Vandaag gaan we met de trein terug naar Fumay om de auto
op te halen maar we moesten tot 17:09 uur wachten voor de eerste trein naar
Charleville vertrok.De rit duurde 20
minuten met vier tussenstops.Eenmaal
uitgestapt aan het station vroegen we aan een oudere man die net enkele mensen
op de trein gezet had de weg naar de kade van Fumay.Het station ligt helemaal aan de andere kant van de berg waarop
Fumay ligt.Die man was zo vriendelijk
dat hij ons uitnodigde met hem mee te rijden met zijn auto.Dat was heel gemakkelijk en 5 minuten later
waren we aan de auto.Met de auto ging
het dan terug richting Givet.Onderweg
zagen we langs de route nog een ruine van een kasteel in Hierges.Wij zijn effe van de route afgeweken en eens
naar het kasteel gereden.Het ligt
boven een klein pittoresk (volgens een bord een middeleeuws dorpje) dorpje met
smalle leuke straatjes, alle woningen in van de grijze natuursteen en nog een
boerderij midden in het dorp (de mesthoop nog op de binnenkoer voor de voordeur
!) We waren rond 18:00 uur terug in Givet en wilden een restaurant binnen gaan
maar we mochten er niet binnen ! (allé, we mochten wel binnen maar alles was
bezet met reservaties) Dan maar naar een Kebab-zaak waar we lekker (en veel)
gegeten hebben.
Toen de mist optrok vertrokken wij naar sluis 48 Dames
de Meuse een vier kilometer verder.Ondertussen trok de mist verder op, op sommige plaatsen hing hij als een
wolk tot halverwege de heuvels wat mooie zichten opleverde.Onderweg kruisten we net na de sluis de
eerste tegenligger.Van hieruit ging
het verder naar sluis 49 Orzy, de tunnel van Revin en sluis 50 Revin. Op
dit stuk kwamen we zowaar weer vier tegenligger tegen en net voor we aan de
tunnel arriveerden kwam er nog een grote pleziervaartboot van de haven van
Revin maar die ging gelukkig voor ons in de richting van waar wij kwamen.
Zonder woorden.Plaatsen
netten.Daar gaan ze !
Na de tunnel en sluis Revin gingen we op weg richting
Fumay en de sluizen 51 St Joseph en 52 lUlf. Hier kruisten we nog een
Zweedse zeilboot.Het is ondertussen
geweldig goed weer geworden, niet heel warm maar toch aangenaam, veel minder
wind dan gisteren.Te 12:40 uur legden
we aan te Fumay.Toen we namiddag de
fietstocht naar Laifour maakten zagen we aan de kabelbaan van Fumay enkele
jongeren de duizelingwekkende rit van boven op de berg naar het adventurepark
van Fumay, twee bochten over de Maas maken.Jongens, die gaan er tegen een hoge snelheid naar beneden.Het is een soort grote en lange Dead-ride
van denk ik toch een kilometer lang !Langs de spoorweg en langs de weg naast de Maas worden over grote
afstand vangnetten geplaatst die vallende rotsen moeten opvangen.De mannen hangen tegen de quasie vertikale
rotswand op grote hoogte met een grote boormachine te werken.Wanneer we terug in Fumay arriveerden waren
er drie boten bij gekomen.
Dag 123 - Donderdag 10-09-2015 â Joigny-sur-Meuse - Laifour
Vanmorgen na het ontbijt te09:30 uur vertrokken.Het
is zonnig maar nog wat fris.We gaan
vandaag door de sluizen 45 Levresy, sluis 46 Monthermé en sluis 47 La
Commune voor we te 12:10 uur in Laifour arriveerden.
Waterputten.Kade Monthermé.Langs de Maas.Kade Laifour.
We zijn vandaag niemand tegen gekomen.Wanneer we achter na het eten een fietstocht
maakten langs de Maas hebben we een zestal boten gezien.
We vertrokken vanmorgen te 09:20 uur richting sluis 41
Romery.Wanner we hier uit vaarden
lagen er drie Nederlandse jachten te wachten om opgeschut te worden.Een tiental minuten later kruisten we er nog
drie en toen we aan sluis 42 Mézières lagen te wachten kwamen er nog twee
uitgevaren.Toen was het onze beurt
maar het sein bleef op rood-groen staan en dus zijn we maar binnen gevaren om
op de intercom hulp te roepen.
De Maas te Romery, rechts deSluis Mézières.Joigny-sur-Meuse van op de berg.
barrage, links richting Sedan.
De hulp was na vijf minuten ter plaatse.Ondertussen was de Frya ook aangekomen zodat
we met twee naar onder moeten.Toen we
de sluis verlieten lagen er nogmaals twee Nederlanders te wachten.Later bleek dat de Frya een van hun
opgeroepen had en dat al die boten een gezamelijke uitstap maakten, meer bepaald
een rondje Maas Moezel Rijn en zo terug naar Nederland.Toen we later door sluis43 Montcy waren ging de Frya ons voorbij
gezien bij nog tot Revin wilde varen. Rond 12:05 uur waren we aan sluis 44
Joigny en daar stond het sein op dubbel rood en lag de Frya nog voor de deur te
wachten.Het duurde een dik half uur
voor de pmanne verholpen was en toen moesten er nog twee boten uit de sluis
komen eer het onze toer was.Na deze
sluis hebben wij aangelegd aan de steiger in Joigny-qur-Meuse.Namiddag hebben we nog een tochtje van 20 km
terug naar Lumes gemaakt en met de auto terug gereden.