Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    30-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 143 - Woensdag 30-09-2015 – Neerpelt - Bryac

    Vandaag krijgen we enkele passagiers. Vandaag beginnen we aan onze eerste babysit-dag. Deze morgen werd Nout gebracht en op de middag laden we Lenn ook nog op in Lommel en dan varen die mee tot in Kerkhoven.

                             

    Zonsopkomst in Neerpelt, onderweg,  Blauwe Kei,   nieuwe kom aan Umicore.

    Het zit er weer op voor deze reis. 1416 km gevaren in 238 vaaruren met 194 sluizen en enkele tunnels en 1675 km gefietst. Nu kunnen we weer beginnen met het plannen van onze volgende reis.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 142 - Dinsdag 29-09-2015 – Bree - Neerpelt

    Vandaag eens uitgeslapen. Te 10:05 uur vertrokken richting Kanaal Bocholt-Herentals. Wanneer we daar te 10:45 uur arriveerden hoorden we de schipper van een vrachtschip oproepen dat hij de sluis uitging en rechtsaf richting Blauwe Kei ging. Wanneer hij uit de sluis kwam riep hij ons op met de vraag of we nog voorlangs wilden. Gezien hij aan 8 km/uur ging zou gaan varen en wij in Neerpelt gingen liggen lieten we hem maar voorgaan.


                        

    Ter hoogte van Bocholt.            Veel verkeer vandaag.                Maanlicht in het water.       


    In het stuk naar Neerpelt kwamen we een groot vrachtschip en een duwstel-werkboot tegen.  Net voor Neerpelt kruisten we nog twee jachten. In de jachthaven Neerpelt lag geen enkel schip, er stonden wel zes kampeerauto’s. Na het middageten zijn we de auto naar Lommel gaan doen en zijn we met de fiets langs het knooppuntennetwerk via de Kolonie en het natuurreservaat Hageven tussen Neerpelt en Nederland terug gereden.  Nadien nog wat gaan winkelen. Rond 22:00 uur kwam er nog een groot vrachtschip aangevaren dat hier aan de lange nieuwe kade wou aanmeren maar hij had te veel diepgang en kon niet tegen de kant geraken, hij is dan ook verder gevaren.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 141 - Maandag 28-09-2015 – Bree

    Deze morgen de auto weg gebracht naar Neerpelt en met de fiets terug. Over het fiets knooppuntennetwerk van Neerpelt via St Huibrechts-Lille, Bocholt, Reppel en Beek naar Bree. We fietsen over landbouwwegen door velden en weiden en door enkele bossen. Er is hier nog veel groen in het “Bronsgroen Limburg."


                       

    Het is ondertussen herfst geworden, veel paddestoelen onderweg en een grote statige buizerd.


    Onderweg passeren we in Bocholt langs het domein “Sporthotel Watermolen” waar je allerlei sporten kan doen.  Er zijn ook 13 forelvijvers waar je kan kiezen uit een aantal arrangementen om te vissen. Het is een grote zaak met mooie grote feestzalen, een gezellig terras en een mooie tuin. We rijden ook voorbij camping Goolderheide. Iets verderop en een grote weide wordt het terrein klaargemaakty voor het een of ander evenement gezien er vier grote kasteeltenten en een grote podiumtent opgesteld staan. Wanneer we na een rit van 24 km we terug aan de boot arriveren blijkt de boot die er vanmorgen nog bij ons lag vertrokken te zijn.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 140 - Zondag 27-09-2015 – Bree

    Vandaag moeten we naar het verjaardagsfeestje bij ons Kris, daarom wordt en niet gevaren en of gefietst vandaag.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 139 - Zaterdag 26-09-2015 – Maamechelen - Bree

    Na het ontbijt en het droogmaken van de boot vertrokken we te 09:20 uur richting Bree. We kwamen op het hele stuk geen enkele boot tegen. Wel veel fietsers die van de laatste dagen mooi weer profiteerden.


                    

    Maamechelen Village.               Steiger Maasmechelen.             Voetgangersbrug.


    Na twee uurtjes varen kwamen we te Bree waar we de hele steiger voor ons alleen hadden.  Hier blijven we liggen tot maandag. Na het eten weer een ritje met de fiets naar Dilsen. We zijn daar ook nog effe langs onze vrienden Gusta en Willy geweest die vlak bij de steiger in Dilsen wonen. Gezien we echter deze avond nog naar een verjaardagsfeestje moeten konden we niet lang blijven en moesten we rond 16:30 uur zeker aan de boot zijn. Toen we aan de boot arriveerden had er nog een Nederlands jacht aangelegd.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 138 - Vrijdag 25-09-2015 – Maastricht - Maasmechelen

    Na ons vertrek te 09:15 uur arriveerden we een kwartiertje later aan Bosseveldsluis, de laatste sluis die we moeten doen. Een kwartiertje later was de sluis voor ons klaar en gingen we alleen naar onder. Nu zitten we op de Zuidwillemsvaart die we richting Bocholt volgen.

     

                      

    Gedenkteken gevallen vliegtuig.    Maas Boorsem.                Thv Uikhoven.


    Tegen de middag arriveerden we aan de steiger aan Maasmechelen Village. Hier lagen alleen twee Nederlandse jachten dus we hadden maar een plaatsje uit te kiezen. Na het middageten maakten we een fietstocht richting Maastricht.  We reden via de kanaaldijk tot Eisden en dan via de Maasoever via Boorsem, Uikhoven, Neerharen en Smeermaas richting Borgharen.  Het laatste stukje was nieuw voor ons, dat hadden we nog niet gefietst. Ter hoogte van Uikhoven is de Maasbedding maar smal en stroomt het water wat harder.  Hier kan je kayakken en raften en we zagen er ook verschillende op het water.  Er zijn enkele lage stroomversnellingen wat het voor hen vermoedelijk iets interessanter maakt.


               

                               Oud mijnterrein Eisden, vroeger administratief gebouw is nu een hotel.


    Onder Uikhoven wordt een groot stuk van de zomerbedding van de Maas ontgrind om bij hoog water een grote hoeveelheid water op te vangen. (Het is natuurlijk mee genomen dat de grindboeren hier vermoedelijk weer goed aan verdienen !) Na Uikhoven volgden we de oever van de Zuidwillermsvaart tot aan sluis Bosserveld waar we over staken en aan de auto arriveerden. We plaatsten de auto nadien te Dilsen en reden dan met de fiets terug naar Maasmechelen.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 137 - Donderdag 24-09-2015 – Luik - Maastricht

    Deze morgen was de kade droog toen we opstonden.  Er bwas minder wind dan gisteren en iets warmer. Net nadat we te 09:10 uur vertrokken werden we al “achtervolgd” door enkele grote bakken die we tergens tussen de bruggen in Luik hebben laten voorbij sjezen.  Nadien werd het kalmer tot op het Albertkanaal waar we er weer enkele tegenkwamen.  Hier gaat het er toch alltijd nogal ruw aantoe met die tegen de verticale muren weerkaatsende golven. Met momenten is het hier erger dan die keer dat we in Nieuwpoort de zee opgegaan zijn. 

                             

    Leuk wonen hier !   De oude staalfabriek Cockerill.     In sluis Lannaye, en beneden de sluis.

    Te 10:00 uur passeerden we het monument van Koning Albert I welk aan de splitsing van het Albertkanaal met de Maas staat.  (Hij staat hier ondertussen reeds meer dan 75 jaar.) Vanaf hier is het nog 17 km tot aan sluis Lanaye waar we Nederland invaren richting Maastricht. Onderweg klaarde het helemaal op tot een heldere blauwe lucht met hier en daar een witte wolk. De nieuwe sluis is in gebruik maar net toen ik wilde oproepen hoorde ik twee Nederlandse boten met mekaar converseren en daaruit kon ik opmaken dat er daar al een panne was en dat deze sluis er zeker tot na de middag zou uitliggen.

           

    Voetbrug en verderop de                   Yachthaven Visé.

    Het zal dus door de oude sluis moeten gebeuren.  We hadden geluk dat er momenteel maar een “klein” vrachtschip door moest, de twee andere waren te groot om er nog bij te kunnen, zodoende mochten wij erbij. Na de sluis ging het verder tot aan de “Muur” in Maastricht waar we te 13:15 uur aanlegden.  Na het eten zijn we met de fiets vertrokken om de auto op te halen.  Het ging van Maastricht naar Eisden, via Margraten over de stuw van Lixhe, langs de sluis van Visè met de jachthaven, verder langs het jaagpad langs het Albertkanaal tot aan de brog van Haccourt en dan tot Hermalle-sous-Argenteau. Later plaatsten we de auto in Borgharen tot we hem morgen daar komen ophalen.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 136 - Woensdag 23-09-2015 – Luik

    Deze morgen regende het pijpenstelen en het bleef zo tot na de middag.  We hebben dan rond 13:30 uur toch maar besloten de auto op te halen en zijn vertrokken met onze poncho’s aan. Later stopte het met regenen en toen we aan de auto kwamen was het droog. 


               

    Enkele beelden van langs het Ourthe-kanaal


    We zijn dan de auto in Hermalle-sous-Argenteau gaan zetten, zo ongeveer halfweg tussen Luik en Maastricht zodat we het morgen niet te ver moeten gaan halen. Toen we daar stopten brak er weer een hoosbui uit en we zijn dan maar eerst ergens binnen gegaan. Een kwartiertje later minderde het en vertrokken we terug richting Luik. Onderweg stopte het met regenen en konden we zonder regenkledij verder.  Het is die avond verder droog gebleven. Gezien we het fototoestel vergeten waren ben ik s’avonds nog eens terug gereden tot het Ourthe-kanaal om enkele foto’s te maken. Het Ourthe-kanaal zou de verbinding van de Maas met de Moezel moeten geworden zijn maar wegens de een of andere reden(geldgebrek ?) is het nooit afgemaakt. Het is bevaarbaar tot aan de derde sluis maar leidt dan naar nergens ! Ergens verderop zou zelfs een stuk tunnel gegraven zijn maar dat heb ik niet gevonden.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 135 - Dinsdag 22-09-2015 – Huy - Luik

    Te 10:05 uur vertrokken we droog maar met een nogal strakke wind en na een goede tien minuten waren we aan sluis Ampsin-Neuville.  Daar moesten we wachten tot 10:45 uur eer we binnen  konden na drie grote jongens. 

     

                           

    Niet veel plaats over hé !           Flemalle.                                  Hier zaten wij tussenin !


    Van hieruit ging het naar sluis Ivoz-Ramet waar we weer een klein half uur moesten wachten gezien er opgeschut werd en wij met twee vrachtschepen naar onder gingen.  Om 14:05 uur konden we daar vertrekken en lagen te 15:30 uur aan de kade in Luik (aan de fontein aan de Pont de Fragneé).  Net nadat we vast lagen begon het een flinke bui te regenen.  Na de regen de kade ontdaan van de eendenshit (een steeds terugkerend werkje daar) zodat we met propere voeten aan boord kunnen.  In de namiddag naar het winkelcentrum met de Primark geweest en ’s avonds TV gekeken.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 134 - Maandag 21-09-2015 – Huy

    Met de auto terug naar Huy. Aangekomen te 12:10 uur.  Na de middag met de auto naar Luik om hem daar te plaatsen voor morgen en met de fiets terug naar Huy.

     

                

    Nieuwe sluis Ivoz-Ramèt, het is hier altijd druk, maar zelfs met de grote sluis is het nog steeds wachten geblazen.   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 131 - Vrijdag 18-09-2015 – Andenne - Huy

    Gezien in het weerbericht voorspeld werd dat het voormiddag goed weer zou zijn en het namiddag zou gaan regenen hebben we vanmorgen de auto eerst naar Huy gebracht. In het terugrijden, net voor de barrage van Andenne, gaat het fietspad langs de Maas met een korte bocht bergop. Net toen wij beneden aan de bocht aan de klim begonnen kwam er een wielerterrorist aan grote snelheid de helling afgereden en kwam daarmee op onze helft van het fietspad waardoor hij met zijn voorwiel net achter mijn trapas tegen me reed waardoor wij beiden vielen.  De gast (ik schat hem zeker zestig) was dan nog verontwaardigd dat wij met z’n tweeën naast mekaar reden alhoewel ik op onze helft reed.  Hij begon te jammeren over “zijne velo”, en begon dan nog te schelden ook. 


                     

    Scheepswerf Andenne.               Sucrerie van Wanze.         Huy.


    Zijn tirade was zelfs zo erg dat de zever hem uit zijn mondhoeken liep !  Uiteindelijk (het heeft niet veel zin hier iemand bij te roepen) is hij verder vertrokken en namen we de schade op.  Mijn achterwiel helemaal paraplu ! Dat wordt weeral een ander wiel ! Aan de boot nog geprobeerd het wiel recht te krijgen met de spaken te spannen maar het had geen zin, niet te repareren.  We zijn dan na het middageten maar vertrokken.  We moesten aanvankelijk met één grote jongen (84 m) door de sluis Andenne maar toen we even vast lagen zagen we dat er nog zo eentje bij moest waardoor we verder naar voor in de sluis moesten schuiven.  Het zakken ging hier langzaam en zodoende werd het 13:20 uur eer we de sluis uit waren.  Te 15:00 uur arriveerden we in Huy waar we de boot enkele dagen laten liggen terwijl we naar  huis gaan.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 130 - Donderdag 17-09-2015 – Namen - Andenne

    Het heeft vannacht stevig gewaaid waardoor we door het schommelen van de boot verschillende malen wakker geweest zijn en het heeft maar een beetje geregend.  Deze morgen waait het nog steeds stevig maar het is droog. Na 2 km arriveerden we al aan sluis Grand Malades.  De sluis is dicht maar wanneer wij oproepen wordt ons gemeld dat ze dadelijk klaar gemaakt wordt voor ons.  Aan de kade voor de sluis ligt nog de Nederlandse boot te wachten die een half uur voor ons vertrok aan de overkant. Wanneer de sluis na een tiental minuten open gaat en wij beide binnen gevaren zijn sluit de bovendeur doch na enkele ogenblikken gaat die terug open.  Het blijkt dat er nog een Britse boot op komst is die mee de sluis in moet. Deze sluis daalt zeer langzaam waardoor het  10:30 uur is eer we buiten kunnen varen.  Eenmaal buiten stuiven de twee andere ons voorbij en heb ik het lekker makkelijk met niemand vlak achter ons.  Na 15 km arriveren we boven sluis Andenne en leggen we ons voor vannacht te 12:15 uur aan de kade boven de barrage. Na het eten zetten we de fietsen af en rijden we de 17 km terug naar Namen. Natuurlijk moet het na enkele kilometers beginnen regenen.  En het gaat van kwaad naar erger, het gaat steeds harder regenen waardoor wij onze poncho’s moeten bovenhalen.  Dat is de enige regenkledij waarbij je met zo’n weer enigszins droog blijft, het vangt wel veel wind en die hebben we er natuurlijk ook op kop bij.  Te 15:30 uur waren we terug aan de boot.  Na een lekkere warme douche en een lekkere tas koffie waren we weer op themperatuur en je raad het nooit, jawel de lucht klaarde meer en meer op en de zon kwam er door.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 129 - Woensdag 16-09-2015 – Frofondeville – Namen

    Wakker  geworden van een schip dat voorbij voer.  Dan naar de bakker en na het ontbijt voor het vertrek nog eff naar de markt (een groentenkraam, een visboer en een vleeskraam !) geweest en dan vertrokken naar sluis Tailfer. Onderweg kwamen de tweede vrachtboot van de dag tegen dus de sluis stond klaar voor ons. Daarna naar sluis La Plante die ook onmiddellijk voor ons klaargezet werd.  Vervolgens een plaatsje gezocht aan de vrije kade in Namen maar daar konden we nergens meer tussen, dus zullen we aan de betalende kade moeten liggen. Het begon natuurlijk te regenen net als we in de laatste sluis lagen dus waren we weer nat toen we aanlegden aan de kade.


                   

    Kasteel ergens langs de Maas.     Mooie appartementen te La Plante.


    Namiddag ben ik gezien het slechte weer alleen met de fiets terug gereden om de auto op te halen. Onderweg een goede bui gehad en ik was net aan de auto en had de achterklep net open toen er terug een hoosbui los barstte.  De bui duurde een vijftal minuten, het water kwam in een heuse stroom naar onder gelopen.  Op de terugweg moeten stoppen voor een koers en daar moest ik 15 minuten wachten.  De wagen met de rode vlag (begin koers) was ik tegengekomen toen ik vertrokken was en nu moest ik hier nog lang wachten dus het peloton (of de laatsten) lagen ver achterop de koplopers.  Later zagen we in het nieuws de er een grote valpartij geweest was.  De helikopter die boven de koers hing kon je bijna niet zien van de regen ! Aan de kade hier is sedert dit jaar elektriciteit en water beschikbaar (automaat met speciale munten).  De havenmeester zou tussen 18:00 en 19:00 uur langskomen maar die hebben we (misschien door het slechte weer) niet gezien.  Gelukkig kon ik enkele munten afkopen van een Engelsman die morgen gaat vertrekken en er nog een aantal in voorraad had.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 128 - Dinsdag 15-09-2015 – Dinant - Profondeville

    Toen we deze morgen wakker werden regende het licht maar het trok toch over.  De weg was nog niet nat dus zo veel zal het nog niet geweest zijn. De Spar was natuurlijk dicht op dinsdag en gezien we toch zouden verder varen zijn we met de boot maar tot net voor het Casino gevaren en Annie is dan naar de bakker gegaan en hebben we daar ontbeten. 


                  

    De rots Bayard.                  Ruïne oude burcht te Houx.   


    Nadien volgden de sluizen Dinant, Houx, Hun en Rivière die telkens zo goed als klaar waren zodat we vlot konden doorvaren.  Na sluis Rivière lag wel een vrachtschip te wachten toen we buiten voeren.  Voor de rest geen verkeer gezien.  We arriveerden te 12:35 uur aan de steiger van Profondeville waar geen enkele boot lag.  Na het eten hebben we dan een fietstocht gemaakt terug naar Dinant en met de auto langs de andere kant van de Maas terug gereden.  Het was een ritje van 18 km, we hadden wel de wind tegen maar het was zonnig met witte wolkjes dus het was nog goed fietsen.  Als je de lucht vanmorgen zag zou je dat niet verwacht hebben. In de late namiddag nog een wandeling door het dorp gemaakt.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 127 - Maandag 14-09-2015 – Waulsort - Dinant

    Het regent pijpenstelen deze morgen ! Het is te zien dat we weer in België zijn ! Rond 09:30 uur stopte het met hard regenen en we vertrokken dan te 09:50 uur en onderweg was het zowaar droog.  Wanneer we tegen 10:30 uur naar sluis Anseremme gingen kwamen we een vrachtschip tegen, dus de sluis staat normaal klaar voor ons.  Voor alle zekerheid maar opgeroepen en toen we net voor de sluis arriveerden zagen we dat de Mary Scott (BG) die we gisteren in Anseremme zagen liggen ook naar de sluis ging.  We gaan dus met z’en tweeën omlaag. Aangezien we vandaag maar tot Dinant willen varen moesten we na sluis Anseremme al aanleggen.  We hebben aangemeerd iets voor de “Rots Bayard” aan een kade waar vier grote bolders staan maar waar we  nog nooit een boot hebben zien liggen.  Er staat geen verbod tot aanleggen behalve net voor de rots dus waar we nu gaan liggen mag het wèl.  We lagen te 11:05 uur vast. Na de middag zijn we tot in het centrum van Dinant gaan wandelen.


                        

    Château Freyr.                     Het stadhuis van Dinant.         Het monument voor de burgerslachtoffers in WO I die

    geëxecuteerd werden door de Duitsers als represaille voor de nederlaag aan de Maas in Dinant.


    Ondertussen nog enkele hevige regenbuien gehad maar tussen de buien was het droog.  Een bezoekje gebracht aan de kerk, dat hadden we ondanks we al enkele keren in Dinant geweest zijn nog niet gedaan, dus nu er juist een bui losbarst wanneer we daar waren zijn we daar maar binnen geglipt.  Het is een niet zo heel grote kerk, nogal donker gezien die volledig in van de donker grijze natuursteen van hier in de buurt gezet is.  Aan de zuidkant bevindt zich een heel groot kleurig glasraam.


                                     

    De buste met relikwie.  Een glasraam. Een van de Saxofoons die in Dinant staan. Lege steiger.


    Tevens een buste uit geslagen zilver van de patroonheilige van hier (naam vergeten !) welke in een vitrine tentoongesteld wordt.  In de buste zou de schedel van die patroonheilige bewaard worden. Na de kerk vedergegaan tot op het einde van het centrum en langs de Maasoever terug naar de boot. In de YH van Dinant ligt momenteel noch boven noch voorbij de brug Adolf Sax enige boot.  Aan de overkant liggen de “Ettie” (Nl) en de “Effie” (Nl) en terwijl we hier voorbij wandelden arriveerde de “My Way” maar die keerden ook en gingen voor het Casino liggen. Wanneer we net aan de boot komen zijn we net op tijd binnen voor de volgende plensbui !. Later op de namiddag passeren en zowaar nog twee vrachtboten, een die in Givet lag en de andere moet van verderop komen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 126 - Zondag 13-09-2015 – Givet - Waulsort

    Het is maar grijs maar het is droog wanneer we vertrokken. Na 4 km arriveerden we aan sluis 59 – Las 4 Cheminèes, de laatste sluis op de Maas in Frankrijk. Hier moeten we ons “kaske” (afstandsbediening voor de sluizen) terug afgeven. Later gingen we nog door sluis Hastières en  nog later wanneer we aan sluis Waulsort arriveerden stond de auto van de Scheepvaartpolitie die iets voordien over de weg van Hastières richting Dinant reed aan sluis Waulsort.  In de sluis lag een van de rondvaartbooten van Dinant te wachten. 


                              

    Het wordt herfst !          Nieuwe bestemming voor de “Briquetterie”


    Het bleek dat de versassing moest wachten voor een controle van onze boot.  Na het voorleggen van alle documenten, wat vragen allerlei en controle van de brandblusser bleek alles in orde te zijn en konden we versast worden. Tijdens het zakken nog wat gezeverd over de goede oude (en andere) tijd bij de Rijkswacht (ze bleken allebei ook ex-rijkswachters te zijn).  Die mannen hebben hun standplaats in Luik en hebben tussen 08:00 uur en 18:00 uur constant twee boten en een ploeg per auto van dienst. Een van de twee sprak goed Nederlands en bleek in Lanaken te wonen. Hun werkgebied blijkt zich uit te strekken van Maas en Albertkanaal in Luik tot Mons en de Franse grens op de Maas en de Samber.


                             

    Het vroegere station Hastières.    De vistrap en nieuwe mekaniek aan de barrage Waulsort.


    Na sluis Waulsort legden we aan in de YH van Waulsort. Namiddag weer een ritje van 17 km met de fiets terug naar Givet en later de auto in Dinant gaan zetten en met de fiets terug naar Waulsort.  In totaal was het dus vandaag met de fiets 25 km.  Onderweg heeft Annie twee maal een kleine slang gezien maar ik was telkens te laat gezien de beestjes maakten dat ze “uit de voeten waren” (als ge in dit geval van uit de voeten kunt spreken). Later op de avond nog wat administratie bijgewerkt, gelezen en toen het donker werd hebben we de TV nog eens aangezet.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 125 - Zaterdag 12-09-2015 – Fumay - Givet

    Een 20-tal minuten na ons vertrek arriveerden we aan sluis 53 – Vanne–Alcorps.  Later volgden sluis 54 – Fépin, sluis 55 – Montigny, sluis 56 – Mouyon, sluis 57 – Ham, de tunnel van Givet, en sluis 58 – Trois-Fontaines.  Het ging overal vlot, zonder wachten tot aan sluis 57 – Ham.  Hier bleef het sein op rood staan ondanks dat we twee maal tot aan de sensorpaal waren gevaren en de afstandsbediening gebruikt hadden.  Het bleef op rood staan.  De deur van het bedieningshok stond open maar er kwam geen reaktie. Na een tiental minuten gebruikte ik eenmaal de scheepshoorn en wat bleek ? Er kwam een mannetje naar buiten ! (Heeft die liggen slapen misschien ?) De man ging een keer naar binnen, kwam terug buiten, ging een keer over de sluisdeuren naar de andere kant en ging dan terug binnen.  Na nog een vijftal minuten kwam er nog iemand met een autootje van het VNF ter plaatse maar er veranderde niets.  Na een dik half uur ging de deur dan toch open en lag er een grote rondvaartboot van Givet (de Charlemange) in de sluis. 


                    

    Werken aan alle barrages.         Leisteengroeve in Givet.             Ruine in Hierges.


    Toen die eenmaal buiten was konden wij naar binnen. De sassenier vertelde dat het zo lang geduurd had om volgende reden:  De rondvaartboot was te hoog om met de normale waterstand in de tunnel door de tunnel te kunnen ! Daarom moesten zij de waterstand in dat pand met 60 cm laten zakken (alle water laten weglopen door sluis 58 – Trois Fontaines, vervolgens die boot door de tunnel laten varen (had dan ook nog last van zijn diepgang !), vervolgens sluis 57 – Ham laten vol lopen met die boot erin, en nu, met ons in de sluis, moest het waterpeil tussen sluis 57 en 58 terug minstens 40 cm omhoog om ons door te laten.  We hebben dan ook een dik kwartier in de sluis gelegen terwijl de kleppen in beneden- en bovendeur opengezet werden ! De sassenier zei ook nog dat die boot maar tot Vireux-Wallerand ging varen, daar zou keren te terugvaren zodat de hele santeboutique opnieuw maar dan in omgekeerde richting moest gebeuren. Hij was helemaal niet tevreden over die boot.

    Te 13:40 uur waren wij eindelijk weg en te 14:00 uur legden we vast in Givet.


            

    Enkele beelden uit het dorpje Hierges.


    Vandaag gaan we met de trein terug naar Fumay om de auto op te halen maar we moesten tot 17:09 uur wachten voor de eerste trein naar Charleville vertrok.  De rit duurde 20 minuten met vier tussenstops.  Eenmaal uitgestapt aan het station vroegen we aan een oudere man die net enkele mensen op de trein gezet had de weg naar de kade van Fumay.  Het station ligt helemaal aan de andere kant van de berg waarop Fumay ligt.  Die man was zo vriendelijk dat hij ons uitnodigde met hem mee te rijden met zijn auto.  Dat was heel gemakkelijk en 5 minuten later waren we aan de auto.  Met de auto ging het dan terug richting Givet.  Onderweg zagen we langs de route nog een ruine van een kasteel in Hierges.  Wij zijn effe van de route afgeweken en eens naar het kasteel gereden.  Het ligt boven een klein pittoresk (volgens een bord een middeleeuws dorpje) dorpje met smalle leuke straatjes, alle woningen in van de grijze natuursteen en nog een boerderij midden in het dorp (de mesthoop nog op de binnenkoer voor de voordeur !) We waren rond 18:00 uur terug in Givet en wilden een restaurant binnen gaan maar we mochten er niet binnen ! (allé, we mochten wel binnen maar alles was bezet met reservaties) Dan maar naar een Kebab-zaak waar we lekker (en veel) gegeten hebben.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 124 - Vrijdag 11-09-2015 – Laifour - Fumay

    Toen de mist optrok vertrokken wij naar sluis 48 – Dames de Meuse een vier kilometer verder.  Ondertussen trok de mist verder op, op sommige plaatsen hing hij als een wolk tot halverwege de heuvels wat mooie zichten opleverde.  Onderweg kruisten we net na de sluis de eerste tegenligger.  Van hieruit ging het verder naar sluis 49 – Orzy, de tunnel van Revin en sluis 50 – Revin. Op dit stuk kwamen we zowaar weer vier tegenligger tegen en net voor we aan de tunnel arriveerden kwam er nog een grote pleziervaartboot van de haven van Revin maar die ging gelukkig voor ons in de richting van waar wij kwamen.


                      

    Zonder woorden.                                          Plaatsen netten.     Daar gaan ze !


    Na de tunnel en sluis Revin gingen we op weg richting Fumay en de sluizen 51 – St Joseph en 52 – l’Ulf. Hier kruisten we nog een Zweedse zeilboot.  Het is ondertussen geweldig goed weer geworden, niet heel warm maar toch aangenaam, veel minder wind dan gisteren.  Te 12:40 uur legden we aan te Fumay.  Toen we namiddag de fietstocht naar Laifour maakten zagen we aan de kabelbaan van Fumay enkele jongeren de duizelingwekkende rit van boven op de berg naar het adventurepark van Fumay, twee bochten over de Maas maken.  Jongens, die gaan er tegen een hoge snelheid naar beneden.  Het is een soort grote en lange Dead-ride van denk ik toch een kilometer lang !  Langs de spoorweg en langs de weg naast de Maas worden over grote afstand vangnetten geplaatst die vallende rotsen moeten opvangen.  De mannen hangen tegen de quasie vertikale rotswand op grote hoogte met een grote boormachine te werken.  Wanneer we terug in Fumay arriveerden waren er drie boten bij gekomen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 123 - Donderdag 10-09-2015 – Joigny-sur-Meuse - Laifour

    Vanmorgen na het ontbijt te  09:30 uur vertrokken.  Het is zonnig maar nog wat fris.  We gaan vandaag door de sluizen 45 – Levresy, sluis 46 – Monthermé en sluis 47 – La Commune voor we te 12:10 uur in Laifour arriveerden. 


                

    Waterputten.      Kade Monthermé.            Langs de Maas.   Kade Laifour.


    We zijn vandaag niemand tegen gekomen.  Wanneer we achter na het eten een fietstocht maakten langs de Maas hebben we een zestal boten gezien.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 122 - Woensdag 09-09-2015 – Lumes - Joigny

    We vertrokken vanmorgen te 09:20 uur richting sluis 41 – Romery.  Wanner we hier uit vaarden lagen er drie Nederlandse jachten te wachten om opgeschut te worden.  Een tiental minuten later kruisten we er nog drie en toen we aan sluis 42 – Mézières lagen te wachten kwamen er nog twee uitgevaren.  Toen was het onze beurt maar het sein bleef op rood-groen staan en dus zijn we maar binnen gevaren om op de intercom hulp te roepen. 

                                 

    De Maas te Romery, rechts de         Sluis Mézières.         Joigny-sur-Meuse van op de berg.

    barrage, links richting Sedan.


    De hulp was na vijf minuten ter plaatse.  Ondertussen was de Frya ook aangekomen zodat we met twee naar onder moeten.  Toen we de sluis verlieten lagen er nogmaals twee Nederlanders te wachten.  Later bleek dat de Frya een van hun opgeroepen had en dat al die boten een gezamelijke uitstap maakten, meer bepaald een rondje Maas – Moezel – Rijn en zo terug naar Nederland.  Toen we later door sluis  43 – Montcy waren ging de Frya ons voorbij gezien bij nog tot Revin wilde varen. Rond 12:05 uur waren we aan sluis 44 – Joigny en daar stond het sein op dubbel rood en lag de Frya nog voor de deur te wachten.  Het duurde een dik half uur voor de pmanne verholpen was en toen moesten er nog twee boten uit de sluis komen eer het onze toer was.  Na deze sluis hebben wij aangelegd aan de steiger in Joigny-qur-Meuse.  Namiddag hebben we nog een tochtje van 20 km terug naar Lumes gemaakt en met de auto terug gereden.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs