We blijven niet hangen in Zweden, nadat we min of meer uitgeslapen zijn na de overtocht van Denemarken naar Zweden rijden we verder naar Fredrikstad, een stukje over de grens Zweden-Noorwegen, een rit van bijna 300km.
Er is een camperparking met sanitair, na het inchecken nemen we de waterbus dicht bij de parking en stappen bij de halte aan de oude vesting uit.
We bezoeken de oude versterkingen, deze werden door omstandigheden (door de witte vlag te hijsen) nooit verwoest. Begin jaren 1990 werden de gebouwen gerestaureerd en de site is nu de best bewaarde vesting in Noord Europa.
Na onze wandeling doorheen de vesting nemen we de waterbus terug richting camperparking.
We doen nog wat inkopen voor het avondeten en bereiden daarmee een smakelijk avondmaal.
We blijven vandaag in Arhus voor een bezoek aan Den Gamle By, een verzameling gebouwen van oud tot vrij recent (jaren 1960) samengebracht op één locatie.
We zorgen dat we ter plaatse zijn tegen openingstijd zodat we probleemloos een parkeerplaats vinden voor onze camper.
De site is heel groot, we brengen er het grootste deel van de dag door. Na dit bezoek rijden we naar de havenstad Grenaa, we hebben gereserveerd voor de overzet naar Zweden (Varberg), eigenlijk omdat er niet veel keuze was op korte termijn om de oversteek vanuit Denemarken naar Noorwegen te maken ... Het word dus Denemarken-Zweden..
We komen aan in Varberg in het holst van de nacht en parkeren op de eerste de beste parking, met verscheidene andere campers die van de ferry komen gereden...
We blijven deze voormiddag nog in Ribe. Ik doe een fietstochtje (opnieuw een bewegwijzerde 'panoramaroute'; nr 403, Vikings en de Waddenzee; zie bijlage).
Deze rit brengt me via Kammerslusen (gebouwd in 1912) langs de dijk die het land westelijk van Ribe beschermd tegen overstromingen bij stormweer.
Van Kammerslusen rij ik zuidwaarts langs de kustlijn, beneden de dijk op een grintweg die afgesloten is voor autos.
Op een bepaald moment gaat deze over in een asfaltweggetje met een afspliting naar boven op de dijk. Tot mijn verbazing (op mijn gps staat geen weg afgebeeld) komen een aantal autos aangereden die over de dijk 'verdwijnen'. Als laatste komt een tractor aangereden met een aanhanger vol toeristen, ook deze volgt de afsplitsing over de dijk.
Ik ga ook kijken op de dijk en zie dat er een weg door zee loopt die enkel bij ebbe vrij komt te liggen. Deze leid naar een van de wadden eilandjes, Mando. Ik volg de weg een tijdje, maar het fietst heel zwaar, de ondergrond is soms te zacht waardoor ik geregeld moet afstappen. Omdat ik niet weet wanneer het vloed zal worden kies ik er veiligheidshalve voor om maar terug naar de kust te fietsen.
Na de middag rijden we verder, naar Arhus. Wegens een zeilkampioenschap is de camperparking waar we gepland hadden te overnachten afgesloten, het duurt even voor we een andere plaats vinden, bij de yachthaven, een verzorgde plaats met water en stroom. Ook de faciliteiten voor de yachten zijn ter beschikking, uiteraard mits betaling.. Betalen gebeurt via een soort bankkaart die je 'oplaad' aan een automaat (door er geld op te storten).
Nadat we ons geinstalleerd hebben nemen we de fietsen om naar het centrum van de stad te rijden. Daar laten we onze fietsen staan voor een wandeling door de stad. Er is veel horeca, we pikken er op goed geluk een restaurantje uit voor ons avondeten en fietsen daarna terug naar de jachthaven.
In de voormiddag rijden we van Tonder naar Emmerlev, daar doen we een korte wandeling langs de kust. Het is een beschermd vogelbroedgebied, we stoten snel op een verbodsbord, geen toegang tot 31 augustus..
We rijden vervolgens naar een van de waddeneilanden aan de westkust, Romo.
Het is blijkbaar een vakantiebestemming waar veel volk op afkomt, het is er druk.
We parkeren bij de zuidpunt van het eilandje, in de buurt van Havneby. Het is hier volkomen legaal om het strand op te rijden, zowel met fiets, motor, auto, camper...
Met onze Chausson waag ik het niet om op het strand te gaan rijden, ik neem de fiets maar dat valt tegen, op de meeste plaatsen is het zand te zacht om er doorheen te fietsen. Met een mountainbike op bredere banden is het wel mogelijk zoals ik kan zien...
Wie denkt dat het strand in De Panne breed is kan hier zijn mening bijstellen.. een drietal km breed schat ik het strand hier, de voertuigen op het strand lijken heel ver weg.
We rijden verder naar Ribe, de oudste stad van Scandinavië, gegroeid uit een Viking nederzetting. De stad heeft tevens de oudste kathedraal van Denemarken. We bezoeken deze kathedraal en beklimmen ook de toren, vanaf de toren is er een mooi uitzicht op deze vlakke streek.
Er is ook een groot Viking museum en een site waar een Viking nederzetting tijdens de zomermaanden geëvoceerd word door vrijwilligers die er (tijdelijk..) leven en werken zoals 'echte' vikings.
Vandaag gaan we fietsen rond Tonder, we volgen hiervoor de Panoramarute 401, the royal Marshland. We voegen er nog een uitbreiding aan toe, met een bezoek aan Trojborg, een ruine van een waterkasteel.
het is heel warm en de route is niet zo vlak als we verwacht hadden.. we beslissen dan ook om de route wat in te korten.
In Mogeltonder vinden we een restaurantje dat echter druk bezocht word, het is reeds 2 uur in de namiddag als we bediend worden.
We rijden terug naar de camping in Tonder waar we toekomen met 45 fietskilometers op de teller.. gelukkig kunnen we ook vandaag gebruik maken van het zwembad naast de parking...
Vandaag bereiken we Denemarken, de grensstad Tonder.
Het is een gezellig stadje (met de oudste markt van Denemarken), er is een recent aangelegde camperparking.
Overnachting is er niet zo goedkoop, maar met het betaalbewijs krijg je wel toegang tot het plaatselijke zwembad net naast de parking, een gratis optie waar we s'avonds gebruik van maken.
Wat opvalt na onze eerste dag in Denemarken is dat het prijsverschil met Duitsland wat de horeca betreft groot is..
In de voormiddag nemen we onze fietsen en rijden naar Pleister Muhle aan de Werse, een rivier dicht bij Munster. We volgen de Werse (langs de Werseradweg) en verlaten het fietspad langs de rivier voor een bezoek aan het dorpje Angelmodde met een van de oudste (versterkte) kerken uit de regio (st-Agatha kerk). Van daar gaat het terug richting Munster, bij het kanaal aangekomen volgen we het jaagpad tot aan het vertrekpunt.
Na de middag rijden we verder naar het noorden en maken halt in Sittensen.
We hebben geluk, er is een interessant museum in de gebouwen van een oude watermolen, pal naast de camperparking.
In de buurt is er eveneens een site met enkele oude gebouwen die er heropgebouwd werden. Ook een restaurant bevind zich op enkele honderd meter van de parking.
We rijden naar Muenster en parkeren er op de parking van het Ostbad, een zwembad dicht bij het Dortmund-Ems kanaal. Overnachten is er gratis, tijdens de openingsuren van het zwembad is tevens gebruik van de toiletten mogelijk. Vooraf zijn we naar de haven gereden, daar is eveneens een zone waar campers toegelaten zijn, maar het was er nogal afgelegen, vandaar dat we verder gereden zijn naar de parking bij het Ostbad.
We doen eerst wat boodschappen en na het middageten trekken we op verkenning in de stad. We wandelen er de rest van de dag rond.
We tafelen in een restaurant dat min of meer op de terugweg naar de camper ligt. Het is laat wanneer we terug bij de camper komen.
s'morgens doen we een fietstochtje (Isselburger fahrradtour 1: Isselburg total).
Na het middageten rijden we naar Ahaus (60km), op een grote parking (Kirmesplatz) zijn 8 plaatsen gereserveerd voor campers. We hebben geluk, een camper verlaat net de parking als wij eraan komen, alle andere plaatsen zijn bezet.
De plaats is blijkbaar bekend en geliefd bij Nederlanders die hier het weekend komen doorbrengen..
Het centrum van Ahaus is autovrij, bij dit mooie weer zitten de terrasjes vol.
De belangrijkste bezienswaardigheid is het waterslot Ahaus (heropgebouwd na WW2).
Vandaag doen we een korte verplaatsing, van Dorsten naar Isselburg (met een ommetje via Bottrop).
Er is een kleine parkeerplaats voor campers net naast de Issel (Munsterdeich 7-9).
We fietsen vanaf de parking naar het waterkasteel Anholt, ons geleid bezoek (om 16hr) aan het kasteel kan spijtig genoeg niet doorgaan, om een of andere reden (te warm?) is de laatse rondleiding om 15hr. We nestelen ons dan maar op het terras aan het water voor een hapje en een drankje.
Deze namiddag bij mooi weer de Cobergher fietsroute afgebold. (47 km), een van de 40 routes uit de fietsbox West-Vlaanderen.
Ik had die lang geleden reeds gefietst, vandaag dus nogmaals..
Gestart in Hondschoote, ligt dichterbij dan het officiele startpunt in Adinkerke. De wind was matig, maar in dit vlakke gebied (De Moeren, dicht bij zee) toch goed voelbaar.
Landschappelijk niet veel variatie, 'les dunes fossiles' en het domein Cabourg zien er wel interessant uit voor een wandeling. Ook Hondschoote zelf lijkt een bezoek waard. (groot marktplein met imposante kerk en stadhuis..)
Vandaag bij mooi weer een nog een fietstochtje uit de fietsbox West-Vlaanderen, startpunt is bij het voormalige pompstation van Bossuit, bij het kanaal dat Leie en Schelde verbind, .
De kaart van de route beschrijft een fietsrit van 50km, maar bij aankomst bij het startpunt zie ik dat ik toch goed 53 km heb gefietst..
We hebben afgesproken met een bevriend koppel om vandaag de historische waterburcht van Wijnendale te bezoeken. Een vleugel van het kasteel word nog bewoond door de (huidige) eigenaars en is niet te bezoeken, de rest van de burcht is wel opengesteld voor bezoek en is ingericht als museum.
Bij aanvang van het bezoek krijgen we veel uitleg van een deskundige gids. Het bezoek is inclusief audiogids met veel uitleg over wat er allemaal te zien is binnen het kasteel. Het is ook hier dat in mei 1940 koning Leopold III een laatste gesprek/discussie had met een aantal ministers van de toenmalige regering. De koning weigerde om naar het buitenland te vertrekken ondanks de capitulatie die eraan kwam te zitten. (het is deze weigering die aan de basis lag van de 'koningskwestie' na afloop van WW2).
Na dit interresant bezoek wandelen we nog rond in de bosrijke omgeving van het kasteel, we volgen een wandeling beschreven in het tijdschrift 'Kreo' van 2000.. Gelukkig nog steeds nagenoeg actueel.. Het is echter kersentijd, en dat drukt het tempo toch enigzins..
Na afloop van de wandeling genieten we nog na bij een verfrissing op het terras van de taverne naast het kasteel.
Op zondag 10 juni vertrekken we richting Nederland met bestemming Middelburg, hoofdstad van de provincie Zeeland.
Er is een grote camperparking aan de rand van de stad, dit word onze standplaats voor 2 nachten.
We beginnen met een stadswandeling, bij prachtig weer.
Op een plein in de buurt van de markt is er een evenement georganiseerd door de Thaise gemeenschap. Er zijn optredens en -niet onbelangrijk- standjes waar allerhande Thais voedsel word verkocht voor consumptie ter plaatse. Gezien het bijna middag is laten we deze kans niet schieten..
Ook voor deze wandeling hebben we inspiratie gehaald bij route.nl, waar we een gpx file gevonden hebben en een beschrijving van de bezienswaardigheden. Middelburg was ooit het tweede belangrijkste handelscentrum van Nederland (dank zij de Verenigde Oost-Indische Compagnie) en dat is nog zichtbaar in het stadscentrum. Ook het abdijcomplex met de markante toren 'lange Jan' ligt op onze wandelroute. Terug bij de camper aangekomen hebben we er iets meer dan 12km opzitten, voldoende voor vandaag..
Maandag is het tijd voor een fietstochtje, we verlaten Middelburg richting Veere met de bedoeling daar de veerboot te nemen naar Kamperland. Helaas vaart het veer in juni enkel tijdens de weekends.. gelukkig vinden we een restaurant waar we vroeg kunnen middageten en onze (fiets)plannen wat aanpassen.
We volgen daarna min of meer de oever van het Veerse meer (bovenop de Polredijk) tot aan de Veerse dam. We fietsen verder langs een fietspad door de duinen en krijgen zicht op de Oosterscheldekering, een complex bouwwerk dat een herhaling van de ramp van 1953 moet voorkomen (onderdeel van het Deltaplan).
Hier aan de kust staat een strakke noordoostenwind, er word volop aan windsurfen gedaan op zee. We fietsen door naar het werkeiland Neeltje Jans, maar wegens de tegenwind houden we het daar voor bekeken.. De terugkeer is een stuk gemakkelijker. Als we terug in de luwte van de duinen komen houden we halt bij 'frituur Noordzee', voor een verfrissing en een snelle hap. Nu gaat het zuidwaarts, ongeveer rechtstreeks naar Middelburg. Een rondrit van bijna 50 km.
Terug bij de camper nemen we tijd om te douchen en onze bezwete kledij te wisselen, daarna wandelen we opnieuw door Middelburg tot het tijd is voor het avondeten. De camperparking is intussen bijna verlaten.
Op dinsdagmorgen is er zware bewolking en stevige wind. Ik ga er alleen op uit voor een fietstochtje, eerst zuidelijk naar Vlissingen, van daar volg ik de LF1, deze loopt niet ver van de kust richting Zoutelande en Westkapelle. Na Westkapelle draaien kustlijn (en fietspad..) naar het noordoosten en gaat het pal tegen de wind in naar Oostkapelle en dan verder tot Vrouwenpolder waar we gisteren ook voorbij zijn gefietst. Hier verlaat ik de LF1. Het is een leuke route met veel verkeersvrije stukken. Het eind terug naar Middelburg is gelukkig minder zwaar nu het niet meer pal tegen de wind in gaat. Ik kies een ietwat ander traject dan gisteren voor dit stuk. Bij aankomst staan er 60 km op de gps.
We blijven nog in Middelburg tot na het middageten, het weer blijft bewolkt, nog niet veel voorgevallen in deze warme en zonnige junimaand. We beslissen om wat vroeger dan voorzien terug naar huis te rijden.
Verleden maand waren we ook in Zeeland, de fietsinfrastructuur hier is toch een stuk beter dan in België..
fotos door te klikken op de kleine foto of link hieronder volgen.
Vandaag waren we uitgenodigd bij vrienden uit Brugge.
Eind juni vertrekken zij op reis voor 2 maanden en na vergelijking van de respectieve agenda's zat er geen mogelijkheid meer in voor een afspraak tijdens een weekend voor hun vertrek. Ik heb de gelegenheid benut om met de fiets naar Brugge te rijden.
Eerst heb ik de LF39 gevolgd (die passeert in Kachtem..) en zo via Tielt, Kanegem, Poeke, Lotenhulle, Bellem (bij Aalter), Ursel tot aan het schipdonkkanaal (bij Eeklo). In plaats van de LF39 verder te volgen ben ik blijven fietsen op het jaagpad van het Schipdonkanaal tot aan de kruising met de Damse vaart. Langs de Damse vaart ben ik dan Brugge binnengefietst, een rit van 85 km. (In Brugge heb ik de fiets op de auto gezet voor de terugkeer naar huis..)
De LF39 is een oude fietsroute tussen Breskens in Zeeuws-Vlaanderen en Watten in Frans-Vlaanderen die sinds jaren niet meer bewegwijzerd is. (Na het invoeren van het knooppuntensysteem zijn deze LF fietsroutes stilaan komen te vervallen).
Ik beschik echter nog over een oude fietsgids waarin enkele van deze LF routes beschreven staan, en met wat GPX info van het internet erbij kon ik de track voor de GPS samenstellen.
(Enkel bij het station van Bellem klopte het niet, daar moest ik de spoorweg oversteken maar dat kon niet wegen een omheining.. er is vandaag wat verderop een fietstunnel om veilig aan de overkant te komen)
Het stuk tussen de kruising van Damse vaart en Schipdonkkanaal tot Damme is onderdeel van de LF1 fietsroute (Noordzeeroute) die Boulogne-sur-Mer (Frankrijk) verbind met Den Helder in Nederland.
Op 19 mei rijden we naar Hulst, een vestingsstad in Zeeland niet ver over de grens.
Er is een parking waar campers toegelaten zijn net buiten het dorp.
We volgen een wandeling op basis van een gpx track die we vonden op route.nl
Deze route brengt ons eerst naar het centrum van Hulst, daar blijven we wat rondwandelen en informeren ons bij de toeristische dienst. Daarna wandelen we door een van de stadspoort tot buiten de omwalling en verder in een boog rond Hulst.
Op 20 mei staat een fietstocht op het programma, eveneens op basis van een gpx track gevonden op route;nl
Het is een route van goed 58 km (heel mooi weer) die ons eerst noordelijk brengt (Kloosterzande). We maken een kleine zijsprong naar de Westerschelde om er een monument te bekijken ter nagedachtenis van een aantal mensen uit deze buurt die verdronken bij de overstromingen van 1953. We pikken de route terug op en komen wat verder opnieuw bij de Westerschelde, nu ter hoogte van het verdronken Land van Saefthinge. We houden halt bij het bezoekerscentrum en krijgen de kans om met een groep onder leiding van een gids een wandeling te gaan maken in dit natuurgebied. Spijtig genoeg hebben we geen gepast schoeisel bij, noch reserveschoenen zodat we niet mee kunnen.. In het café ernaast kunnen we wel op bezoek.... Vanop de dijk zijn de haven van Antwerpen en de koeltorens van Doel goed zichtbaar.
Na het bezoekerscentrum gaat de route landinwaarts, naar Nieuw-Namen, een grensdorp. Daar volgen we de grens Nederland-België met wat verder op de route een reconstructie van de 'dodendraad', een afrastering onder hoogspanning gebouwd tijdens WW1 om het smokkelen van goederen en personen tussen het bezette België en het neutrale Nederland te beletten. Hierna gaat het in rechte lijn terug naar Hulst.
Na het avondeten wandelen we nog rond Hulst waarbij we zo goed mogelijk de buitenste versterkingen volgen.
Op 21 mei vertrekken we naar Oostburg.
Oostburg valt wat tegen, niet echt een mooi stadje om in rond te wandelen...
Wel een goed Chinees restaurant gevonden voor het middageten.
Nadien zijn we naar Sluis gereden voor de rest van de namiddag.
Alle winkels zijn er open, er is veel volk op stap bij dit mooie weer..