Vandaag is het opnieuw stralend zomerweer, we verplaatsen ons van Trencin naar Terchova, een dorp gelegen in de Mala Fatra, een van de 9 nationale parken die Slovakije rijk is. Terchova is in de eerste plaats een wintersportcentrum, een van de kabelliften word echter ook in de zomerperiode gebruikt en staat op onze planning voor morgen.
We houden het rustig vandaag, we checken in op een camping in de buurt van Terchova (camping Bela Nizne Kamence) en fietsen van daar naar het centrum van Terchova. Bij de toeristische dienst krijgen we info over de wandel- en mountainbike paden in de regio, ook rafting is mogelijk. Er worden tevens lokale specialiteiten verkocht in het lokaal van de tourist info, we kopen er een portie merkwaardige kaas; ziet er uit als een pak noedels, maar dan gerookt. Zoals de meeste kaas valt ook deze niet in de smaak bij Jessica, ik daarentegen vind het wel lekker.
We doen nog een korte wandeling naar het monument van Juraj Janosik, een legendarische figuur die ook bekend staat als de Slovaakse Robin Hood. Moeilijk om ernaast te kijken, het standbeeld is uit aluminium gemaakt en schittert van ver..
We fietsen terug naar de camping waar we genieten van een zonnige avond, maar niet vooraleer onze wandelschoenen voor morgen te hebben klaargezet.
fotos: klik op de kleine foto of op de link hieronder.
het weer word warmer met de dag, ons einddoel voor vandaag is Tercin, maar onderweg hebben we een tussenstop voorzien in Beckov voor een bezoek aan het kasteel. (Aan kastelen geen gebrek in Slovakije.. )
Ook in Trencin is de voornaamste bezienswaardigheid het kasteel, de info voor de bezoekers en de staat van het kasteel ligt op een beduidend hoger niveau in vergelijking met Beckov. Het hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) is de donjon van het kasteel, van daaruit krijgt men een prachtig uitzicht over de stad, we spotten zelfs een kleine camping dichtbij.
Na een afsluitende wandeling door het stadje gaan we op zoek naar deze camping. Wegens wegenwerken lukt dit ons pas na wat omwegen.
De camping (aan de rivier de Vah) is prima gelegen voor kanovaarders.
s'Avonds krijgen we een prima uitzicht op het (verlicht) kasteel van Trencin.
Onze volgende stop voor morgen is voorzien in de Mala Fatra, even de natuur in ter afwisseling.
Vandaag staat een bezoek aan Nitra op het programma, het kasteel met bijhorende kathedraal en een interessant museum met kerkschatten, in het museum mogen spijtig genoeg geen fotos gemaakt worden.. Na het bezoek aan de kasteelheuvel wandelen we nog door Nitra, daarna rijden we verder tot Piestany.
Piestany staat bekend om zijn thermale baden, we zijn er nog op tijd om een kuur te boeken (20 minuten in een zwavelhoudend bad van 37 graden, aansluitend worden we in handdoeken gewikkeld om nogmaals 20 minuten uit te zweten). Jessica schrijft zich in voor een kuur in een 'zoutgrot' morgennamiddag. Volgens de uitleg die we kregen is een verblijf van 1 uur in de zoute atmosfeer van deze grot equivalent met 2 weken verblijf aan zee....
Overnachten doen we op een camping in de buurt. (autocamping Sinava II).
s'Anderendaags verkennen we het stadje per fiets, na het middageten scheiden onze wegen. Ik opteer voor een verlenging van het fietstochtje rond het stuwmeer terwijl Jessica geniet van haar verblijf in de zoutgrot. Achteraf afspraak in een restaurant op het spa-eilandje van Piestany waar we bijna gelijktijdig aankomen.
Overnachten doen we opnieuw op dezelfde camping, we staan er naast een Frans koppel uit Bousbecque (grensdorpje tussen Halluin en Wervicq Sud)
27 julli, Bratislava, Marianka, Hrad Cerveny Kamen, Trnava, Senec
We blijven nog even in de buurt van Bratislava voor een bezoek aan Marianka, een bekend bedevaartsoord voor de Slovaken. Weinig interessant.
We keren terug richting Bratislava, vandaar gaat het naar Pila, meer bepaald naar Hrad Cerveny Kamen (rode stenen kasteel).
Dit kasteel werd gebouwd in de 16de eeuw en is volledig intact. Het bevat de meest omvangrijke collectie meubelen uit de 18de en 19de eeuw van Slovakije. Bezoek in groep met lokale gids... die enkel Slovaaks spreekt.
Voor de anderstaligen staat een beknopte folder ter beschikking waardoor we toch min of meer kunnen volgen... De rondleiding eindigt met een bezoek aan de 2 enorme kelders van het kasteel; beide 70 meter lang, 7 meter breed en 9 meter hoog. Oorspronkelijk was elke kelder dmv houten balken en vloeren verdeeld in 3 niveaus en deden ze dienst als opslagplaats voor koper uit de Slovaakse mijnen (de duitse familie Fugger had toen het monopolie over de koperhandel in Europa) (zie link hieronder voor meer info over Jakob Fugger)
Na dit leerrijke bezoek gaat het verder naar Trnava, na Bratislava de belangrijkste stad in het westen van Slovakije. Trnava is ook gekend als "klein Rome", wegens het grote aantal kerken. Aan de westelijke zijde is de vestingsmuur rond de oude stad te bezoeken. Het centrum is gedeeltelijk autovrij, hetgeen het aangenaam wandelen maakt. (Voor meer info: zie link hieronder.)
In de buurt zijn geen specifieke camperplaatsen, we hebben overnacht op een camping in Senec.
De voorbije dagen hebben we heel wat gewandeld, vandaag staat een uitstap met de fiets op het programma.
Ons doel is Hrad Devin, een burcht strategisch gelegen op de samenvloeïng van Donau en Morava. Vanaf de camperparking zo'n 15km.
Vanuit Bratislava kunnen we het eerste stuk verkeersvrij fietsen op het Donaufietspad (deel van de europese fietsroute EV6), de tweede helft rijden we op een gewone weg.
Hrad Devin is weinig meer dan een ruïne, desondanks imposant door de afmetingen en interessant omwille van de uitgebreide uitleg die we ter plaatse ter beschikking krijgen. Er zijn ook enkele tentoonstellingen (o.a. lokale archeologische vondsten). De karstheuvel waarop dit kasteel gebouwd werd heeft scheuren en grotten, een deel ervan werden geïntegreerd in het bouwwerk.
De oorsprong van het kasteel gaat terug tot het begin van onze tijdrekening, de Romeinen hebben er de bestaande (Keltische) versterking verder uitgebouwd, en in de loop der eeuwen werd geregeld bijgebouwd/uitgebreid door de lokale Slavische machthebbers.
Het einde kwam in 1809 tijdens de 5de coalitieoorlog tegen Napoleon, toen werd de burcht door Franse troepen vernietigd.
Voor meer fotos, klik op de kleine foto of op de link hieronder.
Het weer lijkt zich te herpakken, ondanks de bijwijlen dreigende bewolking blijft het droog.
De camperparkeerplaats bevind zich in de buurt van een (stalen) brug die voorbehouden is voor tram-, fiets- en voetgangersverkeer. Van de laatste twee hebben we geen last gehad, het tramverkeer is echter redelijk 'denderend'...
Via deze brug is het centrum van Bratislava vlot te bereiken.
Opvallend is dat deze stad van ruim 400.000 inwoners nauwelijks last heeft van verkeersdrukte.
Ons eerste doel was de toeristische dienst, daar kregen we heel wat info over Bratislava (en omgeving), enkele brochures waren zelfs verkrijgbaar in het Chinees, een aangename verrassing voor Jessica!
We hebben de ganse dag gespendeerd in Bratislava.
De prijzen in de horeca zijn -naar onze normen- heel bescheiden, en dit voor een hoofdstad met toch veel toeristen.
Wat eveneens opvallend verschilt met onze contreien: vanaf de leeftijd van 60 (soms vanaf 62) krijg je een behoorlijke korting op toegangsprijzen, gaande tot 50%.
Voor fotos van Bratislava: klik op de kleine foto op op de link hieronder
Vannacht opnieuw veel regen, gelukkig is het deze morgen droog.
Regensburg, gelegen aan de samenloop van Donau, Naab en Regen is ontstaan uit een Romeins legerkamp (Castra Regina) met de standaardmaten 540 bij 450 meter. Dit kamp werd volledig ommuurd (stenen torens en toegangspoorten op de hoeken, een droge gracht rondom het geheel). Bij de bouw van een ondergrondse parkeergarage in de jaren 1970 werd een 100 tal meter fundament van de originele Romeinse muur ontdekt , is te bezoeken).
De Donau net als de Rijn meer westelijk vormden een natuurlijke 'natte grens'. (de Limes).
De omtrek van het oorspronkelijke Romeinse kamp is nog steeds herkenbaar in het stratenpatroon van Regensburg.
De oorspronkelijke omwalling deed nog tot laat in de middeleeuwen dienst. Een van de Romeinse toegangspoorten is tot op heden bewaard gebleven en is -na de Porta Nigra in Trier- de tweede grootste bewaard gebleven poort van de Limes verdedigingslinie.
De binnenstad is grotendeels autovrij en een bezoek meer dan waard.
Er ligt een stenen brug van ruim 300 meter lang over de Donau, gebouwd tussen 1135 en 1146, destijds een straf staaltje van architectuur. Er word beweerd dat deze brug als voorbeeld genomen werd voor de Karelsbrug in Praag..
voor meer fotos, klik op de foto of de link onderaan.
voor meer info over Regensburg zie link.
We overnachten nogmaals in Regensburg.
24 juli is een dag met geregeld buien, de 480km naar Bratislava zijn grijs en nat. We hadden een middagstop gepland in Passau, wegens het slechte weer besluiten we om het bezoek aan Passau uit te stellen tot de terugreis.
In Bratislava is er een (gratis) camperplaats langs de oever van de Donau (parking Danubio, Tyrsovo nabrezie 85101 Bratislava) Het is nog steeds miezerig weer, pas s'avonds klaart het wat op.
Vanop de parking hebben we wel een mooi zicht op het kasteel, zie foto in bijlage.
Vandaag hebben we de site Völklinger Hütte bezocht.
In de machinezaal loopt er een indrukwekkende tenstoonstelling over de Incas, helaas mogen daar geen fotos genomen worden.
Het klopt dat je voor dit bezoek voldoende tijd dient te voorzien, wij hebben er 5 uur rondgewandeld..
Voor een deel van het bezoek is het dragen van een helm verplicht, het helpt ook als je geen last hebt van hoogtevrees..
De 2 slakkenbergen (= afval van de hoogovens) hebben de afmetingen van middelgrote terrils....
Via de gpx file in bijlage kan ons traject door de site gevisualiseerd worden (10 km wandelen..)
Na dit bezoek verplaatsen we ons naar Regensburg, er is en P+R parking in de Wörhrdstrasse waarvan een deel voorbehouden is voor campers. (geen voorzieningen, behalve een publiek toilet op de parking).
Het oude centrum van Regensburg is in zijn geheel geklasseerd als werelderfgoed, vandaar dat we Regensburg gekozen hebben als tweede tussenstop op weg naar Slovakije.
We doen nog een avondwandeling, de Sint-Peters dom is mooi verlicht.
voor meer info over Regensburg: zie link onder dit bericht
Meer fotos krijg je te zien door op de kleine foto te klikken, alternatief door de link onderaan te volgen.
21 juli 2017, Völklingen, begin zomerverlof naar Slovakije en Hongarije
21 juli: we vertrekken naar Völklingen
We hebben dit jaar als bestemming voor ons zomerverlof Slovakije en een stukje Hongarije uitgekozen.
Om de reis daarheen interessant te maken voorzien we een eerste stop in het Saarland, meer bepaald in het stadje Völklingen.
Hier bevind zich de "Völklinger Hütte", de eerste industriële site die erkend werd als werelderfgoed (in 1994). De fabriek werd gesloten in 1986.
Het is een complex van 5 hoogovens, met opslagbunkers voor kolen, erts, schroot etc, transportsystemen om de hoogovens te voeden, een straat om kolen te zuiveren tot cokes, alles op een immense schaal. Op het hoogtepunt (midden jaren 1960) werkten hier ruim 17.000 mensen. Voor meer info verwijs ik naar de internetlink hieronder.
De parking bij de site is navenant reusachtig groot, een klein stukje ervan is voorbehouden voor campers (12 percelen) Echter indien deze alle bezet zijn mag er ook in de buurt van dit voorbehouden stukje overnacht worden. (electriciteit + lozingspunt chemisch toilet aanwezig maar betalend). Overnachten zelf is gratis.
We hadden gepland om in de namiddag de site te bezoeken, echter wegens het drukke verkeer en bijhorende files waren we pas om 17hr op de site, 2 uur voor sluitingstijd. (We hebben 7 uur nodig gehad voor de 409 km tot Völklingen.)
Volgens de mevrouw aan de balie volstond 2 uur niet om de complete rondgang van de site te doen.
We hebben dan als alternatief een wandeling gemaakt in het stadje en zijn na het avondeten teruggekeerd naar de camper.
s'avonds laat is er een zwaar zomeronweer losgebarsten.
Om nog enkele fotos van 21 juli te zien; klik op de kleine foto of op de link onderaan dit bericht.