Dare you to speak of the devil?
Gij hebt "vermoord"/"geprobeerd te vermoorden". GIJ!! AANWIJZEN. We wijzen u aan. ANTWOORD!! WAT IS UW ANTWOORD? Wie aanwijzen zegt, zegt antwoord. De volledige maatschappij sluit mij uit. Ja, dat zijn geen goede gevoelens. Dus daardoor, volgens hun redenering, rechtvaardigen al die mensen dat ze mij in het zothuis steken. Koningen en koninginnen manipuleren de mensen van hun koninkrijk altijd op die manier dat ze de dingen die ze met de mensen willen doen op zo'n manier doen dat het de mensen uit hun koninkrijk zijn die hun wensen inwilligen, maar goed. Zelf doen koningen en koninginnen nooit iets. Nee, zelf hebben ze nooit iets gedaan. Zogezegd, maar soit. Dus gans de maatschappij sluit mij uit, dus daardoor rechtvaardigen al die mensen die mij uitsluiten het feit dat ze mij in het zothuis steken. Op die manier is er een rechtvaardiging om mij in het zothuis te steken, en als er een rechtvaardiging is, kunnen ze al de dingen die ze doen om er voor te zorgen dat ik de echte redenen niet krijg, achter mijn rug doen, zelfs als alles daar om gaat. En dus (aanwijzen): Omdat jij hebt geprobeerd te "vermoorden" is er geen betekenis dat iets betekent i.v.m. de redenen waarom we u in het zothuis steken, omdat het allemaal om u gaat, om uw antwoord op de beschuldiging, en gij zijt aangewezen om uw antwoord te geven. Met andere woorden: De redenen waarom ze mij in het zothuis steken, of beter gezegd de betekenis van die redenen, zijn ze mooi van plan om te verzwijgen zoals ze altijd gedaan hebben vanaf het begin, en ze zijn van plan om dat zo verder te blijven doen tot het einde. Wat is een antwoord? Je kan al de redenen voor eeuwig blijven verzwijgen, en je kan blijven zeggen dat redenen om iemand in het zothuis te steken geen betekenis hebben, tot het einde. Ik zal ook eens vragen: Maar waarom hebben ze mij in het zothuis gestoken? Dat is genadeloos. Vanaf het moment dat ik in het zothuis stak was mijn leven voorbij. Ik was jong. Zij hebben allemaal gedacht: Mooi, hij steekt in het zothuis, we zijn er van af. Een geluk, nu moeten we ons niet meer rechtvaardigen voor al wat we verkeerd gedaan hebben. Het enige dat ze nog genade kan opleveren is er voor zorgen dat de redenen waarom ik in het zothuis gestoken geweest ben openbaar worden bij een breed publiek, op een open internationaal platform, waar gans de wereld zelf getuige van hun afschuwelijke drogredenen kan zijn. In het tegenovergestelde geval mogen ze zoveel om genade smeken als ze willen, maar dan zullen ze geen genade vinden. Ja, ik heb "geprobeerd" te vermoorden, tussen aanhalingstekens; ik heb niemand vermoord, maar zij gaan smeken om te mogen in leven blijven. Ze kunnen elke zondag naar de parochie gaan en de mis bijwonen, en dan denken ze dat ze "engelkes" zijn. Ze moeten net als iedereen op de laatste dag voor de goddelijke rechter verschijnen om te worden geoordeeld, hetzij om de prijs te betalen indien ze naar het kwaad gestreefd hebben, hetzij om hun loon te ontvangen indien ze naar het goede gestreefd hebben. Dus mensen die gans hun leven trouw altijd de mis gaan bijwonen, elke week, totdat ze 80 jaar zijn, en waarvan we helaas nog moeten over vaststellen dat ze de betekenis van belijdenis niet kennen, noch de betekenis van belijden, dat is helaas een vaststelling van iets dat heel verkeerd gegaan is. Ik heb altijd de dingen die ik verkeerd gedaan heb beleden, gans mijn leven. De betekenis van belijden is gewoon de dingen die je verkeerd doet niet verzwijgen. De betekenis van belijden, en van belijdenis, is een basiselement van het geloof, en inderdaad, belijdenis is een ander woord voor geloof, met nadruk op een ander aspect ervan, dat wel. Ze kunnen gans hun leven de mis bijwonen, en op de laatste dag op een pijnlijke manier moeten erkennen dat ze altijd de dingen die ze verkeerd gedaan hebben verzwegen hebben, en dus moeten toegeven dat ze de betekenis van belijdenis niet kennen. Dus dat is wat ik bedoel als ik zeg dat ze zullen smeken om in leven te blijven, dat ze om genade zullen smeken.
De tijd, al de tijd, is zoals de ruimte, en een periode is zoals een punt in de ruimte. Elk punt in die ruimte, elke periode, is verbonden met die ruimte die de eeuwigheid voorstelt. Angst is er altijd, overal, in algemene termen gesproken. Als iemand mij in een zothuis steekt, is mijn leven voorbij, maar mijn leed is tijdelijk; maar het leed van wie mij in een zothuis steekt is voor eeuwig. Dus: Dare you to speak of the devil?
|