Morihei Ueshiba: The Last Enbu (de laatste dansvoorstelling)
Aikido is verweven met het Shintoïsme en Zenboeddhisme en is gebaseerd op de erecode van de Samoerai. Het wordt soms ook gezien als een vorm een sociale dans vol mentale interacties, een resulterende defensieve bewegingsstructuur in zijn natuurlijke schoonheid.
De dojo is een speciale plek voor het beoefenen van een speciale kunst. Het woord dojo betekent letterlijk 'plaats van de weg'. Iedereen heeft zijn eigen verwachting in Aikido. Aikido wordt op verschillende manieren gegeven en de accenten verschillen van dojo tot dojo. Alle manifestaties van deze kunst zijn goed, op voorwaarde dat ze de leer van Ueshiba handhaven. In de dojo biedt sensei jou een blauwdruk van mogelijke Aikido-ontwikkelingen voor zelfontplooiing aan, maar een sensei geeft het je niet, een sensei helpt je het te vinden.
"Uiteindelijk zal alles, bergen, rivieren, planten en bomen je leraar zijn." (Morihei Ueshiba)
O-sensei stond bekend om zijn studenten hard terecht te wijzen, nochtans enkele momenten later lachte hij hen toe en hielp hen met zijn wijsheid in de uitoefening van Aikido.
De dojo van Aikido is de tempel van de geest, goddelijk als onderdeel van alles in het universum. In de dojo van Aikido moet respect, dankbaarheid en discipline zijn, want Aikido is budo, een manier om te vechten. Jezelf bestrijden is hierbij de meest moeilijke taak, doch het verslaan van jezelf is de mooiste overwinning. En zonder dankbaarheid kunnen we geen complete menselijke wezens worden. Wees dankbaar voor alles, voor elkaar, voor de natuur. (M.Ueshiba)
De deugden van Bushido worden weerspiegeld in de 7 plooien van de hakama. O'Sensei was een man van vrede die zijn spirituele en filosofische visie volgde om een krijgskunst te creëren waarbij beoefenaars voortdurend worden begeleid om in harmonie samen te werken. Bij het dragen van de hakama herinnert elke plooi ons aan deze zeven deugden van Bushido.
Interessante perceptie. Aan elk van ons wordt de sleutel
tot de poorten van de hemel gegeven; dezelfde sleutel opent helaas ook de
poorten van de hel. (P.Feyman)
Ervaar je verwarring tussen de wereld van slaap en de
wereld van wakker zijn?
Leef je volop in een droom of slaapwandel je in het dagelijks
leven?
Wordt je geabsorbeerd door routine?
Verdwijnen de nieuwigheden snel uit je leven en daarmee
ook de zoektocht naar de waarheid en geluk?
Zelfs een verandering van de omgeving of vrienden heeft
slechts een klein, tijdelijk effect?
Begint het leven langzaamaan een slechte droom te worden,
vol met herinneringen, waarin alles zich herhaalt en evolueert naar een (volgende)
nachtmerrie, verdwalend in de grijze vermoeiende eentonigheid van het dagelijks
leven?
Kleine ongemakken irriteren jou onmiddellijk? Is een
kleine vonk genoeg om het vuur van interne woede te laten wellen?
Mensen zitten vol tegenstellingen in deze grote keten van
oorzaken en gevolgen, waarbij geen feiten afzonderlijk kunnen worden beschouwd.
De ware oorzaak van deze verwarring is echter niet de dingen rondom ons, maar de
onvrede met onszelf.
Het belangrijkste in Aikido en Budo in het algemeen, is
om de beginnende geest te behouden. Vergeet niet de sensaties die we hadden
toen we voor het eerst de dojo binnen gingen, de gevoelens die we hadden toen
we Aikido voor het eerst beoefende, het eerste advies van onze Sensei. We
moeten deze instelling van beginner nooit vergeten. Het is niet iets dat met
woorden kan worden onderwezen, het is iets dat wordt gevoeld. Hoe vaak kunnen
we een 'gepolijste' geest behouden in ons dagelijks leven? Ons
ontdekkingsvermogen van budo in Aikido, dat leven blaast in de diepste lagen
van onze dromen, is ons oudste zingevend mechanisme om geluk te vinden in onze
zelfontplooiing.
Een visioen is een ervaring dat Morihei Ueshiba kreeg,
waaraan hij een bovennatuurlijk en mystieke kracht aan toeschreef, geïnspireerd
door zijn Omoto-religie en hierbij zijn persoonlijk inzicht in zijn Aikido-beoefening
versus de maatschappelijk structuur van Japan weerspiegelde, bekomen na de
volledige eliminatie van de verstoringen van de geest.
De wetenschap kan het mysterie van visioenen niet
oplossen. En dat komt omdat we uiteindelijk zelf deel uitmaken van de natuur en
daarom deel uitmaken van het mysterie dat we proberen op te lossen. Het idee
hierbij dat wetenschap en spiritualiteit elkaar meestal wederzijds uitsluiten,
is een slecht zaak voor beiden. Wanneer we de schoonheid en de kracht van
beiden volledig erkennen, zullen we zowel in spirituele als in praktische zaken
ontdekken dat een wisselwerking ons alleen maar voordelen geeft.
Morihei, op zoek naar (spirituele) kracht, had drie
visioenen die hem getransformeerd hebben om de rest van zijn leven de kunst van
de vrede te verspreiden en om conflicten tussen volkeren te bannen.
Hierbij de vrije vertaling van de
originele Japanse zeldzame gegeven interviews van Morihei.
Het eerste visioen gebeurde in zijn tuin, in 1925 op
42-jarige leeftijd: "Plotseling schudde de aarde. Een gouden mist omhulde
me. Ik veranderde in een gouden beeld en voelde mijn lichaam licht als een
bliksem. Op dat moment had ik een openbaring van de hele schepping: de weg van
een krijger bestaat uit het manifest van goddelijke liefde, de geest die alles
bevat en voedt. Tranen van dankbaarheid en vreugde begonnen op mijn wangen te
rollen. Ik voelde de aarde als mijn eigen huis. De zon, de maan en de sterren
waren goede vrienden. Het belang van deze materiële wereld was zinloos."
Het tweede visioen gebeurde in december 1940: "In de
voormiddag, tijdens het uitvoeren van mijn zuiveringsritueel, vergat ik ineens
alle gevechtstechnieken die ik ooit had gekend. Alles wat mijn leraren me
hadden verteld was nu helemaal nieuw voor mij. Deze technieken
vertegenwoordigen een nieuwe manier om het leven, kennis, deugd en gezond
verstand te kweken en niet om de vijand te verwonden."
Het derde visioen vond plaats in 1942: "De manier
van de vechter was verkeerd begrepen, als een manier om anderen te doden en te
vernietigen. Degenen die conflict zoeken, maken een ernstige fout. Het slaan,
beledigen of vernietigen van iemand is de grootste zonde die een mens kan doen.
De ware manier van een vechter is om het conflict te vermijden. Dat is de kunst
van de vrede.
O'Sensei was een man van
vrede die zijn spirituele en filosofische visie volgde om vooral na WOII een
krijgskunst te creëren om vooral spiritueel en mentaal sterk te staan:
beoefenaars worden voortdurend begeleid om in harmonie samen te werken, zodat
beiden kunnen evolueren in hun studie, aangepast aan het lichaam, fysieke
conditie en de leeftijd en met het universum.
"Geloof niet dat het goddelijke boven ons
is, het is hier in ons en om ons heen." (Morihei Ueshiba)
Het zoeken en vinden van Aikido
is een leerproces dat voor ieder van ons anders is geweest, doch we zijn
verbonden in een lange, ononderbroken reeks van onvoorspelbare interacties en
schrijven daarom een uniek levensverhaal over onze verbondenheid in deze
wereld.
Elke Aikidoka heeft een unieke
verbazingwekkende levensperspectief.
Binnenin ieder van ons woont
een nieuwsgierig dromer, een dromer van een leerproces dat voor ieder van ons
anders is en eenvoudige schoonheid, eerlijkheid, respect, rust, vreugde en
harmonie tot ons brengt.... Aikido.
Het leven, onuitwisbare
herinneringen, vol mysterieus, ongrijpbaar, betoverend, charmant
raadselachtig.. een mix van emoties, gewoon een glimlach, ongelooflijke
passies, overweldigend aantrekkelijk en dan... is er Aikido, een gids in
stressvolle situaties.
De manier waarop je naar Aikido
komt hangt erg af van wat je uit Aikido wilt halen, in plaats van dat Aikido je
iets geeft.
We zijn allemaal hetzelfde in het feit dat we nooit meer hetzelfde zullen zijn
als we Aikido bestuderen.
Aikido en het therapeutisch concept van kokyudosa.
Stedelijke omgevingen staan vol met visuele stressoren en
gevaren die constant onze aandacht eisen.
Aikido is verweven met het Japanse boeddhisme en
shintoïsme, als een logisch biologisch evolutionair proces van de menselijke
biofilie. Japanse onderzoekers hebben aangetoond dat bomen positieve, energieke
therapeutische en medicinale krachten hebben, omdat ze fytoncides
(antimicrobiële essentiële oliën) vrijgeven. Deze oliën stimuleren significant
de positieve werking van ons immuunsysteem; verlagen de bloeddruk, hartslag en
stress (lagere adrenaline en cortisolspiegels) en ze verbeteren de slaap en
creativiteit.
De natuurlijke schoonheid, de fascinerende rijke symfonie
en cognitieve rust van de natuur en ook de aromatische kalmerende terpenen van
een bos beïnvloeden onze gemoedstoestand en werken het meest optimaal bij een
ontspannen wandeling, gecombineerd met kokyūdōsa en Kokyūtandenhō, diepe
buikademhalingen, ook belangrijk bij de uitvoering van alle aikidotechnieken.
Ueshiba sensei had het altijd over ademkracht, ademkracht (kokyu-ryoku),
ademmethode (kokyu-ho) en ademworp (kokyu-nage).
Bij
de juiste Shikko is de lichaamshouding evenwichtig, ontspannen en gebruiken we
de elasticiteit en het volledige mobiliteitspotentieel van onze wervelkolom,
zonder schadelijke beweging, als we erin slagen om het met de juiste ademhaling
te combineren. Knieën in Shikko zijn goed en veilig op slot, zodat hun
gevoelige constructie en functie op geen enkele manier in gevaar zijn. Ook bij
het verplaatsen gebruiken we veilig en slechts een klein deel van de totale
bewegelijkheid van de knieschijf. In Shikko ondersteunen we eveneens, met
passieve kracht, ons lichaamsgewicht op een dynamische manier de gewrichten die
de tenen verbinden met het middengedeelte van de voeten en stimuleren we de
lange en korte voetspieren om de juiste manier.
Af en
toe is het nodig jezelf terug te herbronnen. Laat jouw gedachten tijdens de
Aikido-les niet toe om na te denken over wat is gebeurd, noch aan wat mogelijk
kan gebeuren in de toekomst. Richt je aandacht op het huidige moment, terwijl
je rustig je gevoelens, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen erkent en
accepteert.
Aikidoka's
mogen niet overtuigd geraken van hun eigen kunnen in hun eigen omgeving (dojo).
Tori's die alleen trainen tegen een enkele aanval, zullen altijd verslagen
worden door hun aanvallers. Zodra ze beseffen dat hun beweging geen berekende
beweging meer is, maar een natuurlijke en intuïtieve interactie met de
tegenstander, dan pas zal hun techniek effectiever worden.
De
innerlijke schoonheid bij elke Aikidoka ontstaat als de ki als een rots in het
Seika Tanden wordt geplaatst, het psychofysiologisch centrum van hun lichaam.
Adem in en laat jezelf naar het einde van het universum vliegen, adem uit en
breng de kosmos weer naar binnen. Dat is het begin van de kunst van de vrede.
Het
concept van Aikido is eigenlijk eenvoudig wanneer iemand aanvalt, groet hem,
wanneer hij weggaat, help hem op weg.
Dit
betekent niet dat je moet wachten op de aanval, maar nodig de tegenstander
eerder uit om voorwaarts te treden. Het betekent ook niet om de tegenstander
bij het weggaan te volgen, maar hem eerder te begeleiden in de weg die hij moet
volgen.
Het Aikido-principe van Sen (neem het
initiatief van de tegenstander over), gevolgd door Sensen-No-Sen (controleer
de tegenstander) en Go-No-Sen (leg de tegenstander jouw eigen voorwaarden
op).